eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
971 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
✅صبر جمیل و غیر جمیل عرفا معتقد هستند که صبر جمیل آن است که در حین نزول بلا، مولای خود را بشناسد و فرستنده بلا را بداند و چون به علم‌الیقین دانست که آن بلا را حق‌تعالی فرستاده است و وی مالک الملک است، بر مالکی که در ملک خود تصرّف نماید، اعتراض ممکن نیست. دیگر حکیم است و هیچ کاری بی‌حکمت نکند؛ دیگر علیم است، هرچه کند از روی علم و دانش کند؛ دیگر آن‌که رحیم و مشفق است، تا صبر بنده در آن نباشد، در حق وی آن بلا تقدیر نکند. چون بنده در آن معانی تأمل کند، لاجرم در شهود نور الهی چنان مستغرق گردد، که به شکایت نپردازد و هرچه از حق‌تعالی رسد، به دل و جان بدان رضا دهد. به هر بلا که تو خواهی بیازمای مارا کــه در مشـاهـدهٔ تـو بـلا نمـی‌بیـنم ز من به هر چـه کنی یاد راضیم حـقـا کـه هر چه از تو رسد جز عطا نمی‌بینم 🔸اما صبر غیرجمیل آن است، که صبر نه از بهر رضا به قضا باشد، بلکه مبتنی به غرضی باشد از اغراض پس هرکه را صبر للّه و فی اللّه باشد، صبر جمیل عبارت از آن است و هرچه ماورای آن است، آن نه صبر جمیل است و فرق میان آن دو صبر آنجا ظاهر شود، که آن صاحب دولت فرمود. «مَنْ أحَبّ اللهَ تَعَالی لِنَقِمَائِهِ زَالَ حُبَّه اِذَا اَنزَل بَلْوَاهُ وَ مَنْ اَحَبَّ اللهَ بِعِنَایتِهِ زَادَ حُبَّه اِذَا اَنزَلَ بَلْوَاهُ». ما نمی‌گوئیم که نعمت یا بلا خواهیم و بس بلکه ما دایم رضای دوسـت راخواهیم و بس گر رضای دوست ما را در بلا خواهد رسیـد ما همیشه خویشتن را مبتلا خواهیـم و بس خلق ازحق نعمت و فضل و عطا جویند و ما از خدا صبـر جمیل اندر بلا خواهیم و بـس (صغیر اصفهانی) 🔹ملا احمد نراقی در بیان چگونگی تحقق صبر جمیل در مواجهه با بلاها و مصایب چنین می‌نگارد: «آن‌چه بنده را از مرتبه صبر بیرون می‌برد، بی‌تابی و کردن و بر سر و سینه زدن و جامه چاک کردن و شکایت بسیار نمودن و اظهار اندوه و ملال کردن و امثال اینها است. ➖ اینها همه امور هستند، که آدمی قدرت بر ترک آنها دارد و باید از آنها اجتناب کند. ➖ اما باید دانست آنچه به سبب مصیبتی بر او از انسان فوت می‌شود، به عنوان عاریتی در نزد او بوده و از او پس گرفته شده است. اما سوختن دل و تنگی سینه و جاری شدن اشک از دیده، که از مقتضای بشریت است، بنده را از حد صبر بیرون نمی‌برد».
🔺در روایتی از امام صادق آمده است: «كسی كه شبی را با حالت بیماری بسر آورد و آن را بر خود بپذیرد و شكر آن را به جا آورد، ثواب شصت سال عبادت برای اوست.» پرسیدند: پذیرفتن آن چگونه است؟ فرمود: «بر آن صبر می‌كند و درد خود را به كسی اظهار نمی‌كند و چون بامداد شود خدا را در آنچه بر او گذشته است سپاس می‌گوید.» 🔻از امام باقر درباره صبر جمیل پرسیدند فرمود: «آن صبری است كه از آن به مردم شكایت نمی‌كند.» 🔻از پیامبر روایت شده كه خداوند فرموده است: «هر گاه بنده‌ام را به بلایی گرفتار كنم لیكن او صبر كند و نزد عیادت كنندگانش از من شكوه نكند من گوشتش را به گوشتی بهتر و خونش را به خونی بهتر بدل می‌كنم و هر گاه به او بهبودی بخشم در حالی خواهد بود كه بر او هیچ گناهی نیست، و اگر او را بمیرانم رحمت من وی را فرا خواهد گرفت.
✅پنج نوع شكر برای هر بلا و مصیبتی 🌱 امام صادق (ع) می فرمایند:سیره پیامبر(ص) درشادمانی ها و پيش آمدهای ناگواردنیوی شکرگزاری حقتعالی بود. قَالَ أَبِو عَبْدِ اللَّهِ(ع) كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا وَرَدَ عَلَيْهِ أَمْرٌ يَسُرُّهُ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى هَذِهِ النِّعْمَةِ وَ إِذَا وَرَدَ عَلَيْهِ أَمْرٌ يَغْتَمُّ بِهِ قَالَ- الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ. 🌷 امام صادق عليه السّلام فرمود: روش رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله اين بود، هر گاه امرى شادمانش مي ساخت، مي فرمود: خدا را شكر بر اين نعمت و چون پيش آمد ناگواری اندوهگينش مي نمود مي فرمود: خدا را شكر در هر حال. 👈شرح : - علامه مجلسى(ره) در این خصوص نقل می‌کند در هر بلا و مصيبتى پنج نوع شكر است: 1- هر مصيبتى دافع مصيبت از خود است، مثل این که مردن «مركب انسان» دافع مردن خود انسان است و جاى شكرش باقى است. 2- هر بلائى موجب گناه يا بالا بردن مى‏شود، پس سزاوار شكر است. 3- مصيبت و بلاى در برابر بلاى كوچك و سبك است، چنان كه در زمان حضرت عیسی(ع) مردى كور، جذامى، پيس و فلج مي گفت؛ خدا را شكر كه مرا به بلاء بيشتر مردم گرفتار نكرد، حضرت عيسى از او توضيح خواست، آن مرد گفت: بزرگترين بلاها، بلاى كفر و بى‏ايماني است كه من ندارم. 4- هر بلائى در لوح نوشته و مقدر است و ناچار بر سر انسان خواهد آمد، هر وقت آمد و گذشت بايد خدا را شكر كرد. 5- هر بلائى موجب ثواب آخرت و رفتن دنيا از دل است و آن سزاوار شكر می‌باشد. اصول كافى-ترجمه مصطفوى، ج‏3، ص: 153 https://eitaa.com/fatemi222/489
4_5812391370664445649.pdf
664.8K
📗کتابچه نقد و بررسی جریان مدعی یمانیت #ویژه_اربعین
هدایت شده از ریزه های درشت
✅مگر خدا نمي‌داند🤔 ما چه کاره هستيم❓ 🔅 خدا که مي‌داند پس براي چه امتحان مي‌کند❓ ⚠️امتحان براي کسي است که نمي‌داند اين آدم چه آدمي است؟ وقتي خدا مي‌داند چرا امتحان مي‌کند⁉️ مثلا ما از دکان لحاف دوزی🛌 رد مي‌شويم پول مي‌دهيم❓ 🅾 مي‌داني لحاف دوز است، چون مي‌دانی لحاف دوز هست، پول بهش می دی❓ بايد بدوزد تا پول بدهی ❇️خدا الکي پول به کسي نمي‌دهد. 🔶حضرت امير در نهج‌البلاغه📒 : امتحان خدا براي اين نيست که خدا بداند. 🔺 خدا مي‌داند منتهي تا از ما عملي سر نزند، ما استحقاق مزد نداريم. 🔻دانستن کافي نيست. 💠معلم 👨‍🏫مي‌داند اين بچه با اين رقم درس خواندن آخر سال رد مي‌شود.پس باید اخراجش کند⁉️ ╭┅─────────┅╮ 🌺@noktehakhlagi ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از ریزه های درشت
✅حضرت موسی شبانه🌒قوم بنی اسرایئل که بردگی فرعون می کردند🙇 ازمصر بیرون برد 💢یک قوم هست پیرزن هست🤶بچه هست👶حیوانات اهلی🐄🐑 همراه دارن لذا آهسته آهسته می رفتند🚶 صبح🌞که شد فرعونیان دیدند همه فرار کردند🏃سریع بالشکر بصورت سواره🏇دنبال موسی وقوم حرکت کردند. ♦️از اون طرف موسی به نیل رسید🙉🌊نیل الانم مثل دریاست🏝اون موقع مثل الان بود نمی شد کسی پاشه بالابکشه و رد بشه🏊 جلو موسی نیل🌊پشت سر فرعونیان 🛐قرآن:🔸فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ🔸 ریختند سرموسی وگفتند: 🔸یا مُوسَىٰ إِنَّا لَمُدْرَكُونَ🔸 گیر افتادیم🤦‍♂ تومارو بیچاره کردی🙅‍♂ داشتیم زندگیمون رو می کردیم 🔺تو مارو بیچاره کردی‼️
💢 شیعهٔ حسین (ع) ❇️ فردی به امام حسین (علیه‌السلام) عرض کرد: ای پسر رسول خدا، من از شیعیان شما هستم. آن حضرت فرمود: از خدا پروا کن و ادعای چیزی را نداشته باش که خداوند به تو بگوید دروغ گفتی و در ادعایت مرتکب گناه شدی! سپس فرمود: ◀️إنَّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ دَغَلٍ وَلَكِنْ قُلْ أَنَا مِنْ مَوَالِيكُمْ وَ مُحِبِّيكُم‏. ◀️شیعیان ما کسانی هستند که دل‌هایشان از هر ناخالصی و فریبی سالم است؛ ولی بگو من از دوستداران و محبان شمایم. @a_fatemi24
رسالة الحقوق ⏪فأَمَّا حَقُّ اللَّهِ الْأَكْبَرُ فَأَنَّكَ تَعْبُدُهُ لَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ بِإِخْلَاصٍ جَعَلَ لَكَ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ يَكْفِيَكَ أَمْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ يَحْفَظَ لَكَ مَا تُحِبُّ مِنْهَا ⏪اما حق بزرگ‌تر خدا اين است كه او را بپرستى و چيزى را شريكش ندانى، و چون از روى اخلاص اين كار را كردى خدا در عهده گرفته كه كار دنيا و آخرت تو را كفايت كند و آنچه از آن بخواهى برايت نگهدارد.
✅صفات جاهلان از منظر قرآن یکی از مباحثی که در قرآن کریم باید مورد توجه قرار گیرد، صفاتی است که قرآن کریم برای جاهلان به کار برده است. این صفات را اینگونه می­توان بیان نمود: 1. استهزاء و مسخره کردن: یکی از صفات نادانان در قرآن کریم مسخره کردن است که قرآن در دو آیه، این صفت را جزء صفات جاهلان شمرده: «وَ إِذا نادَیتُمْ إِلَى­ الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لایعْقِلُون‏» «آنها هنگامى که (اذان مى‏گویید، و مردم را) به نماز فرا مى‏خوانید، آن را به مسخره و بازى مى‏گیرند این بخاطر آن است که آنها جمعى نابخردند.» در این آیه، علت اینکه کفار نماز را به مسخره می­گرفتند، سبکسری و نادانی آنها بیان شده؛ چون آنان به اعمال دینی و عبادت حقیقی نمی­توانند بنگرند و فواید آن را که انسان را به خدای متعال نزدیک کرده و تحصیل سعادت دنیوی و اخروی بوده، درک کنند. دومین آیه­ای که در این زمینه قابل استدلال است، مربوط به جریان حضرت موسی و ذبح گاو بنی­اسرائیل است که آنها این امر الهی را تمسخر می­دانستند: «وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ­تَذْبَحُوا بَقَرَةً قالُوا أَتَتَّخِذُنا هُزُواً قالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ­ أَکُونَ مِنَ ­الْجاهِلینَ» «و (به یاد آورید) هنگامى را که موسى به قوم خود گفت: خداوند به شما دستور مى‏دهد ماده گاوى را ذبح کنید (و قطعه‏اى از بدن آن را به مقتولى که قاتل او شناخته نشده بزنید، تا زنده شود و قاتل خویش را معرفى کند و غوغا خاموش گردد.) گفتند: آیا ما را مسخره مى‏کنى؟ (موسى) گفت: به خدا پناه مى‏برم از اینکه از جاهلان باشم!» این آیه نشان می­دهد که استهزا نمودن و مسخره کردن، کار افراد نادان و جاهل است که پیامبران الهی هرگز نادان و جاهل نبودند‏. به بازى گرفتن دیگران کار مردم پست و نادانان است؛ کسانی که جهل وجود آنان را فرا گرفته و موجب تمسخر دیگران شده که در حقیقت، جهالت به ارزش و مقام انسانیت دارند که نه به خود ارزش قائلند و نه به دیگران و در واقع به مقام انسانى احترام نمی­گذارند.
2. توقع بیجا: یکی دیگر از صفاتی که قرآن برای جاهلان بیان کرده، داشتن توقع و خواسته­های بیجاست که معقول و مناسب نیست: «قالَ یا نُوحُ إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیرُصالِحٍ فَلاتَسْئَلْنِ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُکَ أَنْ­ تَکُونَ مِنَ­الْجاهِلینَ» «فرمود: اى نوح! او از اهل تو نیست! او عمل غیر صالحى است [فرد ناشایسته‏اى است‏]! پس، آنچه را از آن آگاه نیستى، از من مخواه! من به تو اندرز مى‏دهم تا از جاهلان نباشى!» در حقیقت اگر حضرت نوح(ع) در سخن خود درخواست نجات فرزندش (کنعان) را کرده بود، از جاهلان می­شد؛ چون درخواستى بود که از حقیقت و واقعیت آن آگاه نبوده و خواسته­ی بیجا بشمار می­آمد. البته حضرت نوح هیچگاه چنین خواسته­ای را مطرح ننمود، به دلیل اینکه خداى تعالى بعد از نهى، ایشان را موظه فرمود که زنهار‏ با این سؤالت از جاهلان مباشى.
3. آلوده به گناه: از جمله صفاتی که می­توان از قرآن برای جاهلان اخذ کرد، ناتوانی در برابر وسوسه­های شیطانی و شهوات است: «قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَی مِمَّا یدْعُونَنی‏ إِلَیهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّی کَیدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیهِنَّ وَ أَکُنْ مِنَ­ الْجاهِلینَ» «(یوسف) گفت: پروردگارا! زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اینها مرا بسوى آن مى‏خوانند! و اگر مکر و نیرنگ آنها را از من باز نگردانى، بسوى آنان متمایل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود!» آیه بیان­گر اینست که کار زشت و گناه در محضر خداوند از کسانی سر می­زند که در جهل به سر می­برند؛ کسانی که از حقوق و حدود الهی غافلند؛ و یا علم به اوامر و نواهی الهی دارند، اما به علم خود عمل نکرده و خودشان را به جهالت زده­اند که اینان نیز از نظر قرآن جزء جاهلانند. . 4-نقش جهل در بت‌پرستی: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «قَالُواْ یامُوسىَ اجْعَل لَّنَا إِلَاهًا کَمَا لَهُمْ ءَالِهَةٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجهَلُون» «به موسى گفتند: تو هم براى ما معبودى قرار ده، همان‌گونه که آنها معبودان (و خدایانى) دارند! گفت: شما جمعیتى جاهل و نادان هستید!» این آیه به صراحت بیانگرِ اینست که سرچشمه‌ی بت‌پرستى، جهل و نادانى بشر است؛ از یک طرف جهل او نسبت به خداوند و عدم شناخت ذات پاک او بر اینکه هیچگونه شبیه و نظیر و مانندی براى او تصور نمى‌شود؛ از سوى دیگر جهل انسان نسبت به علل اصلى حوادث جهان، که گاهى حوادث را به یک سلسله علل خیالى و خرافى مثل "بت"، نسبت می‌دهد؛ و از سوى سوم جهل انسان به جهانِ ماوراء طبیعت و کوتاهى فکر او، تا آنجا که خارج از مسائل حسى را باور نمى‌کند. این"نادانى‌ها" در طول تاریخ، انباشته شده و سرچشمه‌ی بت‌پرستى شده‌اند.
۴صفت جاهلان در قران @fatemi5
باسمه تعالی لطفا صوت منبر خود را جهت بهره گیری سایر دوستان ارسال نمایید تا در کانال قرار داه شود ضمن متون زیبا را جهت منبر ارسال نمایید. سروش-ایتا بهمین ادرس @fatemi5 @a_f_4279
◀️نکته مهم آنست که این نگرانی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نه تنها مربوط به دوران پس از رحلت آن حضرت و پس از آن، بلکه در زمان نیز ادامه دارد و اگر بزرگان دینی و سیاسی همراهی و همگامی مردم را در پی داشته باشد، مسیر انقلاب اسلامی نیز منحرف خواهد شد و این همان فرموده مقام معظم رهبری است که بر بصیرت تاکید می نمایند. چرا که همان بینش و آگاهی که مردم را با رهبری امام خمینی(ره) و اطاعت از ولایت فقیه پیوند داد، و حکومت 2500ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد، می تواند توسط دشمنان منحرف شود و عواقب ناگواری را به همراه داشته باشد. ⬅️ذکر این نکته ضروری است که اسلام عزیز برای پیروی از عالمان دین نیز شرایطی مقرر کرده است. امام حسن عسکری(علیه السلام) در این باره می فرماید: ⬅️«فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ وَ ذَلِکَ لَا یَکُونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا کُلَّهُمْ فَإِنَّ مَنْ رَکِبَ مِنَ الْقَبَائِحِ وَ الْفَوَاحِشِ مَرَاکِبَ عُلَمَاءِ الْعَامَّةِ فَلَا تَقْبَلُوا مِنْهُمْ عَنَّا شَیْئاً وَ لَا کَرَامَةَ» ⏪آن کس از علما که پاسدار نفس و حافظ دین و مخالف با هواى خود و فرمانبردار امر خدا باشد، بر عوام واجب است که از او تقلید کنند. و این جز در بعضى از فقیهان شیعه، نه همه آنان، نیست، پس هر کس از علما مرتکب کارهاى زشت و قبیح شود، و به راهى برود که دیگر فقیهان فاسد رفتند، از او چیزى را که از ما نقل مى‏کند نپذیرید، و حرمتى برایش قائل نباشید. ⏪این روایت شریف بیان از آنست که افزون بر افراد معنویت و ارتباط با معصومین(علیهم السلام) که بی تردید افراد و دروغگویی هستند، تبعیت و پیروی از هر فردی که با نام دین، افرادی را جذب خود نموده و در نقش دینی به مبانی دین لطمه می زند و موجب ذوق زدگی دشمنان اسلام را فراهم می آورد، نیز جایز نیست. ⏪رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید: «لَیسَ أخافُ عَلى أُمَّتی غَوغاءٌ تَقتُلُهُم وَلا عَدُواً یَجتاحُهُم، وَلکِنّی أخافُ عَلى أُمَّتی أئِمَّة مُضِلّین إن أطاعُوهُم فَتَنُوهُم، وَ إن عَصُوهُم قَتَلوهُم» من بر امت خویش از گروه هایی که آنان را بکشند یا دشمنانى که پا مالشان کنند بیم ندارم بلکه از پیشوایان گمراه، بر امت خویش بیمناکم که اگر اطاعتشان کنند گمراه می شوند و اگر نافرمانی شان کنند کشته می شوند. به یقین اگر گمراهی عالمان و دانشمندان جامعه، به گمراهی پیروان آنان نینجامد، به طور قطع ایمان آنان تضعیف کرده و در حرکت آنان در مسیر حق، خلل ایجاد خواهد نمود. @fatemi5
✅دغدغه و نگرانی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله 1. مسائل ✔️مهمترین دغدغه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مسئله پس از خود بود. چرا که آن بزرگوار می دانست، پیروی مسلمین از غیر آنکه ایشان از جانب خداوند متعال تعیین نموده است آنها را به بیراهه و می کشاند و اختلاف و چند دستگی بین امت اسلامی را به ارمغان می آورد. به همین دلیل، از روزی که شد دعوت خود را آشکار سازد و این دعوت را از اقوام خود آغاز نماید، وصی و جانشین خود را معرفی کرد. ⏪آن بزرگوار در همان مأموریت که بستگان خود را میهمان کرد، فرمود: اى فرزندان عبد المطلب! من به خدا سوگند هیچ جوانى را در عرب نمى شناسم که براى قومش چیزى بهتر از آنچه من آورده ام، باشد، من دنیا و آخرت را براى شما آورده ام، و خداوند به من دستور داده است که شما را دعوت به این آئین کنم... سپس دست بر گردن (علیه السلام) نهاد و فرمود:« یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ هَذَا أَخِی وَ وَارِثِی وَ وَصِیِّی وَ وَزِیرِی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِیعُوا»ای فرزندان عبدالمطلب این برادر و وصى و جانشین من در شما است، سخن او را بشنوید و فرمانش را اطاعت کنید. ⏪چنانکه به وضوح پیداست شروع مأموریت حضرت با دغدغه گمراهی پیروانش آغاز شد و مأموریت نیز حکایت از چنین نگرانی دارد چنانکه در آخرین خطبه ای که ایراد کرد، فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ» همانا من دو چیز گرانبها در میان شما باقى مى‏گذارم، تا زمانى که به آن دو شوید گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که خاندان منند. این دو از یک دیگر جدا نمى‏شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند. ⭕️با همه این سفارش ها، از پیروی مسلمانان از گمراه، ابراز کرده و می فرمود: «إِنَّمَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی ثَلَاثاً شُحّاً مُطَاعاً وَ هَوًى مُتَّبَعاً وَ إِمَاماً ضَالًّا»بر امتم از سه چیز بیمناکم: بخلى که فرمانش برند، هوسى که پیرویش کنند و پیشوائى که خود گمراه باشد. ⭕️همچنین می فرمود: «إِنَّمَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی الْأَئِمَّةَ الْمُضِلِّینَ»همانا تنها از پیشوایان گمراه‏کننده بر امتم هراسانم. 👈بررسی تاریخ اسلام، پس از رحلت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) تاکنون نشانگر این نکته است که جا بزرگان دینی راه را در پیش گرفته اند و به دلیل عدم بینش سیاسی، و عدم بصیرت لازم از آنان کرده اند از مسیر دین دور شده اند. ⏪رهبر کبیر انقلاب می فرمودند: «از اول، مسلمین و اسلام نفسانیه‏اى بوده‏اند و این گرفتاریها که ما الآن داریم سرچشمه‏اش همان هواهاى نفسانى بود که از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به واسطه آن نگذاشتند که حق تشکیل بشود. ◀️اگر گذاشته بودند که حکومتى که اسلام مى‏خواهد، حاکمى را که خداى- تبارک و تعالى- امر به تعیینش فرموده است، رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) تعیین فرمود، اگر گذاشته بودند که آن پیش بیاید، حکومت، حکومت اسلامى باشد، حاکم، حاکم منصوب مِن قِبَلِ اللَّه تعالى باشد، آن وقت مردم مى‏فهمیدند که اسلام چیست و معنى حکومت اسلامى چیست؟ ◀️ مع الأسف بعد از رسول اللَّه منحرف کردند مردم را از آن چیزى که پیغمبر امر فرموده بود. و به انحراف در خود هم نبود بلکه زمینه فراهم کردند از براى اینکه تا آخر نشود یک حکومت اسلامى‏ تشکیل بشود» https://eitaa.com/fatemi222/502
دغدغه های پیامبر(ص) ۱-سیاسی👆
در زیارت عاشورا ۴ گروه لعن می‌شوند: 1- فلعن‌ الله امة‌ اسست‌ اساس‌ الظلم‌ و الجور علیکم‌ اهل‌البیت. امت در لغت عربی به معنی سازمانی است که امام و رهبر دارد؛‌ یعنی یک گروه سازماندهی شده در صدد ایجاد این ظلم بودند که بنی امیه عامل اجرای آن است. 2- و لعن‌ الله امة‌ دفعتکم‌ عن‌ مقامکم‌ و ازالتکم‌ عن‌ مراتبکم‌ الّتی‌ رتبکم‌ الله فیها 3- و لعن‌ الله امة‌ قتلتکم‌ 4- و لعن‌ الله الممهدین‌ لهم‌ بالتمکین‌ من‌ قتالکم‌ @fatemi5
ترس پیامبر(ص) برای امت اش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله درحدیثی فرمودند: من برای امت خود از از منافق زبان باز می ترسم. عقیق:متن حدیث را از کتاب کنزالعمال منتشر می کند . رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّي لا أتَخَوَّفُ على اُمَّتي مُؤمِنا و لا مُشرِكا ، أمّا المُؤمنُ فيَحجُرُهُ إيمانُهُ ، و أمّا المُشرِكُ فيَقمَعُهُ كُفرُهُ ، و لكن أتَخَوَّفُ علَيكُم مُنافِقا عالِمَ اللِّسانِ ؛ يَقولُ ما تَعرِفونَ ، و يَعمَلُ ما تُنكِرونَ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من براى امّت خود از مؤمن و مشرك نمى ترسم؛ زيرا مؤمن را ايمانش مانع [از لطمه زدن به جامعه اسلامى ]مى شود و مشرك را نيز همان كفرش سركوب مى كند. اما ترس من براى شما از منافق زبان بازى است كه حرف هايى مى زند كه شما بدان اعتقاد داريد و كارهايى مى كند كه شما به آنها اعتقاد نداريد.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌺موضوع: امام حسین(ع) در روز عاشورا وقتی دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ اثر نمی کند علت را این سخت دلی و عدم قبولی حق را لقمه های حرامی برشمرد که شکمهای کوفیان از آن پر شده بود و فرمود: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ؛ شکمهایتان از حرام پر شده و بر قلبهایتان مُهر خورده است ⬅️برخی از آثار لقمه حرام عبارتند از: 1-مشمول شفاعت نشدن: امام علی(ع):کسی که ذره‌ای مال حرام بخورد در قیامت ...مشمول آن حضرت نمی‌گردد. 2- پذيرفته نشدن نماز و دعا :پیامبر(ص): ملكى بر بيت المقدس هر شب فرياد مى كند : هركس حرام بخورد مستحب و واجبى از او پذيرفته نيست !! 3- بي بركت شدن اموال و زندگي: امام كاظم (ع): مال حرام افزون نمي گردد و اگر هم گردد، بركت نمي يابد. 4- اثر در نسل آدمي: امام صادق (ع) : مال حرام در آشكار مي شود و روي آنها اثر مي گذارد. 5-خروج از دوستی اميرالمؤمنين:امام علی(ع): كسي كه به حرام، مال مؤمني را بخورد، هرگز من نيست. 🇮🇷درمسیربندگی (سروش ایتا تلگرام) @a_fatemi24
6[1] 2-تفسیر نور الثقلین / 4 / 300 3- همان 4- آدرس همه ی روایات از مجامع معتبر روائی است که در فیش تبلیغ استاد قرائتی امده است
زیاد شنیده ایم که گفته اند هیچ ذکری بالاتر از ذکر صلوات نیست . در کودکی هر وقت به مسجد رفتیم یا در نماز جماعت شرکت کردیم بعد از اتمام نماز این آیه شریفه را تلاوت می کردند : ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما 1 و بعد سه صلوات می فرستادیم اگر از ما بپرسند برای چه این آیه را تلاوت کرده و این عکس العمل یعنی صلوات را می فرستید شما چه پاسخ مناسبی دارید ؟ اصلا برای این کار که در طول زندگی تان بارها تکرار کرده اید دلیل مناسبی دارید؟ حالا ثواب و فضیلت درست ، اما اینکه بعد هر نماز،ازبین این همه ذکر،او هم سه بار؟.... در روایت داریم که : في تفسير على بن إبراهيم ثم ذكر ما فضل الله نبيه صلى الله عليه و آله فقال جل ذكره إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً قال صلوات الله عليه تزكية له و ثناء عليه و صلوة الملائكة مدحهم له و صلوة الناس دعائهم له و التصديق و الإقرار بفضله، و قوله تعالى: «و سلموا تسليما» يعنى سلموا له بالولاية و بما جاء به . 2 در تفسیر علی بن ابراهیم از اهل بیت اینگونه منقول است که منظور از صلوات خداوند بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله اعلام پاکی و طهارت و علو شأن و مقام ایشان است و منظور از صلوات ملائکة مدح و ستایش ایشان نسبت به پیامبر اکرم است و صلوات مردم به معنای دعا و تصدیق پیامبر و اقرار به بزرگی و برتری آن حضرت است. و جمله ی نتهایی آیه نیز به معنای دستور به ایمان به ولایت و به آنچه پیامبر برای مردم تبیین و توضیح داده است می باشد. عن ابن أبى حمزة عن أبيه قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن قول الله عز و جل: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» فقال: الصلوة من الله عز و جل رحمة و من الملائكة تزكية، و من الناس دعاء 3 از امام صادق (ع) نقل است : که در مورد آیه فرمودند : صلوات از جانب خداوند یعنی رحمت و از جانب ملائکه یعنی طهارت و از جانب مردم یعنی دعا. شاید بهترین معنا برای فهم این روایات این باشد که خداوند در این آیه بواسطه وجود نازنین پیامبر اکرم به مردم فرصتی داده تا ایشان شأنی ملکوتی و معنوی پیدا کنند . یعنی صلوات و درود بر پیامبر همانگونه که خود خدای متعال در آیه شریفه به صراحت فرموده اند : ان الله و ملائکته یصلون النبی ، امری دائمی و مورد تکرار از جانب ذات حق تعالی و ملائکه است بنابراین باید امری فوق العاده نیکو و موثر باشد و خداوند به دلیل ایجاد ارتباط و دادن فرصت به بندگان خود برای بر قراری راتباط و انس با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مرحمت نموده و دستور فرموده اند که شما مردم هم بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله صلوات بفرستید تا از آثار آن بهرمند گردید. ذکر اجمالی برخی از برکات صلوات: 4 روشنى دل: امام مجتبى(ع)فرمود: قلب زنگار مى‏گيرد و با صلوات صيقل پيدا مى‏كند زدودن نفاق: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :الصَّلَاةُ عَلَي وَ عَلَى أَهْلِ بَيتِي تَذْهَبُ بِالنِّفَاقِ بالا رفتن دعا: قَالَ الصَّادِقُ(ع):إذَا ذَكرَ النَّبِي صلی الله علیه وآله رُفِعَ الدُّعَاءُ و قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِي صلی الله علیه وآله رُفِعَتْ دَعْوَتُهُ پاكى عمل:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :صَلَاتُكمْ عَلَي إِجَابَةٌ لِدُعَائِكمْ وَ زَكاةٌ لِأَعْمَالِكمْ استجابت دعا: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :صَلَاتُكمْ عَلَي إِجَابَةٌ لِدُعَائِكمْ وَ زَكاةٌ لِأَعْمَالِكمْ محو كننده گناه: قَالَ الرِّضَا(ع)فِي حَدِيثٍ:مَنْ لَمْ يقْدِرْ عَلَى مَا يكفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْيكثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً و قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ اثْنَينِ وَ سَبْعِينَ شَهِيداً وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كيوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ سلامتى: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ صَلَّى عَلَي مَرَّةً فَتَحَ اللَّهُ عَلَيهِ بَاباً مِنَ الْعَافِيةِ پاداش شهيد: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ اثْنَينِ وَ سَبْعِينَ شَهِيداً سبب حزن شيطان: اگر مى‏خواهيد هميشه شيطان غمگين باشد بر صلوات مداومت داشته باشيد. قَالَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه وآله ِ: فإن أردتم أن تديموا على إبليس سخنة عينه و ألم جراحاته فداوموا على طاعة الله و ذكره، و
الصلاة على محمد و آله شفاعت: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :يا عَلِي مَنْ صَلَّى عَلَي كلَّ يوْمٍ أَوْ كلَّ لَيلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي وَ لَوْ كانَ مِنْ أَهْلِ الْكبَائِرِ تذکر : اگر چه ذکر شریف صلوات از جهت شرعی مستحب است ولی چون برای فرستادن آن بسیار برکت و اجر در نظر گرفته شده و برای ترک آن مشقات و مشکلات بسیار می توان گفت بنوعی مستحب نزدیک به فعل واجب است. چنان که در روایاتی آمده است : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله : مَا مِنْ قَوْمٍ اجْتَمَعُوا فِي مَجْلِسٍ فَلَمْ يذْكرُوا اسْمَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يصَلُّوا عَلَى نَبِيهِمْ إِلَّا كانَ ذَلِك الْمَجْلِسُ حَسْرَةً وَ وَبَالًا عَلَيهِمْ َقالَ الصَّادِقُ(ع):مَنْ لَمْ يرْغَبْ فِي هَذَا (صلوات) فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيتِهِ َقالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :الْبَخِيلُ حَقّاً مَنْ ذُكرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يصَلِّ عَلَي قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ ذَكرَنِي فَلَمْ يصَلِّ عَلَي فَقَدْ شَقِي قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ ذُكرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يصَلِّ عَلَي فَلَمْ يغْفِرِ اللَّهُ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمودند : در شب معراج ، چون به آسمان رسيدم ، ملكي را ديدم كه هزار دست داشت و در هر دستي هزار انگشت آن ملك به كمك دستها و انگشتانش مشغول حساب كردن و شمارش بود ؛ از جبرئيل كه مرا همراهي مي كرد پرسيدم :اين ملك كيست ؟ و چه چيز را حساب مي كند ؟ جبرئيل گفت : اين ملك ، موكِلّ به دانه هاي باران است او محاسبه مي كند كه چند قطره باران از آسمان به زمين نازل شده است . پس من به آن ملك گفتم :آيا مي داني كه از آغاز آفرينش دنيا تاكنون ، چند قطره باران به زمين نازل شده است ؟ گفت : يا رسول الله صلی الله علیه وآله قسم به آن خدايي كه تو را به حق فرستاده ، علاوه بر اين كه مي دانم تاكنون چند قطره باران نازل شده ، بلكه محل نزول آنها را نيز به تفكيك مي دانم و از تعداد قطره هاي باران نازل شده بر بيابان ، معمور ، بستان ، شوره زار و قبرستان هم اطلاع دقيق دارم . حضرت فرمودند من از اين همه دقت در حفظ شمارش باران در تعجب شدم . آنگاه ملك گفت : يا رسول الله ، با وجود اين همه دقت و دست و انگشتان براي شمارش ، هنوز در محاسبه يك چيز ، ناتوان مانده ام . پرسيدم : كدام چيز ؟گفت : « قومي از امت شما كه وقتي اسم مبارك شما را شنوند صلوات مي فرستند و من قدرت محاسبه ثواب آن صلوات را ندارم! » حجت الاسلام محقق (داماد آيت الله گلپايگاني) نقل می کند : مرحوم آخوند ملاعلي همداني رحمت الله علیه حكايت نموده اند : روزي پير مردي جهت حساب خمس و زكات ، پيش من آمد . متوجه شدم از آن پيرمرد بوي عطر عجيبي بر مشامم مي رسد كه تا به حال نظير آن را استشمام نكرده ام . از او پرسيدم : اي پيرمرد ، از چه عطري استفاده مي كني ؟ گفت : اين بوي خوش ، قصه اي دارد كه تاكنون آن را براي احدي نقل نكرده ام اما چون شما آقاي ما هستي ، برايتان تعريف مي كنم . قصه اين است كه : شبي در عالم خواب پيامبر خدا صلی الله علیه وآله را زيارت نمودم ، در حالي كه آن حضرت نشسته بودند و حدود بيست نفر اطراف ايشان حضور داشتند و من هم در آن مجلس بودم . حضرت فرمودند : كدام يك از شما بر من زياد صلوات مي فرستيد ؟ مي خواستم بگويم كه من زياد صلوات مي فرستم ، اما ساكت شدم . بار دوم پرسيدند ، باز هم كسي پاسخ نگفت براي بار سوم حضرت فرمودند : كدام يك از شما بر من زياد صلوات مي فرستد ؟ مي خواستم بگويم من ، كه با خود فكر كردم شايد ديگران بيشتر از من صلوات مي فرستند . پس آنگاه پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله وسلم بلند شده و خطاب به من فرمودند : شما بر من زياد صلوات مي فرستي ، و لبان مرا بوسيد. آيه الله العظمي آقاي اراكي فرمودند: من هرگاه مشكلي پيدا مي كنم يك دور تسبيح صلوات مي فرستم و ثواب آن را نثار چهارده معصوم(ع) مي كنم آنگاه مشكل من به آساني حل مي شود،البته اين كار را بيشتر در مورد مشكلات علمي انجام داده ام - توجه در هنگام ذکر: اهمیت همه ی ذکر ها به میزان توجهی است که موقع انجام آن وجود دارد بنابراین ذکر صلوات را با توجه ختم کنیم . - مداومت روزانه و سفارش ته دیگران: از اوقاتی که مشغول به کارهای روز مره هستیم برای بهره جوئی بیشتر از فرصت و دور ماندن از لغو و بیهودگی اولا خودمان مشغول به فرستادن این ذکر شریف بشویم و ثانیا به دیگران سفارش کنیم تا ایشان هم از این عمل خیر بهرمند گردند - ذکر صلوات در جمع با صدای بلند: شعار همیشگی و نامتغیر شیعه در همه جا و هر زمانی است .سعی کنیم شعار خود را با قوت و قدرت سر دهیم. منبع 1. سوره احزاب / ایه 5
مولای ما کریم ولیکن غریب بود او دست گیر خلق ولی بی حبیب بود با او مدینه شد وطن بی نیازها بعد از خدا سخاوت او بی رقیب بود غیر از نمک به زخم دل خود دوا نداشت با آنکه بر تمامی عالم طبیب بود از دشمنان که کینه ی بسیار دیده است در بین دوستان خودش هم غریب بود در کوچه زخم خورده ی لبخند قنفذ و... در خانه هم اسیر زنی نانجیب بود شرحش هزار روضه ی مکشوفه می شود در محضر امام مغیره خطیب بود کابوس کوچه موی سرش را سفید کرد از کودکی ز حادثه ای بی شکیب بود دستی سیاه زندگی اش را سیاه کرد دستی که از مروت دل بی نصیب بود دل خونِ روزگار که در آخرین نفس پیش حسین راویِ شیب الخضیب بود 🔹 🔹
معنویت ،اخلاق،قران عوامل جاذبه پیامبراکرم (ص).3gpp
25.3M
سخنرانی با موضوع پیامبر رحمت در جمع پرسنل کمیته امداد شهرستان 4ابان 98 @fatemi5
شش ویژگی (صلی الله علیه و آله) در یک با هم ببینیم 👇 🕋🕋 فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ 🍃🌺 به سبب رحمت خداست که تو با آنها این چنین خوشخوی و مهربان هستی. اگر تند خو و سخت دل می بودی از گرد تو پراکنده می شدند. پس بر آنها ببخشای و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با ایشان مشورت کن و چون قصد کاری کنی بر خدای توکل کن که خدا توکل کنندگان را دوست دارد. 💠 💠 ➊ مهربانی و نرمش با مردم. ➋ پرهیز از خشونت. ➌ عفو و بخشش خطاکاران. ➍ طلب مغفرت برای خطا کاران. ➎ مشاوره وهم فکری با مؤمنان. ➏ قاطعیت در انجام تصمیمات و توکل بر خدا. 🔹اهمیت توکل👇 https://eitaa.com/fatemi222/4710