🗓 به مناسبت روز تجلیل از اسرا و مفقودان
❇️ از شکنجه اسرای ایرانی، تا دفاع از حرم!
💬 آقای اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت که خود از آزادگان #دفاع_مقدس است میگوید: در اردوگاه تکریت ۵ مسئول شکنجه اسرای ایرانی جوانی بود به نام «کاظم عبدالامیر مزهر النجار» معروف به کاظم عبدالامیر.
🔸 یکی از برادران کاظم، اسیر #رزمندگان ایرانی بود، برادر دیگرش در جنگ کشته شده بود و خودش نیز بچهدار نمیشد. با این اوصاف کینه خاصی نسبت به اسرای ایرانی داشت. انگار مقصر همه مشکلات خود را اسرای ایرانی میدانست!
🔸 در این میان آقای #ابوترابی را بیشتر اذیت میکرد. او میدانست آقای ابوترابی فرمانده و روحانی انقلابی است، از این رو ضربات کابلی که نثار آن مجاهد میکرد، شدت بیشتری نسبت به دیگر اسرا داشت، اما هیچگاه مرحوم ابوترابی شکایت نکرد و همواره به او احترام میگذاشت!
🔸 … یک روز کاظم با حالت دیگری وارد اردوگاه شد. یک راست به سمت سید #آزادگان آقای ابوترابی رفت و گفت: بیا اینجا کارت دارم! ما تعجب کردیم. گفتیم لابد شکنجه جدید و…
🔸 اما از آن روز رفتار کاظم با ما و خصوصاً آقای ابوترابی تغییر کرد! دیگر ما را کتک نمیزد. حتی به آقای ابوترابی احترام میگذاشت. برای همه ما این ماجرا عجیب بود. تا اینکه از خود آقای ابوترابی سؤال کردیم…
🔹 ایشان هم ماجرای آن روز را نقل کرد و گفت: کاظم عبدالامیر در آن روز به من گفت: «خانواده ما #شیعه هستند و مادرم بارها سفارش سادات را به من کرده بود. بارها به من گفته بود مبادا ایرانیها را اذیت کنی.
💭 اما مادرم دیشب خواب #حضرت_زینب (ع) را دیده و حضرت زینب(ع) نسبت به کارهای بنده در اردوگاه به مادرم شکایت کرده!
❓ صبح مادرم بسیار از دستم ناراحت بود و از من پرسید: آیا در اردوگاه ایرانیها را اذیت میکنی؟ حلالت نمیکنم.
🔹 حالا من آمدهام که حلالیت بطلبم.»
🔸 کم کم به مرور زمان محب حاج آقا ابوترابی در دل او جا باز کرد. او فهمیده بود آقای ابوترابی روحانی و از سادات است برای همین حتی مسائل شرعی خود و خانوادهاش را از حاج آقا میپرسید.
💬 آقای اوحدی ادامه دادند: بعد از آن روز رفتار کاظم با اسرای ایرانی به ویژه #شهید ابوترابی بسیار خوب بود. تا اینکه روزی قرار شد آقای ابوترابی را به اردوگاه دیگری منتقل کنند. کاظم بسیار دلگیر و گریان بود، به هر نحوی بود سوار ماشینی شد که آقای ابوترابی را به اردوگاه دیگری منتقل میکرد… کاظم میخواست در طول مسیر تا اردوگاه بعدی نیز از حضور مرحوم ابوترابی بهرهمند شود.
🔸 روزها گذشت تا اینکه #اسرای_ایرانی آزاد شدند. کاظم برای خداحافظی با آنان به خصوص سید آزادگان تا مرز ایران آمد.
🔸 او پس از مدتی نتوانست دوری حاج آقا ابوترابی را تحمل کند و به هر سختی بود راهی ایران شد. او برای دیدن حاج آقا به تهران آمد. وقتی فهمید حاجآقا ابوترابی در مسیر مشهد و در یک سانحه رانندگی مرحوم شدهاند به شدت متأثر شد. برای همین به مشهد و سرمزار آقای ابوترابی رفت و مدتها آنجا بود.
🔸 کاظم از خدا میخواست تا از گناهانش نسبت به اسرای ایرانی بگذرد. او سراغ برخی دیگر از اسرای ایرانی رفت و از آنها بابت شکنجهها و… حلالیت طلبید.
⁉️ حالا شاید این سؤال را بپرسید که این ماجرا هر چند زیباست و نشان از #توبه یک انسان دارد، چه ربطی به #مدافعان_حرم دارد؟!
🔸 ربط ماجرا در اینجاست که انسان اگر توبه واقعی کند میتواند مقام #شهادت را کسب کند. کاظم داستان ما مدتی قبل در راه دفاع از حرم حضرت زینب(ع) در #سوریه به شهادت رسید.
✅ او ثابت کرد که مانند حر اگر از گذشته سیاه خود توبه کنیم، میتوانیم حتی به مقام شهادت برسیم.
__________
📚 منبع: با تلخیص، کتاب مدافعان حرم، موسسه شهید ابراهیم هادی
https://eitaa.com/fatemi222/14614
🆔 @manbarak
محرومیت از لذت عبادت
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
روزي حضرت موسي بن عمران(ع) در راه به جواني بي ادبي برخورد كرد. آن جوان در كمال وقاحت و بي شرمي گفت:
«اي موسي! من آنچه را خداي تو گفته به جا بياور، انجام نخواهم داد و آنچه را كه امر كرده ترك كنم، به جا خواهم آورد. از طرف من به او بگو كه تو هم به هر نحوي مي خواهي مرا عقوبت كن.» حضرت موسي(ع) از او صورت برگرداند و به راه خويش ادامه داد تا اين كه روزي در حال مناجات، خداوند متعال به او فرمود: «ما پيغام آن جوان را كه به تو داده بود تا به ما برساني شنيديم گرچه تو شرم داشتي كه آن پيغام را به ما برساني. از طرف ما نيز اين پيام را به آن جوان برسان و به او بگو ما تو را به عقوبتي مبتلاساخته ايم كه بالاتر از آن تصور نيست. اما اكنون درد آن را درك نمي كني. روزي درد آن را مي فهمي كه راه گريزي برايت نيست.
حضرت موسي(ع) عرض كرد: پروردگارا! من آن جوان را بسيار سرحال و خرسند ديدم و در او هيچ گونه گرفتاري مشاهده نكردم. خطاب شد: اي موسي! هر گاه من به بنده اي غضب كنم، بزرگترين عقوبتي كه به او مي كنم، آن است كه لذت عبادت خود را از او مي گيرم تا در اثر عدم لذت از عبادت من را ترك عبادت كند و مستحق عقوبت دائم و خلود در آتش جهنم شود و اين جوان را به چنين عقوبتي مبتلانموده ام، ولي اكنون متوجه نيست و به زودي متوجه خواهد شد.
✅بیان موضوع
دو نوع لذت داريم. لذت هاي دنيوي و مادي، لذت هاي معنوي. اين دو نوع لذت در مقابل هم قرار دارند. اگر كسي بخواهد از معنويت لذت ببرد، بايد از دنيا دور و از لذت هاي مادي فاصله بگيرد، وقتي ما با گرايش افراطي به دنيا و لذت هاي آن از خدا دور مي شويم، نتيجه طبيعي آن اين است كه ديگر از انس با خدا و قرب به او لذت نمي بريم.
گرايش افراطي به دنيا و لذت طلبي افراطي و در نتيجه آن گناه, بزرگترين مانع و حجاب انسان در کسب لذت هاي معنوي خواهد بود.
اوج لذت هاي معنوي بستگي به اوج عبادت و عشق انسان به خداوند دارد. عرفا و اولياي خدا چون در اوج بندگي و عبادت و رياضت نفس بودند، بيشترين لذت را از خداي متعال مي بردند، آنچنان كه حاضر نبودند حتي يك لحظه از اين حالات خود را با تمام دنيا عوض كنند.
🔶احادیث
➖امام حسین(ع) در دعای عرفه میفرماید:«إِلٰهِى مَنْ ذَا الَّذِى ذاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرامَ مِنْكَ بَدَلاً»
بارالها ! چه كسی شیرینی محبّت تو را چشید و پس از آن، در پیِ جایگزینی برایت برآمد ؟
و می فرماید: «یا مَنْ أَذَاقَ أَحِبَّاءَهُ حَلَاوَةَ الْمُؤَانَسَةِ»: ای آنکه شیرینی انس خود را به دوستان چشاندهای.
➖امام سجاد(ع) لذت مناجات را از خداوند طلب میکند:
«اللَّهُمَّ ... مَتِّعْنَا بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِكَ وَ أَوْرِدْنَا حِیاضَ حُبِّكَ وَ أَذِقْنَا حَلَاوَةَ وُدِّكَ وَ قُرْبِكَ»: بار خدایا! ما را از لذّت مناجاتت بهرهمند گردان و در آبگیرهاى محبّتت وارد گردان و شیرینى دوستى و قرب خودت را به ما بچشان»
🔴عوامل محرومیت از لذت عبادت
🔺 گناه
يکي از مهمترين و مؤثرترين عواملي که باعث ميشود لذت مناجات از انسان گرفته شود گناه است .
آیت الله جوادي آملي مي فرمايند : کسي که جز حلال نمي خورد و جز به حلال نمي انديشد , حتما ً از عبادت لذت مي برد . چنان که انسان گرفتار سرما خوردگي و گرفتگي بيني , از بوي خوش لذت نمي برد و ... انسان گنهکار نيز از عبادت لذت نمي برد . فطرت شفاف و شکوفا شده , از عبادت لذت مي برد .
🔺مجالس گناه
امام سجاد(ع) یکی از عوامل محرومیت از لذت عبادت را شرکت در مجالس گناه دانسته اند؛
«أَوْ لَعَلَّكَ رَأَیتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَینِی وَ بَینَهُمْ خَلَّیتَنِی»
شاید مرا از جمله شرکتکنندگان در مجالس مفسدان دیدهای که رهایم کردهای.
➖یکی از دلایل کمتوفیقی، همنشینی با اهل باطل است چنانچه قرآن مجید یکی از عوامل جهنمیشدن را مجالست با اهل باطل میداند: «وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ»: و با اهل باطل در سخنان باطل فرو مىرفتیم.
🔺رفاه زدگی
چنانچه گرفتاري و مشکلات زياد , انسان را به خدا نزديک تر مي کند و حالت تضرع و مناجات در انسان , قوي تر مي شود در رفاه زدگی انسان غالبا ً دچار غفلت شده , کمتر حال مناجات مي يابد .
«فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ»
هنگامي که سوار بر کشتي شوند خدا را با اخلاص مي خوانند ( و غير او را فراموش مي کنند ) اما هنگامي که خدا آنان را به خشکي رساند و نجات داد باز مشرک مي شوند.(۱)
🔻 ادامه دارد 👇👇
🔺فاصله گرفتن از علما ربانی
در روایات معصومین بر حضور در مجالس علما تأکید زیادی شده است.
➖امام سجاد(ع) می فرماید:«أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی»: شاید مرا در مجالس عالمان نیافتهای که خوارم نمودهای.
➖رسول اعظم(ص) میفرماید: «لا تَجْلِسوا إلاّ عندَ كُلِّ عالِمٍ یدْعوكُم مِن خَمْسٍ إلى خَمسٍ: مِن الشَّكِّ إلى الیقینِ، و مِن الرِّیاءِ إلى الإخْلاصِ، و مِن الرَّغْبَةِ إلى الرَّهبَةِ، و مِن الكِبْرِ إلى التّواضُعِ، و مِن الغِشِّ إلى النّصیحَةِ»: تنها در محضر دانشمندانى بنشینید كه شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا مىخوانند: از دودلى به یقین، از ریا به اخلاص، از دنیاخواهى به دنیاگریزى، از تكبّر به فروتنى و از ناخالصى به خلوص.(۲)
➖ امام علی(ع) میفرمایند: «جالِسِ العلماءَ یَزْدَدْ علمُكَ و یَحْسُنْ أدبُكَ وَ تَزكُ نَفْسُكَ»: با علما همنشین باش تا علمت زیاد و ادبت نیکو و جانت پاک گردد. بنابراین کمتوجهی به علما و استفادهنکردن از محضر نورانی آنها منجر به سلب توفیق میشود.(۳)
🔺ناسپاسی
امام سجاد(ع) در ضمن دعای ابوحمزه فرمود:
«أَوْ لَعَلَّكَ رَأَیتَنِی غَیرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِی»: شاید مرا ناسپاس در مقابل نعمتهایت یافتهای که محرومم داشتهای.
➖در آیات «وَاللَّهُ لَا یحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِیمٍ» و «إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ» بهصراحت بیان شده است خداوند ناسپاسها را دوست نمیدارد. محرومیت از محبت الهی به معنای ورود به دایرۀ کسانی است که دوزخ آنها را در بر گرفته است؛ چراکه تنها اهل امنیت و آرامش دنیوی و اخروی محبوب خدایاند و کسانی که خداوند بر آنان خشم گرفته و محبوب خدا نیستند، در دوزخ فراق در دنیا و دوزخ آتش در قیامت خواهند سوخت؛ ازاینرو در روایات به سپاسگزاری از خداوند تأکید شده است.
➖ امام سجاد(ع) به فرزندانش توصیه مینمود: «یا بُنَیَّ اُشْكُرِ اَللَّهَ فَمَنْ أَنْعَمَ عَلَیكَ وَ أَنْعِمْ عَلَى مَنْ شَكَرَكَ فَإِنَّهُ لاَ زَوَالَ لِلنِّعْمَةِ إِذَا شُكِرَتْ وَ لاَ بَقَاءَ لَهَا إِذَا كُفِرَتْ»: اى فرزندم، در برابر كسى كه در حق تو احسان نموده، شكر خداوند را بهجاى آور و در قبال كسى كه از تو تشكر میكند، احسان كن كه اگر سپاس نعمت انجام شود، ادامه یافته و از دست نمیرود و اگر كفران نعمت شد، بقا و دوام نخواهد یافت. (۴)
➖امام باقر(ع) در حدیثی مىفرمایند: رسول خدا(ص) شبى نزد عایشه بودند [و پیوسته مشغول عبادت بود]. عایشه گفت: چرا اینقدر خود را به زحمت مىافكنى؛ درحالىكه خداوند گذشته و آینده تو را بخشوده است. پیامبر(ص) فرمود: اى عایشه، «اَلاّ اَكُونَ عَبْداً شَكوُراً»: آیا من بنده شكرگزار خدا نباشم. (۵)
🔺دروغ
➖ امام سجاد(ع) :«أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْكَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی»: شاید دیدهای که در جایگاه دروغگویانم که از چشمات مرا انداختهای.
دروغگو از نظر قرآن کریم از هدایت خداوند دور است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ»: خداوند اسرافکار و دروغگو را هدایت نمیکند.یکی از مصادیق دروغ، دروغگویی در اظهار بندگی است. علمای اخلاق گفتهاند: «کسى که [هنگام نماز یا هر زمان دیگری] مىگوید: "وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ" [: روى خود را به سوى کسى کردم که آسمانها و زمین را پدید آورده است] و در دلش غیر این است یا مىگوید: "ایّاک نعبد و ایاک نستعین" [: فقط تو را مىپرستیم و تنها از تو مدد میجوییم]؛ درحالیکه با دلبستگى به دنیا آن را مىپرستد، چنین شخصى دروغگوست». این دروغگویی سبب سلب توفیق میشود.
🟢عوامل لذت بردن از عبادت
عواملي كه ميتواند عبادت را براي انسان لذت بخش كند چند چيز است:
➖ قبل از عبادت انسان خود را مستعد و مهيا سازد؛ يعني، قدري به خود تلقين كند من در صدد نيايش و نماز هستم و سعي كند افكار متفرق را از ذهنش دور كند.
➖حتي الامكان در بهترين وقت عبادت كند؛ مثلاً، با كسالت - خستگي و خواب آلودگي - وارد نماز نشود. "لاتقربوا الصلوة و انتم كسالي".
➖ در محيط پر سر و صدا و آشوب به مناجات نايستد، بلكه محيط آرام و با فراغتي را انتخاب كند.
➖ در حين عبادت مصمّم بر مراقبت باشد و اگر احياناً افكار ديگري به او هجوم آورد، همين كه متوجه شد، سعي كند خود را از دام آن افكار برهاند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.عنکبوت/۶۵.
۲.[بحار الأنوار ،ج۷۴،ص۱۸۸
۳.غرر الحكم ، ح ۴۷۸۶
۴.تفسير نور الثقلين،ج۲ ،ص۵۲۹
۵.الكافی،ج۲،ص۹۵
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
منبع کانال منبر طلاب
https://eitaa.com/fatemi222/14614
سلام
پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با هوا و هوس👇
آیات مرتبط
https://eitaa.com/fatemi222/14637
روایات مرتبط
https://eitaa.com/fatemi222/14638
داستانها
https://eitaa.com/fatemi222/14639
آیات هوس:
🔻هوا و هوس و تعصبات
و لن ترضی عنک الیهود و لا النصری حتی تتبع ملتهم قل ان هدی الله هو الهدی ولئن اتبعت أهواءهم بعد الذی جاءک من العلم ما لک من الله من ولی و لا نصیر( بقره، آیه 120.)؛
🔸هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواستههای آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: هدایت، تنها هدایت الهی است! و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شدهای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.
🔻هوا و هوس تحت الشعاع حق
یأیها الذین ءامنوا کونوا قومین بالقسط شهداء لله ولو عل أنفسکم أو الوالدین و الأقربین ان یکن غنیاً أو فقیراً فالله أولی بهما فلا تتبعوا الهوی أن تعدلوا و ان تلوا أو تعرضوا فان الله کان بما تعملون خبیراً( نساء، آیه 135.)؛
🔸 ای کسانی که ایمان آوردهاید! کاملاً قیام به عدالت کنید! برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد! (چرا که) اگر آنها غنی یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد! و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام میدهید، آگاه است.
🔺هوا و هوس مانع سعادت
زین للناس حب الشهوت من النساء و البنین و القنطیر المقنطره من الذهب و الفضه و الخیل المسومه و الأنعم و الحرث ذلک متع الحیوه الدنیا و الله عنده حسن المئاب( آل عمران، آیه 14.)؛
🔸محبت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهار پایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ (تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شود؛ ولی) اینها (در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند،) سرمایه زندگی پست (مادی) است؛ و سرانجام نیک (و زندگی والا و جاویدان)، نزد خداست.
🔻دنباله روان هوا و هوس و انحراف جامعه
و الله یرید أن یتوب علیکم و یرید الذین یتبعون الشهوت أن تمیلوا میلاً عظیماً( نساء، آیه 27.)؛
🔸 خدا میخواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاک نماید)، اما آنها که پیرو شهواتند، میخواهند شما بکلی منحرف شوید.
🔺پیروی از هوا و هوس - موجب ظلم
فلو لاکان من القرون من قبلکم أولوا بقیه ینهون عن الفساد فی الأرض الا قلیلاً ممن أنجینا منهم و اتبع الذن ظلمواما أترفوا فیه و کانوا مخرمین(هود، آیه 116.)؛
🔸چرا در قرون (و اقوام) قبل از شما، دانشمندان صاحب قدرتی نبودند که از فساد در زمین جلوگیری کنند؟! مگر اندکی از آنها، که نجاتشان دادیم! و آنان که ستم میکردند، از تنعم و کامجوئی پیروی کردند؛ و گناهکار بودند (و نابود شدند)!
🔻پناه بردن به خدا از هوا و هوس
و رودته التی هو فی بیتها عن نفسه و غلقت الأبوب و قالت هیت لک قال معاذ انه ربی أحسن مثوای انه لا یفلح الظلمون( یوسف، آیه 23.)؛
🔸 و آن زن که یوسف در خانه او بود، از او تمنای کامجویی کرد؛ درها را بست و گفت: بیا (بسوی آنچه برای تو مهیاست!) (یوسف) گفت: پناه میبرم به خدا! او (عزیز مصر) صاحب نعمت من است؛ مقام مرا گرامی داشته؛ (آیا ممکن است به او ظلم و خیانت کنم؟!) مسلماً ظالمان رستگار نمیشوند!
🔺پیروی از هوس و نادانی
قال رب السجن أحب الی مما یدعوننی الیه و الا تصرف عنی کیدهن أصب الیهن و أکن من الجهلین( یوسف 33.)؛
🔸(یوسف) گفت: پروردگارا! زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اینها مرا بسوی آن میخوانند! و اگر مکر و نیرنگ آنها را از من نگردانی، بسوی آنان متمایل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود!
✔️هوس
https://eitaa.com/fatemi222/14636
💟روایات هوای نفسانی :
🔸لا تستیقظن عاصیاً و لا تستنبهن لاهیاً و افطم نفسک عن الشهوات الموبقات و کل شهوه تباعدک منی فاهجرها(الکافی 8: 136.)؛ از اندرزهای خداوند متعال به عیسی (علیه السلام): ای عیسی! در حال بیداری گناه مکن و در زمان هشیاری غافل مباش و (کودک) نفس خود را (از شیر) شهوتهای هلاک بار بازگیر و از هر شهوتی که تو را از من دور میکند، دور شو.
🔻سقوط هوسران
انما سمی الهوی لأنه یهوی بصاحبه( سنن الدارمین 401.)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): هوا (و هوس) را بدان سبب هوا نامیدهاند که صاحب خود را فرو میافکند.
🔺فتنه و هوس
انما بدء وقوع الفتن أهواء تتبع و أحکام تبتدع(الکافی 1: 54.)؛ امام علی (علیه السلام): در حقیقت نقطه آغاز فتنهها، پیروی از هوسها و بدعت نهادن در احکام است.
🔻دوزخ و هوس
ان الجنه حفت بالمکاره و ان النار حفت بالشهوات(نهج البلاغه: 251.)؛ امام علی (علیه السلام): بهشت، در لا به لای امور ناخوشایند پیچیده شده است و دووخ، در شهوتها.
🔺شهوت نادان
الجاهل عبد شهوته(غررالحکم: 304.)؛ امام علی (علیه السلام): نادان، بنده شهوت خویش است.
🔻اندوه شهوت
رب شهوه ساعه تورث حزناً طویلا(بحارالأنوار 74: 84.)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): چه بسیار شهوتی که ساعتی بیش نپاید، اما اندوهی طولانی در پی دارد.
🌹گمراهی در دنیا و آخرت
أوصیکم بمجانبه الهوی فان الهوی یدعو الی العمی و هو الضلال فی الآخره و الدنیا( مستدرک الوسائل 12: 113.)؛ امام علی (علیه السلام): شما را به دوری کردن از هوس سفارش میکنم؛ زیرا هوس به کوری فرا میخواند و باعث گمراهی در آخرت و دنیاست.
🔺دشمنی هوس
احذروا أهواءکم کما تحذرون أعداءکم فلیس شیء أعدی للرجال من اتباع أهوائهم و حصائد ألسنتهم( الکافی 2: 335.)؛ امام صادق (علیه السلام): همان گونه که از دشمنان خود دوری میکنید، از هوسهایتان هم دوری کنید؛ زیرا برای مردان دشمنی بدتر از پیروی از هوسهایشان و گفتن سخنان بیهوده و یاوه نیست.
🔻جنگ با هوس
غالب الهوی مغالبه الخصم خصیمه و حاربه محاربه العود عدوه(مستدرک الوسائل 12: 114)؛ امام علی (علیه السلام): بر هوس چنان غلبه کن، که دشمن برای غلبه کردن بر دشمنش میکند و با آن چنان بجنگ، که دشمن با دشمن خود میجنگد.
🔺اسیری هوس
غالبوا أنفسکم علی ترک العادات تغلبوها، وجاهدوا أهواءکم تملکوها(غررالحکم: 243.)؛ امام علی (علیه السلام): با نفسهای خود بر سر ترک عادتها بجنگید تا بر آنها چیره گردید و با هوسهای خود مبارزه کنید، تا آنها را اسیر کنید.
🔻قدرت شهوت
غالب الشهوه قبل [قوه] ضراوتها فانها ان قویت ملکتک و استفادتک و لم تقدر علی مقاومتها(غررالحکم: 241.)؛ امام علی (علیه السلام): بر شهوت خود، پیش از آن که عادتش قدرت گیرد، چیره شو؛ زیرا اگر قدرت گیرد، بر تو مسلط شود و تو را به دنبال خود بکشد و نتوانی در برابرش ایستادگی کنی.
🔺نزدیکی کار نادرست با هوس
اذا مربک أمران لاتدری أیهما خیر و أصوب. فانظر أیهما أقرب الی هواک فخالفه؛ فان کثیر الصواب فی مخالفه هواک(تحف العقول: 397.)؛ امام کاظم (علیه السلام): هرگاه دو کار برایت پیش آمد که ندانستی کدام یک بهتر و درستترست، تنگر که کدام یک از آنها به هوس تو نزدیکتر است، با همان مخالفت کن؛ زیرا در مخالفت کردن با هوای نفست، صواب بسیار نهفته است.
🔻نابسامانی دنیا با هوس
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یقول الله عز و جل و عزتی و جلالی: لایؤثر عبد هواه علی هوای الا شتت علیه أمره و لبست علیه دنیاه و شغلت قلبه بها و لم أوته منها الا ما قدرت له( الکافی 2: 335.)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): خداوند سبحان میفرماید: به عزت و جلالم سوگند... هیچ بندهای دلخواه خود را بر دلخواه من مقدم ندارد، مگر این که کار او را پریشان سازم و دنیایش را بر وی نابسامان کنم و دلش را به آن مشغول گردانم و از دنیا به او ندهم، مگر همان چیزی که برایش مقدر کردهام.
🔺غلبه بر هوس
أشجع الناس من غلب هواه(من لایحضره الفقیه 4: 394.)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): شجاعترین مردم، کسی است که بر هوس خود غلبه کند.
🔺یاد قبر و دوری از شهوت
اذکر أنک ساکن القبر فلیمنعک ذلک من الشهوات(الکافی 8: 45.)؛ المحجه البیضاء: خداوند متعال به موسی (علیه السلام) وحی فرمود: به یاد داشته باش، که تو ساکن قبر خواهی بود. این یادآوری تو را از بسیاری شهوتها باز میدارد.
✔️هوس
https://eitaa.com/fatemi222/14636
🔹هجرت از عادت
مرحوم آیت الله حجت اعلی الله مقامه، یک سیگاریای بود که من واقعاً هنوز نظیر او را ندیدهام، گاهی سیگار از سیگار قطع نمیشد، بعضی وقتها هم که قطع میکرد مدتش خیلی کوتاه بود و طولی نمیکشید که مجدداً سیگاری را آتش میزد. در اوقات بیداری اکثر وقتشان به سیگار کشیدن میگذشت. وقتی مریض شدند برای معالجه به تهران آمدند و در تهران اطبا گفتند چون بیماری ریوی دارید، باید سیگار را ترک کنید.
ایشان ابتدا به شوخی گفت: من این سینه را برای سیگار کشیدن میخواهم! اگر سیگار نباشد سینه میخواهم چه کنم؟
گفتند: به هر حال برایتان خطر دارد و واقعاً مضر است.
گفت: مضر است؟!
گفتن: بله همینطور است.
گفت: دیگر نمیکشم.
یک نمیکشم کار را تمام کرد، یک حرف و یک تصمیم، این مرد را به صورت یک مهاجر از عادت قرار داد.
در احادیث نیز آمده است که المهاجر من هجر السیئات، مرد آن است که بتوند از آنچه به او چسبیده است جدا شود و هجرت کند. اگر فردی از یک سیگار کشیدن نتواند هجرت کند، پس انسان نیست(گفتارهای معنوی: 255).
✔️هوس
https://eitaa.com/fatemi222/14636
🔻وزنه برداران
جوانان مسلمان سرگرم زور آزمایی و مسابقه وزنه برداری بودند. سنگ بزرگی آنجا بود که مقیاس قوت و مردانگی جوانان به شمار میرفت، و هر کس آن را به قدر توانایی خود حرکت میداد. در این هنگام رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید و پرسید: چه میکنید؟
- داریم زور آزمایی میکنیم؛ میخوانیم ببینیم کدامیک از ما قویتر و زورمندتر است.
- میل دارید که من بگویم چه کسی از همه قویتر و نیرومندتر است؟
- البته، چه از این بهتر که رسول خدا داور مسابقه باشد و نشان افتخار را او بدهد.
افراد جمعیت همه منتظر و نگران بودند که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کدامیک را به عنوان قهرمان معرفی خواهد کرد؟! عدهای بودند که هر یک پیش خود فکر میکردند، الان رسول خدا دست او را خواهد گرفت و به عنوان قهرمان مسابقه معرفی خواهد کرد.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از همه قویتر و نیرومندتر آن کس است که اگر از یک چیزی خوشش آمد و مجذوب آن شد، علاقه به آن چیز او را از مدار حق و انسانیت خارج نسازد و به زشتی آلوده نکند و اگر در موردی عصبانی شد و موجی از خشم در روحش پیدا شد، تسلط بر خویشن را حفظ کند، جز حقیت نگوید و کلمهای دروغ یا دشنام بر زبان نیاورد و اگر صاحب قدرت و نفوذ گشت و مانعها را جلویش برداشته شد، زیاده از میزانی که استحقاق دارد دست درازی نکند.(داستان راستان، داستان 27،)
✔️هوس
https://eitaa.com/fatemi222/14636
🔺وجدان اخلاقی
تمام مردم دارای وجدان اخلاقی و فطرت انسانی هستند. همه میفهمند که ظلم و ستم قبیح است. همه درک میکنند خیانت در امانت بد است، همه از راستی و صداقت خشنود میشوند و تمام مردم میل فطرت به ادای امانت و وفای به عهد دارند. همه از خیانت و دروغ رنج میبرند و خلاصه کلیه افراد بشر با نیروی فطری حسن و قبح، اصول فضایل و رذایل را درک میکنند ولی در مقام عمل کمتر به ندای فطرت توجه مینمایند، زیرا بشر در اطاعت یا سرپیچی از اوامر وجدانی آزاد است.
جایی که بین وجدان اخلاقی و خواهشهای نفسانی تزاحمی نباشد، پیروی از ندای وجدان سهل است، ولی آنجا که اطاعت از وجدان اخلاقی مستلزم سرکوب کردن یکی از تمایلات غریزی باشد، کار بس دشوار است که غالباً نیروی غریزه غلبه میکند و فطرت وجدانی شکست میخورد، مگر آن که وجدان اخلاقی به ایمان الهی متکی باشد و اعتقاد حقیقی به خدا جهان از صفات انسان پشتیبانی کند.
یوسف صدیق در بحبوحه جوانی و در شدیدترین دوران تمامل جنسی، در معرض خطرناکترین شرایط عمل منافی و عفت قرار گرفت. زن شوهرداری عشق سوزان خود را به او عرض کرد و از وی تمنای وصل داشت. هر دو بشر بودند و هر کدام نیز دارای تمایل جنسی و قدرت غریزه بودند. این تمایل و قدرت زن را درهم شکست و او حاضر شد تا خویشتن را تسلیم تمایلات خود نماید، ولی قدرت ایمانی و برهان الهی، از عفت یوسف، پشتیبانی کرد و غریزه جنسی را شکست داد و سرانجام باعث شد که یوسف (علیه السلام) دامن خود را از آلودگی حفظ کند( کودک از نظر وراثت و تربیت 1: 411.).
ولقد همت به وهم بها لولا أن رأی برهان ربه کذلک لنصرف عنه السوء و الفحشاء انه من عبادنا المخلصین( یوسف، آیه 24.)
✔️هوس
https://eitaa.com/fatemi222/14636
🔻عاقبت هوسرانی
اگر افراط در مسائل جنسی صورت گیرد و حد اعتدال آن رعایت نشود و انسان جلوی این بیماری خطرناک را نگیرد، گاهی انسان حاضر میشود برای رسیدن به آن خواسته شهوانی خود دست به هر جنایتی بزند، برای مثال در سال 1377 در روستای برسمنان بابل واقع در 8 کیلومتری جاده آمل به بابل، مردی 26 ساله به نام احمد، پس از بازجویی مأموران انتظامی از او، متوجه میشوند او سه فرزند پسر خود به نامهای رحمت 11 ساله، حامد 9 ساله و هادی 7 ساله را در یک چاهی بطور هولناک و وحشیانه میاندازد و هر سه فرزند خود را میکشد. پس از بازجویی متهم انگیزه این قتل را ازدواج مجدد با دختری که به صورت مخفیانه با هم رفت و آمد داشتند عنوان کرد. او گفت: بعد از چند سالی که با همسر اولم از ازدواج کردم، دل به دختری بستم و قصد ازدواج با او را داشتم، حتی به خواستگاری او هم رفتم، مادرش وقتی فهمید من دارای همسر و فرزند هستم به من گفت: شما باید تکلیف بچههایت را روشن کنی، بعد با دخترم ازدواج نمائی و من تنها راهی که برای خود دیدم از بین بردن فرزندانم بود و بعد از آن هم قصد کشتن همسر خود را داشتم( آشنایی با زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): 34.).
✔️هوس
https://eitaa.com/fatemi222/14636
اشعار :
دشمنی نفس
دشمن تو نفس توست خوار کن او را - تا نشود چیره و قوی به تو دشمن
(حاج سید نصرالله تقوی)
ترس از خویش
ز شیطان بیشتر از نفس کافرکیش میترسم - منتهای کمال مرد این است
(اوحدی)
امیر لشگر خویش
چو من پادشاه تن خویش گشتم - اگر چند لشگر ندارم امیرم
(ناصر خسرو)
بینوای هوسران
گر از پی شهوت و هوخواهی رفت - از من خبرت که بینوا خواهی رفت
غبار هوا و هوس
حقیقت سرائی است آراسته - هوا و هوس گرد برخاسته
نبینی به جائی که برخاست گرد - نبیند نظر گر چه بیناست مرد
(سعدی)
✔️هوس
https://eitaa.com/fatemi222/14636
نکات :
هدایت، با هوی و هوس سازگار نیست.
هوی پرستی، انسان را تا پیامبرکشی پیش میبرد.
به جای استدلال، در پی هوا و هوس بودن و به جای اولیای خدا، سراغ طاغوت رفتن و به جای ایمان و اعتقاد به آخرت، کفر ورزیدن و به جای تسلیم نور، تسلیم نار شدن، خسارت عظیم کفار است.
اکثریتی که به جای حق، در پی حدس و هوس باشند، قابل پیروی نیستند.
سقوط اخلاقی انسان تا آنجاست که به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستی، ولی نعمت خود را تهدید به قتل میکند.
رسیدن به مقام قرب، مشروط به پرهیز از دنیاگرایی و هوس است.
جهل به معنای نداستن است، ولی جهالت در موردی که انسان میداند، ولی هوی و هوس بر او غالب میشود نیز بکار میرود.
گناهانی که بخاطر غلبه هوس باشد نه انکار و عناد، به پذیرش توبه نزدیک است. عملوا السوء بجهاله ثم تابوا
غذا خوردن نیز باید هدفدار باشد، نه بر اساس هوس: کلوا - و اعملوا
در قرآن، عوامل گمراهی و انحراف چنین معرفی شدهاند:
1- رفیق بد. لقد أضلنی عن الذکر؛ دوست بد مرا گمراه کرد.
2- هوی و هوس. و لا تتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله؛ از هوسهای خود پیروی نکن، زیرا تو را از راه خدا منحرف میکند.
3- دانشمندان منحرف. یکتبون الکتاب بأیدیهم ثم یقولون هذا من عند الله؛ مطالبی را با دست خود مینویسند و میگویند این از طرف خداوند است.
4- رهبران گمراه. و أضل فرعون قومه؛ فرعون قوم خود را گمراه کرد.
5- شیطان. انه عدو مضل مبین؛ قطعاً شیطان گمراه کننده آشکاری است.
6- اکثریت گمراه. و ان تطع أکثر من فی الأرض یضلوک عن سبیل الله؛ اگر از اکثریت کسانی که در زمین هستند پیروی نمایی، تو را از راه خدا منحرف میکنند.
7- والدین گمراه. انا وجدنا آباءنا... و انا علی آثارهم مقتدون؛ همانا ما والدین خود را بت پرست یافتیم یافتیم و به آنان اقتدا کردیم.
ثروت، سرمایه و ساختمانهای بلند در دست نااهلان، برای ارضای هوا و هوس است.
با هوس و آرزوی گناه هم باید مبارزه کرد تا چه رسد به خود گناه.
هو چه در برابر حق قرار گیرد، هوی و هوس است. فاحکم بین الناس بالحق و لا تتبع الهوی
علم و دانش، انسان را به پیروی از شریعت الهی سوق میدهد. چنان که پیروی از غرائز و هوی و هوس نشانه جهالت و نادانی است.
✔️هوس
https://eitaa.com/fatemi222/14636
هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام
پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با هوا و هوس👇
آیات مرتبط
https://eitaa.com/fatemi222/14637
روایات مرتبط
https://eitaa.com/fatemi222/14638
داستانها
https://eitaa.com/fatemi222/14639
باسمه تعالی
👌دوبرابر پرداخت بانکی
🔺اگر فرزندتان بیکار است و مایلید به اندازه یک کارمند معمولی درآمد داشته باشد عضو مجموعه ما شوید. و سه سهم را خریداری کنید.
🔺شما با سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیون تومانی، میتوانید سه سهم از مجموعه ما را خریداری نمایید و ماهیانه حدودا ۱۰ میلیون تومان دریافت نمایید.
🔺در واقع قرارداد بشکل مضاربه ۱۵ سهم ۱۰۰ میلیونی جهت راهاندازی فروشگاه محصولات فرهنگی و سرمایه گذاری حمل نقل و... میباشد.
🔺 اقدامات مقدماتی اعم از سختافزار، شبکه نیروی انسانی و سایر اقدامات فراهم شده است .
🔺 در این مرحله ما محدودیت در جذب داریم یعنی به صورت فراگیر نخواهد بود و اولویت با کسانی خواهد بود که زودتر ثبت نام نمایند.
🔺 شروع به کار انشالله از اول شهریور خواهد بود.(قرداد،چک وضمانت لازم انجام میشود.)
🔺سرمایه اوليه؛در حال حاضر یک فروشگاه محصولات فرهنگی در چهار راه شهدا و دو ماشین سنگین حمل و نقل بین المللی جهت مجموعه مشغول ب فعالیت هست.
🔺چند نکته.
۱_مدت قرارداد یک ساله خواهد بود.
۲_ قرارداد ثبت محضری میشود.
۳_ کمتر ازمبلغ فوق امکان قرارداد هست.
۴_ در مضاربه سود قطعی نیست ولی با توجه به سوابق وتجربه مبلغ اعلامی حداقلی میباشد.
۵_امکان مشارکت جدید هم وجود دارد
یک درصد درآمد نذر فرهنگمهدویت و یک درصد اهدایی ماهانه به جبهه مقاومت
🔺 شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر
@Hamsan8
۰۹۹۰۶۳۱۹۹۳۲