چگونه زینت امام عسکری ع باشیم؟.pdf
79.7K
🌀چگونه زینت امام عسکری (ع) باشیم؟!
🌑 مناسبت: #شهادت_امام_حسن_عسکری (ع)
🔺چقدر باور داریم که ما ایل و تبار اهل بیت هستیم؟!
🔺چگونه بفهمیم که میزان اتصال ما با اهل بیت چقدر است؟
🔺با خرده شیشه های وجودمان چه کنیم؟
🔺بازتاب رفتار ما در حالات امام معصوم ع
🔺امام عسکری(ع): فلانی از شیعیان ما نیست!
🍃🌹🍃
@fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋
دوران امام حسن عسکری (ع)
🎙 حجتالاسلام #مسعود_عالی
منبرک فاطمی
1️⃣👈مهدویت در قرآن 🔹منبر https://eitaa.com/fatemi222/7963 🔹مسئله ظهور و قرآن https://eitaa.com/fatem
آغاز امامت حضرت حجت بن الحسن العسکری علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/7946
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است و شب زیارتی ارباب...
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین...
D1736888T14346632(Web)-mc.mp3
17.86M
🔹 نعمت حقیقی ولایت اهل بیت علیهم السلام
از آیات و روایات این مطلب استفاده می شود که خداوند نعمتی بهتر از نعمت ولایتِ نبی اکرم و اهل بیتشان برای ما قرار نداده است که اگر کسی این نعمت را دارا شد از آثار فراوانی برخوردار است و یکی از این آثار این است که از عذاب آخرت در امان است.
🎙 #استاد_میرباقری
⏱ #سخنرانی_کامل
📺 #صوتی
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
🍃🌹🍃
@fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما باید دنیا رو آماده کنیم
🔹اجرای صابر خراسانی در جمکران
🍃🌹🍃
@fatemi222
✋مصیبتهایتوجهنکردنبهنماز با قرآن ❗️❗️
🌸 «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی »
🔹آن کسانی که اعراض از نماز دارند، یعنی کسانی که نماز نمی خوانند و یا گاهی نماز می خوانند و نیز افرادی که نماز اوّل وقت نمی خوانند و به نماز در مسجد و با جماعت اهمیّت نمی دهند، به دو مصیبت گرفتار خواهند شد:
🔹مصیبت اوّل این است که یک زندگی ناخوش، بی نشاط، مرده و توأم با غم، غصه، نگرانی و پریشانی نصیب آنان می شود.
🔹مصیبت دوم آن است که چنین کسانی کور وارد صف محشر می شود.
🔹بعد با خدا درد و دل می کنند که:
🌸 «رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنی أَعْمی وَ قَدْ کُنْتُ بَصیراً »
خدایا من که در دنیا چشم داشتم، پس چرا اکنون کور هستم؟
🔹به آنان خطاب می شود:
🌸 « کَذلِکَ أَتَتْکَ آیاتُنا فَنَسیتَها وَ کَذلِکَ الْیَوْمَ تُنْسی » یعنی تو در دنیا ما را فراموش کردی و ما نیز اکنون تو را فراموش کردیم و نتیجۀ اینکه ما تو را فراموش کردیم، کوری تو است.
🔹 کسی که در دنیا به نماز اهمیّت ندهد و چشمان خود را بر این فریضۀ مهم ببندد، در قیامت نابینا خواهد بود و معلوم است که چنین کسی باید به جهنّم برود.
👤 آیت الله مظاهری
و میگم هااااا بعضی نمازهامون هم به درد لایِ جرز دیوارم نمیخوره!آخر وقت ، اونم اگه حسش بود .چهارتا جمله میگیم و میریم سراغگوشی! انگاردارن سرنماز جونمون رو میگیرن .
🕋فهرستی مطالب نماز
https://eitaa.com/fatemi222/4701
در ثواب نشر مباحث نماز شریک شویم
🪐 #زندگی_با_آیهها
🌹« ﺃَﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﻨْﻔِﻘُﻮﻥَ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﺮَّﺁءِ ﻭَﺍﻟﻀَّﺮَّﺁءِ ﻭَﺍﻟْﻜَﺎﻇِﻤِﻴﻦَ ﺍﻟْﻐَﻴْﻆَ ﻭَ ﺍﻟْﻌَﺎﻓِﻴﻦَ ﻋَﻦِ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﻳُﺤِﺐّﺍﻟْﻤُﺤْﺴِﻨِﻴﻦَ» آل عمران ۱۳۴
🌷«(ﻣﺘّﻘﻴﻦ) ﻛﺴﺎنی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍحتی ﻭﺭﻧﺞ ﺍﻧﻔﺎﻕ می ﻛﻨﻨﺪ ﻭﺧﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ می ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ (ﺧﻄﺎی) ﻣﺮﺩم می ﮔﺬﺭﻧﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ می ﺩﺍﺭﺩ.»
🍃🌹🍃
@fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ ابوبکر قطعا از پیامبر(ص) بالاتر است! زیرا...
نگاهی جالب به مسأله ولایت بعد از رسول
🍃🌹🍃
@fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺منبر مناسبتی امروز🔺
🎬ازدواج رو آسون بگیرید.
🎙️حجت الاسلام #قرائتی
🕰 ۰:۵۱
💐💐💐💐
︼︼︼︼🌱🌷🌱︼︼︼︼
🍃🌹🍃
@fatemi222
✨﷽✨
✅پنج راهکار عملی برای هدایت :
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنزِيلاً
فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِيلاً
وَمِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَيْلاً طَوِيلاً
(سوره انسان/آیات ٢٣ تا ٢۶)
در سوره مبارکه انسان، خداوند متعال به پیامبر اکرم میفرماید برای هدایت، قرآن را بر تو نازل کردیم.
سپس برای اجرایی کردن رهنمودهای قرآن و هدایت پذیری، پنج دستور و راهکار ارائه می فرماید :
۱ـ صبر. چون بدون صبر، انجام تکالیف الهی ممکن نیست.
۲ـ عدم اطاعت از گناهکاران و کفار. چون ممکن است با مانع تراشی، جلوی دینداری و هدایت شدنِ انسان را بگیرند.
۳ـ ذکر مستمر و یاد خدا در طول شبانه روز. چون به محض غفلت، انسان مرتکب گناه شده و از هدایت فاصله می گیرد.
۴ـ سجده، که علامت و نماد عبودیت و تسلیم خدا بودن است.
۵ـ تسبیح و منزه دانستن خدا از هر ایراد و نقص، که نتیجه اش رسیدن به مقام رضاست.
🍃🌹🍃
@fatemi222
منبرک فاطمی
✨﷽✨ ✅پنج راهکار عملی برای هدایت : إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنزِيلاً فَاصْبِ
با سلام و عرض ارادت خدمت همه همراهان بزرگوار ..
قراره دو سه جلسه ویژه نیروی انتظامی شهرستان با موضوع سبک زندگی صحبت کنم.
البته خوب دغدغه اصلی ، و به تعبیری جنگ اصلی که در جاری هست جنگ ارادههاست و سر این هست که آیا سبک زندگانی اسلامی یا غربی باید اجرایی شود؟
لذا دوستان و بزرگوارانی که محتوای مناسب ویژه شاخصهای زندگی اسلامی، تفاوتهای سبک زندگانی اسلامی و غربی دارند ارسال کنند تا انشالله چند روزی مبحث اصلی کانال #سبک_زندگانی بوده باشد .
به تعبیری یک محتوای مناسب آماده شود که هر بزرگواری که مایل باشد در جلسات مختلف ارائه کند .
🍃🌹🍃
@fatemi222
بسم الله الرحمن الرحيم
✍️موضوع بحث ما گام دوم انقلاب اسلامي و مقوله سبک زندگي با تأکيد بر مسأله هنرهاي بيکلام انتقال پيام است.
✅مروری بر بیانیه گام دوم
🔹مباحث ما مربوط به بخش پاياني بيانيه است. حضرت آقا در اين بيانيه شعارهاي انساني و هميشه زنده انقلاب را گوشزد کردند و فرمودند اساساً انقلاب ما به معناي انقلابي ملي و ايراني نيست، بلکه يک #انقلاب-اسلامي و بلکه انقلابي انساني است. پيام ما، پيام فرامليتي و فرا منطقهاي است. #شعارهاي اصلي انقلاب، آزادي، اخلاق، معنويت، استقلال و برابري است که هيچ گاه کهنه نميشود.
🔹همچنين در اين بيانيه به #ظرفيتها و #فرصتها و #توانمنديهاي مادي و معنوي جمهوري اسلامي اشاره کردند که ميتواند جهاني را به حرکت در آورد. همچنين #کارآمديهاي انقلاب را در عرصههاي مختلف علمي، صنعتي، فناوري، اقتصادي، فرهنگي و اخلاقي اشاره کردند که خود دريايي از بحث است و ضرورت دارد به آن پرداخته شود. از بس هجمه تبليغات مسموم دشمن شديد شده که گاه واضحترين کارآمديها و دستاوردهاي نظام هم مورد غفلت قرار ميگيرد و لذا ما وظيفه داريم هميشه اين دستاوردها را متذکر شويم.
🔹در پايان بيانيه نيز ايشان هفت توصيه داشتند که نبايد هيچگونه غفلت و سستي در اين زمينهها داشته باشيم. اولين محور، علم و پژوهش است.
🔹دنياي امروز دنيايي دانشبنيان است. علم و دانش قدرتآور است قدرتي که ميتواند در مسير حق يا باطل قرار بگيرد و بديهي است که ما به دنبال علم در مسير حق و توسعه سعادت انسانها هستيم.
🔹محور دوم، معنويت و اخلاق است که نياز هميشگي بشر بوده و امروز هم نياز فوري و حياتي جوامع است که در زمينههاي مختلف مانند اخلاق حاکميتي، اخلاق عامه مردم، اخلاق صنفهاي مختلف و ... بايد کار کرد. امروزه متأسفانه معنويت منهاي دين و اسلام مطرح ميشود. امروزه به صراحت به اين موضوع پرداخته ميشود که بايد دست از اسلام برداريم و اساس اسلام با اخلاق تناسبي ندارد. يکي از مدعيان معنويت بودايي و معنويت منهاي دين و منهاي خدا در ايران، ميگفت بازار تهران را ببنيد که تسبيح در دستاند ولي کلاهبردارتر از همه جا هستند. و از اين قضاوت غير علمي و سطحي چنين برداشت ميکرد که پس دين ربطي به اخلاق ندارد! و اينها نشان ميدهد که ما بايد به جهادي علمي و عملي در حوزة ترويج معنويت اصيل اسلام و اخلاق فردي و اجتماعي بپردازيم.
🔹محورهاي بعدي «اقتصاد» و «عدالت و فسادستيزي»، «استقلال و آزادي»، «عزت ملي و روابط خارجي» و بالاخره «سبک زندگي» است.
✅اهمیت سبک زندگی در بیانیه رهبری
مقام معظم رهبري در اين بيانيه درباره همه مقولات، توصيهها و نکاتي را بيان ميدارند اما نسبت به سبک زندگي ميفرمايند: «سخن لازم در اين باره بسيار است. آن را به فرصتي ديگر واميگذارم و به همين جمله اکتفا ميکنم که تلاش غرب در ترويج سبک زندگي غربي در ايران، زيانهاي بيجبران اخلاقي و اقتصادي و ديني و سياسي به کشور و ملت ما زده است. مقابله با آن جهادي همهجانبه و هوشمندانه ميطلبد که باز جشم اميد در آن به شما جوانهاست.»
📚سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/fatemi222/15071
✅مؤلفه های سبک زندگی دینی از دیدگاه مقام معظم رهبری
اندیشمندان، «سبک زندگی» را اغلب در دو حوزۀ شاخصه های نظری (ارزش ها و هویت) و شاخصه های عینی (مصرف و تفریح) مطالعه می کنند که مهم ترین این شاخصه ها، مصرف است.
اما آیا در جامعه اسلامی که بر پایه ایمان به غیب و آخرت بنا شده، شاخصه های ١٠ مصرف همان الگوهای غربی است؟
اگر چنین نیست، سبک زندگی در جوامع اسلامی با چه مولفه هایی مطالعه پذیر و مدیریت پذیر می شود؟
از آنجا که سبک زندگی ارتباطی وثیق با مقوله های فرهنگ، جامعه، اخلاق، ایدئولوژی، شخصیت، هویت، مصرف و نیاز دارد و از سویی، پذیرش منفعلانه و تثبیت سبک زندگی غربی با خاستگاه سکولار آن برای جوامع مسلمان، موجب از دست دادن هویت و استقلال شخصیتی می شود، مطالعه دربارۀ مولفه های سبک زندگی اسلامی اهمیتی دوچندان می یابد.
✍️نوشته حاضر، اصلی ترین مولفه های سبک زندگی دینی را از دیدگاه رهبری در پنج حوزۀ اندیشه، خلایقت فردی، خانواده، خلاقیت اجتماعی و کسب و کار به روش توصیفی و تحلیلی دسته بندی و ارائه می کند.
١. طرح مسئله
سبک زندگی مجموعه ای از ارزش ها، طرز تلقی ها و سلیقه هاست که اغلب میان یک جمع ظهور می کند و شماری از افراد را صاحب نوعی سبک زندگی مشترک می سازد و به آنها هویتی ویژه می بخشد و علاوه بر برآورده ساختن نیازهای انسان، روایت خاصی را هم که وی برای هویت شخصی خویش برمی گزیند، در برابر دیگران مجسم می سازد.
لذا سبک زندگی نمایان گر بخش عملی زندگی و زاییدۀ انتخاب گری انسان است.
سبک زندگی می تواند یکی از راهکارهای شناخت خودی از بیگانه نیز تلقی شود؛ چرا که سبب می شود افراد همسو و غیرهمسو از هم متمایز شوندو دقیقا بر همین اساس است که هانتینگتون، موفقیت سیاسی و تداوم جامعۀ آمریکایی را با وجود حضور افراد خارجی با اعتقادات و فرهنگ های متفاوت تنها در پرتو هویت بخشی و در یک کلمه «آمریکایی سازی» آنها ممکن می داند؛
به این معنا که مردم، هر دین و مذهب و رنگ پوستی که دارند، فقط آمریکایی زندگی کنند؛ زیرا از آنجا که سبک زندگی، هویتی خاص به افراد و گروه ها می بخشد، می تواند در وحدت بخشی به افراد جامعه مؤثر باشد.
حال باید دید آیا داشتن هویت واحد، با وجود قومیت های گوناگون در کشور ما، برای ادامۀ حیات سیاسی و فرهنگی ملت ما نیز یک ضرورت است؟
پاسخ، مثبت است و در این میان، تنها عاملی که می تواند فارغ از قومیت ها و سلیقه ها، عامل وحدت همۀ سلایق شود، اسلامیت است. لذا به اقتضای اسلامی بودن جامعۀ ایران، سبک زندگی آن هم باید ایرانی اسلامی شود.
✅از سوی دیگر، موضوع سبک زندگی معمولا در دو حوزۀ شاخصه های نظری و عینی مطالعه می شود که در این میان، شاخصه های نظری آن را مطالعۀ ارزش ها و هویت و شاخصه های عینی آن را مطالعۀ الگوی مصرف و کالاهای مصرفی و الگوی تفریح تشکیل می دهد.
با این وجود، مهم ترین شاخصه در مطالعات سبک زندگی، همان مصرف است .
حال پرسش این است که آیا در جوامع اسلامی، که بر خلاف جوامع غربی، ایمان به غیب، یکی از لوازم آن است، شاخصه های الگوی مصرف همان شاخصه ها و الگوهای حاکم بر جوامع غربی است؟
اگر چنین است، پس چرا از سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غربی سخن می گوییم؟ و اگر چنین نیست، سبک زندگی در جوامع اسلامی بر اساس چه مؤلفه هایی مطالعه پذیر و مدیریت پذیر می شود؟
📚سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/fatemi222/15071
٢. پیشینۀ نظری و عملی پژوهش
مسئلۀ سبک زندگی از موضوعات نوظهور در مطالعات اجتماعی است. ظاهرا نخستین بار آلفرد آدلر در سال ١٩٢٩، اصطلاح «سبک زندگی» را برای اشاره به شخصیت اصلی فرد که در دوران کودکی شکل گرفته و در بزرگسالی نیز واکنش ها و رفتار او را کنترل می کند، به کار برده است .
پس از او با ورود این مفهوم به ادبیات جامعه شناسی، در آغاز این مفهوم به عنوان معرف موقعیت و پایگاه اجتماعی افراد تلقی شد ،
اما پس از جنگ جهانی دوم و در آغاز دهۀ ١٩٥٠ میلادی، در پی دگرگونی های وسیع در وضعیت تجاری کشورهای اروپایی و با افزایش صادرات آنها و در پی آن بهبود وضعیت رفاهی مردم و تغییر در میزان تقاضای خرید بین المللی و مصرف داخلی، توجه به مسئلۀ سبک زندگی ابعاد دیگری یافت ؛ تا جایی که در جوامع غربی «چگونه مصرف کننده بودن» از «چه جایگاهی داشتن» مهم تر شد(همان: ۶۶)؛ به بیان دیگر مصرف گرایی به دین جوامع مدرن تبدیل شد.
از دهۀ ١٩٨٠ با فرایند روبه فزونی «فردگرایی» از یک طرف و رشد طبقۀ متوسط جوامع و افزایش افراد تحصیل کرده ای که آشکارا به سوی اوقات فراغت، سرگرمی و مصرف گرایش داشتند، از سوی دیگر و نیز با افزایش بحث های دانشگاهی و علمی دربارۀ پست مدرنیسم که ظهور ارزش ها، نگرش ها و سبک های زندگی جدید در آن نقشی اساسی دارد، مقولۀ سبک زندگی نیز وارد فاز جدیدی شد و به مثابۀ مفهومی که نشان دهندۀ رویکرد تحلیلی تازه ای به مبحث قشربندی و تمایز اجتماعی بود، در ادبیات علوم اجتماعی مطرح شد.
اندیشمندانی نظیر گیدنز و فدرستون سبک زندگی را شکل اجتماعی نوینی می دیدند که صرفا در بطن تحولات فرهنگی دنیای مدرن و رشد فرهنگ مصرف گرایی، استقلال عمل فردی و آزادی های افراد برای انتخاب قابل فهم است و می تواند فرایند هویت بخشی به فرد را انجام دهد و جایگزینی برای مفهوم طبقۀ اجتماعی باشد.
امروزه اندیشه های مدرن و پست مدرن با مقولۀ مصرف و سبک زندگی پیوندی عمیق یافته و اندیشمندان این حوزه ها معتقدند که در تحلیل های جدید باید به مصرف و سبک زندگی توجهی ویژه مبذول داشت.
دربارۀ سبک زندگی در ایران و در دورۀ پس از انقلاب، باید گفت جامعۀ ایرانی نیز به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، بسیار متنوع است. در واقع با پایان یافتن جنگ تحمیلی کم کم شاهد تأثیرپذیری بیشتر مردم از جریان های جهانی و تحولات بین المللی بوده ایم و این امر به تدریج بر سبک زندگی مردم نفوذ کرده، باعث ظهور جامعۀ مصرفی و شیوه های زندگی جدید شده است.
سبک زندگی دینی و اسلامی به تبع بحث سبک زندگی، از مباحث جدید در علوم اجتماعی است. بر این اساس، هم از جهت نظری و هم تحقیقاتی، پیشینه ای چندان قوی ندارد؛ به ویژه در موضوع سبک زندگی اسلامی که معدودی کتاب و چند مقاله، همۀ داشته های ما در این حوزه را شامل می شود.
٣. ضرورت و اهمیت مسئله
در طول تاریخ اقتضائات زندگی مدرن به تدریج شرایطی را پدید آورد که دانشمندان علوم اجتماعی بیش از پیش به الگوهای خاصی برای زندگی اندیشیدند.
شرایطی از قبیل کار، تولید، انباشتگی کالاهای مصرفی و فراهم شدن اوقات فراغت بیشتر برای بخش زیادی از بدنۀ اجتماع در قرن بیستم، الگوهای خاصی از کار، مصرف و گذراندن اوقات فراعت را به وجود آورد.
از این رو، سبک زندگی ارتباطی وثیق با مقوله های فرهنگ، جامعه، رفتار، اخلاق، ایدئولوژی، شخصیت، هویت، تولید، مصرف، سلیقه و نیاز دارد. حاصل این رویکرد نیز تلاشی گسترده برای ترویج و تثبیت سبک خاصی از زندگی است که خاستگاه آن فرهنگ سکولار غربی است. پذیرش منفعلانۀ این سبک از زندگی برای جوامع مسلمان، نه تنها شایسته نیست، بلکه آثار زیانبار بسیاری، چون از دست دادن هویت و استقلال شخصیتی را دارد. از این رهگذر است که می توان ضرورت مسئله سبک زندگی را به وضوح تبیین کرد.
👈اصلی ترین مؤلفه های سبک زندگی دینی از دیدگاه رهبری به عنوان سکاندار حکومت اسلامی در عصر حاضر در پنج حوزۀ بینش ها و جهان بینی، الگوهای رفتاری فردی، خانواده (ارزش ها و ترجیحات)، روابط اجتماعی و کسب و کار(جنبه های عینی سبک زندگی) دسته بندی و ارائه شده است.
📚سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/fatemi222/15071
🔹اول اينکه حضرت آقا پيش از اين به مقوله سبک زندگي پرداخته بودند. به خصوص از سال 91 که به طور جدي اين مقوله را با ريز عناوين و جزئيات مطرح کردند.
🔹دوم، تذکر مهم ايشان است که سبک زندگي غربي، #زيانهايي جبرانناپذير به کشور و ملت ما زده است. يعني برخي از زيانها و آسيبها غير قابل جبران است؛ هزينهها و فرصتهايي که از دست رفته، حداقل آسيبهاست.
🔹و نکته سوم تعبير«جهاد همهجانبه و هوشمندانه» است که نسبت به موارد قبلي چنين کلمهاي به کار نبرده بودند.
البته در اين بيانيه حدود بيست مرتبه کلمه «جهاد» به کار رفته و اساساً روح اين بيانيه، جهادي است.
🔹 اما نسبت به سبک زندگي تصريح ميکنند که براي مقابله با سبک زندگي غرب،
🔸اولاً، نيازمند جهادي همه جانبه هستيم. همه جانبه يعني در همه ابعاد فردي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي، علمي و...
🔸و ثانياً، اين جهاد همه جانبه بايد هوشمندانه هم باشد؛ يعني بسيار حسابشده، عالمانه ومحققانه و بدون عجله و به دور از شعار و احساسات محض.
🔺ما در اين جلسات به طور مشخص سه مسأله را با رعايت سير منطقي بحث بررسي ميکنيم:
🔹1️⃣اول: مسأله ماهيت، چيستي، مؤلفهها و اقتضائات سبک زندگي است. که چون پيشتر در کتابهاي ديگر به تفصيل پيرامون اين مسأله سخن گفتهام، در اينجا به اختصار نکاتي را بيان خواهم کرد؛
🔹2️⃣دوم: شيوههاي ترويج يا تغيير سبک زندگي؛ البته با توجه به اينکه ابزارهاي سبکساز و عوامل ترويج يا تغيير سبک زندگي بسيار متعدد و متنوعاند؛ ما در اين سلسله از جلسات بر ابزارهاي هنري تمرکز خواهيم کرد؛ و از ميان ابزارهاي هنري نيز به تحليل هنرهاي بيکلام انتقال پيام بسنده ميکنيم و البته در اين ميان نيز طبيعتاً اهم هنرهاي بيکلام انتقال پيام را مورد بحث قرار خواهمي داد؛
🔹3️⃣سوم: راههاي مقابله با سبک زندگي غربي يا راههاي ترويج سبک زندگي اسلامي در حوزههاي مختلف با ارائه مدلها و روشهايي عملي نيز سومين بخش اين سلسله از جلسات خواهد بود.
📚سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/fatemi222/15071
منبرک فاطمی
بسم الله الرحمن الرحيم ✍️موضوع بحث ما گام دوم انقلاب اسلامي و مقوله سبک زندگي با تأکيد بر مسأله هنر
سبک زندگی در گام دوم
https://eitaa.com/fatemi222/15072
تشریح مسئله سبک زندگي
https://eitaa.com/fatemi222/15073
سوابق تاریخی سبک زندگی
https://eitaa.com/fatemi222/15074
سه نکته در سبک زندگی
https://eitaa.com/fatemi222/15075
✅عوامل اثرگذار در سبک زندگی
🔹اما چه عواملي در سبک زندگي افراد نقش دارند؟
چه ميشود که برخي سبک زندگي اسلامي و برخي ديگر سبک زندگي غربي را پيش ميگيرند؟!
در اين فرصت، مهمترين عوامل را ذکر ميکنيم:
1️⃣👈یک. باورها و ارزشها
👈نکته مهم اينکه سبک زندگي محصول و معلول باورها و ارزشهاي فرد است.
🔹سبک تغذيه ما ايرانيها، سبک خاصي است. به عنوان مثال ما خورشت قورباغه و سالاد سوسک نداريم؛ برخلاف فرانسويها و چينيها! در همان چين، حداقل صد ميليون نفر از چينيها نيز چنين غذاهايي را نميخورند. نه گوشت سگ ميخورند، نه گوشت گربه!
🔹 اما عامه مردم چين از تغذيه با مار و خرچنگ و سگ و گربه هيچ ابايي ندارند. و اين نشان ميدهد که سبک #تغذيه، متأثر از باورها و ارزشهاست.
🔹 مسلمانان باوري به عنوان حلال و حرام دارند. اعتقاد به نبوت و وحي دارند و طبيعي است که دستور العمل تغذيه خود را از دين ميگيرد. همچنين سبک #پوشش که در گرمسيرترين مناطق مانند عربستان و عراق و ... پوشيدهترين لباسها را ميپوشند. برخلاف کساني که در سردترين هوا نيز سعي ميکنند بدن خود را روغن بمالند اما آن را نپوشند! اين نيز نشان ميدهد که مسأله سبک پوشش صرفاً محصول شرايط اقليمي و علايق و سلايق شخصي و گروهي نيست؛ بلکه متأثر از باورها و ارزشهاست.
2️⃣👈دو. رفتار و عمل
نکته مهم ديگر اينکه متقابلاً سبک زندگي نيز در باورها و ارزشها اثرگذار است. به عبارت ديگر باورها و رفتارها در يکديگر اثر متقابل دارند و رابطه طرفيني دارند. گاه رفتار، باورها و ارزشها را تغيير ميدهد؛ و گاهي ارزشها و باورهاست که رفتار را تغيير ميدهد.
👌نمونه تأثير باورها بر رفتارها، سيره نبي اکرم(ص) است. اغلب مورخين گفتهاند که وجود مبارک پيامبر اسلام(ص) در آغاز دعوت علني، به مدت يکسال و نيم به اطراف مکه و طائف ميرفت و فقط يک جمله ميگفت: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا»و ديگر نميفرمود بياييد نماز بخوانيد، حجاب داشته باشيد و حج انجام دهيد. بلکه به روي باورها و اعتقادات تأکيد داشت. به تبع آن، مراحل ديگر نيز شروع ميشود. وقتي ما خدا را پذيرفتيم و شناختيم، آنگاه بايد ببينيم اين موجود حي متعالي، به عنوان خالق ما، از ما چه ميخواهد. آنگاه به الهي شکل ميگيرد.
🔸و دليل تأثير رفتارها در باورها را ميتوان آيه دهم سوره روم ذکر کرد که ميفرمايد: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ» اين آيه نشان ميدهد کساني که گناه ميکنند، و سبکهاي منحرف در زندگي دارند، باورها و ارزشهايشان دگرگون ميشود. اينکه اسلام بر عمل و رفتار تأکيد دارد، چون باورساز است و موجب تقويت يا تضعيف ارزشها ميشود. خداوند متعال چند مرتبه تأکيد ميکند از گامهاي شيطان پيروي نکنيد: «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ»؛ شيطان گام به گام به سراغ ما ميآيد. يکبار دروغ، يکبار نگاه حرام، يکبار غذاي حرام، ...آرام آرام براي فرد عادي ميشود و اساس آن ارزش اسلامي و آورنده آن زير سوال ميرود و باورها دگرگون ميشود.
👇👇👇
3️⃣👈سه. امیال و غرائز
نکته مهم ديگر اينکه سبک زندگي ما، متأثر از اميال و غرائز است.
🔹گمان اشتباهي که وجود دارد اين است که وقتي ميگوييم سبک زندگي اسلامي، برخي فکر ميکنند همه مسلمانان بايد يک مدل و يک رنگ لباس بپوشند، يک مدل خانه بسازند، يک مدل مرکب داشته باشند، يک مدل غذا تناول کنند و.... در حالي که به هيچ وجه اين تصور درست نيست. بلکه اسلام اميال و غرائز را به رسميت شناخته۳ است، اما نه به صورتي که به آنها اصالت بدهد.
🔹اسلام در هيچ دستوري نخواسته اميال و غرايز را نابود کند، بلکه فقط به آن جهت داده است. فرموده اين غريزه را در خدمت به سعادت و انسانيت خود قرار بده؛ حتي غرايز حيواني مانند شهوت و غضب را در خدمت فطرت به کار بگير.
👌در نهج البلاغه نقل شده که شخصي نزد اميرالمؤمنين(ع) آمد و سوال کرد: چرا پيامبر فرمودند: «موي سفيد را با خضاب کردن تغيير دهيد و خود را همانند يهود نسازيد»! حضرت فرمود: «پيامبر اين سخن را زماني فرمود که دينداران اندک بودند.
اما اينک که قلمرو دين گسترش يافه و پايههاي آن استوار گشته، هر کس به ميل خود رفتار کند.»يعني براي اينکه در جنگها، لشکر اسلام، جوان نشان داده شود، دستور به رنگ کردن موها دادند. تا دشمن با ديدن پيرمردان، به پيروزي اميدوار نشود. يعني رفتار شما نبايد دشمن شادکن باشد؛ اما امروز نيازي به اين کار نيست. پس هر طور دوستداري رفتار کن. اينکه حضرت ميفرمايند: «فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ»؛ مرد است و اختيارش، در واقع درنظر گرفتن علائق و اميال انساني است که البته بايد ارزشهاي ديگر در اين اميال و غرائز رعايت شود. مثلاً موها را به گونهاي رنگ نکنيم که انگشتنما شويم يا موجب تمسخر ديگران واقع شويم. منظور اصل رنگ کردن است که يک مسأله اختياري و سليقهاي است.
🔹بنابراين اميال و غرايز در اسلام به رسميت شناخته شدهاند و در سبک زندگي تأثيرگذار است. در طراحي دکوراسيون منزل و پوشش و ... بايد اميال در نظر گرفته شود
👇👇👇
.4️⃣👈چهار. محیط
سبک زندگي از شرايط زندگي و محيط خانه و خانواده و جامعه متأثر است. اينکه اسلام بر محيط خانواده و دوستان و معاشرتها تأکيد دارد، به دليل تأثير آن در شخصيت افراد است.
👈پنج. شرایط اقلیمی
شرايط اقليمي و آب و هوا نيز بر سبک زندگي و رفتار تأثير دارد. حضرت امام رضا(ع) وقتي به مرو وارد شد، بر سر سفره نمک و سرکه وجود داشت و حضرت با سرکه غذاي خود را آغاز کرد. در پايان نيز با سرکه غذا را تمام کردند. شخصي سوال کرد: شما و پدرانتان به ما دستور داديد که با نمک آغاز کنيم و پايان دهيم. چرا خودتان سرکه استعمال کرديد؟ حضرت خواص هر دو را برشمرد و فرمود سرکه نيز همچون نمک است و همان خاصيتها را دارد.در تحليل اين رفتار برخي حديثشناسان ميگويند شرايط اقليمي زندگي امام رضا(ع) تغيير کرده بود و شايد در آن شرايط تناول نمک مناسب نبوده است. ايشان فعاليت جدي نداشت که املاح بدن را کاهش دهد. همچنين آب و هواي مرو با مدينه متفاوت و خنکتر بود. بدن تعريق نداشت که موجب افت نمک در خون شود. البته اين تنها حکمت سفارش به مصرف سرکه يا نمک نيست، اما قطعا بيتأثير هم نيست.
🔹مرحوم طبرسي(ره) در کتاب «مکارم الاخلاق» سلايق ائمه(ع) را نقل کرده است که هر کدام چه زينت و غذايي دوست داشتند و کاملا با يکديگر متفاوت بود. اين هم ميتواند مؤيدي بر سلايق و اميال افراد باشد و هم دليلي بر تأثير شرايط جغرافيايي در تغذيه و سبک زندگي.
🔹برخي انديشمندان نيز بر تأثير شرايط اقليمي بر رفتار سخناني دارند. ابن سينا در کتاب «قانون» مينويسد: «کساني که در مناطق خوش آب و هوا سکني گزيدهاند، از نشاط و شادابي و سلامتي خاصي برخورداند. ساکنان مناطق سنگلاخي، در ياد گرفتن حرفهها زيرک و اغلب کم خواب و البته بداخلاق هستند». لذا تلاشي که چنين فردي براي اصلاح اخلاق خود به کار ميگيرد، هم پاداش بيشتري دارد و هم سختتر است.
🔹ابن خلدون در کتاب «مقدمه» مينويسد: «اقليم بر هوش، استعداد و درايت و کفايت فردي اثر ميگذارد. نوع قد و قامت، و چگونگي اندام ظاهري و دروني، و حتي فکر و انديشه و اخلاق و منش هر کسي به طبيعت و اقليم او بستگي دارد».
🔹شما وقتي موسيقي نواحي ايران را ملاحظه کنيد، ميبينيد موسيقي غرب با جنوب کاملاً متفاوت است. يکي از دلائل آن شرايط جغرافيايي فرد است. بنابراين اين موسيقي جنوب براي فرد شمالي جذابيت آنچناني ندارد.
🔹مونتسکيو در کتاب «روح القوانين»، مي نويسد: «انساني که در اقليم سردسير پرورش مييابد، داراي قدرت بيشتر، قلبي قويتر، اعتماد به نفس، گذشت، عدم انتقام، صداقت، دوري از حيله و نيرنگ است». البته ما نميخواهيم اين سخنان را داوري کنيم و تأييد يا رد کنيم، اما اصل تأثيرگذاري اقليم بر رفتار مد نظر است.
🔹به نظر ما اسلام نيز اين شرايط را در نظر گرفته است و شايد يکي از دلائل استحباب لباس سفيد، شرايط اقليمي عراق و عربستان باشد که حرارت و نور کمتري جذب ميکند. البته اين همه حکمت پوشش سفيد نيست.
📚سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/fatemi222/15071
امام جماعت دزد!
🔷یکی از دوستان نقل میکرد که در یکی از کشورهای خارجی شخصی که حافظ قرآن کریم و عالم شریعت بود در یکی از مساجد مسئولیت امامت را پذیرفت و مردم محل از او استقبال بسیار زیادی کردند و هر خانواده تلاش مینمود که امام، میهمان خانهی او شود خصوصا در ماه مبارک رمضان، از جمله یکی از مقتدیان در روزهای پایانی رمضان، امام را به افطار دعوت نمود.
امام دعوت ایشان را اجابت نموده به خانهاش رفت و میزبان از امام به گرمی استقبال نموده و بینهایت مورد عزت و اکرام قرار داد و امام بعد از افطار در حق میزبان و خانوادهاش دعا نموده، مرخص شد.
🔷زمانی که خانم میزبان، نظافت خانه را شروع کرد به یادش آمد که در طاقچه سالن مقداری پول گذاشته بود، فورا وارد سالن شد ولی پولی ندید, تمام اطراف سالن را جستجو کرد اما پول را نیافت.
🔷وقتی که شوهرش از مسجد برگشت برایش جریان را گفت و سوال کرد آیا تو پول را از سالن برداشتی؟ شوهر جواب داد نه!
بعد از فکر زیاد به این نتیجه رسیدند که به غیر از امام، هیچ کسی به خانهی شان در این مدت نیامده است و همچنان یک دختر شیرخوار دارند که او از گهوارهاش نمی تواند پایین بیاید به همین خاطرتنهامتهم همان امام است. آن شخص بسیار عصبانی شده گفت: چطور امکان دارد که امام چنین کاری را انجام دهد، در حالی که اورا به خانهی خود دعوت کردهام و به احترام ماه مبارک رمضان اورا اکرام و عزت نمودهام. او میبایست پیشوا و الگو باشد نه دزد!
با وجود خشم و غضبش، آن قضیه را پنهان کرد و از روی حیا نتوانست با امام بخاطر پول، مواجهه و موضوع را مطرح کند و لکن از امام دوری می نمود تا مجبور به سلام دادن و سخن گفتن با او نشود.
🔷بعد از گذشت یک سال کامل دوباره ماه مبارک رمضان آمد و مردم با همان شور، شوق، علاقه و اخلاص امام را به خانههای شان جهت افطار دعوت کردند و زمانی که نوبت دعوت امام به خانهی این شخص رسید ؛ قضیه سرقت پول به یادش آمد و با خانم خود مشورت کرد که آیا امام را دعوت کند یا خیر؟
از آنجایی که خانم آن شخص، یک زن صالح و نیکوصفتی بود شوهرش را تشویق نمود تا امام را دعوت کند و گفت شاید امام از روی احتیاج آن پول را برداشته باشد به همین خاطر او را باید مورد عفو و بخشش خود قرار دهیم، شاید که خداوند متعال ما را هم ببخشد.
🔷 او امام را به افطاری دعوت نمود ولی در پایان افطاری نتوانست خود را نگه دارد و امام را مورد خطاب قرارداد و گفت: امام محترم، شاید متوجه شده باشید که در طول یک سال گذشته رفتار من در قبال شما تغییر کرده؟
امام گفت: بلی، ولی من فراموش کردم علت آنرا جویا شوم؛ زیرا بسیار مشغول کار و تلاش بودم.
آن شخص گفت: امام محترم! از شما یک سوال می کنم امید است که جواب واضح بدهید، یک سال قبل و در ماه مبارک رمضان خانم من مقداری پول را بالای طاقچه ی سالن پذیرایی گذاشته بود و فراموش کرده بود که آنرا بردارد و لکن آن پول بعد از رفتن شما از نظر غایب شد و جستجوی بسیاری کردیم ولی نتوانستیم پیدا کنیم.
حالا بگویید آیا شما آن را برداشته بودید؟
🔷امام گفت: بلی! من آن را برداشته بودم.
صاحب خانه از این جواب صریح، مبهوت، متعجب و حیران شد ولی امام سخنان خود را ادامه داده گفت: وقتی که در سالن تنها بودم دیدم پنجره باز است، باد تندی هم وزید و پولها را پراکنده و پخش کرد به همین خاطر پولها را جمع نمودم و دقت کردم که اگر پولها را زیر فرش و یا روی طاقچه بگذارم ممکن است شما آن را پیدا نکنید و یا باز باد آنها را پراکنده کند ...
در این موقع امام سر خود را اندوهگین تکان داده به گریه افتاد ... و در ادامه صاحب خانه را خطاب قرار داده گفت: به نظرت من برای چه چیزی اندوهگینم و گریه میکنم؟
🔷حاشا که به خاطر تهمت دزدی که به من میزنی گریه کنم، اگرچه این تهمت دردناک است و لکن من بخاطر این گریه میکنم که ۳۵۵ روز گذشت و هیچ یک از شما صفحهای از قرآن کریم را هم نخواندید و اگر قرآن کریم را یک بار باز میکردید، البته پول را در آن پیدا میکردید.
صاحب خانه با عجله قرآن کریم را آورده، باز کرد و پول ها را کامل در آن دید...!!!😥
این است حال برخی از ما مسلمانان که قرآن کریم را در طول یک سال، یکبار هم باز نمیکنیم ولی در عین حال خود را مسلمان هم میدانیم
الهی! مارا از مسلمانان غافل و دور از قرآنکریم قرار مده و قرآن را در بین ما «مهجور» مگردان
https://eitaa.com/fatemi222