eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
970 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳یازدهم محرم الحرام 1. حرکت کاروان اسرا از کربلا 2. تشکیل مجلس ابن زیاد 3. حرکت اهل بیت امام حسین علیه السلام به سوی کوفه 🔳دوازدهم محرم الحرام 1. دفن شهدای کربلا 2. ورود اهل بیت علیهم السلام به کوفه 3. روز شهادت حضرت سجاد علیه السلام 🔳سیزدهم محرم الحرام 1. اسرای اهل بیت علیهم السلام در مجلس ابن زیاد 2. اسرای اهل بیت علیهم السلام در زندان کوفه 3. خبر شهادت امام حسین علیه السلام در مدینه و شام 4. شهادت عبد الله بن عفیف 🔳پانزدهم محرم الحرام 1. فرستادن سرهای مطهر شهدا به سوی شام 🔳نوزدهم محرم الحرام 1. حرکت کاروان کربلا به سوی شام 🔳بیستم محرم الحرام 1. دفن بدن جون در کربلا https://eitaa.com/fatemi222/6618
نیت در قرآن اثر نیت در اعمال‏ 🔺و لا جناح علیکم فیما عرضتم به من خطبه النساء أو أکنتم فی أنفسکم علم الله أنکم ستد کرونهن و لکن لا تواعدوهن سرا الا أن تقولوا قولا معروفا و لا تعزموا عقده النکاح حتی یبلغ الکتب أجله و اعملوا أن الله یعلم ما فی أنفسکم فاحذروه و اعملوا أن الله غفور حلیم(اسراء، آیه 84.)؛ 🔻و گناهی بر شما نیست که به طور کنایه، (از زنانی همسرانشان مرده‏اند) خواستگاری کنید، و یا در دل تصمیم بر این کار بگیرید (بدون اینکه آن را اظهار کنید). خداوند می‏دانست شما به یاد آنها خواهید افتاد؛ (و با خواسته طبیعی شما به شکل معقول، مخالفت نیست؛) ولی پنهانی با آنها قرار زناشویی نگذارید، مگر اینکه به طرز پسندیده‏ای (به طور کنایه) اظهار کنید! (ولی در هر حال،) اقدام به ازدواج ننمایید، تا عده آنها سرآید! و بدانید خداوند آنچه را در دل دارید، می‏داند! از مخالفت او بپرهیزید! و بدانید خداوند، آمرزنده و بردبار است (و در مجازات بندگان، عجله نمی‏کند)! ✅نقش نیت در عبادات‏ 🔺ألیس علیک هداهم و لکن الله یهدی من یشاء و ما تنفقوا من خیر فلانفسکم و ما تنفقون الا ابتغا وجه الله و ما تنفقوا من خیر یوف الیکم و أنتم لا تظلمون( بقره، آیه 272.)؛ 🔻 هدایت آنها (به طور اجبار،) بر تو نیست؛ (بنابراین، ترک انفاق به غیر مسلمانان، برای اجبار به اسلام، صحیح نیست؛) ولی خداوند، هر که را بخواهد (و شایسته بداند)، هدایت می‏کند. و آنچه را از خوبیها و امنوال انفاق می‏کنید، برای خودتان است؛ (ولی) جز برای رضای خدا، انفاق نکنید! و آنچه از خوبیها انفاق می‏کنید، (پاداش آن) به طور کامل به شما داده می‏شود؛ و به شما ستم نخواهد شد. ✅علم الهی به نیت انسان‏ 🔺ربکم أعلم بما فی نفوسکم ان تکونوا صلحین فانه کان للاوبین غفورا(اسراء، آیه 25.)؛ 🔻پروردگار شما از درون دلهایتان آگاهتر است؛ (اگر لغزشی در این زمینه داشتید) هرگاه صالح باشید (و جبران کنید) او بازگشت کنندگان را می‏بخشد. ✅پاداش صدق نیت‏ 🔺لقد رضی الله عن المؤمنین اذ یبایعونک تحت الشجره فعلم ما فی قلوبهم فأنزل السکینه علیهم و أثبهم فتحا قریبا( فتح، آیه 18.)؛ 🔺خداوند از مؤمنان - هنگامی که در زیر آن درخت با تو بیعت کردند - راضی و خشنود شد؛ خدا آنچه را در دورن دلهایشان (از ایمان و صداقت) نهفته بود می‏دانست؛ از این رو آرامش را بر دلهایشان نازل کرد و پیروزی نزدیکی بعنوان نصیب آنها فرمود. ✅پاداش نیت خوب یا بد 🔺لله ما فی السموت و ما فی الارض و ان تبودا ما فی أنفسکم أو تخفوه یحاسبکم به الله فیغفر لمن یشاء و یعذب من یشاء و الله علی کل شی‏ء قدیر(بقره، آیه 284.)؛ 🔺آنچه در آسمانها و زمین است، از آن خداست. و (از این رو) اگر آنچه را در ئل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق محاسبه می‏کند. سپس هر کس را بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، می‏بخشد؛ و هر کس را بخواهد (و مستحق باشد)، مجازات می‏کند. و خداوند به همه چیز قدرت دارد. ✅پاداش بر اساس نیت‏ 🔺و من یهاجر فی سبیل یجد فی الارض مرغما کثیرا و سعه و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع أجره علی الله و کان الله غفورا رحیما(نساء، آیه 100.)؛ 🔺کسی که در راه خدا هجرت کند، جاهای امن فراوان و گسترده‏ای در زمین می‏یابد. و هرکس بعنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبر او، از خانه خود بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست، و خداوند، آمرزنده و مهربان است. ✅اطلاع خدا از نیت انسان‏ 🔺و لا أقول لکم عندی خزائن الله و لا أعلم الغیب و لا أقول انی ملک و لا أقول للذین تزدری أعینکم لن یؤتیهم الله خیرا الله أعلم بما فی أنفسهم انی اذا لمن الظلمین( هود، آیه 31.)؛ 🔺من هرگز به شما نمی‏گویم خزائن الهی نزد من است! و غیب هم نمی‏دانم! و نمی‏گویم من فرشته‏ام! و (نیز) نمی‏گویم کسانی که در نظر شما خوار می‏آیند، خداوند خیری به آنها نخواهد داد؛ خدا از دل آنان آگاهتر است! (با این حال، اگر آنها را برانیم،) در این صورت از ستمکاران خواهم بود! https://eitaa.com/fatemi222/14651
✋نیت در روایات : ✅بهشت و جهنم بر پایه نیت‏ 🔺انما خلد أهل النار فی النار لان نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو خلودوا فیها أن یعصوا الله أبدا و انما خلد أهل الجنه فی الجنه لان نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو بقوا فیها أن یطیعوا الله أبدا فبالنیات خلد هولاء و هؤلاء، ثم تلا قوله تعالی قل کل یعمل علی شاکلته قال علی نیته(لکافی 2: 85.)؛ 🔺امام صادق (علیه السلام): دوزخیان در حقیقت بدان سبب در آتش جاویدان می‏شوند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن جاویدان باشند برای همیشه خدا را نافرمانی کنند و بهشتیان در حقیقت بدان سبب در بهشت جاویدان می‏مانند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن باقی بمانند برای ابد خدا را اطاعت کنند. پس جاودانگی هر دو گروه به سبب نیت‏هاست. حضرت سپس آیه قل کل یعمل علی شاکلته( اسراء، آیه 84.) را تلاوت کرد و فرمود: یعنی بر پایه نیت خود. ✅نیت اعمال‏ 🔺لما أغزی علیا فی سریه، فقال رجل من الانصار لاخ له: اغز بنا فی سریه علی لعلنا نصیب خادما أؤ دابه أو شیئا نتبلغ به - فلبلغ النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) قوله فقال: انما الاعمال بالنیات و لکل امری ما نوی فمن غزا ابتغاء ما عند الله عزوجل فقد وقع أجره علی الله عزوجل من غزا یرید عرض الدنیا أو نوی عقالالم یکن یکن له الا ما نوی(بحارالانوار 67: 212.)؛ 🔺أمالی الطوسی: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) علی (علیه السلام) را به فرماندهی سپاهی، روانه جنگی کرد، مردی به برادر خود گفت: با ما در سپاه علی (علیه السلام) به جنگ بیا، شاید غلامی یا چهارپایی یا چیزی که به دردمان بخورد به دست بیاوریم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: جز این نیست که اعمال به نیت‏هاست و برای هر کس همان چیزی است که نیتش را دارد. پس هر که برای متاع دنیا به نیت زانوبند شتری بجنگد او را (نصیب و پاداشی) جز همان چیزی که برایش جنگیده است، نباشد. ✅نیت عمل مهمتر از انجام عمل‏ 🔺ترکنا فی المدینه أقوما لا نقطع وادیا و لا تصعد صعودا و لا نهبط هبوطا الا کانوا معنا. قالوا: کیف یکونون معنا و لم یشهدوا؟! قال: نیاتهم(کنز العمال: 7261.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): ما در مدینه افرادی را باقی گذاشتیم که هیچ وادیی را نپیمودیم و بر هیچ تپه‏ای بالا نرفتیم و در هیچ سراشیبی قدم نگذاشتیم، مگر این که آنان نیز با ما بودند. عرض کردند: چگونه با ما هستند، در حالی که حضور پیدا نکردند؟ فرمود: نیت‏هایشان. ✅نیت کار نیک‏ 🔺عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): فی وصیته له قال یا أباذر هم بالحسنه و ان لم تعملها لکی لا تکتب من الغافلین( وسائل الشیعه 1: 56.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی اله علیه و آل/000زه): ای ابوذر! قصد کار نیک کن هر چند انجامش ندهی، تا از غافلان نوشته نشوی. ✅نیت قبل از تولد 🔺و قد قال بعض أصحابه وددت أن أخی فلانا کان شاهدنا لیری ما نصرک الله به علی أعدائک فقال له‏أ هوی أخیک معنا فقال نعم قال فقد شهدنا و لقد شهدنا فی عسکرنا هذا أقوام فی أصلاب الرجال و أرحام النساء سیرعف بهم الزمان و یقوی بهم الایمان(نهج البلاغه: 55.)؛ 🔺امام علی (علیه السلام) - به مردی که آرزو می‏کرد برادرش نیز حاضر می‏بود تا شاهد پیروزی خدا بر دشمنانش در جمل باشد - آیا دل برادرت با ماست؟ عرض کرد: آری: حضرت فرمود: پس او با ما بوده اسن. هر آینه در این سپاه ما افرادی حضور داشته‏اند که هنوز در پشت پدارن و زهدان مادرانند. به زودی روزگار آنان را به جهان هستی آورد و با وجود آنها (جبهه) ایمان نیرو گیرد. ✅نیت کافر و مؤمن 1 🔺قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): نیه المؤمن خیر من عمله و نیه الکافر شر من عمله و کل عامل یعمل علی نیته( الکافی 2: 84.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): نیت مؤمن، بهتر از عمل اوست و نیت کافر، بدتر از عمل اوست و هر عمل کننده‏ای مطابق نیت خود عمل می‏کند. ✅نیت کافر و مؤمن 2 🔺عن أبی جعفر (علیه السلام) أنه کان یقول: نیه المؤمن أفضل من عمله و ذلک لانه ینوی من الخیر ما لا یدرکه و نیه الکافر شر من عمله و ذلک لان الکافر ینوی الشر و یأمل من الشر ما لا یدرکه(وسائل الشیعه 1: 54.)؛ 🔺امام باقر (علیه السلام): نیت مؤمن برتر از عمل اوست؛ چون، گاه نیت کارهای خیر می‏کند، اما موفق به انجام آنها نمی‏شود و نیت کافر بدتر عمل اوست؛ زیرا کافر نیت بد در سر می‏پروراند و به انجام بدی‏هایی امید می‏بندد، ولی امکان به کار بستن آنها را نمی‏یابد. ✅نیت پاک در همه کار 🔺عن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): فی وصیته له قال یا أبا ذر لیکن لک فی کل شی‏ء نیه حتی فی النوم و الاکل( وسائل الشیعه 1: 48.)؛ 🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): ابی ابوذر! باید در هر کاری نیتی پاک داشته باشی حتی در خوابیدن و خوردن. 🍃🌹🍃 @fatemi222
✅اخبار از نیت وقتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در بغداد تشریف داشتند، یکی از شیعیان عرض کرد: عبورم به میدان بغداد افتاد و جماعتی را دیدم، سؤال نمودم که چرا مردم اینجا جمع شده‌اند؟ گفتند: که اینجا شخص کافری می‌باشد که از نیت مردم خبر می‌دهد. من جلو رفتم او را همانطور که مردم گفتند، یافتم. حضرت این کلام را شنیدند، فرمود بیا با هم نزدش برویم که مار با او کاری است. چون حضرت بمیدان نزد آن کافر آمدند، او را به کناری از میدان بردند و از او سؤال کردند: از چه راهی این طریق را یاد گرفتی؟ گفت از طریق مخالفت نفس. فرمودند: تو در هر کاری مخالفت نفس می‌کنی، من ایمان و اسلام را بر تو عرضه می‌دارم ببین نفست قبول می‌کند؟ گفت: نه، فرمود: باید مخالفت با نفس کنی و اسلام را بپذیری. او اسلام را پذیرفت و از تابعین آن حضرت گردید. هر کس از نیت درون سؤال می‌کرد دیگر نمی‌توانست جواب بدهد، به حضرت شکایت کرد از این حکایت که در کفر می‌توانستم، الان نمی‌توانم با اینکه باید بهتر بدانم. فرمود: آن مزد زحمت نفس که در دنیا به تو عنایت می‌شد، الان که مسلمان شده ای مزد آن برای تو در آخرت ذخیره می‌شود. https://eitaa.com/fatemi222/14651
داستانها : ✅اصحاب علی (علیه السلام) 🔸هنگامی که امیر المومنین علی (علیه السلام) از جنگ صفین مراجعت می‏نمود، شخصی از اصحاب آن حضرت خدمت ایشان آمد و عرض کرد: یا امیر المؤمنین! دوست داشتم برادرم هم در این جنگ بود و به فیض درک رکاب شما نایل می‏شد. 🔸حضرت در جواب فرمود: بگو نیتش چیست؟ آیا این برادر تو معذور بود و نتوانست بیاید و در جنگ شرکت کند! و یا نه بدون عذری از شرکت در جنگ خودداری کرد و نیامد؟ اگر معذور نبود و نیامد و اگر عذری داشته که با ما باشد، پس با ما بوده است. آن مرد عرض کرد: بله، یا امیرالمؤمنین! اینطور بود یعنی نیتش این بود که با ما باشد. 🔸حضرت فرمودند: نه تنها برادر تو با ما بود، بلکه با ما بوده‏اند کسانی که هنوز در رحمهای مادرانند و افرادی که هنوز در اصلاب پدرانند. و تا دامنه قیامت اگر افرادی یافت شوند که واقعا از صمیم قلب و آرزویشان این باشد که ای کاش علی را درک می‏کردم و در رکاب او می‏جنگیدم، ما آنها را جزء اصحاب خود می‏شماریم(گفتارهای معنوی: 236 و 237.). https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅هشام و فرزدق‏ 🔸هشام بن عبدالملک، با آنکه مقام ولایت عهدی داشت و آن روزگار - یعنی دهه اول قرن دوم هجری - از اوقاتی بود که حکومت اموی به اوج قدرت رسیده بود، هر خواست بعد از طواف کعبه، خود را به حجر الاسود برساند و با دست خود آن را لمس کند میسر نشد. همه مردم یک نوع جامه ساده که جامه ساده که جامه احرام بود پوشیده بودند، یک نوع سخن که ذکر خدا بود به زبان داشتند، یک نوع عمل می‏کردند. 🔸 چنان در احساسات پاک خود غرق بودند که نمی‏توانستند درباره شخصیت دنیایی هشام و مقام اجتماعی او بیندیشند. افراد و اشخاصی که او از شام با خود آورده بود تا حرمت و حشمت او را حفظ کنند، در مقابل ابهت و عظمت معنوی عمل حج، ناچیز به نظر می‏رسیدند. 🔸هشام هر چه کرد خود را به حجر الاسود برساند، و طبق آداب حج، آن را لمس کند، به علت کثرت و ازدحام مردم میسر نشد. ناچار برگشت، و در جای بلندی برایش کرسی گذاشتند. و او از بالای کرسی، به تماشای جمعیت پرداخت. شامیانی که همراهش آمده بودند دورش را گرفتند. 🔸آنها نیز به تماشای منظره پر ازدحام جمعیت پرداختند. در این میان، مردی در سیمای پرهیزکاران ظاهر شد. او نیز مانند همه یک جامه ساده بیشتر به تن نداشت؛ آثار عبادت و بندگی خدا بر چهره‏اش نمودار بود. اول رفت و به دور کعبه طواف کرد؛ بعد با قیافه‏ای آرام و قدمهایی مطمئن، به طرف حجر الاسود آمد. جمعیت با همه ازدحامی که بود، همینکه او را دیدند فورا کوچه دادند و او خود را به حجر الاسود نزدیک ساخت. 🔸 شامیان که این منظره را دیدند و قبلا دیده بودند که مقام ولایت عهد با آن اهمیت و طمطراق موفق نشده بود که خود را به حجرالاسود نزدیک کند، چشمهایش خیره شد و غرق در تعجب گشتند. یکی از آنها از هشام پرسید: این شخص کیست؟ هشام با آنکه کاملا آن شخص را می‏شناخت که علی بن الحسین زین العابدین است، خود را به ناشناسی زد و گفت: نمی‏شناسم. 🔸 در این هنگام چه کسی می‏توانست از ترس هشام که از شمشیرش خون می‏چکید، جرأت به خود داده و او را معرفی کند؟ ولی در همین وقت، همام بن غالب معروف به فرزدق شاعر زبردست و توانای عرب، با آنکه به واسطه کار و شغل و هنر مخصوصش بیش از هر کس دیگر می‏بایست حرمت و حشمت هشام را حفظ کند، چنان وجدانش تحریک شد و احساساتش به جوش آمد که فورا گفت: لکن من او را می‏شناسم؛ سپس به معرفی ساده قناعت نکرد، بر روی بلندی ایستاده و قصیده‏ای غرا - که از شاهکارهای ادبیات عرب است و فقط در مواقع حساس پر از هیجان که روح شاعر مثل دریا موج بزند می‏تواند چنان سخنی ابداع شود - بالبدیهه سرود و انشاء کرد. در ضمن اشعارش چنین گفت: این شخص کسی است که تمام سنگریزه‏های سرزمین بطحا او را می‏شناسند، این کعبه او را می‏شناسد، زمین حرم و زمین خارج حرم او را می‏شناسند. این فرزند بهترین بندگان خداست، این است آن پرهیزکار پاک پاکیزه مشهور. این که تو می‏گویی او را نمی‏شناسم، زیانی به او نمی‏رساند، اگر تو یک نفر، فرضا نشناسی، عرب و عجم او را می‏شناسند. 🔸هشام از شنیدن این قصیده و این منطق و این بیان، از خشم و غضب آتش گرفت، و دستور داد مستمری فرزدق را از بیت المال قطع کردند، و خودش را در عسفان بین مکه و مدینه زندانی کردند. ولی فرزدق هیچ اهمیتی به این حوادث - که در نتیجه شجاعت در اظهار عقیده برایش پیش آمده بود - نداد، نه به قطع حقوق و مستمری اهمیت داد و نه به زندانی شدن و در همان زندان نیز با انشاء اشعار آبدار از هجو و انتقاد هشام خودداری نمی‏کرد. 🔸علی بن الحسین (علیه السلام) مبلغی پول برای فرزدق - که راه درآمدش بسته شده بود - به زندان فرستاد. فرزدق از قبول آن امتناع کرد و گفت: من آن قصیده را فقط در راه عقیده و ایمان، و برای خدا انشاء کردم، و میل ندارم در مقابل آن پولی دریافت دارم. بار دوم علی بن الحسین، آن پول را برای فرزدق فرستاد، و به او پیغام داد که خداوند خودش از و قصد تو آگاه است، و تو را مطابق همان و قصدت پاداش نیک خواهد داد، تو اگر این کمک را بپذیری به اجر و پاداش تو در نزد خدا زیان نمی‏رساند. و فرزدق را قسم داد که حتما آن کمک را بپذیرد. فرزدق هم پذیرفت(بحارالانوار 11: 36.). https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅اهمیت انگیزه و نیت‏ در فرهنگ قرآن و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به انگیزه و نیت عمل بهای اصلی داده شده است. تا آن جا که نیت مأمن برای انجام کار خیر با ارزش‏تر از عمل او شمرده شده است. از بسیاری کارهای انجام نشده، به خاطر انگیزه‏های مثبت ستایش شده و از بسیاری کارهای انجام گرفته، به خاطر انگیزه‏های منفی انتقاد شده است. ♦️چند نمونه از کارهایی که انجام نگرفته اما به دلیل نیت آن مورد ستایش و پاداش واقع شده است: - از اقدام حضرت ابراهیم برای قربانی کردن فرزند. قد صدقت الرؤیا - اویس قرنی برای دیدار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به مدینه رفت و با آن که به دیدار حضرت مؤفق نشد اما زیارتش قبول شد، در مقابل، افرادی در کنار حضرت بودند و او را آزار می‏دادند. - گروهی از یاران پیامبر وسیله رفتن به جبهه نداشتند لذا ناراحت و گریان بودند. (توبه، 92) - افرادی که خدا بدی‏های آنان را به خوبی تبدیل می‏کند. یبدل الله سیئاتهم حسنات (فرقان، 70) - کسانی که چون با محبت اهل بیت (علیهم السلام) از دنیا رفتند پاداش شهید دریافت می‏کنند. من مات علی حب آل محمد مات شهیدا (بحارالانوار، ج 23، ص 233) - گروهی که پاداش چند برابر به آنان عطا می‏شود. أضعافا مضاعفه اما کارهای نیکی که مورد انتقاد واقع شده است: - کارهایی که با نیت فاسد و همراه با ریا و عجب باشد. الذین هم یراؤن ... فویل للمصلین (ماعون، 4) https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅ابوعامر و مسجد ساختن قبل از اسلام یکی از رهبانان معروف ابوعامر راهب بود که لباس‌های خشن و درشت می‌پوشید و به ریاضت مشغول بوده و در میان اجتماع مورد احترام بود، تا آنکه پیامبر صلی الله علیه و آله به مدینه آمد و موقعیت او متزلزل شد. او در مقام مخالفت برآمد و جنگ احزاب و خندق را بوجود آورد؛ پس از شکست در این جنگ‌ها، با عده ای از منافقین مدینه همدست شد و به این فکر افتاد که پایگاهی در مدینه با کمک دوازده نفر از قبیله بنی غم، از جمله ثعلبه بن حاطب و معتب بن قشیر و نبتل بن حرث و… ایجاد کند. لذا نزدیک مسجد قبا مسجدی بنا کردند، وقتی ساختمان آن تمام شد عده ای به حضور پیامبر آمدند تا همانطور که مسجد قبا را افتتاح کرد این مسجد را هم افتتاح کند؛ و علت ساختن این مسجد را بیان کردند: که عده ای نمی‌توانند به مسجد شما بیایند، هوا هم گاهی سرد بارانی است و رفت آمد برایشان سخت است.! پیامبر فرمود: الان آماده سفر تبوک هستم، انشاءالله بعد می‌آیم و افتتاح می‌کنم. پس از مراجعت جنگ تبوک آن‌ها آمدند و پیشنهاد افتتاح و آمدن به مسجد را دادند. این وقت سه آیه سوره توبه نازل شد و از نیت سوء و کفر و تفریق آنان خبر داد؛ و پیامبر دو نفر از مسلمانان را فرستاد که مسجد ضرار را خراب کنند، و آنان بعد از خراب کردن، آن را به آتش سوزانیدند. https://eitaa.com/fatemi222/14651
🏴 با کاروان اسرا | ۱۵ ◾️در این روز سرهاى مطهر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و شهدای را به سوى شام حرکت دادند. 🍃🌹🍃 @fatemi222
⬛️ حرکت کاروان اسرا به سمت شام ▪️پس از سخنان شجاعانه اهل بیت کاروان اسرای کربلا، فضا تغییر کرد و مردم جرات اعتراض پیدا کرده و قیام هایی بر علیه عبیدالله بن زیاد به وقوع پیوست. ▪️رسولان و سفیران سرافراز عاشورا، پس از فروشکستن بت کوفه -عبیدالله بن زیاد- و روشنگری و خطبه خوانی و تحول آفرینی، به سمت آزمون گاه سوم خود -شام- رهسپار شدند. ▪️این کاروان، پیش از این فاصله میان مکه تا کربلا را، خائفا یترقب پیموده بود و کربلای خون و تازیانه و تیغ و آتش و غارت و طعنه را پشت سر نهاده و از آزمون 70 کیلومتر فاصله کربلا تا کوفه با شتران بی جهاز، تازیانه و گرسنگی و زنجیر سربلند بیرون آمده بود و کوفه جشن و سرور را به سوگ و اشک و تحقیر عبیدالله زیاد رسانده بود. ▪️آنچه مسلم است میزان درنگ در کوفه پس از رسوایی و تحقیر و تغییر رفتار مردم از یک سو و انتظار یزید بن معاویه در شام از دیگر سو، نباید طولانی باشد. در نتیجه میزان توقف در کوفه را 3 یا 4 روز یا حداکثر 6 روز باید دانست. تذکره الخواص مدت توقف در کوفه را 2 روز می داند. ▪️پیش از این -در بدو ورود کاروان به کوفه- عبیدالله به یزید نامه نگاشته و خبر پیروزی و اسارت اهل بیت را گزارش کرده بود. کمی پیش از حرکت کاروان اسیران به شام نیز به شهرهای مسیر اطلاع داده بود که قافله اسیران در راه است و از حاملان سرها و محافظان آنها، استقبال و پذیرایی کنند. ▪️سرها را در صندوق ها نهادند و با نزدیک شدن به شهرها قرار بود بر نیزه افراشته کنند تا قدرت و پیروزی خود را نشان دهند و ترس و دلهره بیافرینند و راه را بر خیزش ها و حرکت های انقلابی سد کنند. ◾️ شیوه حرکت کاروان : 1. فرماندهان و حاملان سر عبارت بودند از زحر بن قیس جعفی (فرمانده و مامور گزارش در دربار دمشق)، ابوبردة بن عوف ازدی، طارق بن ابی ظبیان ازدی، مخفر بن ثعلبه، شمر بن ذی الجوشن، و گروهی از اهل کوفه، برخی همراهی عمربن سعد را نیز نوشته اند. 2. بر گردن امام سجاد(ع) طوق آهنین و بر دست و پایش زنجیر بسته بودند. زنان و کودکان را بر شتران نشاندند. به گونه ای که صورت ها و موها آشکار بود. 3. در این کاروان نام علی بن الحسین (ع)، فاطمه بنت حسین، سکینه بنت حسین، زینب بنت علی، و دختران و زنان و کودکان را ذکر کرده اند. 4. عبیدالله دستور داده بود سریع و با عجله حرکت کنند. در برخی منابع اشاره شده است که سرها را جلوتر فرستاد و اسیران را پشت سر آنها روانه کرد. 5. تعداد همراهان با قافله اسیران که با همه امکانات نظامی و تدارکاتی حرکت کردند و کار حفاظت از سرها را به عهده داشتند هزار نفر ذکر شده است. 6. این گروه ماموریت داشتند سرها را در همه شهرهای سر راه بچرخانند. 7. نوشته اند در طول راه امام سجاد(ع) ساکت بود و با هیچ کس تا رسیدن به شام سخن نگفت. 8. سرها را در صندوق ها نهاده بودند و به هر منزلی که می رسیدند بیرون می آوردند و بر نیزه می کردند و در تمام مدت، نگهبانی شدید می کردند و هنگام حرکت دیگر بار به صندوق بر می گرداندند. 9. کسی در راه، حق گریه کردن نداشت. سید بن طاووس از امام محمدباقر(ع) نقل کرده است که پدرم فرمود: «چون ما را به نزد یزید می بردند، مرا بر شتر برهنه سوار کرده بودند و مخدرات اهل بیت را بر اشترهای برهنه سوار کرده بودند و در عقب من بودند و سر بزرگوار پدر عالی مقدارم بر سر نیزه بود و در پیش روی ما می بردند و نیزه داران آن کافران بر دور ما احاطه کرده بودند و هر یک از ما را می دیدند که آب از دیده ما جاری می شود، نیزه را بر سر ما می کوبیدند.» 10. حاملان سرها هر چند ماموریت داشتند از شهرهای بین راه بگذرند و برای قدرت نمایی و ارعاب و وارونه نشان دادن حقیقت در آن شهرها تبلیغ کنند و سرها را بر نیزه افراشته کنند اما ترس از درگیری و شورش قبایل عرب باعث می شد که گاه از بی راهه ها حرکت کنند، به همین سبب مسیر طولانی تر و گاه با بی نظمی مواجه می شد. ▪️فاصبه مستقیم کوفه تا شام حدود 750 کیلومتر بوده است که بر اساس محاسبه ورود کاروان به شام در اول ماه صفر، در حدود 15-16 روزه طی شده است. ▪️طول زمان حرکت از کوفه به شام را نباید معادل بازگشت از شام به کربلا دانست چرا که رفتن همراه با توقف در شهرها بوده است و بازگشت، بی درنگ و بی توقف و از حاشیه فرات بدون نیاز به ورود به شهرها صورت پذیرفته است. ▪️مسیر حرکت قافله نیز به درستی و دقت در مقاتل و تواریخ ثبت نشده است. نوعی تشتت و جا به جایی در منازل راه کاملا مشهود و معلوم است. 📚 منابع : شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، شیخ مفید، ارشاد، تاریخ طبری الفتوح ، ابن اعثم کوفی، ، مقتل الحسین، خوارزمی انساب الاشراف، بلاذری و .... 🍃🌹🍃 @fatemi222
✍️ مرکز نشر احکام📝 📚 احکام و مسائل مورد نیاز خود را در رساله همراه داشته باشید. 👇 با دقت روی نام مرجع تقلید خود کلیک کنید👇👇 آیت الله العظمی خامنه ای آیت الله العظمی مکارم شیرازی آیت الله العظمی سیستانی آیت الله العظمی بهجت آیت الله العظمی وحیدخراسانی سایر مراجع عظام تقلید ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
منبرک فاطمی
سلام موضوع فردا عصر انشالله پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با نیت 👇 نیت در قرآن htt
سلام با توجه به اهمیت مسئله اعتقادات، (پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان) در رابطه توحید ) آیات در باره توحید https://eitaa.com/fatemi222/14686 توحید در روایات https://eitaa.com/fatemi222/14687 گنج توحید در نزدیک‏ خوت هست https://eitaa.com/fatemi222/14688 توحید و اخلاص رمز تعالی https://eitaa.com/fatemi222/14689 توحید افعالی‏ در زندگی بزرگ موحد عالم حضرت ابراهیم https://eitaa.com/fatemi222/14690 باشعورها خداترسند! https://eitaa.com/fatemi222/14692 گام اول توحيد https://eitaa.com/fatemi222/14693 حکومتِ توحيدیِ علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/14700
🍃🍃 «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» این قرآن، به راهی که استوارترین راه‌هاست، هدایت می‌کند؛ و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام می‌دهند، بشارت می‌دهد که برای آنها پاداش بزرگی است. 🌺 📗 سوره اسراء، آیه ٩ 🍃🌹🍃 @fatemi222
🌱 امامـ حـسـیـن عليه السلامـ هَيْهاتَ ما آخُذُ الدَّنِيَّةَ، أبَى اللّهُ ذلكَ و رسولُهُ، و جُدودٌ طابَت، و حُجُورٌ طَهُرَت، واُنُوفٌ حَمِيَّةٌ، و نُفوسٌ أبِيَّةٌ، لا تُؤثِرُ مَصارِعَ اللِّئامِ على مَصارِعِ الكِرامِ. هيهات كه من تن به ذلّت و پستى دهم؛ خدا و رسول او و نياكان پاكيزه و دامنهاى پاك (كه مرا پرورده) و دلهاى غيرتمند و جانهاى والا و بزرگ‌منش، خوارى را نپذيرند و هلاكت زبونانه را بر كشته شدن شرافتمندانه ترجيح ندهند. 🚩 📚 بحار الأنوار، ج۴۵، ص٩ 🍃🌹🍃 @fatemi222
💠 امامـ رضـا علیه السلامـ یا ابن شبیب ان سرک ان یکون لک من الثواب مثل ما لمن استشهد مع الحسین بن علی علیهما السلام فقل متی ذکرته: یا لیتنی کنت معهم فأفوز فوزا عظیما، ای پسر شبیب! اگر می‌خواهی مثل ثواب شهدای کربلا را داشته باشی، هر گاه که مصیبت آن حضرت را یاد می‌کنی بگو «یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما» یعنی ای کاش من با شما می‌بودم و به فوز عظیم نائل می‌شدم. 🦋 📚 عیون أخبار الرضا (ع)، ج۱، ص۲۹۹ 🍃🌹🍃 @fatemi222
✨ يَا مَنْ أَيَادِيهِ عِنْدِي لاَ تُحْصَى وَ نِعَمُهُ لاَ تُجَازَى يَا مَنْ عَارَضَنِي بِالْخَيْرِ وَ الْإِحْسَانِ وَ عَارَضْتُهُ بِالْإِسَاءَةِ وَ الْعِصْيَانِ، ای آنکه الطاف و نعمت‌هایش شمرده نشده و سپاس گفته نشود، ای آنکه با من به خیر و احسان روی آورده و من در عوض زشتی و عصیان نمودم... 🌻 📘 دعای عرفه امام حسین علیه السلام 🍃🌹🍃 @fatemi222
به صدام گفتن چرا بعد از کُشتن صدر، خواهرش را هم کُشتی صدام گفت: من اشتباه یزید را تکرار نمیکنم زینب بود که بعد از حسین، نام او را زنده کرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌السَّلامُ علیکِ یا مَن ظَهَرَت مَحَبَّتُها لِلحُسَینِ المَظلوم فِی مَوارِدِ عَدیدةٍ وَ تَحَمَّلَت المَصائِبَ المُحرِقَةَ لِلقُلوبِ (سلام بر زینب کبری که دوستی او با حسین مظلوم در موارد متعدد و بی شمار آشکار شد و بر دوش کشید و تحمل کرد مصیبتهایی را که قلبها را آتش میزند) 🔸بخشی از زیارتنامه حضرت زینب سلام الله علیها 🍃🌹🍃 @fatemi222
منبرک فاطمی
به صدام گفتن چرا بعد از کُشتن صدر، خواهرش را هم کُشتی صدام گفت: من اشتباه یزید را تکرار نمیکنم زینب
متن خطبه حضرت زینب سلام الله علیها👇 خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (1) https://eitaa.com/fatemi222/14672 و اما حضرت زینب سلام الله علیه در شام و مجلس یزید https://eitaa.com/fatemi222/14678
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (1) 🟠 حذْيَم بن شريك اسدى مى گويد: ✅ در آن روز به زينب دختر على عليه السلام نگريستم كه خطبه مى خواند و هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم. گويا (زبان على عليه السلام در كام اوست و) با زبان اميرمؤمنان على عليه السلام سخن مى گويد. به سوى مردم اشاره كرد كه «ساكت شويد!» ناگاه نفس‌ها در سينه ها حبس شد و زنگ كاروان‌ها از حركت ايستاد، سپس آن حضرت پس از حمد و ثناى الهى و درود بر محمد و خاندان پاكش چنين فرمودند: 🟡 أمّا بَعْدُ يا أَهْلَ الْكُوفَةِ، يا اَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْغَدْرِ وَ الْخَذْلِ وَ الْمَكْرِ؛ 🟢 امّا بعد! اى كوفيان! اى نيرنگ بازان و پيمان شكنان و بى وفايان و مكر پيشه گان؛ 🟡 ألا فَلا رَقَأَتِ الْعَبْرَةُ وَ لا هَدَأَتِ الزَّفْرَةُ؛ 🟢 هرگز اشك چشمانتان خشك مباد و ناله هايتان آرام نگيرد؛ 🟡 إنَّما مَثَلُكُمْ كَمَثَلِ الَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّة أَنْكاثاً؛ 🟢 شما همانند آن زنى هستيد كه رشته خود را پس از بافتن و تابيدن وا مى تابيد؛ 🟡 تتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلا بَيْنَكُمْ؛ 🟢 شما سوگندهايتان را دستاويز فساد ميان خود قرار داده ايد؛ 🟡 هلْ فِيكُمْ إِلاَّ الصَّلِفُ وَ الْعُجبُ وَ الشَّنَفُ وَ الْكَذِبُ وَ مَلْقُ الاِْماءِ وَ غَمْرُ الأَعْداءِ؛ 🟢 در ميان شما جز لاف زدن، خودپسندى، دشمنى، دروغ، تملّق و چاپلوسىِ كنيزكان و كينه توزىِ دشمنان نيست؛ 🟡 أوْ كَمَرْعىً عَلى دِمْنَة، أَوْ كَفِضَّة عَلى مَلْحُودَة؛ 🟢 يا [اگر هم به ظاهر خوب باشيد، در نهايت] مانند سبزه اى در كنار لجن‌زار و نقره‌اى بر سر گورهاييد؛ 🟡 ألا بِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَنْ سَخِطَ اللهُ عَلَيْكُمْ وَ فِي الْعَذابِ أَنْتُمْ خالِدُونَ. 🟢 آگاه باشيد كه براى آخرت خويش بد چيزى را [مهيا ساختيد و] از پيش فرستاديد؛ خشم خدا شما را فرا خواهد گرفت و براى هميشه در عذاب جهنم خواهيد ماند. ادامه دارد... 📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164. https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (2) 🟡 أَتَبْكُونَ أَخِي؟! أَجَلْ وَ اللهِ فَابْكُوا فَاِنَّكُمْ أَحْرِياءُ بِالْبُكاءِ، فَابْكُوا كَثِيراً وَ اضْحَكُوا قَلِيلا؛ 🟢 آيا براى برادرم [حسين عليه السلام] گريه مى كنيد؟ آرى به خدا سوگند بايد كه بگرييد، چرا كه شما شايسته گريستن‌ايد؛ پس فراوان گريه كنيد و اندك بخنديد؛ 🟡 فقَدْ بُلِيتُمْ بِعارِها وَ مُنيتُمْ بِشِنارِها، وَ لَنْ تَرْحَضُوها أَبَداً؛ 🟢 چرا كه ننگ [اين عمل] گريبان شما را گرفت و لكه آن براى هميشه به دامن شما نشست كه هرگز نمى توانيد آن را پاك كنيد؛ 🟡 و أَنّى تَرْحَضُونَ قَتْلَ سَلِيلِ خاتِمِ النُّبُوَّةِ، و مَعْدِنِ الرِّسالَةِ، وَ سَيِّدِ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ 🟢 چگونه مى توانيد اين لكه ننگ را پاك كنيد؟ كشتن فرزند خاتم پيامبران، معدن رسالت و آن كس كه سرور جوانان اهل بهشت است؛ 🟡 و مَلاذِ حَريمِكُمْ، وَ مَعاذِ حِزْبِكُمْ، وَ مَقَرِّ سِلْمِكُمْ، وَ آسِي كَلْمِكُمْ؛ 🟢 و پناهگاه حريم شما و پناه حزب و گروه شما [شيعيان] و قرارگاه آرامش شما، بهبودى بخش زخم هايتان؛ 🟡 و مَفْزَعِ نازِلَتِكُمْ وَ الْمَرْجَعِ إِلَيْهِ عِنْدَ مُقاتَلَتِكُمْ، وَ مَدَرَةِ حُجَجِكُمْ، وَ مَنارِ مَحَجَّتِكُمْ؛ 🟢 پناهگاه شما در گرفتاري‌ها، رهبر شما به هنگام نبرد، حجت بزرگ براى شما و چراغ روشن راه‌هايتان [آيا كشتن او را ساده شمرديد؟]؛ 🟡 ألا ساءَ ما قَدَّمَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ وَ ساءَ ما تَزِرُونَ لِيَوْمِ بَعْثِكُمْ؛ 🟢 آگاه باشيد كه بد توشه اى را براى خود از پيش فرستاده ايد و بار سنگين بدى را براى روز رستاخيزتان بر دوش گرفته ايد؛ 🟡 فتَعْساً تَعْساً، وَ نُكْساً نُكْساً، لَقَدْ خابَ السَّعْيُ، وَ تَبَّتِ الاَْيْدِي، وَ خَسِرَتِ الصَّفْقَةُ، وَ بُؤْتُمْ بِغَضَب مِنَ اللهِ، وَ ضُرِبَتْ عَلَيْكُمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ. 🟢 نابود شويد نابود! واژگون باد [پرچم تان] واژگون! تلاش‌هايتان تباه، دست‌هايتان بريده و كالايتان [در بازار اين جهان] گرفتار خسارت باد؛ شما به خشم خدا گرفتار گشته و خوارى و بيچارگى بر شما حتمى شد. ادامه دارد... 📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164. ✳️ منبرک فاطمی https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (3) 🟡 أتَدْرُونَ وَيْلَكُمْ أَيَّ كَبِد لُِمحَمَّد صلى الله عليه وآله فَرَثْتُمْ؟ وَ أَيَّ عَهْد نَكَثْتُمْ؟ وَ أيَّ كَرِيمَة لَهُ أَبْرَزْتُمْ؟ وَ أَيَّ حُرْمَة لَهُ هَتَكْتُمْ؟ وَ أَيَّ دَم لَهُ سَفَكْتُمْ؟ لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً، تَكادُ السَّمواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ، وَ تَنْشَقُّ الاَْرْضُ، وَتَخِرُّ الْجِبالُ هَدّاً. 🟢 واى بر شما! آيا مى دانيد چه جگرى را از محمد صلى الله عليه وآله شكافتيد؟ و چه پيمانى را گسستيد؟ و چه حرم‌سراى ارزشمندى از رسول خدا صلى الله عليه وآله را آشكار كرديد [پرده نشينان حريم محمّدى را بر كوچه و بازار نشان داديد؟] و چه حرمتى را از او هتك كرديد؟ و چه خونى را از او بر زمين ريختيد؟ به راستى كار زشت و وحشتناكى انجام داده ايد كه نزديك است بخاطر اين كار آسمانها از هم متلاشى گردد و زمين شكافته شود و كوه‌ها به شدت فرو ريزد. 🟡 لقَدْ جِئْتُمْ بِها شَوْهاءَ صَلْعاءَ سَوْداءَ فَقْماءَ خَرْقاءَ طِلاعَ الأَرْضِ وَالسَّماءِ، أَفَعَجِبْتُمْ أَنْ تُمْطِرَ السَّماءُ دَماً، وَ لَعَذابُ الاْخِرَةِ أَخْزى وَ هُمْ لايُنْصَرُونَ؛ 🟢 كار شما، زشت، بسيار خطرناك، تيره و تار، وخامت بار و نادرست و [زشتى آن] به گستردگى زمين و آسمان بود. آيا اگر از آسمان خون ببارد تعجب مى كنيد؟ [بدانيد كه] عذاب آخرت براى شما خواركننده تر است و آنان [جنايتكاران] هرگز يارى نمى شوند؛ 🟡 فلايَسْتَخِفَّنَّكُمُ الْمَهَلُ، فَإِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ لايَحْفِزُهُ الْبِدارُ، وَ لا يُخْشى عَلَيْهِ فَوْتُ الثَّأْرِ، كَلاّ إِنَّ رَبَّكَ لَنا وَ لَهُمْ بِالْمِرْصادِ. مهلت خداوند شما را مغرور نسازد، چرا كه خداوند كارى شتابزده نمى كند [و به موقع ستمگران را مجازات مى كند] و انتقام خون مظلوم هرگز از او فوت نمى شود به يقين پروردگار در كمين ما و شماست. 📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164. ✳️ منبرک فاطمی https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (4) ✳️ آنگاه حضرت زينب سلام الله عليها اين اشعار را خواند: 🟡 ماذا تَقُولُونَ إِذْ قالَ النَّبِيُّ لَكُمْ 🟡 ماذا صَنَعْتُمْ وَ أَنْتُمْ آخِرُ الاُْمَمِ 🟡 بأَهْلِ بَيْتي وَ أَوْلادي وَتَكْرُمَتي 🟡 منْهُمْ أُسارى وَ مِنْهُمْ ضُرِّجُوا بِدَمِ 🟡 ما كانَ ذاكَ جَزائي إِذْ نَصَحْتُ لَكُمْ 🟡 أنْ تُخْلِفُونِي بِسُوء في ذَوِي رَحِمِي 🟡 إنِّى لاََخْشى عَلَيْكُمْ أَنْ يَحُلَّ بِكُمْ 🟡 مثْلُ الْعَذابِ الَّذي أَوْدى عَلى اِرَمَ 🟢 اگر پيامبر از شما بپرسد، اين چه كارى بود كه كرديد با آنكه شما امت [پيامبر] آخر الزمان بوديد [و بر ديگر امت‌ها شرافت داشتيد]، چه پاسخ خواهيد داد؟ 🟢 شما چه كرديد با اهل بيت و فرزندان و عزيزان من، جمعى را به اسارت برديد و گروهى را به خون آغشته كرديد. 🟢 اين پاداش من نبود با آن‌كه من خيرخواه شما بودم اينكه در حق خويشاوندانم اين‌گونه به من جفا كنيد. 🟢 من مى ترسم همان عذابى كه قوم «اِرَم» را به نابودى كشاند بر شما نيز فرود آيد. ✅ زينب كبرى سلام الله عليها پس از اين خطابه جانسوز روى از آنان برگرداند. 🟠 در اين حال، مردم را ديدم كه حيرت زده‌اند و از اندوه و پشيمانى، دست به دندان مى گزند. 🟠 «حِذْيَم» مى افزايد: به كنارم نگريستم، پيرمردى را ديدم كه اشك مى ريزد و محاسنش با قطرات اشكش تر شده بود در همان حال دستان خود را به آسمان بلند كرد و گفت: 🟠 «بِأَبي وَ أُمّي كُهُولُكُمْ خَيْرُ الْكُهُولِ، وَ نِساؤُكُمْ خَيْرُالنِّساءِ، وَ شَبابُكُمْ خَيْرُالشَّبابِ، وَ نَسْلُكُمْ نَسْلٌ كَريمٌ، وَ فَضْلُكُمْ فَضْلٌ عَظيمٌ»؛ 🔵 پدر و مادرم فداى شما باد! پيرانتان بهترين پيران، زنانتان بهترين زنان و جوانانتان بهترين جوانانند. دودمان شما كريم و بزرگوار و فضل و منزلت شما بزرگ و عظيم است. ✅ آنگاه اين بيت را خواند: 🟠 كهُولُكُمْ خَيْرُالْكُهُولِ وَ نَسْلُكُمْ 🟠 إذا عُدَّ نَسْلٌ لايَبُورُ وَلايَخْزَى 🔵 پيران شما بهترين پيران و دودمان شما نيز بهترين دودمانند و در ميان همه تبارها و نسل‌ها، هرگز تبار شما نابود و بى اعتبار نخواهند شد. ✳️ امام زين العابدين عليه السلام رو به عمه‌اش كردند و فرمودند: 🟢 عمه جان آرام بگير، سرگذشت گذشتگان براى آنان كه مانده‌اند مايه عبرت است. ✳️ سپس افزود: 🟡 وأَنْتِ بِحَمْدِاللهِ عالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَة، فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة؛ 🟢 خداى را سپاس كه تو عالمه تعليم نديده و خردمندِ خرد نياموزيده‌اى. ✳️ در ادامه فرمودند: 🟢 گريه و زارى، آنان را كه رفته‌اند به ما باز نمى گرداند. ✳️ با اين سخنِ امام چهارم عليه السلام، زينب سلام الله علیها آرام گرفت و ساكت شد. 📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164. ✳️ منبرک فاطمی https://eitaa.com/fatemi222/14670
و اما در شام و مجلس یزید 👇
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (1) 🟠 فَقَامَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَتْ الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ صَدَقَ اللهُ سُبْحَانَهُ كَذَلِكَ يَقُولُ: 🟡 ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ الله وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ. 🔰 سوره روم، آیه ۱۰. 🟠 زینب دختر علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام برخاست و فرمود حمد خدای، پروردگار جهانیان را سزاست و درود خدا بر محمّد و بر همه آل او باد، خدا راست فرموده که فرمود: 🟢 سپس پایان کار آنان که بد کردند این است که آیات خدا را تکذیب کرده و بدان‌ها استهزا کنند. 🟠 أَ ظَنَنْتَ يَا يَزِيدُ حَيْثُ أَخَذْتَ عَلَيْنَا أَقْطَارَ الْأَرْضِ وَ آفَاقَ السَّمَاءِ فَأَصْبَحْنَا نُسَاقُ كَمَا تُسَاقُ الْأُسَرَاءُ أَنَّ بِنَا هَوَاناً عَلَيْهِ وَ بِكَ عَلَيْهِ كَرَامَةً وَ أَنَّ ذَلِكَ‏ لِعِظَمِ خَطَرِكَ عِنْدَهُ فَشَمَخْتَ بِأَنْفِكَ وَ نَظَرْتَ فِي عِطْفِكَ جَذْلَانَ مَسْرُوراً حَيْثُ رَأَيْتَ الدُّنْيَا لَكَ مُسْتَوْثِقَةً وَ الْأُمُورَ مُتَّسِقَةً وَ حِينَ صَفَا لَكَ مُلْكُنَا وَ سُلْطَانُنَا فَمَهْلًا مَهْلًا أَ نَسِيتَ قَوْلَ اللهِ تَعَالَى: 🟡 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ. 🟠 ای یزید، آیا گمان برده‌ای حال که جای جای زمین و آفاق آسمان را بر ما گرفتی و بستی و ما چونان کنیزان رانده شدیم، مایه خواری ما و موجب کرامت توست؛ و حکایت از عظمت مکانت تو دارد که این چنین باد در بینی انداخته‌ای و برق شادی و سرور از دیدگانت می‌جهد، حال که دنیا را برای خود مرتّب و امور را برایت منظم می‌بینی و ملک و سلطنت ما برایت صافی گردیده لختی آرام گیر، مگر سخن خدای را فراموش کرده‌ای که فرمود: 🟢 گمان مبرند آنان که کافر شدند و ما آنان را مهلت دادیم، (این مهلت) برای آنان خیر است، ما همانا مهلت دادیم آنان را که بر گناه خود بیفزایند و برای آنان عذاب خوارکننده خواهد بود. 🔰 سوره آل عمران، آیه ۱۷۸. ادامه دارد... 📚 سید بن طاوس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴ - ۲۲۰. این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوت‌ هایی دارد. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی. https://eitaa.com/fatemi222/14670