2️⃣👈در فراز دوّم دعای روز 4 1 می خوانیم:
🔹خدایا! عذر اشتباهات و خطاهایم را بپذیر
🔹ما با خدای خود در عالم «ذر» پیمان بسته ایم که در مقابل خطاها و لغزش ها حساب پس دهیم و بازخواست شویم. هم اکنون که در اعمال خود می نگریم، ترس و وحشت ما را فرا می گیرد؛ زیرا بار گناهانمان، بسیار سنگین و به یقین توانایی تحمل این همه عذاب را نخواهیم داشت.
🔹آری، چه کسی در این مقام مهربان تر و بخشنده تر از خداست؟ پس باید به پیشگاهش استغاثه و ناله بریم و اظهار ندامت و پشیمانی کنیم تا اعمال زشت ما را به خود ما باز گرداند و به دیده ی اغماض بنگرد.
🔹آن چه از کلام معصومین علیهم السلام به دست می آید، این است که ریشه ی تمام خطاها عشق و علاقه به دنیاست. امام صادق علیه السلام در همین زمینه می فرمایند:
👌ریشه ی هر خطاکاری، دوستی دنیاست.
🔴در روایتی دیگر می فرمایند:هرکه بیشتر به دنیا آلوده است، هنگام #جدایی از آن بیشتر حسرت می خورد
👈اینک به مضمون #داستانی از امام صادق علیه السلام درباره ی ویژگی های دنیا توجه فرمایید:
💢حضرت عیسی علیه السلام از قریه ای می گذشت که اهالی آن و جانداران و پرندگان همه یک جا #مرده بودند. فرمود: «این ها به خشم و #عذاب خدا هلاک شده اند؛ زیرا اگر به مرگ خود از دنیا می رفتند، یکدیگر را به خاک سپرده بودند.» حواریّون گفتند: «از خدا بخواه اینان را برای ما زنده کند تا به ما بگویند که گناهشان چه بوده است؟» عیسی علیه السلام به دستور خداوند، شب هنگام بر بلندای #تپه ای رفت و صدا زد: «وای بر شما! چه کرده اید که چنین گرفتار عذاب شده اید؟» یکی از ایشان پاسخ داد: «پرستش طاغوت، دوستی دنیا، عدم ترس از خدا و آرزوی دور و دراز و غفلت در سرگرمی و بازی»
💢عیسی علیه السلام فرمود: «دوستی شما به دنیا چگونه بود؟» جواب داد: «مانند #دوستی_کودک به مادرش هرگاه به ما رو می آورد، شاد و خوشحال می شدیم و هرگاه از ما روی می گرداند، گریان و غمناک می شدیم.» همین طور پرسش و پاسخ ادامه داشت تا سرانجام عیسی علیه السلام پرسید: «چرا در میان این #جماعت جز تو کسی سخن نگفت؟» جواب داد: «زیرا همه ی آنان با لگام آتشین مهار شده اند و به دست فرشتگان عذاب گرفتارند _ من در میان آنان بسر می بردم، ولی از آنان نبودم، تا این که عذاب خدا نازل شد و مرا هم با ایشان دربر گرفت. پس من به تار مویی بر لبه ی دوزخ آویزانم و نمی دانم که آیا فرو خواهم افتاد و یا رهایی پیدا می کنم؟»
💢حضرت عیسی علیه السلام رو به حواریون کرد و فرمود: «ای دوستان خدا! خوردن نان خشکی با نمکی زِبر، و خوابیدن بر محل های دفن زباله بهتر است، در صورتی که دنیا و آخرت در سلامت و عافیت باشد.»
┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #منبرک_فاطمی بپیوندید👇
@fatemi5
3️⃣👈در قسمت سوم از فراز دعای روز 14،
🔴 از خداوند می خواهیم تا ما را از هرنوع #تندروی که منجر به لغزش ها و اشتباهات می شود، باز دارد. آن چه مسلّم است، اسلام با هرگونه افراط و #تفریط مخالف است و همیشه برای پیمودن راه صحیح حد وسط را #معرفی می کند تا جایی که حتی نسبت به مسایل دینی و دین داری نیز خداوند متعال، نسبت به مسیحیان در قرآن کریم چنین می فرماید:
🔹ای اهل کتاب! در دین خود غلو و زیاده روی نکنید و درباره ی خدا غیر از حق نگویید.
از آن جا که انسان به خود علاقه دارد، دوست دارد که رهبران و #پیشوایان خویش را هم بیش از آن چه هستند، بزرگ نشان دهد تا بر عظمت خود افزوده باشد.
🔹گاهی برخی به تصور این که «غلّو» درباره ی پیشوایان، نشانه ی ایمان و عشق و علاقه به آن هاست، دست بر چنین کاری می زدند، در حالی که «علّو» همواره ریشه ی اصلی #مذهب یعنی خداپرستی و توحید را خراب می کند و به همین دلیل اسلام درباره ی این افراد سخت گیری شدید کرده و آنان را از بدترین کفار معرفی می کند. اگر مسیحیان قائل به تثلیث یعنی خدایان سه گانه شدند، به همین علت بوده و این خود ریشه ی انحرافات زیادی در مسیحیت و ادیان دیگر گردیده است.
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در همین زمینه می فرمایند:
به زودی دو گروه درمورد ما #منحرف می شوند: دوست زیاده رو که علاقه ی زیاد او را به با طل می کشاند و دشمن زیاده رو که دشمنی بیش از حد، او را به نادرست رهنمون می شود
🔹تاریخ هیچ گاه خیانت خوارج نهروان را فراموش نمی کند، آنانی که بر اثر افراط خویش سرانجام به انحراف از دین کشیده شدند.
👌خوارج #نهروان، به دلیل افراطی گری از دین خدا منحرف شدند. در جنگ #صفّین در حالی که پیروزی مسلمانان فرا رسیده بود، وقتی معاویه قرآن ها را بر سر نیزه کرد به علامت این که ما تابع قرآن هستیم، شمشیرهای نابخردان و تندروها از کار افتاد هرقدر امیرالمؤمنین علیه السلام فریاد زد: «بزنید و این قرآن ها را بیندازید؛ زیرا دشمن در پشت آن کمین کرده است»، خوارج در پاسخ امام علیه السلام گفتند: «ما با قرآن نمی جنگیم».
4️⃣👈در فراز آخر از دعای امروز می خوانیم:
🔴خدایا! مرا هدف تیر بلاها و آفت ها قرار مده، به عزّتت، ای مایه ی عزّت مسلمانان!
🌱«بلا» به معنی امتحان و آزمایش است، و دنیا محلّی است که با انواع بلاها احاطه شده است، تا جایی که امیرالمؤمنین علیه السلام درباره ی آن می فرماید:
دنیا خانه ای است که دیوارهای آن را بلاها پوشانیده است.
⭕️البته این بلا و امتحان درجات مختلف دارد و درباره ی افراد گوناگون نیز متفاوت است.
⭕️خداوند متعال، هرکسی را به تناسب ظرفیت خودش مورد ابتلا و امتحان قرار می دهد. برخی آزمون های مهم فقط یک بار به سراغ انسان می آید و همین نوع آزمون، سرنوشت انسان را تعیین می کند. به این ترتیب که یا باعث ترفیع درجه و مقام او می شود یا این که موجب سقوط و تنزّل معنوی او می گردد.
⭕️به همین مناسبت در روایت وارد شده است که:
بلا برای #ظالم، ادب و برای مؤمنان، امتحان و آزمایش و برای انبیا، درجه و مقام و برای اولیا، کرامت و بزرگواری است
⭕️خداوند درباره ی حضرت ابراهیم علیه السلام می فرماید:
ما ابراهیم را بارها مورد امتحان قرار دادیم و سرانجام او را برای مردم، امام و جانشین خود قرار دادیم.
⭕️یکی از آن امتحانات بزرگ و بی نظیر برای ابراهیم علیه السلام، ذبح #اسماعیل بود که در خواب می بیند تنها فرزندش اسماعیل را که در سن پیری، خداوند به او عنایت کرده است، ذبح می کند. با یقین کامل دست او را می گیرد و به سوی قربانگاه می برد. در حالی که اسماعیل آراسته و نظیف همراه پدر قدم بر می دارد، ابراهیم به او می گوید: «تو را به فرمان خدا به قربانگاه می برم». اسماعیل بدون هیچگونه ترسی می گوید: «ای پدر! به آن چه مأموری، عمل کن».
👈در همین مورد در بعضی از روایات نقل شده است که اسماعیل در همان حال سه وصیت کرد:
اوّل آن که دست و پای مرا ببند تا من در آن حالت به شما اسائه ی ادب نکنم؛
دوم آن که صورت مرا روی خاک قرار بده؛ زیرا خدا دوست دارد در این حالت بنده اش را ملاقات کند؛
سوم آن که پس از مرگ من، با مادرم مدارا کن؛ زیرا داغ جوان بر مادر سنگین است.
🔻امّا سرانجام خداوند در این بلای عظیم، فدیه ای برای اسماعیل می فرستد که به جای او قربانی شود. در روایت است که می فرمایند:
هرگاه خداوند بنده ای را #دوست بدارد، او را با انواع بلاها احاطه می کند
👌آری، اگر بلاها و امتحانات الهی، موجب ترقی و تکامل انسان نشود و انسان از امتحان روسیاه بیرون بیاید، این بلاها تبدیل به تیرهایی می شوند که انسان را هدف قرار می دهند. در این دعا می خوانیم:
خدایا! ما را مورد تهاجم تیرها و آفات، قرار مده
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #منبرک_فاطمی بپیوندید👇
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
🔴جلسه چهاردهم تفسیر سوره ابراهیم(آیه 24 و 25)
✅ویژگی حکومت حق
🔴أ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ
🔵آيا ندانستهاى كه خداوند گواهى به توحيد را چگونه مثل زده است؟ او سخن پاك (گواهى به توحيد) را به درختى پاك كه ريشهاش در زمين استوار و شاخههايش در آسمان است تشبيه كرده است.
🔴تؤْتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ
🔵درختى كه در هرزمان ميوهاش را به اذن پروردگارش مىدهد. و خداوند براى مردم مثلها مىزند، باشد كه دريابند كه نيكبختى آنان در گرو توحيد و خداپرستى است.
✅رفتارهای تبلیغی:
1. ویژگی های حکومت اسلامی
2. اقتضائات ساخت جامعه اسلامی
✅معنای کلمه طیبه
مفسران در مورد «كَلمهى طَيّبة» چند ديدگاه دارند:
1. كلمهى توحيد و جملهى «لا اله الّا اللَّه»؛
2. دستورات الهى، و برنامههاى سازنده؛
3. ايمان يا شخص مؤمن.
🔻اما «كلمه» معناى وسيعى دارد كه شامل همهى موجودات مىشود؛ پس مىتوان گفت كه «كلمهى طيبه» شامل همهى اين معانى مىشود؛ يعنى هر گونه دستور و برنامه و روش و عمل پاكيزهى هر انسان پاك و هر موجود پربركتى «كلمهى طيّبة» است.
🔻حکومت اسلامی، به عنوان مهترین مصداق کلمه طیبه است.
زیرا در برخی روایات، حکومت پیامبر را به کلمه طیبه و حکومت بنی امیه را به شجره خبیثه تطبیق داده اند.
درخت پاكيزه، پيامبر، على، فاطمه و فرزندان آنها هستند و درخت ناپاك، بنى اميه هستند.
🔻درخت توحيد ريشهاى ثابت دارد. تهديدها و توطئهها و نيشها و نوشها و طاغوتها آن را از پاى درنمىآورند و اگر در روايات اين درخت به پيامبر و اهل بيت او عليهم السلام تفسير شده، به خاطر همين است كه دين محمّد (ص) و راه اهل بيتش در برابر آن همه دشمن، رو به گسترش است و روزى جهانگير خواهد شد.
❇️ویژگی کلمه #طیبه
🔻«كلمهى طيّبة» يا موجود بابركت و پاك، همچون درختى پاكيزه است؛ و درخت پاكيزه چند ويژگى اساسى دارد:
1. پويا و رشد يابنده است، نه جامد و بىحركت؛
2. ميوه، شكوفه، گل، سايه و منظرهاش پاك و نيكوست؛
3. داراى نظام حساب شده و اصل و فرع آن مشخص است؛
4. اصل و ريشهاش ثابت و مستحكم است و تندبادها به آن آسيبى نمىرساند؛
5. شاخههاى آن سر بر آسمان كشيده و به طرف درجات بالا مىرود و از هوا و نور كافى استفاده مىكند و از آلودگى به دور است؛
6. درختى پربار است؛
7. در هر زمان ثمر مىدهد و دست به سوى هر شاخهاش دراز كنى محروم برنمىگردى؛
8. ميوه دادنش بر اساس قوانين آفرينش و رخصت الهى است.
🔻اين ويژگىهاى درخت پاكيزه است كه در كلمهى توحيد و انسان موحّد و برنامههاى سازندهى آنها نيز وجود دارد.
❇️ویژگی حکومت اسلامی
کلمه طیبه و کلمه خبیثه ،تشبیهی است که دارای مصادیق گوناگونی است.
1.فرد
در شخصیت انسان، مبنای رفتارهای انسان، اسمان و باورهای اوست. باورهای پاک و الهی مانند درختی است که ریشه اش در زمین ثابت است که با هیچ طوفان تبلیغات و شبهه و فقر و بحران و... متزلزل نمی شود و شاخه های آن در آسمان است. میوه آن هر زمان با اذن خدا حاصل شده که رفتارهای مثبت انسان است.
اما باور نادرست و غلط مانند درختی است که ریشه کن شده و هیچ ثباتی ندارد و با هر بادی متزلزل می شود.
2.جامعه
جامعه و حکومت حق مانند درختی است که ریشه آن در اعماق زمین است و در مقابل طوفانهای جنگ و تحریم و مبارزه، قوی و ثابت است و ثمرات آن در همه عرصه ها ی امنیت، پیشرفت، علمی، عدالت، اجتماعی و الهی و مفید است.
ولی جامعه و حکومت باطل مانند درختی است که از زمین کنده شده و با هر بادی متزلزل می شود.
جمهوری اسلامی نمونه حکومت حق است.
و حکومت های بی بنیان غربی هم نمونه حکومت باطل است.
ویژگی مومنان در حکومت اسلامی
درخت ايمان همواره ثمر مىدهد و مومن در همه حال به ياد خدا و در پى انجام وظيفه است، در رفاه يا سختى، در خوشى يا ناخوشى، در فقر و غنى.
✔️هنگام تهديد ستمگران، تا پاى جان مقاومت مىكند. «إِنَّا إِلى رَبِّنا راغِبُونَ»
✔️هنگام تبليغ، چشم داشتى به ديگران ندارد. «إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ»
✔️هنگام خشم، براى رضاى او خود را نگاه مىدارد. «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ»
✔️هنگام ازدواج، بر او توكّل مىكند. «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»
✔️هنگام عبادت و اطاعت، قصد قربت دارد. «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
✔️هنگام فقر، نزد اغنيا نمىرود واهل تملّق نيست. «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ»
✔️هنگام پيروزى يا شكست در جبههى نبرد، چون به وظيفهى خود عمل كردهاند، خوشحال است. «إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ»
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
منبرک فاطمی
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحیم- ❇️اشرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان/ 😡 رابطه گناه و بلا ❇️
❇️شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان/ رابطه گناه و بلا
https://eitaa.com/fatemi5/2821
منبرک فاطمی
2️⃣👈در فراز دوّم دعای روز 4 1 می خوانیم: 🔹خدایا! عذر اشتباهات و خطاهایم را بپذیر 🔹ما با خدای خود
👈در فراز دوّم دعای روز 4 1 می خوانیم:
ریشه ی هر خطاکاری، دوستی دنیاست.
https://eitaa.com/fatemi5/2823
منبرک فاطمی
▬📝 ﷽▬ 🔴جلسه چهاردهم تفسیر سوره ابراهیم(آیه 24 و 25) ✅ویژگی حکومت حق 🔴أ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ ا
🔴جلسه چهاردهم تفسیر سوره ابراهیم(آیه 24 و 25)
✅ویژگی حکومت حق
🌱https://eitaa.com/fatemi5/2825
روز چهاردهم.pdf
151.2K
🔰دعای روز چهاردهم #نموداری
✍ارسالی از حجت الاسلام باقرپور روحانی مستقر شهر #جنگل
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
🌸🍃🌸🍃
♦️نکته قرآنی
آقازادهای که عاقبت بخیر نشد.
وقتی طوفانِ نوح شروع شد، و نوح پسرِ خودش رو بین امواج خروشان دید، دلش برای پسرش سوخت و براش دعا کرد:
وَ نٰادیٰ نُوحٌ رَبَّهُ فَقٰالَ رَبِّ إِنَّ اِبْنِی مِنْ أَهْلِی (هود/۴۵)
نوح پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! همانا پسرم از خاندان من است.
پاسخ خداوند به درخواست نوح عجیبه، خدا فرمود این اصلاً از اهل و خاندان تو نیست:
قٰالَ یٰا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صٰالِحٍ (هود/۴۶)
خداوند در پاسخ فرمود:ای نوح! او در واقع از خاندان تو و نبوّت نیست، او یک عمل ناصالح است.
پیغمبر اسلام درباره سلمانِ فارسی فرمود:
سَلمانُ مِنّا اَهلَ البَیت
سلمان جزئی از ما اهلبیت است.
ولی پسر نوح، کارش به جایی میرسه که خدا به نوح میگه:
"إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ"
این بچه تو نیست، از اهل و خاندان تو نیست.
یه طوری زندگی کنیم که فردایِ قیامت، اهلبیت (ع) ما رو از خودشون بدونند. بهمون نگن شما هیچ نسبتی با ما اهلبیت ندارید.
♦️در مسیربندگی
@a_fatemi24
🔻حرفِ احمقها🔻
✍ کسی که در راهِ #خدا قدم میذاره، دیگه حرفها و طعنههای احمقها ناراحتش نمیکنه. چون میدونه که این حرف و حدیثها، یکی از امتحاناتِ این راهه.🙂
❌ احمقها، نه تاييدشون منفعتی برای آدم داره، و نه تكذيبشون ضرری برای آدم داره.
❌ نه عزّتی به آدم میدن، و نه عزّتی از آدم میگیرند.
تمامِ #عزت دستِ خداست.☝️
بذار هر حرفی دوست دارند بزنند.🗣 #خدا داره تو رو میبینه، و حواسش به تو هست:
🕋 لَا یَحْزُنکَ قَوْلُهُمْ، إِنَّ الْعِزَّةَ لِلهِ جَمِیعًا، هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (یونس/۶۵)
💢 سخن آنها تو را غمگین نسازد! تمام عزّت و قدرت، از آنِ خداست. و او شنواو داناست.
اگر کسی به جایی برسه که دیگه حرفهای بیهودهی دیگران روش تاثيری نگذاره، به مقامِ خیلی والایی رسیده.😌
👈 چنين كسی از جهانِ احمقها عبور کرده.
پس برادرم!! خواهرم!!
از تاريکیهای نافهمی و بدفهمی، به سمتِ پروردگارت هجرت كن، و سخنانِ دیگران رو به هيچ بگير.😇
✔ نه دنبالِ این باش که تو رو تایید کنند،
و نه اگر تو رو تکذیب کردند، #ترس به دلت راه بده.
و همیشه مثل حضرت ابراهیم بگو:
🕋 إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَی رَبِّی (عنکبوت/۲۶)
💢 من بسوی پروردگارم هجرت میکنم.
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
D1736793T13768969(Web).mp3
10.45M
🔖منبر کامل 🔖
#امام_حسن علیه السلام
💠سیره قرآنی وجود نازنین امام حسن مجتبی علیه السلام 💠
#استاد_رفیعی
#امام_حسن_مجتبی علیه السلام
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
✋ سه نکته #علل_صلح_امام_حسن_علیه_السلام
🔺در مورد اینکه چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1-روی گردانی مردم ازجنگ،وعدم حمایت از امام علیه السلام .
🔻سستی مردم در حمایت از امام، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است.
🔺امام حسن(ع) فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
2- حفظ جان شیعیان:
حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن(ع) فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220)
3- حفظ دین:
امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحهای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵)
🔺زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم میکرد.
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
✋ نکاتی در #صلح_امام_حسن (ع)
🔺گاهی سؤال میشود که چرا امام حسن ( علیه السلام ) صلح کرد و امام حسین ( علیه السلام ) قیام کرد؟
👌اولاً اسلام در شرایطی، جنگ را تجویز میکند و در شرایطی، صلح را. خود نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز هم جنگ داشتند و هم صلح؛ مانند صلح حدیبیه با مشرکان مکه. و جنگ خیبر.
👌ثانیاً شرایط امام حسن( علیه السلام ) با امام حسین ( علیه السلام ) متفاوت بود و همین تفاوتها، عملکرد متفاوتی را میطلبید:
👈تفاوت یاران:
اکثر سپاه امام حسن( علیه السلام )، نیروهای مخلصی نبودند و خیلی زود فریب معاویه را خوردند، حتی برخی از آنها به خیمه امام حمله کردند. خود امام مجتبی( علیه السلام ) در جایی علت صلح را نداشتن یاران واقعی، معرفی کرده و فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
در مقابل، لشکر امام حسین( علیه السلام )، یارانی بودند که حضرت در وصفشان فرمود: «من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود نمیشناسم».( الارشاد، ج۲، ص۹۱-۹۴)
👈تفاوت دشمنان:
معاویه با یزید فرق میکرد؛ معاویه برخلاف یزید، شخصی مکار و باهوش بود که توانسته بود با ظاهرسازی، چهرهای موجه و قابل دفاع به خود بگیرد. او از هر روش مشروع و نامشروعی استفاده میکرد تا مخالفان خود را سرکوب کند. بنابراین، لازم بود زمان بگذرد تا چهره واقعی او آشکار شود. مردم پس از بیست سال مشاهده ظلم و همچنین نقض مکرر پیمان صلح توسط معاویه، خودشان تقاضای قیام علیه او را داشتند. به طوریکه هجده هزار کوفی به امام حسین( علیه السلام ) نامه نوشتند.
خود امام مجتبی( علیه السلام ) نیز فرموده بودند: «قیام، پس از معاویه صورت میپذیرد». بنابراین، اگر ایشان نیز در شرایط اباعبدالله(ع) بودند قیام میکردند همچنانکه امام حسین( علیه السلام ) در شرایط امام مجتبی( علیه السلام ) صلح کرده بودند.
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
▬📝 ﷽▬🌸🍃🌸🍃
✋ نکاتی در #شرایط_نماز_جماعت
مناسبت:. شب ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
😊👌 حضرتش در روایتی میفرمایند: اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لآِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً.
🌸👈 چنان براى زندگى دنيا تلاش كن كه گويا تا ابد زنده هستى و براى آخرت خويش آنچنان كاركن كه گويى فردا از دنيا خواهى رفت. (مستدرک الوسائل/ج1/ص146)
🔰در نماز #جماعت شرایطی باید رعایت شود.
1. ماموم جلوتر از امام نایستد و بنابر احتیاط کمی عقبتر بایستد. (مشهور) (رساله مراجع م 1432)
2. جاى ایستادن امام باید از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد، ولى اگر مکان امام مقدار خیلى کمى بلندتر باشد اشکال ندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد. (رساله مراجع م 1415 و 1416)
3. فاصله امام و مأموم و فاصله صف ها زیاد نباشد یعنی از جای سجده مأموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مأمومینی که واسطه اتصال هستند، بیش از یک گام فاصله نباشد.(مشهور و مطابق احتیاط.
👌رهبری: تا یک متر اشکالی ندارد. مکارم: اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت بگویند، مانعی ندارد.
👌سیستانی: فاصله تا یک قدم بزرگ اشکال ندارد که حدودا یک متر است.
👌 زنجانی، بهجت: لازم است بین امام و مأموم بیش از مقدار اندام انسان در حال سجده فاصله نباشد.)
(رساله مراجع م 1435 ؛ رساله جامع مساله 1710)
4. بین امام و مأموم و همچنین بین صف ها چیزی مثل دیوار یا پرده مانع نباشد ولی بودن پرده و مانند آن بین صف زنان و مردان اشکال ندارد. (رساله مراجع م1433)
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
✋ نکاتی در #صدقه و #انفاق
🌸مناسبت: ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام؛ روز اکرام
👈ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام در روایتی نقل شده که از حضرتش درباره کرم سؤال شد که کرم چیست؟
👌حضرتش فرمودند: ...الِابْتِدَاءُ بِالْعَطِیَّةِ قَبْلَ الْمَسْأَلَة... .
👈 آغاز به بخشش نمودن پیش از درخواست نمودن. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص225)
🔰چند نکته کوتاه درباره انفاق و صدقه:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، بجای وظیفه واجب #محاسبه نمی شود بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق گرفته شود مثل اینکه خمس تعلق گرفته باشد، به نظر اکثر مراجع (مخالف: امام خامنه ای: تصرف جایز است.) تا خمس آن پرداخت نشود، هر گونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست.
2. درخواست کمک از اشخاص حقوقی یا حقیقی مثل مؤسسات یا #خیریه ها و دیگران هر چند انسان نیازمند باشد کراهت دارد بلکه اگر تظاهر به نیاز کند در حالی که نیاز نداشته باشد مرتکب کار حرامی شده است. (حضرت امام، کتاب الصدقه و منهاج الصالحین ج 2، کتاب الصدقه و آیت الله
👌مکارم سایت: گدایی کردن چه حکمی دارد؟در صورتی که نیاز نداشته باشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام محسوب می شود و باید وجوه حاصله را به صاحبانش بدهد و اگر نمی شناسد به افراد نیازمند بپردازد.)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن #صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه هم همان پاداش صدقه دهنده، عطا می شود.(حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه و آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین)
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
💠🔹امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
🌸🌿عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَفَکَّرُ فى مَأْکُولِه، کَیْفَ لا یَتَفَکَّرُ فى مَعْقُولِهِ، فَیُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤْذیهِ، وَ یُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدِیهِ
🔶 تعجّب میکنم از کسی که به غذاى جسم خود فکر میکند، و مراقب است که چه چیزی میخورد، امّا به غذاى روحِ خود توجّه نمیکند.
🔶 خوراک ناراحت کننده و مضرّ را از شکم دور میکند، امّا قلب خود را با مطالب هلاک کننده پُر میکند.
📚سفینة البحار
✍✍ #شرح_حدیث
🌺🌿 همه ما معمولاً تو غذا خوردن خیلی سختگیری میکنیم:
✳️ با چشمِ باز، و توی نور لقمه برمیداریم.
✳️ حتماً باید ببینیم چی میخوریم.
✳️ از غذاهای مشکوک پرهیز میکنیم،
✳️ از هر مغازه و رستورانی غذا نمیگیریم،
✳️ و هزاران نکته ریز و درشتِ بهداشتی رو تو غذا خوردن رعایت میکنیم،
این خیلی هم خوبه
✅ امّا برای غذایِ روحمون چقدر سختگیری میکنیم⁉️
📛 هر حرف و کلامی رو میشنویم،
📛 هر کتاب و روزنامه و سایت و شبکهای رو میبینیم،
📛 هر فیلم و سریالی رو نگاه میکنیم،
📛 تو هر جلسه گناهی شرکت میکنیم،
📛 هر مطلب مسموم و آلودهای رو توی گوشیهامون داریم،
📛 و هزاران غذای مسموم دیگه رو داریم روزانه به خورد روح و قلبمون میدیم.
☝️ حواسمون هست داریم چه بلایی به سر روحمون میاریم⁉️
و این، همون حرفِ قرآن کریمه:
💟⇦ فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَی طَعَامِهِ
(عبس/۲۴)
👆 انسان باید به غذای خودش بنگرد که چه چیزی میخورد!
واقعاً به قول امام حسن، جای بسی تعجب و شگفتی است...
📢 یه #تلنگر به خودمون بزنیم،
وقتشه بیدار بشیم.
💟 @a_fatemi24
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
✋ نکاتی در #سیره امام حسن مجتبی ع
🔰الف) هنگام وضو:
👈آن حضرت هنگام وضو گرفتن بدنش می لرزید، و چهره اش زرد می شد، از او درباره راز این امر سؤال شد، فرمود:
👈«حق علی کل من وقف بین یدی رب العرش ان یصفر لونه و ترتعد مفاصله
👈بر هر کسی که در پیشگاه خداوند می ایستد لازم است که [از عظمت الهی] رنگش زرد و اندامش به لرزه می افتاد.
🔰ب) هنگام ورود به مسجد:
🔻وقتی که در آستانه مسجد قرار می گرفت، سر به سوی آسمان بلند می کرد و عرضه می داشت:
«الهی ضیفک ببابک
یا محسن قد اتاک المسی ء،
فتجاوز عن قبیح ما عندی بجمیل ما عندک
یا کریم
🔺خدایا میهمانت درب خانه ات ایستاده، ای احسان کننده! [بنده] گنه کار به سوی تو آمد، بخوبی آنچه نزد توست، از بدی آنچه نزد من است درگذر . ای [خدای] بخشنده .
🔰ج) در وقت نماز و در هر حال
👈امام صادق علیه السلام می فرماید:
«ان الحسن بن علی کان اعبد الناس فی زمانه وازهدهم وافضلهم
👈وکان اذا حج حج ماشیا وربما مشی حافیا
👈وکان اذا ذکر الموت بکی واذا ذکر القبر بکی،
👈واذا ذکر البعث والنشور بکی، واذا ذکر الممر علی الصراط بکی
👈واذا ذکر العرض علی الله تعالی ذکره شهق شهقة یغشی علیه منها
👈وکان اذا قام فی صلاته ترتعد فرائضه بین یدی ربه عزوجل
👈وکان اذا ذکر الجنة والنار اضطرب اضطراب السلیم وسال الله الجنة
👌امام حسن علیه السلام عابدترین، زاهدترین و برترین مردم زمان خویش بود، هرگاه حج بجا می آورد پیاده و گاهی پابرهنه بود، همیشه این گونه بود که اگر یادی از مرگ و قبر و قیامت می کرد گریه می کرد . وقتی یادی از گذشتن از صراط می کرد، گریه می کرد، وقتی یادی از عرضه شدن در پیشگاه الهی [برای حساب و کتاب] می کرد، صدای حضرت بلند می شد، تا آنجا که غش می کرد [و بیهوش می افتاد]، و هرگاه برای نماز می ایستاد، بند بند وجود او در مقابل خدایش می لرزید و هر وقت از بهشت و جهنم یاد می کرد، مانند مارگزیده می پیچید، و از خداوند بهشت را درخواست می کرد .»
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
✋ نکاتی #تواضع در برابر خداوند
🔰امام حسن(ع) فرمود: فای فقیر افقر منی.
👈کدام فقیر و درماندهای از من فقیرتر و درماندهتر است؟
👌از آن حضرت پرسیدند: حالتان چگونه است؟ فرمود: روزگار میگذرد و مرا پروردگاری است بالای سرم و آتش جهنم رو به رویم است. مرگ در پی من، حساب بر من خیره گشته و من در گرو عمل خویشم. آنچه را که میخواهم نمییابم و آنچه را که خوش ندارم نمیتوانم از خودم دفع کنم. کارها به دست دیگری است. اگر بخواهد تنبیهم میکند و اگر بخواهد از من درمیگذرد. پس چه کسی از من فقیرتر و درماندهتر است. (فرهنگ سخنان امام حسن(ع)، ص225)
👈از جمله بهترین صفات کمالی، شکسته نفسی به معنای #حقیر شمردن و ذلیل و پست دانستن خود در پیشگاه پروردگار است که در مقابل صفت عجب و خود بزرگبینی قرار میگیرد.
👌 به تعبیر مرحوم نراقی ضد صفت #کبر، تواضع است و آن عبارت است از شکسته نفسی؛ بطوری که نگذارد آدمی خود را بالاتر از دیگری ببیند.
(معراجالسعاده ص250)
👈 پیامبر(ص) فرمود: با هرکسی دو ملک است که اگر آن شخص، خود را بزرگ شمرد، میگویند: خداوندا او را ذلیل کن. و اگر خود را خوار شمرد، میگویند: خداوندا او را بردار و بلند کن.
👈مروی است که: خدا به موسیبن عمران(ع) وحی فرستاد که ای موسی: هیچ میدانی که چرا تو را برگزیدم و به سخن گفتن با خودم اختیار کردم؟
عرض کرد به چه علت؟ فرمود: من ظاهر و باطن همه بندگان خود را دیدم، هیچ یک را ندیدم که ذلت ایشان از برای من چون تو باشد.
👈ای موسی به درستی که تو هر وقت نماز میگذاردی رخسار خود را بر خاک میگذاردی.
در بعضی از روایات وارد شده که چون خداوند به کوهها وحی فرستاد که من کشتی نوح را بر کوهی خواهم گذاشت، همه کوهها گردن کشیدند و خود را بلند کردند مگر «کوه جودی» که خود را حقیر شمرد و با خود گفت که با وجود این کوهها، بر من کجا قرار خواهد گرفت؟ پس کشتی بر آن قرار گرفت.
👌و از جمله نتایج شکسته نفسی آن است که در نزد همه مردم بزرگ و محترم است و همه دلها او را دوست میدارند. برخلاف کسی که خود را بزرگ میشمارد، که البته از دلها دور و مردم از او تنفر دارند. (همان ص237)
🔰حد و مرز شکسته نفسی
امام مجتبی(ع) در گفتاری بسیار ارزشمند مرز شکسته نفسی را بطور دقیق بیان میدارند تا از آسیبهای احتمالی جلوگیری شود:
👈 ذم الرجل لنفسه فی العلانیه مدح لها فیالسریره. انتقاد و مذمت کردن از خود پیش مردم و بطور آشکار، نوعی تعریف از خود است بطور مخفی. (فرهنگ سخنان امام حسن(ع) ص306)
🔰باید توجه کرد که این حقیر شمردن و پست دانستن خویش، فقط در پیشگاه #خدای متعال و نیز در فکر و نظر خود آدمی، قدر و منزلت داشته و آثار گرانقدر به دنبال دارد.
👈اما اگر این شکسته نفسی پیش این و آن مطرح و تکرار شود، چهبسا ممکن است انسان را دچار آفت تعریف و تمجید از خود کند.
🔻 شاید در دل بگوید: ای مردم بدانید این من #هستم که خود را کوچک میشمارم یا اینکه ممکن است شائبه ریا و خودنمایی به همراه داشته باشد و یا باعث خوار شدن در نزد مردم شود درحالی که مومن همیشه باید عزت نفس خود را نگهدارد.
👌علی(ع) فرمود: هر کس نفس خویش را خوار گرداند، خداوند گرامیاش دارد. برای آدمی همین فضیلت کافی است که نفس خویش را حقیر و بیمقدار گرداند. (غررالحکم ج2 ص489-493)
یکی قطره باران ز ابری چکید
خجل شد چو پهنای دریا بدید
که جایی که دریاست من کیستم
گر او هست حقا که من نیستم
چو خود را به چشم حقارت بدید
صدف در کنارش به جان پرورید
سپهرش به جایی رسانید کار
که شد نامور، لؤلؤ شاهوار
بلندی از آن یافت کو پست شد
در نیستی کوفت تا هست شد
(کلیات سعدی ص264)
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
✋ #موعظه و نصیحت #ماندگار امام حسن مجتبی علیه السلام
🔰جُناده می گوید در آخرین لحظات عمر امام حسن مجتبی (علیه السلام)، بر ایشان وارد شدم و گفتم:
🔰«یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ عِظْنِی»؛ ای پسر پیغمبر، مرا موعظه ای کن؛ بگذارید توشه ای بگیرم. حضرت فرمود:
🔰 «یَا جُنَادَۀُ اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِک»؛ ای جناده آماده سفر آخرتت باش؛ زاد و توشه ات را قبل از آنکه عمرت به سر آید و بخواهی کوچ کنی، تهیه کن.
🔰«وَ اعْلَمْ أَنَّكَ تَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُكَ». ای جناده، بدان که تو دنبال دنیا هستی، و مرگ به دنبال تو است.
🔰 وَلا تَحْمِلْ هَمَّ یَوْمِکَ الَّذی لَمْ یَأْتِ عَلی یَوْمِکَ الَّذی اَنْتَ فیهِ؛ ای جناده، غم و اندوه روزی که نیامده است را بر روزی که هستی میفکن.
🔰 وَاعْلَمْ اَنَّکَ لاتَکْسِبُ مِنَ الْمالِ شَیْئا فَوْقَ قُوْتِکَ اِلاّ کُنْتَ خازِنا لِغَیْرِکَ؛ ای جناده بدان که بیش از آنچه را که قُوت تو است که از آن بهره می گیری، هرچه از اموال دنیا جمع کنی خزینه دار دیگری هستی.
🔰وَاعْلَمْ اَنَّ فی حَلالِها حِسابٌ وَ فی حَرامِها عِقابٌ وَ فیِ الشُّبَهاتِ عِتابٌ؛ ای جناده، در حلال دنیا حساب است و در حرام دنیا عقاب است و در شبهاتش عتاب است.
🔰 فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیَةِ اللّه ِ اِلی عِزِّ طاعَةِ اللّه.
پس از ذلّت معصیت خدا خارج شو و به عزّت طاعت الهی پناه ببر.
بحارالأنوار، ج44، ص138.
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
پنج جلسه سوم.pdf
425.5K
تفسیر سوره ابراهیم
آیات ۱۹ تا ۲۶
اگر فایل pdf باز نشد نرم افزار مربوطه نصب کنید.
امروز دسترسی به ورد تفسیر ندارم
#منبرک_فاطمی
@fatemi5