eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
986 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
منبرک فاطمی
✋چهار نکته اساسی در بحث حفاف و حجاب مطرح می‌شود. ۱_برنامه دشمن برای بحث عفاف و حجاب چیست؟ و چرا دشم
۳_حجاب قانونی یا پوشش اجباری 🔸دم از قانون نزن https://eitaa.com/Chastity/142 🔸قانون حجاب https://eitaa.com/Chastity/186 🔸قوانین جهانی https://eitaa.com/Chastity/191 🔸پوشش اجباری https://eitaa.com/Chastity/249 🔸 پوشش اجباری در کل دنیا https://eitaa.com/Chastity/298 🔸اجبار عادلانه https://eitaa.com/Chastity/3167 اسلام برای ایرانیان حجاب_نیاورد https://eitaa.com/fatemi222/3646
منبرک فاطمی
✋چهار نکته اساسی در بحث حفاف و حجاب مطرح می‌شود. ۱_برنامه دشمن برای بحث عفاف و حجاب چیست؟ و چرا دشم
۴_تاثیرات مختلف حجاب در زندگی انسان امنیت بیشتر زن در خانه و جامعه https://eitaa.com/Chastity/3293 تاثیرات معنوی عفاف https://eitaa.com/Chastity/219 حجاب مانع اذیت و آزار https://eitaa.com/Chastity/3293 فواید حجاب و عفاف در خانه و خانواده https://eitaa.com/Chastity/3210 سیره شهدا در باره عفاف و حجاب https://eitaa.com/Chastity/3151
این چهار نکته 👆تا فردا یک مقداری مستنداتش تکمیل‌تر می‌شود https://eitaa.com/Chastity/750
🌹چه مانند عباس از آغاز همراه امام باشی، چه مانند وهب از میانه ی راه و یا مانند در آخرین لحظات... ❤️امام با آغوش باز تو را می پذیرد. مهم تا آخرین نفس پای امام ماندن است.. ▪️ چهارمِ 🍃🌹🍃 @fatemi222
⚫️ چرا در عزاداری شرکت نمی‌کنید؟ ◾️مرحوم آیت الله حق شناس تهرانی می‌فرمودند:یک روز بنده در دهه اول محرّم، در یکی از حُجره های مسجد جامع تهران نشسته بودم با یکی از رفقا قرار گذاشته بودیم که درسی را مباحثه کنیم و بعد هم در مراسم عزاداری شرکت کنیم. ◾️همین که مشغول مطالعه شدم، چُرتم گرفت، آبی به صورتم زدم اما باز خوابم گرفت. در همین حال دیدم که دیوار حجره شکافته شد و هفت خانم که در مقابل آن‌ها، بانوی محترمهِ رشیده‌ای بود، وارد شدند. ◾️تشخیص دادم که ایشان حضرت زینب کبری هستند. حضرت به بنده فرمودند: ◾️چرا در عزاداری شرکت نمی‌کنید؟عرض کردم:هم مباحثه می‌کنیم و هم در عزاداری شرکت می‌کنیم، فرمودند: ◾️در این دهه مباحثه را تعطیل کنید و فقط در عزاداری شرکت کنید! در این هنگام به طرفِ در حرکت کردند و قبل از این که به آن برسند، کلونِ در افتاد و در، باز شد. ◾️حجره من در طبقه دوم بود. در این حال دیدم کفِ مسجدِ چهل ستون بالا آمد و با کفِ حجره، هم سطح شد و آن‌ها رفتند و در مجلس عزاداری شرکت کردند. وقتی از خواب بیدار شدم دیدم دو تن از دوستان مشغول عزاداری هستند. ◾️در عزاداری اباعبدالله شرکت کنید! حسین است!عزیزِ خداست، داداش جون! مبادا نسبت به این مجالس کوتاهی کنید! 🍃🌹🍃 @fatemi222
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۳ 💢اصل خداترسی نشانه های انسانهای خداترس(۱) (شب/روز پنجم) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ موضوع ما سبک زندگی حسینی بود. یکی از اصول زندگی سیدالشهداء (علیه السلام)، خداترسی بود. مقدمتا: سؤال: مگر خدا ترس دارد که باید از او بترسیم. در حالیکه خدا ارحم الراحمین است؟ پس چرا باید از او بترسیم؟ پاسخ: در حقیقت آنچه باید از آن بترسیم، خداوند نیست چون خدا که به احدی ظلم نمی کند بلکه باید از آن ترسید که قیامت خداوند بخواهد با عدل خویش با ما رفتار کند که در این صورت کسی نمی تواند از ترازوی عدل خداوند نجات پیدا کند. (باید از او بخواهیم با فضلش با ما رفتار کند) ولی در حقیقت آنچه انسان خداباور باید از آن بترسد چیزی جز گناه خویشتن نیست. (علی(علیه السلام):لایَخافُ الا ذَنبَه)(غررالحکم/2128) نشانه های انسان خداترس انسان خداترس نشانه هایی دارد. باید دید آیا این نشانه ها در وجود ما هست یا نه. اگر بود خدا را شاکر باشیم اگر نبود از خدا بخواهیم و در راه دستیابی به آن تلاش کند. : خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خویش دیدن انسان خداترس همواره در طول شبانه روز و در تمام عمر خویش و در تمام حالات، خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خویش می بیند و جای خلوتی برای خویش نمی یابد. : مردى خدمت امام حسین علیه‌السلام آمد و عرض کرد: من مردى گنهکارم و قدرت ترک گناه ندارم. مرا موعظه اى کن. سیدالشهدا علیه السلام فرمود: پنج کار انجام بده و هر چه مى‌خواهى گناه کن: اوّل: رزق و روزى خدا را نخور، هر چه مى خواهى گناه کن. دوم: از ولایت و قلمرو حکومت خدا بیرون برو، هر چه مى‌خواهى گناه کن. سوم: جایى را پیدا کن که خدا تو را نبیند، هر چه مى‌خواهى گناه کن. چهارم: وقتى فرشته مرگ (عزرائیل) براى قبض روح تو مى‌آید، او را از خودت دور ساز، هر چه مى‌خواهى گناه کن. پنجم: وقتى مالک دوزخ تو را وارد جهنّم مى‌کند، اگر مى‌توانى وارد نشو، و هر چه مى‌خواهى گناه کن.(بحار126/75) کنایه از اینکه مکان خلوتی در هیچ جای این عالم نیست از خدا شرم و حیا کن معصیت نکن. سطح اول: از مردم حیا کردن، برخی مردم هستند از مردم حیا دارند و در حضور آنان گناه نمی کنند. جلوی جمع از دیگران خجالت می کشند، به خاطر حفظ آبروی خودش هم شده گناه نمی کند. این خوب است. سطح دوم: از خداوند حیا کردن (در خلوت و آشکار)؛ برخی مردم هستند که نه تنها در حضور مردم و در آشکار گناه نمی کنند و از مردم حیا دارند بلکه در پنهان و خلوت هم از گناه دوری می کنند. آنجا در خلوت،‌از خداوند و حضور او حیا می کنند. لذا جزو بالاترین درجات معرفتی انسان مؤمن آن است که در خلوت هم گناه نکند. در خلوت فضای مجازی، پشت فرمان ماشین، داخل اتاق و ... حیا دارند. سطح سوم که ازهمه بالاتر است:نه تنها درخلوت و درجلوت، بلکه حتی فکرگناه هم نمی کنند (مختص ائمه معصومین (ع). لذا برای خداترسی و تقویت خداباوری باید در تمام لحظات توجه به حضور خداوند و نظارت او بر اعمال و رفتار خود داشته باشیم. 🟩خداوند به همه ما توفیق خداترسی و خداباوری هرچه بیشتر مرحمت فرماید به برکت صلوات بر محمدو آل محمد ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۴ 💢اصل خداترسی نشانه های انسانهای خداترس(۲) (شب/روز ششم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ یکی از نشانه های انسان های خداترس بیان شد. گفتیم انسان خداترس، خداوند را شاهد و ناظر بر اعمال خویش می بیند و لذا در خلوت و در جلوت از خدا حیا می کند و معصیت نمی کند. نشانه دوم: ترجیح ندادن غیرخدا بر خدا دومین نشانه انسانهای خداترس این است که در طول عمر خود و زندگی خویش، غیرخدا ر ابر خدا ترجیح نمی دهند. خداوند در قرآن خطاب به پیامبر9می فرماید: (قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ) یعنی ای پیامبر به مردم بگو: اگر شما پدران و پسران و برادران و زنان و خویشاوندان خود و اموالی که جمع آورده‌اید و مال‌التجاره‌ای که از کسادی آن بیمناکید و منازلی را که به آن دل خوش داشته‌اید از خدا و رسول و جهاد در راه او بیشتر دوست می‌دارید منتظر باشید تا خدا امر خود را جاری سازد. پیام آیه: شخص مؤمن و خداباور و خداترس کسی است که رضایت و خشنودی خدا بر همه کس و همه چیز ترجیح دارد حتی بر پدر و مادر و برادر و زن و بچه و اموالی که جمع کردید و .... . یعنی همه چیز در برابر خدا هیچ هستند. ۱. چه زمانی خودش را نشان می ده زمانی که بین حرف اینها و حرف خدا تعارض پیش بیاد. همسرت از شما چیزی می خواهد که رضای خدا در آن نیست/پدرت از شما چیزی می خواهد که رضای خدا در آن نیست. ۲. رضای خدا در این است که نماز او وقت خود را بخوانی، اما اگر به خاطر اینکه مشتری داری و مغازه ات را تعطیل نمی کنی در ایمان خودت و خداترسی ات شک کن. ۳. اگر به خاطر رضای خانواده ات و فراهم کردن رفاه بیشتر، خمس مالت را نمی دهی در ایمانت شک کن ۴. اگر به خاطر رضای شوهرت بیرون خودت را آرایش می کنی و مطابق دلخواه او(که رضای خدا در آن نیست) لباس می پوشی در ایمانت شک کن. 👌شرط مسلمان شدن جوان، کشتن پدر یه روز یه نفر اومد محضر پیامبر ص، خواست شهادتین بگوید و مسلمان شود. پیامبر فرمودند: به یک شرط اسلام تو را می پذیرم. (شما باشید چه می کنید؟) پیامبر فرمود: ابایعک علی ان تقتل أباک. ( به شرطی اسلام تو را می پذیرم که پدرت را بکشی. عجب. نگاهی کرد و گفت: لابأس. باشه اشکالی ندارد. قبول می کنم.شهادتین را گفت. پیامبر فرمود: والله لانأمرکم بقتل آباؤکم.(به خدا قسم ما به مرگ پدر شما راضی نیستیم) من پیامبر رحمت که راضی نمی شوم یک مورچه آزار ببیند راضی به مرگ پدرت می شویم! می دانی چرا این حرف را زدم. خواستم ببینم قصد داری ایمان واقعی بیاری؟ بله گاه پیش می آید:در طول تاریخ اسلام، موارد متعددی داشتیم که ▪️پسر در برابر پدر ایستاده، (حنظله در جنگ احد با پدرش جنگید) ▪️برادر در برابر خواهر شمشیر می زند (محمد بن ابی بکر در جنگ جمل در برابرخواهرش عایشه) ▪️ عمر بن قرضه با برادرش در کربلا جنگید. انسان خداترس،‌تنها حرف خدا برایش اهمیت دارد و رضایت او برایش مهم است ولاغیر. ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۵ 💢اصل خداترسی نشانه های انسانهای خداترس(۳) (شب/روز هفتم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ سیربحث: سبک زندگی ابی عبدالله ع/اصل خداترسی/نشانه های انسانهای خداترس/1. خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود دیدن/2. غیرخدا را بر خدا ترجیح ندادن گفته شد یکی از نشانه های انسان های خداترسی این بود که هرگز غیر خدا را بر خدا ترجیح نمی دهند. حرف مردم برایشان چندان مهم نیست و چون دنبال رضای خدا در زندگی خود هستند قضاوتهای نابجای مردم، آن ها را از راه خارج نمی سازد. اما امروز نشانه سوم انسانهای خداترس: : تعهدات اخلاقی داشتن کسی که خداترس است در زندگی خود، تعهدات اخلاقی دارد. همسایه اش را آزار نمی دهد/ پدر و مادر و زن و فرزندش را اذیت نمی کند/ دیگران از اینکه در کنار او هستند احساس امنیت و آرامش دارند/ به قول و وعده هایی می دهد عمل می کند. (بی قیدو بند نیست. زندگی او دارای چارچوب است. حدومرز دارد.یله و رها هرزه نیست. (هرزه به آدم بی قید و بند میگویند).هر چیزی وهر لقمه ای را نمی خورد، به هر تصویری و هرصحنه ای نگاه نمی کند، به هر مجلسی نمی رود، هر پولی را وارد زندگی اش نمی کند، هر حرفی بر زبان جاری نمیکند و ... ) در قرآن هرجا که می گوید: (یاایها الذین آمنوا) بعدش گفته یا این کار را بکن یا این کار را نکن. (بایدها و نبایدها) یا ایها الذین آمنوا: لَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا/ اتَّقُوا اللَّهَ / قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً/ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ/ لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا/ أَوْفُوا بِالْعُقُودِ/ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ مؤمن: کسی است که هم ایمان به خدا دارد و هم اهل عمل است. مسلمان: کسی است که خدا را قبول دارد اما گاه عمل نمی کند. منافق: کسی است که تظاهر به قبول داشتن می کند ولی باور ندارد. مشرک: کسی است که خدا را قبول دارد اما در کنار خدا کسی دیگر را هم قبول دارد. کافر: کسی که اصلا خدا را قبول ندارد لذا طبعا اهل عمل هم نیست. تفکر انحرافی:بعضی ها فکر می کنند ایمان تنها به قلب و دله.میگویند: مهم اینه دلت پاک باشد. در حالیکه اینگونه نیست ایمان بدون عمل معنا ندارد.(زهی خیال باطل) به دختر بی حجاب محترمانه تذکر می دهی: می گوید: مهم اینه دلت پاک باشه.(دین راحت و حداقلی را برای خود اختیار کردند.) کسی اگر مسلمان است مؤمن است باید به لوازم ایمان (عمل) هم پایبند باشد. متأسفانه این تفکر از مسیحیت انحرافی منشأ گرفته که می گویند ایمان به قلب و دل است. اما اسلام به شدت با این تفکر مبارزه می کند: : اباصلت هروی نقل می کند:سألت الرضا علیه‌السلام عن الایمان. فقال: الإیمان عقد بالقلب و لفظ باللسان و عمل بالجوارح، لا یکون الایمان إلّا هکذا؛ از امام رضا علیه‌السلام درباره ایمان پرسیدم؛ فرمودند: ایمان عبارت است از باور قلبی و اظهار به زبان و عمل با اعضای بدن، ایمان جز این نیست.» (معانی الاخبار، ص 65) پس یکی دیگر از نشانه های انسانهای خداترس را گفتیم که مؤمن خداترس، تعهدات اخلاقی دارد. : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۶ 💢اصل خداترسی نشانه های انسانهای خداترس(۴) (شب/روز هشتم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ سیربحث: سبک زندگی ابی عبدالله ع/اصل خداترسی/نشانه های انسانهای خداترس/1. خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود دیدن/2. غیرخدا را بر خدا ترجیح ندادن/3. تعهدات اخلاقی داشتن تاکنون سه نشانه از پنج نشانه انسانهای خداترس بیان شد. اما امروز 2 نشانه دیگر: : پیروی نکردن از هوای نفس انسانهای خداترس خداوند را عبادت و اطاعت می کنند و دنباله روی از هوای نفس و دشمن خدا(شیطان) نیستند. قرآن می فرماید:)وَ أَمَّا مَنْ‌ خَافَ‌ مَقَامَ‌ رَبِّهِ‌ وَ نَهَى‌ النَّفْسَ‌ عَنِ‌ الْهَوَى فَإِنَ‌ الْجَنَّةَ هِيَ‌ الْمَأْوَى‌‌( (نازعات/40و41) پیام آیه: کسی که از خداترسید و نفس خویش را از هواها و خواهشهای نفسانی بازداشت، پس بهشت در انتظار اوست. لذا کسی که با پیروی از هواهای نفسانی و خواهشهای او با خداوند مخالفت کند عاقبتش جهنم خواهد بود. روایت: ۱. پیامبر ص فرمود: إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي اَلْهَوَى وَ طُولُ اَلْأَمَلِ أَمَّا اَلْهَوَى فَإِنَّهُ يَصُدُّ عَنِ اَلْحَقِّ‌ ... . نورالثقلین،452/4) ۲. علی علیه السلام: في خِلافِ النَّفسِ رُشدُها .یعنی: هدايت نفْس، در مخالفت كردن با آن است.(میزان الحکمه،ح21486) ۳. امام کاظم علیه السلام: هرگاه دو كار برايت پيش آمد كه ندانستى كدام يك بهتر و درست تر است، بنگر كه كدام يك از آنها به هوس تو نزديكتر است، با همان مخالفت كن؛ زيرا درست هاى بسيارى در مخالفت كردن با هواى نَفْست نهفته است. (میزان الحکمه، ح21488) انسانهای خداترس اهل پیروی از خواهشهای نفسانی که او را به ورطه سقوط می کشانند نیستند. : اهل استقامت در مسیر ایمان انسان مؤمن و خداترس در برابر ناخوشیها، سختی ها و رنجها،‌دشمنی های دیگران، اهل استقادمت در مسیر هستند و از راه حق خارج نمی شوند. خداوند در قرآ ن کریم می فرماید: (إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ(فصلت/۳۰﴾ یعنی: به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است! روایت: امام باقر علیه السلام: الْجَنَّهْ مَحْفُوفَهٌ بِالْمَکَارِهِ وَ الصَّبْرِ، فَمَنْ صَبَرَ عَلَی الْمَکَارِهِ فِی الدُّنْیَا، دَخَلَ الْجَنَّهْ؛ بهشت محصور به دشواری‌ها و صبر است. پس کسی که شدائد و دشواری‌های دنیا را تحمّل نماید، داخل بهشت خواهد شد. لذا انسانهای خداترس اهل استقامت در مسیر و صبر در شدائد هستند. : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۷ 💢اصل حریّت (شب/روز نهم) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ : سبک زندگی ابی عبدالله ع/اصل خداترسی/ اصل حریت : معنای حریت: حریت یعنی آزادمنشی، آزادی و جوانمردی. ما دو نوع آزادی داریم: ۱. آزادی غربی: منظور آزادی از بندگی خدا و بدون قید و بند بودن و هرزگی است. /مراد، آزادی از انسانیت، عفت، حیا و ... است. /کسی که از بندگی خدا آزاد باشد قطعا در بند و گرفتار شیطان است. ۲. آزادی دینی: منظور آزادی از بند و زنجیر شیطان است. آزادی از بند شهوت و هوای نفسانی است. کسی که از بندهای شیطان دور باشد بی شک عبدخداست و عقلش آزاد است. : امام صادق علیه السلام می فرماید: خمس خصال من لم تكن فيه خصلة منها، فليس فيه كثير مستمتع: أوّلها: الوفاء، و الثانية: التدبير، و الثالثة: الحياء، و الرابعة: حسن الخلق؛ و الخامسة، و هي تجمع هذه الخصال: الحرّيّة پنج چیز است که اگر در زندگی کسی نباشد خیری در او نیست: اول: وفا. اگر در وجود زن و مرد نباشد، خائن به شمار می روند. رابطه دوستی و خانوادگی را محکمتر می کند. از صفات بارز حضرت آقا ابالفضل العباس ع ،‌وفا بود. دوم: تدبیر: امور زندگی را تدبیر کردن، تدبیر کردن، یعنی برنامه ریزی برای مخارج و درآمد زندگی، تفریحات حلال، تغذیه و ... روایت: امام صادق علیه السلام: اَلْمُؤْمِنُ حَسَنُ اَلْمَعُونَةِ خَفِيفُ اَلْمَئُونَةِ جَيِّدُ اَلتَّدْبِيرِ لِمَعِيشَتِهِ لاَ يُلْسَعُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَيْنِ . مؤمن يارى كردنش نيكو و خرجش سبك است، زندگيش را خوب اداره ميكند، از يك سوراخ دو بار گزيده نميشود (يعنى از يك راه دو بار گول نميخورد، بلكه در همان بار اول عبرت ميگيرد). سوم: حیا، کسی که حیا نداشته باشد، سر زدن هر کاری از او برمی آید. 1. پیامبر صلیب الله علیه و آله فرمود: چکیده و خلاصه حرف انبیاء این بود: إذا لَم تَسْتَحيِ فاصْنَعْ ما شِئْتَ .(عیون اخبارالرضا،207/2) 2. امام صادق علیه السلام: لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ حَيَاءَ لَهُ .(کسی که حیا ندارد ایمان ندارد.) چهارم: حسن خلق، خوش اخلاق که باشی مشتری بیشتر میاد مغازه/ خوش اخلاق که باشی زنت با نداری ات بیشتر می سازد. خوش اخلاق که باشی دوست خوب بیشتر پیدا می کنی. اما صفت پنجم که مادر همه این چهارصفت است و در آن جمع است، چیست؟ حریت پنجم: حرّیت (آزادمنشی)، یعنی در بند تعلقات مادی و خواهشهای نفسانی نبودن، وارسته بودن. همان سخنی که ابی عبدالله ع به حر فرمودند: انت حرّ کما سمتک امک حرا. چیزی که در یزیدیان نبود: ابی عبدالله روز عاشورا به نیزه‌اش تکیه می‌کند و فریاد می‌کشد : « ویلکم یا شیعه آل ابی‌سفیان ان لم یکن لکم دین و لا تخافون المعاد، فکونوا احرارا فی دنیاکم . وای بر شما پیروان ابی سفیان، اگر دین ندارید و از قیامت نمی ترسید، لااقل در دنیا، حر و آزاده باشید. (بامن جنگ دارید با زن و بچه های من چه کار دارید.) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام علیه السلام(۸) 💢اصل گذشت (شب/روز دهم) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ سیربحث: سبک زندگی ابی عبدالله علیه السلام/اصل خداترسی و حریت را گفتیم اما امروز سومین اصل : اصل عفو و گذشت مقدمه: در میان اعمال و صفات، برخی از نظر اهمیت،مثل جایگاه سر در بدن هستند. اگر دست و پا قطع شود انسان زنده می ماند، اگر سر کسی برود زنده نخواهد بود. در میان عبادات، نماز اینگونه است. اگر نماز قبول شود سایر اعمال هم امیدی به قبول شدنشان هست اما اگر نماز پذیرفته نشود، سایر اعمال پذیرفته نمی شود. (امام باقر ع: فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها.(کافی/268/3) در میان مکارم اخلاقی، عفو و گذشت، در حکم تاج تمام فضائل اخلاقی به شمار می رود: علی علیه السلام: العفو تاج المکارم (غررالحکم/520) عفو و گذشت در قرآن کریم: وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (آل عمران/133و134) پیام و مضمون آیه: این آیه قرآن عجیب است. می فرماید برای دستیابی به مغفرت الهی و بهشتی وسیع که عرض آن به اندازه آسمانها و زمین است از یکدیگر سبقت بگیرید و شتاب کنید. هر کسی می خواهد تند و با سرعت بهشت برود (برخی تند می روند، برخی کند می روند، برخی هم اصلاً نمی روند) باید: اول: با تقوا باشد. (أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ)؛ دوم: در داری و نداری اهل انفاق باشد( الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ)؛ سوم: خشم خودش را کنترل کند. (وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ)؛ چهارم: اهل گذشت باشد.( وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ)؛ پنجم: اهل احسان باشد. (وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) عینی سازی: ای جوانهایی که تازه ازدواج کرید، اهل گذشت و مدارا باشید، اگر عصبانی شدید اولاً خشم خود را کنترل کنید، بعدش ببخشید، هدیه هم بخرید. ممکن است بگویید خیلی سخته، هم بگذریم، هم ببخشیم، هدیه هم تازه بخریم. بله اگر با سرعت بخواهید وارد بهشت شوید باید با نفس خود مبارزه کنید راهش اینه. چرا در جامعه اسلامی ما اینقدر آمار طلاق بالا باشد، اگر گذشت در روابط خانوادگی حاکم باشد، اینقدر آمار طلاق بالا نمی رود. چراگاه گذشتها کمرنگ شده، صاحبخانه به¬مستأجر رحم نمیکنه و ... (مصادیق متعدد است شما مبلغ گرامی بسته به میزان وقت هم چند مورد اضافه کنید و موضوع را پرورش دهید) : روز عاشورا گاه ابی عبدالله (علیه السلام) علاوه بر مدیریت جنگ، گاه به کمک اصحاب می آمد و خودش می جنگید،. شخصی به نام«تمیم بن قحطبه» اهل شام بود بسیار درشت هیکل و قوی بود. مبارز می طلبید، ابی¬عبدالله علیه السلام خودش رفت سراغش.(می دانید شجاعت امام مانند پدرش خیلی زیاد بود) به دل لشکر که می زد اطرافش پراکنده می شدند. {در قتله‌گاه وقتی تنها روی زمین افتاده بود، کسی جرأت نمی کرد به ایشان نزدیک شود، به همین خاطر است که اختلاف است سر امام را چه کسی جدا کرد. چون افراد مختلف(سنان، شمر و ...) در دفعات متعدد رفتند.} همان حمله اول، زد پاهای این آقا را قطع کرد. افتاد روی زمین. اینگونه مواقع معمولا تیر خلاص را می زنند. اما به التماس افتاد. گفت آقا مرا نکشید من قدرت شما را نمی دانستم. حضرت شمشیر را غلاف کرد. گفت ببریدش. (مقتل معظم پیشوای شهیدان،صدر،ص۱۲۴) امثال این گذشتها در زندگی امام زیاد بود. گذشت کردن هم ضابطه دارد. اینکه کجاها باید گذشت کجاها نباید گذشت، ان شاء الله جلسه بعد... : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
هدف_از_قیام_ابیعبدالله_علیه_السلام (شب/روز یازدهم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ شام غریبان حضرت سیدالشهداء علیه السلام است. تسلای قلب نازنین حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، صلواتی بفرستید. : وقتی امام می خواست از مکه خارج شود، طی وصیت نامه ای که آن را به محمد بن حنفیه داد: «... إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی ؛ من تنها برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».(1) عوامل بقا در اسلام: عاشورا/ امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر در اسلام: گفتنی ها درباره امر به معروف و نهی از منکر زیاد است اما همین قدر بدانید که این سایر فرایض الهی در مقایسه با این فریضه الهی مانند قطره ای در برابر دریاست.(2) اگر خوبان امت نسبت به منکرات، بی تفاوت باشند روزی خواهد رسید که بدان بر شما مسلط شوند و آن روز است که دعا می کنید اما دعایتان مستجاب نمی شود.(2) کمترین کاری که در برابر گناه و من باید انجام دهد، بی اعتنایی به شخص گنه‌کار و عدم تأیید وی است. به گونه ای به او بی اعتنایی کند که گنه‌کار بفهمد علت بی اعتنایی, گناه و منکری است که او انجام می دهد. : علیه السلام: رسول خدا 9به ما دستور داد که با گناهکاران با عبوسی و ترشرويی برخورد کنيم.(4) علی علیه السلام: «اَدنَى الاِنكار اَن تُلقى اهل المَعاصى بوجوه مُكفَهرَة، پايين ترين درجه نهى از منكر آن است كه انسان با گنهكاران با چهرهای عبوس(گرفته) و خشم‌آلود برخورد كند». (5) : ممکن است کسی بگوید در روایات داریم که نباید، گنه_کار را به خاطر گناهش سرزنش کرد. امام چهارم علیه السلام فرمود: آخرين وصيتي که حضرت خضر به موسي علیه‌السلام کرد اين بود هيچگاه کسي را به خاطر گناهش ملامت نکن.(6) ممکن است اين مطلب شبهه ايجاد کند و خيال شود که سرزنش نکردن گناهکار به معناي سکوت در برابر اوست و اين سکوت در حقيقت مشوق او به ارتکاب گناه و به اصطلاح نوعي «معاونت بر اثم» و همکاري با گناهکار است. : براي رفع اين اشتباه بايد تذکر داده شود که اسلام گذشته از اينکه امر به معروف و نهي از منکر را به صورت فريضه بر مسلمانان واجب کرده است، براي تنبيه گناهکار و هدايت او برنامه هاي بسيار دقيق و صحيحي دارد، مانند اينکه به پيروان خود دستور مي دهد رابطه ي رفاقت و دوستي خود را با شخص گناهکار قطع کنند و يا در برخورد با گناهکار با ترشرويي و بي اعتنايي کردن، مراتب انزجار خود را از آنها ابراز دارند.لذا به همین مناسبت، یکی از مراتب امربه معروف و نهی از منکر، بی توجهی و بی اعتنایی به آنهاست تا مادامیکه این منکر را انجام دهند. مجالس روضه اهل بیت علیهم السلام حرمت دارد و نباید حرمت شکنی شود. معمولا اینگونه افراد عامدانه برای قبح شکنی و از قبل برنامه‌ریزی‌شده برای قبح شکنی و هنجارشکنی، دست به اینگونه منکرات می‌زنند. هرچند درب مجالس اهل‌بیت علیهم السلام به روی همگان باز است و خصوصا از حضور اینگونه افراد در اینگونه مجالس، استقبال می کنیم اما با حفظ شؤونات اسلامی و رعایت حدود شرعی. خداوندبه‌حق ابی‌عبدالله علیه السلام ویاران‌باوفایش،فرج‌امام زمان علیه السلام را تعجیل بفرمایدبه‌برکت صلوات‌برمحمدآل محمد (منابع: 1. مناقب آل ابيطالب(ع)،241/3؛ 2. نهج البلاغه،ح374؛ 3. همان، نامه47؛4.جامع السعادات187/3؛ 5. کافی،83/4؛ بحار/387/73 : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
هنر_حسینی_ماندن(شب/روز دوازدهم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ شب دوازدهم محرم است، شب شهادت امام سجاد علیه السلام یادگار کربلاست، تسلای قلب حضرت ولی عصر ارواحنا فداه صلواتی بفرستید. معمولا در بیشتر نقاط، مراسم عزاداری امشب به پایان می رسد، اما چون شب آخر مراسم است نکته ای عرض می کنم. ابی عبدالله علیه السلام شب عاشورا در ابتدای خطبه و بیانات خودشان اینگونه خداوند را حمد و ستایش کردند: اُثْنِى عَلَى اللّه اَحْسَنَ الثَّناءِ وَاَحْمَدُهُ عَلَى السَّرّاءِ وَالضَّراءِ؛ خداوند را به بهترین حمد و ثناها، می ستایم، و او را در خوشی ها و ناخوشی ها حمد و ستایش می کنم. چه کسی این حرف را می زند و در چه شرایطی؟ زمانی که یک قطره آب در خیمه هایش پیدا نمیشود و 30 هزار مرد جنگی او را محاصره کرده است. گاه انسان، خداوند را در شرایط عادی شکر می کند. در حالیکه خداوند او را غرق در نعمت کرده همه چیز بر وفق مراد اوست، دستی هم برای شکر خداود دراز می کند اما هنر این است که در شرایط سختی و ناگوار، آن زمان که در تنگنای زندگی قرار داریم هم در خانه ی خدا باشیم، هم در شادی و هم در غم، هم در دارایی و نعمت و هم در نداری و نقمت و بلا. فصلی بودن دین برخی مردم: برخی از مردم دینشان فصلی است: در ماه محرم، که فضا، فضای حسینی و عزاداری است، در مجالس و محافل و مساجد دیده می شوند اما همین که این مراسم تمام می شود مساجد خلوت می شود. اگر این مراسم تمام شود و تحولی و تجدید عهدی با حسین علیه السلام صورت نگیرد، باید به خود نهیب بزنیم که این مراسم عزاداری ها پس چه فایده ای برای ما داشته است؟ شرط شفاعت امام، حرکت در مسیر حسین علیه السلام اگر بخواهیم حسین علیه السلام دست ما را بگیرد و شفاعت کند باید در مسیر حسین علیه السلام باشیم. باید زندگی ما رنگ و بوی حسینی به خود بگیرد.کسی که نسبت به نماز کاهل نماز است و آن را سبک می شمارد نباید انتظار داشته باشد شفاعت حسین علیه السلام شامل حالش شود. خودشان فرمودند: إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ.(بحار،47/2) امام حسین علیه السلام ظهر روز عاشورا در بحبوحه جنگ، از نماز فراموش نکرد. حسین چراغ هدایت است یعنی باید حسین را الگو قرار داد و پشت سر او حرکت کرد که در تاریکی ها و ظلمات دنیا به بیراهه نرویم. اللهم اجعل محیای محیامحمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد. هدیه نثار ابی عبدالله علیه السلام و یاران با وفایشان، و امام سجاد علیه السلام و تعجیل در فرج منتقم آل محمد صلوات : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام علیه السلام(۹) 💢کجاها بگذریم کجاها نگذریم. سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ سیربحث: سبک زندگی ابی عبدالله علیه السلام/اصل خداترسی و حریت و گذشت را گفتیم. اما همانطور که قبلا گفته شد، عفو و گذشت ضابطه دارد. قرار شد در این جلسه بگوییم کجاها باید گشت کجا نباید گذشت. ؟ 1. در مسائل شخصی؛ ائمه علیهم السلام فراوان در مسائل شخصی خود اهل گذشت بودند. روزی یکی از غلامان امام سجاد علیه السلام به دستان آن حضرت آب می ریخت . ناگهان ظرف آب افتاد و به سر مبارک امام اصابت کرد . به گونه_ای که سر آن حضرت زخم برداشت و خونی شد. حضرت سرش را به طرف غلام برگرداند . غلام که نگران و هراسان شده بود با زیرکی این آیه را خواند(و الکاظمین الغیظ) «پرهیزکاران خشم خود را فرو می خورند .امام فرمود: خشم خود را فرو بردم. غلام ادامه آیه را تلاوت کرد (والعافین عن الناس) پرهیزکاران، خطا کاران را می بخشند. امام علیه السلام فرمود: تو را بخشیدم .غلام پایان آیه را خواند: (والله یُحبُّ المحسنین) امام سجاد علیه السلام به غلام احسان نمود و فرمود: «برو، تو را در راه خدا آزاد کردم. (الارشاد146/2) ؟ 1. کسی که اصرار بر خطا دارد. گاه کسی اشتباه و خطایی می کند، پشیمان است و اقرار به تقصیر و خطای خویش دارد باید از او گذشت اما اگر کسی نه تنها نادم نیست و اشتباه خودش را نمی پذیرد تازه قصد تکرار هم دارد و قصد اصلاح و تغییر رفتار ندارد اینجا نباید گذشت.علی علیه السلام: «اَلْعَفُو عَنِ الْمُقِرِ لاعَنِ المُصِّرَ.(1) عفو; درباره کسى است که اعتراف و اقرار به گناه خود داشته باشد نه در مورد کسى که بر گناه اصرار دارد» و نیز می فرمایند: اَلْعَفُوُ یُفْسِدُ مِنَ اللَّئیمِ بِقَدْرِ اِصْلاحِهِ مِنَ الْکَریمِ (2)عفو و گذشت افراد لئیم و پست را فاسد مى کند، به همان اندازه که افراد با شخصیت را اصلاح مى نماید. 2. به هنگام در خطر بودن دین؛ علی علیه السلام: جازِ بِالْحَسَنَةِ وَ تَجاوَزْ عَنِ السَّیِئَةِ ما لَمْ یَکُنْ ثَلَماً فِى الدینَ اَوْ وَهْناً فى سُلْطانِ الاْسلامِ(3) نیکى ها را به نیکى پاداش بده، و از بدى ها صرف نظر کن مادام که لطمه اى بر دین یا سستى بر حکومت اسلامى وارد نمى کند. (البته در اینگونه موارد به دور از کینه و تعصب باید عادلانه رفتار کرد) امام حسین علیه السلام نتوانست در برابر فسق و فجور یزید ساکت بنشیند و گذشت داشته باشد چون دین در خطر بود. 3. اگر گذشت، ضرر و زیان قطعی داشته باشد. اگر کسی در حق تو بدی کرد، بهتر است که عفو کنی، اما در صورت علم و یقین به ضرر می‌بایست عفو را کنار گذاشت و مجازات و تنبیه را در دستور کار قرار داد. امام زین‌العابدین(ع) می‌فرماید: حق کسی که به تو بدی کند، این است که از او درگذری، ولی اگر دانستی که گذشت از او زیانبار است، آن‌گاه مجازات کن. باتوجه به آنچه گفته شد می‌توان گفت که برای رسیدن به بسیاری از کمالات معنوی و انسانی می‌بایست شیوه گذشت را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و بدانیم که لذت زندگی درگذشت و عفو و اغماض و تغافل است و با این سبک و رویه می‌توان به آرامش و آسایش دست یافت و در نزد خداوند و انسانها عزیز و ستوده شد. منابع: 1. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج20ح783. 2. کنزالفوائد،183/2. 3ـ غررالحکم، ح4788. : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
درس_بزرگ_عاشورا شناخت وظیفه و عمل در لحظه سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ یکی از درسهای بزرگ عاشورا، شناخت وظیفه و عمل در لحظه است. اگر کسی در تشخیص وظیفه اشتباه کرد، چه بسا هرگز فرصت جبران برایش مهیا نشود. یا اگر وظیفه را تشخیص داد اما دیرهنگام، آن اثری که بر عمل به وظیفه هست مترتب نخواهد شد. لذا قید زمان انجام وظیفه نیز همچون تشخیص وظیفه، بسیار اهمیت دارد. در جریان کربلا، ابی عبدالله علیه السلام از هر فرصتی برای هدایت و روشنگری دیگران حتی سربازان لشکر دشمن استفاده می کرد. اگر بارها و بارها، ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر می داد حتی زمانی که تمام اصحاب و یارانش شهید شده بودند با اینکه می دانست شهید خواهد شد، هدفی جز بیدار کردن دلهای مرده نداشت. نداهای او از موضع ضعف نبود. از موضع عزت بود، از موضع دلسوزی بود. امام جامعه است هدفش هدایت‌گری است. خواست حجت را تمام کرده باشد که بدانند و هشیار باشند چه کسی را دارند می کشند. می خواست تا آخرین لحظه اگر کسی قابلیت هدایت می داشت هدایتش کند. ، اجابت دیرهنگام دعوت ولیّ خدا توابین گروهی از شیعیان کوفه بودند که بعدها در مقام انتقام از خون سیدالشهدا علیه‌السلام، قیام کردند و از اینکه حسین را تنها گذاشته بودند به شدت عذاب وجدان داشتند. نامه نوشته بودند اما او را تنها گذاشتند. آنها که بر اساس نقلهای تاریخی، تعدادشان به 4هزار نفر هم رسیده بود(1) با قیام خود خواستند اندکی از درد عذاب وجدان خود بکاهند .اما مشکل آنها این بود که جان فشانی در زمانی بود که فایده ای در بر نداشت و خونشان هدر رفت. مشکل آنها این بود که نتوانستند در لحظه، تشخیص دهند وظیفه شان چیست و به وظیفه عمل کنند. آنها شاهد ریخته شدن خون ولیّ خدا بودند و دست یاری او را رد کردند . اگر این افراد به هنگامی که ابیعبدالله علیه السلام نیاز به کمک و یاری داشت او را یاری می کردند آیا اینگونه صحنه کربلا شکل می گرفت و نوه پیامبر بین دو نهر آب با لبان تشنه سرش از تن جدا می شد؟ خاندان آل الله آنگونه اسیر می شدند و هتک حرمت ها آنگونه صورت می گرفت؟ : عاشورای سال 61 هجری گذشت. اما همه ساله تکرار می شود و حسین بن علی علیه السلام به پیروان و شیفتگان خود همواره این پیام را دارد که هرگز امام زمان علیه السلام خود را و ولی فقیه را تنها نگذارند. دین خدا را یاری کنند. شناخت وظیفه داشته باشند و در هر شرایطی ببینند چه وظیفه ای در برابر دین خدا دارند. امروز هم همان ندای «هل من ناصر» ولی خدا بلند است منابع: (1) تاریخ طبری،584/5؛ ابن اثیر،176/4. : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
موضوع: ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم، خداوند در قرآن کریم: (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکمْ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَکمْ) محمد/7. ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می کند و گام هایتان را استوار می سازد. : اگر انسان بخواهد مسیر خدا را طی نماید دشمنانی بر سر راه او هستند که باید با آنها جهاد و مبارزه کند. ۱. دشمن درونی وی، نفس اماره ،که مدام او را به بدیها امر می کند:(إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي) یوسف/53 ۲. دشمن بیرونی، شیطان، که برای گمراه کردن بندگان خدا، قسم خورده است. (فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ) ص/82 ۳. از میان خود انسانها نیز کسانی هستند که با مؤمن دشمنی می کنند. (إِنَّ الْکافِرِینَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبِینا) نساء/101 در این میان، انسان مؤمن اگر بخواهد از یاری خداوند قادر مطلق بهره مند بشود چه باید بکند.؟ چند نکته درباره یاری خداوند 1. اولاً نصرت الهی برای مؤمنین، سنتی قطعی و ثابت است و تخلفی در آن نیست. خداوند این کار را بر خود تکلیف کرده است: «وَ كانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین»(روم/47) 2. خداوند یاری اش را مشروط کرده است. شرط بهره مندی از یاری خداوند، یاری خداوند است. (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکمْ) 3. خداوند به یاری بندگانش نیازی ندارد اگر می گوید مرا یاری کنید منظور ولیّ خدا را یاری دهید منظور این است که دین خدا را یاری دهید. 4. علاوه بر برخورداری اهل ایمان از نصرت الهی، تثبیت قدم، ایمان به مسیر و عدم تزلزل در طی مسیر از دستاوردهایی است که خداوند به بندگان خویش عطا میکند. (یُثَبِّت اَقدامَکم) 5. پایین ترین مرتبه یاری ولیّ خدا، محبت قلبی و دلی است و بالاترین آن علاوه بر محبت قلبی، یاری با زبان و یاری بدنی با تمام قوا و امکانات است. : روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام فرمودند: علی جان، جایگاه تو مثل سوره قل هو الله احد است. هر کس آن را یک بار بخواند ثلث قرآن را خوانده است، هرکس دوبار بخواند دو سوم قرآن را گویا خوانده است و کسی که سه بار بخواند کل قرآن را خوانده است. اگر کسی تو را در قلب و دل دوست داشته باشد، گویا ثواب اعمال یک سوم بندگان از آن اوست، اگر کسی تو را در دل دوست داشته باشد و تو را با زبان خود یاری دهد، گویا ثواب دوسوم اعمال بندگان از آن اوست و اگر کسی تو را در دل دوست داشته باشد و با زبان و عملش تو را یاری دهد ثواب تمام اعمال بندگان از آن اوست. (بحار،97/24) خداوند ما را جزو یاران ولیّ خدا و دین خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
موضوع: ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم، خداوند در قرآن کریم: (لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشَاءُ وَیقْدِرُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ) محمد/7. كلید‌های آسمان‌ها و زمین برای اوست، برای هر كه بخواهد رزق را توسعه می‌دهد و یا تنگ می‌گیرد، همانا او به هر چیز آگاه است (و توسعه و تضییق او بر اساس علم و حكمت است). : 1. «مقالید» جمع «مِقلید» به معنای كلید است. كلید وسیله باز و بستن است و کسی که کلید زمین و آسمان در اختیار اوست می تواند رزق را باز کند یا ببندد. 2. كلیدهای رزق و روزی، گاهی عواملی مادی هستند كه واسطه فیض می‌شوند، نظیر باران كه وسیله زنده شدن خاك و زمین می‌گردد، «فأحیا به‌الأرضَ» (بقره/164) گاهی نیز اسمای الهی است كه نمونه آن را در دعای سمات می‌خوانیم: اسئلك باسمك الذی اِذا دُعیتَ بِهِ عَلى مَغالِقِ اَبوابِ السَّمآءِ لِلفَتحِ بِالرَّحمَةِ انفَتَحَت؛ "خداوندا، تو را به آن اسمی می‌خوانم كه اگر بر درهای بسته‌ی آسمان‌ها خوانده شود، با رحمت تو گشوده می‌شود." 1. توسعه یا تنگی رزق نشانه‌ی مهر یا قهر الهی نیست، زیرا قرآن درباره برخی می‌فرماید: (فَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلاَ أَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا یرِیدُ اللّهُ لِیعَذِّبَهُم بِهَا) توبه/55."سرمایه و فرزند كفار سبب شگفتی تو نشود زیرا كه خداوند اراده كرده آنان را با همین امكانات در همین دنیا عذاب كند." 2. اگرچه توسعه یا تنگی رزق و معیشت در دست خدا است لیكن انسان نباید از تلاش باز ایستد. قرآن فرمان می‌دهد: (اِبتَغُوا مِن فَضلِ‌الله) جمعه/10؛ "به دنبال فضل الهی بروید و برای كسب مال تلاش كنید. و نیز می فرماید: (و أن لیسَ لَلانسانِ الا ما سَعی) 3. رزق همیشه مادی نیست، چرا كه در دعا می‌خوانیم: اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ "خداوندا، توفیق اطاعت و بندگی خودت و دوری از گناه را روزی من كن." 4. قرآن كلیدهای توسعه را به ما آموخته می‌فرماید: 1. شکر نعمت:(لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ)(ابراهیم/7) اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود." 2. استغفار (اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ... یرْسِلِ السَّمَاء عَلَیكُم مِّدْرَارًا » (هود/52)"از پروردگارتان استغفار كنید، او برای شما باران می‌فرستد." 3. تقوا و اطاعت الهی (وَ مَن یَتَقِ اللهِ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً و یَرزُقهَ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ»(طلاق/2و 3)"هر كه نسبت به خدا پروا داشته باشد، او را از بن‌بست نجات داده و از راهی كه محاسبه نمی‌كند، روزی می‌دهد. خداوند بر رزق و روزی مادی و معنوی همه ما بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سلام 👈مبحث شب پنجم 🔸احکام پوشش https://eitaa.com/ahkam31/1281 🔹 بمناسبت روز ملی عفاف https://eitaa.com/fatemi222/14429 ◾️روضه و مداحی https://eitaa.com/fatemi8/515
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 گزارش تلویزیونی قیام مسجد گوهرشاد و نقش بهلول گنابادی در این قیام 🔹 پخش از خبر نیمروزی ( اخبار ساعت ۱۴ شبکه یک سیما) 👌بمناسبت روز ملی عفاف https://eitaa.com/fatemi222/14429
ویژگی‌های ملت حسینی.pdf
589.7K
📚 🏷ویژگی های ملت حسینی ━━━━━━━━━━━━ ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
ویژگی‌های برتر یاران امام حسین (ع).pdf
681.1K
📚 🏷ویژگی های برتر یاران امام حسین علیه السلام ━━━━━━━━━━━━ ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
شکوه نماز در قیام امام حسین (ع).pdf
1.01M
📚 🏷شکوه نماز در قیام امام حسین علیه السلام ━━━━━━━━━━━━ ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309