✅هشام و فرزدق
🔸هشام بن عبدالملک، با آنکه مقام ولایت عهدی داشت و آن روزگار - یعنی دهه اول قرن دوم هجری - از اوقاتی بود که حکومت اموی به اوج قدرت رسیده بود، هر خواست بعد از طواف کعبه، خود را به حجر الاسود برساند و با دست خود آن را لمس کند میسر نشد. همه مردم یک نوع جامه ساده که جامه ساده که جامه احرام بود پوشیده بودند، یک نوع سخن که ذکر خدا بود به زبان داشتند، یک نوع عمل میکردند.
🔸 چنان در احساسات پاک خود غرق بودند که نمیتوانستند درباره شخصیت دنیایی هشام و مقام اجتماعی او بیندیشند. افراد و اشخاصی که او از شام با خود آورده بود تا حرمت و حشمت او را حفظ کنند، در مقابل ابهت و عظمت معنوی عمل حج، ناچیز به نظر میرسیدند.
🔸هشام هر چه کرد خود را به حجر الاسود برساند، و طبق آداب حج، آن را لمس کند، به علت کثرت و ازدحام مردم میسر نشد. ناچار برگشت، و در جای بلندی برایش کرسی گذاشتند. و او از بالای کرسی، به تماشای جمعیت پرداخت. شامیانی که همراهش آمده بودند دورش را گرفتند.
🔸آنها نیز به تماشای منظره پر ازدحام جمعیت پرداختند. در این میان، مردی در سیمای پرهیزکاران ظاهر شد. او نیز مانند همه یک جامه ساده بیشتر به تن نداشت؛ آثار عبادت و بندگی خدا بر چهرهاش نمودار بود. اول رفت و به دور کعبه طواف کرد؛ بعد با قیافهای آرام و قدمهایی مطمئن، به طرف حجر الاسود آمد. جمعیت با همه ازدحامی که بود، همینکه او را دیدند فورا کوچه دادند و او خود را به حجر الاسود نزدیک ساخت.
🔸 شامیان که این منظره را دیدند و قبلا دیده بودند که مقام ولایت عهد با آن اهمیت و طمطراق موفق نشده بود که خود را به حجرالاسود نزدیک کند، چشمهایش خیره شد و غرق در تعجب گشتند. یکی از آنها از هشام پرسید: این شخص کیست؟ هشام با آنکه کاملا آن شخص را میشناخت که علی بن الحسین زین العابدین است، خود را به ناشناسی زد و گفت: نمیشناسم.
🔸 در این هنگام چه کسی میتوانست از ترس هشام که از شمشیرش خون میچکید، جرأت به خود داده و او را معرفی کند؟ ولی در همین وقت، همام بن غالب معروف به فرزدق شاعر زبردست و توانای عرب، با آنکه به واسطه کار و شغل و هنر مخصوصش بیش از هر کس دیگر میبایست حرمت و حشمت هشام را حفظ کند، چنان وجدانش تحریک شد و احساساتش به جوش آمد که فورا گفت: لکن من او را میشناسم؛ سپس به معرفی ساده قناعت نکرد، بر روی بلندی ایستاده و قصیدهای غرا - که از شاهکارهای ادبیات عرب است و فقط در مواقع حساس پر از هیجان که روح شاعر مثل دریا موج بزند میتواند چنان سخنی ابداع شود - بالبدیهه سرود و انشاء کرد. در ضمن اشعارش چنین گفت: این شخص کسی است که تمام سنگریزههای سرزمین بطحا او را میشناسند، این کعبه او را میشناسد، زمین حرم و زمین خارج حرم او را میشناسند. این فرزند بهترین بندگان خداست، این است آن پرهیزکار پاک پاکیزه مشهور. این که تو میگویی او را نمیشناسم، زیانی به او نمیرساند، اگر تو یک نفر، فرضا نشناسی، عرب و عجم او را میشناسند.
🔸هشام از شنیدن این قصیده و این منطق و این بیان، از خشم و غضب آتش گرفت، و دستور داد مستمری فرزدق را از بیت المال قطع کردند، و خودش را در عسفان بین مکه و مدینه زندانی کردند. ولی فرزدق هیچ اهمیتی به این حوادث - که در نتیجه شجاعت در اظهار عقیده برایش پیش آمده بود - نداد، نه به قطع حقوق و مستمری اهمیت داد و نه به زندانی شدن و در همان زندان نیز با انشاء اشعار آبدار از هجو و انتقاد هشام خودداری نمیکرد.
🔸علی بن الحسین (علیه السلام) مبلغی پول برای فرزدق - که راه درآمدش بسته شده بود - به زندان فرستاد. فرزدق از قبول آن امتناع کرد و گفت: من آن قصیده را فقط در راه عقیده و ایمان، و برای خدا انشاء کردم، و میل ندارم در مقابل آن پولی دریافت دارم. بار دوم علی بن الحسین، آن پول را برای فرزدق فرستاد، و به او پیغام داد که خداوند خودش از #نیت و قصد تو آگاه است، و تو را مطابق همان #نیت و قصدت پاداش نیک خواهد داد، تو اگر این کمک را بپذیری به اجر و پاداش تو در نزد خدا زیان نمیرساند. و فرزدق را قسم داد که حتما آن کمک را بپذیرد. فرزدق هم پذیرفت(بحارالانوار 11: 36.).
#نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅اهمیت انگیزه و نیت
در فرهنگ قرآن و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به انگیزه و نیت عمل بهای اصلی داده شده است. تا آن جا که نیت مأمن برای انجام کار خیر با ارزشتر از عمل او شمرده شده است.
از بسیاری کارهای انجام نشده، به خاطر انگیزههای مثبت ستایش شده و از بسیاری کارهای انجام گرفته، به خاطر انگیزههای منفی انتقاد شده است.
♦️چند نمونه از کارهایی که انجام نگرفته اما به دلیل نیت آن مورد ستایش و پاداش واقع شده است:
- از اقدام حضرت ابراهیم برای قربانی کردن فرزند. قد صدقت الرؤیا
- اویس قرنی برای دیدار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به مدینه رفت و با آن که به دیدار حضرت مؤفق نشد اما زیارتش قبول شد، در مقابل، افرادی در کنار حضرت بودند و او را آزار میدادند.
- گروهی از یاران پیامبر وسیله رفتن به جبهه نداشتند لذا ناراحت و گریان بودند. (توبه، 92)
- افرادی که خدا بدیهای آنان را به خوبی تبدیل میکند. یبدل الله سیئاتهم حسنات (فرقان، 70)
- کسانی که چون با محبت اهل بیت (علیهم السلام) از دنیا رفتند پاداش شهید دریافت میکنند. من مات علی حب آل محمد مات شهیدا (بحارالانوار، ج 23، ص 233)
- گروهی که پاداش چند برابر به آنان عطا میشود. أضعافا مضاعفه
اما کارهای نیکی که مورد انتقاد واقع شده است:
- کارهایی که با نیت فاسد و همراه با ریا و عجب باشد. الذین هم یراؤن ... فویل للمصلین (ماعون، 4)
#نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅ابوعامر و مسجد ساختن
قبل از اسلام یکی از رهبانان معروف ابوعامر راهب بود که لباسهای خشن و درشت میپوشید و به ریاضت مشغول بوده و در میان اجتماع مورد احترام بود، تا آنکه پیامبر صلی الله علیه و آله به مدینه آمد و موقعیت او متزلزل شد.
او در مقام مخالفت برآمد و جنگ احزاب و خندق را بوجود آورد؛ پس از شکست در این جنگها، با عده ای از منافقین مدینه همدست شد و به این فکر افتاد که پایگاهی در مدینه با کمک دوازده نفر از قبیله بنی غم، از جمله ثعلبه بن حاطب و معتب بن قشیر و نبتل بن حرث و… ایجاد کند.
لذا نزدیک مسجد قبا مسجدی بنا کردند، وقتی ساختمان آن تمام شد عده ای به حضور پیامبر آمدند تا همانطور که مسجد قبا را افتتاح کرد این مسجد را هم افتتاح کند؛ و علت ساختن این مسجد را بیان کردند: که عده ای نمیتوانند به مسجد شما بیایند، هوا هم گاهی سرد بارانی است و رفت آمد برایشان سخت است.!
پیامبر فرمود: الان آماده سفر تبوک هستم، انشاءالله بعد میآیم و افتتاح میکنم. پس از مراجعت جنگ تبوک آنها آمدند و پیشنهاد افتتاح و آمدن به مسجد را دادند. این وقت سه آیه سوره توبه نازل شد و از نیت سوء و کفر و تفریق آنان خبر داد؛ و پیامبر دو نفر از مسلمانان را فرستاد که مسجد ضرار را خراب کنند، و آنان بعد از خراب کردن، آن را به آتش سوزانیدند.
#نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14651
🏴 با کاروان اسرا | ۱۵ #محرم
◾️در این روز سرهاى مطهر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و شهدای #کربلا را به سوى شام حرکت دادند.
🍃🌹🍃
@fatemi222
⬛️ حرکت کاروان اسرا به سمت شام
▪️پس از سخنان شجاعانه اهل بیت کاروان اسرای کربلا، فضا تغییر کرد و مردم جرات اعتراض پیدا کرده و قیام هایی بر علیه عبیدالله بن زیاد به وقوع پیوست.
▪️رسولان و سفیران سرافراز عاشورا، پس از فروشکستن بت کوفه -عبیدالله بن زیاد- و روشنگری و خطبه خوانی و تحول آفرینی، به سمت آزمون گاه سوم خود -شام- رهسپار شدند.
▪️این کاروان، پیش از این فاصله میان مکه تا کربلا را، خائفا یترقب پیموده بود و کربلای خون و تازیانه و تیغ و آتش و غارت و طعنه را پشت سر نهاده و از آزمون 70 کیلومتر فاصله کربلا تا کوفه با شتران بی جهاز، تازیانه و گرسنگی و زنجیر سربلند بیرون آمده بود و کوفه جشن و سرور را به سوگ و اشک و تحقیر عبیدالله زیاد رسانده بود.
▪️آنچه مسلم است میزان درنگ در کوفه پس از رسوایی و تحقیر و تغییر رفتار مردم از یک سو و انتظار یزید بن معاویه در شام از دیگر سو، نباید طولانی باشد. در نتیجه میزان توقف در کوفه را 3 یا 4 روز یا حداکثر 6 روز باید دانست. تذکره الخواص مدت توقف در کوفه را 2 روز می داند.
▪️پیش از این -در بدو ورود کاروان به کوفه- عبیدالله به یزید نامه نگاشته و خبر پیروزی و اسارت اهل بیت را گزارش کرده بود. کمی پیش از حرکت کاروان اسیران به شام نیز به شهرهای مسیر اطلاع داده بود که قافله اسیران در راه است و از حاملان سرها و محافظان آنها، استقبال و پذیرایی کنند.
▪️سرها را در صندوق ها نهادند و با نزدیک شدن به شهرها قرار بود بر نیزه افراشته کنند تا قدرت و پیروزی خود را نشان دهند و ترس و دلهره بیافرینند و راه را بر خیزش ها و حرکت های انقلابی سد کنند.
◾️ شیوه حرکت کاروان :
1. فرماندهان و حاملان سر عبارت بودند از زحر بن قیس جعفی (فرمانده و مامور گزارش در دربار دمشق)، ابوبردة بن عوف ازدی، طارق بن ابی ظبیان ازدی، مخفر بن ثعلبه، شمر بن ذی الجوشن، و گروهی از اهل کوفه، برخی همراهی عمربن سعد را نیز نوشته اند.
2. بر گردن امام سجاد(ع) طوق آهنین و بر دست و پایش زنجیر بسته بودند. زنان و کودکان را بر شتران نشاندند. به گونه ای که صورت ها و موها آشکار بود.
3. در این کاروان نام علی بن الحسین (ع)، فاطمه بنت حسین، سکینه بنت حسین، زینب بنت علی، و دختران و زنان و کودکان را ذکر کرده اند.
4. عبیدالله دستور داده بود سریع و با عجله حرکت کنند. در برخی منابع اشاره شده است که سرها را جلوتر فرستاد و اسیران را پشت سر آنها روانه کرد.
5. تعداد همراهان با قافله اسیران که با همه امکانات نظامی و تدارکاتی حرکت کردند و کار حفاظت از سرها را به عهده داشتند هزار نفر ذکر شده است.
6. این گروه ماموریت داشتند سرها را در همه شهرهای سر راه بچرخانند.
7. نوشته اند در طول راه امام سجاد(ع) ساکت بود و با هیچ کس تا رسیدن به شام سخن نگفت.
8. سرها را در صندوق ها نهاده بودند و به هر منزلی که می رسیدند بیرون می آوردند و بر نیزه می کردند و در تمام مدت، نگهبانی شدید می کردند و هنگام حرکت دیگر بار به صندوق بر می گرداندند.
9. کسی در راه، حق گریه کردن نداشت. سید بن طاووس از امام محمدباقر(ع) نقل کرده است که پدرم فرمود:
«چون ما را به نزد یزید می بردند، مرا بر شتر برهنه سوار کرده بودند و مخدرات اهل بیت را بر اشترهای برهنه سوار کرده بودند و در عقب من بودند و سر بزرگوار پدر عالی مقدارم بر سر نیزه بود و در پیش روی ما می بردند و نیزه داران آن کافران بر دور ما احاطه کرده بودند و هر یک از ما را می دیدند که آب از دیده ما جاری می شود، نیزه را بر سر ما می کوبیدند.»
10. حاملان سرها هر چند ماموریت داشتند از شهرهای بین راه بگذرند و برای قدرت نمایی و ارعاب و وارونه نشان دادن حقیقت در آن شهرها تبلیغ کنند و سرها را بر نیزه افراشته کنند اما ترس از درگیری و شورش قبایل عرب باعث می شد که گاه از بی راهه ها حرکت کنند، به همین سبب مسیر طولانی تر و گاه با بی نظمی مواجه می شد.
▪️فاصبه مستقیم کوفه تا شام حدود 750 کیلومتر بوده است که بر اساس محاسبه ورود کاروان به شام در اول ماه صفر، در حدود 15-16 روزه طی شده است.
▪️طول زمان حرکت از کوفه به شام را نباید معادل بازگشت از شام به کربلا دانست چرا که رفتن همراه با توقف در شهرها بوده است و بازگشت، بی درنگ و بی توقف و از حاشیه فرات بدون نیاز به ورود به شهرها صورت پذیرفته است.
▪️مسیر حرکت قافله نیز به درستی و دقت در مقاتل و تواریخ ثبت نشده است. نوعی تشتت و جا به جایی در منازل راه کاملا مشهود و معلوم است.
📚 منابع :
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید،
شیخ مفید، ارشاد،
تاریخ طبری
الفتوح ، ابن اعثم کوفی، ،
مقتل الحسین، خوارزمی
انساب الاشراف، بلاذری
و ....
🍃🌹🍃
@fatemi222
✍️ مرکز نشر احکام📝
📚 احکام و مسائل مورد نیاز خود را در رساله همراه داشته باشید. 👇
با دقت روی نام مرجع تقلید خود کلیک کنید👇👇
آیت الله العظمی خامنه ای
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
آیت الله العظمی سیستانی
آیت الله العظمی بهجت
آیت الله العظمی وحیدخراسانی
سایر مراجع عظام تقلید
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
منبرک فاطمی
سلام موضوع فردا عصر انشالله پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با نیت 👇 نیت در قرآن htt
سلام
با توجه به اهمیت مسئله اعتقادات،
(پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان) در رابطه توحید )
آیات در باره توحید
https://eitaa.com/fatemi222/14686
توحید در روایات
https://eitaa.com/fatemi222/14687
گنج توحید در نزدیک خوت هست
https://eitaa.com/fatemi222/14688
توحید و اخلاص رمز تعالی
https://eitaa.com/fatemi222/14689
توحید افعالی در زندگی بزرگ موحد عالم حضرت ابراهیم
https://eitaa.com/fatemi222/14690
باشعورها خداترسند!
https://eitaa.com/fatemi222/14692
گام اول توحيد
https://eitaa.com/fatemi222/14693
حکومتِ توحيدیِ علی علیهالسلام
https://eitaa.com/fatemi222/14700
🍃 ﷽ 🍃
«إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا»
این قرآن، به راهی که استوارترین راههاست، هدایت میکند؛ و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام میدهند، بشارت میدهد که برای آنها پاداش بزرگی است.
🌺
📗 سوره اسراء، آیه ٩
#قرآن
🍃🌹🍃
@fatemi222
🌱 امامـ حـسـیـن عليه السلامـ
هَيْهاتَ ما آخُذُ الدَّنِيَّةَ، أبَى اللّهُ ذلكَ و رسولُهُ، و جُدودٌ طابَت، و حُجُورٌ طَهُرَت، واُنُوفٌ حَمِيَّةٌ، و نُفوسٌ أبِيَّةٌ، لا تُؤثِرُ مَصارِعَ اللِّئامِ على مَصارِعِ الكِرامِ.
هيهات كه من تن به ذلّت و پستى دهم؛ خدا و رسول او و نياكان پاكيزه و دامنهاى پاك (كه مرا پرورده) و دلهاى غيرتمند و جانهاى والا و بزرگمنش، خوارى را نپذيرند و هلاكت زبونانه را بر كشته شدن شرافتمندانه ترجيح ندهند.
🚩
📚 بحار الأنوار، ج۴۵، ص٩
#حدیث #امام_حسین
🍃🌹🍃
@fatemi222
💠 امامـ رضـا علیه السلامـ
یا ابن شبیب ان سرک ان یکون لک من الثواب مثل ما لمن استشهد مع الحسین بن علی علیهما السلام فقل متی ذکرته: یا لیتنی کنت معهم فأفوز فوزا عظیما،
ای پسر شبیب! اگر میخواهی مثل ثواب شهدای کربلا را داشته باشی، هر گاه که مصیبت آن حضرت را یاد میکنی بگو «یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما» یعنی ای کاش من با شما میبودم و به فوز عظیم نائل میشدم.
🦋
📚 عیون أخبار الرضا (ع)، ج۱، ص۲۹۹
#حدیث #امام_حسین
🍃🌹🍃
@fatemi222
✨
يَا مَنْ أَيَادِيهِ عِنْدِي لاَ تُحْصَى وَ نِعَمُهُ لاَ تُجَازَى يَا مَنْ عَارَضَنِي بِالْخَيْرِ وَ الْإِحْسَانِ وَ عَارَضْتُهُ بِالْإِسَاءَةِ وَ الْعِصْيَانِ،
ای آنکه الطاف و نعمتهایش شمرده نشده و سپاس گفته نشود، ای آنکه با من به خیر و احسان روی آورده و من در عوض زشتی و عصیان نمودم...
🌻
📘 دعای عرفه امام حسین علیه السلام
#نیایش #امام_حسین
🍃🌹🍃
@fatemi222
به صدام گفتن چرا بعد از کُشتن صدر، خواهرش را هم کُشتی
صدام گفت: من اشتباه یزید را تکرار نمیکنم
زینب بود که بعد از حسین، نام او را زنده کرد.
السَّلامُ علیکِ یا مَن ظَهَرَت مَحَبَّتُها لِلحُسَینِ المَظلوم
فِی مَوارِدِ عَدیدةٍ وَ تَحَمَّلَت المَصائِبَ المُحرِقَةَ لِلقُلوبِ
(سلام بر زینب کبری که دوستی او با حسین مظلوم در موارد متعدد و بی شمار آشکار شد و بر دوش کشید و تحمل کرد مصیبتهایی را که قلبها را آتش میزند)
🔸بخشی از زیارتنامه حضرت زینب سلام الله علیها
🍃🌹🍃
@fatemi222
منبرک فاطمی
به صدام گفتن چرا بعد از کُشتن صدر، خواهرش را هم کُشتی صدام گفت: من اشتباه یزید را تکرار نمیکنم زینب
متن خطبه حضرت زینب سلام الله علیها👇
خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (1)
https://eitaa.com/fatemi222/14672
و اما حضرت زینب سلام الله علیه در شام و مجلس یزید
https://eitaa.com/fatemi222/14678
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (1)
🟠 حذْيَم بن شريك اسدى مى گويد:
✅ در آن روز به زينب دختر على عليه السلام نگريستم كه خطبه مى خواند و هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم.
گويا (زبان على عليه السلام در كام اوست و) با زبان اميرمؤمنان على عليه السلام سخن مى گويد. به سوى مردم اشاره كرد كه «ساكت شويد!»
ناگاه نفسها در سينه ها حبس شد و زنگ كاروانها از حركت ايستاد، سپس آن حضرت پس از حمد و ثناى الهى و درود بر محمد و خاندان پاكش چنين فرمودند:
🟡 أمّا بَعْدُ يا أَهْلَ الْكُوفَةِ، يا اَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْغَدْرِ وَ الْخَذْلِ وَ الْمَكْرِ؛
🟢 امّا بعد! اى كوفيان! اى نيرنگ بازان و پيمان شكنان و بى وفايان و مكر پيشه گان؛
🟡 ألا فَلا رَقَأَتِ الْعَبْرَةُ وَ لا هَدَأَتِ الزَّفْرَةُ؛
🟢 هرگز اشك چشمانتان خشك مباد و ناله هايتان آرام نگيرد؛
🟡 إنَّما مَثَلُكُمْ كَمَثَلِ الَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّة أَنْكاثاً؛
🟢 شما همانند آن زنى هستيد كه رشته خود را پس از بافتن و تابيدن وا مى تابيد؛
🟡 تتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلا بَيْنَكُمْ؛
🟢 شما سوگندهايتان را دستاويز فساد ميان خود قرار داده ايد؛
🟡 هلْ فِيكُمْ إِلاَّ الصَّلِفُ وَ الْعُجبُ وَ الشَّنَفُ وَ الْكَذِبُ وَ مَلْقُ الاِْماءِ وَ غَمْرُ الأَعْداءِ؛
🟢 در ميان شما جز لاف زدن، خودپسندى، دشمنى، دروغ، تملّق و چاپلوسىِ كنيزكان و كينه توزىِ دشمنان نيست؛
🟡 أوْ كَمَرْعىً عَلى دِمْنَة، أَوْ كَفِضَّة عَلى مَلْحُودَة؛
🟢 يا [اگر هم به ظاهر خوب باشيد، در نهايت] مانند سبزه اى در كنار لجنزار و نقرهاى بر سر گورهاييد؛
🟡 ألا بِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَنْ سَخِطَ اللهُ عَلَيْكُمْ وَ فِي الْعَذابِ أَنْتُمْ خالِدُونَ.
🟢 آگاه باشيد كه براى آخرت خويش بد چيزى را [مهيا ساختيد و] از پيش فرستاديد؛ خشم خدا شما را فرا خواهد گرفت و براى هميشه در عذاب جهنم خواهيد ماند.
ادامه دارد...
📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164.
https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (2)
🟡 أَتَبْكُونَ أَخِي؟! أَجَلْ وَ اللهِ فَابْكُوا فَاِنَّكُمْ أَحْرِياءُ بِالْبُكاءِ، فَابْكُوا كَثِيراً وَ اضْحَكُوا قَلِيلا؛
🟢 آيا براى برادرم [حسين عليه السلام] گريه مى كنيد؟ آرى به خدا سوگند بايد كه بگرييد، چرا كه شما شايسته گريستنايد؛ پس فراوان گريه كنيد و اندك بخنديد؛
🟡 فقَدْ بُلِيتُمْ بِعارِها وَ مُنيتُمْ بِشِنارِها، وَ لَنْ تَرْحَضُوها أَبَداً؛
🟢 چرا كه ننگ [اين عمل] گريبان شما را گرفت و لكه آن براى هميشه به دامن شما نشست كه هرگز نمى توانيد آن را پاك كنيد؛
🟡 و أَنّى تَرْحَضُونَ قَتْلَ سَلِيلِ خاتِمِ النُّبُوَّةِ، و مَعْدِنِ الرِّسالَةِ، وَ سَيِّدِ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛
🟢 چگونه مى توانيد اين لكه ننگ را پاك كنيد؟ كشتن فرزند خاتم پيامبران، معدن رسالت و آن كس كه سرور جوانان اهل بهشت است؛
🟡 و مَلاذِ حَريمِكُمْ، وَ مَعاذِ حِزْبِكُمْ، وَ مَقَرِّ سِلْمِكُمْ، وَ آسِي كَلْمِكُمْ؛
🟢 و پناهگاه حريم شما و پناه حزب و گروه شما [شيعيان] و قرارگاه آرامش شما، بهبودى بخش زخم هايتان؛
🟡 و مَفْزَعِ نازِلَتِكُمْ وَ الْمَرْجَعِ إِلَيْهِ عِنْدَ مُقاتَلَتِكُمْ، وَ مَدَرَةِ حُجَجِكُمْ، وَ مَنارِ مَحَجَّتِكُمْ؛
🟢 پناهگاه شما در گرفتاريها، رهبر شما به هنگام نبرد، حجت بزرگ براى شما و چراغ روشن راههايتان [آيا كشتن او را ساده شمرديد؟]؛
🟡 ألا ساءَ ما قَدَّمَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ وَ ساءَ ما تَزِرُونَ لِيَوْمِ بَعْثِكُمْ؛
🟢 آگاه باشيد كه بد توشه اى را براى خود از پيش فرستاده ايد و بار سنگين بدى را براى روز رستاخيزتان بر دوش گرفته ايد؛
🟡 فتَعْساً تَعْساً، وَ نُكْساً نُكْساً، لَقَدْ خابَ السَّعْيُ، وَ تَبَّتِ الاَْيْدِي، وَ خَسِرَتِ الصَّفْقَةُ، وَ بُؤْتُمْ بِغَضَب مِنَ اللهِ، وَ ضُرِبَتْ عَلَيْكُمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ.
🟢 نابود شويد نابود! واژگون باد [پرچم تان] واژگون! تلاشهايتان تباه، دستهايتان بريده و كالايتان [در بازار اين جهان] گرفتار خسارت باد؛ شما به خشم خدا گرفتار گشته و خوارى و بيچارگى بر شما حتمى شد.
ادامه دارد...
📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164.
✳️ منبرک فاطمی
https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (3)
🟡 أتَدْرُونَ وَيْلَكُمْ أَيَّ كَبِد لُِمحَمَّد صلى الله عليه وآله فَرَثْتُمْ؟ وَ أَيَّ عَهْد نَكَثْتُمْ؟ وَ أيَّ كَرِيمَة لَهُ أَبْرَزْتُمْ؟ وَ أَيَّ حُرْمَة لَهُ هَتَكْتُمْ؟ وَ أَيَّ دَم لَهُ سَفَكْتُمْ؟ لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً، تَكادُ السَّمواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ، وَ تَنْشَقُّ الاَْرْضُ، وَتَخِرُّ الْجِبالُ هَدّاً.
🟢 واى بر شما! آيا مى دانيد چه جگرى را از محمد صلى الله عليه وآله شكافتيد؟
و چه پيمانى را گسستيد؟
و چه حرمسراى ارزشمندى از رسول خدا صلى الله عليه وآله را آشكار كرديد [پرده نشينان حريم محمّدى را بر كوچه و بازار نشان داديد؟]
و چه حرمتى را از او هتك كرديد؟
و چه خونى را از او بر زمين ريختيد؟
به راستى كار زشت و وحشتناكى انجام داده ايد كه نزديك است بخاطر اين كار آسمانها از هم متلاشى گردد و زمين شكافته شود و كوهها به شدت فرو ريزد.
🟡 لقَدْ جِئْتُمْ بِها شَوْهاءَ صَلْعاءَ سَوْداءَ فَقْماءَ خَرْقاءَ طِلاعَ الأَرْضِ وَالسَّماءِ، أَفَعَجِبْتُمْ أَنْ تُمْطِرَ السَّماءُ دَماً، وَ لَعَذابُ الاْخِرَةِ أَخْزى وَ هُمْ لايُنْصَرُونَ؛
🟢 كار شما، زشت، بسيار خطرناك، تيره و تار، وخامت بار و نادرست و [زشتى آن] به گستردگى زمين و آسمان بود.
آيا اگر از آسمان خون ببارد تعجب مى كنيد؟ [بدانيد كه] عذاب آخرت براى شما خواركننده تر است و آنان [جنايتكاران] هرگز يارى نمى شوند؛
🟡 فلايَسْتَخِفَّنَّكُمُ الْمَهَلُ، فَإِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ لايَحْفِزُهُ الْبِدارُ، وَ لا يُخْشى عَلَيْهِ فَوْتُ الثَّأْرِ، كَلاّ إِنَّ رَبَّكَ لَنا وَ لَهُمْ بِالْمِرْصادِ.
مهلت خداوند شما را مغرور نسازد، چرا كه خداوند كارى شتابزده نمى كند [و به موقع ستمگران را مجازات مى كند] و انتقام خون مظلوم هرگز از او فوت نمى شود به يقين پروردگار در كمين ما و شماست.
📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164.
✳️ منبرک فاطمی
https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (4)
✳️ آنگاه حضرت زينب سلام الله عليها اين اشعار را خواند:
🟡 ماذا تَقُولُونَ إِذْ قالَ النَّبِيُّ لَكُمْ
🟡 ماذا صَنَعْتُمْ وَ أَنْتُمْ آخِرُ الاُْمَمِ
🟡 بأَهْلِ بَيْتي وَ أَوْلادي وَتَكْرُمَتي
🟡 منْهُمْ أُسارى وَ مِنْهُمْ ضُرِّجُوا بِدَمِ
🟡 ما كانَ ذاكَ جَزائي إِذْ نَصَحْتُ لَكُمْ
🟡 أنْ تُخْلِفُونِي بِسُوء في ذَوِي رَحِمِي
🟡 إنِّى لاََخْشى عَلَيْكُمْ أَنْ يَحُلَّ بِكُمْ
🟡 مثْلُ الْعَذابِ الَّذي أَوْدى عَلى اِرَمَ
🟢 اگر پيامبر از شما بپرسد، اين چه كارى بود كه كرديد با آنكه شما امت [پيامبر] آخر الزمان بوديد [و بر ديگر امتها شرافت داشتيد]، چه پاسخ خواهيد داد؟
🟢 شما چه كرديد با اهل بيت و فرزندان و عزيزان من، جمعى را به اسارت برديد و گروهى را به خون آغشته كرديد.
🟢 اين پاداش من نبود با آنكه من خيرخواه شما بودم اينكه در حق خويشاوندانم اينگونه به من جفا كنيد.
🟢 من مى ترسم همان عذابى كه قوم «اِرَم» را به نابودى كشاند بر شما نيز فرود آيد.
✅ زينب كبرى سلام الله عليها پس از اين خطابه جانسوز روى از آنان برگرداند.
🟠 در اين حال، مردم را ديدم كه حيرت زدهاند و از اندوه و پشيمانى، دست به دندان مى گزند.
🟠 «حِذْيَم» مى افزايد:
به كنارم نگريستم، پيرمردى را ديدم كه اشك مى ريزد و محاسنش با قطرات اشكش تر شده بود در همان حال دستان خود را به آسمان بلند كرد و گفت:
🟠 «بِأَبي وَ أُمّي كُهُولُكُمْ خَيْرُ الْكُهُولِ، وَ نِساؤُكُمْ خَيْرُالنِّساءِ، وَ شَبابُكُمْ خَيْرُالشَّبابِ، وَ نَسْلُكُمْ نَسْلٌ كَريمٌ، وَ فَضْلُكُمْ فَضْلٌ عَظيمٌ»؛
🔵 پدر و مادرم فداى شما باد! پيرانتان بهترين پيران، زنانتان بهترين زنان و جوانانتان بهترين جوانانند. دودمان شما كريم و بزرگوار و فضل و منزلت شما بزرگ و عظيم است.
✅ آنگاه اين بيت را خواند:
🟠 كهُولُكُمْ خَيْرُالْكُهُولِ وَ نَسْلُكُمْ
🟠 إذا عُدَّ نَسْلٌ لايَبُورُ وَلايَخْزَى
🔵 پيران شما بهترين پيران و دودمان شما نيز بهترين دودمانند و در ميان همه تبارها و نسلها، هرگز تبار شما نابود و بى اعتبار نخواهند شد.
✳️ امام زين العابدين عليه السلام رو به عمهاش كردند و فرمودند:
🟢 عمه جان آرام بگير، سرگذشت گذشتگان براى آنان كه ماندهاند مايه عبرت است.
✳️ سپس افزود:
🟡 وأَنْتِ بِحَمْدِاللهِ عالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَة، فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة؛
🟢 خداى را سپاس كه تو عالمه تعليم نديده و خردمندِ خرد نياموزيدهاى.
✳️ در ادامه فرمودند:
🟢 گريه و زارى، آنان را كه رفتهاند به ما باز نمى گرداند.
✳️ با اين سخنِ امام چهارم عليه السلام، زينب سلام الله علیها آرام گرفت و ساكت شد.
📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164.
✳️ منبرک فاطمی
https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (1)
🟠 فَقَامَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَتْ الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ صَدَقَ اللهُ سُبْحَانَهُ كَذَلِكَ يَقُولُ:
🟡 ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ الله وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ.
🔰 سوره روم، آیه ۱۰.
🟠 زینب دختر علیبنابیطالب علیه السلام برخاست و فرمود حمد خدای، پروردگار جهانیان را سزاست و درود خدا بر محمّد و بر همه آل او باد، خدا راست فرموده که فرمود:
🟢 سپس پایان کار آنان که بد کردند این است که آیات خدا را تکذیب کرده و بدانها استهزا کنند.
🟠 أَ ظَنَنْتَ يَا يَزِيدُ حَيْثُ أَخَذْتَ عَلَيْنَا أَقْطَارَ الْأَرْضِ وَ آفَاقَ السَّمَاءِ فَأَصْبَحْنَا نُسَاقُ كَمَا تُسَاقُ الْأُسَرَاءُ أَنَّ بِنَا هَوَاناً عَلَيْهِ وَ بِكَ عَلَيْهِ كَرَامَةً وَ أَنَّ ذَلِكَ لِعِظَمِ خَطَرِكَ عِنْدَهُ فَشَمَخْتَ بِأَنْفِكَ وَ نَظَرْتَ فِي عِطْفِكَ جَذْلَانَ مَسْرُوراً حَيْثُ رَأَيْتَ الدُّنْيَا لَكَ مُسْتَوْثِقَةً وَ الْأُمُورَ مُتَّسِقَةً وَ حِينَ صَفَا لَكَ مُلْكُنَا وَ سُلْطَانُنَا فَمَهْلًا مَهْلًا أَ نَسِيتَ قَوْلَ اللهِ تَعَالَى:
🟡 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ.
🟠 ای یزید، آیا گمان بردهای حال که جای جای زمین و آفاق آسمان را بر ما گرفتی و بستی و ما چونان کنیزان رانده شدیم، مایه خواری ما و موجب کرامت توست؛
و حکایت از عظمت مکانت تو دارد که این چنین باد در بینی انداختهای و برق شادی و سرور از دیدگانت میجهد،
حال که دنیا را برای خود مرتّب و امور را برایت منظم میبینی و ملک و سلطنت ما برایت صافی گردیده لختی آرام گیر، مگر سخن خدای را فراموش کردهای که فرمود:
🟢 گمان مبرند آنان که کافر شدند و ما آنان را مهلت دادیم، (این مهلت) برای آنان خیر است، ما همانا مهلت دادیم آنان را که بر گناه خود بیفزایند و برای آنان عذاب خوارکننده خواهد بود.
🔰 سوره آل عمران، آیه ۱۷۸.
ادامه دارد...
📚 سید بن طاوس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴ - ۲۲۰.
این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوت هایی دارد.
ر.ک: طبرسی، الاحتجاج، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی.
https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (2)
✅ أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ الله صلی الله علیه وآله سَبَايَا؛
✅ قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ؛
✅ وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ؛
✅ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ؛
✅ وَ يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَنَاهِلِ وَ الْمَنَاقِلِ؛
✅ وَ يَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ وَ الدَّنِيُّ وَ الشَّرِيفُ؛
✅ لَيْسَ مَعَهُنَّ مِنْ رِجَالِهِنَّ وَلِيٌّ وَ لَا مِنْ حُمَاتِهِنَّ حَمِيٌّ؛
✅ وَ كَيْفَ يُرْتَجَى مُرَاقَبَةُ مَنْ لَفَظَ فُوهُ أَكْبَادَ الْأَزْكِيَاءِ وَ نَبَتَ لَحْمُهُ مِنْ دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ؛
✅ وَ كَيْفَ يَسْتَبْطِئُ فِي بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ مَنْ نَظَرَ إِلَيْنَا بِالشَّنَفِ وَ الشَّنَئَانِ وَ الْإِحَنِ وَ الْأَضْغَانِ.
🔶 آیا این از عدل است ای فرزند آزادشدهها که زنان و کنیزان تو در پس پرده باشند و دختران رسول الله اسیر؟!
🔶 پردههای حُرمتشان را دریدی؛
🔶 و چهرههایشان را آشکار کردی؛
🔶 آنان را چونان دشمنان از شهری به شهری کوچانیده؛
🔶 ساکنان منازل و مناهل (بومی و غریب) بر آنان اشراف یافتند؛
🔶 و مردم دور و نزدیک و پست و فرو مایه و شریف چهرههایشان را نگریستند؛
🔶 در حالی که از مردان آنان حامی و سرپرستی همراهشان نبود؛
🔶 چگونه امید دلسوزی و غمگساری باشد از فرزند کسی که جگرهای پاکان را به دهان گرفته و گوشت وی از خون شهداء پرورش یافته است؟!
🔶 و چسان در عداوت ما اهل البیت کُندی ورزد آن که نظرش به ما نظر دشمنی و کینهتوزی است؟!
ادامه دارد...
📚 سید بن طاوس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴ - ۲۲۰.
این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوت هایی دارد.
ر.ک: طبرسی، الاحتجاج، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی.
https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (3)
✅ ثُمَّ تَقُولُ غَيْرَ مُتَأَثِّمٍ وَ لَا مُسْتَعْظِمٍ:
لَأَهَلُّوا وَ اسْتَهَلُّوا فَرَحاً ثُمَّ قَالُوا يَا يَزِيدُ لَا تُشَلَ مُنْتَحِياً عَلَى ثَنَايَا أَبِي عَبْدِ اللهِ سَيِّدِ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ تَنْكُتُهَا بِمِخْصَرَتِكَ؛
🔶 آن گاه بدون احساس چنین گناه بزرگی بگویی:
(اجداد تو) برخیزند و پایکوبی کنند و به تو بگویند:ای یزید دست مریزاد، در حالی که با تازیانه و عصایت بر دندانهای پیشین ابی عبد الله علیهالسلام بزنی.
✅ وَ كَيْفَ لَا تَقُولُ ذَلِكَ وَ قَدْ نَكَأْتَ الْقَرْحَةَ وَ اسْتَأْصَلْتَ الشَّافَةَ بِإِرَاقَتِكَ دِمَاءَ ذُرِّيَّةِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ نُجُومِ الْأَرْضِ مِنْ آلِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ تَهْتِفُ بِأَشْيَاخِكَ زَعَمْتَ أَنَّكَ تُنَادِيهِمْ فَلَتَرِدَنَّ وَشِيكاً مَوْرِدَهُمْ وَ لَتَوَدَّنَّ أَنَّكَ شَلَلْتَ وَ بَكِمْتَ وَ لَمْ تَكُنْ قُلْتَ مَا قُلْتَ وَ فَعَلْتَ مَا فَعَلْتَ؛
🔶 چرا چنین نگویی و حال آن که از قرحه و جراحت پوست برداشتی و با ریختن خون ذرّیه محمّد صلّی اللَّه علیه و آله که ستارگان زمین از آل عبد المطلباند خاندان او را مستأصل کردی و نیاکان خود را میخوانی، و به گمان خود آنها را ندا در میدهی.
(ای یزید) زودا که به آنان بپیوندی و در آن روز آرزو میکردی کهای کاش شل بودی و لال و نمیگفتی آنچه را که گفتی و نمیکردی آنچه را که کردی.
✅ اللَّهُمَّ خُذْ لَنَا بِحَقِّنَا وَ انْتَقِمْ مِنْ ظَالِمِنَا وَ أَحْلِلْ غَضَبَكَ بِمَنْ سَفَكَ دِمَاءَنَا وَ قَتَلَ حُمَاتَنَا؛
🔶 خداوندا حقّ ما را بگیر و از آن که به ما ستم کرد انتقام ستان و غضب خود را بر آن که خونهای ما را ریخته، حامیان ما را کشته فرو فرست.
✅ فَوَ الله مَا فَرَيْتَ إِلَّا جِلْدَكَ وَ لَا حَزَزْتَ إِلَّا لَحْمَكَ وَ لَتَرِدَنَّ عَلَى رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله بِمَا تَحَمَّلْتَ مِنْ سَفْكِ دِمَاءِ ذُرِّيَّتِهِ وَ انْتَهَكْتَ مِنْ حُرْمَتِهِ فِي عِتْرَتِهِ وَ لُحْمَتِهِ حَيْثُ يَجْمَعُ اللهُ شَمْلَهُمْ وَ يَلُمُّ شَعَثَهُمْ وَ يَأْخُذُ بِحَقِّهِمْ؛
🟡 «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ الله أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ».
🔶 (ای یزید) به خدا سوگند جز پوست خود را ندریدی و جز گوشتت را نبریدی، بیتردید بر رسول الله صلّی الله علیه و آله وارد میشوی در حالی که خون ذرّیهاش را ریختی و پرده حرمت فرزندانش را دریدی و این جایی است که خدا پراکندگیهایشان را جمع و پریشانیهایشان را دفع و حقوق آنان را بگیرد؛
🟢 «آنان را که در راه خدا به شهادت رسیدند مرده مپندار بلکه زندگانی هستند که نزد پروردگارشان روزی داده میشوند.»
🔰 سوره آل عمران، آیه ۱۶۹.
#خطبه_حضرت_زینب_در_مجلس_یزید
✳️ منبرک فاطمی
https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (4)
✅ وَ حَسْبُكَ بِاللهِ حَاكِماً وَ بِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله خَصِيماً وَ بِجَبْرَئِيلَ ظَهِيراً وَ سَيَعْلَمُ مَنْ سَوَّلَ لَكَ وَ مَكَّنَكَ مِنْ رِقَابِ الْمُسْلِمِينَ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا وَ أَيُّكُمْ شَرٌّ مَكاناً وَ أَضْعَفُ جُنْداً وَ لَئِنْ جَرَّتْ عَلَيَّ الدَّوَاهِي مُخَاطَبَتَكَ إِنِّي لَأَسْتَصْغِرُ قَدْرَكَ وَ أَسْتَعْظِمُ تَقْرِيعَكَ وَ أَسْتَكْثِرُ تَوْبِيخَكَ لَكِنَّ الْعُيُونَ عبْرَى وَ الصُّدُورَ حَرَّى أَلَا.
🔶 (ای یزید) همین قدر تو را بس است که خدای داور، و محمّد صلّی الله علیه و آله دشمنت و صاحب خون و جبرئیل پشت و پشتوان باشد و زودا بداند آن کس که فریبت داد و تو را بر گرده مسلمانان سوار کرد چه بد جانشینی برگزیده و کدام یک مکانتی بدتر داشته نیرویی اندکتر دارد.
یزید، گر چه دواهی و بلاهای زیاد از تو بر من فرود آمد ولی هماره قدر تو را ناچیز دانسته فاجعهات را بزرگ و نکوهشت را بزرگ میشمرم چه کنم که دیدگان، اشکبار و سینهها سوزان است.
📚 سید بن طاوس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴-۲۲۰. این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوتهایی دارد. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج،۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی.
ادامه دارد...
#خطبه_حضرت_زینب_در_مجلس_یزید
✳️ https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (5)
✅ فالْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ لِقَتْلِ حِزْبِ الله النُّجَبَاءِ بِحِزْبِ الشَّيْطَانِ الطُّلَقَاءِ فَهَذِهِ الْأَيْدِي تَنْطِفُ مِنْ دِمَائِنَا وَ الْأَفْوَاهُ تَتَحَلَّبُ مِنْ لُحُومِنَا؛
🔶 شگفتا و بس شگفتا کشته شدن حزب الله نجیبان به دست حزب شیطان طُلَقاء است از دستهای پلیدشان خونهای ما میچکد و دهانهای ناپاکشان از گوشت ما میخورد؛
✅ و تِلْكَ الْجُثَثُ الطَّوَاهِرُ الزَّوَاكِي تَنْتَابُهَا الْعَوَاسِلُ وَ تُعَفِّرُهَا أُمَّهَاتُ الْفَرَاعِلِ وَ لَئِنِ اتَّخَذْتَنَا مَغْنَماً لَتَجِدَنَّا وَشِيكاً مَغْرَماً؛
🔶 و آن جسدهای پاک و پاکیزه با یورش گرگهای درنده روبروست و آثارشان را کفتارها محو میکند و اگر ما را غنیمت گرفتی، زودا دریابی غنیمت نه، که غرامت بوده است؛
✅ حينَ لَا تَجِدُ إِلَّا مَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَ ما رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ فَإِلَى اللهِ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْهِ الْمُعَوَّلُ فَكِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ.
🔶 آن روز که جز آنچه دستهایت از پیش فرستاده نیابی و پروردگارت ستمگر بر بندگانش نیست و شکایتها به سوی خداست هر کید و مکر و هر سعی و تلاش که داری به کار بَند.
ادامه دارد...
📚 سید بن طاووس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴-۲۲۰. این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوتهایی دارد. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج،۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی.
#خطبه_حضرت_زینب_در_مجلس_یزید
#حزب_الله
#حزب_شیطان
#مجازات_در_قیامت
✳️ منبرک فاطمی
https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (6)
✅ فوَ الله لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِيتُ وَحْيَنَا وَ لَا تُدْرِكُ أَمَدَنَا وَ لَا تَرْحَضُ عَنْكَ عَارَهَا؛
🔶 سوگند به خدای که هرگز نمیتوانی یاد و نام ما را محو و وحی ما را بمیرانی چه دوران ما را درک نکرده این عار و ننگ از تو زدوده نگردد؛
✅ و هَلْ رَأْيُكَ إِلَّا فَنَدٌ وَ أَيَّامُكَ إِلَّا عَدَدٌ وَ جَمْعُكَ إِلَّا بَدَدٌ يَوْمَ يُنَادِي الْمُنَادِي أَلا لَعْنَةُ الله عَلَى الظَّالِمِينَ؛
🔶 آیا جز این است که رأی تو سست است و باطل و روزگارت محدود و اندک و جمعیت تو پراکنده گردد، آری، آن روز که ندا رسد: أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الظَّالِمِینَ؛
✅ فالْحَمْدُ لِله رَبِّ الْعالَمِينَ الَّذِي خَتَمَ لِأَوَّلِنَا بِالسَّعَادَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ وَ لِآخِرِنَا بِالشَّهَادَةِ وَ الرَّحْمَةِ؛
🔶 پس حمد تنها از آنِ خدای پروردگار جهانیان است که برای اوّل ما سعادت و مغفرت و برای آخر ما شهادت و رحمت مقرر فرمود؛
✅ و نَسْأَلُ الله أَنْ يُكْمِلَ لَهُمُ الثَّوَابَ وَ يُوجِبَ لَهُمُ الْمَزِيدَ وَ يُحْسِنَ عَلَيْنَا الْخِلَافَةَ إِنَّهُ رَحِيمٌ وَدُودٌ وَ حَسْبُنَا الله وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ.
🔶 از خدا مسئلت میکنیم ثواب آنان را تکمیل فرموده و موجبات فزونی آن را فراهم آورد و خلافت را بر ما نیکو گرداند چه او رحیم و ودود است، خدای ما را بس است چه نیکو وکیلی است.
📚 سید بن طاووس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴-۲۲۰. این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوتهایی دارد. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج،۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی.
#خطبه_حضرت_زینب_در_مجلس_یزید
#حزب_الله
#حزب_شیطان
#مجازات_در_قیامت
✳️ منبرک فاطمی
https://eitaa.com/fatemi222/14670