eitaa logo
منبرک فاطمی
7.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
در يک کلام تنهايي امام را مي‌توان حاصل چند چيز دانست: توطئة بسياري از خواص و جريان نفاق: از حاکماني چون معاويه و يزيد گرفته تا قاضياني چون شريح قاضي که به جهت مقام دنيا يا مال دنيا يا هر دو، باعث تنهايي امام شدند و منافقاني چون عبدالله بن عمر و....
👌سکوت و بي تفاوتي برخي از خواص و آگاهان که يا از روي بي معرفتي حق را اشتباه کردند 👈 و يا اين که از روي دنيا طلبي سکوت اختيار نمودند و حق را پايمال کردند. 👈هم‌چون ابن عباس ها، سلمان بن صرد خزاعي ها و..... جهالت و حيرت تودة مردم چه به جهت سطحي نگري، بي معرفتي و دنيا گرايي و رسيدن به متاع ناچيز دنيا. 👈 کساني چون عبدالله بن مطيع عدوي ، طرماح بن عدي ، عبيدالله بن حر جعفي ، عبدالله المشرقي و..... @fatemi222
🔹امام باقر علیه السلام در مورد کساني که به جنگ سيد الشهدا آمده بودند، مي‌فرمايند: «و کل يتقربون الي الله بدمه»؛ آن‌ها مي‌خواستند با ريختن خون حسين به خدا تقرب‌ جويند
🔹استنشاق مردم در فضاي غبار گرفته و متعفن و حاکميت رفاه و شکم پرستي ، را تربيت مي‌کند که براي يک لقمه نان، به ولي خدا حمله مي‌کنند. 🔹 در مورد حضرت صاحب‌(عج) نيز اين صفت و ويژگي غربت و تنهايي وجود دارد. 🔹 ايشان نيز به سبب موضع‌گيري حاکمان و خواص امت خويش از يک سو و کوتاهي عوام از سوي ديگر هزار و اندي سال است که در غربت و غيبت به سر مي‌برند.
👌همان شرايطي که جد ايشان را غريب نمود، باعث شده‌است که ايشان نيز الوتر والموتور شود. 👈الخشاب مي‌گويد: از محضر امام حسينه سؤال کردم: آيا شما صاحب اين امر هستيد؟ فرمودند : لا ، ولکن صاحب الامر الطريد الشريد ، الموتور بأبيه؛ نه من نيستم بلکه صاحب اين امر کسي است که از ميان مردم طرد شده و کناره گيري مي‌کند و انتقام خون پدرش (امام حسين) گرفته نشده‌است. 👌 طريد و شريد هر دو به معناي کنار زده و رانده شده‌است. 👈 حاجي نوري در معناي شريد مي‌گويد رانده‌شده از مردمي که آن حضرت را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و حق او را به جاي نياوردند...
👌و جالب است که اين روايت از امام حسينه نقل شده است که خود نيز به همين صفت و ويژگي در ميان امت خويش توصيف شده و آيا امروز و امت حضرت حجت نيز همان ويژگي‌هاي امت سيد الشهدا را دارند و آن‌ها باعث تنهايي و غربت ايشان شده‌اند؟ و در روايتي امام کاظمه به نقل از سيد الشهداه مي‌فرمايند: «...هو الطريد الوحيد الغريب الغايب عن اهله الموتور بأبيه» ؛ «حضرت مهدي همان رانده شدة تنهاي غريبي است که از کسان خويش غائب است و هنوز انتقام خون پدرش گرفته نشده است»
✋در زيارت حضرت صاحب الامر(عج) همان لقب الوتر الموتور که در زيارت عاشورا درمورد سيد‌الشهداه آمده، 👈براي ايشان آورده شده ‌است. «المترقب الخائف و الولي الناصح ، سفينه النجاه.... و الوتر الموتور و....»؛ 👈امام زمان(عج) منتظري است که در حال ترس به سر مي‌برد و سرپرستي خير خواه، کشتي نجات و تنهاي تنها است. ✋ خلاصه اين‌که عامل غربت و تنهايي امام معصوم، « چه امام حسينه باشد و چه مهدي(عج)» ما آدم‌ها هستيم و مائيم که دوران غيبت ، زمان غربت و هنگام فراق و جدايي خود را از امام رقم زديم و به قول خواجه طوسي « وجوده لطف و عدمه عنا؛ وجود امام زمان لطف پروردگار بر ماست و نبود و غيبت او ناشي از ماست»
👌حضرت زهراه در خطبة فدکيه علت مسلمين و تنهايي امير‌المؤمنينه بعد از پيامبر را ترسيم کردند که مي‌توان آن را به عنوان علت غربت و تنهايي امام حسينه و حضرت مهدي(عج) نيز ذکر کرد: 🔹 خار نفاق؛ 🔹کهنه شدن دين در نزد مردم؛ به سخن در آمدن گمراهان خاموش؛ 🔹ارجمند شدن فرومايگان گمنام؛ 🔹جولان دادن و خود نمايي اهل باطل؛ 🔹عمل نکردن به قرآن؛ 🔹دنيا طلبي و ميل به راحتي و رفاه
اگر بخواهيم تنهايي اين دو امام را بهتر بفهميم و وظيفة خود را در قبال اين تنهايي و غربت بيش‌تر درک کنيم، بايد مقايسه‌اي بين شرايط زماني اين دو امام بنماييم و روشن کنيم که شرايط زماني قيام حضرت مهدي(عج)، نقاط مشترک فراواني با شرايط زماني قيام امام حسينه دارد.
👇👆
مبحث دوم جهت روز عاشورا
بسم الله الرحمن الرحیم ❇️خصوصیات حادثه عاشورا: 1-بزرگی : ◾️مصیبت عاشورا ابعاد گوناگونی دارد؛ برخلاف آن چه اهل می گویند این حادثه، حادثه ای و محدود است که در یک نقطه مشخصی اتفاق افتاده و از نظر هم به حسب ظاهر عمر کوتاهی داشته و در کمتر از یک روز، جنگ به پایان رسیده است؛ 👈این حادثه از عظمت خاصی در عالم برخوردار است. 👇👇 1-یکی از خصوصیات این حادثه، و بزرگی آن است 2-خصوصیت دوم آن این حادثه است. 👈حادثه، حادثه ای و با جلالت است؛ به طوری که کل عالم با این حادثه درگیر است. در زیارت عاشورا مکرر خوانده ایم: «یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصِیبَةُ بِکَ [بِکُمْ ] عَلَیْنَا وَ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ الْإِسْلامِ وَ جَلَّتْ وَ مُصِیبَتُکَ فِی السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ». 👌مصیبت به واسطه تو بر ما عظمت و جلالت یافته، نه اینکه مصیبت تو فقط بر ما عظمت دارد، بلکه این مصیبت برای همۀ ها بزرگ است. 👌بنابراین، این حادثه به حسب حادثه ای محدود است، ولی همۀ ، ملکوت عالم، آسمان و زمین با این حادثه درگیر هستند. در جای دیگریی از این زیارت می خوانیم: «مُصِیبَةً مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ [الْأَرَضِینَ ]» 👌 مصیبتی است که برای اسلام بسیار سنگینی بود. این مصیبت بر همۀ آسمان ها و زمین سنگینی می کند. 2-گریستن همه عالم: 👈 در روایات ما هست که همۀ بر وجود مقدس سید الشهدا(علیه السلام) گریسته اند. از عالم ملک، از گیاهان و و حیوانات تا جمادات، هم چنین عالم ملائکه و انسان و ، همه و همه بر حادثه عاشورا گریسته اند. 👈این احادیث سخن کسانی است که ملک و عالم را می دیدند. 👌حرف بی حساب و کتابی نیست. آن چه در عالم واقعیت داشته، بیان می کردند. 👈 چشمی می خواهد که بتواند حجاب ملک را بزند و ببیند تمام عالم، ملک و ملکوت در این حادثه مبتلا و گرفتار هستند. 👈روایات ما بیان می کند، های دریا، پرندگان و جمادات گریسته اند. 👈در روز عاشورا هر را که برمی داشتی، از زیر سنگ خون می جوشیده. 👌شاید این حادثه ، حادثه ای نیست که همه بتوانند با چشم سر ببینند. 👈آن هایی هم که اهل ، این حادثه را مشاهده می کردند که چطور در مصیبت سید الشهدا(علیه السلام) می گرید. 👌این نکته هم قابل توجه است که بعضی این گونه دلالت می کند که حیوانات، و جمادات گریه کرده اند و این ها را حمل بر می کنند. 👈 می گویند گریه حقیقی نبوده، در حالی که این ماجرا واقعیت داشته است. همۀ موجودات عالم اند؛ ولو اینکه ما آن ها را درک نکنیم. ◾️ارتباط عالم با ﷼ولی خدا 🌹خداوند می فرماید: 👌«تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ». 🌹همۀ مخلوقات تسبیح گوی خدا هستند، ولو اینکه ما گوش شنیدن این تسبیح را نداشته باشیم. آن هایی که به این مقام رسیده و این برای آن ها برداشته شده، ملائکه و جمادات و نباتات را می شنیدند. 👈وقتی زبان به ذکر باز می کردند، در و دیوار با آن ها می شد. این واقعیتی است که همۀ عالم زنده است و تسبیح خدا را می گوید. 👈همۀ عالم ارتباط با ولی خدا دارد. لذا در مصیبت خدا همۀ عالم درگیرند. 👈همۀ عالم مبتلا هستند و همه در فقدان سید الشهدا(علیه السلام) گریسته اند، گرچه این گریه ها است. 👈شما عنایت دارید ما الان می کنیم، چه اتفاقی میفتد؟ 👈 حادثه ای پیش می آید؟ 👈عواطف ما تحریک می شود و به دنبال عاطفه ها، آثاری در ظاهر ما، در ما پیدا می شود. اشک از چشم ما جاری می شود. حالت جسم ما تغییر می کند. ما به این، بکا و گریه می گوییم. 👌حالا موجودی که از بیرون نگاه می کند و با عواطف انسانی همراه ، می فهمد که ما گریه می کنیم؟ 👌گیاهان و نباتات هم همین طورند. ما چون راهی به آن ها نداریم، این ها را حمل بر مجاز می کنیم. درحالی که این سخن خداست، سخن اولیای خداست.