منبرک فاطمی
به خون چهره دادم غسل از پا تا سر خود را زیارت میکنم با دست بسته رهبر خود را به یاد حنجر خونین و کام
به خون چهره دادم غسل از پا تا سر خود را
https://eitaa.com/fatemi222/3754
از سرِ دار به دلدار نگاهی دارد
https://eitaa.com/fatemi222/3755
منبرک فاطمی
بوی بهشت …پشت تریبون رفت و درباره انتخاب رئیس جمهور و اینکه باید روحانی باشد یا غیر روحانی اندکی صح
#زندگی نامه و داستانهایی از شهید سید محمدحسینی👆
بمناسبت ایام شهادت شهید بهشتی
https://eitaa.com/fatemi222/3581
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 برای غدیر چه کردیم؟!
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
✋چرا بعد از قرائت آيه: (إنّ الله و ملائكته يصلون على النبى...) پس از پايان نمازها بايد سه بار صلوات بفرستيم؟
✍ اين كار ريشه در روايتهاى اسلامى دارد و در سنت و سيره پيشوايان معصوم(عليهم السلام) چنين آمده است و مؤمنان نيز به پيروى از سنت و سيره آن بزرگواران چنين اذكار و دعاها و تعقيباتى را به جا مىآورند؛ چنان كه حضرت امام موسى كاظم(عليه السلام) مىفرمايد: هر كس بعد از نماز صبح و نماز مغرب قبل از آنكهپاهايش را حركت دهد ]هيئت نشستن در حال نماز را به هم بزند[ و يا كسى سخنى بگويد، آيه (إنّ الله و ملائكته و يصلّون على النّبى...) را بخواند، و بگويد: خدايا بر محمد و ذريه آن حضرت درود بفرست، خداوند صد حاجت او را برآورده مىكند كه هفتاد حاجت در دنيا و سى حاجت ديگر در آخرت براى او برآورده مىشود.
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖
🎥#تصویری
🔅خداشناسی و توحید بینظیر امام باقر(ع)
👈 فقط بگو خدا...!
🔰#استاد_انصاریان
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖
🎥#تصویری
🔅گروهی که روز قیامت از ترس و وحشت در امانند!!!
🔰#استاد_عالی
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
D1738215T13152163(Web)-mc.mp3
12.03M
🔖 منبر کامل 🔖
💠استاد حسینی قمی
"عرفه روز بازگشت از گناه"
امروزه یک موجی از ناامیدی جوانان را فراگرفته است و گمان میکنند که مورد بخشش و رحمت الهی قرار نمی گیرند، اما جوانان باید بدانند که خداوند رحمان و رحیم است و اگر توبه کنند می بخشد. این وسوسه شیطان است که مانع توبه کردن انسان می شود.
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
#حضرت_مسلم_بن_عقیل_ع
من کوفه را چون مردگان بیدرد دیدم
نـامردهاشان را بـه شکل مـرد دیـدم
ایـن نـاسپاسان جمـله اشبـاهالرجالند
خصم رسـول و حیـدر و قـرآن و آلند
اینان به آن دستی که بـا من عهد بستند
عهـد مـن و فـرق مـرا با هم شکستند
تنهـا نـه در کوفـه مـرا آواره کردنـد
قـلبم دریدنـد و لبـم را پـاره کردنـد
این شهر را پیوسته نـامردی بـه من بود
این قوم تنها مـردشان یـک پیرزن بود
زنهـا ز نـامردان کوفـه وانماندنـد
از بامها بر فرق من آتش فشاندنـد
مـن جـان نثار عترت خیرالانـامم
صید بـه خـون غلطیدهی بـالای بامم
وقتی که خود را از عطش بیتاب دیدم
عکس لب خشک تـو را در آب دیدم
در موج خون دریای لارا دیدم امروز
از بـام کوفـه کربلا را دیـدم امروز
انگـار میبینم جراحـات تنـت را
خونین به چنگ گرگها پیراهنت را
انگـار بینـم لالههای پـرپـرت را
پاشیده از هم عضوعضوِ اکـبرت را
انگار میبینم که بعد از قتـل یـاران
هم تیرباران میشوی، هم سنگ باران
انگـار مـیبینم ذبیـح کـوچکت را
زخم گلوی شیرخواره کودکت را
انگار میبینم که با اشک دو دیـده
داری به روی دست خود دست بریده
انگار بینم غرق خـون آیینهات را
جای سم اسبان و زخم سینهات را
انگار بینم شمـر مـیآید بـه گودال
انگار بینم میزنی در خون پر و بال
...انگار دیدم جان شیـرینت فـدا شد
زهرا نگه کرد و سرت از تن جدا شد
من بهترین مهمان شهـر کوفـه هستم
مهمـان قصابـان شهـر کـوفـه هستم
لب تشنـه از پیکر جـدا گردد سر من
آویـزه گـردد بـر قنـاره پیکـر من
تنهـا نـه ایـن نامرد مردم میکُشندم
در کـوچههای شهر کوفه میکِشندم
«میثم» شرار از نظم جانسوزت فشاندی
بس کن که دلها را به بحر خون نشاندی
✍️استاد #غلامرضا_سازگار
↩️سایر روضه هاحضرت مسلم
https://eitaa.com/fatemi8/340
بندگی کن تاکه سلطانت کنند
تن رها کن تا همه جانت کنند
سر بنه در کف ، برو در کوى دوست
تا چو اسماعیل ، قربانت کنند
بگذر از فرزند و مال و جان خویش
تا خلیل الله دورانت کنند
🌸عیدتون مبارک🌸
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
🌺اعمال شب و روز عید قربان
🌺اعمال شب عید قربان
① شب زنده داری
② زیارت حضرت سید الشهداء علیه السلام
③ خواندن دعای: یا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیةِ یا بَاسِطَ الْیدَینِ بِالْعَطِیةِ یا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیةِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیرِ الْوَرَی سَجِیةً وَ اغْفِرْ لَنَا یا ذَا الْعُلَی فِی هَذِهِ الْعَشِیةِ.
🌺 ای کسیکه جود و بخشش توبه آفریدگان همیشگی است!ای آنکه دو دست سخاوت خود را برای عطا گشودهای!ای صاحب عطاهای گرانبها!بر محمّد و خاندان او،نیکوخوترین مردمان درود فرصت،و ما راای خدای بلندمرتبه در چنین شبی بیامرز.
🌺اعمال روز عید قربان
① غسل کردن
② نماز عید قربان
③ خواندن دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه
④ خواندن دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه
⑤ خواندن دعای ندبه
⑥ قربانی کردن
⑦ تکبیرات مشهور را پس از نماز ظهر روز عید تا پس از ده نماز (نماز صبح روز دوازدهم) بخواند
🌺 اللّهُ اَکْبَرُ اللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ و لِلّهِ الْحَمْدُ اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما اَبْلانا
🌺خداى بزرگتر است خدا بزرگ است نيست معبود حقى جز پروردگار و خداى بزرگ است خدا بزرگتر است و ستايش مخصوص خداست خدا بزرگ است بر آنچه ما را راه نموده خداى بزرگتر است بر آنچه به ما روزى كرده از چهار پايان بى زبان و ستايش خدا راست بر اين آزمايش
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
🔻آمادۀ قربانی شدن در راه خدا🔻
💥 حضرت ابراهیم اولادی نداشت😔، لذا از خدا درخواست کرد که خدا فرزند صالحی به او عطا کنه🙏:
🕋 رَبِّ هَبْ لِی مِنَ الصَّالِحِینَ (صافات/۱۰۰)
💢 «پروردگارا! به من فرزند صالحی عطا کن.»
☝️ خدا در جواب فرمود:
🕋 فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِیمٍ (صافات/۱۰۱)
💢 «ما او را به فرزندی حلیم، بردبار و صبور بشارت دادیم!»
✅ اینجا یه نکته خیلی لطیفی هست:
👈 ابراهیم گفت: خدایا فرزندی به من بده که از «صالحین» باشه.👌
👈 ولی خدا فرمود: فرزندی نصیبت میکنیم که «حَلیم» باشه.👌
یعنی «صالح»👈 تفسیر شد به «حَلیم».
⁉️ حالا «حِلم» یعنی چی؟ و «حَلیم» به کی میگن؟!🤔↶
👈 «حِلم» یعنی سنگینی، یعنی وقار، یعنی فهم و شعور، یعنی بصیرت، یعنی صاحب نظر بودن و دقیق بودن.👌👌
⁉️ از کجا این حرف و میزنیم؟!🤔↶
👈 برای اینکه وقتی اسماعیل بزرگ شد، و به حدّ رشد رسید، پدرش دید که این بچّه، در سنّ نوجوانی👦 اهل فهم و اهل نظر است.
☝️ بنابراین به پسر گفت:
🕋 یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَی. (صافات/۱۰۱)
💢 «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح میکنم، نظر تو چیست؟»
یعنی اسماعیل دیگه برا خودش صاحب نظر شده.💪
🗣 ابراهیم بهش میگه: نظر بده، تو صاحب نظری!☜ «فَانظُرْ مَاذَا تَرَی»
🙂 حالا این فرزندِ اهلِ فکر، اهلِ بصیرت، و اهلِ نظر، جواب میده که:↶
🕋 یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ (صافات/۱۰۲)
💢 «ای پدر! هر دستوری که داری اجرا کن، به خواست خدا، مرا از صابران خواهی یافت!»
🔔 دقّت کنیم! یه صفتِ دیگه هم اضافه شد:
☜ «صابر»، یعنی اهلِ «صبر».
✅ یعنی اونیکه «صالح» باشه، «صابر» هم هست.
👈 این آدم میشه خداشناس، و جهان شناس.
☝️ پس «صالح» و شایسته کسی است که از نظر فکری «صالح» باشه، در خداشناسی «صالح» باشه، و در یک کلمه، در مرگ و حیات «صالح» باشه.😊
☝️ و وقتی که امتحان پیش اومد، فوری قبول کنه، و بگه:☜ «افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ».
...حتّی آمادۀ قربانی شدن🔪 در راه خدا هم باشه.🤗
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
عید قربان و فلسفه قربانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
قربانى كردن در عید قربان برای حجاج که در مکه حضور دارند واجب است اما براى سایرین مستحبّ مؤكّد است برخى از علما آن را بر كسانى كه توانايى دارند واجب دانسته اند و مستحب است بعد از نماز عيد، كمى از گوشت آن بخورد.
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
حضرت ابراهیم(ع) به امتحانی بسیار دشوار برگزیده شد و در خواب به او مامئوریت داده شد که فرزندش را قربانی کند.
فرزند را به پیش فرا خواند و گفت:
اسماعيلجان! «إِنِّي أَرَي فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ» پسر نازنينم! در خواب به من امر شده تو را در راه خدا قرباني كنم «فَانظُرْ مَاذَا تَرَي» نظر تو چيست؟!
چقدر زيبا جواب داد : «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنْ الصَّابِرِينَ» اي پدر! هرآنچه بدان مأموري انجام بده، انشاءالله مرا از بندگان صبور و شكيبا خواهي يافت.
خيال ابراهيم(ع) بيشتر آرام گرفت و وي بر داشتن چنين پسري خداي را سپاس و بر خود مباهات كرد. آنگاه پسر را با ملاطفت و مهرباني بسيار در آغوش فشرد و بوسهاي بر فرقش زد و دست محبت و نوازش بر سر و گيسوانش كشيد.
به منا رسيدند. بيدرنگ دستان اسماعيلش را از پشت بست در حالي كه براي آخرين بار با محبّت پدرانه سيماي نازنين اسماعيل را به تماشا نشسته بود، لبانش را با آب خنك زمزم تر نمود و آنگاه چشمانش را با پارچهاي لطيف و ظريف پوشانيد ، زمين محل خوابيدن اسماعيل را با كف دستان پدرانهاش جارو نمود و خار و خاشاك و سنگريزهها را رُفت تا نكند خراشي بر پيكر نازنين اسماعيل وارد شود. لحظه اجراي دستور فرارسيده بود.
چاقو بر گلوی اسماعیل گذاشت.
در این هنگام، پیرمردی آمد و گفت: ما تُریدُ مِن هذَا الغُلامِ؟ از این جوان، چه می خواهی؟
ابراهیم(ع) گفت:اُریدُ أن أذبَحَهُ. «می خواهم او را قربانی کنم».
پیر مرد گفت:سُبحانَ اللّهِ! غُلامٌ لَم یعصِ اللّهَ طَرفَةَ عَینٍ تَذبَحُهُ؟ پناه بر خدا! جوانی را که هرگز گناهی مرتکب نشده، قربانی می کنی؟!
ابراهیم(ع) گفت:نَعَم، إنَّ اللّهَ قَد أمَرَنی بِذَبحِهِ. «بلی! خداوند، مرا بدان دستور داد».
پیر مرد گفت:بَل رَبُّک نَهاک عَن ذَبحِهِ، وإنَّما أمَرَک بِهذَا الشَّیطانُ فی مَنامِک پروردگارت تو را از این کار نهی کرده و همانا شیطان، در خواب، این مطلب را به تو القا کرده است.
ابراهیم(ع) گفت: وَیلَک! الکلامُ الَّذی سَمِعتُ هُوَ الَّذی بَلَغَ بی ماتَری، لا وَاللّهِ لا اُکلِّمُک، ثُمَّ عَزَمَ عَلَی الذَّبحِ.«صدایی که شنیدم، همان صدایی بود که مرا بدین منزلت و مرتبت (پیامبری) رسانید. به خدا سوگند، دیگر با تو سخن نمی گویم». سپس تصمیم بر قربانی کردن گرفت.
پیرمرد گفت: یا إبراهیمُ، إنَّک إمامٌ یقتَدی بِک فَإِن ذَبَحتَ وَلَدَک ذَبَحَ النّاسُ أولادَهُم، فَمَهلاً ای ابراهیم! تو پیشوایی هستی که به تو اقتدا می گردد. اگر فرزندت را قربانی کنی، مردم هم فرزندان خود را قربانی می کنند. پس در این کار، درنگ کن.
ابراهیم(ع) با وی سخن نگفت.
اما هر چه كشيد، كارد تيز نبريد. ابراهيم بر قدرت دست افزود و با تواني دوچندان بر دسته چاقوي تيز فشار وارد كرد و آن را با شدت كشيد؛ اما گويي از اين چاقو، در عالم چاقويي كُندتر وجود ندارد!
ناگاه ابراهيم از شدت عصبانيّت كارد را بر سنگي در آن نزديكي فرود آورد و آن سنگ به دو نيم شد. ابراهيم با تعجب و عصبانيت به كارد خطاب كرد كه: اي چاقو! گلوي اسماعيلم را براي خدا نميبُري، اما سنگ را خُرد ميكني؟! گويا چاقو به آواز درآمد كه: اي ابراهيم! تو ميگويي و ميخواهي ببُرمش، اما خدا ميگويد نَبُر. مگر نه آنكه تو به فرمان خدا پيكر نازنين اسماعيل را در اين قربانگاه خوابانيدهاي تا خون پاكش را براي جلب رضايتش بر اين صحراي سوزان جاري سازي؟ همان خدايي كه تو را به اين كار دستور فرموده، به من نيز امر ميكند كه نَبُر، گلوي اسماعيل ذبيح را نبر. از تو ميپرسماي ابراهيم! به فرمان تو گردن نهم يا به دستور خداي تو كه همه عالم، از جمله اسماعيل را براي او ميخواهي؟
«فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ» هر دو تسليم گشتند و ابراهيم براي ذبح اسماعيل، وي را بر زمين خوابانيد، پس «وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ» ندايش كرديم كه اي ابراهيم!تو مأموريتي را كه در عالم رؤيا به تو سپرديم، را به نيكي انجام دادي. پس كارد از گلوي اسماعيل بردار و «وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» آن گوسفندي را كه فرستاديم را قرباني كن.(۱)
🔻 ادامه دارد 👇👇
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
🟩فلسفه عید قربان و قربانی
یکی از این واجبات، انجام قربانی در حجّ واجب است که گاه پرسیده میشود حکمت و فلسفه آن چیست؟ در جواب باید گفت: چون ما میدانیم دستورهای الهی بر اساس حکمت است این دستور الهی نیز حکمت و مصلحتی دارد؛ هرچند برای ما روشن نباشد. با این حال، منابع دینی گاه به بیان فلسفه این دستور الهی پرداخته اند که در این نوشتار، اهمّ حکمتهای قربانی در حج بیان میشود.
🟢 رسیدن به تقوا
یکی از مهمترین فلسفههای قربانی، رسیدن به تقوا و پرواپیشگی است. قرآن کریم در این باره میفرماید: «لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ»گوشت و خون این شتران به خدا نمیرسد؛ آنچه به او میرسد تقوای شماست.(۲)
این آیه در واقع، دفع دخل مقدّراست و به دو پرسشی که به ذهن میرسد جواب میدهد:
اول اینکه ممکن است توهم شود خداوند از این قربانی سود میبرد و به آن حاجتمند است.
دوم اینکه احتمال میرود برخی بپندارند خداوند که محتاج گوشت و خون و قربانی نیست پس این کار چه فایدهای دارد؟
این آیه، پاسخی به هر دو پندار است؛ به این صورت که میگوید نه خداوند محتاج قربانی است؛ «گوشت و خون این شتران به خدا نمیرسد» و نه این کار بیفایده است؛ «آنچه به او میرسد پرهیزگاری شماست.»
بنابراین نفع مهمیدر قربانی وجود دارد که به حجگزار برمیگردد و آن عبارت است از: رسیدن به تقوا و پرواپیشگی.
🟢ریشهکن شدن طمع
فلسفه دیگری که برای قربانی حج ذکر شده است، از بین رفتن طمع انسان و ریشهکن شدن آن است.
➖امام سجاد(ع) در این باره میفرماید: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیكَ نَوَیتَ أَنَّكَ ذَبَحْتَ حَنْجَرَةَ الطَّمَعِ بِمَا تَمَسَّكْتَ بِهِ مِنْ حَقِیقَةِ الْوَرَعِ» آنگاه که قربانیات را سر بریدی نیّت کردی که گلوی طمع را با حقیقت ورع و پرهیزکاری ببری.(۳)
➖ امام صادق(ع)میفرماید: «وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِیحَة» هنگام قربانی، حنجره هوا و طمع را قطع کن.»(۴)
در قربانی در واقع باید گلوی طمع را برید و باید برای همیشه، رگ حیات آن را قطع کرد.
🟢قربانی کردن هوس
فلسفه عظیمتر قربانی، این است که حاجی در حقیقت، گوسفند و شتر را به قربانگاه نمیبرد؛ بلکه نفس سرکش و نفس امّاره را به قربانگاه میبرد تا برای همیشه از شرّ و خطرهای آن رهایی یابد.
آری حاجی با نیّت الهی در تمام اعمال و خارج شدن از نفسانیّت و حیوانیّت در واقع، روحش به عالم بالا متصل گشته و از اینرو از عالم تاریک حیوانیّت خارج میشود و نفس را برای همیشه قربانی میکند.
چنانکه گذشت امام صادق(ع) در کلام کوتاه و گویایی میفرماید: «وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِیحَة» و هنگام قربانی، حنجره و رگهای هوس و طمع را قطع کن.»(۵)
🌸شعر
باز در آن کوش که قربان کنی
هرچه کنی کوش که با جان کنی
تیغ وفا بر گلوی جان بنه
گردن تسلیم به فرمان بنه
ساحت این عرصه که ارضِ مناست
سر به سر این دشت فنا در فناست
هرکه نشد کشته به شمشیر دوست
لاشه مردار به از جان اوست
🟢امتحان تقوی
قربانی در واقع امتحان و آزمایش الهی است تا معلوم شود چه کسی سر به فرمان الهی دارد؛ خصوصاً آنجایی که جنبه مالی در کار است و شاید خیلی فلسفه و حکمت آن روشن نباشد.
خداوند در واقع میخواهد حاجی را امتحان کند به این صورت که وقتی دور خانه او طواف کرده و نیّتش این بوده است که بعد از این جز بر گرد فرامین الهی و رضایت او نچرخد، آیا واقعاً به آن رسیده و تسلیم امر الهی شده است؟ از اینرو دستور قربانی میدهد.
➖امام صادق(ع)به همین نکته اشاره دارد، آنجا که میفرماید: «فلسفه قربانی این است: «وَ لِیعْلَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ یتَّقِیهِ بِالْغَیبِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ ثُمَّ قَالَ انْظُرْ كَیفَ قَبِلَ اللَّهُ قُرْبَانَ هَابِیلَ وَ رَدَّ قُرْبَانَ قَابِیل» تا که خداوند بداند چه کسی در غیب، خود را حفظ میکند. خدای عزیز و جلیل میفرماید: «گوشت و خون شتران به خدا نمیرسد بلکه فقط تقوای شما به خدا میرسد.» سپس حضرت فرمود: ببین چگونه خداوند، قربانی هابیل را پذیرفت؛ اما قربانی قابیل را رد کرد.»(۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
🟢پیروی از حضرت ابراهیم(ع)
برای فداکاری تا سرحد فدا کردن فرزند
حکمت دیگر قربانی پیروی کردن از سنت حسنۀ حضرت ابراهیم(ع) است تا این سنت و فداکاری برای همیشه به عنوان الگو زنده بماند.
امام سجاد(ع) در ادامه کلام گذشته میفرماید: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیكَ نَوَیت... أَنَّكَ اتَّبَعْتَ سُنَّةَ إِبْرَاهِیمَعلیهالسلام بِذَبْحِ وَلَدِهِ وَ ثَمَرَةِ فُؤَادِهِ وَ رَیحَانِ قَلْبِهِ وَ اَحْیَیْتَ سُنَّتَهُ لِمَنْ بَعْدَهُ وَ قَرَّبَهُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لِمَنْ خَلْفَه قالَ: لا» آنگاه که قربانیات را ذبح کردی آیا نیّت کردی که بهراستی از سنّت ابراهیم در قربانی کردن فرزندش، میوه دلش و گل خوشبوی قلبش پیروی کنی، و تو سنت او را برای [نسلهای] بعد از او زنده نگهداری. او آن را وسیلهای برای تقرّب به خداوند برای نسلهای بعد قرار داد؟ عرض کرد: نه [چنین نیّتی نکردم].»(۷)
در قرآن کریم نیز به این امر اشاره شده است.
خداوند متعال بعد از جریان به قربانگاه بردن اسماعیل میفرماید: «وترکنا عَلیه فی الآخرینَ»ما نام نیک ابراهیم را در امتهای بعد باقی و برقرار ساختیم.
🟢 سیر شدن فقرا
اشاره شد که اسلام در باره قربانی، تغییر اساسی داده است و قربانی به جای نابودی با صاعقه و یا آتشزدن بهدست افراد، به مصرف فقرا میرسد. در برخی روایات همین مسئله به عنوان فلسفه قربانی شمرده شده است.
رسول خدا(ص) فرمود: «إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ هَذَا الْأَضْحَى لِتَشْبَعَ مَسَاكِینُكُمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأَطْعِمُوهُم»
همانا خداوند قربانی را قرار داد [و واجب یا مستحب فرمود] تا فقرای شما از گوشت قربانی سیر شوند پس به آنها اطعام دهید.»(۸)
🟢 بخشش گناهان و نجات از آتش
نجات از آتش که با بیانهای گوناگونی، همچون: بخشش گناهان، نجات از آتش، فدیۀ نار، گذر از پل صراط و... آمده است، نیز از حکمتهای قربانی شمرده شده است.
اثر بخشودگی گناهان و دفع عذاب الهی به سه صورت بیان شده است؛
🔹بخشش گناه
➖ابوبصیر میگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: «مَا عِلَّةُ الْأُضْحِیةِ فَقَالَ إِنَّهُ یغْفَرُ لِصَاحِبِهَا عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا عَلَى الْأَرْضِ» علت قربانی کردن [در حج و غیر آن] چیست؟ فرمود: [بخشش گناهان؛ زیرا] با اولین قطرۀ خونِ قربانی که به زمین میریزد، صاحب آن بخشیده میشود.»(۹)
➖در روایت دیگری امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «لَوْ عَلِمَ النَّاسُ مَا فِی الْأُضْحِیةِ لَاسْتَدَانُوا وَ ضَحَّوْا إِنَّهُ لَیغْفَرُ لِصَاحِبِ الْأُضْحِیةِ عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا»اگر مردم میدانستند چه پاداشی در قربانی کردن وجود دارد قرض میگرفتند و قربانی میکردند؛ زیرا صاحب قربانی با اولین قطرهای که از خون آن میریزد، بخشیده میشود.»(۱۰)
➖در روایت دیگری از بشر بن زید از رسول خدا(ص) نقل شده است که به دخترش فاطمه(ع)فرمود: «اشْهَدِی ذَبْحَ ذَبِیحَتِكِ فَإِنَّ أَوَّلَ قَطْرَةٍ مِنْهَا یغْفِرُ اللَّهُ بِهَا كُلَّ ذَنْبٍ عَلَیكِ وَ كُلَّ خَطِیئَةٍ عَلَیكِ (إِلَى أَنْ قَالَ) وَ هَذَا لِلْمُسْلِمِینَ عَامَّةً» قربانی کردنِ قربانیِ خود را مشاهده کن؛ زیرا با اولین قطرۀ [خون] آن، خداوند تمامیگناهانی که بر تو هست و تمام خطاهایی که بر ذمّهات میباشد را میبخشد؛ آنگاه ادامه داد: و این پاداش برای تمامیمسلمانان است.»(۱۱)
🔹 گذر از پل صراط
➖رسول خدا(ص)میفرماید: «اسْتَفْرِهُوا ضَحَایاكُمْ فَإِنَّهَا مَطَایاكُمْ عَلَى الصِّرَاطِ»قربانیهای خود را گرامیبدارید که آنها وسیله عبور شما بر صراط است.»(۱۲)
وقتی گناهان انسان بخشیده شد و معاصی او از بین رفت، نتیجه نخست آن این است که از پل صراط به راحتی و بدون هیچ نگرانی عبور میکند.
🔹فدیهای برای آتش
انسانی که از پل صراط عبور کند در حقیقت اهل آتش نیست و نتیجه پایانیِ قربانی این است که حاجی از آتش جهنم نجات یافته و بهشتی شده است.
➖امام سجادعلیهالسلام میفرماید: «إِذَا ذَبَحَ الْحَاجُّ كَانَ فِدَاءَهُ مِنَ النَّارِ» وقتی حاجی [قربانی را] ذبح کرد، فدیۀ او از آتش [دوزخ] خواهد بود.»(۱۳)
🔻 ادامه دارد 👇👇
💠داستان
پيامبر كودك يتيمي را كه جدا از جميع ساير كودكان ايستاده و گريه ميكرد، نوازش كرده و به او فرمود از اين پس من و خانوادهام در حكم خانواده تو هستيم، و او را تحت سرپرستي خود گرفت.
حكايت پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) روزي براي اداي نماز عيد (قربان يا فطر) از منزل خارج شد. ديد بچهها با همديگر بازي ميكنند ولي در كنار آنها، بچهاي كه لباس كهنه و پاره پاره بر تن دارد، گريه ميكند.
حضرت نزد او آمد و فرمود: «چرا گريه ميكني و با بچهها بازي نميكني؟!»
بچه كه آن حضرت را نميشناخت، عرض كرد: اي مرد! به من كار نداشته باش، پدرم در فلان جنگ اسلامي شهيد است، مادرم با شوهر ديگري ازدواج نموده، مال مرا خوردند و مرا از خانه خود بيرون كردهاند، نه غذا دارم نه آب و نه لباس و نه خانهاي كه به آن پناه ببرم. چون ديدم بچهها با كمال شادماني با همديگر بازي ميكنند، پدر دارند، خانه و كاشانهاي دارند، غم و مصيبت من تازه شد. ازاينرو گريهام گرفت.
رسول خدا(ص) دست آن كودك را گرفت و به او فرمود: «آيا راضي نيستي كه من پدر تو و دخترم فاطمه، خواهر تو و علي(ع) عموي تو و حسن و حسين(ع) برادران تو باشند؟»
كودك يتيم حضرت را شناخت و گفت: چگونه راضي نيستم اي رسول الله؟
پيغمبر اكرم(ص) او را به سوي خانه برد و لباس نو و تميز به او پوشاند و غذا به او داد و به طور كامل موجب خوشحالي او شد. كودك يتيم، با چهره خندان از خانه رسول خدا(ص) بيرون آمد و به سوي بچهها رفت
اين بچه، به سرپرستي رسول خدا(ص) به زندگاني خود ادامه داد تا اينكه آن حضرت رحلت نمود. نقل ميكنند هنگامي كه خبر رحلت آن حضرت به گوش بچه رسيد، گويي آسمان بر سرش خراب گرديد. از خانه بيرون آمد و ناله و فريادش بلند شد. خاك بر سر ميريخت و ميگفت: «من از حالا واقعاً يتيم شدم، غريب گشتم.» چون مسلمانان اين صحنه را ديدند بعضي از صحابه، سرپرستي او را قبول كردند تا در آينده دچار مشكل نگردد.(۱۴)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.الکافی ج ۴ ص ۲۰۷ ح ۹
۲.حج/۳۷.
۳.مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۱۷۰.
۴.مصباح الشریعه، به نقل از: اسرار عرفانی حجّ، فعالی، دارالحدیث،ص۴۹۶.
۵.مصباح الشریعه، ج۱،ص۴۹.
۶.وسائل الشیعه، ج۱۰، ص ۱۷۴.
۷. مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۱۷۰
۸.وسائل الشیعه، ج۱۰، ص ۱۷۳.
۹.همان، ص۱۷۴، حدیث۱۱
۱۰.الوسائل،باب۳۶، حدیث۲.
۱۱.الوسائل،باب۳۶، حدیث۴.
۱۲.بحار الانوار،ج۹۶،ص۲۹۷.
۱۳.محاسن برقی،ج۱،ص۶۷.
۱۴.الدین فی القصص،ج۱،ص۵۴.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ سه عامل مهم در مسیر رسیدن به قرب الهی
🔸عید قربان، برای افرادی عید است که به قرب الهی رسیدهاند، از این رو به مقصد رسیدن خود را عید میگیرند. این افراد در مسابقه عالم هستی برای رسیدن به خدا مسابقه میدهند، تا به مرحله درک زیبایی خدا رسیده و مقرب درگاه الهی شوند.
1️⃣ مقرب درگاه الهی شدن راه و روش( فرمول) خاص خود را دارد، نخستین مرحله از قرب الهی توبه و بازگشت به سوی خداوند متعال است؛ در روز عرفه بسیاری از مردم به سوی خدا بازگشتند و توبه کردند و لذا بخشی از مسیر قرب الهی را پیمودند. هر انسانی که توبه و استغفار کند و از گذشته خود پشیمان شود، در جهت قرب به خداوند متعال حرکت کرده است.
🔸دستهایی که به سوی خداوند بلند شود، نا امید بر نمیگردد، حتی افرادی که با شوخی یا بازی دست خود را به سوی درگاه الهی بلند کنند، خداوند این دستان را خالی برنمیگرداند؛ بنابراین نخستین عامل قرب به خدواند متعال توبه است.
🔸ذات مقدس الهی اصل استغفار و عذرخواهی را دوست دارد، لذا هرگز نباید از رحمت پروردگار نا امید شد؛ حتی اگر نمیتوانیم گناهی را ترک کنیم، حداقل استغفار را ترک نکنیم.
2️⃣ با توجه به آیه 70 سوره فرقان، دومین قدم در مسیر قرب الهی «ایمان به خدا و روز قیامت» است، انسان با از یاد بردن خدا مرتکب به انجام گناه میشود؛ لذا یاد خداوند و روز جزا، انسان را از گناه حفظ میکند.
🔸انسان باید در همه مراحل و ابعاد زندگی به یاد خدا باشد، و بهتر است از امروز تصمیم بگیریم که به جای استفاده از عبارت «خسته نباشید» بگوییم «خدا قوت» و به جای عبارت «مرسی» بگوییم «خدا اجرت دهد» و خدایی نکرده به جای «فحش و ناسزا»، بگوییم «خدا هدایتت کند».
🔸در زندگی خود کلمه «خدا» را زیاد به کار ببریم تا ایمانمان به خدا افزایش یابد. همچنین عبارتهای «بسم الله الرحمن الرحیم» و «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» را در زندگی خود بسیار استفاده کنیم.
🔸برای اینکه همیشه به یاد قیامت باشیم، سعی کنیم هر روز سوره واقعه را قرائت کنیم، حتی اگر به دلایل مختلف نمیتوانیم همه این سوره را بخوانیم، حداقل آیات ابتدایی این سوره را قرائت کنیم.
3️⃣ «عمل صالح» سومین قدم در مسیر قرب الهی است «انجام واجبات و استقامت در انجام واجبات» و «خدمت به خلق خدا» از مصادیق عمل صالح است.
🔸اگر انسان در مسیر قرب الهی این سه قدم را بردارد، خداوند متعال نیز پرونده گناهان همه عمر انسان را پاک میکند و به جای سیئات، حسنات درج میکند.
#عید_قربان #قرب_الهی #ایمان_به_غیب #توبه #استغفار #عمل_صالح #غفلت
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222