eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
986 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰کانال منبرک فاطمی 📌مباحثی جهت 📌یکی از بهترین منابع جهت استفاده مبلغین و ائمه جماعات. احکام مواردى كه شركت در نماز واجب است: https://eitaa.com/fatemi5/2799 تفسیر جلسه سیزدهم (آیه 22 ابراهیم ) پیروی از شیطان https://eitaa.com/fatemi5/2800 شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/fatemi5/2801 مراتب چهارگانه «طهارت/شكيبايى و مقاومت و تقوا/مصاحبت و دوستى با «ابرار»/اعمال شب 👌واعمال شب سيزدهم ماه رمضان https://eitaa.com/fatemi5/2807 👈نکته: 🌱قطعا مشکلات هر محله، با همدلی حل شدنیه. لطفامسأله منطقه خودرا بهمراه راهکارعملی در لینک زیرثبت کنید👇 https://hamdel.bonyadehedayat.com/?do=/poll/#
روز سیزدهم.pdf
149.4K
دعای نموداری روز سیزدهم
📌 سیزدهم) تفکر پیرامون چند اگر قرآنی 🔰 مجموعه عکس‌نوشت 🔹هر روز یک موضوع، در @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 در حال ✅ هنگامى كه در ركوع است و مأموم به او مى ‏كند، يكى از اين حالت ‏ها پيش مى ‏آيد: 1️⃣👈 پيش از تمام شدن ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى ‏رسد. در اين حال نمازش به جماعت است. 2️⃣👈 هنگامى به حد ركوع مى ‏رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در است نمازش به جماعت صحيح است. 3️⃣👈 مأموم به‏ ركوع مى‏ رود ولى به امام نمى ‏رسد و يا مى ‏كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را نمايد. 4️⃣👈 اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از بردارد، مى ‏تواند نيت كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️ ولى اگر برخاستن امام به قدرى بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى ‏خواند، بايد نيت نمايد. ◀️ آيت الله : مى ‏تواند نماز را فرادى تمام كند و مى ‏تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند. ◀️آيت الله : نمازش را به ‏طور فرادى تمام كند و بنابر احتياطواجب نمايد. 📗 : ۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩ @fatemi5 @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحیم- ❇️اشرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان/ 😡 رابطه گناه و بلا ❇️«اللهمّ لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولاتَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» ❇️«خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزش‌ها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی‌ها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات، ای عزت دهنده مسلمانان.» ✋ پنج نکته در دعای روز . 1️⃣👈خدایا! امروز مرا به لغزش هایم باز خواست مکن 📌از گناهکار در ی قیامت بازخواست می کنند و های جهنم در انتظار اوست. بر حسب توصیف های هولناکی که قرآن از آن کرده است، کسی تاب و توان این مؤاخذه و عقوبت را ندارد. 📌 وقتی اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آتش جهنم را می شنیدند، فریاد می زدند: «آه از کمی توشه و دوری سفر». و برخی نیز می گفتند: «ای کاش! مادر ما را نزاییده بود و ذکر جهنم را نشنیده بودیم». 📌در فراز اوّل از دعای امروز، از مؤاخذه و عذاب الهی سخن گفته شد. شدت عذابی که « یاسر» درباره ی آن می گوید: «ای کاش! در بیابان ها بودم و حسابی و عقابی نداشتم.» 📌امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای کمیل درباره ی آن می فرماید:ای خدا! تو آگاهی از ناتوانی من در مقابل مصیبت های دنیا و عقوبت های آن،ولی با همه ی این اوصاف، باید به و کرم خدای مهربان و بخشنده، امیدوار بود و با توبه و انابه، به درگاه او روی آورد و این ذکر را مترنم شد: 👈خدایا! با فضل و بخششت با ما عمل کن و با عدلت ما را بازخواست مکن.
❇️عوامل شدن از نگاه قرآن کریم ♦️که البته می توان به توبه و و همچنین اشک اشاره کرد؛ اما اگر بخواهیم به قرآن نگاه کنیم که چه عواملی موجب بخشیدن گناهان می شود، می توانیم به چندین عامل برسیم. 1. محبت به خدا و رسول و از نبی مکرم اسلام؛ در آیه 31 آل عمران آمده است: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ/ بگو: «اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است». 2. ذکر خدا و ؛ در آیه 135 سوره آل عمران می فرماید: «وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ/ و آنها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا می‌افتند؛ و برای گناهان خود، طلب آمرزش می‌کنند -و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟- و بر گناه، اصرار نمی‌ورزند، با اینکه می‌دانند». 3. عدم اصرار بر گناهان؛ در آیه 135 سوره آل عمران که در بالا آمده، به این مطلب اشاره شده است. 4. تصمیم بر گناه در آینده؛ در آیه 38 سوره انفال می خوانیم: «قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ مَا قَدْ سَلَفَ وَإِنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ/ به آنها که کافر شدند بگو: «چنانچه از مخالفت باز ایستند، (و ایمان آورند،) گذشته آنها بخشوده خواهد شد؛ و اگر به اعمال سابق بازگردند، سنّت خداوند در گذشتگان، درباره آنها جاری می‌شود (؛ و حکم نابودی آنان صادر می‌گردد)». 5. انفاق و ؛ در آیه 22 سوره نور آمده است: «وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ/ آنها که از میان شما دارای برتری (مالی) و وسعت زندگی هستند نباید سوگند یاد کنند که از انفاق نسبت به نزدیکان و مستمندان و مهاجران در راه خدا دریغ نمایند؛ آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند؛ آیا دوست نمی‌دارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است!». 6. تقوای الهی و سخن گفتن؛ قرآن مجید در آیه 70 سوره احزاب فرموده است: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا/ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید». 7. امیدواری به درگاه خداوند متعال؛ در آیه 53 سوره زمر آمده است: « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ/ بگو: «ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است». 8. در راه خدا؛ در آیه 10 و 11 سوره صف می خوانیم: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ * تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ/ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آیا شما را به تجارتی راهنمائی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی می‌بخشد؟! * به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید؛ این برای شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید!». 9. قرض دادن به نیازمندان؛ قرآن کریم در آیه 17 سوره تغابن می فرماید: « إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ/ اگر به خدا دهید، آن را برای شما مضاعف می‌سازد و شما را می‌بخشد؛ و خداوند شکرکننده و بردبار است!». 10. عبادت؛ در آیه 3 و 4 سوره نوح می خوانیم: « أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ * يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ/ که خدا را پرستش کنید و از مخالفت او بپرهیزید و مرا نمایید! * اگر چنین کنید، خدا گناهانتان را می‌آمرزد و تا زمان معیّنی شما را عمر می‌دهد؛ زیرا هنگامی که اجل الهی فرا رسد، تأخیری نخواهد داشت اگر می‌دانستید!» •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 @fatemi5
2️⃣👈در فراز دوّم دعای روز 4 1 می خوانیم: 🔹خدایا! عذر اشتباهات و خطاهایم را بپذیر 🔹ما با خدای خود در عالم «ذر» پیمان بسته ایم که در مقابل خطاها و لغزش ها حساب پس دهیم و بازخواست شویم. هم اکنون که در اعمال خود می نگریم، ترس و وحشت ما را فرا می گیرد؛ زیرا بار گناهانمان، بسیار سنگین و به یقین توانایی تحمل این همه عذاب را نخواهیم داشت. 🔹آری، چه کسی در این مقام مهربان تر و بخشنده تر از خداست؟ پس باید به پیشگاهش استغاثه و ناله بریم و اظهار ندامت و پشیمانی کنیم تا اعمال زشت ما را به خود ما باز گرداند و به دیده ی اغماض بنگرد. 🔹آن چه از کلام معصومین علیهم السلام به دست می آید، این است که ریشه ی تمام خطاها عشق و علاقه به دنیاست. امام صادق علیه السلام در همین زمینه می فرمایند: 👌ریشه ی هر خطاکاری، دوستی دنیاست. 🔴در روایتی دیگر می فرمایند:هرکه بیشتر به دنیا آلوده است، هنگام از آن بیشتر حسرت می خورد 👈اینک به مضمون از امام صادق علیه السلام درباره ی ویژگی های دنیا توجه فرمایید: 💢حضرت عیسی علیه السلام از قریه ای می گذشت که اهالی آن و جانداران و پرندگان همه یک جا بودند. فرمود: «این ها به خشم و خدا هلاک شده اند؛ زیرا اگر به مرگ خود از دنیا می رفتند، یکدیگر را به خاک سپرده بودند.» حواریّون گفتند: «از خدا بخواه اینان را برای ما زنده کند تا به ما بگویند که گناهشان چه بوده است؟» عیسی علیه السلام به دستور خداوند، شب هنگام بر بلندای ای رفت و صدا زد: «وای بر شما! چه کرده اید که چنین گرفتار عذاب شده اید؟» یکی از ایشان پاسخ داد: «پرستش طاغوت، دوستی دنیا، عدم ترس از خدا و آرزوی دور و دراز و غفلت در سرگرمی و بازی» 💢عیسی علیه السلام فرمود: «دوستی شما به دنیا چگونه بود؟» جواب داد: «مانند به مادرش هرگاه به ما رو می آورد، شاد و خوشحال می شدیم و هرگاه از ما روی می گرداند، گریان و غمناک می شدیم.» همین طور پرسش و پاسخ ادامه داشت تا سرانجام عیسی علیه السلام پرسید: «چرا در میان این جز تو کسی سخن نگفت؟» جواب داد: «زیرا همه ی آنان با لگام آتشین مهار شده اند و به دست فرشتگان عذاب گرفتارند _ من در میان آنان بسر می بردم، ولی از آنان نبودم، تا این که عذاب خدا نازل شد و مرا هم با ایشان دربر گرفت. پس من به تار مویی بر لبه ی دوزخ آویزانم و نمی دانم که آیا فرو خواهم افتاد و یا رهایی پیدا می کنم؟» 💢حضرت عیسی علیه السلام رو به حواریون کرد و فرمود: «ای دوستان خدا! خوردن نان خشکی با نمکی زِبر، و خوابیدن بر محل های دفن زباله بهتر است، در صورتی که دنیا و آخرت در سلامت و عافیت باشد.» ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 @fatemi5
3️⃣👈در قسمت سوم از فراز دعای روز 14، 🔴 از خداوند می خواهیم تا ما را از هرنوع که منجر به لغزش ها و اشتباهات می شود، باز دارد. آن چه مسلّم است، اسلام با هرگونه افراط و مخالف است و همیشه برای پیمودن راه صحیح حد وسط را می کند تا جایی که حتی نسبت به مسایل دینی و دین داری نیز خداوند متعال، نسبت به مسیحیان در قرآن کریم چنین می فرماید: 🔹ای اهل کتاب! در دین خود غلو و زیاده روی نکنید و درباره ی خدا غیر از حق نگویید. از آن جا که انسان به خود علاقه دارد، دوست دارد که رهبران و خویش را هم بیش از آن چه هستند، بزرگ نشان دهد تا بر عظمت خود افزوده باشد. 🔹گاهی برخی به تصور این که «غلّو» درباره ی پیشوایان، نشانه ی ایمان و عشق و علاقه به آن هاست، دست بر چنین کاری می زدند، در حالی که «علّو» همواره ریشه ی اصلی یعنی خداپرستی و توحید را خراب می کند و به همین دلیل اسلام درباره ی این افراد سخت گیری شدید کرده و آنان را از بدترین کفار معرفی می کند. اگر مسیحیان قائل به تثلیث یعنی خدایان سه گانه شدند، به همین علت بوده و این خود ریشه ی انحرافات زیادی در مسیحیت و ادیان دیگر گردیده است. 🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در همین زمینه می فرمایند: به زودی دو گروه درمورد ما می شوند: دوست زیاده رو که علاقه ی زیاد او را به با طل می کشاند و دشمن زیاده رو که دشمنی بیش از حد، او را به نادرست رهنمون می شود 🔹تاریخ هیچ گاه خیانت خوارج نهروان را فراموش نمی کند، آنانی که بر اثر افراط خویش سرانجام به انحراف از دین کشیده شدند. 👌خوارج ، به دلیل افراطی گری از دین خدا منحرف شدند. در جنگ در حالی که پیروزی مسلمانان فرا رسیده بود، وقتی معاویه قرآن ها را بر سر نیزه کرد به علامت این که ما تابع قرآن هستیم، شمشیرهای نابخردان و تندروها از کار افتاد هرقدر امیرالمؤمنین علیه السلام فریاد زد: «بزنید و این قرآن ها را بیندازید؛ زیرا دشمن در پشت آن کمین کرده است»، خوارج در پاسخ امام علیه السلام گفتند: «ما با قرآن نمی جنگیم». 4️⃣👈در فراز آخر از دعای امروز می خوانیم: 🔴خدایا! مرا هدف تیر بلاها و آفت ها قرار مده، به عزّتت، ای مایه ی عزّت مسلمانان! 🌱«بلا» به معنی امتحان و آزمایش است، و دنیا محلّی است که با انواع بلاها احاطه شده است، تا جایی که امیرالمؤمنین علیه السلام درباره ی آن می فرماید: دنیا خانه ای است که دیوارهای آن را بلاها پوشانیده است. ⭕️البته این بلا و امتحان درجات مختلف دارد و درباره ی افراد گوناگون نیز متفاوت است. ⭕️خداوند متعال، هرکسی را به تناسب ظرفیت خودش مورد ابتلا و امتحان قرار می دهد. برخی آزمون های مهم فقط یک بار به سراغ انسان می آید و همین نوع آزمون، سرنوشت انسان را تعیین می کند. به این ترتیب که یا باعث ترفیع درجه و مقام او می شود یا این که موجب سقوط و تنزّل معنوی او می گردد. ⭕️به همین مناسبت در روایت وارد شده است که: بلا برای ، ادب و برای مؤمنان، امتحان و آزمایش و برای انبیا، درجه و مقام و برای اولیا، کرامت و بزرگواری است ⭕️خداوند درباره ی حضرت ابراهیم علیه السلام می فرماید: ما ابراهیم را بارها مورد امتحان قرار دادیم و سرانجام او را برای مردم، امام و جانشین خود قرار دادیم. ⭕️یکی از آن امتحانات بزرگ و بی نظیر برای ابراهیم علیه السلام، ذبح بود که در خواب می بیند تنها فرزندش اسماعیل را که در سن پیری، خداوند به او عنایت کرده است، ذبح می کند. با یقین کامل دست او را می گیرد و به سوی قربانگاه می برد. در حالی که اسماعیل آراسته و نظیف همراه پدر قدم بر می دارد، ابراهیم به او می گوید: «تو را به فرمان خدا به قربانگاه می برم». اسماعیل بدون هیچگونه ترسی می گوید: «ای پدر! به آن چه مأموری، عمل کن». 👈در همین مورد در بعضی از روایات نقل شده است که اسماعیل در همان حال سه وصیت کرد: اوّل آن که دست و پای مرا ببند تا من در آن حالت به شما اسائه ی ادب نکنم؛ دوم آن که صورت مرا روی خاک قرار بده؛ زیرا خدا دوست دارد در این حالت بنده اش را ملاقات کند؛ سوم آن که پس از مرگ من، با مادرم مدارا کن؛ زیرا داغ جوان بر مادر سنگین است. 🔻امّا سرانجام خداوند در این بلای عظیم، فدیه ای برای اسماعیل می فرستد که به جای او قربانی شود. در روایت است که می فرمایند: هرگاه خداوند بنده ای را بدارد، او را با انواع بلاها احاطه می کند 👌آری، اگر بلاها و امتحانات الهی، موجب ترقی و تکامل انسان نشود و انسان از امتحان روسیاه بیرون بیاید، این بلاها تبدیل به تیرهایی می شوند که انسان را هدف قرار می دهند. در این دعا می خوانیم: خدایا! ما را مورد تهاجم تیرها و آفات، قرار مده •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 🔴جلسه چهاردهم تفسیر سوره ابراهیم(آیه 24 و 25) ✅ویژگی حکومت حق ‏‏🔴أ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ 🔵آيا ندانسته‏اى كه خداوند گواهى به توحيد را چگونه مثل زده است؟ او سخن پاك (گواهى به توحيد) را به درختى پاك كه ريشه‏اش در زمين استوار و شاخه‏هايش در آسمان است تشبيه كرده است. 🔴تؤْتي‏ أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ 🔵درختى كه در هرزمان ميوه‏اش را به اذن پروردگارش مى‏دهد. و خداوند براى مردم مثل‏ها مى‏زند، باشد كه دريابند كه نيكبختى آنان در گرو توحيد و خداپرستى است. ✅رفتارهای تبلیغی: 1. ویژگی های حکومت اسلامی 2. اقتضائات ساخت جامعه اسلامی ✅معنای کلمه طیبه مفسران در مورد «كَلمه‏ى طَيّبة» چند ديدگاه دارند: 1. كلمه‏ى توحيد و جمله‏ى «لا اله الّا اللَّه»؛ 2. دستورات الهى، و برنامه‏هاى سازنده؛ 3. ايمان يا شخص مؤمن. 🔻اما «كلمه» معناى وسيعى دارد كه شامل همه‏ى موجودات مى‏شود؛ پس مى‏توان گفت كه «كلمه‏ى طيبه» شامل همه‏ى اين معانى مى‏شود؛ يعنى هر گونه دستور و برنامه و روش و عمل پاكيزه‏ى هر انسان پاك و هر موجود پربركتى «كلمه‏ى طيّبة» است. 🔻حکومت اسلامی، به عنوان مهترین مصداق کلمه طیبه است. زیرا در برخی روایات، حکومت پیامبر را به کلمه طیبه و حکومت بنی امیه را به شجره خبیثه تطبیق داده اند. درخت پاكيزه، پيامبر، على، فاطمه و فرزندان آنها هستند و درخت ناپاك، بنى اميه هستند. 🔻درخت توحيد ريشه‏اى ثابت دارد. تهديدها و توطئه‏ها و نيش‏ها و نوش‏ها و طاغوت‏ها آن را از پاى درنمى‏آورند و اگر در روايات اين درخت به پيامبر و اهل بيت او عليهم السلام تفسير شده، به خاطر همين است كه دين محمّد (ص) و راه اهل بيتش در برابر آن همه دشمن، رو به گسترش است و روزى جهانگير خواهد شد. ❇️ویژگی کلمه 🔻«كلمه‏ى طيّبة» يا موجود بابركت و پاك، هم‏چون درختى پاكيزه است؛ و درخت پاكيزه چند ويژگى اساسى دارد: 1. پويا و رشد يابنده است، نه جامد و بى‏حركت؛ 2. ميوه، شكوفه، گل، سايه و منظره‏اش پاك و نيكوست؛ 3. داراى نظام حساب شده و اصل و فرع آن مشخص است؛ 4. اصل و ريشه‏اش ثابت و مستحكم است و تندبادها به آن آسيبى نمى‏رساند؛ 5. شاخه‏هاى آن سر بر آسمان كشيده و به طرف درجات بالا مى‏رود و از هوا و نور كافى استفاده مى‏كند و از آلودگى به دور است؛ 6. درختى پربار است؛ 7. در هر زمان ثمر مى‏دهد و دست به سوى هر شاخه‏اش دراز كنى محروم برنمى‏گردى؛ 8. ميوه دادنش بر اساس قوانين آفرينش و رخصت الهى است. 🔻اين ويژگى‏هاى درخت پاكيزه است كه در كلمه‏ى توحيد و انسان موحّد و برنامه‏هاى سازنده‏ى آنها نيز وجود دارد. ❇️ویژگی حکومت اسلامی کلمه طیبه و کلمه خبیثه ،تشبیهی است که دارای مصادیق گوناگونی است. 1.فرد در شخصیت انسان، مبنای رفتارهای انسان، اسمان و باورهای اوست. باورهای پاک و الهی مانند درختی است که ریشه اش در زمین ثابت است که با هیچ طوفان تبلیغات و شبهه و فقر و بحران و... متزلزل نمی شود و شاخه های آن در آسمان است. میوه آن هر زمان با اذن خدا حاصل شده که رفتارهای مثبت انسان است. اما باور نادرست و غلط مانند درختی است که ریشه کن شده و هیچ ثباتی ندارد و با هر بادی متزلزل می شود. 2.جامعه جامعه و حکومت حق مانند درختی است که ریشه آن در اعماق زمین است و در مقابل طوفانهای جنگ و تحریم و مبارزه، قوی و ثابت است و ثمرات آن در همه عرصه ها ی امنیت، پیشرفت، علمی، عدالت، اجتماعی و الهی و مفید است. ولی جامعه و حکومت باطل مانند درختی است که از زمین کنده شده و با هر بادی متزلزل می شود. جمهوری اسلامی نمونه حکومت حق است. و حکومت های بی بنیان غربی هم نمونه حکومت باطل است. ویژگی مومنان در حکومت اسلامی درخت ايمان همواره ثمر مى‏دهد و مومن در همه حال به ياد خدا و در پى انجام وظيفه است، در رفاه يا سختى، در خوشى يا ناخوشى، در فقر و غنى. ✔️هنگام تهديد ستمگران، تا پاى جان مقاومت مى‏كند. «إِنَّا إِلى‏ رَبِّنا راغِبُونَ» ✔️هنگام تبليغ، چشم داشتى به ديگران ندارد. «إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ» ✔️هنگام خشم، براى رضاى او خود را نگاه مى‏دارد. «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ» ✔️هنگام ازدواج، بر او توكّل مى‏كند. «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» ✔️هنگام عبادت و اطاعت، قصد قربت دارد. «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» ✔️هنگام فقر، نزد اغنيا نمى‏رود واهل تملّق نيست. «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ» ✔️هنگام پيروزى يا شكست در جبهه‏ى نبرد، چون به وظيفه‏ى خود عمل كرده‏اند، خوشحال است. «إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ» @fatemi5
روز چهاردهم.pdf
151.2K
🔰دعای روز چهاردهم ✍ارسالی از حجت الاسلام باقرپور روحانی مستقر شهر @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 ♦️نکته قرآنی آقازاده‌ای که عاقبت بخیر نشد. وقتی طوفانِ نوح شروع شد، و نوح پسرِ خودش رو بین امواج خروشان دید، دلش برای پسرش سوخت و براش دعا کرد: وَ نٰادیٰ نُوحٌ رَبَّهُ فَقٰالَ رَبِّ إِنَّ اِبْنِی مِنْ أَهْلِی (هود/۴۵) نوح پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! همانا پسرم از خاندان من است. پاسخ خداوند به درخواست نوح عجیبه، خدا فرمود این اصلاً از اهل و خاندان تو نیست: قٰالَ یٰا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صٰالِحٍ (هود/۴۶) خداوند در پاسخ فرمود:ای نوح! او در واقع از خاندان تو و نبوّت نیست، او یک عمل ناصالح است. پیغمبر اسلام درباره سلمانِ فارسی فرمود: سَلمانُ مِنّا اَهلَ البَیت سلمان جزئی از ما اهلبیت است. ولی پسر نوح، کارش به جایی میرسه که خدا به نوح میگه: "إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ" این بچه تو نیست، از اهل و خاندان تو نیست. یه طوری زندگی کنیم که فردایِ قیامت، اهلبیت (ع) ما رو از خودشون بدونند. بهمون نگن شما هیچ نسبتی با ما اهلبیت ندارید. ♦️در مسیربندگی @a_fatemi24
🔻حرفِ احمق‌ها🔻 ✍ کسی که در راهِ قدم میذاره، دیگه حرف‌ها و طعنه‌های احمق‌ها ناراحتش نمیکنه. چون میدونه که این حرف و حدیث‌ها، یکی از امتحاناتِ این راهه.🙂 ❌ احمق‌ها، نه تاييدشون منفعتی برای آدم داره، و نه تكذيب‌شون ضرری برای آدم داره. ❌ نه عزّتی به آدم میدن، و نه عزّتی از آدم می‌گیرند. تمامِ دستِ خداست.☝️ بذار هر حرفی دوست دارند بزنند.🗣 داره تو رو می‌بینه، و حواسش به تو هست: 🕋 لَا یَحْزُنکَ قَوْلُهُمْ، إِنَّ الْعِزَّةَ لِلهِ جَمِیعًا، هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (یونس/۶۵) 💢 سخن آنها تو را غمگین نسازد! تمام عزّت و قدرت، از آنِ خداست. و او شنواو داناست. اگر کسی به جایی برسه که دیگه حرف‌های بیهوده‌ی دیگران روش تاثيری نگذاره، به مقامِ خیلی والایی رسیده.😌 👈 چنين كسی از جهانِ احمق‌ها عبور کرده. پس برادرم!! خواهرم!! از تاريکی‌های نافهمی و بدفهمی، به سمتِ پروردگارت هجرت كن، و سخنانِ دیگران رو به هيچ بگير.😇 ✔ نه دنبالِ این باش که تو رو تایید کنند، و نه اگر تو رو تکذیب کردند، به دلت راه بده. و همیشه مثل حضرت ابراهیم بگو: 🕋 إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَی رَبِّی (عنکبوت/۲۶) 💢 من بسوی پروردگارم هجرت می‌کنم. @fatemi5
D1736793T13768969(Web).mp3
10.45M
🔖منبر کامل 🔖 علیه السلام 💠سیره قرآنی وجود نازنین امام حسن مجتبی علیه السلام 💠 علیه السلام @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ✋ سه نکته 🔺در مورد اینکه چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم: 1-روی گردانی مردم ازجنگ،وعدم حمایت از امام علیه السلام . 🔻سستی مردم در حمایت از امام، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. 🔺امام حسن(ع) فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147). 2- حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن(ع) فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220) 3- حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحه‌ای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵) 🔺زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم می‌کرد. @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ✋ نکاتی در (ع) 🔺گاهی سؤال می‌شود که چرا امام حسن ( علیه السلام ) صلح کرد و امام حسین ( علیه السلام ) قیام کرد؟ 👌اولاً اسلام در شرایطی، جنگ را تجویز می‌کند و در شرایطی، صلح را. خود نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز هم جنگ داشتند و هم صلح؛ مانند صلح حدیبیه با مشرکان مکه. و جنگ خیبر. 👌ثانیاً شرایط امام حسن( علیه السلام ) با امام حسین ( علیه السلام ) متفاوت بود و همین تفاوتها، عملکرد متفاوتی را می‌طلبید: 👈تفاوت یاران: اکثر سپاه امام حسن( علیه السلام )، نیروهای مخلصی نبودند و خیلی زود فریب معاویه را خوردند، حتی برخی از آنها به خیمه امام حمله کردند. خود امام مجتبی( علیه السلام ) در جایی علت صلح را نداشتن یاران واقعی، معرفی کرده و فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147). در مقابل، لشکر امام حسین( علیه السلام )، یارانی بودند که حضرت در وصفشان فرمود: «من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود نمی‌شناسم».( الارشاد، ج۲، ص۹۱-۹۴) 👈تفاوت دشمنان: معاویه با یزید فرق می‌کرد؛ معاویه برخلاف یزید، شخصی مکار و باهوش بود که توانسته بود با ظاهرسازی، چهره‌ای موجه و قابل دفاع به خود بگیرد. او از هر روش مشروع و نامشروعی استفاده می‌کرد تا مخالفان خود را سرکوب کند. بنابراین، لازم بود زمان بگذرد تا چهره واقعی او آشکار شود. مردم پس از بیست سال مشاهده ظلم و همچنین نقض مکرر پیمان صلح توسط معاویه، خودشان تقاضای قیام علیه او را داشتند. به طوری‌که هجده هزار کوفی به امام حسین( علیه السلام ) نامه نوشتند. خود امام مجتبی( علیه السلام ) نیز فرموده بودند: «قیام، پس از معاویه صورت می‌پذیرد». بنابراین، اگر ایشان نیز در شرایط اباعبدالله(ع) بودند قیام می‌کردند همچنانکه امام حسین( علیه السلام ) در شرایط امام مجتبی( علیه السلام ) صلح کرده بودند. @fatemi5
▬📝 ﷽▬🌸🍃🌸🍃 ✋ نکاتی در مناسبت:. شب ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام 😊👌 ‌حضرتش در روایتی می‌فرمایند‎:‏ اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لآِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً. 🌸👈 چنان براى زندگى دنيا تلاش كن كه گويا تا ابد زنده هستى و براى آخرت خويش آنچنان‎ كار‏كن كه گويى فردا از دنيا خواهى رفت. (مستدرک الوسائل/ج1/ص146) 🔰در نماز شرایطی باید رعایت شود. 1. ماموم جلوتر از امام نایستد و بنابر احتیاط کمی عقبتر بایستد. (مشهور) (رساله مراجع م 1432) 2. جاى ایستادن امام باید از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد، ولى اگر مکان امام مقدار خیلى کمى بلندتر باشد اشکال ندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد. (رساله مراجع م 1415 و 1416) 3. فاصله امام و مأموم و فاصله صف ها زیاد نباشد یعنی از جای سجده مأموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مأمومینی که واسطه اتصال هستند، بیش از یک گام فاصله نباشد.(مشهور و مطابق احتیاط. 👌رهبری: تا یک متر اشکالی ندارد. مکارم: اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت بگویند، مانعی ندارد. 👌سیستانی: فاصله تا یک قدم بزرگ اشکال ندارد که حدودا یک متر است. 👌 زنجانی، بهجت: لازم است بین امام و مأموم بیش از مقدار اندام انسان در حال سجده فاصله نباشد.) (رساله مراجع م 1435 ؛ رساله جامع مساله 1710) 4. بین امام و مأموم و همچنین بین صف ها چیزی مثل دیوار یا پرده مانع نباشد ولی بودن پرده و مانند آن بین صف زنان و مردان اشکال ندارد. (رساله مراجع م1433) @fatemi5