ب) شرایط نماز جمعه
۱. به جماعت خواندن.
۲. حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم.
۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف.
۴. بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن.
۱. به جماعت خواندن: از شرایط صحت نماز جمعه، این است که به صورت جماعت اقامه شود. نماز جمعه به نحو فرادی، هر چند در کنار کسانی که آن را به صورت جماعت بر گزار میکنند، صحیح نیست.
۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف: تمام شرایطی که در نماز جماعت باید رعایت شود در نماز جمعه هم معتبر است، مانند اتصال صفوف
۴. بین دو نماز جمعه حداقل یک فرسخ فاصله بودن: فاصلهی دو نماز جمعه باید کمتر از یک فرسخ نباشد که اگر در کمتر از یک فرسخ، دو نماز جمعه خوانده شود نماز اولی صحیح و دومی باطل است و در صورتی که مقارن هم اقامه شوند هر دو باطل میباشند.
 ج) وقت نماز جمعه
وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع میشود و احتیاط(واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند.
 د) کیفیت نماز جمعه
۱. نماز جمعه دو رکعت است مانند نماز صبح، ولی دو خطبه دارد که توسط امام جمعه قبل از نماز ایراد میشود.
۲. مستحب است قرائت نماز جمعه بلند، و در رکعت اول سورهی جمعه و در رکعت دوم، سورهی منافقون خوانده شود، و همچنین مستحب است خواندن دو قنوت یکی در رکعت اول پیش از رکوع و دیگری در رکعت دوم پس از رکوع.
منبرک فاطمی
✍شب یازدهم محرم ۱۴۰۰ 👇 👈همزمان با شب جمعه ✋ارتباط قیام عاشورا با ظهور #منبرک_فاطمی @fatemi22
✍شب یازدهم محرم ۱۴۰۰ 👇
👈همزمان با شب جمعه
✋ارتباط قیام عاشورا با ظهور
👇👇👇
👌براي شناخت شخصيت و جايگاه امام معصوم، ميتوان از #زواياي مختلفي نگاه کرد.
👈گاهي سخن از ابعاد شخصيتي امام در رابطه با خداست، اين جا پاي صفاتي چون رضايت بر رضاي حق، تسليم، عبادت و عبوديت حق است،
👈 گاهي هم سخن از ابعاد شخصيتي امام در رابطه با امت خويش ميباشد،
در اينجا صفاتي اخلاقي ـ تربيتي و صفاتي مربوط به سرپرستي و مديريت جامعه مطرح ميشود.
👌 اما ميتوان و بايد از زاوية ديگري نيز به جايگاه و شخصيت امام نگاه کرد، اين زاويه اگرچه تبيين کنندة شخصيت واقعي امام نميتواند باشد، ولي ميتواند جايگاه و شخصيت امام را در زغن و قلب امت توضيح بدهد، اين زاويه آن است که رابطة #امت را با #امام زير ذره بين بگذاريم.
@fatemi222
در اين جا به يک ويژگي مشترک امام حسينه و حضرت مهدي(عج) ميپردازيم که اين ويژگي در رابطة امت با امام پديد آمده است و آن ويژگي تنهايي و غربت اين دو امام است
✋وقتي نوع رابطة دو امام معصوم يعني حسين و مهدي(عج) را از منظر تاريخ و روايات با ايشان بررسي ميکنيم، به يک #ويژگي و جايگاه مشترک ميرسيم و آن اينکه هر دو تنها و غريب بودند و در غيبت به سر ميبردند.
👈غيبت و تنهايي امام به اين نيست که از نظرها پنهان باشد تا اختصاص به امام مهدي(عج) داشته باشد، بلکه #غيبت و #غربت امام به اين است که از انديشهها، دلها و رفتارها غايب باشد.
👌امام حسين نيز از امت خويش غايب بود، اگر چه او را ميديدند، چرا که امت در انديشه، دل و رفتار امامت و سرپرستي و #هدايت حضرت را نپذيرفته بودند و به نقش تعليمي و هدايتي ايشان گردن ننهاده بودند.
@fatemi222
🔹پس ميتوان گفت همة امامان ما در بين امت خويش و در همة زمانها در غيبت به سر ميبردند.
🔹 اگر چه صفاتي چون (الطريد الشريد) و (الوتر و الموتور) تنها به عنوان صفت مشترک امام حسين و حضرت مهدي(عج) در روايات آمده است.
🔹 «السلام عليک يا ثارالله و ابن ثاره و الوتر الموتور»؛
🔹سلام بر تو اي خون خدا و اي فرزند خون خدا و اي تنهاي تنها شدة رها گرديده
@fatemi222
👌در اين فقره از زيارت عاشورا، بر امام حسين به عنوان #خون خدا سلام داده ميشود.
👈 يعني حسين آن قدر #شرافت دارد که خون او خون خدا دانسته شده است و #خونخواهي او را خود خداوند به عهده گرفته است تا بدست امام مهدي(عج) انتقام خون حسين گرفته شود.
✋ اما صفتي در اين فقره آمده که مورد بحث ماست و الوتر الموتور ميباشد.
👈 اين صفت يعني حسين تنهايي است که تنها شده و در جامعة خويش غريب گرديده است،
👈يعني امام حسين خود تنهايي و غربت را انتخاب نكرده،
👈 بلکه ديگران به گونهاي رفتار کردند که او تنها و غريب شده است.
👈او از جامعة خويش غايب است، چرا که آنها #نخواستند و نتوانستند حضور او را بپذيرند.
👈 او با اين که از سوي خدا و با معرفي پيامبره به عنوان امام و پيشوا معرفي شده، اما تنها مانده و بر اساس توطئه و دسيسهاي اجتماعي از سوي #خواص و همراهي #عوام، تنها و غريب مانده است.
@fatemi222
🔺تنهايي و غربت حسين را ميتوان از #استشهاد عبدالله بن عمر به حديث پيامبره خوب متوجه شد.
🔺 عبدالله بن مطيع، هنگامي که در فتنة يزيد بن معاويه خواست از مدينه بگريزد؛ #عبدالله بن عمر به سراغش آمد و گفت:
🔺کعابي ميخواهي بروي.
عبدالله بن مطيع گفت: ميخواهم از مدينه بگريزم
تا سر به اطاعت يزيد نسايم.
🔺 عبدالله بن عمر او را از اين کار نهي کرد و ادامه داد از پيامبر شنيدم که فرمود: «کسي که بميرد و بيعت امامي برگردن او نباشد به مرگ جاهلي مرده است».
@fatemi222
✋عبدالله بن عمر، رفيقش را با استناد به اين جمله #توبيخ ميکند که #يزيد امام و پيشواي زمان توست و تو بايد بيعت و اطاعت او را به گردن بگيري تا در جاهليت نميري.
✋عبدالله بن عمر از خواص جامعه بود و تأثيرگذار است، او و ديگران در #تنها شدن حسين نقش به سزايي داشتند.
✋او همان است که در مکه خدمت حضرت رسيد و به آن حضرت پيشنهاد صلح و سازش با يزيد را داد و گفت ميترسم در صورت مخالفت با يزيد کشته شوي و گروهي از مسلمانان نيز کشته شوند و بعد از پيامبر نقل ميکند که فرمودند:
✋ «حسين کشته ميشود و آنان که او را ميکشند و کساني که او را ياري نميکنند، خداوند آنها را تا قيامت خوار و پست خواهد نمود».
@fatemi222
✋او که اين سخن را در مورد مجازات تنها گذاشتن و عدم #ياري حسينه ميگويد
👈، روزي با پاي حجاج بيعت ميکند و به سخن رسول خدا استشهاد ميکند که آن که بميرد و امام خود را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است.
👈از اين گونه خواص در بين امت پيامبر فراوان بودند، کساني كه با #سکوت خود، با #نقد و ايراد گيري نسبت به حرکت امام، يا با دنيا طلبي و دنيا خواهي خويش و يا توطئه، نه تنها خود باعث تنها ماندن و غربت فرزند پيامبر شدند، بلکه #عوام را نيز به #بيراهه کشاندند و در حيرت و جهالت وا گذاردند.
👌 البته بايد گفت #کوتاهي خواص به هر شکل و بر هر دليل از يک سو و #جهالت و ناداني عوام از سوي ديگر، از بعد از #رحلت پيامبر شروع شد،
👌 اميرالمؤمنين را به انزوا کشاند، در زمان امام حسن ادامه پيدا کرد و در زمان سيد الشهدا به اوج خود رسيد.
👌ابتداي کربلا مدينه نيست ابتداي کربلا غدير بود ابرهاي خون فشان نينوا اشکهاي حضرت #امير بود بعد از آن فتوت هميشه سبز برکت از عراق و از حجاز رفت.
@fatemi222
در يک کلام تنهايي امام را ميتوان حاصل چند چيز دانست:
توطئة بسياري از خواص
و جريان نفاق:
از حاکماني چون معاويه و يزيد گرفته تا قاضياني چون شريح قاضي که به جهت مقام دنيا يا مال دنيا يا هر دو، باعث تنهايي امام شدند و منافقاني چون عبدالله بن عمر و....
👌سکوت و بي تفاوتي برخي از خواص و آگاهان که يا از روي بي معرفتي حق را اشتباه کردند
👈 و يا اين که از روي دنيا طلبي سکوت اختيار نمودند و حق را پايمال کردند.
👈همچون ابن عباس ها، سلمان بن صرد خزاعي ها و..... جهالت و حيرت تودة مردم چه به جهت سطحي نگري، بي معرفتي و دنيا گرايي و رسيدن به متاع ناچيز دنيا.
👈 کساني چون عبدالله بن مطيع عدوي ، طرماح بن عدي ، عبيدالله بن حر جعفي ، عبدالله المشرقي و.....
@fatemi222
🔹امام باقر علیه السلام در مورد کساني که به جنگ سيد الشهدا آمده بودند، ميفرمايند:
«و کل يتقربون الي الله بدمه»؛
آنها ميخواستند با ريختن خون حسين به خدا تقرب جويند
🔹استنشاق مردم در فضاي غبار گرفته و متعفن و حاکميت رفاه و شکم پرستي ، #سگاني را تربيت ميکند که براي يک لقمه نان، به #جان ولي خدا حمله ميکنند.
🔹 در مورد حضرت صاحب(عج) نيز اين صفت و ويژگي غربت و تنهايي وجود دارد.
🔹 ايشان نيز به سبب موضعگيري حاکمان و خواص امت خويش از يک سو و کوتاهي عوام از سوي ديگر هزار و اندي سال است که در غربت و غيبت به سر ميبرند.
👌همان شرايطي که جد ايشان را غريب نمود، باعث شدهاست که ايشان نيز الوتر والموتور شود.
👈الخشاب ميگويد: از محضر امام حسينه سؤال کردم: آيا شما صاحب اين امر هستيد؟
فرمودند : لا
، ولکن صاحب الامر الطريد الشريد ، الموتور بأبيه؛
نه من نيستم بلکه صاحب اين امر کسي است که از ميان مردم طرد شده و کناره گيري ميکند و انتقام خون پدرش (امام حسين) گرفته نشدهاست.
👌 طريد و شريد هر دو به معناي کنار زده و رانده شدهاست.
👈 حاجي نوري در معناي شريد ميگويد راندهشده از مردمي که آن حضرت را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و حق او را به جاي نياوردند...
👌و جالب است که اين روايت از امام حسينه نقل شده است که خود نيز به همين صفت و ويژگي در ميان امت خويش توصيف شده و آيا امروز و امت حضرت حجت نيز همان ويژگيهاي امت سيد الشهدا را دارند
و آنها باعث تنهايي و غربت ايشان شدهاند؟
و در روايتي امام کاظمه به نقل از سيد الشهداه ميفرمايند:
«...هو الطريد الوحيد الغريب الغايب عن اهله الموتور بأبيه»
؛ «حضرت مهدي همان رانده شدة تنهاي غريبي است که از کسان خويش غائب است و هنوز انتقام خون پدرش گرفته نشده است»
✋در زيارت حضرت صاحب الامر(عج) همان لقب الوتر الموتور که در زيارت عاشورا درمورد سيدالشهداه آمده،
👈براي ايشان آورده شده است. «المترقب الخائف و الولي الناصح ، سفينه النجاه.... و الوتر الموتور و....»؛
👈امام زمان(عج) منتظري است که در حال ترس به سر ميبرد و سرپرستي خير خواه، کشتي نجات و تنهاي تنها است.
✋ خلاصه اينکه عامل غربت و تنهايي امام معصوم، « چه امام حسينه باشد و چه مهدي(عج)» ما آدمها هستيم و مائيم که دوران غيبت ، زمان غربت و هنگام فراق و جدايي خود را از امام رقم زديم و به قول خواجه طوسي
« وجوده لطف و عدمه عنا؛
وجود امام زمان لطف پروردگار بر ماست و نبود و غيبت او ناشي از ماست»
👌حضرت زهراه در خطبة فدکيه علت #انحطاط مسلمين و تنهايي اميرالمؤمنينه بعد از پيامبر را ترسيم کردند که ميتوان آن را به عنوان علت غربت و تنهايي امام حسينه و حضرت مهدي(عج) نيز ذکر کرد:
🔹 خار نفاق؛
🔹کهنه شدن دين در نزد مردم؛
به سخن در آمدن گمراهان خاموش؛
🔹ارجمند شدن فرومايگان گمنام؛
🔹جولان دادن و خود نمايي اهل باطل؛
🔹عمل نکردن به قرآن؛
🔹دنيا طلبي و ميل به راحتي و رفاه
اگر بخواهيم تنهايي اين دو امام را بهتر بفهميم و وظيفة خود را در قبال اين تنهايي و غربت بيشتر درک کنيم،
بايد مقايسهاي بين شرايط زماني اين دو امام بنماييم و روشن کنيم که شرايط زماني قيام حضرت مهدي(عج)، نقاط مشترک فراواني با شرايط زماني قيام امام حسينه دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️خصوصیات حادثه عاشورا:
1-بزرگی #حادثه:
◾️مصیبت عاشورا ابعاد گوناگونی دارد؛ برخلاف آن چه اهل #ظاهر می گویند این حادثه، حادثه ای #کوچک و محدود است که در یک نقطه #جغرافیایی مشخصی اتفاق افتاده و از نظر #زمانی هم به حسب ظاهر عمر کوتاهی داشته و در کمتر از یک روز، جنگ به پایان رسیده است؛
👈این حادثه از عظمت خاصی در عالم برخوردار است.
👇👇
1-یکی از خصوصیات این حادثه، #عظمت و بزرگی آن است
2-خصوصیت دوم آن #وسعت این حادثه است.
👈حادثه، حادثه ای #فراگیر و با جلالت است؛ به طوری که #ملکوت کل عالم با این حادثه درگیر است. در زیارت عاشورا مکرر خوانده ایم:
«یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصِیبَةُ بِکَ [بِکُمْ ] عَلَیْنَا وَ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ الْإِسْلامِ وَ جَلَّتْ وَ #عَظُمَتْ مُصِیبَتُکَ فِی السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ».
👌مصیبت به واسطه تو بر ما عظمت و جلالت یافته، نه اینکه مصیبت تو فقط بر ما عظمت دارد، بلکه این مصیبت برای همۀ #آسمانی ها بزرگ است.
👌بنابراین، این حادثه به حسب #ظاهر حادثه ای محدود است، ولی همۀ #عوالم، ملکوت عالم، آسمان و زمین با این حادثه درگیر هستند. در جای دیگریی از این زیارت می خوانیم:
«مُصِیبَةً مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ [الْأَرَضِینَ ]»
👌 مصیبتی است که برای اسلام #بلای بسیار سنگینی بود. این مصیبت بر همۀ آسمان ها و زمین سنگینی می کند.
2-گریستن همه عالم:
👈 در روایات ما هست که همۀ #عوالم بر وجود مقدس سید الشهدا(علیه السلام) گریسته اند. از عالم ملک، از گیاهان و #نباتات و حیوانات تا جمادات، هم چنین عالم ملائکه و انسان و #جن، همه و همه بر حادثه عاشورا گریسته اند.
👈این احادیث سخن کسانی است که ملک و #ملکوت عالم را می دیدند.
👌حرف بی حساب و کتابی نیست. آن چه در عالم واقعیت داشته، بیان می کردند.
👈 چشمی می خواهد که بتواند حجاب ملک را #کنار بزند و ببیند تمام عالم، ملک و ملکوت در این حادثه مبتلا و گرفتار هستند.
👈روایات ما بیان می کند، #ماهی های دریا، پرندگان و جمادات گریسته اند.
👈در روز عاشورا هر #سنگی را که برمی داشتی، از زیر سنگ خون می جوشیده.
👌شاید این حادثه ، حادثه ای #ملکی نیست که همه بتوانند با چشم سر ببینند.
👈آن هایی هم که اهل #ملکوتند، این حادثه را مشاهده می کردند که چطور #آسمان در مصیبت سید الشهدا(علیه السلام) می گرید.
👌این نکته هم قابل توجه است که بعضی #روایات این گونه دلالت می کند که حیوانات، #گیاهان و جمادات گریه کرده اند و این ها را حمل بر #مجاز می کنند.
👈 می گویند گریه حقیقی نبوده، در حالی که این ماجرا واقعیت داشته است. همۀ موجودات عالم #زنده اند؛ ولو اینکه ما #حیات آن ها را درک نکنیم.
◾️ارتباط عالم با ﷼ولی خدا
🌹خداوند می فرماید:
👌«تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ».
🌹همۀ مخلوقات تسبیح گوی خدا هستند، ولو اینکه ما گوش شنیدن این تسبیح را نداشته باشیم. آن هایی که به این مقام رسیده و این #حجاب برای آن ها برداشته شده، #نجوای ملائکه و جمادات و نباتات را می شنیدند.
👈وقتی زبان به ذکر باز می کردند، در و دیوار با آن ها #همراه می شد. این واقعیتی است که همۀ عالم زنده است و تسبیح خدا را می گوید.
👈همۀ عالم ارتباط با ولی خدا دارد. لذا در مصیبت #ولیِّ خدا همۀ عالم درگیرند.
👈همۀ عالم مبتلا هستند و همه در فقدان سید الشهدا(علیه السلام) گریسته اند، گرچه این گریه ها #متفاوت است.
👈شما عنایت دارید ما الان #گریه می کنیم، چه اتفاقی میفتد؟
👈 حادثه ای پیش می آید؟
👈عواطف ما تحریک می شود و به دنبال #تحریک عاطفه ها، آثاری در ظاهر ما، در #فیزیک ما پیدا می شود.
اشک از چشم ما جاری می شود. حالت جسم ما تغییر می کند. ما به این، بکا و گریه می گوییم.
👌حالا موجودی که از بیرون نگاه می کند و با عواطف انسانی همراه #نیست، می فهمد که ما گریه می کنیم؟
👌گیاهان و نباتات هم همین طورند. ما چون راهی به #دنیای آن ها نداریم، این ها را حمل بر مجاز می کنیم. درحالی که این سخن خداست، سخن اولیای خداست.
◾️ماجرای درخت:
👈ماجرای درختی را که در زرآباد #قزوین است شنیدید. الان شاید این درختِ سرِ پا و به کیفیت قبلی نباشد، اما تقریباً از #مسلمات است که در روز عاشورا از این درخت #قطرات خون جاری می شد.
👈 این نقل یک نفر و دو نفر نیست. بسیاری دیده و نقل کرده اند. این حادثه ای است که گاهی در نباتات آشکار می شود؛ وگرنه همۀ نباتات این طورند.