🔹این کلام آقای قاضی است که:
«اگر کسی بخواهد به مقام توحید برسید إلا و لابد راهی جز سیدالشهدا أباعبدالله الحسین ندارد.
✨﷽✨
✍توصیه های ناب بزرگان در مورد مجلس روضه و اشک بر حضرت امام حسین عليه السلام
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
1⃣ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺎﺿﯽ (رحمة الله عليه):
ﺩﺭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام ﻣﺴﺎﻣﺤﻪ ﻧﻨﻤﺎﯾﯿﺪ ، #ﺭﻭﺿﻪ_ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻭﻟﻮ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻫﻢ ﻧﺸﺪ ﺩﻫﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺮﮎ ﻧﺸﻮﺩ.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
2⃣ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻪ ﺑﻬﺠﺖ (رحمة الله عليه) :
ﮔﺮﯾﻪ ﺑﺮ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﺷﺐ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ .
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
3⃣ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ (رحمة الله عليه) :
برای رسیدن به عرفان کامل دو راه و دو مکان بیشتر وجود ندارد ؛ یا در حرم اباعبدالله یا در #مجلس ابا عبدالله…
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
4⃣ شیخ جعفر شوشتری(رحمة الله عليه) :
کسانی که نام این بزرگوار را می شنوند و تغییر حالی در خود نمی بینند، جداً نگران ایمان خود باشند! نام آقا امام حسین علیه السلام #محک ایمان است.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
5⃣ آیت الله علامه امینی (رحمة الله عليه) :
به هنگام شنیدن مدایح و مراثی آل محمد چنان بی قرار می شد که بر اثر شادی یا اندوه، زمان و مکان را از یاد میبرد و روحش چنان به پرواز در می آمد که گویی هم اکنون در همان صحنه ای است که اشعار و مدایح و مراثی از آن سخن می گوید.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
6⃣ آیت الله آشیخ عبدالکریم حائری (رحمة الله عليه) :
روضه خوانی و #گریه بر سیدالشهدا علیه السلام عمل مستحبی است که هزار واجب در آن است.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
7⃣ حاج میرزا اسماعیل دولابی (رحمة الله عليه) :
محبت و عزاداری برای امام حسین علیه السلام انسان را زود به مقصد می رساند. کلنا سفن النجاه و سفینه الحسین اسرع. همه ی ما اهلبیت کشتی نجاتیم ولی کشتی امام حسین علیه السلام سریعتر است . هنگام عزاداری انسان در دلش را باز میکند و امام حسین علیه السلام داخل میشوند
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
8⃣ آﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ (رحمة الله عليه) :
ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﻧﺮﺳﯿﺪ، ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺣﺮﻡ ﻣﻄﻬﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ علیه السلام ﻭ ﯾﺎ ﺩﺭﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺁﻥ ، «این کتیبه های سیاه که بر در و دیوار حسینیه و محل عزاداری نصب کرده اند، ما را #شفاعت می کنند».
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
9⃣ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﮔﻠﭙﺎﯾﮕﺎﻧﯽ (رحمة الله عليه) :
ﺩﻟﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﺎﻡ ﻣﺮﺍ ﻫﻢ ﺟﺰﺀ ﺭﻭﺿﻪ ﺧﻮﺍﻥ ﻫﺎﯼﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀ علیه السلام ﺛﺒﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
🔟 آیت الله بهاءالدینی (رحمة الله عليه) : دستگاه امام حسین علیه السلام فوق فقه است… نباید به دستگاه امام حسین علیه السلام اهانت شود، این عزاداری ها احیا کننده نماز و مساجد است.
#التماس_دعا
#نشر_حداکثری
@Tebyangonabad
#اشتباه_بزرگ
اشتباه بزرگ شیعیان در سال ۶۰ و ۶۱ هجری ، این نبود که در مقابل سپاه امام حسین علیه السلام ایستادند و اینکه در سپاه ابن زیاد و پسر سعد بن ابی وقاص حضور داشتند ...
در تاریخ نیامده است که از شیعیان واقعی و مشهور اهل بصیرت ،کسی در جنگ علیه امام حسین علیه السلام شرکت کرده باشد.
اما اما اما ... اشتباه بزرگ و غیرقابل جبران شیعیان این بود که #نماینده امامشان را #نفهمیدند و #درک نکردند و #تنها گذاشتند
با این عنوان که👈 مگر مسلم ابن عقیل معصوم است که به همه دستوراتش عمل کنیم؟!
با این عنوان که👈 تو دستور مستقیم جهاد و ایستادن در مقابل دشمن را نداری!!
با این عنوان که👈 او جوان است و تجربه ندارد!!
با این عنوان که👈 ما منتظر میمانیم تا امام معصوم بیاید و آن گاه برای او جان خواهیم داد!!
راست هم میگفتند ، جان میدادند
اما قتلگاه "عین الورده" و توابین کجا ! و کربلای سیدالشهدا کجا..؟!
با نبودِ مختارها و هانی ها .. ، و با ایجاد شک و شبهه ها و تحلیلات نادرست و القاء ترس از جنگ و تبعاتش در جامعه ی آنروز ، نماینده ی امام را تنها گذاشتند و شد آنچه که میدانید ...
و قرنهاست عبرت نگرفتهایم ! هنوز میشنویم
مگر ولی فقیه معصوم است؟!
هنوز میشنویم که، می مانیم تا امام زمان عجل الله بیاید و برایش جان خواهیم داد ...
اهل کوفه نبودن یعنی : تا وقتی حسین علیه السلام نیامده ، مسلم ولی امر است
تا بصیرت ...قرن ها باید رفت ؛ تا بصیرت ... حسین بن علی ها به مسلخ میروند.
«توابین» وقتی باید میآمدند، نیامدند... وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود. آنها برای امام حسین علیه السلام جان فدا کردند ، اما جانفشانی شان به موقع نبود ؛ لذا اثر کارشان یک هزارم ِکار شهدای کربلا نبود .
اگر آنها همان جان فشانی را در زمان ورود حضرت مسلم انجام میدادند چه بسا "مسیر_تاریخ" عوض میشد .
این یعنی هر حرکتی در #زمان_خودش چقدر اساسی و مهم است .
بیایید مانند توابین نباشیم؛ اماممان به ما احتیاج دارد ..
این قسمت از وصیت نامه حاج قاسم را که فراموش نکردهایم 👇👇
حضرت آیتالله خامنهای را مظلوم و تنها میبینم.
او نیازمند همراهی شماست....
پس شاخص ما فقط #ولایت_فقیه است که ،
نه جلوتر برویم و نه عقب تر.
«وَ اللَّازِم لَکُم لاحق»
و ان شاء الله همه مان جزو لازمین این مسیر باشیم و وظیفه مان را #به_موقع انجام بدهیم.
#بصیرت_نیاز_جامعه
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
✅سختیها و مشقات تحول افرینی
•❌اگرچه تحول افرینی شیرین هست اما #سختهای زیادی در مسیر تحولخواهی وجود
دارد.
🔶مسلم بن عقیل، #مأموریت پیدا کرد اولین قدم را برای #تحول جامعه بردارد. به سمت
کوفه حرکت کرد.
🔷مردم اعلام آمادگی کردند برای اینکه پای تحول بزرگی که اباعبدالله
قرار هست به کمک آنها رقم بزند بایستند اما در #وسط راه پا پس کشیدند.
⚫️مسلم بنعقیل اولین شهید راه تحول افرینی حماسه اباعبدالله بود.
✔️مسلم بن عقیل شهید راه تحول
• شهادت مسلم بن عقیل #نشان داد، چه کسی #آماده تحول هست و چه کسی #مدعی
تحول هست؟
وقتی سنگها را به #پیشانی مسلم بن عقیل میزدند #دل حضرت مسلم
شکست خدا میداند فرمود #چرا مرا سنگباران میکنید مگر در اسلام حکم سنگسار
کردن بر من جاری هست؟
• آخ بمیرم مسلم! اینجا تو را #سنگباران کردند، یک روزی هم #زینب مفسر این شهر را
مردم شروع کردند از بالای بام #سنگ زدند. یکی از این خانم هایی که سنگ می زد
نا راحت شد از بالای پشتبام آمد پایین گفت بگذار به اینها تذکری بدهم رفت جلو
گفت آی خانمها اینجا شهر مسلمانان هست این چه وضع حجابی هست که شما دارید؟
خانمی و بانویی برگشت به او گفت ساکت شو! میدانی ما چه کسانی هستیم؟ ما خاندان
#پیغمبر هستیم. بلافاصله این خانم رفت درب خانه همسایه ها را زد گفت خانمها هرچه
#چادر رو روسری دارید بیاورید. اینها اهلبیت رسول الله ص هستند. 6
الا لعنه الله علی القوم الظالمین
از سرِ دار به دلدار نگاهی دارد
آه این مرد چه چشمان پر آهی دارد
زیر لب زمزمه دارد که گرفتار شدم
به ره مکه هر از گاه نگاهی دارد
مثل حیدر دلش از کوفه به درد آمده است
روی بام است ولی میل به چاهی دارد
با لب پر ترکش غرق تمنا می گفت:
سخن آخر من، سوی تو راهی دارد؟
همه حرف من این است میا کوفه حسین
کوفه بهر تو خیالات تباهی دارد
همه بهر علی اصغر پی تیر سه پرند
یک نفر نیست بگوید چه گناهی دارد؟
تو به همراه خودت اهل و عیالی داری
کوفه امـا سر راه تو سپــاهی دارد
قصد دارند عزیـزان تو را خوار کنند
پس نیا، که حرمت عزت و جاهی دارد
بیشتر از همه دلواپس زینب هستم
بین این قوم مپندار پناهی دارد
الغرض اینکه بساط همه جور است نیا
سهمت از بیعتشان کنج تنور است نیا
(مصطفی هاشمی نسب
به خون چهره دادم غسل از پا تا سر خود را
زیارت میکنم با دست بسته رهبر خود را
به یاد حنجر خونین و کام خشک مولایم
لب عطشان نهادم زیر خنجر حنجر خود را
به هر جا پا نهادم بر رویم بستند درها را
که بر دیوارها بگذاشتم امشب سر خود را
به فرقم هر چه آتش بارد، از گل دوست تر دارم
که وقف خاک جانان کرده ام خاکستر خود را
به موج تیغ دشمن دوست را کردم چنان پیدا
که گم حساب زخم های پیکر خود را
عذار نیلی از سیلی کنم تا هدیه بر زهرا
فرستادم به همراه سکینه دختر خود را
یقین دارم که مولا از برای دیدنم آید
که سوی مکّه افکندم نگاه آخر خود را
صدای نالۀ زهرا به گوشم می رسد آری
که بالای سرم آورده مولا، مادر خود را
الا ای یوسف زهرا میا کوفه که می ترسم
به چنگ گرگ ها بینی علیِّ اکبر خود را
میا از کعبه ای مولای من در این منای خون
که بینی بر فراز دست، ذبح اصغر خود را
به دار عشق (میثم) تا زبان در کام خود داری
مگوئی جز ثنای عترت پیغمبر خود را
اینان که حرف بیعت با یار میزنند
آخر میان کوچه مرا دار میزنند
اینجا میا که مردم مهمان نوازشان
طفل تو را به لحظه دیدار میزنند
این کوفه مردمش ز مدینه شقی ترست
یعنی کسی که باشد عزادار میزنند
دیدم برای آمدنت روی اُشتران
چندین هزار نیزه فقط بار میزنند
اینجا برای کشتن طفل سه ساله ات
هر لحظه حرف سیلی و مسمار میزنند
فتوای: خون نسل علی شد حلال را
هر شب به روی مأذنه ها جار میزنند
آقا نیا که آخرش این شور چشم ها
تیری به صحن چشم علمدار میزنند
سر بسته گویمت که پریشان زینبم
حرف از اسیر کوچه و بازار میزنند
می ترسم از دمی که یتیمان تو حسین
پائین پای نیزه ی تو زار میزنند
این کوفه آخرش به تو نیرنگ میزند
حتی به رأس اصغر تو سنگ میزنند
مهدی نظری
کوفیان شعله به قلب و دل شیدا مزنید
آتش کینه به هر خیمه ی صحرا مزنید
کوفیان همسفر محنت و غم ها نشوید
نقش اندوه به قلب و دل شیدا مزنید
کوفیان بیعت خود از چه چنین می شکنید
رخنه بر کشتی جا مانده به دریا مزنید
کوفیان یکسره تا آتش دوزخ نروید
بی وفایی مکنید این همه در جا مزنید
کوفیان از چه درِ خانه ی خود می بندید
طعنه بر بی کسی عترت طاها مزنید
کوفیان مَرکب اندوه و بلا زین مکنید
بر رکاب ستم و ظلم چنین پا مزنید
کوفیان اهل حریم نبوی چون آیند
شرر کینه به آرامش دل ها مزنید
کوفیان از سرِ بام ستم خانه ی خود
سنگ بر نور دل حضرت زهرا مزنید
کوفیان هر چه که خواهید مرا سنگ زنید
لیک سنگی به سر زینب کبری مزنید
کوفیان شرم و حیا را به تمامی مبرید
پاره ی آتش خود را به سرِ ما مزنید
کوفیان از سرِ بامم به زمین اندازید
به اسیران حرم نعره و آوا مزنید
کوفیان گر سر نیزه سرِ یارم دیدید
تهمت خارجی این گونه به مولا مزنید
کوفیان شهره ی نامردی عالم نشوید
این همه تیر جفا بر من تنها مزنید
کوفیان هر چه که تیر است به سویم بزنید
جانب محرم ما تیر تماشا مزنید
محمد مبشری
وای اگر كار به توهين و جسارت بكشد
وای اگر خواهرتان بار اسارت بكشد
وای اگر اهل و عيال تو زمين گير شوند
دخترک هات پس از رفتن تو پير شوند
نیمهی شب شده و تکیه به دیوار کنم
گریه بر قافلهی غربت دلدار کنم
خستهام بس که از این کوچه به آن کوچه شدم
یاوری نیست در این شهر که بیدار کنم
بین این شهر کسی مردتر از طوعه نبود
چارهای نیست که بر این دل غمبار کنم...
دوره کردند مرا ورنه جلودارم نیست
سپه کوفه اگر قصد به پیکار کنم
سنگباران شدهام ورنه خودم یکنفره
آسمان را سر این شهر چو آوار کنم...
ز سر بام به تو میدهم ای عشق سلام
نشد آخر که تو را بوسم و دیدار کنم
گفته بودم که بیایی؛ تو بیا کوفه نیا
از همین فاصله من خواهش و اصرار کنم
التماست کنم ای ماه نیا سمت بلا
مَردم اما تو ببین گریه چطور زار کنم
منصرف شو ز سفر آبرویم رفت به باد
هرچه گفتم تو «بیا» من خودم انکار کنم
بشکند دستم الهی که نوشته است «بیا»
وای بر من که تو را زار و گرفتار کنم
خاک عالم به سرم شد نکند زینب را
با همین یک کلمه راهی بازار کنم
شاعر : حسین کریمی
اشک من خون شد و از یار خبر نیست، خدا
در دلم از قدم عشق اثر نیست خدا
این حسین است که راهی شده تا کرببلا
تو، به ارباب بگو وقت سفر نیست خدا
قاسم و اکبر و عباس به همراهی او
دیده ی زینب کبراست که تر نیست خدا
تیر و نیزه، لگد و سیلی و زنجیر دگر
تو مگو در سفر عشق خطر نیست خدا
پای را چکمه اگر بود ... خدا رحم کند!
قسمت عمه ما درد کمر نیست خدا ؟
روی نی شمس حسین است کجا هست قمر
سر عباس نگو قرص قمر نیست خدا ؟
نیزه را بر جگر خون خدا می زد یا
شایدم نیزه ی او روی جگر نیست خدا ؟
نیزه ای بر جگر شاه جهان جا خوش کرد
منزل تیزی نی داخل سر نیست خدا !
معجر عمه ما غرق تهاجم باشد ....
پس چرا کون و مکان زیر و زبر نیست خدا ؟
جعفر ابوالفتحی
◾️روضه شب اول ـ
جناب «مسلم» فرزند «عقیل بن ابی طالب» از بزرگان بنیهاشم و پسر عموی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بود.
◾️امام حسین علیه السلام از مدینه خارج شده و در مکه بود که #نامه های مردم کوفه و دعوت از ایشان بسیار زیاد شد.
آخرین نامه که به امام رسید و تعداد نامهها که به
◾️هزاران درخواست بالغ شد، امام بین رکن و مقام دو رکعت نماز گزارد و از خداوند متعال طلب خیر کرد. سپس مسلم را خواست و پاسخ نامه ها را نوشت و در آن آورد :
◾️«سخن شما این است که: “امامی نداریم، به سوی ما بیا شاید خدا به سبب تو ما را هدایت و متحد کند”.
👌من ، مسلم بن عقیل برادر و پسر عموی خود را که مورد اطمینان من است به سوی شما فرستادم، پس اگر برای من نوشت که رأی خردمندان و اهل فضل و مشورت شما همان است که در نامه هایتان خواندم بزودی نزد شما خواهم آمد… »
◾️مسلم در نیمه رمضان از مکه خارج شد و به مدینه آمد. در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله نماز خواند و با خانواده خود وداع کرد و با چند راهنما و همراه به سوی کوفه رفت. شرایط این سفر بسیار سخت بود و مسلم و همراهان راه را گم کردند و دو راهنما از تشنگی جان باختند. تا اینکه مسلم سرانجام در روز پنجم شوال به کوفه رسید.
مردم کوفه دسته دسته نزد مسلم جمع شدند و چون نامه حضرت علیه السلام را بر آنان خواند گریستند. سپس ۱۸۰۰۰ نفر از اهل کوفه با مسلم بیعت کردند. در نتیجه او نیز نامهای به امام علیه السلام نوشت و بیعت این تعداد را خبر داد و ایشان را به حرکت به سوی کوفه ترغیب کرد.
هنگامی که خبر این بیعت به یزید بن معاویه رسید، وی عبیدالله بن زیاد را که حاکم بصره بود مأمور کرد تا حکومت کوفه را نیز عهدهدار گردد. عبیدالله با حیله به شهر وارد شد و حکومت را در دست گرفت و مردم را تهدید کرد. سپس «هانی بن عروه» که از بزرگان کوفه بود و مسلم بن عقیل در منزل او پناه گرفته بود را شکنجه و زندانی کرد.
مسلم هنگامی که خبر شکنجهشدن هانی را شنید از کوفیان خواست که به یاریش بشتابند. مردم به او پیوستند و مسجد و بازار و اطراف قصر پر از جمعیت شد در حالیکه یاران عبیدالله بیش از پنجاه نفر نبودند.
عبیدالله چند نفر را بین قبایل مختلف کوفه فرستاد تا آنها را تهدید و تطمیع کنند و عدهای از اشراف که در قصر او بودند را مأمور نمود که از بامهای دارالاماره مردمی که قصر را محاصره کرده بودند بترساند یا فریب دهند.
اهل کوفه هنگامی که سخن رؤسا و اشراف خود را شنیدند سست شدند. کم کم نجوای خناسان زیاد شد که به هر یک به دیگری می گفتند : «برگردیم، دیگران هستند و کفایت می کنند»!!
اندک اندک جمعیت از پیرامون مسلم پراکنده شد و تنها حدود سی نفر در مسجد برای یاری او باقی ماندند. مسلم که با این پیمان شکنی روبرو شد به همراه آن سی نفر به سوی “ابواب کنده” حرکت کرد. هنگامی که به آنجا رسید تنها ده نفر همراه وی باقی مانده بودند و چون از آن منطقه عبور کرد هیچکس همراه او نبود.
مسلم غریبانه به این سو و آن سو نگاه کرد ولی حتی کسی نبود که وی را راهنمایی کند و یا در خانهاش او را پنهان نماید. سفیر حسین سرگردان در کوچههای تاریک کوفه راه میرفت و نمیدانست کجا برود.
تا اینکه به خانهای رسید که پیرزنی بر در آن ایستاده بود. نام این زن «طوعه» بود و منتظر فرزندش بود که به همراه مردم از خانه بیرون رفته بود. مسلم بر زن سلام کرد و از او آب خواست. طوعه به او آب داد و به داخل خانه رفت. دوباره که بیرون آمد مسلم را دید که بر در منزل نشسته است. گفت: «ای بنده خدا اگر آب نوشیدی نزد خانواده خود رو». مسلم خاموش ماند. زن ، دوباره و سهباره سخن خود را تکرار کرد. مسلم برخاست و گفت : «من در این شهر خانه و خانوادهای ندارم. من مسلم بن عقیلام. این قوم به من دروغ گفتند و مرا فریب دادند و از مأمن خود بیرون آوردند.» پیرزن مسلم را به داخل خانه برد؛ فرشی برایش گسترد و طعامی فراهم نمود. اما مسلم شام نخورد و خوابید و در عالم رؤیا عموی خود امیرالمؤمنین علی علیه السلام را دید که به وی گفت : «بشتاب که تو فردا نزد ما خواهی بود».
از سوی دیگر، عبیدالله که پراکنده شدن مردم را دید جرأت پیدا کرد از قصر خارج شد و به مسجد آمد و برای پیدا کردن مسلم هزار دینار جایزه تعیین کرد.
فرزند طوعه که به خانه برگشت از وجود مسلم در منزل با خبر شد و با طلوع فجر خبر را به دشمنان رساند. عبیدالله گروهی متشکل از دهها سپاهی را برای دستگیری او فرستاد.
مسلم مشغول عبادت بود که لشگریان به منزل طوعه رسیدند. هنگامی که وی صدای شیهه اسبان را شنید دعای خود را به شتاب تمام کرد و زره پوشید و از طوعه تشکر کرد و به مقابله با لشگر شتافت مبادا که خانه پیرزن را بسوزانند.
مسلم که مردی جنگاور بود بیش از ۴۰ نفر از نامردان کوفی را کشت تا اینکه آنان دسته جمعی بر او حمله کردند و از بامها نیز سنگ بر او میزدند تا سرانجام بر اثر شد
اعمال ماه محرم
https://eitaa.com/fatemi222/3997
علت دهه گرفتن
https://eitaa.com/fatemi222/3998
محرم ماه آتش بس
https://eitaa.com/fatemi222/4000
💢تاریخ عزاداری در عصر معصومین
👇
https://eitaa.com/fatemi222/4002
تشویق معصومین به عزاداری
https://eitaa.com/fatemi222/4003
گسترش عزاداری بعد معصومین
https://eitaa.com/fatemi222/4004
اهل سنت و عزاداری
https://eitaa.com/fatemi222/4005
عزاداری زمان قاجار
https://eitaa.com/fatemi222/4006
محدودیتها در عصر پهلوی
https://eitaa.com/fatemi222/4007
۱۳ عدد فلسفه عزاداری
https://eitaa.com/fatemi222/4009
شش نکته در روایات از عزاداری
https://eitaa.com/fatemi222/4013
توصیه علما
https://eitaa.com/fatemi222/4015
🔳روضه
از سرِ دار به دلدار نگاهی دارد
https://eitaa.com/fatemi222/4018
اشتباه مردم در زمان حضرت مسلم
https://eitaa.com/fatemi222/4016
حضرت مسلم اولین شهید
https://eitaa.com/fatemi222/4017
اشعار
https://eitaa.com/fatemi222/4018
متن روضه
https://eitaa.com/fatemi222/4025
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
📝👈 اگر #مسافر 🚘 در محلّی #قصد_اقامت_ده روز نماید و بعد از آن #منصرف شود، #نماز و #روزه او چه حکمی دارد؟
✅👈 #پاسخ
اگر از اول #قصد ماندن در جایی به مدت ده روز و بیشتر را نداشته باشد از همان اول نماز 🤲 و روزه اش شکسته است اما اگر قصد ده روز کند و روزه بگیرد چنانچه :👇
1⃣👈 #پیش_از_ظهر 🌞 منصرف شود و نماز چهار رکعتی_نخوانده، #روزه اش صحیح نیست و نمازها را نیز باید #شکسته بخواند.
2⃣👈 #بعدازظهر منصرف شود و نماز چهار رکعتی نخوانده، نمازها شکسته است و نمی تواند روزه های آینده را بگیرد ولی روزه آن روز صحیح می باشد.
3⃣👈 #بعدازظهر منصرف شود و یک نماز چهار رکعتی خوانده باشد #روزه اش صحیح است و باید تا آنجا هست #نمازها را تمام بخواند و روزه ماه رمضان 🌙 را بگیرد.
4⃣👈 هرگاه #شک کند که آیا نماز چهار رکعتی خوانده و بعد منصرف یا #مردّد شده یا نه، نمازهای خود را #شکسته بخواند.
📗#منبع:
۱. رساله سیزده مرجع احکام مسافر
۲. سایت هدانا
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#وطن_کودک
1⃣👈#وطن كودك 👨 همان وطن پدر و مادر اوست، مگر آن كه پس از #بلوغ از وطن پدر و مادر #اعراض كرده باشد.
2⃣👈 #كودك پس از #بلوغ، اگر پدر و مادرش از وطن اصلى خود #اعراض كرده و وطن ديگرى را برگزينند، فرزند #تابع آنها نيست مگر آن كه خود #قصد كند آنجا را وطن قرار دهد و يا #مستقل نباشد.
3⃣👈 ملاك تبعيت فرزند از پدر و مادر در وطن جديد، آن است كه فرزند #استقلال نداشته باشد.
4⃣👈 اگر كودك در شهر يا روستايى #متولد شده و بزرگ شده آنجا باشد، آن شهر يا روستا وطن او محسوب مى شود نه صِرف #تولد.
5⃣👈 #وطن اصلى مادر يا پدر كه محل #زندگى پدر و مادر نيست، وطن كودك محسوب نمى شود.
📗 #منابع:
۱. العروه الوثقی ج ۲ ص ۱۴۲ م ۳
۲. ۲. استفتائات امام خمینی ج ۱ ص ۲۶۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
﷽ #احکام_مسافر
💠مسافري كه بايد نمازهاي چهار ركعتي را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد و مسافري كه نمازش را تمام ميخواند، مثل كسي كه شغلش مسافرت، يا سفر او سفر معصيت است، بايد در سفر روزه بگيرد.
🔹كسي كه نميداند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد، روزهاش باطل ميشود، و اگر تا مغرب نفهمد، روزهاش صحيح است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
﷽ #احکام_مسافر
🔺اگر وسیلهای که مسافر با آن به مسافرت میرود، غصبی است:
💠باید نمازش را شکسته بخواند (حضرت امام، آيات عظام فاضل، خويي، تبریزی، اراكي)؛
💠بنابر احتیاط واجب، باید نمازش را هم شکسته بخواند و هم کامل (آيات عظام مکارم، گلپايگاني، صافي، زنجاني، وحيد)؛
💠اگر این سفر برای فرار از مالک آن وسیله باشد، باید نمازش را کامل بخواند (آيات عظام سیستانی، وحيد).
💠نماز تمام است. (آيت... بهجت)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
﷽ #احکام_مسافر #احکام_سفر
❓پرسش
1-مسافر بعد از طي چند کيلومتر بايد نمازش را شکسته بخواند؟
2-آيا فاصله بين دوشهر باعث شکسته شدن نماز است يا اينکه مقصد مهم است؟ مثلا (فاصله بين شهر الف و ب به حد شرعي نمي رسد ولي از مبدأ که وسط شهر الف است تا مقصد که آخر شهر ب است حد شرعي رو شامل ميشه) آيا بايد از خروجي شهر الف تا ابتداي شهر ب حساب کنيم، يا از درب منزل که وسط شهر الف است تا مقصد که آخر شهر ب است حساب کنيم؟ مرجع ،رهبري
📝پاسخ
اگر به نیت نقطه خاصی از شهر مقصد می رود
چنانچه فاصله از انتهای شهر مبدأ (از آخرین خانه های مسکونی شهر) تا نقطه مد نظر در شهر مقصد 22 ونیم کیلومتر یابیشتر باشد نمازش شکسته است (بعداز عبور از حد ترخص نماز شکسته می شود ) و اگر مسافت کمتر باشد نماز کامل است
اما اگر قصد رفتن به نقطه خاصی از شهر را ندارد و هدفش رفتن به خود شهر باشد در اینجا نیز اگر فاصله از انتهای شهر مبدأ تا ابتدای شهر مقصد 22ونیم کیلومتر یا بیشتر باشد نماز بعد از حد ترخص شکسته می شود و اگر فاصله کمتر باشد نماز کامل است .
حد ترخص حدود 1350 متر بعد از آخرین خانه های مسکونی شهر است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
#احکام_مسافر
💬سوال
حد ترخص چیست؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
حدّ ترخّص مکانی است که بعد از رسیدن به آن نماز قصر میگردد.
- تعریف حد ترخص: حدّ ترخّص در اصطلاح فقه به مکانى اطلاق مىشود که مسافر با رسیدن به آن جا دیوار خانههاى شهر را نبیند و اذان را نشنود.
- حکم فقهی حد ترخّص: از شرایط مشروعیت یافتن تقصیر نماز و افطار روزه براى مسافر، رسیدن او به حدّ ترخّص است؛ چنان که هنگام بازگشت از سفر، حدّ ترخّص، نقطه پایان مشروعیت قصر نماز خواهد بود.
- ملاک در حد ترخص: در اینکه معتبر در حدّ ترخّص، تحقق یکى از دو ملاک یاد شده (ندیدن دیوار خانههاى شهر و نشنیدن اذان) است، یا هر دو باهم، و یا نشنیدن صداى مؤذن به تنهایى و یا ندیدن دیوار خانههاى شهر به تنهایى، اختلاف است.
* قول اوّل به مشهور متقدمان و قول دوم به مشهور متأخران منسوب است.
* اختلاف موجود در حدّ ترخّص، هم زمان رفتن شخص به سفر را و هم زمان بازگشت او از سفر را شامل میشود.
لیکن برخى از کسانى که تحقق هر دو امر را معتبر دانستهاند، بین رفتن به سفر و بازگشت از آن به وطن تفصیل داده و در صورت نخست حدّ ترخّص را عبارت از تحقق هر دو امر فوق دانسته و در فرض دوم قائل به وجوب قصر نماز براى مسافر تا رسیدن به خانه خود شدهاند؛
* چنان که برخى از کسانى که قائل به کفایت یکى از دو امر یاد شده، در تحقق حدّ ترخّص در رفتن به سفر شدهاند، هنگام بازگشت، تقصیر نماز را تا حدّ شنیدن صداى مؤذن واجب مىدانند.
- حد ترخص در بلاد کبیره: در اینکه حدّ ترخّص در شهرهاى بسیار بزرگ ( بلاد کبیره) همانند حدّ ترخّص در شهرهاى متوسط و کوچک است یا اینکه حدّ ترخص در آنها عبارت است از ندیدن دیوار آخرین خانههاى محلّهاى که در آن سکونت دارد و نشنیدن اذان آن، اختلاف است.
* بنابر قول دوم، مبدأ مسافت در بلاد کبیره آخر محلّه است نه آخر شهر
-------------------------------------
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
📿📖 #احکام_نماز
💠برخی از مواردى که تکرار نماز واجب است :
🔹_ پیش از وقت خوانده شده باشد.
🔹_ پشت به قبله یا به طرف راست یا به طرف چپ قبله به جا آورده است.
🔹_ مسافر در جایى که باید نمازش را شکسته بخواند، کامل خوانده یا برعکس.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222