eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
969 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
💟روایات هوای نفسانی‏ : 🔸لا تستیقظن عاصیاً و لا تستنبهن لاهیاً و افطم نفسک عن الشهوات الموبقات و کل شهوه تباعدک منی فاهجرها(الکافی 8: 136.)؛ از اندرزهای خداوند متعال به عیسی (علیه السلام): ای عیسی! در حال بیداری گناه مکن و در زمان هشیاری غافل مباش و (کودک) نفس خود را (از شیر) شهوت‏های هلاک بار بازگیر و از هر شهوتی که تو را از من دور می‏کند، دور شو. 🔻سقوط هوسران‏ انما سمی الهوی لأنه یهوی بصاحبه( سنن الدارمین 401.)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): هوا (و هوس) را بدان سبب هوا نامیده‏اند که صاحب خود را فرو می‏افکند. 🔺فتنه و هوس‏ انما بدء وقوع الفتن أهواء تتبع و أحکام تبتدع(الکافی 1: 54.)؛ امام علی (علیه السلام): در حقیقت نقطه آغاز فتنه‏ها، پیروی از هوس‏ها و بدعت نهادن در احکام است. 🔻دوزخ و هوس‏ ان الجنه حفت بالمکاره و ان النار حفت بالشهوات(نهج البلاغه: 251.)؛ امام علی (علیه السلام): بهشت، در لا به لای امور ناخوشایند پیچیده شده است و دووخ، در شهوت‏ها. 🔺شهوت نادان‏ الجاهل عبد شهوته(غررالحکم: 304.)؛ امام علی (علیه السلام): نادان، بنده شهوت خویش است. 🔻اندوه شهوت‏ رب شهوه ساعه تورث حزناً طویلا(بحارالأنوار 74: 84.)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): چه بسیار شهوتی که ساعتی بیش نپاید، اما اندوهی طولانی در پی دارد. 🌹گمراهی در دنیا و آخرت‏ أوصیکم بمجانبه الهوی فان الهوی یدعو الی العمی و هو الضلال فی الآخره و الدنیا( مستدرک الوسائل 12: 113.)؛ امام علی (علیه السلام): شما را به دوری کردن از هوس سفارش می‏کنم؛ زیرا هوس به کوری فرا می‏خواند و باعث گمراهی در آخرت و دنیاست. 🔺دشمنی هوس‏ احذروا أهواءکم کما تحذرون أعداءکم فلیس شی‏ء أعدی للرجال من اتباع أهوائهم و حصائد ألسنتهم( الکافی 2: 335.)؛ امام صادق (علیه السلام): همان گونه که از دشمنان خود دوری می‏کنید، از هوس‏هایتان هم دوری کنید؛ زیرا برای مردان دشمنی بدتر از پیروی از هوس‏هایشان و گفتن سخنان بیهوده و یاوه نیست. 🔻جنگ با هوس‏ غالب الهوی مغالبه الخصم خصیمه و حاربه محاربه العود عدوه(مستدرک الوسائل 12: 114)؛ امام علی (علیه السلام): بر هوس چنان غلبه کن، که دشمن برای غلبه کردن بر دشمنش می‏کند و با آن چنان بجنگ، که دشمن با دشمن خود می‏جنگد. 🔺اسیری هوس‏ غالبوا أنفسکم علی ترک العادات تغلبوها، وجاهدوا أهواءکم تملکوها(غررالحکم: 243.)؛ امام علی (علیه السلام): با نفس‏های خود بر سر ترک عادت‏ها بجنگید تا بر آنها چیره گردید و با هوس‏های خود مبارزه کنید، تا آنها را اسیر کنید. 🔻قدرت شهوت‏ غالب الشهوه قبل [قوه‏] ضراوتها فانها ان قویت ملکتک و استفادتک و لم تقدر علی مقاومتها(غررالحکم: 241.)؛ امام علی (علیه السلام): بر شهوت خود، پیش از آن که عادتش قدرت گیرد، چیره شو؛ زیرا اگر قدرت گیرد، بر تو مسلط شود و تو را به دنبال خود بکشد و نتوانی در برابرش ایستادگی کنی. 🔺نزدیکی کار نادرست با هوس‏ اذا مربک أمران لاتدری أیهما خیر و أصوب. فانظر أیهما أقرب الی هواک فخالفه؛ فان کثیر الصواب فی مخالفه هواک(تحف العقول: 397.)؛ امام کاظم (علیه السلام): هرگاه دو کار برایت پیش آمد که ندانستی کدام یک بهتر و درست‏ترست، تنگر که کدام یک از آنها به هوس تو نزدیک‏تر است، با همان مخالفت کن؛ زیرا در مخالفت کردن با هوای نفست، صواب بسیار نهفته است. 🔻نابسامانی دنیا با هوس‏ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یقول الله عز و جل و عزتی و جلالی: لایؤثر عبد هواه علی هوای الا شتت علیه أمره و لبست علیه دنیاه و شغلت قلبه بها و لم أوته منها الا ما قدرت له( الکافی 2: 335.)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): خداوند سبحان می‏فرماید: به عزت و جلالم سوگند... هیچ بنده‏ای دلخواه خود را بر دلخواه من مقدم ندارد، مگر این که کار او را پریشان سازم و دنیایش را بر وی نابسامان کنم و دلش را به آن مشغول گردانم و از دنیا به او ندهم، مگر همان چیزی که برایش مقدر کرده‏ام. 🔺غلبه بر هوس‏ أشجع الناس من غلب هواه(من لایحضره الفقیه 4: 394.)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): شجاع‏ترین مردم، کسی است که بر هوس خود غلبه کند. 🔺یاد قبر و دوری از شهوت‏ اذکر أنک ساکن القبر فلیمنعک ذلک من الشهوات(الکافی 8: 45.)؛ المحجه البیضاء: خداوند متعال به موسی (علیه السلام) وحی فرمود: به یاد داشته باش، که تو ساکن قبر خواهی بود. این یادآوری تو را از بسیاری شهوت‏ها باز می‏دارد. ✔️هوس https://eitaa.com/fatemi222/14636
🔹هجرت از عادت‏ مرحوم آیت الله حجت اعلی الله مقامه، یک سیگاری‏ای بود که من واقعاً هنوز نظیر او را ندیده‏ام، گاهی سیگار از سیگار قطع نمی‏شد، بعضی وقتها هم که قطع می‏کرد مدتش خیلی کوتاه بود و طولی نمی‏کشید که مجدداً سیگاری را آتش می‏زد. در اوقات بیداری اکثر وقتشان به سیگار کشیدن می‏گذشت. وقتی مریض شدند برای معالجه به تهران آمدند و در تهران اطبا گفتند چون بیماری ریوی دارید، باید سیگار را ترک کنید. ایشان ابتدا به شوخی گفت: من این سینه را برای سیگار کشیدن می‏خواهم! اگر سیگار نباشد سینه می‏خواهم چه کنم؟ گفتند: به هر حال برایتان خطر دارد و واقعاً مضر است. گفت: مضر است؟! گفتن: بله همینطور است. گفت: دیگر نمی‏کشم. یک نمی‏کشم کار را تمام کرد، یک حرف و یک تصمیم، این مرد را به صورت یک مهاجر از عادت قرار داد. در احادیث نیز آمده است که المهاجر من هجر السیئات، مرد آن است که بتوند از آنچه به او چسبیده است جدا شود و هجرت کند. اگر فردی از یک سیگار کشیدن نتواند هجرت کند، پس انسان نیست(گفتارهای معنوی: 255). ✔️هوس https://eitaa.com/fatemi222/14636
🔻وزنه برداران‏ جوانان مسلمان سرگرم زور آزمایی و مسابقه وزنه برداری بودند. سنگ بزرگی آنجا بود که مقیاس قوت و مردانگی جوانان به شمار می‏رفت، و هر کس آن را به قدر توانایی خود حرکت می‏داد. در این هنگام رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید و پرسید: چه می‏کنید؟ - داریم زور آزمایی می‏کنیم؛ می‏خوانیم ببینیم کدامیک از ما قویتر و زورمندتر است. - میل دارید که من بگویم چه کسی از همه قویتر و نیرومندتر است؟ - البته، چه از این بهتر که رسول خدا داور مسابقه باشد و نشان افتخار را او بدهد. افراد جمعیت همه منتظر و نگران بودند که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کدامیک را به عنوان قهرمان معرفی خواهد کرد؟! عده‏ای بودند که هر یک پیش خود فکر می‏کردند، الان رسول خدا دست او را خواهد گرفت و به عنوان قهرمان مسابقه معرفی خواهد کرد. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از همه قویتر و نیرومندتر آن کس است که اگر از یک چیزی خوشش آمد و مجذوب آن شد، علاقه به آن چیز او را از مدار حق و انسانیت خارج نسازد و به زشتی آلوده نکند و اگر در موردی عصبانی شد و موجی از خشم در روحش پیدا شد، تسلط بر خویشن را حفظ کند، جز حقیت نگوید و کلمه‏ای دروغ یا دشنام بر زبان نیاورد و اگر صاحب قدرت و نفوذ گشت و مانعها را جلویش برداشته شد، زیاده از میزانی که استحقاق دارد دست درازی نکند.(داستان راستان، داستان 27،) ✔️هوس https://eitaa.com/fatemi222/14636
🔺وجدان اخلاقی‏ تمام مردم دارای وجدان اخلاقی و فطرت انسانی هستند. همه می‏فهمند که ظلم و ستم قبیح است. همه درک می‏کنند خیانت در امانت بد است، همه از راستی و صداقت خشنود می‏شوند و تمام مردم میل فطرت به ادای امانت و وفای به عهد دارند. همه از خیانت و دروغ رنج می‏برند و خلاصه کلیه افراد بشر با نیروی فطری حسن و قبح، اصول فضایل و رذایل را درک می‏کنند ولی در مقام عمل کمتر به ندای فطرت توجه می‏نمایند، زیرا بشر در اطاعت یا سرپیچی از اوامر وجدانی آزاد است. جایی که بین وجدان اخلاقی و خواهش‏های نفسانی تزاحمی نباشد، پیروی از ندای وجدان سهل است، ولی آن‏جا که اطاعت از وجدان اخلاقی مستلزم سرکوب کردن یکی از تمایلات غریزی باشد، کار بس دشوار است که غالباً نیروی غریزه غلبه می‏کند و فطرت وجدانی شکست می‏خورد، مگر آن که وجدان اخلاقی به ایمان الهی متکی باشد و اعتقاد حقیقی به خدا جهان از صفات انسان پشتیبانی کند. یوسف صدیق در بحبوحه جوانی و در شدیدترین دوران تمامل جنسی، در معرض خطرناکترین شرایط عمل منافی و عفت قرار گرفت. زن شوهرداری عشق سوزان خود را به او عرض کرد و از وی تمنای وصل داشت. هر دو بشر بودند و هر کدام نیز دارای تمایل جنسی و قدرت غریزه بودند. این تمایل و قدرت زن را درهم شکست و او حاضر شد تا خویشتن را تسلیم تمایلات خود نماید، ولی قدرت ایمانی و برهان الهی، از عفت یوسف، پشتیبانی کرد و غریزه جنسی را شکست داد و سرانجام باعث شد که یوسف (علیه السلام) دامن خود را از آلودگی حفظ کند( کودک از نظر وراثت و تربیت 1: 411.). ولقد همت به وهم بها لولا أن رأی برهان ربه کذلک لنصرف عنه السوء و الفحشاء انه من عبادنا المخلصین( یوسف، آیه 24.) ✔️هوس https://eitaa.com/fatemi222/14636
🔻عاقبت هوسرانی‏ اگر افراط در مسائل جنسی صورت گیرد و حد اعتدال آن رعایت نشود و انسان جلوی این بیماری خطرناک را نگیرد، گاهی انسان حاضر می‏شود برای رسیدن به آن خواسته شهوانی خود دست به هر جنایتی بزند، برای مثال در سال 1377 در روستای برسمنان بابل واقع در 8 کیلومتری جاده آمل به بابل، مردی 26 ساله به نام احمد، پس از بازجویی مأموران انتظامی از او، متوجه می‏شوند او سه فرزند پسر خود به نامهای رحمت 11 ساله، حامد 9 ساله و هادی 7 ساله را در یک چاهی بطور هولناک و وحشیانه می‏اندازد و هر سه فرزند خود را می‏کشد. پس از بازجویی متهم انگیزه این قتل را ازدواج مجدد با دختری که به صورت مخفیانه با هم رفت و آمد داشتند عنوان کرد. او گفت: بعد از چند سالی که با همسر اولم از ازدواج کردم، دل به دختری بستم و قصد ازدواج با او را داشتم، حتی به خواستگاری او هم رفتم، مادرش وقتی فهمید من دارای همسر و فرزند هستم به من گفت: شما باید تکلیف بچه‏هایت را روشن کنی، بعد با دخترم ازدواج نمائی و من تنها راهی که برای خود دیدم از بین بردن فرزندانم بود و بعد از آن هم قصد کشتن همسر خود را داشتم( آشنایی با زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): 34.). ✔️هوس https://eitaa.com/fatemi222/14636
اشعار : دشمنی نفس‏ دشمن تو نفس توست خوار کن او را - تا نشود چیره و قوی به تو دشمن (حاج سید نصرالله تقوی) ترس از خویش‏ ز شیطان بیشتر از نفس کافرکیش می‏ترسم - منتهای کمال مرد این است (اوحدی) امیر لشگر خویش‏ چو من پادشاه تن خویش گشتم - اگر چند لشگر ندارم امیرم (ناصر خسرو) بینوای هوسران‏ گر از پی شهوت و هوخواهی رفت - از من خبرت که بی‏نوا خواهی رفت غبار هوا و هوس‏ حقیقت سرائی است آراسته - هوا و هوس گرد برخاسته نبینی به جائی که برخاست گرد - نبیند نظر گر چه بیناست مرد (سعدی) ✔️هوس https://eitaa.com/fatemi222/14636
نکات : هدایت، با هوی و هوس سازگار نیست. هوی پرستی، انسان را تا پیامبرکشی پیش می‏برد. به جای استدلال، در پی هوا و هوس بودن و به جای اولیای خدا، سراغ طاغوت رفتن و به جای ایمان و اعتقاد به آخرت، کفر ورزیدن و به جای تسلیم نور، تسلیم نار شدن، خسارت عظیم کفار است. اکثریتی که به جای حق، در پی حدس و هوس باشند، قابل پیروی نیستند. سقوط اخلاقی انسان تا آنجاست که به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستی، ولی نعمت خود را تهدید به قتل می‏کند. رسیدن به مقام قرب، مشروط به پرهیز از دنیاگرایی و هوس است. جهل به معنای نداستن است، ولی جهالت در موردی که انسان می‏داند، ولی هوی و هوس بر او غالب می‏شود نیز بکار می‏رود. گناهانی که بخاطر غلبه هوس باشد نه انکار و عناد، به پذیرش توبه نزدیک است. عملوا السوء بجهاله ثم تابوا غذا خوردن نیز باید هدفدار باشد، نه بر اساس هوس: کلوا - و اعملوا در قرآن، عوامل گمراهی و انحراف چنین معرفی شده‏اند: 1- رفیق بد. لقد أضلنی عن الذکر؛ دوست بد مرا گمراه کرد. 2- هوی و هوس. و لا تتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله؛ از هوسهای خود پیروی نکن، زیرا تو را از راه خدا منحرف می‏کند. 3- دانشمندان منحرف. یکتبون الکتاب بأیدیهم ثم یقولون هذا من عند الله؛ مطالبی را با دست خود می‏نویسند و می‏گویند این از طرف خداوند است. 4- رهبران گمراه. و أضل فرعون قومه؛ فرعون قوم خود را گمراه کرد. 5- شیطان. انه عدو مضل مبین؛ قطعاً شیطان گمراه کننده آشکاری است. 6- اکثریت گمراه. و ان تطع أکثر من فی الأرض یضلوک عن سبیل الله؛ اگر از اکثریت کسانی که در زمین هستند پیروی نمایی، تو را از راه خدا منحرف می‏کنند. 7- والدین گمراه. انا وجدنا آباءنا... و انا علی آثارهم مقتدون؛ همانا ما والدین خود را بت پرست یافتیم یافتیم و به آنان اقتدا کردیم. ثروت، سرمایه و ساختمان‏های بلند در دست نااهلان، برای ارضای هوا و هوس است. با هوس و آرزوی گناه هم باید مبارزه کرد تا چه رسد به خود گناه. هو چه در برابر حق قرار گیرد، هوی و هوس است. فاحکم بین الناس بالحق و لا تتبع الهوی علم و دانش، انسان را به پیروی از شریعت الهی سوق می‏دهد. چنان که پیروی از غرائز و هوی و هوس نشانه جهالت و نادانی است. ✔️هوس https://eitaa.com/fatemi222/14636
هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با هوا و هوس👇 آیات مرتبط https://eitaa.com/fatemi222/14637 روایات مرتبط https://eitaa.com/fatemi222/14638 داستانها https://eitaa.com/fatemi222/14639
باسمه تعالی 👌دوبرابر پرداخت بانکی 🔺اگر فرزندتان بیکار است و مایلید به اندازه یک کارمند معمولی درآمد داشته باشد عضو مجموعه ما شوید. و سه سهم را خریداری کنید. 🔺شما با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون تومانی، می‌توانید سه سهم از مجموعه ما را خریداری نمایید و ماهیانه حدودا ۱۰ میلیون تومان دریافت نمایید. 🔺در واقع قرارداد بشکل مضاربه ۱۵ سهم ۱۰۰ میلیونی جهت راه‌اندازی فروشگاه محصولات فرهنگی و سرمایه گذاری حمل نقل و... میباشد. 🔺 اقدامات مقدماتی اعم از سخت‌افزار، شبکه نیروی انسانی و سایر اقدامات فراهم شده است . 🔺 در این مرحله ما محدودیت در جذب داریم یعنی به صورت فراگیر نخواهد بود و اولویت با کسانی خواهد بود که زودتر ثبت نام نمایند. 🔺 شروع به کار انشالله از اول شهریور خواهد بود.(قرداد،چک وضمانت لازم انجام میشود.) 🔺سرمایه اوليه؛در حال حاضر یک فروشگاه محصولات فرهنگی در چهار راه شهدا‌ و دو ماشین سنگین حمل و نقل بین المللی جهت مجموعه مشغول ب فعالیت هست. 🔺چند نکته. ۱_مدت قرارداد یک ساله خواهد بود. ۲_ قرارداد ثبت محضری می‌شود. ۳_ کمتر ازمبلغ فوق امکان قرارداد هست. ۴_ در مضاربه سود قطعی نیست ولی با توجه به سوابق وتجربه مبلغ اعلامی حداقلی می‌باشد. ۵_امکان مشارکت جدید هم وجود دارد یک درصد درآمد نذر فرهنگ‌مهدویت و یک درصد اهدایی ماهانه به جبهه مقاومت 🔺 شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر @Hamsan8 ‎۰۹۹۰۶۳۱۹۹۳۲
منبرک فاطمی
باسمه تعالی 👌دوبرابر پرداخت بانکی 🔺اگر فرزندتان بیکار است و مایلید به اندازه یک کارمند معمولی درآم
از دیشب ضمن اعلام آمادگی چند نفر از بزرگواران سوالاتی داشتند که پاسخ بشرح زیر میباشد . ۱_مدت قرارداد یک ساله خواهد بود. ۲_ قرارداد ثبت محضری می‌شود. ۳_ کمتر ازمبلغ فوق امکان قرارداد هست. ۴_ در مضاربه سود قطعی نیست ولی با توجه به سوابق وتجربه مبلغ اعلامی حداقلی می‌باشد.
منبرک فاطمی
سلام پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با هوا و هوس👇 آیات مرتبط https://eitaa.com/fatemi222
سلام موضوع فردا عصر انشالله پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با نیت 👇 نیت در قرآن https://eitaa.com/fatemi222/14653 نیت در روایات https://eitaa.com/fatemi222/14654 اخبار از نیت https://eitaa.com/fatemi222/14655 شهیدی از اصحاب علی (علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/14656 هشام و فرزدق‏ https://eitaa.com/fatemi222/14657 اهمیت انگیزه و نیت‏ https://eitaa.com/fatemi222/14658 ابوعامر و مسجد ساختن https://eitaa.com/fatemi222/14659
🔳یازدهم محرم الحرام 1. حرکت کاروان اسرا از کربلا 2. تشکیل مجلس ابن زیاد 3. حرکت اهل بیت امام حسین علیه السلام به سوی کوفه 🔳دوازدهم محرم الحرام 1. دفن شهدای کربلا 2. ورود اهل بیت علیهم السلام به کوفه 3. روز شهادت حضرت سجاد علیه السلام 🔳سیزدهم محرم الحرام 1. اسرای اهل بیت علیهم السلام در مجلس ابن زیاد 2. اسرای اهل بیت علیهم السلام در زندان کوفه 3. خبر شهادت امام حسین علیه السلام در مدینه و شام 4. شهادت عبد الله بن عفیف 🔳پانزدهم محرم الحرام 1. فرستادن سرهای مطهر شهدا به سوی شام 🔳نوزدهم محرم الحرام 1. حرکت کاروان کربلا به سوی شام 🔳بیستم محرم الحرام 1. دفن بدن جون در کربلا https://eitaa.com/fatemi222/6618
نیت در قرآن اثر نیت در اعمال‏ 🔺و لا جناح علیکم فیما عرضتم به من خطبه النساء أو أکنتم فی أنفسکم علم الله أنکم ستد کرونهن و لکن لا تواعدوهن سرا الا أن تقولوا قولا معروفا و لا تعزموا عقده النکاح حتی یبلغ الکتب أجله و اعملوا أن الله یعلم ما فی أنفسکم فاحذروه و اعملوا أن الله غفور حلیم(اسراء، آیه 84.)؛ 🔻و گناهی بر شما نیست که به طور کنایه، (از زنانی همسرانشان مرده‏اند) خواستگاری کنید، و یا در دل تصمیم بر این کار بگیرید (بدون اینکه آن را اظهار کنید). خداوند می‏دانست شما به یاد آنها خواهید افتاد؛ (و با خواسته طبیعی شما به شکل معقول، مخالفت نیست؛) ولی پنهانی با آنها قرار زناشویی نگذارید، مگر اینکه به طرز پسندیده‏ای (به طور کنایه) اظهار کنید! (ولی در هر حال،) اقدام به ازدواج ننمایید، تا عده آنها سرآید! و بدانید خداوند آنچه را در دل دارید، می‏داند! از مخالفت او بپرهیزید! و بدانید خداوند، آمرزنده و بردبار است (و در مجازات بندگان، عجله نمی‏کند)! ✅نقش نیت در عبادات‏ 🔺ألیس علیک هداهم و لکن الله یهدی من یشاء و ما تنفقوا من خیر فلانفسکم و ما تنفقون الا ابتغا وجه الله و ما تنفقوا من خیر یوف الیکم و أنتم لا تظلمون( بقره، آیه 272.)؛ 🔻 هدایت آنها (به طور اجبار،) بر تو نیست؛ (بنابراین، ترک انفاق به غیر مسلمانان، برای اجبار به اسلام، صحیح نیست؛) ولی خداوند، هر که را بخواهد (و شایسته بداند)، هدایت می‏کند. و آنچه را از خوبیها و امنوال انفاق می‏کنید، برای خودتان است؛ (ولی) جز برای رضای خدا، انفاق نکنید! و آنچه از خوبیها انفاق می‏کنید، (پاداش آن) به طور کامل به شما داده می‏شود؛ و به شما ستم نخواهد شد. ✅علم الهی به نیت انسان‏ 🔺ربکم أعلم بما فی نفوسکم ان تکونوا صلحین فانه کان للاوبین غفورا(اسراء، آیه 25.)؛ 🔻پروردگار شما از درون دلهایتان آگاهتر است؛ (اگر لغزشی در این زمینه داشتید) هرگاه صالح باشید (و جبران کنید) او بازگشت کنندگان را می‏بخشد. ✅پاداش صدق نیت‏ 🔺لقد رضی الله عن المؤمنین اذ یبایعونک تحت الشجره فعلم ما فی قلوبهم فأنزل السکینه علیهم و أثبهم فتحا قریبا( فتح، آیه 18.)؛ 🔺خداوند از مؤمنان - هنگامی که در زیر آن درخت با تو بیعت کردند - راضی و خشنود شد؛ خدا آنچه را در دورن دلهایشان (از ایمان و صداقت) نهفته بود می‏دانست؛ از این رو آرامش را بر دلهایشان نازل کرد و پیروزی نزدیکی بعنوان نصیب آنها فرمود. ✅پاداش نیت خوب یا بد 🔺لله ما فی السموت و ما فی الارض و ان تبودا ما فی أنفسکم أو تخفوه یحاسبکم به الله فیغفر لمن یشاء و یعذب من یشاء و الله علی کل شی‏ء قدیر(بقره، آیه 284.)؛ 🔺آنچه در آسمانها و زمین است، از آن خداست. و (از این رو) اگر آنچه را در ئل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق محاسبه می‏کند. سپس هر کس را بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، می‏بخشد؛ و هر کس را بخواهد (و مستحق باشد)، مجازات می‏کند. و خداوند به همه چیز قدرت دارد. ✅پاداش بر اساس نیت‏ 🔺و من یهاجر فی سبیل یجد فی الارض مرغما کثیرا و سعه و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع أجره علی الله و کان الله غفورا رحیما(نساء، آیه 100.)؛ 🔺کسی که در راه خدا هجرت کند، جاهای امن فراوان و گسترده‏ای در زمین می‏یابد. و هرکس بعنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبر او، از خانه خود بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست، و خداوند، آمرزنده و مهربان است. ✅اطلاع خدا از نیت انسان‏ 🔺و لا أقول لکم عندی خزائن الله و لا أعلم الغیب و لا أقول انی ملک و لا أقول للذین تزدری أعینکم لن یؤتیهم الله خیرا الله أعلم بما فی أنفسهم انی اذا لمن الظلمین( هود، آیه 31.)؛ 🔺من هرگز به شما نمی‏گویم خزائن الهی نزد من است! و غیب هم نمی‏دانم! و نمی‏گویم من فرشته‏ام! و (نیز) نمی‏گویم کسانی که در نظر شما خوار می‏آیند، خداوند خیری به آنها نخواهد داد؛ خدا از دل آنان آگاهتر است! (با این حال، اگر آنها را برانیم،) در این صورت از ستمکاران خواهم بود! https://eitaa.com/fatemi222/14651
✋نیت در روایات : ✅بهشت و جهنم بر پایه نیت‏ 🔺انما خلد أهل النار فی النار لان نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو خلودوا فیها أن یعصوا الله أبدا و انما خلد أهل الجنه فی الجنه لان نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو بقوا فیها أن یطیعوا الله أبدا فبالنیات خلد هولاء و هؤلاء، ثم تلا قوله تعالی قل کل یعمل علی شاکلته قال علی نیته(لکافی 2: 85.)؛ 🔺امام صادق (علیه السلام): دوزخیان در حقیقت بدان سبب در آتش جاویدان می‏شوند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن جاویدان باشند برای همیشه خدا را نافرمانی کنند و بهشتیان در حقیقت بدان سبب در بهشت جاویدان می‏مانند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن باقی بمانند برای ابد خدا را اطاعت کنند. پس جاودانگی هر دو گروه به سبب نیت‏هاست. حضرت سپس آیه قل کل یعمل علی شاکلته( اسراء، آیه 84.) را تلاوت کرد و فرمود: یعنی بر پایه نیت خود. ✅نیت اعمال‏ 🔺لما أغزی علیا فی سریه، فقال رجل من الانصار لاخ له: اغز بنا فی سریه علی لعلنا نصیب خادما أؤ دابه أو شیئا نتبلغ به - فلبلغ النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) قوله فقال: انما الاعمال بالنیات و لکل امری ما نوی فمن غزا ابتغاء ما عند الله عزوجل فقد وقع أجره علی الله عزوجل من غزا یرید عرض الدنیا أو نوی عقالالم یکن یکن له الا ما نوی(بحارالانوار 67: 212.)؛ 🔺أمالی الطوسی: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) علی (علیه السلام) را به فرماندهی سپاهی، روانه جنگی کرد، مردی به برادر خود گفت: با ما در سپاه علی (علیه السلام) به جنگ بیا، شاید غلامی یا چهارپایی یا چیزی که به دردمان بخورد به دست بیاوریم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: جز این نیست که اعمال به نیت‏هاست و برای هر کس همان چیزی است که نیتش را دارد. پس هر که برای متاع دنیا به نیت زانوبند شتری بجنگد او را (نصیب و پاداشی) جز همان چیزی که برایش جنگیده است، نباشد. ✅نیت عمل مهمتر از انجام عمل‏ 🔺ترکنا فی المدینه أقوما لا نقطع وادیا و لا تصعد صعودا و لا نهبط هبوطا الا کانوا معنا. قالوا: کیف یکونون معنا و لم یشهدوا؟! قال: نیاتهم(کنز العمال: 7261.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): ما در مدینه افرادی را باقی گذاشتیم که هیچ وادیی را نپیمودیم و بر هیچ تپه‏ای بالا نرفتیم و در هیچ سراشیبی قدم نگذاشتیم، مگر این که آنان نیز با ما بودند. عرض کردند: چگونه با ما هستند، در حالی که حضور پیدا نکردند؟ فرمود: نیت‏هایشان. ✅نیت کار نیک‏ 🔺عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): فی وصیته له قال یا أباذر هم بالحسنه و ان لم تعملها لکی لا تکتب من الغافلین( وسائل الشیعه 1: 56.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی اله علیه و آل/000زه): ای ابوذر! قصد کار نیک کن هر چند انجامش ندهی، تا از غافلان نوشته نشوی. ✅نیت قبل از تولد 🔺و قد قال بعض أصحابه وددت أن أخی فلانا کان شاهدنا لیری ما نصرک الله به علی أعدائک فقال له‏أ هوی أخیک معنا فقال نعم قال فقد شهدنا و لقد شهدنا فی عسکرنا هذا أقوام فی أصلاب الرجال و أرحام النساء سیرعف بهم الزمان و یقوی بهم الایمان(نهج البلاغه: 55.)؛ 🔺امام علی (علیه السلام) - به مردی که آرزو می‏کرد برادرش نیز حاضر می‏بود تا شاهد پیروزی خدا بر دشمنانش در جمل باشد - آیا دل برادرت با ماست؟ عرض کرد: آری: حضرت فرمود: پس او با ما بوده اسن. هر آینه در این سپاه ما افرادی حضور داشته‏اند که هنوز در پشت پدارن و زهدان مادرانند. به زودی روزگار آنان را به جهان هستی آورد و با وجود آنها (جبهه) ایمان نیرو گیرد. ✅نیت کافر و مؤمن 1 🔺قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): نیه المؤمن خیر من عمله و نیه الکافر شر من عمله و کل عامل یعمل علی نیته( الکافی 2: 84.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): نیت مؤمن، بهتر از عمل اوست و نیت کافر، بدتر از عمل اوست و هر عمل کننده‏ای مطابق نیت خود عمل می‏کند. ✅نیت کافر و مؤمن 2 🔺عن أبی جعفر (علیه السلام) أنه کان یقول: نیه المؤمن أفضل من عمله و ذلک لانه ینوی من الخیر ما لا یدرکه و نیه الکافر شر من عمله و ذلک لان الکافر ینوی الشر و یأمل من الشر ما لا یدرکه(وسائل الشیعه 1: 54.)؛ 🔺امام باقر (علیه السلام): نیت مؤمن برتر از عمل اوست؛ چون، گاه نیت کارهای خیر می‏کند، اما موفق به انجام آنها نمی‏شود و نیت کافر بدتر عمل اوست؛ زیرا کافر نیت بد در سر می‏پروراند و به انجام بدی‏هایی امید می‏بندد، ولی امکان به کار بستن آنها را نمی‏یابد. ✅نیت پاک در همه کار 🔺عن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): فی وصیته له قال یا أبا ذر لیکن لک فی کل شی‏ء نیه حتی فی النوم و الاکل( وسائل الشیعه 1: 48.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): ابی ابوذر! باید در هر کاری نیتی پاک داشته باشی حتی در خوابیدن و خوردن. 🍃🌹🍃 @fatemi222
✅اخبار از نیت وقتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در بغداد تشریف داشتند، یکی از شیعیان عرض کرد: عبورم به میدان بغداد افتاد و جماعتی را دیدم، سؤال نمودم که چرا مردم اینجا جمع شده‌اند؟ گفتند: که اینجا شخص کافری می‌باشد که از نیت مردم خبر می‌دهد. من جلو رفتم او را همانطور که مردم گفتند، یافتم. حضرت این کلام را شنیدند، فرمود بیا با هم نزدش برویم که مار با او کاری است. چون حضرت بمیدان نزد آن کافر آمدند، او را به کناری از میدان بردند و از او سؤال کردند: از چه راهی این طریق را یاد گرفتی؟ گفت از طریق مخالفت نفس. فرمودند: تو در هر کاری مخالفت نفس می‌کنی، من ایمان و اسلام را بر تو عرضه می‌دارم ببین نفست قبول می‌کند؟ گفت: نه، فرمود: باید مخالفت با نفس کنی و اسلام را بپذیری. او اسلام را پذیرفت و از تابعین آن حضرت گردید. هر کس از نیت درون سؤال می‌کرد دیگر نمی‌توانست جواب بدهد، به حضرت شکایت کرد از این حکایت که در کفر می‌توانستم، الان نمی‌توانم با اینکه باید بهتر بدانم. فرمود: آن مزد زحمت نفس که در دنیا به تو عنایت می‌شد، الان که مسلمان شده ای مزد آن برای تو در آخرت ذخیره می‌شود. https://eitaa.com/fatemi222/14651
داستانها : ✅اصحاب علی (علیه السلام) 🔸هنگامی که امیر المومنین علی (علیه السلام) از جنگ صفین مراجعت می‏نمود، شخصی از اصحاب آن حضرت خدمت ایشان آمد و عرض کرد: یا امیر المؤمنین! دوست داشتم برادرم هم در این جنگ بود و به فیض درک رکاب شما نایل می‏شد. 🔸حضرت در جواب فرمود: بگو نیتش چیست؟ آیا این برادر تو معذور بود و نتوانست بیاید و در جنگ شرکت کند! و یا نه بدون عذری از شرکت در جنگ خودداری کرد و نیامد؟ اگر معذور نبود و نیامد و اگر عذری داشته که با ما باشد، پس با ما بوده است. آن مرد عرض کرد: بله، یا امیرالمؤمنین! اینطور بود یعنی نیتش این بود که با ما باشد. 🔸حضرت فرمودند: نه تنها برادر تو با ما بود، بلکه با ما بوده‏اند کسانی که هنوز در رحمهای مادرانند و افرادی که هنوز در اصلاب پدرانند. و تا دامنه قیامت اگر افرادی یافت شوند که واقعا از صمیم قلب و آرزویشان این باشد که ای کاش علی را درک می‏کردم و در رکاب او می‏جنگیدم، ما آنها را جزء اصحاب خود می‏شماریم(گفتارهای معنوی: 236 و 237.). https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅هشام و فرزدق‏ 🔸هشام بن عبدالملک، با آنکه مقام ولایت عهدی داشت و آن روزگار - یعنی دهه اول قرن دوم هجری - از اوقاتی بود که حکومت اموی به اوج قدرت رسیده بود، هر خواست بعد از طواف کعبه، خود را به حجر الاسود برساند و با دست خود آن را لمس کند میسر نشد. همه مردم یک نوع جامه ساده که جامه ساده که جامه احرام بود پوشیده بودند، یک نوع سخن که ذکر خدا بود به زبان داشتند، یک نوع عمل می‏کردند. 🔸 چنان در احساسات پاک خود غرق بودند که نمی‏توانستند درباره شخصیت دنیایی هشام و مقام اجتماعی او بیندیشند. افراد و اشخاصی که او از شام با خود آورده بود تا حرمت و حشمت او را حفظ کنند، در مقابل ابهت و عظمت معنوی عمل حج، ناچیز به نظر می‏رسیدند. 🔸هشام هر چه کرد خود را به حجر الاسود برساند، و طبق آداب حج، آن را لمس کند، به علت کثرت و ازدحام مردم میسر نشد. ناچار برگشت، و در جای بلندی برایش کرسی گذاشتند. و او از بالای کرسی، به تماشای جمعیت پرداخت. شامیانی که همراهش آمده بودند دورش را گرفتند. 🔸آنها نیز به تماشای منظره پر ازدحام جمعیت پرداختند. در این میان، مردی در سیمای پرهیزکاران ظاهر شد. او نیز مانند همه یک جامه ساده بیشتر به تن نداشت؛ آثار عبادت و بندگی خدا بر چهره‏اش نمودار بود. اول رفت و به دور کعبه طواف کرد؛ بعد با قیافه‏ای آرام و قدمهایی مطمئن، به طرف حجر الاسود آمد. جمعیت با همه ازدحامی که بود، همینکه او را دیدند فورا کوچه دادند و او خود را به حجر الاسود نزدیک ساخت. 🔸 شامیان که این منظره را دیدند و قبلا دیده بودند که مقام ولایت عهد با آن اهمیت و طمطراق موفق نشده بود که خود را به حجرالاسود نزدیک کند، چشمهایش خیره شد و غرق در تعجب گشتند. یکی از آنها از هشام پرسید: این شخص کیست؟ هشام با آنکه کاملا آن شخص را می‏شناخت که علی بن الحسین زین العابدین است، خود را به ناشناسی زد و گفت: نمی‏شناسم. 🔸 در این هنگام چه کسی می‏توانست از ترس هشام که از شمشیرش خون می‏چکید، جرأت به خود داده و او را معرفی کند؟ ولی در همین وقت، همام بن غالب معروف به فرزدق شاعر زبردست و توانای عرب، با آنکه به واسطه کار و شغل و هنر مخصوصش بیش از هر کس دیگر می‏بایست حرمت و حشمت هشام را حفظ کند، چنان وجدانش تحریک شد و احساساتش به جوش آمد که فورا گفت: لکن من او را می‏شناسم؛ سپس به معرفی ساده قناعت نکرد، بر روی بلندی ایستاده و قصیده‏ای غرا - که از شاهکارهای ادبیات عرب است و فقط در مواقع حساس پر از هیجان که روح شاعر مثل دریا موج بزند می‏تواند چنان سخنی ابداع شود - بالبدیهه سرود و انشاء کرد. در ضمن اشعارش چنین گفت: این شخص کسی است که تمام سنگریزه‏های سرزمین بطحا او را می‏شناسند، این کعبه او را می‏شناسد، زمین حرم و زمین خارج حرم او را می‏شناسند. این فرزند بهترین بندگان خداست، این است آن پرهیزکار پاک پاکیزه مشهور. این که تو می‏گویی او را نمی‏شناسم، زیانی به او نمی‏رساند، اگر تو یک نفر، فرضا نشناسی، عرب و عجم او را می‏شناسند. 🔸هشام از شنیدن این قصیده و این منطق و این بیان، از خشم و غضب آتش گرفت، و دستور داد مستمری فرزدق را از بیت المال قطع کردند، و خودش را در عسفان بین مکه و مدینه زندانی کردند. ولی فرزدق هیچ اهمیتی به این حوادث - که در نتیجه شجاعت در اظهار عقیده برایش پیش آمده بود - نداد، نه به قطع حقوق و مستمری اهمیت داد و نه به زندانی شدن و در همان زندان نیز با انشاء اشعار آبدار از هجو و انتقاد هشام خودداری نمی‏کرد. 🔸علی بن الحسین (علیه السلام) مبلغی پول برای فرزدق - که راه درآمدش بسته شده بود - به زندان فرستاد. فرزدق از قبول آن امتناع کرد و گفت: من آن قصیده را فقط در راه عقیده و ایمان، و برای خدا انشاء کردم، و میل ندارم در مقابل آن پولی دریافت دارم. بار دوم علی بن الحسین، آن پول را برای فرزدق فرستاد، و به او پیغام داد که خداوند خودش از و قصد تو آگاه است، و تو را مطابق همان و قصدت پاداش نیک خواهد داد، تو اگر این کمک را بپذیری به اجر و پاداش تو در نزد خدا زیان نمی‏رساند. و فرزدق را قسم داد که حتما آن کمک را بپذیرد. فرزدق هم پذیرفت(بحارالانوار 11: 36.). https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅اهمیت انگیزه و نیت‏ در فرهنگ قرآن و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به انگیزه و نیت عمل بهای اصلی داده شده است. تا آن جا که نیت مأمن برای انجام کار خیر با ارزش‏تر از عمل او شمرده شده است. از بسیاری کارهای انجام نشده، به خاطر انگیزه‏های مثبت ستایش شده و از بسیاری کارهای انجام گرفته، به خاطر انگیزه‏های منفی انتقاد شده است. ♦️چند نمونه از کارهایی که انجام نگرفته اما به دلیل نیت آن مورد ستایش و پاداش واقع شده است: - از اقدام حضرت ابراهیم برای قربانی کردن فرزند. قد صدقت الرؤیا - اویس قرنی برای دیدار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به مدینه رفت و با آن که به دیدار حضرت مؤفق نشد اما زیارتش قبول شد، در مقابل، افرادی در کنار حضرت بودند و او را آزار می‏دادند. - گروهی از یاران پیامبر وسیله رفتن به جبهه نداشتند لذا ناراحت و گریان بودند. (توبه، 92) - افرادی که خدا بدی‏های آنان را به خوبی تبدیل می‏کند. یبدل الله سیئاتهم حسنات (فرقان، 70) - کسانی که چون با محبت اهل بیت (علیهم السلام) از دنیا رفتند پاداش شهید دریافت می‏کنند. من مات علی حب آل محمد مات شهیدا (بحارالانوار، ج 23، ص 233) - گروهی که پاداش چند برابر به آنان عطا می‏شود. أضعافا مضاعفه اما کارهای نیکی که مورد انتقاد واقع شده است: - کارهایی که با نیت فاسد و همراه با ریا و عجب باشد. الذین هم یراؤن ... فویل للمصلین (ماعون، 4) https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅ابوعامر و مسجد ساختن قبل از اسلام یکی از رهبانان معروف ابوعامر راهب بود که لباس‌های خشن و درشت می‌پوشید و به ریاضت مشغول بوده و در میان اجتماع مورد احترام بود، تا آنکه پیامبر صلی الله علیه و آله به مدینه آمد و موقعیت او متزلزل شد. او در مقام مخالفت برآمد و جنگ احزاب و خندق را بوجود آورد؛ پس از شکست در این جنگ‌ها، با عده ای از منافقین مدینه همدست شد و به این فکر افتاد که پایگاهی در مدینه با کمک دوازده نفر از قبیله بنی غم، از جمله ثعلبه بن حاطب و معتب بن قشیر و نبتل بن حرث و… ایجاد کند. لذا نزدیک مسجد قبا مسجدی بنا کردند، وقتی ساختمان آن تمام شد عده ای به حضور پیامبر آمدند تا همانطور که مسجد قبا را افتتاح کرد این مسجد را هم افتتاح کند؛ و علت ساختن این مسجد را بیان کردند: که عده ای نمی‌توانند به مسجد شما بیایند، هوا هم گاهی سرد بارانی است و رفت آمد برایشان سخت است.! پیامبر فرمود: الان آماده سفر تبوک هستم، انشاءالله بعد می‌آیم و افتتاح می‌کنم. پس از مراجعت جنگ تبوک آن‌ها آمدند و پیشنهاد افتتاح و آمدن به مسجد را دادند. این وقت سه آیه سوره توبه نازل شد و از نیت سوء و کفر و تفریق آنان خبر داد؛ و پیامبر دو نفر از مسلمانان را فرستاد که مسجد ضرار را خراب کنند، و آنان بعد از خراب کردن، آن را به آتش سوزانیدند. https://eitaa.com/fatemi222/14651
🏴 با کاروان اسرا | ۱۵ ◾️در این روز سرهاى مطهر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و شهدای را به سوى شام حرکت دادند. 🍃🌹🍃 @fatemi222
⬛️ حرکت کاروان اسرا به سمت شام ▪️پس از سخنان شجاعانه اهل بیت کاروان اسرای کربلا، فضا تغییر کرد و مردم جرات اعتراض پیدا کرده و قیام هایی بر علیه عبیدالله بن زیاد به وقوع پیوست. ▪️رسولان و سفیران سرافراز عاشورا، پس از فروشکستن بت کوفه -عبیدالله بن زیاد- و روشنگری و خطبه خوانی و تحول آفرینی، به سمت آزمون گاه سوم خود -شام- رهسپار شدند. ▪️این کاروان، پیش از این فاصله میان مکه تا کربلا را، خائفا یترقب پیموده بود و کربلای خون و تازیانه و تیغ و آتش و غارت و طعنه را پشت سر نهاده و از آزمون 70 کیلومتر فاصله کربلا تا کوفه با شتران بی جهاز، تازیانه و گرسنگی و زنجیر سربلند بیرون آمده بود و کوفه جشن و سرور را به سوگ و اشک و تحقیر عبیدالله زیاد رسانده بود. ▪️آنچه مسلم است میزان درنگ در کوفه پس از رسوایی و تحقیر و تغییر رفتار مردم از یک سو و انتظار یزید بن معاویه در شام از دیگر سو، نباید طولانی باشد. در نتیجه میزان توقف در کوفه را 3 یا 4 روز یا حداکثر 6 روز باید دانست. تذکره الخواص مدت توقف در کوفه را 2 روز می داند. ▪️پیش از این -در بدو ورود کاروان به کوفه- عبیدالله به یزید نامه نگاشته و خبر پیروزی و اسارت اهل بیت را گزارش کرده بود. کمی پیش از حرکت کاروان اسیران به شام نیز به شهرهای مسیر اطلاع داده بود که قافله اسیران در راه است و از حاملان سرها و محافظان آنها، استقبال و پذیرایی کنند. ▪️سرها را در صندوق ها نهادند و با نزدیک شدن به شهرها قرار بود بر نیزه افراشته کنند تا قدرت و پیروزی خود را نشان دهند و ترس و دلهره بیافرینند و راه را بر خیزش ها و حرکت های انقلابی سد کنند. ◾️ شیوه حرکت کاروان : 1. فرماندهان و حاملان سر عبارت بودند از زحر بن قیس جعفی (فرمانده و مامور گزارش در دربار دمشق)، ابوبردة بن عوف ازدی، طارق بن ابی ظبیان ازدی، مخفر بن ثعلبه، شمر بن ذی الجوشن، و گروهی از اهل کوفه، برخی همراهی عمربن سعد را نیز نوشته اند. 2. بر گردن امام سجاد(ع) طوق آهنین و بر دست و پایش زنجیر بسته بودند. زنان و کودکان را بر شتران نشاندند. به گونه ای که صورت ها و موها آشکار بود. 3. در این کاروان نام علی بن الحسین (ع)، فاطمه بنت حسین، سکینه بنت حسین، زینب بنت علی، و دختران و زنان و کودکان را ذکر کرده اند. 4. عبیدالله دستور داده بود سریع و با عجله حرکت کنند. در برخی منابع اشاره شده است که سرها را جلوتر فرستاد و اسیران را پشت سر آنها روانه کرد. 5. تعداد همراهان با قافله اسیران که با همه امکانات نظامی و تدارکاتی حرکت کردند و کار حفاظت از سرها را به عهده داشتند هزار نفر ذکر شده است. 6. این گروه ماموریت داشتند سرها را در همه شهرهای سر راه بچرخانند. 7. نوشته اند در طول راه امام سجاد(ع) ساکت بود و با هیچ کس تا رسیدن به شام سخن نگفت. 8. سرها را در صندوق ها نهاده بودند و به هر منزلی که می رسیدند بیرون می آوردند و بر نیزه می کردند و در تمام مدت، نگهبانی شدید می کردند و هنگام حرکت دیگر بار به صندوق بر می گرداندند. 9. کسی در راه، حق گریه کردن نداشت. سید بن طاووس از امام محمدباقر(ع) نقل کرده است که پدرم فرمود: «چون ما را به نزد یزید می بردند، مرا بر شتر برهنه سوار کرده بودند و مخدرات اهل بیت را بر اشترهای برهنه سوار کرده بودند و در عقب من بودند و سر بزرگوار پدر عالی مقدارم بر سر نیزه بود و در پیش روی ما می بردند و نیزه داران آن کافران بر دور ما احاطه کرده بودند و هر یک از ما را می دیدند که آب از دیده ما جاری می شود، نیزه را بر سر ما می کوبیدند.» 10. حاملان سرها هر چند ماموریت داشتند از شهرهای بین راه بگذرند و برای قدرت نمایی و ارعاب و وارونه نشان دادن حقیقت در آن شهرها تبلیغ کنند و سرها را بر نیزه افراشته کنند اما ترس از درگیری و شورش قبایل عرب باعث می شد که گاه از بی راهه ها حرکت کنند، به همین سبب مسیر طولانی تر و گاه با بی نظمی مواجه می شد. ▪️فاصبه مستقیم کوفه تا شام حدود 750 کیلومتر بوده است که بر اساس محاسبه ورود کاروان به شام در اول ماه صفر، در حدود 15-16 روزه طی شده است. ▪️طول زمان حرکت از کوفه به شام را نباید معادل بازگشت از شام به کربلا دانست چرا که رفتن همراه با توقف در شهرها بوده است و بازگشت، بی درنگ و بی توقف و از حاشیه فرات بدون نیاز به ورود به شهرها صورت پذیرفته است. ▪️مسیر حرکت قافله نیز به درستی و دقت در مقاتل و تواریخ ثبت نشده است. نوعی تشتت و جا به جایی در منازل راه کاملا مشهود و معلوم است. 📚 منابع : شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، شیخ مفید، ارشاد، تاریخ طبری الفتوح ، ابن اعثم کوفی، ، مقتل الحسین، خوارزمی انساب الاشراف، بلاذری و .... 🍃🌹🍃 @fatemi222
✍️ مرکز نشر احکام📝 📚 احکام و مسائل مورد نیاز خود را در رساله همراه داشته باشید. 👇 با دقت روی نام مرجع تقلید خود کلیک کنید👇👇 آیت الله العظمی خامنه ای آیت الله العظمی مکارم شیرازی آیت الله العظمی سیستانی آیت الله العظمی بهجت آیت الله العظمی وحیدخراسانی سایر مراجع عظام تقلید ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید