eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
986 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴امروز سالروز فتح خیبر است و چند بیت به این مناسبت: شير می‌چرخيد با شمشير در ميدان عشق هر سر بی عشق را می‌ريخت اين طوفان عشق اي که خود را پيش شمشير دو دم آورده‌ای هر چه سر آورده باشی باز کم آورده‌ای تیغ اگر این است آن بازیچه در دست تو چیست؟ کاش می‌فهمیدی ای مرحب! هماورد تو کیست؟ واقعا با شیر حق جنگیدن از خوش باوری ست پهلوان! گویی حواست نیست! این آقا علی ست ذوالفقار است این که می‌چرخد علی گویان و مست چون نباشد مست؟ چون می‌گیردش حیدر به دست بس که در دست علی گشته‌ است مجنون ذوالفقار گاه چرخی هم اضافی می‌زند بر گرد یار بی‌دلیل این تیغِ عاشق، همدل زهرا نگشت هیچ یاری این قدر دورِ سر مولا نگشت غیر زهرا هیچکس در گردش لیل و نهار دور مولایش نگشت اینقدر الا ذوالفقار دستِ حق در چارچوب و بستِ در، انداخت چنگ گفت: یا زهرا و در را کند، از جا، بی‌درنگ در، میان دست حیدر، هر دو لشکر در سکوت قلعه‌ی بی‌در، علی گویان و خیبر در سکوت گاه لشکر، دست حیدر را تماشا می‌کنند گاه آن دیوارِ بی‌در را تماشا می‌کنند بَه! به این مولا و در را در هوا چرخاندش قلعه‌ها مسحور آن «اِنّا فَتَحنا» خواندنش قلعه‌ها حیران شدند و خیبری‌ها، حیدری یافتند آنجا درِ توحید را، در بی‌دری @fatemi222
تحلیل تازه و نو از معنای کاظم الغیظ بودن حضرت موسی بن جعفر (علیهماالسلام) 🔰رابطه کاظم الغیظ بودن با استکبار ستیزی 🔺مشهورترین لقب حضرت موسی بن جعفر (ع)، کاظم هست. ما معمولا معنای درستی برای کاظم الغیظ بودن حضرت موسی بن جعفر ع، در ذهن خودمان نداریم فکر می کنیم حضرت هم مثل ما آدم های عادی خشم خود را می خوردند. نه اینطوری نیست. آن خشم حضرت خشم به جا و درستی بود. آن خشم، خشمی بود به خاطر مصالحی خورده می شد. خشم حضرت علیه مستکبرین زمان خودشان بود که فرصت بروزش را پیدا نکردند. 🔺امام خمینی ره فرمود هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید. امام کاظم ع هرچه فریاد داشت نتوانست بر سر مستکبر زمان خودش بزند. یعنی حضرت یک خشم درست را خورد. این معنا خیلی فرق می کند با آنچه که ما در ذهن خودمان از فرو خوردن خشم داریم. خشم ما آدم های معمولا بی جا هست. اما این خشم به جا هست اما فرصت بروزش نیست. 🔺چقدر مهم هست که آدم یک جایی خشم به جا داشته باشد. بعضی ها طوری اخلاقی صحبت می کنند از دین که کلا صلح کل هستند. انگاری کلا خشم مساوی هست با بد اخلاقی در حالی که خشم گاهی اوقات نه تنها بد اخلاقی نیست بلکه عین اخلاق هست. ما در میان احساسات خودمان بگردیم ببینیم چند تا خشم به جا داریم؟ چقدر شبیه موسی بن جعفر ع هستیم در داشتن خشم های به جا. 🔺خشم علیه ظالمان، چقدر خوب هست. ما چقدر از این خشم ها ته دلمان داریم؟ هرچه می توانی این خشم ها را تقویت کن. بعضی ها مزاج خاک شیری دارند. این خوب نیست. مومن باید هم جاذبه داشته باشد و هم دافعه. بعضی اوقات ما اهل بیت را فقط جاذبه ای توضیح می دهیم. این تحریف شخصیت حضرات هست. از صدا و سیما خصوصا چهره ای را نشان می دهند که انگاری حضرت اصلا نجنگیدند اهل مبارزه با دشمن نبودند. صلح کل بودند. آدم نیستیم اگر خشم به جا نداشته باشیم. اگر خشم به جایت را به جایش مصرف نکنی در جای دیگر بدترش را بی جا مصرف می کنی. 🔺بگرد ببین تا حالا جایی بوده که خشم به جا باید داشته باشی و نداشتی؟ بله خشم به جا. بعد تازه می رسد به امتحانات الهی، خشم به جا داری یا نداری؟ ظلمی دیدی سکوت کردی یا خشمگین شدی؟ بعدش نوبت به امتحانات بعدی هست. حالا یک جا خدا به تو می گوید بنده خوب من خشم به جایت را بخور. حالا مرد میدان کیست؟ موسی بن جعفر خشم به جایش را خورد. 🔺شیخ مفید، از علمای برجسته شیعه در توضیح لقب کاظم چنین مطالبی را فرمودند. «سُمِّيَ بِالْكَاظِمِ لِمَا كَظَمَهُ‏ مِنَ الْغَيْظِ وَ صَبَر عَلَيْهِ مِنْ فِعْلِ الظَّالِمِينَ بِهِ حَتَّى مَضَى قَتِيلًا فِي حَبْسِهِمْ وَ وَثَاقِهِم‏ ؛ لقب کاظم را از آن جهت گفته شده است که حضرت نسبت به هر نوع سرکوبی و ستمی که از ستمگران میدید، خشم خود را فرو می خورد، به حدي که با زهر جفا در سیاهچاله ي زندان به شهادت رسید.»(الإرشاد، المفيد ،ج‏2،ص:236). البته حضرت هر جا فرصت کردند این اظهار بیزاری از دشمن زمان را بروز دادند. آن خشم به جا خود را نشان دادند. 🔺ما معمولا موسی بن جعفر ع را به عنوان مرد مبارزه با استکبار نمی شناسیم. در حالی که سرتاسر زندگی حضرت مبارزه سیاسی علیه مستکبر زمان خودشان هست. به قول مقام معظم رهبری مردی که در اتاق شخصی خودش، سه چیز را به دیوار آویزان کرده بود. یکی شمشیر بود(سیف معلق) و دیگر لباس جنگی و قرآن. حالا شما از این شخصیت چه تصوری دارید؟! علیه‌السلام علیه‌السلام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ﷽ ☫ @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ٢۴ رجب المرجب 🔻فتح خيبر به دست امیرالمومنین عليه السلام در اين روز در سال ٧ ه ق در جنگ خيبر مرحب به دست امیرالمومنین عليه السلام كشته شد و قلعه خيبر به دست آن حضرت فتح گرديد. (زاد المعاد: ص ٣۵. فيض العلام: ص ٣١٧) و در بحار الانوار ٢٧ رجب روز فتح خيبر ذكر شده است. (بحار الانوار: ج ٩٧، ص ١۶٨ - ٣٨۴) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ﷽ ☫ @fatemi222
امام کاظم ع علمدار جنگ جمعیتی.pdf
280K
🌀«امام کاظم(ع)، علمدار جنگ جمعیتی» 🔰مناسبت: شهادت امام کاظم (ع) ✍️سیر بحث: 🔻در میان ائمه هدی(ع)، امام کاظم(ع)، دارای بیشترین فرزند هستند. در کشور ما هم اکثر سادات، موسوی و از نسل امام کاظم (ع) هستند؛ آمارها می‌گوید: جمعیت سادات در جهان امروز بالغ بر ١٠٠ میلیون نفر است ؛ این یعنی یک خانواده میلیونی. 🔻 جدای از نگاه تمدنی که می توانیم به موضوع نسل با برکت موسی بن جعفر(ع)، داشته باشیم؛ چه مسئلۀ در زمان موسی بن جعفر(ع) وجود داشته که حضرت بیشترین اهتمام را به کثرت نسل خودشان داشته اند؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ﷽ @fatemi222
🖼عکس_نگاشت| عظمت نماز مناسب ✍️امام على عليه السلام: 🔸اگر نمازگزار بداند كه چه هاله اى از جلال خدا او را فرو مى پوشاند، هرگز دوست ندارد كه سر خود را از سجده اش بر دارد. 🔸لو يَعلَمُ المُصَلِّي ما يَغشاهُ مِن جَلالِ اللّهِ ما سَرَّهُ أن يَرفَعَ رَأسَهُ مِن سُجودِهِ 📚ميزان الحكمه جلد۶ صفحه ۲۸۵ @fatemi222
فقدان شیعه اجتماعی راز غربت امام کاظم علیه السلام.pdf
481K
🌀فقدان شیعه اجتماعی، راز غربت امام کاظم(ع) 🔺مناسبت: شهادت امام کاظم(ع) @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أفضَلُ العِبادَةِ بَعدِ المَعرِفَةِ إِنتِظارُ الفَرَجِ بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج و گشایش است. تحف العقول، ص ۴۰۳ شهادت امام موسی کاظم تسلیت @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋فرزند_آوری 1⃣👈در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کرده‌اند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‌ای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران) 2⃣👈در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید كه من فردا[ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مى‏كنم»( من‏لايحضره‏الفقيه، ج3، ص 481) 3⃣👈 در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی كه یك نفر را روزی می‌دهد، روزی چند نفر را هم می‌رساند. بنابراین، كسی كه بخاطر ترس از فقر، ازدواج نمی‌کند یا بیش از این بچه نمی‌آورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد.  👈در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را می‌کشتند كه امروزه به شكل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی می‌دهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء) 👌شخصی به امام کاظم(علیه السلام) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچه‌دار نشده‌ام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی می‌دهد»( کافی،ج6،ص3) 4⃣👈باید سبک زندگی را تغییر داد؛و از اسراف و راحت‌طلبی اجتناب كنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین كنیم. البته اینها به این معنا نیست كه در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلكه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست. @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋عوامل_مغفرت_در_قرآن ✍خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏دهد و گناهانتان را از شما مى‏زداید و شما را مى‏آمرزد(آیه 29 انفال) 👌در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله: 1- ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه) 2- پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران) 3- عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور) 4- قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن) 5- عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح) 6-پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء) 7- دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص) 8- دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف) @fatemi222
📝 خانواده یهودی با داشتن ۲۳ فرزند 🔻یهودیان معتقدند که تنها وارثان زمین فقط قوم یهود است و دیگر انسان ها بردگان آن ها خواهند بود. 🔸به همین دلیل به شدت روی ازدواج به موقع تاکید دارند از نظر شرع آنها، واجب هست هر خانم حداقل ۱۰ فرزند به دنیا بیاورد و استفاده از وسایل جلوگیری، در قوم یهود، گناهی بزرگ‌ شمرده می شود 🔹آن ها با به دنیا آوردن هر فرزند، آن کودک را وارث یک قسمتی از جهان می نامند 🔸حالا فکر کنید ۲۰سال دیگر چه بلایی سر نسل شیعه خواهد آمد؟؟؟؟ 🔺ناخواسته امام زمانمان راتنها خواهیم گذاشت، آهای اونایی که آرزوی، سربازی امام زمان رو دارید، ازدواج به موقع و فرزند آوری فراموش نشود. @fatemi222
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ 💠درباره حرکت ارزشمند ملت ایران در ۲۲ بهمن 💎لازم میدانم به ملّت ایران اظهار تعظیم کنم به خاطر این حرکت ارزشمندی که در بیست‌ودوّم بهمن امسال نشان دادند. 📍این همه تبلیغات مخالف، 📍این مشکلاتی که مردم آن را با همه‌ی وجودشان حس میکنند، 📍تحریکات دشمنان، 📍هوای سرد، 🔺همه‌ی اینها تحت تأثیر گرمای ایمان و بصیرت مردم ایران نادیده گرفته شد. 🙏ملّت ایران! شَکَرَ الله سعیکم. 💠درباره تبریز و آذربایجان 📌تبریزی‌ها قیام قم را تبدیل کردند به قیام ملّی. ↙️صدای فداکاری آنها به همه‌ی کشور رسید، لذا همه‌گیر شد. ❇️پرچم آزادی ایران دست تبریزی‌ها است. 🛡نمایش قدرت ایستادگی ایران در مقابل حوادث گوناگون: 🔹نجات ایران از تفرقه و تسلّط طولانی بیگانگان در دوره‌ی طلوع صفویّه 🔸همراهی علمای تبریز با قضیّه‌ی تحریم تنباکوی میرزای شیرازی 🔹حرکت تبریز در قضیّه‌ی مشروطه 🔸انقلاب اسلامی 🔹دفاع مقدّس 🔸قضایای بعد از دفاع مقدّس تا امروز 👈از جهت فرهنگی هم همین جور: 📌آذربایجان مرکز تمدّنی و فرهنگی کشور در غرب کشور است. 👏ایران همیشه به مفاخر فرهنگی خود در آذربایجان افتخار کرده: ❇️خاقانی ❇️نظامی ❇️شمس تبریزی ❇️قطران تبریزی ❇️شیخ محمود شبستری ❇️صائب تبریزی ❇️مرحوم شهریار ❇️خانم پروین اعتصامی 🏷درباره اهمیت استقامت 💪آن چیزی که به ملّتها هویّت، شخصیّت و عظمت میدهد، استقامت و ایستادگی آنها است ✔️استقامت یعنی آن خطّ مستقیمی را که انسان پیدا کرده، ادامه بدهد؛ نگذارد زاویه پیدا بشود. ✖️بعضی‌ها با انقلاب بودند، بعد زاویه پیدا کردند... این زاویه پیش رفت، منتهی شد به ضدّیّت با آن آرمان و انگیزه‌ی بزرگی که آنها را وارد این راه کرده بود. ✅بیست‌ودوّم بهمن امسال، مصداق استقامت است. ☝️به معنای لج کردن با دشمن بود. 🚨یکی از اهداف مهمّ اغتشاشات پاییز این بود که بیست‌ودوّم بهمن را از یاد مردم ببرند. ✊پیام ملّت ایران در بیست‌و‌دوّم بهمن حمایت کامل از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود. 🗣البتّه صداهای مخالف و معارضی هم وجود دارد و وجود داشت؛ و دشمنان... سعی میکنند صدای آنها را غلبه بدهند امّا نتوانستند. 💠درباره‌ی نگاه کلی به مسائل کشور 📈ما در همه‌ی قسمتها به توفیق الهی داریم جلو میرویم. نه اینکه مشکلات نداریم. 🚧بعضی گفتند که جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده. ⁉️خب اگر ما به بن‌بست رسیده‌ایم، چرا دشمن این‌قدر خرج میکند که ما را به زمین بزند؟ ⚠️گاهی اوقات در مقام خدشه‌ی در پیشرفتها میگویند: چرا همه‌ی تلاش خودتان را گذاشته‌اید روی تسلیحات، پهپاد، موشک؟ ✅اوّلاً لازم است؛ کشوری که دشمن دارد باید به فکر خودش باشد... عقل حکم میکند، شرع هم میگوید. ✅ثانیاً در بخشهای دیگر مگر کمتر از بخش دفاعی کار شده؟ ⭕️دو جور میتوانیم به ضعفها نگاه کنیم: 1️⃣نگاه انقلابی 👈 به دستاوردها نگاه کنیم، بفهمیم که ما توانش را داریم... ضعفها را با همان همت برطرف کنیم. 2️⃣نگاه ارتجاعی 👈 به ضعفها نگاه کنیم و بگوییم: «آقا! فایده‌ای ندارد، نمیشود کاری کرد». ♦️همّت کنیم ضعفها را برطرف کنیم، همه باید کار کنند. ⭕️در درجه‌ی اوّل، مسئولین ↙️امروز مهم‌ترین کارهای ما کارهای اقتصادی است 🔹علاج کنند تورّم را. 🔹ثبات اقتصادی و ثبات قیمتها، کشور را پیش میبرد. ⭕️مردم هم می‌توانند کار کنند: 🔸دانشجو، استاد 🔸کارگر، کاسب، کشاورز، 🔸کارآفرین‌ها، دامدار 🔸عالِم دینی، فعال سیاسی 🔸فعّالان اجتماعی، فعّالان خدماتی 🔄ما مکرّر توانستیم، از طریق مردم، ضعفهای بزرگ را برطرف کنیم. 💪یکی از چیزهایی که کشور را قوی میکند، اتّحاد ملّی است. 🤝در اختلاف نظرها، مناظره خوب است امّا منازعه خوب نیست. 📍گرایش عموم ملّت ایران، گرایشِ انقلاب است. 🔺کسانی نظرات مخالفی دارند. طرف ملّت ایران اینها نیستند؛ طرف ملّت ایران استکبار است. ✨مثلِ همیشه آینده را من روشن میبینم. 💎ان‌شاءالله این ملّت به دستاوردهای بزرگ‌تری خواهد رسید. 🍀از خداوند متعال میخواهیم ما را در این راه ثابت‌قدم بدارد.
__꧂🌺🍃჻ 🌸🦋꧁꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭🌸_____ 🍃჻ 🌺🍃 🍃 واژه های مترادف گناه 👇🏻 آثار وضعی گناه 🍃 1️⃣👈 سیئه 🥀 «وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»(۲۷) یونس 🌹و کسانی که مرتکب اعمال بد شدند به قدر همان اعمال زشت مجازات شوند و گرد خواری و رسوایی بر رخسارشان نشیند، و نگهبانی از (عذاب) خدا نیابند، گویی روی آنها را قطعه‌هایی از شب ظلمانی پوشانده‌اند، آنان اهل آتش دوزخ و در آن همیشه معذبند. 2️⃣👈 اثم 🥀 «وَذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ»(۱۲٠)انعام 🌹و گناه آشكار و پنهان را رها كنيد زيرا كسانى كه مرتكب گناه مى ‏شوند به زودى در برابر آنچه به دست مى ‏آوردند كيفر خواهند يافت 3️⃣👈 عصیان 🥀 «فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ»(۱۲۱)طه 👈پس آدم و حوّا (فریب خوردند و) از آن درخت تناول کردند، بدین جهت (لباسهای بهشتی از تنشان دور و عیوب و) عورت آنها در نظرشان پدیدار شد و شروع کردند به ساتری از برگ درختان بهشت خود را پوشاندن. و آدم نافرمانی خدای کرد و گمراه شد. 4️⃣👈 ذنب 🥀 «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»(۹)تکویر 🌹که (آن بی گناهان) به چه جرم و گناه کشته شدند؟! 5️⃣👈 خطا 🥀 «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا..»(۲۸۶)بقره 🌹خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او، نیکیهای هر کس به سود او و بدیهایش نیز به زیان خود اوست. پروردگارا، ما را بر آنچه به فراموشی یا به خطا کرده‌ایم مؤاخذه مکن. بار پروردگارا، تکلیف گران و طاقت فرسا که بر پیشینیان ما نهاده‌ای بر ما مگذار. پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما... 6️⃣ 👈طغیان 🥀 «مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَيَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ» (۱۸۶)اعراف 🌹 هر که را خدا گمراه خواست هیچ کس رهنمای او نباشد، و چنین گمراهان را خدا در طغیان و سرکشی خود به حیرت و ضلالت واگذارد. @fatemi222
😱 خطر خطر 😱مسئولان، فرهنگیان، حوزویان، خطر 😳 ۳۴ میلیون (Gamer) بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برآورد شده است از بین ۸۴ میلیون ایرانی، ۳۴ میلیون نفر روی مجموع پلتفرم‌ها، انجام می‌دهند. مردان ۵۹ درصد و زنان ۴۱ درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند. 👈 نکته حائز اهمیت این است که اغلب بازی‌هایی که این ۳۴ میلیون ایرانی مشغول آن هستند، صرفا یک سرگرمی ساده نیست بلکه مولفه‌های زیر در آنها برجسته است: ۱- ۲- ۳- ترویج 😢 نوجوانی را در نظر بگیرید که به طور متوسط روزانه ۴ تا ۶ ساعت مشغول بازی‌هایی است که این پارامترها در آن برجسته هستند؛ چنین نوجوانی چگونه فرزندی در خانواده، چگونه دانش‌آموزی در مدرسه و چگونه شهروندی در اجتماع است؟ جامعه‌شناسان می‌گویند: چنین نوجوانی مستعد خشونت است و به بلوغ_زودرس جنسی رسیده، سبک زندگی غربی برای او جذاب و مستعد انواع نافرمانی‌های_ مدنی است. بنابراین به نظر می‌رسد امروز مهمتر از و ، این بازی‌های رایانه‌ای هستند که شخصیت نوجوان ایرانی را شکل می‌دهند و نتایج خطرناک و تأسف بار آن را در سطح اجتماع شاهدیم از آمار طلاق و افسردگی و خشونت تا نحوه رفتار در اغتشاشات اخیر. 🔹 در این میان، نکته دردآور سهم تقریبا هیچ مرکز ملی بازی‌های رایانه‌ای از بازار گیمرهای داخلی‌ست و البته نظارتی که متاسفانه بر فعالیت گیم‌نت‌ها و بازی‌های دیجیتال وجود ندارد... @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز قیامت چجوری میخوای جواب بدی؟ داستان جالب امام کاظم و شخص گندم‌فروش
پیغمبر الگوی اخلاق یا الگوی حکمرانی.pdf
370.3K
🌀پیغمبر الگوی اخلاق یا الگوی حکمرانی 🔰 مناسبت: عیدمبعث 🔖 سیراجمالی: 🔻آیۀ مشهوری است که خداوند متعال، به ما می فرماید: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ برای شما شخص رسول اللَّه الگوی خوبی است.‏»(احزاب،21) 👌الگو بودن پیغمبر برای ما دقیقا به چه معناست؟ آیا همین که بگوییم پیغمبر الگوی اخلاقی ما هست کافی است؟ همین؟! پیغمبر در چه چیزی الگو است؟ در نماز شب خواندن؟ در اخلاق خوب با همسر؟ بله در همۀ اینها پیغمبر الگو هست اما اینها حداقل ماجراست اما حداکثر ماجرا به هیچ وجه این نیست. 🔹کدام بخش از زندگی پیغمبر در قرآن بیشتر سند و مستند شده است؟ اخلاق فردی پیغمبر یا شیوه حکمرانی پیغمبر در بحران های اجتماعی و سیاسی؟! 🔻چند آیه درباره نماز شب پیغمبر هست چند آیه درباره شیوه تعامل با گروه های سیاسی یعنی همان منافقین در قرآن هست؟ 🔹 انقلاب اسلامی در شیوه حکمرانی مقتدایش رسول الله(ص) است؛ با همۀ امکان خطاهایی که وجود دارد. ریشه دشمنی ها با انقلاب اسلامی همین جاست که این الگو شما را به سمت مدیریت جهانی می برد. ➕ تحلیلی بر فتنۀ اخیر @fatemi222
1⃣ 🌺منبر کوتاه مناسبتی مبعث🌺 قال رسول الله (ص): إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ رَحْمَةً اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ.[1] روشن جهان ز نور جمال محمد است خرّم ز چشمه های کمال محمد است ما دست کی زنیم به دامان دیگران تا دامن محمد و آل محمد است ➖ یکی از هدف های مهم بعثت و بر انگیخته شدن رسول اکرم (ص) از سوی خداوند متعال، انسان سازی و اصلاح نفوس جامعه است. به توفیق و تفضل الهی می خواهم درباره این هدف ارزشمند و متعالی آن حضرت، نکات و مطالب را به طور اختصار و اجمال تقدیم حضور شریفتان کنم؛ تا از این طریق آن حضرت را بهتر بشناسیم و از او الگوی علمی و عملی بگیریم. ➖ اگر امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: و من خطبة له (ع) في أركان الدين ‏الإسلام‏ :« وَ اقْتَدُوا بِهَدْيِ‏ نَبِيِّكُمْ‏ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ الْهَدْيِ وَ اسْتَنُّوا بِسُنَّتِهِ فَإِنَّهَا أَهْدَى السُّنَن‏»[2] یعنی: به پیامبر اقتدا کنید و از او الگو بگیرید. اگر قرآن کریم می فرماید: « لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ«[3] یعنی: رسول الله(ص) الگوی شایسته و نمونه برای شما است. پس همه ما در زندگی فردی و اجتماعی خودمان، در معاشرت ها، رفتار های خودمان باید از آن حضرت الگو بگیریم. سؤال امشب این است که آن حضرت با چه روش و شیوه تربیتی جامعه و امت اسلامی را رهبری و هدایت کرد. شما می دانید؛ قبل ازبعثت آن حضرت، جامعه اعراب دچار انحراف های اخلاقی و اعتقادی بسیاری شده بود. جامعه ایی متزلزل که در آن اخلاق و آداب اجتماعی هیچ وجود نداشت. خدا، به عنوان تنها مظهر ستایش و پرستش در جامعه جاهلی اعراب آن دوران مطرود و مهجور شده بود. بت پرستی جای یکتا پرستی را گرفته بود. در حجاز و عربستان و منطقه بزرگ عربی آن دوران بیش از 25 بت بزرگ و کوچک مشرکین قریش توسط سران این ها پرستش می شد.به طور مثال؛ در شهر طایف بت لات بود. در بین مسیر مدینه و مکه بت منات بود. در خارج مدینه و مکه در بعضی قبایل عرب بت عزّی بود. در خود مسجد الحرام بت هبل پرستش می شد.یک بت شبیه به مرد در کوه صفا بود . و یک بت شبیه به زن در کوه مروه. مردم جاهلی اعراب می آمدند و این بت های جامد را طواف می کردند گاهی هم نام فرزندان خودشان را عبد منات، عبدالعزّی می گذاشتند.و به بندگی این بت ها هم افتخار می کردند. ➖ نوشته اند: وقتی که اعمال حج آن ها تمام می شد؛ می آمدند در سرزمین منی دور هم می نشستند به هم فخر می فروختند؛ این که من چه دارم، تو چه داری؛ فلان شخصیت قبیله و طایفه از ماست. این ها به حسب و نسب هم، به ثروت و اموال هم، به گذشته هم، به جنگ های هم، حتی به اوصاف زن های خودشان فخر می فروختند، به این صفات افتخار می کردند. برای همین خداوند متعال در قرآن به این ها توصیه کرده؛ وقتی مناسک حج شما تمام می شود. « فَإِذا قَضَيْتُمْ مَناسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ» یعنی: در منی تنها خدا را یاد کنید. سرزمین منی که جای فخر فروشی، منیّت، غرور و تکبّر نیست. منطقه بین النهرین، مهبط وحی و محل فرود بسیاری از پیامبران الهی است. محل نزول وحی که جای ترویج الحاد و کفر نیست. چون خدا، در آئین تمام شریعت ها و دین های وحیانی قبل از اسلام مانند مسیحیت و یهودیت پررنگ و اثرگذار نبوده؛ لذا جامعه جاهلی اعراب هم به واسطه نفوذ شیاطین، خدا را افیون ملت ها می دانستند؛ و پرستش یک خدای واحد، احد، بدون شریک را نشانه کفر و عقب ماندگی می دانستند. یعنی تمام تعالیم و احکام این ها قبل از بعثت رسول اکرم(ص) بر اساس سنت بدون خدای لاشریک بود. به طور مثال، در جامعه جاهلی اعراب، ده جور ازدواج وجود داشت. ازدواج های بی حدّ و حصر انجام می گرفت؛ ازدواج هایی بدون ملاک و مبنای عقلی و دینی. این ها دخترشان را به فردی می دادند، و به جای گرفتن مهریه به نفع آن دختر؛ دختری را از طرف مقابل طلب می کردند. این وضعیت اخلاقی و اعتقادی مردم جاهلی عرب بود. پیامبر ما در چنین شرایطی از سوی خدای متعال، در چهل سالگی به رسالت بر انگیخته شد. عزیزان، اگر مبلّغی و رهبری شیوه کار و برنامه اصولی و مدوّن نداشته باشد؛ نمی تواند چنین جامعه منحرفی را تغییر دهد. نمی تواند؛ یک جامعه جاهلی بدون حضور معنویت و رعایت حدود و قوانین الهی را اصلاح کند. پیامبر ما پس از بعثت خود و حتی قبل از آن، با برنامه هایی روش مند و هدفمند جامعه جاهلی آن دوران را اصلاح کرد. خودش فرمود: « انى‏ بعثت‏ لأتمم‏ مكارم‏ الاخلاق»[4] یعنی : من مبعوث به رسالت شدم تا کرامت های اخلاق را تمام کنم. این که آن حضرت چگونه توانست، سطح کمال اخلاق را در چنین مردم جاهلی ارتقاء دهد، نکته بسیار مهمی است. یکی از مهم ترین شیوه ها و روش های تربیتی آن حضرت، بیدار کردن وجدان های فطری مردم بود. وجدان یعنی همان عقل انسان. ادامه 👇
2⃣ یکی از کارکردهای عقل این است که انسان را به خودش متوجه می کند. اسم این وجدان است. شهید متفکر مرتضی مطهری در کتابش روی وجدان بحث می کند. تعبیر جالبی دارد، می فرماید: این وجدان شاید شاخه ایی از همان ندای فطری انسان باشد، که قرآن کریم نام آن را نفس لوّامه می گذارد. یعنی یک خصوصیت بارز انسان در زندگی دنیا همین است که اگر او را به بعضی از امور مربوط به آخرت مانند مرگ، بهشت و جهنم و... ارجاع بدهی. به خودش می آید و متوجه می شود. چون انسان، موجودی با شعور و با اراده است. پس باید امور خودش را خودش مدیریت و تدبیر کند. بیان لطیف و دقیقی در قرآن کریم است؛ که می فرماید:« فَرَجَعُوا إِلَی أَنفُسِهِمْ»[5] یعنی : پس به خويشتن خويش بازگشتند- به خود آمدند. این یعنی همان وجدان. شما می دانید؛ در قرآن کریم آمده؛ حضرت ابراهیم (ع) ، وقتی که بت ها را شکست؛ تبر را بر روی بت بزرگتر گذاشت. آمدند به آن حضرت گفتند: شکستن بت ها کار چه کسی بوده؟ حضرت فرمود: کار این بت بزرگ است؛ البته اگر بتواند. اینجا حضرت دروغ هم نگفت. همه گفتند: این بت که کاری از او بر نمی آید. حضرت فرمود: بارک الله، پس اگر کاری از او بر نمی آید. چرا مقابل او خم می شوید و او را عبادت می کنید. این تمثیل زیبای حضرت ابراهیم(ع) یعنی همان وجدان یابی. این روش همه پیامبران الهی در اصلاح مردم است. آن هایی وجدان شان بیدار شده بود، به تعالیم ابراهیم (ع) ایمان آورده بودند،گفتند: ابراهیم(ع) راست می گوید. این حرف درستی است. او را تأیید کردند. پس عزیزان، ➖ وجدان بیدار فطری این است؛ که انسان در یک جایی با چند مرحله کار اشتباه با یک دلیل منطقی و درست، خودش به نتیجه عقلایی برسد و اشتباهش را جبران کند؛ نه این که اشتباه روی اشتباه انجام بدهد. یعنی کسی که قتلی انجام می دهد، و دست به جنایتی می زند. بعد خودش برود اعتراف کند. این همان بیداری وجدان فطری است. البته وجدان در هنگام انجام دادن گناه و اشتباه غالباً خاموش است. پس از تذکّر و یادآوری خود و دیگران بیدار می شود. آن موقعی که گناه و اشتباهی از انسان سر زد، وقتی کار او انجام شد، پشیمان شود. توبه کند؛ به سوی خدا.دیگر سراغ آن عمل نرود. در این حالت وجدان فطری چنین کسی بیدار شده است. پس وجدان منهای ایمان به خدا پاسخگوی انسان و مفید به حال او نیست. چون ایمان به خدا، قبل از انجام دادن گناه، دست انسان را می گیرد. ولی وجدان خفته این گونه نیست. این یعنی همان بیداری وجدان. شیوه پیامبر اکرم(ص) در تربیت مردم، همین بود. برای همین یکی از القاب مهم آن حضرت، رحمه للعالمین است. رحمت رساندن به مردم یعنی بیدار کردن وجدان های خفته، و خدایی کردن آن. این کار با ارزشی است. لذا خود پیامبر (ص) فرمودند: « إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ رَحْمَةً» من برای رحمت رساندن به مردم بر انگیخته شدم. پروردگارا به حق محمد و آل محمد، وجدانی بیدار و متصل با ایمان با خدا به همه ما مرحمت بفرما. 🌺والسلام علی من التبع الهدی @fatemi222
منبر بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سخنران حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بسم الله الرّحمن الرّحیم ✅ بعثت پیامبر برای مکارم اخلاق «الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی» ➖ بعث یعنی برانگیختن، روزی که پیغمبر (ص) به پیغمبری مبعوث شد اولین آیه ای که نازل شد آیه «اقْرَأ» بود یعنی بخوان و این خودش از افتخارات است ما دینی داریم که اولین آیه ای که از آسمان نازل شد بر پیغمبر ما مسائل فرهنگی بود و مسائل فرهنگی بر مسائل اقتصادی و سیاسی مقدم است. 1- قرآن، کتاب خواندنی کتاب ما قرآن است، قرآن از همان «اقْرَأ» است قرآن یعنی خواندنی زمانی را که پیغمبر ما در آن مبعوث شد می گویند زمان جاهلیت یعنی پیغمبر که آمد جاهلیت برطرف شد دلیل بعثت چیست؟ این حدیث معروف است «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» (بحارالانوار/ج /16ص 210) ما یک «مَحَاسِنَ الْأَخْلَاقِ» داریم یک «مَکَارِمَ» داریم مَحَاسِنَ» حسن است یعنی اخلاق خوب باشد یا اخلاق کریم باشد پیغمبر فرمود من آمده ام که تمامش کنم یعنی نه اینکه فقط یک خورده خوب است افرادی می گویند ما خوب هستیم اما شما چقدر خوب هستید ما باید دائماً خوبی مان بهتر بشود اگر پارسال سی نفر را افطاری داده اید امسال سی و دو نفر را، اگر پارسال نمازت پنج دقیقه طول می کشید امسال نمازت شش دقیقه طول بکشد اگر پارسال صله رحم تا یک شعاعی بود امسال بیشتر بشود اگر پارسال توی محل کارت به هفده نفر سلام می کردی امسال به بیست نفر سلام کن، «لِأُتَمِّمَ» یعنی تمامش کن یعنی برو جلو یعنی اینجا که هستی نایست روی کلمه «لِأُتَمِّمَ» من می خواهم حرف بزنم. 2- سخن امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق در دعای مکارم الاخلاق جمله قشنگی داریم امام سجاد (ع) می فرماید: «اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَه یً تُعَابُ مِنِّی إِلَّا أَصْلَحْتَهَا، وَ لَا عَائِبَه یً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا، وَ لَا أُکْرُومَه یً فِیَّ نَاقِصَه یً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا» (صحیفه ی سجادیه/ص 92) ما سه رقم آدم داریم زیادی گوش بدهید، بعضی آدمها جنس شان خراب است یعنی بدی جزو ذات اوست زهر مار اصلش زهر مار است کشنده است ما می گوییم جَلَب است شما هم می گویید جلب است؟ جلب است یعنی ناآرام است بچه مدرسه ای هم که هست از بچگی وقتی می خواهد برود مدرسه پاشنه کش و سیخی در می آورد همینکه دارد می رود به دیوار خانه مردم می کشد و می رود اصلاً جنس اش مردم آزار است یک الاغی ایستاد مثلاً می کوبد زیر شکم الاغ یک کسی مو ندارد کلاهش را بر می دارد می گوید آفتاب درآمد این کچل است یک کوتاه می بیند از سرش می پرد آنطرف می رود هلش می دهد نژاداً شیطان است. 3- سیاستِ گام به گام شیطان چون شیطان یک ذره یک ذره می آید تا آدم را خود شیطان کامل می کند اول شیطان هل می دهد «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ» (طه/120)یعنی وسوسه می کند بسوی بعد شیطان یک ذره یک ذره می آید و هل می دهد «مَسَّهُمْ طَائِفٌ» (اعراف/201)یعنی با شما تماس می گیرد بعد وقتی تماس گرفت می بیند با او کاری نداری می آید تو روح تو «یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» (ناس/5)یعنی می رود تو اگر او را بیرون نکردی همانجا می ماند «فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» (زخرف/36)یعنی همانجا می ایستد بعد کم کم می شوی «حِزْبُ الشَّیْطَانِ» (مجادله/19)بعد می شوی «إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ»(اسراء/27)اینها همه آیه قرآن است، بعد می شوی «أَوْلِیَاءَ الشَّیْطَانِ» (نساء/76)بعد می گوید «شَیَاطِینَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ» (انعام/112)یعنی گام به گام می آید ولذا قرآن به اینها گفته«خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ» (بقره/168)یعنی گام به گام، شیطان گام به گام می آید تا آدم را عوض کند امام علی (ع) می فرماید شیطان اول «باض» یعنی تخم می گذارد توی روح آدم بعد این تخم می شکافد بچه شیطانها توی روح آدم یک ذره یک ذره همینطور قلب را می گیرد فکر را می گیرد، اصلاً فکر شیطانی است چشم شیطانی است زبان شیطانی است نیّت شیطانی است اقتصاد شیطانی است سیاست شیطانی است اصلاً هر کاری می کند هیچ رنگ الهی ندارد همه اش رنگ های غیر الهی است اول بیضه می گذارد بعد بزرگ می شود همینطور همه وجود آدم را می گیرد در روایتی هم داریم که گناه اول یک نقطه در روح آدم می گذارد کم کم اگر این نقطه را پاک نکنی این هی بزرگ می شود و بزرگ می شود مثل سرطانی که اول یک گوشه است بعد همه بدن را می گیرد اول وسوسه بعد تماس می گیرد بعد می رود توی روح و بیرون نمی آید بعد حزب شیطان بعد برادر شیطان بعد «شَیَاطِینَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ» بعضی ها جنس شان. . می گویند فلانی خصلت اش بد است یعنی این بدی جزو ذات او است. ادامه 👇