eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
986 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
در کوفه پس از مرگ معاویه در سال ۶۰ قمری، حبیب و جمعی از بزرگان شیعیان کوفه، همچون سلیمان بن صُرَد، مسیب بن نَجَبَه و رفاعة بن شداد بَجَلی، از بیعت با یزید خودداری کردند و برای امام حسین(ع) نامه نوشتند و آن حضرت را برای قیام بر ضد امویان به کوفه دعوت کردند(ببینید: نامه‌های کوفیان به امام حسین(ع) نخست) و زمانی که مسلم بن عقیل به کوفه آمد، به یاری او شتافتند. حبیب به همراه مسلم بن عوسجه به طور در کوفه برای مسلم بن عقیل از مردم بیعت می‌گرفتند و در این راه از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کردند. هنگامی که ابن زیاد به کوفه آمد و بر مردم سخت گرفت و مردم مسلم را تنها گذاشتند، قبیله بنی اسد، حبیب و مسلم بن عوسجه را پنهان کردند تا به آنها آسیبی نرسد. آنها از کوفه به سوی امام حسین(ع) رهسپار شدند و روزها از چشم و مأموران ابن زیاد پنهان می‌شدند و شبها حرکت می‌کردند تا به اردوی امام ملحق شدند. سرانجام روز هفتم محرم، در کربلا، به کاروان امام پیوستند.
حبیب با رسیدن به کربلا همین که مشاهده نمود یاوران امام اندک و دشمنان او بسیارند، به امام حسین(ع) عرض کرد: «در این نزدیکی، قبیله‌ای از «بنی اسد» هستند، اگر اجازه دهید پیش آن‌ها رفته، آنان را به یاری شما دعوت کنم، شاید خداوند هدایتشان کند.» بعد از اینکه حضرت اجازه داد، با عجله خود را به آنان رسانید و شروع به نصیحت و موعظه کرد. اما عمرسعد با فرستادن سپاهی، مانع از پیوستن آنان به امام شد.
حبیب بن مظاهر، با آن سن زیاد همچون یک قهرمان شمشیر می‌زد، و ۶۲ نفر از افراد دشمن را کشت. در این هنگام بدیل بن صریم عقفانی به او حمله کرد و با شمشیری بر فرق او زد، دیگری با نیزه به او حمله کرد، تا اینکه حبیب از اسب بر زمین افتاد، محاسن او با خون سرش خضاب شد. سپس بدیل بن صریم سرش را از تن جدا کرد. امام حسین(ع) خود را به بالین او رساند و فرمود: «اَحْتَسِبُ نَفْسی و حماة اَصحابی» پاداش خود و یاران حامی خود را، از خدای تعالی انتظار می‌برم. در بعضی مقاتل است که حضرت فرمود: ای حبیب، مردی با فضیلت بودی که در یک شب قرآن را ختم می‌کردی.[ حبیب بن مظاهر فرزندی به نام قاسم داشت. قاسم وقتی به بلوغ رسید بدیل بن صریم را کشت. مدفن قبیله بنی اسد هنگام دفن شهدای کربلا حبیب را، که از بزرگان و مورد احترام آنان بود، در ده متری قبر امام حسین(ع) به طور مستقل و جداگانه به خاک سپردند. بعدها این مرقد در داخل حرم امام حسین(ع) و در رواق جنوبی قرار گرفت
نام حبیب در زیارت معروف‌ به زیارت ناحیه و نیز زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در ماه رجب آمده است
امام حسین(ع) در سخنرانی خود، حسب، نسب، فضایل خویش و حدیث "هذانِ سَیّدا شَبابِ اَهلِ الْجَنَّةِ" را یادآور شد و فرمود در میان شما افرادی هستند که این حدیث را از پیامبر(ص) شنیده‌اند. در این هنگام شمر گفت: من خدا را با شک و تردید عبادت کرده باشم اگر بدانم تو چه می‌گویی. حبیب بن مظاهر در پاسخ او گفت: به خدا من چنان می‌بینم که تو با هفتاد شک و تردید خدا را عبادت می‌کنی، شهادت می‌دهم که راست می‌گویی و نمی‌فهمی چه می‌گوید، چراکه قلب تو سیاه و مهر شده است. در ابتدای درگیری که لشکریان عمر سعد مبارزه می‌طلبیدند حبیب و بریر به سوی میدان شتافتند اما امام حسین آنها را منع کرد. زمانی که ابوثمامه وقت نماز را به امام یادآوری کرد امام فرمود: از آنان بخواهید دست از جنگ بردارند تا نماز بخوانیم. حصین بن نمیر (حصین بن تمیم) گفت: نمازتان قبول نیست. حبیب بن مظاهر گفت: خیال می‌کنی نماز خاندان رسول قبول نیست و نماز تو قبول است ‌ای شرابخوار. و حبیب بر او حمله کرد و با شمشیر به صورت اسب حصین زد، او بر زمین افتاد و یارانش حمله کرده، او را از چنگ حبیب نجات دادند. مسلم بن عوسجه پس از جنگ، در حالی که به خون آغشته بود و لحظات آخر عمرش را سپری می‌کرد، و برزمین افتاده بود، امام حسین(ع) با حبیب نزد او آمدند. امام فرمود: ای مسلم خدا تو را بیامرزد، سپس آیه « فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبْدیلاً» را قرائت کرد. حبیب نزد او آمد و گفت: «کشته شدن تو بر من بسی مشکل است ولی تو را به بهشت مژده می‌دهم» مسلم بن عوسجه با صدای ضعیف گفت: خداوند تو را به خیر بشارت دهد. آنگاه حبیب به او گفت: اگر شهادتم نزدیک نبود، دوست داشتم آنچه برایت مهم است به من وصیت کنی تاحق دینی و خویشاوندی خود را ادا کرده باشم. مسلم بن عوسجه به امام اشاره کرد و به حبیب گفت: «تو را وصیت می‌کنم به امام حسین(ع)، خدای رحمتت کند تا جان در بدن داری از اودفاع کن و از یاری‌اش دست مکش تا کشته شوی.» حبیب بن مظاهر گفت: به وصیت تو عمل می‌کنم و چشم تو را روشن می‌گردانم.
در عصر تاسوعا حبیب بن مظاهر قبل از روز عاشورا، کسی را که از طرف عمر بن سعد برای امام حسین(ع) نامه آورده بود، موعظه کرد که به طرف ستم‌پیشگان نرو. در عصر تاسوعا، حبیب به قصد موعظه سپاه دشمن که می‌خواستند به خیمه‌های امام حمله کنند، به ذکر اوصاف امام و یارانش پرداخت و ایشان را از جنگ برحذر داشت در شب عاشورا در شب عاشورا، نافع بن هلال، حبیب را از نگرانی زینب دختر امام علی(ع)، درباره وفاداری یاران امام آگاه ساخت. نافع و حبیب، اصحاب امام حسین را گرد آوردند و همگی نزد امام رفتند و اعلان کردند که تا آخرین قطره خون خود از خاندان پیامبر(ص) حمایت خواهند کرد. در روز عاشورا صبح عاشورا، امام حسین(ع) حبیب بن مظاهر را فرمانده جناح چپ نیروهای خویش ساخت، زهیر بن قین را در جناح راست و حضرت ابوالفضل(ع) را با پرچم در قلب لشکر قرارداد.
سؤال: آیا چت کردن با نامحرم اگر در مورد مسائل سیاسی و دینی باشد حرام است؟ جواب: اگر بدون قصد لذت و کلمات مهیج شهوت باشد و نسبت به عدم وقوع در حرام و مفسده مطمئن باشند، فی نفسه اشکال ندارد.
سؤال: آیا خوردن خون باقی مانده در گوشت حیوان ذبح شده، حلال است؟ جواب: اگر پس از ذبح، به صورت طبیعی از حیوان خون خارج شود، خونی که داخل بدن باقی می‌ماند گرچه نجس نیست، ولی خوردن آن حرام است، مگر آنکه هنگام پخت در غذا مستهلک شود یا به صورتی در گوشت باشد، که جزء آن محسوب شود.
سؤال: آیا استفاده از عطر برای بانوان هنگام بیرون رفتن از خانه، حرام است؟ جواب: اگر به گونه ای باشد که موجب جلب توجه نامحرم می شود، باید از آن اجتناب شود.
سؤال: ارتباط تلفنی و صحبت کردن دختر و پسری که در دوران نامزدی هستند، به منظور آشنایی بیشتر برای تصمیم گیری ازدواج، با اطلاع خانواده چه حکمی دارد؟ جواب: تا زمانی که عقد به صورت صحیح شرعی خوانده نشده است، نامحرم هستند، بنابر این در صورتی که بدون قصد لذت و با اطمینان به عدم وقوع در مفسده باشد، اشکال ندارد و الا جایز نیست.
کشته‌ی دوست شدن در نظر مردان است پس بلا بیشترش دور و بر مردان است یازده ساله ولی شوق بزرگان دارد در دل کودک این‌ها جگر مردان است همه اصحابِ حرم طفل غرورش هستند این پسربچّه‌ی خیمه پدر مردان است بست عمّامه همه یاد جمل افتادند این پسر هرچه که باشد پسر مردان است نیزه بر دست گرفتن که چنان چیزی نیست دست بر دست گرفتن هنر مردان است بگذارید «حسن» بودن او جلوه کند حبس در خیمه شدن بر ضرر مردان است گرچه «ابنُ‌الحسنم»؛ پُر شدم از ثارالله بنویسید مرا «یابنَ‌اباعبدالله»
قرآن چرا به روی زمین اوفتاده است شمر لعین به صفحه او پا نهاده است دیدم به چشم فاطمی خود عمو حسین زهرا کنار مقتل تو ایستاده است بعد از علی اصغر تو نوبت من است این جرعه ها آخر و دردی باده است دستم شکست ناله زدم فاطمه مدد عباس مرتضی به من این یاد داده است زهرا اگر که سینه شکسته به راه عشق عبداللهت به راه تو سینه گشاده است بر روی دامن تو عمو دست و پا زدم این سرنوشت عاشقی عشق زاده است باید تو را به خیمه زینب برم عمو بنگر که لرزه بر تن عمه فتاده است ای دشمن سواره به نامردی آمدی از روی اسب نیزه مزن او پیاد ه است بوی حسن گرفته تمامی قتلگاه گویا دگر زمان گذشتن ز جاده است
خدایا، چرا هلهله ای ز دشت برخاست؟ خدایا، چرا دور و بر عموم غوغاست یکی تیغ و یکی تیر و یکی خنجر کشیده به گِـرد یک گُـل سرخ این همه گلچین که دیده؟ دگر هنگامه ی رزم من رسیده سوی تو می آیم، مولای تنهایم رسیدم، بگردم ای عمو دور سر تو چه زیباست، سر و جان دادن من در بر تو نمیخواهم عمو پیش پدر شرمنده باشم اگرچه نوجوانم میشود رزمنده باشم نمی خواهم دمی بی تو زنده باشم در گودال، جان دادم، ای نامت، فریادم (حسین حسین حسین جان)
بار امانت اسـت کـه بر دوش می‌کشی بیهوده نیست این کـه چنین قد کمان شدي جان را چـه قابل اسـت کـه بی هیچ وحشتی صد بار پیش مرگ امام زمان شدي باید گلوی مرثیه ها را فشرد و گفت کی بیقرار و مضطرب و ناتوان شدي شهری کـه چشم بود سراپای مردمش انجا شهید طعنه و زخم زبان شدي ********** خیمه نزن اي حبیب مـن اي آشنای غریب مـن ترسم از اینه بشه این جا درد جدایی نصیب مـن آشفته حالم دلشوره دارم داغ تـو رو حس می‌کنم بر روی دوشم حس می‌کنم کـه تـو این بیابون باید برای ماتمت مشکی بپوشم
هدایت شده از 🔸مٌخاف🔸
محتوای سخنرانی روز پنجم محرم
بسم الله الرحمن الرحیم ✅شب ششم: ✍️از موانع تحول روحی: راحت طلبی هست . ✍️ از لوازم تمدن سازی مدیریت رنج و استقامت در مسبربلاها ⬅️ راحت طلبی در انسان اشاره نموده و اولین علاقه و است. 👈 چرا برخی » راحت طلبی « گرایشی که ما در خودمان تجربه میکنیم از جوانان، نمیتوانند در مقابل شهوت خود خویشتندار باشند؛ ⬅️راحت طلبی مقدمۀ شهوترانی معرفی میگردد. 📌نقش مدرسه در مبارزه با راحت طلبی اشاره میشود. وضرورت آشنا کردن جوانان با واقعیتهای زندگی و اینکه دنیا رنج هست و راحتی تمام در این دنیا امکان ندارد، مطرح میشود. 🔷چگونگی در زندگی استقامت و ورزش و جهاد راه حلی برای مدیریت کردن راحت طلبی طرح میگردد. ➕ معرفی راحت طلبان در قرآن خواهیم پرداخت، و نفرت خدا از اهل قعود که مهم ترین شاخص آنها این است که حاضر به جهاد نیستند اشاره مینمایم. 👈توضیح مطالب در همین کانال سنجاق شده ✔️ضمناتوضیح بیشتر و احکام و اشعار متناسب تا شب ارسال میشود https://eitaa.com/fatemi5/1393
شب پنجم محرم ۹۹ دلویی (همت بلند).mp3
24.9M
باسمه تعالی سخنرانی شب پنجم در دلویی موانع تحول روحی: دون همتی ✍️ اهداف کسانی که بی دینی میکنند و دینداری میکنند در یک سطحی با یکدیگر مشترک هست. اگر کسانی که اهالی معنویت و دینداری نیستند، دنبال لذت، قدرت و منفعت هستند. اهالی دین نیز دنبال لذت، قدرت و منفعت هستند. ✍️فرق اساسی این است که اهالی دین دنبال لذت بیشتر، منافع و قدرت بیشتر هستند. یعنی همان قرب الی الله برخلاف کسانی که اهل دینداری نیستند، آنها در مصداق به خطا رفتند. وگرنه هر عاقلی میگوید من به دنبال لذت، قدرت، منفعت بیشتر هستم. مثلا دنیا را مصداق خواسته خود گرفته اند. علامه مصباح یزدی در کتاب اخلاق در قرآن، به این موضوع اشاره میکنند. ✍️اهالی معنویت نیز دنبال منفعت بیشتر، آبادانی دنیا هستند. معنای در دیدن، یعنی لذت و منفعت و قدرت بیشتر هست. به یکی از مانع دیگر تحول روحی یعنی دون همتی اشاره شد. ✍️امام صادق ع یکی از موانع تحول را همتی معرفی میکنند و امیرالمؤمنین قیمت هر کس را همت او بیان میدارند و کسی که همتش دنیا باشد ارزشش را مشخص میکند. دنیا داشتن با دنیادوستی و اهتمام به دنیا دو هست. ✍️ما ماموریم دنیا را آباد کنیم اما آیا می توانیم دلبسته دنیا نشویم علی رغم داشتن دنیا؟ اگر مدیران جامعه دون همت باشند، نمیتوانند پیشرفتی را برای جامعه به ارمغان بیاورند. بزرگی و کوچکی آدمها باهمت آنها مشخص میشود. حبیب بن مظاهر نمونه انسانی با همت بلند بود @a_fatemi24
بسم الله الرحمن الرحیم 1️⃣✅شب ششم: # موانع تحول روحی: ⏪راحت طلبی اولین علاقه و گرایش • یکی دیگر از موانع تحول روحی، طلبی هست. ➕❌اولین علاقه و اولین گرایشی که است. حتی لذّت جویی که یکی از » راحت طلبی « ما در خودمان تجربه میکنیم ⬅️فراگیرترین ما در طول زندگیمان هست ❌ گرچه خود راحتی لذّت دارد، ➕❌اما به هرحال انسان به راحتی علاقه مند است. یک نوزاد وقتی به دنیا میآید تا اش میشود، احساس میکند شده، شروع میکند گریه کردن. 📌تا دل درد میگیرد، ناراحتی را احساس میکند و عکس العمل نشان میدهد. • ما با راحت زاده میشویم. ➕ بعضی از اوقات به خاطر همین طلبیِ تورم یافته، دیگر بد و خوبی هم در ما میگیرد. ➕شاید اوایلش انسان زیاد حبّ بقاء نداشته باشد؛ نمیفهمد من را ممکن است حس و تجربه نکند، ولی » دوست دارم من زنده بمانم « ، بمیرم یعنی چی نباشد. ☑️➕راحت طلبی یکی از گرایشهای ماست. » « عجالتا مایل است ناراحت نباشد ➕❌یامبر ص راحت طلبی را در کنار الدنیا گذاشته اند؛ و ریشه گناهان را به این شش چیز برگردنداند. فرمود 💠پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله أَوَّلُ مَا عُصِيَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِسِتِّ خِصَالٍ حُبُّ اَلدُّنْيَا وَ حُبُّ اَلرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ اَلطَّعَامِ وَ حُبُّ اَلنِّسَاءِ وَ حُبُّ اَلنَّوْمِ وَ حُبُّ اَلرَّاحَةِ. رسول خدا(ص)فرمود: اولين بار كه در پيشگاه خداي تبارك و تعالي گناه انجام گرفت بخواطر شش چيز بود دوستي دنيا و دوستي رياست و دوستي خوراك و دوستي زنان و دوستي خواب و دوستي آسايش. https://eitaa.com/fatemi5/1393
2️⃣ جوان خوب راحت طلب • ➕❌خیلی وقتها جوانها خودشان را اهل الدنیا نمیدانند، میگویند آیا ما حبّ مال داریم؟ حبّ جاه داریم؟ ما چه قسمتی از حبّ الدنیا را داریم؟ ❌و خیلیها هم جوانها را باصفا میدانند. بله واقعا جوانها، فی نفسه، باصفاتر از مسنها هستند، ولی یکی از مهمترین بد که میتواند در رواج داشته باشد، حتی در جوانهای به ظاهر خوب که اهل بیبند و باری نیستند، همین طلبی است. ➕❌ میبینی وقتی خودش را لذّت پرست ، بچۀ خوبی میداند. وقتی خودش را شهوتران نمیداند و میبیند که دنبال نمیرود، خودش را خیلی خوبی میداند؛ اما وقتی دقت میکنی، میبینی راحت طلبی در او میزند. •🔷 وقتی یک دستور سخت از پدر و مادر، یا از هر کسی، موجب شود کمی به او برسد، برمیگردد سریع پرخاش میکند. ➕❌خب راحت طلبی همین است دیگر. کسی دیگر نباید او را کند. راحتی را از و می گیری سریع می کند؛ مانند که تا دلش میگیرد بلافاصله میکند، این نوزادی است که بزرگتر شده، ولی از نظر رفتار، همان را دا رد. ➕✅مقابله با راحت طلبی برای مقابله با پرستی در جوانان •🔷 وقتی ما جلوی این طلبی را نگرفتیم، جلوی پرستی را هم نمیگیریم. ➕❌بسیاری از خانواده های ، گله مند هستند از اینکه بچۀ ما تا چهارده سالگی کم و زیاد بچۀ خوبی بود و حتی میخواند. نه تنها خیلی از رفتارهای ناخوب را نداشت، ➕❌بلکه رفتارهای خوب هم داشت؛ اما کم کم سر و گوشش دارد میجنبد، کم کم دنبال . رفقای ناباب است، از لذّت حرام چشم نمیپوشد و دارد بداخلاقی میکند بررسی که » میکنی میبینید در این خانواده از تا چهارده سال، پدر و مادر داشته اند که این بچه را از راحت طلبی کنند؛ اما چون بچه اش را دوست دارد، میگوید بگذار باشد. » بچه ام راحت « ➕✅چرا برخی جوانان نمی توانند مقابل شهوت بایستند؟ • از مدرسه آمده، میگوید بگذار را دربیاورم، بگذار غذایش را برایش آماده کنم. ✍️راحت طلبی بچه را باهاش مخالفت نکرده. حالا چهارده سالش شده است و دیگر با آشنا شده. بچه ای که در دوران ادب بین هفت تا چهارده سال ادب نشده و طلبی بیشتر برایش جا افتاده، الان یک دفعه ای میخواهی بهش بگویی با شهواتت مخالفت بکن، قبول نمیکند. بهش میگویی بیا نماز بخوان، قبول نمیکند. ➕چرا؟ آیا چون ایمان ندارد؟ نه به خدا، دارد. آیا محبّت به اهلبیت )ع( و اولیاء خدا ؟ چرا، دارد، میبینی که محرمها کم نمیگذارد برای امام حسین ع ، اما نمازی میکند؛ اما دست درازی میکند به سوی گناه. • ⬅️چه طوری باید این را کنترل کرد؟ برای خود جوان هم شده است که با گناه و با مبارزه کند. یکی از دلایل اساسی اش این است که از هفت تا چهارده سال، کسی او را ادب نکرده. گفتند حالا بچۀ خوبی است، بگذار طبق میل خودش رفتار بکند، حالا کار خاصی که انجام نمیدهد، جنایت خاصی که انجام نمیدهد ➕لذاپدر و مادر » قبل از اینکه در چهارده سالگی برای بچه ها جشن تکلیف گرفته بشود برای بچه ها؛ باید در هفت سالگی #ادب « است، ✖️مسئولیتهایی را به بچه بدهند. از آن راحتیِ قبل ا ز سالگی بچه را با منطق و خارج کنند. • ♦️ دیگر زندگی به این راحتی نیست. او باید اهل با راحتی بشود، بدون تعارف؛ و اّلا بچۀ خوب، در خانوادۀ خوب، با علائق خوب، با ایمان خوب و معمولی در همین که هست، این بچه بعد از چهارده سالگی، نمیتواند جلوی خودش را بگیرد. ♦️ با راحت طلبی باید کرد. ✅عدم جامعه نسبت به راحت طلبی • راحت طلبی یک عام البلواست در جامعۀ ما. از آن جا که ما یک جامعۀ داریم، ♦️در فرهنگ ما لذّت طلبی که نزدیکتر است به عرصۀ گناه و عبور از خط قرمز، بیشتر میشود. ولی متأسفانه در فرهنگ و حتی فرهنگ دینی ما، راحت طلبی آنقدر مذمّت نمیشود. این یک نقص بزرگ است. https://eitaa.com/fatemi5/1393
3️⃣❌من الان روایتی را برای شما بگویم، آیا تعجّب نمیکنید؟ رسول گرامی اسلام اگر به یکی دلیلی از یک کسی میآمد، بلافاصله، میفرمود اش چیست؟ تا میگفتند شغل و حرفه ای ندارد، بلافاصله میفرمودند: از چشمم افتاد.) 💎انَ رَسُولُ اللهِ(ص) إِذا نَظَرَ إلَي الرَّجُلِ فَأَعْجَبَهُ٬ قالَ: هَلْ لَهُ حِرْفَهٌ؟ فَإِنْ قالُوا: لا قالَ: سَقَطَ مِنْ عَيْنِي. قِيلَ: وَ كَيْفَ ذاكَ يا رَسُولَ اللهِ؟ قالَ: لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إذا لَمْ يَكُنْ لَهُ حِرْفَةٌ يَعِيشُ بِدِينِهِ. 💎پيامبر خدا(ص) هرگاه به كسي نگاه مي‌كرد و از او خوشش مي‌آمد٬ مي‌فرمود: شغلي هم دارد؟ اگر مي‌‌گفتند: نه، مي‌فرمود: از چشمم افتاد. مي‌گفتند: چرا اي رسول خدا(ص)؟ مي‌فرمود: اگر مؤمن حرفه‌اي نداشته باشد٬ دين خود را وسيله امرار معاشش مي‌كند. ♦️مگر میشود؟ بیکار، بیعار؟ تنبل؟ ببینید بنده عرض نمیکنم! خیلی خوشگذران نیست، شاید عضو بسیج هم باشد، اما تنبلی اش را دارد. نمیخورد. به خودش نمیدهد. جوان و نوجوانی که نه اهل است، نه اهل معصیت است، نه حبّ مال، نه حبّ جاه، هیچکدام از این آلودگیها او را نگرفته، تقریبا بدانید او در معرض آلودگی حبّ راحت هست. •♦️ اصلا این جزء سبد خرید روزانۀ ما نیست. جزء توجهات روزمرّه و نفس ما نیست که ببینیم ما چقدر راحت طلب هستیم. ⬅️➕کسی که بلافاصله میشود و در رفتارهای معمولی به اطرافیان پر میکند، راحت طلبی در او شده و به صورت یک ری دارد در او نشان داده میشود. 🔻• ➕چقدر جالب است، در میفرماید: وقتی یک کردی، خواستی جبران کنی، با یکی از کارهای جبران کن، بعد یک مثال میزنند میفرمایند که مثلا یک کسی ات کرد، هیچی نگو، بگذار آن گناهت بشود. 💎و عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: اِسْتَغْفِرُوا بَعْدَ اَلذَّنْبِ أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَبِالْإِنْفَاقِ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَبِكَظْمِ اَلْغَيْظِ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَبِالْعَفْوِ عَنِ اَلنَّاسِ.... یعنی خودداری از بروز ناراحتی، -گناه است؛ و اصلا اگر شما دقت کنید، میبینید در مسیر معنوی زندگی برای انسان ناراحتی پیش میآورد و پروردگار عالم انسان را ناراحت میکند. 💧حتی اگر کسی به آدم ظلم نکند، با اینکار را میکند. https://eitaa.com/fatemi5/1393