🔰جلسه بیست و پنجم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم(آیه 42 و 43)
🔰علل برخورداری کفار از مادیات
وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فيهِ الْأَبْصارُ. و تو اى انسان مپندار كه خدا از آنچه ستمكاران غرق در ناز و نعمت انجام مىدهند بىخبر است؛ جز اين نيست كه كيفر آنان را تا روزى كه چشمها از ترس خيره مىشود به تأخير مىافكند.
🔻مُهْطِعينَ مُقْنِعي رُؤُسِهِمْ لا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ.
🔻 در حالىكه گردنهايشان را كشيده و سرهايشان را بالا آوردهاند، و بر اثر ترس پلكهايشان برهم نمىآيد و دلهايشان از هر چاره و تدبيرى تهى است.
➕رفتارهای تبلیغی:
1. دلیل برخورداری کشورهای کفر و عقب افتادگی کشورهای اسلامی را به صورت صحیح تبیین کنید.
🔻اين آيه پاسخى است به كسانى كه مىگويند: اگر خدا عادل است پس چرا ستمكاران را مجازات نمىكند و مىپندارند كه آنان را به حال خود واگذاشته و از آنان غافل شده است؟
قرآن به آنان پاسخ مىدهد كه: خدا هرگز غافل نيست و اگر فوراً آنان را مجازات نمىكند، به خاطر آن است كه اين جهان محل آزمايش و پرورش انسانهاست و اين هدف با مهلت دادن و آزادى اراده تحقق مىيابد، ولى در نهايت روزى به حساب ستمكاران رسيدگى خواهد شد.
🔺يكى از سنتهاى الهى مهلت دادن كافى به ستمكاران است؛ تا در ميدان آزمايش درآيند و تمام توان خود را به كار برند و با آزادى اراده عمل نمايند و حجت بر همگان تمام شده، بهانهاى براى كسى نماند.
🔻به عبارت دیگر:
خداوند هم عادل است و هم قادر و هم به عملكرد ستمگران عالم، ليكن تأخير كيفر به خاطر آن است كه دنيا ظرفيّت پاداش يا كيفر كامل را ندارد و سنّت خداوند بر اين است كه بندگانش را مهلت دهد تا اگر قابليّت داشته باشند، توبه كنند و اگر قابل نبودند، در قيامت به حسابشان برسد.
🔺لذا زود قضاوت نكنيد و خداوند را غافل مپنداريد. زیرا مهلت دادن به ستمگران، نشانهى غفلت خداوند يا رضايت پروردگار از آنان نيست.
سنّت خداوند بر مهلت دادن است. بنابراين در برابر ظالم، نه ساكت شويد و نه مأيوس، به وظيفه خود عمل كنيد كه خدا در كمين آنهاست.
🔻پنج صفت ستمگران
در اين دو آيه پنج صفت براى ستمكاران در رستاخيز بيان شده است كه عبارتاند از: خيره شدن چشمها، شتابان بودن، بلند كردن سرها، از حركت افتادن پلك چشمها و فرو ريختن قلبها (و فراموش كردن همهى فكرها).
اين ويژگىها تصويرى بسيار گويا از صحنهى وحشتناك رستاخيز ارائه مىكند؛ ستمگران متكبر كه هميشه نگاههاى مغرورانه داشتند، آن روز چنان بيچاره و وحشتزده مىشوند كه حتى قدرت بستن چشمها را ندارند.
🔻علل برخورداری کفار
گاهى مشاهده مىشود كه ملتهاى بىايمان در ناز و نعمت هستند و ملتهاى باايمان در سختى روزگار مىگذرانند. علت اين امر چيست؟
پاسخ اين سؤال با توجه به چند نكته روشن مىشود:
الف) ممكن است ملتهاى بىايمان، از نظر مادى پيشرفتهايى بنمايند، اما به خاطر دورى از خدا و تعاليم عالى مذهبى، گرفتار دردهاى جانكاه روحى، روانى و جسمى مىشوند- كه امروزه در جهان غرب شاهد آن هستيم- در حالى كه انسانهاى باايمان غالباً از بهداشت روانى برخوردارند.
ب) نداشتن ايمان و تقوا سبب مىشود كه بسيارى از نعمتهاى الهى بىبركت و ناپايدار گردد؛ همان گونه كه امروزه بسيارى از نيروها و منابع اقتصادى در غرب در مسير مسابقهى تسليحاتى و سلاحهاى كشتار جمعى به كار مىرود و اسباب نابودى بشريت را فراهم مىكند؛ پس هر نوع پيشرفت مادى به معناى برخوردارى انسان از بركات الهى نيست.
ج) گاهى رفاه مادى نوعى قهر الهى است. در برخى آيات قرآن نيز به اين مطلب اشاره شده است كه گاهى خدا به كافران و گناهكاران همهى نعمتها را مىدهد تا سركشى كنند و زمينهى عذاب الهى را فراهم سازند.
د) گاهى ملتهاى بىايمان همان اصول و تعليمات اساسى دين، مثل نظم، مسئوليتپذيرى و تلاش را به كار مىبندند و از نتايج شيرين دنيايى آن بهرهمند مىشوند، در حالى كه برخى از ملتهاى مسلمان، برخلاف آنها عمل مىكنند و از ثمرات نعمتهاى الهى محروم مىشوند.
ه) برخى از ملتها به ظاهر مسلماناند، اما اصول و آموزههاى قرآن كريم و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و اهلبيت عليهم السلام را به كار نمىبندند و حقيقت ايمان و تقوا در اعمال و شئون زندگى آنان نفوذ نكرده است؛ از همين رو جامعههايى عقبافتاده دارند.
اسلام به ذات خويش ندارد عيبى
هر عيب كه هست از مسلمانى ماست
راه پیشرفت اقتصادی و رفاه
خداوند در آیات متعددی راهکار اصلی پیشرفت اقتصادی و مادی و رفاه را بیان کرده است.
1. ایمان و مراقبت از رفتارها (تقوا)
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّ
بُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ.
2. استغفار و بازگشت به خدا
اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً، يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً.
3. یاد الهی و پیروی از دستورات خداوند
فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلا يَضِلُّ وَ لا يَشْقى، وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى.
منبرک فاطمی
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 شرایط #امر _به معروف و #نهی_از_منکر ✅ #چند چیز شرط👌 است در واجب بودن امر به
شرایط امر به معروف و نهی از منکر👆
🔻برتریجویی ممنوع🔻
✍️ قرآن کریم میفرماید #برتریجویی و #استکبار، انسان رو از مواهبِ سرای آخرت محروم میکنه. روز قیامت اونهایی برنده هستند که گرفتار این ویژگی نباشند:👇
🕋 تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ، نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا، وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ (قصص/۸۳)
💢 سرایِ آخرت را تنها برای کسانی قرار میدهیم که ارادهی #برتریجویی و #فساد در زمین را ندارند؛
💢 و عاقبتِ نیک برای #متقین است!
عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ.
عُلُوّ👈 یعنی برتری.
#برتریطلبی 👈 یعنی اینکه شخصی خودش رو از دیگران بهتر، بالاتر و برتر بدونه. و دیگران رو پائینتر از خودش حساب کنه.
❌ اگر کسی دیگران رو کمتر از خودش بدونه، از خدای متعال دور شده، و بوی بهشت رو استشمام نمیکنه.😔
☝️ عُلُوّ و #برتریجویی اساساً با توحید سازگار نیست.
خدا صراحتاً به انسانها هشدار میده که:
کسی که انگیزهی عُلُوّ و برتری داره، و برای رسیدن به عُلُوّ و برتری، در ذهنِ خودش برنامهریزی و اقدام میکنه، نمیتونه سعادتِ اخروی داشته باشه.❌
امیرالمومنین علی (ع) دربارهی این آیه فرمودند:
👈 "گاهی میشود که انسان از این لذّت میبرد که بند کفشِ او از بند کفشِ دوستش بهتر باشد، و به خاطر همین جزوِ مصادیقِ این آیه میشود، چرا که اینهم شاخهی کوچکی از #برتریجویی است."
📚 تفسیر جوامع الجامع. ذیل آیه مورد بحث.
حالا ببینید ما چقدر گرفتارِ #برتریجویی و عُلُوّ هستیم:
☜ قیافه من بهتره...
☜ لباسهای من بهتره...
☜ خونه ما بهتره...
☜ ماشین ما بهتره...
☜ هیات ما بهتره...
☜ مسجد ما بهتره...
☜ و...
✅️ نکتهی مهم در این آیه اینه که، بلافاصله بعد از کلمهی عُلُوّ، گفته:👈 #فساد.
لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا.
✔ یعنی #برتریجویی زمینهی فساد در زمین رو فراهم میکنه. لذا عُلُوّ و #برتریطلبی مایهی بسیاری از بدبختیهای بشر است.
☝️ قدرتطلبیها، ریاستطلبیها، دیکتاتوریها، پادشاهیها و... همه ریشه در همین #برتریجویی دارند. اینکه کسی دوست داشته باشه همه بله قربان گو، و آماده به خدمت، در محضرش باشند.
در طول تاریخ چقدر خونها ریخته شده که ریشه در همین #برتریجویی داشته.⚔
چون #برتریجویی در عالم، فساد ایجاد میکنه.
در یک تقسیمبندی کلّی، انسانها دو گونه هستند:
➖ ۱. انسانهایی که شوق و رغبتِ ویژهای برای ریاست و عُلُوّ و بالانشینی دارند.
➖ ۲. انسانهایی که فاقد ویژگی فوق هستند.
دستهی اوّل با حرص و وَلَعِ خاصّی، دنبالِ سلطه بر همنوعان خودشون هستند.
عقدهی سلطه و هیجانِ قدرتطلبی، آدم رو بیچاره میکنه.😔
قدرتپرستان وقتی به قدرت و ریاست دست پیدا میکنند، به شدّت علاقهمند به نمایشِ اقتدار هستند، و برای حفظِ قدرت دست به هر کاری میزنند.😨😰
✔ از نظر قرآن، چنین کسانی شایستهی امانتِ قدرت نیستند، و کارشون به فساد و تباهی خودشون و جامعهشون کشیده میشه.
حتّی گاهی اوقات کار به جایی میکشه که مثل فرعون ادّعای خدایی میکنند:😱👇
🕋 فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی (نازعات/۲۴)
💢 فرعون گفت: «من پروردگارِ برترِ شما هستم.»
📣 حواسمون باشه!!
فرعون یه شبه فرعون نشد.❗️
از برتریطلبیهای کوچیک شروع کرد.
☜ تخم مرغ دزد، شتر دزد میشه.
☜ از یه بند کفش شروع میشه، تا میرسه به خدایی. اوّل میگه من بند کفشم بهتر از بند کفش توئه، بعد میگه من خدای تو هستم.
❌☝️خودمون رو از دیگران برتر ندونیم.
آخر آیه میفرماید: وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ.
👈 یعنی #متقین اهل برتریطلبی نیستند. معنای #تقوا رو اینجا میشه دید.
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi52
هدایت شده از تبیان گناباد
مسابقه کتابخوانی تفسیر سوره ابراهیم.pd22f.pdf
944.4K
باسمه تعالی
🔰آخرین مهلت ارسال پاسخ مسابقه فردا ۷ صبح میباشد.
🔹مسابقه کتابخوانی تفسیر سوره حضرت ابراهیم با30 جایزه
🔹ارسال پاسخ صحیح بهمراه نام به صورت یک عدد ۱۵ رقمی به ترتیب از چپ به راست به سامانه پیامکی 30005027000006 اداره تبلییغات اسلامی میباشد.
#اداره_تبلیغات_اسلامی
#تبیان_گناباد
#فصل_بندگی
https://eitaa.com/a_fatemi24/5373
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.»
🔰«خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانی شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده، ای شنواترین شنوایان. »
🔰«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً» میگوید: در این بخش از دعا میخوانیم، خدایا سعی و تلاش ما در ماه رمضان را بپذیر. واژه «مشکوراً» به معنای «تشکر کن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول کن» است.
🔻آدم زحمت میکشد و روزه میگیرد، گرسنه و تشنه میشود؛ اما غذا و آب نمیخورد و کمخوابی ماه رمضان را تحمل میکند و اگر خدا تلاشهای ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است.
🔺ما باید غصه بخوریم که نکند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یک غیبت میتواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت کنید ۴۰ روز اعمال خوب شما در نامه اعمال شخص غیبت شونده نوشته میشود و اگر عمل خوبی نداشته باشید، گناهان آن شخص در نامه اعمال شما نوشته میشود. این روایت از معصوم (ع) است.
🔻 باید به خودمان بپردازیم و ببینیم که خودمان چه کار کردهایم؛ آیا هیچ عیبی نداریم؟ گل بیعیب خداست و ممکن نیست که ما عیب نداشته باشیم. در روایت آمده که «چه میشود انسان را، یک خار کوچک را در چشم رفیقش میبیند؛ اما شاخهای که در چشم خودش رفته را نمیبیند. »
🔺این روایت کنایه از این است که انسان عیبهای بزرگ خود را نمیبیند؛ اما عیب کوچک مردم را میبیند.
🔻 این حدیث از معصوم (ع) است که خوش به حال کسی که عیب خودش را میبیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد.
🔺«وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً»
👈از خدا میخواهیم تا گناهان ما را بیامرزد و اعمالمان را قبول کند. از خدا میخواهیم تا گناهانی که پیش از ماه رمضان انجام دادهایم را ببخشد؛ چون ماه رمضان، فصل درآمد معنوی و کسب ثواب است، حتی خوابیدن و نفس کشیدن در این ماه عبادت محسوب میشود.
🔺در ماه رمضان این همه درآمد وجود دارد و آیا امکان ندارد با این همه درآمد کسب شده، انسان جان خودش را از گرو دربیاورد؟
👈پیامبر اسلام در خطبه شعبانیه میفرماید: «پشتتان از گناه سنگین شده و به گرو رفته است و در ماه رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید. »
🔺برخی هنگام نماز صبح نمیتوانند به خاطر سنگینی بلند شوند که از آثار گناه است.
👈شخصی به امام حسن عسگری (ع) گفت که هر شب قصد میکنم تا نماز شب بخوانم؛ اما نمیشود. امام فرمود: « #گناه تو را زنجیر کرده است. » دلیل اینکه کسی دلش میخواهد نماز شب بخواند اما نمیتواند، انجام گناه است و با استغفار میتواند آن را رفع کند.
🔺 شعری هست که میگوید «هر که #سحر ندارد از خود خبر ندارد»، هر کسی که هنگام سحر خواب است، نمیداند که کیست و باید خود را پیدا کند. حدیث از معصوم (ص) است که میفرماید، عجب است که مردم به دنبال گمشده خود هستند اما به دنبال خود نمیگردند.
🔻 وضو بگیرید و شب در تاریکی صد بار از خودتان بپرسید که من که هستم؟ شاید خودتان را پیدا کنید. اگر خودت را پیدا کردی هوس نماز شب پیدا میکنی.
وی در ادامه در شرح «وعَیبی فیهِ مَسْتوراً» میگوید: خدایا کاری کن تا عیب من مستور باشد و کسی از عیبم مطلع نباشد. خدا «ستارالعیوب» است و نگذاشته تا کسی از گناهان ما اطلاع پیدا کند. حدیث است اگر گناه بو داشت دو نفر کنار هم نمینشستند. اگر عیب آدم عیان میشد کسی جنازه کسی را دفن نمیکرد.
🔺 ای خدایی که از همه #شنوندهها تو شنواتری. خدا همه چیز را میشنود.
👈اگر یواش هر حرف بزنیم خدا باز هم میشنود. حضرت موسی (ع) به خدا گفت که خدایا، اگر نزدیکی من یواش صحبت کنم و اگر دوری بلند صحبت کنم؛ خدا فرمود: «من همنشین کسی هستم که یاد من باشد. » خدا شنواترین است؛ پس میگوییم، ای خدایی که از همه شنوایان شنواتری، این دعاها را درباره ما مستجاب کن.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔰جلسه بیست و ششم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم (آیه 44 و 45)
🔻وَ أَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتيهِمُ الْعَذابُ فَيَقُولُ الَّذينَ ظَلَمُوا رَبَّنا أَخِّرْنا إِلى أَجَلٍ قَريبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ وَ نَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَ وَ لَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ ما لَكُمْ مِنْ زَوالٍ.
🔺. اى پيامبر، مردم را از روزى كه عذاب به سراغشان مىآيد و هلاكشان مىكند بيم ده. در آن روز كسانى كه ستم كردهاند (شرك ورزيده و كافر شدهاند) مىگويند: پروردگارا، مرگ ما را تا زمانى نزديك به تأخير انداز. در اين صورت دعوت تو را مىپذيريم و از پيامبران پيروى مىكنيم. به آنان بگو: آيا پيشتر سوگند ياد نمىكرديد كه امّتى نيرومنديد و شما را فنا و انقراضى نيست؟
🔻وَ سَكَنْتُمْ في مَساكِنِ الَّذينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَ تَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنا بِهِمْ وَ ضَرَبْنا لَكُمُ الْأَمْثالَ.
🔺و آيا در ديار كسانى كه بر خود ستم نمودند سكونت نكرديد؟ و حال آنكه براى شما آشكار شد كه با آنان چگونه رفتار كرديم، و براى شما مثلها زديم و از امّتهاى هلاكشده نمونههاى بسيارى بيان كرديم.
🔺رفتارهای تبلیغی:
1. با نگاه انتقادی به مسئولین (محلی، شهری، استانی، کشوری) هشدار بدهید که فرصت خدمت به مردم را از دست ندهند تا مصداق این آیه قرار نگیرند.
2. به رئیس جمهورهای آمریکا اشاره کنید که همه آمده اند و رفته اند، اما نظام جمهوری اسلامی پابرجا است.
🔻انذار نسبتبه قیامت
انذار نسبتبه قیامت اهرم بسیار قوی برای تربیت و هدایت انسان است. یکی از عوامل اصلی سستشدن دین مردم و رفتارهای دینی آنها عدم معرفت به قیامت و قانون جزا و عذابهای آن است.
در این آیه خداوند متعال از یک زاویه به قیامت میپردازد که در قیامت ظالمان درخواست مهلت میکنند تا به دعوت خدا پاسخ داده و از رسولان پیروی کنند.
🔺در آن هنگام كه مجازاتهاى دردناك دنيوى شروع شد، درهاى توبه به كلى بسته مىشود و راه بازگشتى وجود ندارد. غالب گناهكاران در هنگام مشاهدهى اين بلاها اظهار پشيمانى مىكنند، ولى اين يك حالت ندامت اضطرارى است كه ارزشى ندارد و آنان بايد قبل از شروع عذاب توبه كنند.
🔻در آيات مختلف قرآن آمده است كه تقاضاى مهلت و بازگشت گناهكاران در هنگام مرگ و پس از نزول بلاها و نيز در رستاخيز پذيرفته نمىشود؛ زيرا اين تقاضاها واقعى و جدّى و بر اساس دگرگونى درونى و تصميم بر تغيير مسير زندگى نيست و تنها از روى ناچارى است، و حتى در برخى آيات قرآن اشاره شده كه اگر بار ديگر به آنان مهلت داده شود، باز هم همان برنامههاى قبلى را ادامه مىدهند.
الف: «فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ» آيا براى خارج شدن از هلاكت راهى هست؟
ب: «فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً» ما را به دنيا برگردان تا عمل صالحى انجام دهيم.
ج: «رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً» پروردگارا! ما را از دوزخ خارج كن تا كار خوب انجام دهيم.
✍علت عدم تبعیت از رهبران دینی
دو عنصر بسیار مهم برای اینکه انسان گرفتار ظلم نشود، پذیرش دعوت الهی و تبعیت از رسولان است و در بعد از مرگ چنین فرصتی وجود ندارد.
مانع اصلی عدم پذیرش دعوت الهی و تبعیت از رسولان، تفکر غلطی بود که آنها بر این باور بودند که فنایی برای آنها وجود ندارد و عبرت نگرفتند.
حالات پادشاهان و ستمگران قرن بيستم نيز همانند گذشتگان است و گويا قرآن دربارهى همينها سخن مىگويد.
🔺برخى حاكمان ظلم و جور در عصر ما در كاخهاى پادشاهان قبلى زندگى مىكنند و از سرنوشت شوم آنان نيز باخبرند، ولى بازهم خود را جاويدان مىخوانند و از آنچه بر سر گذشتگان آمده درس عبرت نمىگيرند.
🔻خداوند در سوره های مبارکه اعراف و هود، سرنوشت اقوام گذشته و علت هلاکت آنها را مفصل بیان نموده است.
🔺منظور از «یوم» در آیه
در مورد اين روز مفسران سه ديدگاه دارند:
1. برخى آن را روز رستاخيز مىدانند.
2. برخى ديگر آن را روز فرارسيدن مرگ مىدانند كه مقدمهى مجازاتهاى ستمكاران است.
3. برخى مفسران آن را روز فرود آمدن پارهاى از بلاها و مجازاتهاى دنيوى مىدانند؛ همانند روز عذاب قوم لوط، عاد، ثمود و نوح كه با عذابهاى الهى نابود شدند.
نظر صحیح: با توجّه به آيهى قبل، ابتدا به نظر مىرسد كه اين آيه نيز دربارهى قيامت است، ولى جملهى «أَخِّرْنا إِلى أَجَلٍ قَرِيبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ» بيشتر، اين معنا را به ذهن مىآورد كه آيه دربارهى عذاب الهى در دنياست، زيرا تأخير عذاب و اجابت دعوت خداوند و پيروى از پيامبران، مربوط به دنياست نه قيامت.
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
📝👈 اگر کسی بداند جایی یا چیزی #نجس است آیا بر #او_واجب است که #دیگران را از نجس بودن آن #مطلع 🤭 کند؟
✅ #پاسخ
1⃣👈اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را #می خورد یا با #لباس 👕 نجس نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید.
2⃣👈اگر جایى از خانه 🏠 یا #فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس 👚 یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او می شوند با #رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.(۱)
3⃣👈اگر صاحبخانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا 🍔 نجس است، باید (۲) به میهمانها بگوید، اما اگر یکى از میهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد (۳) ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که می داند که به واسطه نگفتن،خود او هم نجس می شود باید بعد از غذا به آنان بگوید.(۴)
_________________
(۱) مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند.
سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید.
(۲) سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید.
(۳) مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، می تواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند.
(۴) سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى می شود باید به آنان بگوید.
📗 #منبع سایت اسلام کوئست
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
@fatemi5
منبرک فاطمی
🔰جلسه بیست و ششم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم (آیه 44 و 45) 🔻وَ أَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتيهِمُ
جلسه بیست و ششم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم👆