✨✨✨✨
✨فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ﴿۲۰۰
💠پس گروهی از مردم می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا [کالای زندگی] عطا کن.
✨و آنان را در آخرت هیچ بهره ای نیست.
✨وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿۲۰۱﴾
💠و گروهی از آنان می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکی و در آخرت هم نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگاه دار.
✨أُولَئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۲۰۲﴾
💠اینانند که از آنچه به دست آورده اند، نصیب و بهره فراوانی دارند، و خدا حسابرسی سریع است.
✨✨✨✨✨✨
💠سوره بقره
✨بخشی از آیه 200 و آیات 201 و 202💠
@fatemi5
🔴بدعت ، ویرانی اسلام ...
♦️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : هر گاه بدعت ها در میان امت من آشکار شود، عالم باید علم خویش را آشكار كند ، ( و بدعت زدایی نماید )و هر كه چنین نكند ، لعنت خدا بر او خواهد بود . و كسى كه نزد بدعت گذارى رود و بزرگش بدارد ،قطعا در ویرانی اسلام كوشیده است.
♦️قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :
إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِی أُمَّتِی ،
فَلْیُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ ،
فَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ ، فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ .
مَنْ أَتَى ذَا بِدْعَةٍ فَعَظَّمَهُ ،
فَإِنَّمَا یَسْعَى فِی هَدْمِ الْإِسْلَامِ .
📚 کتاب #اصول_کافی/ جلد۱
@fatemi5
🌺🌺 شبیه ترین انسانها به پیامبر (ص)
🌺پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللّه. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَليَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَيظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ.
🌹آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: بله اى رسول خدا! فرمودند:
✅ هر كس خوش اخلاق تر
✅ نرم خوتر
✅ به خويشانش نيكوكارتر
✅ نسبت به برادران دينى اش دوست دارتر
✅ بر حق شكيباتر
✅ خشم را فروخورنده تر
✅ و با گذشت تر
✅ و در خرسندى و خشم با انصاف تر باشد.
📚 كافى، ج 2، ص 240، ح 35
@fatemi222
موضوع: #راهکار_مبارزه_با_تفرقه
بسم الله الرحمن الرحیم-
با تبریک هفته وحدت
داوند در قرآن می فرماید: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَیَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» (انعام، ۱۰۸) و آنهایی که جز خدا را میخوانند، دشنام مدهید که آنان (نیز) از روی دشمنی و به نادانی، خدا را #دشنام خواهند داد.
بعضی از اعمال، موجب تفرقه و ضعیف شدن وحدت می شود که باید ترک شود :
1. جلوگیری از #تحریک احساسات و عدم توهین به مقدسات از مهمترین عوامل وحدت بخش ، توهین نکردن به مقدسات صاحبان مذاهب و فرقه های مختلف و رعایت ادب در گفتار نسبت به آنهاست.
این یک اصل دینی و عقلانی در میان ما امت اسلامی است که میگوییم: «آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند». بر این اساس همانگونه که ما نمیخواهیم به بزرگان، ما بی ادبی و بی احترامی شود، دیگران نیز اینگونه اند و اسائه #ادب به بزرگان و مقدسات خویش را برنمیتابند. این اصل و قاعده در مورد همگان عمومیت دارد و هیچ فرقه و حزبی از آن مستثنا نشده و لذا خداوند، طبق آیه ای که تلاوت شد، فرموده است حتی به بتهای کفار توهین نکنید.
2. پرهیز از تکفیر صاحبان #فرقه های اسلامی در طول تاریخ و به ویژه در عصر حاضر یکی از مهمترین عوامل تفرقه و نبرد و قتال میان مذاهب و فرق گوناگون بحث «تکفیر» بوده است.
طبیعی است که هر فردی نظرات خود را حق و صحیح دانسته و سایر مذاهب و اندیشه ها را باطل یا ناصواب بداند؛ اما باید دانست که دیگران نیز درباره عقیده خود چنین فکر و ایدهای دارند و اگر قرار باشد، هر مذهبی مذهب دیگر را #تکفیر کند؛ در آن صورت به #کینه توزی، جنگ و نبرد و برادرکشی خواهد انجامید و این به نفع هیچ مذهبی نیست که با این روش با مخالفان خود برخورد کند. قرآن این روش،را مورد مذمت قرار داده و فرموده است: لَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» (نساء، ۹۴) به کسی که نزد شما اظهار اسلام میکند مگویید تو مؤمن نیستی.
3. پرهیز از بی اخلاقی و عمل به دستورات اخلاقی قرآن این که قرآن همواره بر احسان، نیکوکاری، انفاق و دیگر #رفتارهای پسندیده و معروف تأکید میکند و انسانها را به رعایت اصول اخلاقی مانند غیبت نکردن، عدم سوءظن و پرهیز از تجسس در کار دیگران و عیبجویی نکردن و غیره فرا میخواند به نوبه خود تأثیر بسزایی در ایجاد وحدت و انسجام امت دارد و موجبات زدودن اختلاف و نزاع را میان مردم فراهم میکند. قرآن کریم در این مورد میفرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ (حجرات، 11 )
@fatemi5
سیره پیامبراعظم.pptx
5.29M
✳️ پاورپوینت سیره پیامبر اعظم صلی الله علیهوآله
@fatemi5
@bankpowerpoint
✳️برای دوستان خودفورواردکنید.
پيامبر.PPS
2.7M
✳️ پاورپوینت کامل درمورد پیامبر خدا صلی الله علیه وآله
@bankpowerpoint
@fatemi5
12w.mp3
4.04M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_رفیعی
شیوه های تبلیغی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله🔴
🔴زحمات زیاد پیامبر گرامی اسلام
هدایتگری های رسول مکرم اسلام
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
╭┅─────────┅╮
@mediamenbar
@fatemi5
sokhanrani 4-9-97.mp3
8.72M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_رفیعی
🔸موضوع: چهارده نکته کلیدی درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
🔸حجم: 8.3 مگابایت
🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
╭┅─────────┅╮
@mediamenbar
@fatemi5
بمناسبت هفته وحدت👇
⬅️ پاورپوینت سیره پیامبر اعظم صلی الله علیهوآله
✅شیوه های تبلیغی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
⬅️زحمات زیاد پیامبر گرامی اسلام
✅هدایتگری های رسول مکرم اسلام
⬅️#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
✅چهارده نکته کلیدی درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
در کانال👇👇
@fatemi5
(5) يكى ديگر از موارد تواضع و فروتنى حضرت اين بود كه هر وقت وارد مجلس مىشد، هر جا كه جاى خالى بود مىنشست. مانند ما خودخواهان يا نادانان نبود كه دنبال صدر مجلس هستيم، و خيال مىكنيم كه بايد بالا و بالاتر نشست. اصلاً آنجا كه انسان والا مىنشيند، والا است، نه آنكه انسان والا بايد در جاى والا نشيند.
عزيزانم! قطعاً اين از تواضع است كه انسان در جايى كه خالى است بنشيند و هرگز منتظر نباشد كه ديگران در برابرش قد علم كنند و برخيزند تا آن جناب را در صدر مجلس بنشانند. اين حالت، بدون ترديد برخاسته از هواى نفس است و تكبّر كه بايد زدوده شود و گاهى، بلكه بيشتر به خاطر عقدههاى درونى و محروميتهاى ديرينه است كه شخص مىخواهد از اين راه خودى نشان دهد!!
(6) پيامبر آرام و آهسته سخن مىگفت و هيچگاه فرياد نمىزد و صدا را بلند نمىكرد. مجلس آن حضرت نيز از چنان آرامشى برخوردار بود كه عين ادب و تواضع است و كسى در مجلس پيامبر بلند سخن نمىگفت؛ «و اغضض من صوتك» (لقمان، آیه 19) و دستور هم همين بود كه كسى صدايش را بالاتر از صداى رسول الله نكند «لاترفعوا اصواتكمفوق صوت النبى» (حجرات، آیه 2) و چون خود حضرت آهسته و آرام سخن مىگفت، لذا مجلسش بسيار آرام و باوقار بود كه حتى صداى به هم زدن بال پرنده به گوش مىرسيد.
منبع: ماهنامه «پاسدار اسلام»، شماره 222.
گوشهاى از #اخلاق عظيم پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم
روزهاي بس شيرين و به ياد ماندنى و تاريخساز پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم را نمىتوان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقص توصيف و تعريف كرد.
او هرگز در اين واژهها نمىگنجد و فراتر از آن است. انسان كاملى كه تمام افلاك و موجودات را خدا به خاطر او آفريد و اگر او نبود، هيچ چيز نبود. «لولاك لما خلقت الافلاك» و الّا انسانى كه تا قاب قوسين او ادنى بالا رفت و به جايى رسيد كه جبرئيل، آن ملك مقرب و واسطهی وحى الهى به آنجا هرگز نرسد و با صراحت به او عرض كرد: «اگر يك مو بالاتر روم، به نور تجلى بسوزد پرم». ولى رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم رفت و به جايى رفت كه نه در خرد آيد و نه بر ورق نگاشته شود و نه حتى در وهم و خيال! اوست كسى كه خدايش دربارهاش فرمود: «و انك لعلى خلق عظيم». پس ما به جاى اينكه حرفى بزنيم كه نه آغازش و نه انجامش ما را به جايى مىرساند، چرا كه جز آفريدهاش و برادرش كسى او را نخواهد شناخت؛ «يا على! ما عرف الله الّا أنا و أنت و ما عرفنى الا الله و أنت و ما عرفك الا الله و أنا». پس روا است كه لب فرو بنديم و سخن كمتر گوئيم.
بيائيم در اين سخن ربّانى كه پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم را داراى منشى سترگ و اخلاقى عظيم معرفى مىكند بيانديشيم و از زبان روايت، نمى از اين اقيانوس پرفيض برگيريم. شايد برخى عزيزان به كار بندند و از رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم الگوى زندگى بگيرند كه قرآن فرمود: «و لكم فى رسولالله اسوة حسنه».
جملههايى كوتاه در منش و روش زندگى حضرت بيان مىشود كه هم بركت است و پر مايه بركتى است و هم برنامه به زيستى و خداپسندانه:
(1) آنقدر حضرت #متواضع و فروتن بود كه متن روايت او را «خاضع الطرف» مىنامد. يعنى به زمين نگاه مىكرد و سر را كمتر بالا مىبرد. اين چنين باوقار و متين... باادب و فروتن. چنان در برابر خالقش خاضع و خاشع بود كه بيشتر سر فرود مىآورد و كمتر سر را بلند مىكرد. چرا که پيوسته خدا را حاضر و ناظر مىديد و لحظهاى، بلكه كمتر از لحظهاى هم از ياد و ذكر خدا غافل نبود.
(2) يكى ديگر از نشانههاى بارز تواضع و خوى نيكويش اين بود كه به هركه مىرسيد، پيشقدم در #سلام كردن بر او بود. سلام كه خود تحيّت اسلامى است و پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را به ما ياد داده، خود نيز بيش از همه و پيش از همه به آن عمل مىكرد و قبل از آنكه ديگرى بر او سلام كند، او خود سلام مىكرد. هرگز پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم ملاحظه نمىكرد كه آن فرد بزرگ است يا كوچك، دانشمند است يا بىسواد، ثروتمند است يا فقير. آرى، حضرت آنقدر عظمت داشت كه بر همه افراد بدون ملاحظههاى ايسمى، شغلى، خطّى، مسئوليتى، مالى و... سلام مىكرد و او با اينكه بزرگترين از هر نظر بود، بر كوچكترين انسانها از هر نظر سلام مىكرد و بيشتر براى اينكه ما را به اين سنّت حسنه تشويق كند، مىفرمود: «سلام را نود و نه حسنه است و جوابش يك حسنه.»
(3) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم هرگز بدون جهت #سخن نمىگفت و اگر سخنى مىگفت بيشتر جنبهی موعظه و پند داشت. يا مطلبى را مىآموخت و يا به معروف و خيرى امر مىكرد و يا از شرّ و منكرى مردم را باز مىداشت. تمام سخنانش سودمند و يك كلمه، نه بلكه يك حرف، پوچ و بىارزش نبود، زيرا خوب مىدانست كه: «و ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد». وانگهى پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم اسوه است و الگو و اوست انسان كامل. پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم كسى است كه نخستين آفريدهی پروردگار، نور مباركش است: «اول ما خلق الله نورى». (سیره حلبیه، ج 1، ص 159) پس، از اين نور كامل چيزى تراوش نمىكند جز نور و هر چه مىگويد گفتهی خدا است؛ «و ما ينطق عن الهوى ان هو الا وحىيوحى». (نجم، آیه 3 و 4)
(4) پيامبر هرگز از ذكر خدا غافل نمىشد. در روايت است: «و لايجلس و لايقوم الا على ذكر»؛ او نمىنشست و برنمىخاست جز با ذكر و ياد خدا. پيامبر در هر آن قرين و همنشين ذكر خدا بود، چه بر زبان آورد و چه در دل گويد. او خود ذكر خدا را كفاره مجلس مىدانست و اعلام مىداشت كه اگر در مجلسى ياد خدا نباشد، يا ذكرى از اهلبيت علیهمالسلام كه آن نيز ياد خدا است، پس آن مجلس بر اهلش وزر و وبال است و نحس است و شوم. اگر حضرت مىخنديد از تبسّم تجاوز نمىكرد؛ «جل ضحكه التبسم»، زيرا قهقهه و خندهی با صدا، با شئون انسان مؤدّب منافات دارد، چه رسد به انسان كامل و چه رسد به اشرف مخلوقات.
چکار کنم خدا منو ببخشه|
بخش اول بدونم بعضی از گناهان رو خدا نمیبخشه
فعلا من زیر رو مطالعه کنید👇
✅نابخشودنی ها
در میان گناهان، هستند گناهانی که بخشیدنی نیست و به هر صورتی است فرد باید #مراقب باشد که به هیچ عنوان به آنها آلوده نشود. گناهانی که #ارزش انسان را به کلی نابود کرده و او را راهی #عذاب میکند. آیات قرآنی این معصیت ها را بیان کرده است.
1- کفر و #شرک
انسانی میتواند امیدوار به عفو و بخشش الهی باشد که #اعتقاداتی صحیح داشته باشد. کسی که خدا را به یکتایی قبول نکرده، چگونه خدا او را ببخشد. همچنانکه خداوند متعال فرموده است:
⏪ « إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ یَشَاءُ(نساء/48) مسلماً خدا اینکه به او شرک ورزیده شود نمی آمرزد، و غیر آن را برای هر کس که بخواهد می آمرزد.»
پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ بَشِیراً لَا یُعَذِّبُ اللَّهُ بِالنَّارِ مُوَحِّداً أَبَداً وَ إِنَ أَهْلَ التَّوْحِیدِ لَیَشْفَعُونَ فَیُشَفَّعُون؛
قسم به خدایی که مرا امیدوار کنندهای بر حق مبعوث کرد؛ کسی که یکتاپرست باشد در آتش عذاب نمی شود و اهل توحید شفاعت می شوند و شفاعت می شوند.»(امالی صدوق/ص296)
🔺پس برای بهرهمندی از بخشش الهی و شفاعت باید #خداشناسی صحیحی داشت. البته چنین کسی تسلیم گناه نمیشود. زیرا خدا را حاضر و ناظر خویش میداند و فقط در اثر #غفلت، دچار گناه و سیاهی میشود که در این صورت، اعتقادات صحیح، شفیعی برای او به شمار میآید.
2- #دشمنی با خدا و پیامبر
دشمنی با خدا و پیامبر نیز از گناهان غیر قابل بخشش در قرآن بیان شده است: «أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِیهَا ذَلِكَ الْخِزْیُ الْعَظِیمُ(توبه/63)
آیا ندانسته اند که هر کس با خدا و رسولش دشمنی و مخالفت کند، مسلماً آتش دوزخ برای اوست که در آن جاودانه و رسوایی بزرگ است.»
دشمنی گاهی شمشیر کشیدن و گاهی نافرمانی کردن است. همانگونه که امام باقر(علیهالسلام) فرمودند: «مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَایَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ؛ هرکس اطاعت خدا را بکند، او برای ما دوست است و هرکس نافرمانی خدا را انجام دهد، او برای ما دشمن است و به دوستي ما نمیرسد مگر به وسیله عمل و ورع.»(الکافی، ج2، ص75)
3- #حق الناس
🔺یکی از گناهانی که بخشیده نمیشود. حق الناس است. البته حق الناس مفهومی گسترده است. بدهیهای مالی، #غیبت، تهمت، بردن آبروی دیگران و قتل از آن دسته به شمار میآید. بخشیده نشدن حق الناس در اصل شعبهای از عدالت الهی نیز هست. چرا که در حق الناس طرف حساب شخص گناهکار، خدا نیست تا او را ببخشد؛ بلکه فرد دیگری صاحب حق است.
🔻متاسفانه برخی با ضایع کردن حق دیگران، دنیای خود را آباد میکنند؛ خانهها، ویلاها و ماشینهای آنچنانی را به دست میآورند. قرآن قیامت و محاسبه اعمالشان را به تصویر کشیده و بیان کرده که آنان وقتی با عذاب الهی روبرو میشوند؛ پا به فرار میگذارند و به آنان گفته میشود:
⏪ «لَا تَرْكُضُوا وَارْجِعُوا إِلَى مَا أُتْرِفْتُمْ فِیهِ وَمَسَاكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْأَلُونَ قَالُوا یَا وَیْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِینَ(انبیاء/13و14)
فرار نكنید و بازگردید به زندگی پرناز و نعمتتان، و به مسكنهای پر زرق و برقتان! تا سائلان بیایند و از شما تقاضا كنند گفتند: ای وای بر ما كه ظالم و ستمگر بودیم.»
🔻پس کسی که در آخرت، حق دیگران به گردن دارد باید صاحب حق را راضی کند و این ممکن نیست مگر آنکه از پاداشهایش به او ببخشد یا گناهان طرف مقابل را به عهده گیرد تا صاحب حق راضی شود.
🔺به هر حال اگر کسی در دنیا نتوانست رضایت صاحب حق را جلب کند؛ میتواند کارهایی خاص را به نیت رد #مظالم انجام داده تا چارهای برای روز قیامت وی باشد.
چکار کنم خدا منو ببخشه|
4 راهکار برای آمرزش گناهان👇
1️⃣ کمک ها و صدقات #پنهانی وقرض دادن
یکی ازراههای جبران خطاها و گناهان، کمک پنهانی به دیگران است. قرآن می فرماید:
إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِی وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ یکفِّرُ عَنْکمْ مِنْ سَیئاتِکمْ[بقره/ 271.]
اگر به فقرا آشکارا کمک کنید کار نیکوئی کرده اید، ولی اگر همین صدقات را پنهانی انجام داده ورسیدگی به فقرا، مخفیانه باشد برای شما بهتر است و سبب محو گناهانتان خواهد شد.
🌺قرض دادن
وام دادن به افراد گرفتار، یکی دیگر از عوامل جبران گناهان است. قرآن می فرماید:
إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یضاعِفْهُ لَکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ[تغابن/ 17.]
هرگاه شما برای خدا به بندگان نیازمندش قرض نیکو دهید، [وامی که در آن بهره و آزار و توقع و ذلّت نباشد]، خداوند چند برابر آن، پاداش عطا می فرماید و گناهان شما را هم می آمرزد.
2️⃣ دوری از #گناهان #بزرگ
ترک گناهان کبیره، سبب از بین رفتن آثار گناهان کوچک می شود.
قرآن در این رابطه می فرماید:
إِنْ تَجْتَنِبُوا کبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ[نساء/ 31.]
اگر شما ازگناهان بزرگی که از آن نهی شده اید دوری نمائید، ما گناهان دیگرتان را می بخشیم.
لازم به ذکر است گناهان کبیره به گناهانی گفته می شود که در قرآن برای آن ها وعده #عذاب داده شده است.
3️⃣توبه و #بازگشت از گناهان
توبه، سبب محو و از بین رفتن گناهان کبیره و صغیره می گردد.
آیات 68 و 69 سوره فرقان به مرتکبان برخی گناهان کبیره وعده عذاب چند برابر و جاودانگی در جهنم داده؛ اما در ادامه فرموده:
مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد که در این صورت خداوند (نه تنها) گناهان او را می بخشد (بلکه) سیئات و بدی های اعمال آن ها را به حسنات تبدیل می کند.[فرقان/ 70.]
🌺پیامبر اکرم (ص) فرمود: لِکلِّ دَاءٍ دَوَاءٌ وَ دَوَاءُ الذُّنُوبِ الِاسْتِغْفَار
🔻برای هردردی، درمانی است. درمان بیماری گناهان، #توبه و استغفار است.
🔺با توبه می توان #محبّت الهی را جلب کرد و محبوب حق تعالی گشت.
🌸امام علی (ع) فرمود: التَّوْبَةُ تُطَهِّرُ الْقُلُوبَ وَ تَغْسِلُ الذُّنُوب
توبه یعنی پشیمانی بر گناه و بازگشت بسوی حق تعالی پاک می گرداند دلها و می شوید گناهان را.
🔻در حدیث #قدسی آمده است:
اگر آنان که از درگاه من روی برتافتند و به معصیت آلوده گشتند، می دانستند چقدر #مشتاق آنان هستم (و از بازگشت و توبه آنان خشنود می گردم)، از شدّت شوق و شعف، جان می سپردند.
4️⃣-پیامبر (ص) میفرمایند: «اکرِمُوا أولادَکُم و أحسِنوا آدابَهُم یُغفَرلَکُم؛ فرزند خود را گرامی بدارید و آنان را خوب تربیت کنید تا آمرزیده شوید.|
❇️پیامبر اکرم(ص) در حدیثی میفرماید:
🔻« ویل لاولاد آخرالزمان من آبائهم»؛ وای بر فرزندان آخرالزمان که از پدر و مادرهاشان چه ظلمی به آنها می شود.اصحاب پرسیدند : چرا ؟ چون پدر و مادرهاشان مشرک هستند؟ فرمود: نه!
وای به حال آنها از دست پدر و مادرهای مومنان شان !! چطور؟
🔺«لانهم لا تعلمونهم شیئا من الفرائض وو إذَا تعلَّمُوا أولادُهُم منعوهُم، و رضوا عنهم بعرض یسیر»؛
چون پدر و مادرهای مومن آنها علیرغم ایمان قلبی شان به فرزندانشان چیزی از دین نمی آموزند اگر هم چیزی از واجبات را برایشان بیان کنند به مقدار انجام اعمال اندک از آنها راضی می شوند و مطالبه ی بیشتری ندارند.
🔻فانا منهم بریءٌ و هم مِنِّی بُرَاء
👈بیشتر والدین در این زمان دغدغه #آموزش مسایل روز را به فرزندان خود دارند؛ و اگر فرزندشان از آموزش زبان انگلیسی، موسیقی، درسهای کنکور عقب بماند بیشتر #نگران و غصهدار میشوند تا زمانی که فرزند ایشان از دین و #آداب آن اطلاعات حداقلی سودمند نداشته باشد.
1️⃣مهرورزی به فرزندان
#محبت و خوش رفتاری، نقش بسیار مهمی در تربیت صحیح فرزند دارد. محبت، احساسات پاک کودک را شکوفا می سازد و کمبود #عاطفه و عقده های روانی، دامن گیر فرزندان نمی شود. همچنین، زمینه رحمت خداوند را فراهم می سازد.
👈امام صادق «علیه السلام» می فرماید: «اِنَّ اللّهَ عزّوجَلَّ لَیَرْحَمُ الرَّجُلَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِه»
👈«خداوند بزرگ به آدمی به خاطر شدت علاقه و دوستی به فرزندش، رحم می کند.»
🔻ایشان در سخن دیگری فرموده است: «اَحبُّوا الصِّبْیانَ وَ ارْحَمُوهُم وَ اِذا وَعَدْتُمُوهُم فَفُوا لَهُم فَانَّهُم لا یَروُنَ اِلاّ اَنَّکُم تَرْزَقُونَهُم».
🔻«به کودکان محبت کنید و به آن ها رحم نمایید و هرگاه به آنان وعده ای دادید، وفا کنید؛ زیرا آن ها شما را روزی دهنده خود می دانند.»
🔺رسول گرامی اسلام در منزل همه روزه که از خواب بر می خاست، دست محبت بر سر فرزندان خود می کشید.
🔺امام صادق «علیه السلام» از رسول خدا «صلی الله علیه و آله» نقل می کند:«مَنْ قَبَّلَ وَلَدَه کَتَبَ اللّهُ عَزُّوجَلَّ لَهُ حَسَنةً وَ مَن فَرَحهُ فَرَّحَهُ اللّهُ یَوْمَ القِیامَةِ»
«آن کس که فرزند خود را ببوسد، خداوند حسنه ای در نامه عمل او می نویسد و هر کس که فرزندش را شاد کند، خدا او را در روز قیامت شاد خواهد کرد.»
🔻فرزندان امروز، #پدران و مادران و مسئولان فردایند. اگر به قدر کافی و به شایستگی محبت نبینند، به کمبود عاطفه دچار می شوند و در آینده، جامعه با #نشاطی نخواهیم داشت. بر همین اساس، امام صادق «علیه السلام» توصیه می کند: «أکثِروا من قُبلةِ اولادِکم فانَّ لَکُم بِکُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجةً»
«فرزندانتان را زیاد ببوسید؛ زیرا برای شما در هر بوسه ای درجه ای است.»
2️⃣عدالت ورزی بی فرزندان
رفتار عادلانه با فرزندان بسیار پر اهمیت است. در صورت رعایت نکردن این امر میان فرزندان، انواع #کینه ها و عقده ها در آنان نسبت به یکدیگر پدید می آید.
🔻با زیاد بودن تعداد فرزندان، وظیفه پدر و مادر درباره این مسئله #حساس تر و سنگین تر است.
🔺پدر و مادر باید رفتار عادلانه ای با کودکان داشته باشند و در نقش یک قاضی عادل و عاقل با آن ها برخورد کنند. هیچ کدام را بر دیگری ترجیح ندهند و در رفتار و گفتار، در محبت و خشم، تنبیه و تشویق، یکسان عمل کنند.
🔺رسول خدا «صلی الله علیه و آله» به #مردی که یکی از بچه های خود را بوسید و دیگری را از خود دور کرد، فرمود: «چرا با فرزندان خود به طور مساوی رفتار نکردی؟!».
🔻در روایت دیگری امام صادق «علیه السلام» فرمود: «اِعْدِلُوا بَیْنَ اَولادِکُم کَما تُحِبُّونَ اَنْ یَعْدِلُوا بَیْنَکُم»
🔺«بین فرزندان خود به عدالت رفتار کنید، همان گونه که خودتان مایلید فرزندان شما و مردم، بین شما به عدل و تساوی رفتار کنند.»
اگر رفتار بزرگ ترها با فرزندان از روی عدالت و برابری نباشد، عقده حقارت، #بدبینی، کینه توزی، دشمنی های #خطرناک، درگیری های بی مورد و بهانه گیری های بی جا دامن گیر آنان خواهد شد. پس بکوشیم تا توصیه های روایی و آموزه های دینی را فرارویمان بگشاییم و با عمل به آن ها، سعادت و سلامت را تحفه فرزندانمان بسازیم.
3️⃣هدایت عملی
🔺تعلیم و تربیت افراد به ویژه فرزندان، آن گاه تأثیرگذار خواهد بود که با عمل همراه باشد: «کُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَیْرِ ألْسِنَتِکُم؛»
«مردم را در عمل و به غیر زبانتان به خوبی ها دعوت کنید».
🔻پدرو مادر افزون بر آنکه با گفتار و پند و اندرز باید بهترین راهنمای فرزندان خود باشند، باید در عمل نیز آموزه های دینی را به کودکان خود بیاموزند. والدین باید در همه زمینه ها به اخلاق و رفتار خود توجه کنند و همواره در حضور فرزندان با اعمال درست خود، راهنمای #راستین آنان باشند. اگر پدران و مادران کودکان را به راستی در گفتار و کردار امر کنند، ولی خود این گونه عمل نکنند، فرزندانشان دچار سرگردانی و خشم و نفرت می شوند و امر و نهی والدین دیگر تأثیری نخواهد داشت.
🔺بنابراین، در صورتی خصلت ها و کردار نیک در کودکان نهادینه می شود که اینان در زندگی، از پدر و مادر خود الگوی #عملی بگیرند.
کودکانی که وفا و محبت و دل سوزی پدر و مادر خود را در حق آشنایان و همسایه ها از فقیر و غنی #ببینند. آنان نیز ناخودآگاه به سوی خوبی ها رهنمون می شوند.
🔻امام حسین «علیه السلام» می فرماید: «مادرم زهرا «علیهاالسلام» را #دیدم که در شب جمعه تا صبح نماز می خواند و تک تک مؤمنان را دعا می کرد و هنوز خود را دعا نکرده بود، از او پرسیدم: چرا به خودت دعا نمی کنی؟ جواب داد: پسرم! اول همسایه، بعد خویشتن؛ «الجار ثم الدّار»
🔺در روایت دیگری از امام صادق «علیه السلام» می خوانیم:«مُرِ الصِّبِیَّ فَلْیَتَصَدَّقْ بِیَدِهِ بِالْکَسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّی ءِ و اِنْ قَلَّ»
«کودکان خود را در صدقه دادن و احسان به هم نوعان تمرین دهید.»
4️⃣چشم پوشی و تغافل
اسلام چهارده قرن پیش به پیروان خود این دستور حکیمانه را صادر فرموده است: «عَظِّمُوا أَقْدَارَکُمْ بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِیِّ مِنَ الْأُمُور»
«با تغافل کردن از چیزهاى کوچک، خود را بزرگ کنید و بر قدر و منزلتتان بیفزایید». درس تغافل را باید از نبى گرامى اسلام(ص) آموخت.
آن حضرت با وجود اینکه از بدگویى و #استهزا و سخنان نارواى منافقان به خوبى آگاه بود، تغافل مى¬کرد و به روى خود نمى¬آورد. چه بسا منافقان گفته¬هاى خود را انکار مى¬کردند و براى صدق آن سوگند یاد مى¬کردند.
حضرت با آنکه مى¬دانست #دروغ مى¬گویند آنان را تکذیب نمى¬کرد و در ظاهر، اظهاراتشان را قبول می¬نمود، اما منافقان گذشت و اغماض و تغافل آن حضرت را به ساده دلى و زودباورى تفسیر کرده و در مجالس خود مى¬گفتند: پیامبر اسلام گوش شنوایى است؛ یعنى هر سخنى را مى¬شنود و قبول مى¬کند. این آیه شریفه ناظر به این مسئله است: «وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ» (توبه، 61)؛ «بعضى از منافقان کسانى هستند که پیغمبر را مى¬آزارند و مى¬گویند: او گوشى است (سخن شنو و زودباور است). اى پیغمبر بگو شنوایى من به خیر و صلاح شما است». خداوند در این آیه کریمه، تغافل رسول اکرم(ص) را بر وفق مصلحت و خیراندیشى مى¬داند، که آن حفظ آبروى افراد جامعه است.
✅چکار کنم خدا منو ببخشه
بعض گناهان نابخشودنی
۱-کفروشرک
۲- دشمنی باخدا
۳-حق الناس
✅راه بخشش گناه
۱-قرض الحسنه وصدقه پنهانی
۲-ترک گناه کبیره
۳-توبه
۴-تربیت خوب فرزند
✅سیره تربیت فرزندپیامبر👇
۱-مهرورزی
۲-عدالت
۳-هدایت عملی
۴-تغافل
@fatemi5
باسمه تعالی
4تا مبحث
1️⃣در تولد پیامبراتفاقاتی مثل👇
خاموشی آتشکده فارس
شکستن طاق کسری
منع شیطان از آسمانها
برو افتادن بتها و.
چون تمدن پیامبرو خصوصا حاکمیت اسلام باعث میشود که:👇
🔸حکومت های مادی ومنحرف سرنگون بشه
🔹ابوسفیانهاو منحرفین ساقط بشن
🔸بشر از فشار ظالمین آزادبشه
امروز با گسترش پیام اسلام توسط انقلاب اسلامی در دنیا مستکبرین احساس خطر نمودن.
میبینم که معادلات بنفع اسلام در حال تغییر هست لذا با تمام قدرت اعم از تحریم وجنگ روانی دنبال توقف حرکت اسلام با محوریت ایران هستند.
تحرکات عراق و سوریه و...همه در همین رابطه هست.
2️⃣خدا چرا پیامبر میفرسته؟
در واقع دو دلیل اصلی داره
۱-اتمام حجت برای بشر بشه
عقل و وحی دو ابزار هدایت هستند
قیامت میگویم ای کاش بحرف عقل میکردیم.
لَو كُنّا نَسمَعُ أَو نَعقِلُ ما كُنّا في أَصحابِ السَّعيرِ 10 ملک
عقل پیامبر درون هست
همه احکام اسلام منطبق عقل است.
عقل ابزار فهم دین است
فرق انسان با بقیه موجودات در نعمت عقل است.
ابزار سنجش و لازمه تلکلیف و سوال قیامت عقل است
گاهی مرور زمان باعث کشف فلسفه بعضی اعمال میشود یعنی باپیشرفت علم مردم فلسفه را میفهمند.
۲-دعوت بخدا
وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا ﴿۴۶احزاب)
همه چیز باید خدایی بشه
برای خدا حرف بزنیم
برای خدا کار کنیم
محور زندگی اقتصاد،سیاست،خانواده فقط خدا و رضایت خدا باشد.
چرا دور کعبه میچرخیم تا اعلام کنیم محور زندگی ما فقط خدا و رضایت خداوند متعال هست.
البته باید خدا را شناخت و ایمان را قوی و بعد او را محور قرار داد.
الان بعضی محور زندگی شون رضایت مردم ست بهشون میکن اومانسیم
خیلی از مکاتب هستند لذت محور هستند نه خدا محور
همه چی خصوصا عبادات برای خدا خالص بشه «قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی للّه ربّ العالمین
3️⃣چطور شد اسلام اینقدر #سریع پیشرفت کرد.
در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 600 ملیون یعنی 23 درصد مردم دنیامسلمان هستندبااین همه توطئه و فشار
عوامل #گسترش اسلام سه چیز هست.
۱_معارف بلند قران
آیاتش شیرینی و جذابیت خاصی داره
ایاتش جامعیت دارد و کامل هست.
اعجاز علمي از مهمترين ابعاد اعجاز قرآن در عصر حاضر است. (http://qurantv.ir/content/5420)
انچه میخواهیم در قران هست.
قران کتاب اندیشه و عمل هست
دشمن به جاذبه شگفت انگیز قرآن اعتراف میکند
محتوای بسیار غنی و متنوع، آن هم از انسانی درس نخوانده عجیب است
لذا موظف به قرائت و تدبر و عمل به قران شدیم.
۲_حمایت وایثار یاران پیامبر
ایثار حضرت خدیجه
حضرت خدیجه نشان داد که یک زن میتونه در پیشرفت یک دین موثر باشه
همانطور که حضرت زهرا س و حضرت زینب بسیار موثر بودند
زن اگر متوجه رسالت و ماموریت خودش بشه میتونه در خانواده و جامعه موثر بشه
و ایثار وحمایت حضرت علی (ع)
تلاش سلمان و ابوذر و....
امروز هم رفتار،ثبات قدم ما نیز در گسترش اسلام موثر هست.
۳_رفتار خود پیامبر
اینقدر این رفتار حسابشده بود که خداوند میفرماید ولکم فی رسول الله اسوه حسنه
چون انسان اثرپذیره
انسان دنبال الگووقهرمان در زندگی خودش هست.
بهترینش خاتم الانبیا هست
البته دشمن برای تخریب الگوها خیلی کار میکنه.
تحریف،تخریب وجایگزینی الگو بصورت نرم از برنامه های دشمن ست.
4️⃣چند نمونه از رفتار های #موثر پیامبردر پیشرفت اسلام که قابلیت الگوگیری داره
۱_,معنویت پیامبر
سکوی رشد انسان وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً «79اسرا)
محبوب پیامبر ست. قره عینی فی الصلاه
معنویت یعنی مناسک (نماز و روزه....)
معنویت یعنی توکل و اعتماد بخدا ومالنا الانتوکل علی الله
انسان بامعنویت بواسطه توکل قدرتمندست.
معنویت انسان به او انرژی میده که در مقابل ظلم بایسته
درب قلعه خیبر با قدرت معنویت کنده میشه
بامعنویت شب عاشورا امام مسیر تاریخ را عوض کرد
معنویت باشد دوری از فساد میشه أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات
مفاسد فضای مجازی و ...بواسطه خلوت شدن مسجد ونماز و دوری از معنویت ست.
معنویت ارامش و در نتیجه سلامت میاره.
وقتی مسجد خلوت بشه بیمارستان و زندان باید شلوغ بشه.
خود پیامبر روزی۷۰ بار استغفار میکرد.
امام صادق شرط شفاعت را نماز اعلام میکنه
۲-اخلاق
اخلاق یعنی چه؟
اخلاق یعنی تواضع.
خودتو از دیگران بالاتر نگیر
وقتی احساس غرور میکنی دیگران و تحقیر و تمسخر میکنی
حتی غیبت و تهمت بواسطه این حس هست.
مردم والکی قضاوت میکنی.
لقمان سفارش به تواضع میکنه به فرزندش.
پیامبر بهمه سلام میکرد.
هر جای جلسه مینشست طوری شناخته نمیشد.
با پیر زن که سوال کرد کلی وقت میگذاشت.
https://eitaa.com/fatemi5/595
🔻اخلاق یعنی گذشت.
در فتح مکه میگفتند الان میزنه میبنده و ... دیدند اعلام عفو عمومی کرد با اون همه جنایات اونها
قاتل حمزه اومد و او رو عفو کرد.
کسی که هر روز زباله بسرش میریزه مریض شد پیامبر به عیادتش رفت.
بیشترین بهشتی ها بواسطه اخلاق بهشت میرن
اخلاق گناه رو ذوب میکنه
اخلاق انسان رومحبوب دلها میکنه لذا خدا به پیغمبر میگه تو اگه بد اخلاق بودی هیچکی اطرافت نمیموند.
ولو کنت فضا غلیظ القلب...
🔻اخلاق یعنی محبت
محبت نبوی(ص)، مدیریت موفق در حکومت اسلامی را ارائه کرد
اصلا پیامبر مجسمه محبت بود.
پیامبر فرمود؛ «محبوبترين شما نزد خداوند كسانى هستند كه در ميان مردم الفت و دوستى ايجاد مىكنند و خودشان نيز محبت و دوستى را پذيرا شوند.
يكى از معجزات پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و سلم «تأليف قلوب» است.
محبت؛ شاکلۀ بنیادین در اسلام است
تألیف قلوب؛ شاخصۀ قرآنی در تحقق محبّت نبوی(ص) هست
امام باقر عليه السلام میفرماید«الدين هو الحب و الحب هو الدين»؛ دين محبت است و محبت دين است
الان دشمن تلاش داره اسلام رو دین خشونت نشون بده.
داعش و القاعده رو بوجود میاره تا اسلام رو خشن معرفی کنه.
کاریکاتور و فیلم و جوک درست میکنه تا وجهه اسلام رو تخریب کنه.
مصادیق محبت پیامبر بسیار زیاده
هر اسیری رو به یه بهانه ازاد میکرد
تو چند مسلمون و باسواد کن آزاد هستی
تو پول داری به چند فقیر رسیدگی کن آزادی
تو با غیرتی آزادی و...
بلال زنان یهودی رو از کنار کشته هاشون در نیز. عبور داد پیامبر توبیخش کرد.
بواسطه گریه یه بچه نماز و سریع خوند و فوری رسیدگی کرد..
خیبر راضی نشد از رو بروی دشمن ببنده.
برده داری رو لغو کرد به هر بهونه برده ها ازاد شدند.
🔺اخلاق یعنی سوز داشتن
«حریص علیكم» او نسبت به شما سوز دارد و براى ایمان شما حرص مىخورد و در جاى دیگر خطاب به پیامبر مىفرماید: «لعلّك باخع نفسك الا یكونوا مؤمنین» شاید خویشتن را هلاك كنى كه چرا آنها ایمان نمىآورند.
اخلاق همراهی با مردم و مثل مردم زندگی کردن.
میتونی اشرافی باشه ولی مثل مردم ساده زندگی میکرد.
زنها فشار اورپن زندگی تجملاتی میخواهیم گفت نیمتونین بروید خونه باباتون.
اصلا دلداده دنیا نبود
تجملات دریچه ورود شیطان هست.
اخلاق یعنی در مقابل مشکلات مردم احساس مسولیت داشته باشی.
در خشکسالی ابوطالب عیالوا. بودهرینه کفالت علی ع را قبول کرد
✅و اخرین نمونه از رفتار های پیامبر استقامت پیامبر در مقابل دشمن بود
در فشار اقتصادی؛سیاسی محکم ایستاد
در حال تکمیل شدن میباشد
@fatemi5
https://eitaa.com/fatemi5/596
سلام👆👆👆
✅بمناسبت میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم وامام صادق علیه السلام
🔻دلیل حوادث تولد پیامبر چی بود
🔸خدا چرا پیامبر میفرسته
🔹اتمام حجت و دعوت بخدا
⬅️دلایل پیشرف اسلام
🔹معارف بلند قران
🔸حمایت و ایثار یاران
⬅️رفتار پیامبرمثل👇
👈معنویت
👈اخلاق
👈استقامت
(تنظیم فاطمی)
👇👇👇
#سخن_هفته
درسهایی از #رفتار_سیاسی پیامبر(ص)
📝شدید با #پیمانشکنان
🔰از همان ابتدایی که #حکومت_پیامبر(ص) در #جامعهی_نوپای مدینه شکل گرفت، دشمنان آن هم شروع به کار کردند. پیامبر(ص) در دوران حکومت خود، حداقل با سه گروه دشمن مواجه بود:
1️⃣دشمن اول، قبایل نیمه وحشی: که اطراف مدینه زندگی میکردند «و تمام زندگی آنها عبارت از جنگ و خونریزی و غارت و به جان هم افتادن و از همدیگر قاپیدن است.» 28/2/80 پیامبر «در هر کدام از آنها اگر نشانهی صلاح و هدایت بود، #پیمان بست ... و بر #عهد و پیمان خودش، بسیار پافشاری میکرد و پایدار بود.» 28/2/80 اما آنهایی که شریر و #غیرقابل_اعتماد بودند، «پیغمبر سراغ آنها رفت و آنها را منکوب کرد و سر جای خودشان نشاند..»
2️⃣دشمن دوم، #اشراف_مکه و اهل قریش: «پیغمبر احساس کرد اگر بنشیند تا آنها سراغش بیایند، یقیناً آنها فرصت خواهند یافت؛ لذا سراغ آنها رفت؛ منتها به طرف مکه حرکت نکرد. راه کاروانىِ آنها از نزدیکی مدینه عبور میکرد؛ پیغمبر تعرّض خودش را به آنها شروع کرد، که جنگ بدر، مهمترینِ این تعرّضها در اوّلِ کار بود. پیغمبر تعرّض را شروع کرد؛ آنها هم با تعصّب و پیگیری و لجاجت به جنگ آن حضرت آمدند. تقریباً چهار، پنج سال وضع اینگونه بود؛ یعنی پیغمبر آنها را به حال خودشان رها نمیکرد؛ آنها هم امیدوار بودند که بتوانند این مولود جدید - یعنی نظام اسلامی - را که از آن احساس خطر میکردند، ریشه کن کنند. #جنگ_اُحد و جنگهای متعدّد دیگری که اتّفاق افتاد، در همین زمینه بود.» آخرین جنگ پیامبر(ص) با این دشمنان، #جنگ_خندق بود و پس از آن، ماجرای #صلح_حدیبیه پیش آمد و پیامبر(ص) با آنان پیمان صلح امضا کرد. اما سال هشتم بعثت، «که کفّار #نقض_عهد کرده بودند، پیغمبر رفت و مکه را فتح کرد، که فتحی عظیم و حاکی از تسلّط و اقتدار آن حضرت بود.»
3️⃣دشمن سوم، یهودیها: «یعنی #بیگانگانِ_نامطمئنی که علیالعجاله حاضر شدند با پیغمبر در مدینه زندگی کنند؛ اما دست از موذیگری و اخلالگری و تخریب برنمیداشتند... پیغمبر تا آنجایی که میتوانست، با اینها مدارا کرد؛ اما بعد که دید اینها مدارابردار نیستند، مجازاتشان کرد. هرکدام از این سه قبیله عملی انجام دادند و پیغمبر بر طبق آن عمل، آنها را مجازات کرد. اوّل، #بنیقینقاع بودند که به پیغمبر خیانت کردند؛ پیغمبر سراغشان رفت و فرمود باید از آنجا بروید؛ اینها را کوچ داد و از آن منطقه بیرون کرد و تمام امکاناتشان برای مسلمانها ماند. دستهی دوم، #بنینضیر بودند. اینها هم خیانت کردند لذا پیغمبر فرمود مقداری از وسایلتان را بردارید و بروید؛ اینها هم مجبور شدند و رفتند.
🔰 دستهی سوم #بنیقریظه بودند که پیغمبر امان و اجازهشان داد تا بمانند؛ اینها را بیرون نکرد؛ با اینها پیمان بست تا در جنگ خندق نگذارند دشمن از طرف محلاتشان وارد مدینه شود؛ اما اینها ناجوانمردی کردند و با دشمن پیمان بستند تا در کنار آنها به پیغمبر حمله کنند!... بعد که قریش و همپیمانانشان شکست خوردند و از خندق جدا شدند و به طرف مکه رفتند، پیغمبر به مدینه برگشت. همان روزی که برگشت، نماز ظهر را خواند و فرمود نماز عصر را جلوِ قلعههای بنیقریظه میخوانیم؛ راه بیفتیم به آنجا برویم؛ یعنی حتّی یک شب هم معطل نکرد؛ رفت و آنها را محاصره کرد. بیستوپنج روز بین اینها محاصره و درگیری بود؛ بعد پیغمبر همهی مردان جنگی اینها را به قتل رساند؛ چون خیانتشان بزرگتر بود و قابل اصلاح نبودند.» بنابراین در هیچکدام از این قضایا، پیغمبر #نقض_عهد نکرد اما در مقابل نقض عهد آنان، ساکت نماند و پاسخ خیانتشان را با #اقتدار کامل داد.
@Khattehezbollah
#میلادحضرت_رسول_اکرم_ص
#مسمّط_مثلّث
عالَم بهشت سَرمد و خُلدِ مُخلَّد است
آن لحظه ای که بر لب ما مدح ایزد است
این اعتقاد ماست سرآمد محمّد است
فرمانده اوست گوش به فرمان او علی
جان جهانیان شده و جان او علی
او اوج مهربانی و ایثار و پاکی است
از آسمان جدا شده امّا چه خاکی است
وقتی علی سْت پای رکابش چه باکی است...
از فتنه های خیبریان و منافقان
حیدر پناه حضرت عشقْ است و عاشقان
دین خداست تا به اَبد زیر دِیْنِ او
گشتم نگرد چون اَحدی نیست عِینِ او
زیباترین ترانه دم یا حسین او
دنیا نداشت دَر خور او هیچ جز خودش
یک یاحسین هدیه یِ روز تولّدش
سبز است مثل گنبد او محشرم اگر...
سینه کنم به عشق نبی و علی سپر
گیتی ندیده است کسی مثل این بشر
باشد بشیر آخرت و رهبر صراط
عیدی روز آمدنش برگه یِ برات
برگ برات خُلدِ برین جای خود به ما...
امشب بده برات سفر تا به کربلا
شبهای جمعه فاطمه در صحن دلربا
گوید به روی دوشِ تو نَه... زیر دست و پاست
واویلتا حسین وصیِ نبی کجاست؟!
#حسین_ایمانی
#صلوات
🔹 #اشعارناب_آیینی 🔹
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی ازدواج
🔴سه بُعد زندگی امام صادق(علیه السلام)
♦️مقام معظم رهبری :«امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم بود و مرد تشکیلات بود.اما مرد علم بودنش را همه بسیار شنیدهاند. میدان آموزشی آن بزرگوار در تاریخ زندگی امامان شیعه بی نظیر بود.
♦️اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیدهاید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزهٔ دامنهدار بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت، و بوجود آوردن حکومت اسلامی و علوی(به جای حکومت بنیامیه).
♦️اما بُعد سوم را اصلا بسیاری نشنیدهاند، مرد تشکیلات. ایشان یک تشکیلات عظیمی از مؤمنانِ به خود و طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام، از اقصای خراسان و ما وراءالنهر تا شمال آفریقا، بوجود آورده بود.تشکیلات یعنی وقتی امام صادق اراده میکند آنچه را که او میخواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام، به مردم میگویند تا بدانند.»
@a_fatemi24
🤔 #لوله_کشی_آب_بدون_مجوز!
❓ شخصی بدون مجوز از سازمان آب، لولهای از خيابان به منزل خود كشيده است لطفاً بفرماييد:
الف) حكم غسل و وضوی انجام شده با آن آب، چه حكمی دارد؟ ب) در صورتی كه انشعاب لوله از منزل همسايه ـ با اجازه وی ـ باشد، حكم چگونه است؟
✍ آیت الله خامنهای:
الف) در فرض سؤال حكم غصب را دارد. ب) با فرض عدم صدور مجوز از سازمان آب اجازه همسايه مجوّز استفاده از آن نيست.
✍ آیت الله سیستانی:
الف) خلاف مقررات جائز نيست ولی غسل و وضوئش صحيح است.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
الف) غسل و وضو با آب مذكور حرام است، ولی محكوم به صحت است. ب) اگر خلاف مقررات باشد، جائز نيست، ولی محكوم به صحت است.
✍ آیت الله صافی گلپایگانی:
الف و ب) اگر مسئولين امر اجازه دهند اشكال ندارد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
الف) اگر بنا دارد پول آب مصرفی را بدهد وضو و غسل صحيح است. و اگر بنا دارد پول آب مصرفی را ندهد، وضو و غسل اشكال دارد. بنابر احتياط واجب صحيح نيست. ب) كار غير قانونی كرده ولي چون اصل آب غصبی نيست لذا وضو و غسل باطل نيست.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
الف) جايز نيست و غسل و وضوي او اشكال دارد. ب) هرگاه بر خلاف مقررات اداره آب باشد اين كار نيز جايز نيست.
✍ آیت الله نوری همدانی:
الف و ب) هر دو اشكال دارد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
الف) درفرض سؤال بنابر احتياط واجب صحيح نيست. ب) چنانچه سازمان آب انشعاب داده و شرط كرده كه اين انشعاب را به ديگری ندهيد دادن انشعاب بنابر احتياط واجب جايز نيست و استفاده از آن هم بنابر احتياط واجب جايز نمیباشد.
📚 منابع:
جامع الاحكام آیت الله صافی گلپایگانی، ج1، ص36، با استفاده از س103 / جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی، ج1، ص56، با استفاده از س146 / سایت پاسخ به سوالات فقه و معارف اسلامی جامعة الزهرا (س)، قسمت فقه، مبحث غسل، فصل شرایط غسل / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید / استفتاء شفاهی از مراجع معظم تقلید
هدایای دهگانه و تهیه آنها قبل از مرگ سبک زندگی قبل از مرگ چهل وظیفه قبل از مرگ روش عاقبت بخیری
هدایای دهگانه و تهیه آنها قبل از مرگ سبک زندگی قبل از مرگ چهل وظیفه قبل از مرگ روش عاقبت بخیری هدایای دهگانه و تهیه آنها قبل از مرگ "
أمّا هديّة عزرائيل فأربعة أشياء:
و هديّة القبر أربعة أشياء:
و هديّة منكر و نكير أربعة أشياء:
و هديّة الميزان أربعة أشياء:
و هديّة الصراط أربعة أشياء:
و هدية مالك أربعة أشياء:
و هديّة رضوان أربعة أشياء:
و هديّة النبيّ صلّى اللّه عليه و اله أربعة أشياء:
و هديّة جبرئيل أربعة أشياء:
و هدية اللّه تعالى أربعة أشياء:
ترجمه ی حدیث همراه با ذکر آیات و روایات مربوطه 1) عزرائيل 2) قبر 3) نكير و منكر 4) ميزان 5) پل صراط 6) دربان دوزخ 7) دربان بهشت 8) پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» 9) جبرئیل 10) و خداوند متعال؛ براى عزرائيل چهار چيز: 1) رضايت حقداران، 2) قضاى نمازها، 3) اشتياق به خدا، 4) و آرزوى مرگ؛ براى خداوند متعال هم چهار چيز: 5) ترك سخنچينى، 1) استبراى از بول، ( و رعایت طهارت و پاکی) 2) تلاوت قرآن، 3) و نماز شب؛ براى نكير و منكر هم چهار چيز: 1) راستگويى، 2) ترك غيبت، 3) حقگويى، 4) و فروتنى براى همه؛ براى ميزان نيز چهار چيز: براى صراط هم چهار چيز: براى دربان دوزخ هم چهار چيز: براى دربان بهشت نيز چهار چيز: براى پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» هم چهار چيز: جبرئيل هم چهار چيز: براى قبر هم چهار چيز:
هدایای دهگانه و تهیه آنها قبل از مرگ
سبک زندگی قبل از مرگ
چهل وظیفه قبل از مرگ
روش عاقبت بخیری
جاء رجل إلى النبيّ صلّى اللّه عليه و اله فقال له: أتأذن لي أن أتمنّى الموت،
فقال صلّى اللّه عليه و آله: الموت شيء لا بدّ منه و سفر طويل ينبغي لمن أراده أن يرفع عشر هدايا،
فقال: و ما هي؟
قال صلّى اللّه عليه و آله:
1) هديّة عزرائيل،
2) و هديّة القبر،
3) و هديّة منكر و نكير،
4) و هديّة الميزان،
5) و هديّة الصراط،
6) و هديّة مالك ،
7) و هديّة رضوان ،
8) و هديّة النبيّ صلّى اللّه عليه و اله،
9) و هديّة جبرئيل،
10) و هديّة اللّه تعالى.
أمّا هديّة عزرائيل فأربعة أشياء:
1) رضاء الخصماء،
2) و قضاء الفوائت،
3) و الشوق إلى اللّه،
4) و التمنّي للموت
و هديّة القبر أربعة أشياء:
1) ترك النميمة،
2) و استبراؤه من البول،
3) و قراءة القرآن،
4) و صلاة الليل
و هديّة منكر و نكير أربعة أشياء:
1) صدق اللسان،
2) و ترك الغيبة،
3) و قول الحقّ،
4) و التواضع لكلّ أحد «6».
و هديّة الميزان أربعة أشياء:
1) كظم الغيظ،
2) و ورع صادق،
3) و المشي إلى الجماعات،
4) و التداعي إلى المغفرات.
و هديّة الصراط أربعة أشياء:
1) إخلاص العمل،
2) و حسن الخلق،
3) و كثرة ذكر اللّه،
4) و احتمال الأذى .
و هدية مالك أربعة أشياء:
1) البكاء من خشية اللّه،
2) و صدقة السر،
3) و ترك المعاصي،
4) و برّ الوالدين.
و هديّة رضوان أربعة أشياء:
1) الصبر على المكاره،
2) و الشكر على نعمه،
3) و إنفاق المال في طاعته،
4) و حفظ الأمانة في الوقف.
و هديّة النبيّ صلّى اللّه عليه و اله أربعة أشياء:
1) محبّته،
2) و الإقتداء بسنّته،
3) و محبّة أهل بيته،
4) و حفظ اللسان عن الفحشاء.
و هديّة جبرئيل أربعة أشياء:
1) قلّة الأكل،
2) و قلّة النوم،
3) و مداومة الحمد،
4) و قلّة الكلام.
و هدية اللّه تعالى أربعة أشياء:
1) الأمر بالمعروف،
2) و النهي عن المنكر
3) و النصيحة للخلق،
4) و الرحمة على كلّ أحد.
@fatemi5
🔴قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم):
♦️«مَنْ يَصْبِرْ نَصَرَهُ اللهُ وَ مَا أُعْطِيَ عَطَاءٌ خَيْرٌ وَ أَوْسَعُ مِنَ الصَّبْرِ وَ النَّصْرُ مَعَ الصَّبْرِ وَ الْفَرَجُ بَعْدَ الْكَرْبِ وَ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً»
♦️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هرکس صبر کند خداوند یاریش میکند، و هیچ خیر و نیکی بهتر از صبر نیست و بدان پیروزی بر مشکلات با صبر حاصل شده و گشایش در زندگی با بلا ممکن میشود. و همانا همراه سختی راحتی است.
📚(مستدرك الوسائل؛ ج11، ص 263)
@fatemi5