❸کمک به فقرا در حد ایثار
یکی از جلوه های کمال فاطمی توجه ایشان به رفع مشکل نیازمندان بود که آن حضرت در این راستا ایثار می کردند تا جایی که طبق تفسیر شیعه و سنی آیاتی از قرآن کریم در این موضوع نازل شده است.
درباره شأن نزول سوره انسان از امام باقر (ع) روایت شده است که امام حسن و امام حسین (ع) در دوران کودکی بیمار شدند پیامبر (ص) از آنها عیادت کرد و به امام علی (ع) فرمودند: ای ابالحسن اگر برای فرزندانت نذری کنی خداوند به ایشان عافیت میبخشد.
امام علی(ع)، فاطمه (س) و فضه(خدمتکارشان) نذر کردند که سه روز روزه بگیرند تا بیماری حسنین شفا یابد. بچهها بهبود یافتند در روز اول هنگام افطار مسکینی به در خانه آمد و تقاضای غذا کرد. ایشان غذای خود را به او دادند. روز دوم هنگام افطار یتیم و در روز سوم اسیری به در خانه آمدند و آنها غذای خود را به آنها دادند و خود با آب افطار نمودند روز بیست و پنجم ماه ذیالحجه جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و عرض کرد: ای رسول خدا (ص) آن چه خداوند متعال درباره اهل بیت تو عنایت کرده است، بنگر. فرمود: چه چیزی را بنگرم!
جبرئیل امین این سوره را که در شأن فداکاری حضرت (ع) و همسرش فاطمه زهرا (س) و فرزندانش حسن و حسین علیهماالسلام نازل شد، بر آن حضرت قرائت کرد: ««هَل اَتی عَلَی الاِنسانِ حینٌ مِنَ الدَّهرِ... اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لانُریدُ مِنکُم جَزائاً وَ لاشَکوراً...».
بنا به روایتی در آن روز برای اهل بیت فداکار پیامبر (ص)غذایی از آسمان فرود آمد و آن را تا هفت روز تناول کردند.(10)
💠داستان
در حکایت است که عرب تازه مسلمان نیازمندی در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله اظهار نیاز کرد. سلمان فارسی که خود هیچ نداشت، او را به در خانه سرچشمه نیکیها، فاطمه زهرا علیهاالسلام برد. حضرت فرمود: «ای سلمان! به خدا سوگند سه روز است غذا نخورده ایم و فرزندانم گرسنه اند؛ ولی نیکی و نیکوکاری را که درِ خانه مرا کوبیده است، رد نمی کنم.» آن گاه پیراهن خود را به سلمان داد تا در مغازه شمعون یهودی گرو بگذارد و مقداری خرما و جو قرض بگیرد. وقتی سلمان این کار را کرد، مقداری از همان خرما و جو را به منزل فاطمه علیهاالسلام برد؛ ولی آن حضرت فرمود: ای سلمان! این کار را فقط برای خدای بزرگ انجام داده ام و هرگز چیزی از این غذاها برنمی دارم.»
💠داستان
درباره ایثار آن حضرت چنین نقل می کنند که مرد گرسنه ای در مسجد مدینه بپا خاست و گفت: ای مسلمانان! از گرسنگی به تنگ آمده ام، مرا مهمان کنید!
پیامبر اسلام علیهاالسلام فرمود: چه کسی این مرد را امشب مهمان می کند؟ حضرت علی علیه السلام فرمود: من یا رسول اللّه!
حضرت، اندکی بعد وارد منزل شد و از فاطمه زهرا علیهاالسلام پرسید: آیا غذایی در منزل داریم؟ مهمان گرسنه آورده ام. حضرت زهرا علیهاالسلام ایثارگرانه فرمود: «ما عِنْدَنا اِلاَّ قُوت الصَّبِیَّةِ وَلکِنّا نُؤْثِرُ بِهِ ضَیْفَنا؛ در خانه ما غذایی نیست مگر به اندازه خوراک دختر بچه؛ اما [امشب ایثار می نماییم و گرسنگی را تحمل می کنیم، و] همین مقدار غذا را به مهمان می بخشیم.»
🔹شعر
به خلق آسایش آرد، خویش را رنج
که جوید در خراب خویشتن گنج
همه راحت بوَد بر خلق، بی رنج
وجودش خلق را شادیست چون گنج
بکوش ای جان که بر بیگانه و خویش
وجودت نوش شاید بود بی نیش
چو بتوان شد دوای دردمندان
نشاید گشت درد مستمندان
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅@fatemi222
❹حیا
یکی از ویژگیهای آشکار حضرت زهرا علیهاالسلام ، حیا و آزرم بوده است. در حقیقت، اهتمام فوق العاده ایشان به پوشش و حجاب در برابر نامحرمان، ریشه در حیامندی آن حضرت داشت، تا آنجا که در این باره نقل می کنند:
⇦«مردی نابینا پس از اجازه گرفتن، وارد منزل امام علی علیه السلام شد. پیامبر صلی الله علیه و آله مشاهده فرمود که حضرت زهرا علیهاالسلام برخاست. فرمود: دخترم! این مرد نابینا است. پاسخ داد: «اِنْ لَمْ یَکُنْ یَرَانِی فَاِنِّی اَرَاهُ وَهُوَ یَشُمُّ الرِّیحَ؛ اگر او مرا نمی بیند، من او را می نگرم! [اگرچه او نمی بیند] و او بو[ی زن] را استشمام می کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی.»
⇦اسماء بنت عمیس می گوید: «روزهای آخر زندگانی حضرت زهرا علیهاالسلام با او بودم. روزی مرا به یاد چگونگی حمل جنازه توسط مردم انداخت و ابراز نگرانی کرد که: چرا جنازه زن را روی تخته ای می گذارند و بالای دست مردان حمل می کنند؟!
آنگاه فرمود: «اِنِّی قَدِ اسْتَقْبَحْتُ مَا یُصْنَعُ بِالنِّسَاءِ اَنَّهُ یُطْرَحُ عَلَی الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَیَصِفُهَا لِمَنْ رَأی فَلاَ تَحْمِلِینِی عَلَی سَرِیرٍ ظَاهِرٍ اُسْتُرْنِی سَتَرَکَ اللّهُ مِنَ النَّارِ؛ من بسیار زشت می دانم که [جنازه] زنان را [پس از مرگ] بر روی تابوت رو باز گذاشته و بر روی آن پارچه ای می افکنند که حجم بدن را برای بینندگان آشکار می سازد. مرا بر روی تابوتی آن چنانی مگذار و بدن مرا بپوشان! خداوند ترا از آتش جهنم محفوظ بدارد.»
نقل می کنند وقتی این درخواست فاطمه زهرا به حضرت علی گفته شد و ایشان دستور داد تابوت مناسب تهیه شود هنگامی که فاطمه زهرا تابوت را دید تبسم کرد در حالی که بعد از رحلت پیامبر خنده ای از ایشان مشاهده نشده بود اما اینجا که از مستور بودن پیکر مقدسش خیالش راحت شد تبسم فرمود.
⚫️مقدمه روضه
این توجه ویژه به حیا در حضرت زهرا حتی در شهادتشان در ماجرای تلخ و مصیبت بار در و دیوار شان نیز جلوه گر شده است .مطلبی از سُلیم بن قیس هلالی نقل شده است که علامه کمپانی در قصیده عربی خود آن را نقل می کند.
قال سليمٌ قُلتُ يا سَلمانُ
هَل دَخَلوا وَلَم يَكُ إستِأذانُ
فَقالَ إي وَعزةِ الجَبّارِ
فَما عَلى الزَّهراءِ مِن خِمار
فَمُذ رَأَوها عَصَروُها عَصرا
كادَت بِنَفسي أن تَموتَ حَسرا
لكِنَّها لاذَت وَراءَ البابِ
رِعايةً لِلسِّترِ والحِجابِ
نادَت أيا فِضَّةُ أسنِديني
فَقَد وَ رَبي أسقَطُو جَنيني
سلیم می گوید به سلمان گفتم من که در جریان امور نبودم حوادث را از تو سؤال می کنم آیا درسته که حمله کردند و بدون اجازه وارد شدند؟!
جواب داد : به خدا بدون اجازه وارد شدند در حالی که زهرا پوشش نداشت. «لیس علی الزهراء من خمارِ» «لکنها لاذت وراء البابِ» دید اینها اومدن اومد پشت در، چرا «رعایة للسَتر و الحجابِ »بخاطر حجاب پشت در رفت و سپس فریاد برآورد که فضه مرا بگیر که به خدا قسم جنین م را کشتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
1..میرجهانی، جنة العاصمة، ۱۳۸۴ش، ص۲۸۳و۲۸۴؛
2. عوالم ج 11، ص 78
3.عوالم، ج 11، ص 190؛ دلائل الامامة، ص 28
4. بحارالأنوار،ج 37، ص95
5. بحار الانوار،ج40،ص77
6. تنبیه الخواطر، ص ۱۰۸
7.مناقب، ج 3: ص 341.
8.علل الشرایع، ج 1: ص 215.
9.جمال الاسبوع:173.
10مناقب آل ابی طالب، ج3، ص149
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
@fatemi222
🔹ابلیس و نوحنبی🔹
✍وقتی که نوح نبی علیه السلام قوم خود را نفرین کرد و هلاکت آنها را از خدا خواست و طوفان همه را در هم کوبید، ابلیس نزد او آمد و گفت: تو حقی برگردن من داری که من می خواهم آن را تلافی کنم!!!
حضرت نوح در تعجب کرد و گفت:
بسیار بر من گران است که حقی بر تو داشته باشم ، چه حقی؟ ابلیس ملعون گفت همان نفرینی که درباره قومت کردی و آنها را غرق نمودی و احدی باقی نماند که من او را گمراه سازم ، من تا مدتی راحتم ، تا زمانی که نسلی دیگر بپاخیزند و من به گمراه ساختن آنها مشغول شوم
حضرت نوح نبی علیه السلام با این که حداکثر کوشش را برای هدایت قومش کرده بود، با این حال ناراحت شد و به ابلیس فرمود: حالا چگونه می خواهی این حق را جبران کنی؟ابلیس گفت: در سه موقع به یاد من باش! که من نزدیکترین فاصله را به بندگان در این سه موقع دارم:
1⃣هنگامی که خشم تو را فرا می گیرد به یاد من باش!
2⃣هنگامی که میان دو نفر قضاوت می کنی به یاد من باش!
3⃣ و هنگامی که با زن بیگانه تنها هستی و هیچکس در آنجا نیست باز به یاد من باش!
📚بحارالانوار، ج11، صفحات 288 و293
#حدیث_روز
@fatemi222
💠نحوه محاسبه ده روز (در قصد اقامت)💠
❓ سؤال:
در مورد «قصد ده روز مسافر در جایی» آیا مدت زمان حساب اقامت در آنجا ده شبانهروز کامل است یا فقط ده روز کامل هرچند شبها از ده شب کمتر باشد؟
✅ پاسخ:
قصد ده روز کامل از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم کافی است و اگر از بین روز شروع کند تا همان ساعت از روز یازدهم باید بماند.
#قصد_ده_روزه
#سفر_مسافر_قصد_اقامت
-------------------
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
@fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چهار اصل مهم در قصه گویی برای کودکان!
🔻 یکی از ویژگیهای عقلی و ذهنی در دوره کودکی این است که بچهها به قصه علاقهمند میشوند.
چون در این دوره، ذهن بچهها کنجکاو است و در قصه هم حالتی از ابهام وجود دارد.
♨️ بنابراین قصه یکی از ابزارهای مهم تربیت در این دوره است. اما لازم است در قصه گویی به مواردی توجه شود.
🔹 نکته اول اینکه، شخصیت اصلی داستان، مثبت باشد. چون همزاد پنداری بچهها بالاست و باید الگوی مثبت به آنها معرفی شود.
🔹 نکته دوم اینکه، داستان برای بچهها قابل درک باشد.
🔹 نکته سوم اینکه، موضوع داستان در هر قسمت تمام شود تا بتواند اثرگذار باشد.
قصه در این حالت با سریالهای تلویزیون متفاوت است که در نقطه اوج آن، تمام میشود. سریال در این حالت ابزار سرگرمی اما قصه برای ما ابزار تربیت است.
🔹 نکته چهارم اینکه در قصه گفتن از ابزارهای آن مانند افت و خیز در لحن و صدا استفاده شود.
"حجت الاسلام تراشیون"
⚠️ ما در کرامت، برایتان از اندیشه های مختلف تربیتی می گوییم، چراکه نگاه نقادانه ی شما ارزشمند است. ⚠️
#استاد_تراشیون
#تربیت_فرزند #تربیت_نوجوان #تربیت_کودک #قصه_گویی #داستان #سرگرمی
#امام_تراز
@fatemi222
📜 #متن |🔰 ما وارث علی (ع) و فاطمه (س) هستیم!
🔸شوخى نيست! علی علیه السلام را از بالاى دست هاى بلند رسول صلوات الله علیه به زير كشيدند و حتى فاطمه سلام الله علیها را به خون نشاندند و درب خانه اش را كه رسول باز گذاشته بود، هنگامى كه همه ى درها را بسته بود، بستند و شكستند.
🔸 تمامى امكانات مالى او را از خمس و فدك و ارث، ربودند و تمامى دوستانش را درو كردند و تمامى دشمنانش را جلو انداختند.
🔸 حتّى زمينه ى حكومت عادل او را با تبعيض و اشرافيت و بدعت، از ميان بردند و كردند آنچه كردند!
🔸و ليكن با اين همه چه شد كه از زير پاى غاصبان تاريخ، تشيّع سبز سر برافراشت و تا امروز نبض زنده ى اسلام در سينه ى سرخ تشيع مى تپد؟
🔸ما ديده ايم كه آنان قدرت ها را چگونه از داخل بدست آورده اند و قلعه هاى بلند را از داخل فتح كرده اند و باز ديده ايم كه چگونه مكتب هاى فكرى را با خناس هاشان به وسوسه انداخته اند.
🔸 ما ديده ايم كه چگونه مردها را از پشت خنجر زده اند و نامردها را بر خر مراد سوار كرده اند.
🔸 ما با همين چشم هاى كوچك خيانت هاى بزرگ و انحراف هاى بزرگتر و فاتحه خوانى هاى تاريخى را شاهد بوده ايم.
🔸 ولى باز همين ما وارث تشيع سبزى هستيم كه از حنجره هاى سرخ پيامش را شنيده ايم و همين ما وارث حيات و حماسه اى هستيم كه در دل ما شعله مى كشد و سردى قرنها و طوفان هزاره ها خاموشش نساخته است.
❛❛ عینصاد
📚 #تقیه | ص ۱۷۴
#⃣ #بریده_کتاب #سیاسی
@fatemi222
MAJALLE Rahtooshe fatemiye 1401 .pdf
2.28M
🔖ره توشه #فاطمیه ۱۴۰۱
👈 ۱۱ متن منبر #ایام_فاطمیه
♦️«بانوی جهاد»
♦️«فاطمه زهرا(س) و جنگ روایتها»
♦️«شُکوه صدیقه طاهره(س) در نگاهی به مُصْحَف فاطمه(س)»
♦️«سیمای حضرت فاطمه(س) در آیینه وحی»
♦️«فلسفه عبادات و احکام الهی از منظر فاطمه زهرا(س)»
♦️«فاطمه زهرا(س) از منظر رسول اعظم(ص)»
♦️«مروری بر وصیتنامه حضرت فاطمه زهرا(س)»
♦️«تبیین حجاب و عفاف در سیره حضرت زهرا(س)»
♦️«وظایف مسلمانان از نگاه حضرت زهرا(س)»
♦️«جلوه های فاطمی در دفاع مقدس»
♦️«مراسم فاطمیه و شیوههای خنثی سازی فتنههای دشمنان»
@fatemi222
جهاد تبیین.pdf
1.32M
🔖فیش منبر 🔖
#فاطمیه
🔖جهاد تبیین در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها/۵ جلسه
🔖جلسه اول جهاد تبیین واجب عینی
▪️تلاش دشمن برای فراموشی نام زهرا
▪️مهم ترین حادثه بعد از رحلت پیامبر
▪️امر جامع چیست؟
▪️اهمیت اطاعت از امام
▪️جهاد تبیین در جامعه ی امروز
▪️جهاد یعنی چه؟
▪️ذکر مصیبت
🔖جلسه دوم: اولین شهید جهاد تبیین علوی
▪️ماموریت پیامبران
▪️اوّلین شهید راه امامت
▪️وظایف ما در اغتشاشات اخیر
▪️داستان تاریخی
▪️چهار سوال اساسی
▪️ذکر مصیبت
جلسه سوم : اصول و الزامات و راهبرد اصلی جهاد تبیین در سیره حضرت زهرا(س)
▪️الزامات جهاد تبیین
▪️اولین الزام
▪️دومین الزام
▪️سومین الزام
▪️جهاد تبیین در جامعه ی امروز
▪️چهارمین الزام
▪️شناخت فتنه
▪️سخنان حضرت زهرا در باب امام
▪️پنجمین الزام
▪️ذکر مصیبت
جلسه چهارم: قدمهای مهم جهاد تبیین در سیره حضرت زهرا(س)
▪️قدم های حضرت زهرا س
▪️قدم اول : دشمن شناسی
▪️توجه به چند اصل
▪️دومین قدم: فهم مسیر و نقشه دشمن
▪️آمادگی دشمن در مقابل ما
▪️سومین قدم: شیوه رزم و برخورد با دشمن
▪️ذکر مصیبت
جلسه پنجم: اهداف جهاد تبیین
▪️اولین هدف در جهاد تبیین
▪️وظایف ما در جنگ ترکیبی
▪️دومین هدف در جهاد تبیین
▪️سومین هدف در جهاد تبیین
▪️بزرگترین هدف مبارزات حضرت زهرا
▪️چهارمین هدف در جهاد تبیین
@fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 چرا نباید مثل کشورهای اروپایی روابط و پوشش آزاد داشته باشیم ؟ ما چون درگیر این مسائل هستیم از پیشرفت عقب می مونیم.
🎥پاسخ خانم اسلاملو (نویسنده و پژوهشگر در حوزه زن و خانواده).👌
#پاسخ_شبهات
#بی_پرده_با_حجاب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@fatemi222
📜 #متن |🔰 اسير حرف ها نباش
🔹آزادى از اسارت ها با شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت هستى و شناخت هاى ديگر بدست مى آيد. من كه تا ديروز اسير توپها و عروسك هايم بودم امروز از آنها بيزارم؛ چون به وسعتى رسيده ام و چون عظمت خودم را يافته ام و بزرگى خودم را شناخته ام.
🔹براى ميزان و سنجش، نيروى عقل هست؛ و براى اطمينان بيشتر مى توان با ميزانهاى ديگر مشاوره كرد و از فكر و عقل، از ارزيابى و سنجش آنها بهره مند شد.
🔹در هنگام مشورت نبايد اسير برداشتها و حرفها بود، بايد ملاكها را بدست آورد و بايد از اطلاعات و آگاهى هاى ديگران بهره مند شد و آنها را سنجيد و سپس انتخاب كرد.مشورت، چشم خود را كور كردن نيست، بلكه از چراغ هاى ديگر بهره گرفتن است.
❛❛ عینصاد
📚 #مسئولیت_سازندگی | ص ۳۱
#⃣ #بریده_کتاب #تربیت
@fatemi222
📜 #متن |🔰 ما و نیاز مردم
🔸 آن كس كه مى خواهد به سوى خدا باز گردد و نعمت هاى او را در راه او خرج كند ناچار به خلق او مى انديشد و به نياز خلق مى انديشد، زيرا كه اينها عيال او هستند و خانواده ى او و اگر خلقى، جمعى، اجتماعى، نيازهاى گوناگون داشت و كسرى هاى بى حساب، بايد شديدترين نيازها و عميق ترين آنها را برآورده كرد و از داده هاى حق و استعدادهاى خدادادى بهترين استفاده را برد و عميق ترين بهره بردارى را نمود.
🔸جامعه ى بشرى نيازمند بقال، بنا، مقنى، نجار، مهندس و طبيب و مربى است. اينها همه نيازهاى جامعه است اما شديدترين آنها نياز تربيتى است، زيرا صنعت و تكنيك پيشرفته در جامعه اى كه فقر تربيتى دارد جز به انهدام و نابودى آنان كمك نمى كند و همانند تيغ تيزى است كه در دست كودكى باشد. هر چه تيغ تيزتر باشد دست كودك زودتر جدا شده و جانش بيشتر در خطر افتاده است.
🔸 در اين زمينه هر چه انسان نيرومند و مجهزتر شود براى مرگ مجهز شده و به سوى نابودى شتاب كرده است براى انحطاط و انهدام جمعى لازم نيست كه آنها فاقد صنعت و تكنيك باشند، بلكه كافى است كه با صنعت پيشرفته از بار تربيتى خالى شوند، كه در اين صورت، تيغ صنعت براى نابودى آنها كافى است. و همين است كه كشورهاى عقب افتاده وقتى به صنعت و تكنيك مى رسند كه از درون پوسيده شده اند و از محتوا خالى شده اند و از اصالت هايشان تجريد شده اند.
❛❛ عینصاد
📚 #مسئولیت_سازندگی | ص ۲۸
#⃣ #بریده_کتاب #تربیت
@fatemi222
💎 چهار توصیه نبی(ص) به علی(ع)
🔻پيامبر خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم:
يا عَلىُّ بادِر بِاَرْبَعٍ قَبْلَ اَرْبَعٍ : شَبابِكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتِكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِناكَ قَبْلَ فَقْرِكَ، وَ حَياتِكَ قَبْلَ مَوْتِكَ
🔻اى على! چهار چيز را پيش از چهار چيز درياب:
1️⃣ جوانىات را پيش از پيرى؛
2️⃣ سلامتىات را پيش از بيمارى؛
3️⃣ ثروتت را پيش از فقر
4️⃣ زندگىات را پيش از مرگ.
📚 الفقيه: ج ۴، ص ۳۵۷، ح ۵۷۶۲
@fatemi222
🌺شرح خطبه ۷۰ نهجالبلاغه توسط استاد محمدعلی انصاری
🔅 شرح خطبه ۷۰
✨ملَکَتْنِي عَيْنِي وَأَنَا جَالِسٌ، فَسَنَحَ لِي رَسُولُ اللهِ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: فَقُلْتَ يَا رَسُولَ اللهِ، مَاذَا لَقِيتُ مِنْ أُمَّتِکَ مِنَ الْأُوَدِ وَاللَّدَدِ؟ فَقَالَ: «ادْعُ عَلَيْهِمْ»، فَقُلْتُ: أَبْدَلَنِي اللهُ بِهمْ خَيْراً مِنْهُمْ، وَأَبْدَلَهُمْ بِي شَرّاً لَهُمْ مِنِّي.
🔹همان گونه كه نشسته بودم، خواب چشمانم را ربود، رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) را ديدم، پس گفتم اى رسول خدا، از امّت تو چه تلخى ها ديدم و از لجبازى و دشمنى آنها چه كشيدم. پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: نفرينشان كن. گفتم: خدا بهتر از آنان را به من بدهد، و به جاى من شخص بدى را بر آنها مسلّط گرداند.
🔸سید رضی می گوید: كلمه «أود» يعنى كجى و انحراف و «لدد» يعنى دشمنى و خصومت، و اين از فصيح ترين كلمات است
#شرح_خطبه_۷۰
@fatemi222
📜 #متن |🔰 نقش ها و ارزش ها
🎯 هر هدفى را كه مى خواهيم انتخاب كنيم، در رابطه با خودِ انسان تحقق پيدا مى كند.
🎯 نقش و هدف آدمى، در رابطه با قدر و اندازه و ارزش اوست.
🎯 اين هدف، مبناى طرح ريزى و نقشه ريزى او مى شود.
🎯 چون هر طرحى از هدفش شروع مى شود و هدف انسان در رابطه با اندازه و ارزشى است كه از خود سراغ دارد، در رابطه با دركى است كه از خود دارد.
🎯 اگر مى خواهى هدف كسى را عوض كنى، بايد بينش او را نسبت به اندازه و قدرش، كم يا زياد كنى و «قدر» هم، با «مقایسه ها» فهميده مى شود. انسان در مقايسه خود با پديده ها، تفاوت خود را با آنها مى بيند.
🎯 كسى كه قدر و ارزش خود را فهميد، ديگر هدفى كمتر از خودش را انتخاب نمى كند.
🎯 اگر من بدانم كه هستم، مى توانم بفهمم براى چه بايد باشم.
🎯 ابهام ها از اينجا شروع مى شود كه اين خط را نخوانده ام و به خاطر همين، خط دوم برايم گنگ است و تنها خود را با كلمه ها مشغول ساخته ام.
🎯 پس نيت ها متفاوتند. انسان در هر لحظه، نيت عالى ترى پيدا مى كند.
🎯 نيت و هدف، در رابطه با درك انسان از خودش شكل مى گيرد و نمى توان به اين دليل كه من آن را مى خواهم، ديگرى هم همان را بخواهد.
❛❛ عینصاد
📚 #حرکت | ص ۳۰
#⃣ #بریده_کتاب #تربیت
@fatemi222
🌼مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی رضوان الله علیه فرمودند:
🔸روزی زنی عاشق جوانی زیبا چهره که شاگرد مغازه بزازی بود می شود و برای رسیدن به وصالش،عمدا پارچه های زیادی را می خرد و سپس به صاحب مغازه می گوید:
آقا پول من کم آمده است لذا این شاگردتان را بفرستید هم پارچه ها را به منزلم برساند و هم به او بقیه پول را بدهم و هم انعامش را بگیرد.صاحب مغازه به شاگردش دستور می دهد که با این زن برود.وقتی که هر دو وارد خانه شدند،زن در خانه را قفل نمود و پیشنهاد گناه به این جوان کرد،جوان در ابتدا مخالفت کرد ولی وقتی فهمید تمام درها بسته شده است و این زن با نقشه قبلی این طرح را کشیده و تا به مراد خود نرسیده دست بر نمی دارد لذا گفت:عیبی ندارد،فقط اجازه بدهید اول به دستشویی بروم
👈و زن هم اجازه داد.آن جوان وقتی به دستشویی رفت،نجاسات را بر بدن خود مالید،همین که بیرون آمد و زن او را با وضع متعفن و بدبو و نجس دید،با حالت تنفر در را باز کرد و جوان با خوشحالی بیرون رفت و بعد کنار رودخانه ای رفت خودش را شست . بعد از این جریان هرکسی که او را می دید،بوی خوشی از او به مشامش میرسید...
📚منبع:آداب الطلاب ص314
#مجتهدی_تهرانی
═✧❁🌸❁✧═
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧═
1_2316162194.mp3
1.55M
💠حجت الاسلام والمسلمین شجاعی:
آمار طلاق، خودکشی و افسردگی در اقشار تحصیل کرده معمولا بالاتر از سایر مردم است
⚠️ وجود کدام نقطه ضعف باعث این اتفاق میشود؟
#شجاعی
═✧❁🌸❁✧═
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧═
رمز عبور از مشکلات.mp3
10.07M
💠حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:
موضوع:👇
رمز عبور از مشکلات☑️
⚜️زمان:۳۳:۲۱
#ماندگاری
═✧❁🌸❁✧═
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧═
🌀 اینها خیلی روی من تاثیر گذاشت
همسر شهید چمران:
🔻یادم هست در یکی از سفرهایی که به روستاها میرفت، همراهش بودم. داخل ماشین هدیهای به من داد – اولین هدیهاش به من بود و هنوز ازدواج نکرده بودیم – خیلی خوشحال شدم و همانجا باز کردم و دیدم روسری است، یک روسری قرمز با گلهای درشت.
🔻من جا خوردم، اما او لبخند زد و به شیرینی گفت: «بچهها دوست دارند شما را با روسری ببینند.» از آن وقت روسری گذاشتم . من میدانستم بچهها به مصطفی اعتراض میکنند که چرا شما خانمی را که حجاب ندارد میآوری موسسه، اما برایم عجیب بود که مصطفی خیلی سعی میکرد – مرا به بچهها نزدیک کند.
🔻میگفت: «ایشان خیلی خوبند. این طور که شما فکر میکنید نیست. به خاطر شما میآیند موسسه و میخواهند از شما یاد بگیرند. انشاءالله خودمان یادش میدهیم.»
🔻نگفت این حجابش درست نیست، مثل ما نیست، فامیل و اقوامش آنچنانیاند. اینها خیلی روی من تاثیر گذاشت. او مرا مثل یک بچه کوچک قدم به قدم جلو برد، به اسلام آورد. نُه ماه … نُه ماه زیبا با هم داشتیم و بعد ازدواج کردیم.
📚 کتاب «نيمه پنهان ماه ۱»
#حجاب
#داستان
@fatemi222
🔸چرا فوتبال زیباست؟!
🔹چرا اعدام زیباست...
"آیت الله حائری شیرازی "
⚽️ این فوتبال، یک جامعه کوچک است که مجرم دارد، قاضی دارد، زندان دارد، اخراج دارد. همه این چیزهایی که در جامعه هست در فوتبال هست. منتها یک جامعه کوچک است، یک دنیای کوچک است، قوانینتان را بر مبنای این وضع کنید.
⚽️ ببینید، قوانین فوتبال هر جریمهاش، به شدت #متناسب_با_جرم است. مثلاً در منطقه جریمه وقتی که یک کسی یک خلافی را میکند، یا با دستش توپ را میگیرد، این موجب پنالتی است. بازی فوتبال است، بنا بوده که با پا بازی کنید. حالا که دستت را آوردی در کار، جریمهاش پنالتی است. ما میبینیم که کارشناسانه عمل شده در فوتبال. قوه مقننه و قوه مجریه و قوه قضاییهاش هماهنگ کار میکنند که این جامعۀ زیبا را بوجود آورده اند.
⚽️ در فوتبال، #کارت_زرد دادنش هم زیبا است. #کارت_سرخ دادن هم زیبا است. طرف را هم که اخراج میکنند، زیبا است. مردم #لذت میبرند، نه اینکه ناراحت بشوند. معنایش این است که در احکام جامعه هم اگر اعدامش، به موقع باشد، زیبا است. نباید از حکم اعدام ترسید. ببینید چه کار کرد؟ وقتی کارت قرمز داد یعنی از بازی برو بیرون؛ اعدام هم یعنی از بازی برو بیرون.
⚽️ کارت زرد و قرمز، #خشونت_نیست. کسی که #زیباشناسی_دین را بداند، میفهمد که دست دزد را قطع کردن، بسیار قشنگ است. صد در صد قشنگ است. صد در صد زیبا است. چرا؟ یک دست قطع کن، #یک_شهر_آرام_بشود! یک دست قطع کن، یک عالَم نفس بکشد! راحت بشود! چقدر روی دیوار خانهها سیخ برای امنیت آویزان کردهاند، قفل روی قفل، قفل روی قفل! چه فایده دارد؟ این زندگی است؟! این زندگی است که زن امنیت نداشته باشد بخواهد بیاید در کوچه؟ کار این آقا که مزاحم ناموس مردم میشود، زشت است، اما دار زدن او قشنگ است.
⚽️ عالَم نمیفهمد، میگویند اعدام کردن، خشونت است. بیچاره ها! شما اینهمه سال که زندان درست کردید در اروپا، چندتا دزد را از دزدی بازداشتید؟ شما که دیگر مشکل بیکاری ندارید، پس این #گانگسترها چیست؟ شما راهی ندارید غیر از همان کاری که در فوتبال میکنید! همان را عمل کنید. کارت زرد لازم است. زندان، کارت زرد است. اعدام، کارت سرخ است. به او میگوییم اگر نمیتوانی در این بازی شرکت کنی، لایقش نیستی، از بازی بیرون برو.
⚽️ اگر داور این کار را نمیکرد، هر کس که #قویتر بود، پهلوانتر بود، توپِ او میرفت در گل. چینیها ریز و کوچک هستند، کرهایها ریز و کوچک هستند، آفریقاییهایی هیکلدار و درشتاند. اینها وقتی با هم مسابقه میدهند، چینیها برنده میشوند. حالا اگر واقعاً به زور و هیکل بود، محال بود چینیها یک گل به آنها بزنند! یک هُلی به آنها میدادند و پرتشان میکردند آن طرف. اما الآن این چینی، از لای دست و پای اینها رد میشود، گل میکند، اما آنها #جرأت_ندارند دست به او بزنند! عالَم همین است. بروید هرچه در فوتبال پیدا کردید از جامعه و حکومت مطالبه کنید.
@fatemi222
فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی مبارزه مؤمنان در جنگ شناختی-سخنرانی هیئت سراج علوی-قم-14-9-1401-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
13.03M
✳️فاطمه زهرا (سلام اللهعلیها) الگوی مبارزه مؤمنان در جنگ شناختی
📍نقش حضرت زهرا (س) در شکست دادن دشمن در جنگ شناختی
📍نقشههای شیطان برای تسلیم کردن مؤمنان: طمع، ترس، یأس
📍خطر بزرگ ضعف حافظه تاریخی
📍توجه به نقاط قوت خود بهترین روش برای مبارزه با دشمن
📍تأثیر جهاد تبیین
📍دوقطبی کردن جامعه از روشهای مؤثر در جنگ شناختی
❇️قدم اول اصحاب حق، عبور از توهم ناامیدی و نااثری
🎙حجتالاسلام مهدوی ارفع
@fatemi222
دکل (nbookcity.com).pdf
38.72M
📙فایل کامل pdf کتاب #دکل
🖊 نویسنده : روح الله ولی ابرقویی
پاسخ به #شبهات درباره انقلاب و جمهوری اسلامی در قالب داستانی
هزینه استفاده از فایل کتاب دکل ۱۴ صلوات به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج)
@fatemi222
📜 #متن |🔰 ظرفیت، برای حرکت
👥 گاهی اوقات، انسان، فکر بزرگ دارد، ولی خودش از فکرش بزرگتر است. در نتیجه، فکرهای بزرگ، او را خُرد نمی کند.
👥 گاهی حتی احساس عقب ماندگی، باعث پیشرفت است. انسان می داند عقب افتاده است ولی این عقب ماندگی باعث حرکتش می شود.
👥 انگار وسیله و مرکبی با قدرت حرکت بالا زیر پایش است که هرچه گاز دهد، سرعتش بیشتر می شود. در نتیجه هرچه بیشتر خودش را عقب افتاده بداند، بیشتر گاز می دهد و بیشتر پیش می رود.
👥 یک موقع هیچ مرکبی ندارد؛ در چاله هم افتاده و رفیقان هم همه رفته اند؛ احساس عقب افتادگی چه نتیجه ای برایش دارد؟
👥 مگر اینکه او بزرگتر از این احساس باشد و بتواند این احساس را به یک عمل تبدیل کند و با آن، مرکبی بسازد تا به هدف برسد.
👥 دور هم جمع شدن و فقط مطلب شنیدن، ما را به جایی نمی رساند. ما تا حرکت نکنیم، به جایی نمی رسیم.
👥 یکی از مشکلات ما این است که مطالبی را می دانیم، ولی نمی توانیم به آنها عمل کنیم. دلیلش این است که عشق به بردن بار هست، ولی بار را نمی توانیم تحمل کنیم و بیش از ظرفیت ماست.
👥 این است که هرچه هم دور هم جمع شویم، مطالب هم روشن شود، بارها هم دسته بندی شود، بدانیم که این بارها را باید برداشت، عشق به برداشتن هم داشته باشیم، ولی تا تحصیل قدرت نکرده باشیم، بی فایده است.
❛❛ عینصاد
📚 #جمع_ها_و_حاصل_جمع_ها | ص ۱۱۶
#️⃣ #بریده_کتاب #تربیت
@fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋حفظ_ایمان
👌در روایتی امیر مومنان علیه السلام می فرمایند: الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعَةِ . ... .ایمان بر چهار پایه استوار است: توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا، تسلیم شدن در برابر فرمان الهی و راضی بودن به قضای خدا. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)
✍️دو نکته در مورد حفظ ایمان:
1️⃣👈یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان و دوری کردن از کارهایی است که باعث تضعیف ایمان می شود، بنابراین کارهایی مثل مطالعه و نشر کتابهای گمراه کننده یا حضور در بعضی شبکه های اجتماعی و سایتها که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود، حرام است لذا والدین گرامی باید بدانند که بىشکّ حضور فرزندان در برخی گروه ها یا کانال ها مفاسدی را به همراه دارد که باید نسبت به مراقبت فرزندان توجه و عنایت ویژه داشته باشند.
2️⃣👈واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید. و یکی از عوامل حفظ ایمان یادگیری مسائل دینی و عمل به آن از جمله احکام مورد ابتلا می باشد.
🌹منبرک_فاطمی
🌸
🌸🍃
🌸🌸🍃 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋قبولی_اعمال_غیر_مسلمانان
👌خداوند در قرآن می فرماید: (وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ) «هر کسی غیر اسلام دین دیگری برگزیند از وی پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانكاران خواهد بود)), (آیه 85 آل عمران )
🔺در مورد افراد ديگر اديان و مذاهب بايد گفت: آنان به سه دسته تقسيم مىشوند كه هر يك حكمى جداگانه دارند:
1️⃣👈 با اسلام و تشيع آشنا شده؛ ولى به دليل تعصّب يا عناد و لجاجت از پذيرفتن آن سرباز مىزنند. چنين افرادى اهل جهنماند.
2️⃣👈با اسلام و تشيع آشنا نيستند؛ ولى در جهالت خود مقصراند؛ يعنى، از وجود دينى به نام اسلام يا مذهبى به نام تشيع مطلعاند؛ ولى با وجود همه امكانات و شرايط لازم براى جستوجوى حقيقت اقدامى نمىكنند. چنين افرادى در حد تقصير خويش روز قيامت مجازات مىشوند.
3️⃣👈با اسلام آشنا نيستند و در جهالت خود نيز تقصيرى ندارند؛ بلكه يا اصلاً به گوششان نخورده يا آنكه امكان تحقيق براى آنان وجود نداشته است و تنها هر آنچه را به آنها رسيده (مثل مسيحيت)قبول كرده و به آن عمل نمودهاند. چنين افرادى اهل جهنم نيستند و خداآنان را مشمول عفو و رحمت خود قرار مىدهد و اعمال آنها را با ميزان حقيقتخواهى آنان و آنچه فكر مىنمودند حق است، مىسنجد.
👈خدواند ایمان و عمل صالح (إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ (:آیه 2 و3 عصر)) و با نیت خوب را از انسان می خواهد (إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ.(آیه 27 مائده)) وپیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:اِنَّما الاَعْمالُ بِالنّیّاتِ(تهذيب،ج1، ص83)
👈ممكن است عملي كه خيلي با ارزش به نظر ميرسد در واقع اصلاً ارزشي نداشته باشد و يا برعكس. پس ارزش واقعي اعمال وابستگي جدي به نيّت و انگيزه فاعل دارد؛چون نيّت، روح عمل ميباشد. نيّت و هدف خير، وقتي حاصل ميشود كه اعتقاد و ايمان به اصول دين از قبيل توحيد و نبوت و معاد حاصل گردد. «تا عملي از راه ايمان، عقيده و نيّت, نورانيت و صفا پيدا نكند، به ملكوت الهي نائل نميشود. عمل زماني به اين مرتبه والا ميرسد كه روح داشته باشد، روحِ عمل همان بهرة اخروي و ملكوتي آن است.
🌹منبرک_فاطمی
🌸
🌸🍃
🌸🌸🍃 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋علت_تفاوت_ارث_زن_و_مرد
👌خداوند در قرآن می فرماید : إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ : گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست (آیه 13 حجرات)
در دین اسلام شخصیت انسانی زن برابربا مردان بوده و در رسیدن به درجات کمال انسانی هیچ تفاوتی بین این دوجنس قرار داده نشده است.
قانون ارث موضوع مالی و اقتصادی است که در اسلام بر پایه عدالت اجتماعی بنیان نهاده شده و در آن مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی هر یک از زن و مرد رعایت شده است.
اسلام، احکام ارث را بر اساس جنسیت مرد یا زن بودن وضع نکرده ، بلکه براساس مسؤلیت مالی و موقعیتی است که این دو در خانوار دارند. در پاره ای از موارد زن بیش از مرد سهم می برد، بنابراین سهم ارث متناسب با نظرگاه کلی اسلام نسبت به خانواده، تقسیم وظایف و مسؤلیت ها سازگار و عادلانه است.
در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است که معمولا یک فرض آن ذکر می شود و از دو فرض دیگر غفلت می شود:
1️⃣👈در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می برند، مانند صورتی که میت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد که هر کدام به طور یکسان یک ششم ارث می برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست.
2️⃣👈 در مواردی زن کمتر از مرد ارث می برد، مانند دختر که کمتر از پسر ارث می برد.
3️⃣👈در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می باشد، مانند موردی که میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد که در این جا پدر یک ششم می برد و دختر بیش از آن
🔺چرا در برخی موارد ارث زنان نصف مردان است؟
🔺اما رضا علیه السلام در پاسخ به این سئول فرمود: «زن وقتی که شوهر کرد، مالی به عنوان مهر می گیرد و هزینه زندگی وی بر عهدة مرد است و مرد باید نفقه و سایر مخارج زن را بدهد، ولی بر عهده زن چیزی نیست، از این جهت حق مرد بیشتر است».( (وسائل الشیعه، ج17، ص 437)
🔺امام صادق علیه اسلام فرمود :«علتش این است که اسلام سربازی(جهاد) را بر زن واجب نکرده و مهر و نفقه را بر مرد لازم شمرده است از جرائم اشتباهی که خویشاوندان مجرم باید دیه بپردازند ، زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است ( المیزان، ج4، ص 360)
🔺با توجه به این دو روایت و با نگاه به احکام دیگر اسلام متوجه می شویم که نصف شدن ارث زن نسبت به مردان در برخی موارد با توجه به مسولیت های اقتصادی در خانواده و جامعه مانند دادن نفقه ومهر و دیه عاقله و شرکت در جهاد و پرداخت حقوق واجب اجتماعی که بر عهده مردان نهاده شده تنظیم شده است و دین اسلام برای ایجاد تعادل میان مسئولیت و حق این احکام را وضع نموده است
🌹منبرک_فاطمی
🌸
🌸🍃
🌸🌸🍃 @fatemi222