eitaa logo
دانلود
🟤*شرایط و فلسفه عمومی لباس احرام:* 💠 لباس احرام باید شرایط لباس نمازگزار را داشته باشد، مانند پاک‌بودن، مباح‌بودن و پوشاندن مقدار لازم بدن. 💠 لباس احرام نباید از اجزای مردار و حیوان حرام‌گوشت باشد. 💠 لباس احرام نباید معطر باشد، زیرا استفاده از هرگونه عطر در حال احرام حرام است. *فلسفه لباس احرام:* 💠 پوشیدن لباس احرام به‌معنای بیرون‌آوردن لباس گناه و توبه به درگاه خداوند و یادآوری روز مرگ و پوشیدن کفن است
🕋 مراجع عظام 🔸 بايد يک گوسفند كفاره بدهد. امام، جوادی 🔸 يک گوسفند بنابر احتياط واجب زنجانی 🔸 یک گوسفند مگر در بین‌الطلوعین و شب غیر‌بارانی که لزوم کفاره مبنی بر احتیاط است. ✍از نمونه های بارز استظلال در شبهای پیش رو وقتی است که در میقات محرم شویم و سپس در بین راه و داخل اتوبوس نشسته ایم و باران و تگرگ بگیرد و پیاده نشویم که برخی فتوا به کفاره گوسفند میدهند ‌ ‌
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
احکام لباس احرام و طهارت بدن در زمان محرم شدن، آقایان لباس احرام خود را به دو قسمت تقسیم می‌کنند: یک قسمت که به صورت لنگ به کمربند بسته می‌شود و از ناف تا پایین زانو را پوشش می‌دهد و قسمت دیگر که به‌عنوان یک لباس بر دوششان انداخته می‌شود. در مقابل، خانم‌ها برای محرم‌شدن محدودیت خاصی در نوع لباس ندارند و می‌توانند از هر لباسی که زینتی نباشد، استفاده کنند. باید مراقب بود که لباس یا بدن شخص محرم در حد امکان نجس نشود. درصورتی‌که لباس یا بدن نجس شد، لازم است تا فرد محرم به تطهیر آن اقدام کند. درصورتی‌که شخصی در زمان احرام به این نکات توجه نکرد، این مسئله به خودی خود آسیبی به اعمال او وارد نمی‌کند، مگر در مواردی مانند طواف یا نماز طواف که احکام خاص خود را دارند. افراد نباید نگران شوند اگر لباس آنها در دوران احرام نجس شد و فوراً به تطهیر آن نپرداختند، زیرا این موضوع آسیبی به اعمال حج آنها نمی‌زند، و در صورت لزوم می‌توانند به راحتی پس از انجام مناسک، لباس خود را تطهیر کنند.
درخواست شقّ القمر از رسول خدا(ص) توسط مشركين «وَقَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الأَرْضِ يَنْبُوعًا [] أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا [] أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللهِ وَالمَلَائِكَةِ قَبِيلًا [] أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاءِ وَلَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلَّا بَشَرًا رَسُولًا] {الإسراء:90-93} قرآن کریم در این آیات به درخواست‌ها و شرط‌های غیرمنطقی و غیرمعقول مشرکان مکه از پیامبر اکرم(ص) اشاره دارد. این آیات نه‌تنها بازتابی از رویکرد مشرکان نسبت به پیامبری رسول خدا(ص) است، بلکه در عین حال بیانگر حدود وظایف پیامبر و ماهیت رسالت او نیز هستند. 1. درخواست‌های غیرمنطقی مشرکان مشرکان مکه با شرط‌هایی که از نظر خودشان نشانه‌هایی بر صدق پیامبری محمد(ص) محسوب می‌شوند، به‌طور ضمنی از او تقاضا می‌کردند که معجزاتی انجام دهد که فراتر از قدرت انسان باشد. این درخواست‌ها شامل موارد زیر است: - شق القمر: تقاضای شکافتن ماه. - ایجاد چشمه: تقاضای ایجاد چشمه‌های آب از زمین لم یزرع مکه. - باغ‌هایی از نخل و انگور: تقاضای داشتن باغی سرسبز با رودخانه‌های جاری در میان آن. - سقوط آسمان: تقاضای سقوط آسمان به‌صورت تکه‌تکه بر سر آنها. - پایین آمدن خدا و فرشتگان: تقاضای حضور خدا و فرشتگان به‌صورت قابل مشاهده. - خانه‌ای از زر و مروارید: تقاضای داشتن خانه‌ای از جنس طلا و جواهر. - صعود به آسمان: تقاضای صعود به آسمان و نزول کتابی که بتوانند آن را بخوانند. این درخواست‌ها، نشان‌دهنده این است که مشرکان با وجود دیدن معجزات و دلایل گویای پیامبری محمد(ص)، مانند قرآن کریم، به‌دنبال این بودند که پیامبر(ص) را به انجام کارهایی وادار کنند که خارج از حدود رسالت و مأموریت او باشد. 2. پاسخ پیامبر(ص) در پاسخ به این درخواست‌ها، خداوند متعال فرموده است: «قل سبحان ربي هل كنتُ الاّ بشراً رسولًا» «بگو: پاک و بی‌نیاز است پروردگارم! آیا من جز یک بنده و پیامبر او هستم؟» این پاسخ نشان می‌دهد که پیامبر(ص) تنها یک انسان است که به‌عنوان پیامبر انتخاب شده است و وظیفه‌ای جز ابلاغ پیام خداوند ندارد، و انجام معجزاتی که مشرکان به دلخواه خود درخواست می‌کنند، جزو وظایف ذاتی او نیست. 3. پیام‌های عمیق این آیات الف) محدودیت رسالت پیامبران پیامبران تنها وظیفه ابلاغ پیام خداوند را دارند و نمی‌توانند معجزاتی خارج از اراده خدا انجام دهند. پیامبران از لحاظ انسانیت و بندگی، مانند سایر انسان‌ها هستند و اختیاراتی فراتر از آنچه خدا تعیین کرده ندارند. ب) انکار حقیقت به‌دلیل سخت‌گیری بی‌جا مشرکان با وجود داشتن دلایل کافی برای ایمان، به‌دلیل سخت‌گیری و عناد، به‌دنبال معجزاتی بودند که نه‌تنها ضرورتی نداشت، بلکه خارج از حدود رسالت نیز بود. این رفتار نشان‌دهنده این است که گاهی افراد به‌دلیل سرکشی و تکبر، از پذیرش حقیقت سر باز می‌زنند. ج) قرآن به‌عنوان بزرگ‌ترین معجزه قرآن کریم به‌عنوان بزرگ‌ترین معجزه پیامبر(ص) مطرح است که تمام نیازهای بشریت را در عرصه‌های مختلف زندگی پوشش می‌دهد. مشرکان با وجود دیدن این معجزه گویا، به‌دنبال معجزات دیگری بودند که نشان‌دهنده عدم صداقت آنها است. د) توحید و بی‌نیازی خدا این آیات همچنین بر بی‌نیازی و تعالی خداوند تأکید دارند. خداوند نیازی به اثبات قدرت خود از طریق معجزاتی که مشرکان درخواست می‌کنند، ندارد. او متعال بر همه چیز است و هر آنچه از معجزات انجام می‌شود، به اراده و حکمت اوست. 4. شق القمر به‌عنوان یک معجزه در میان این درخواست‌ها، شق القمر (شکافتن ماه) به‌عنوان یکی از معجزات پیامبر(ص) در تاریخ اسلام ثبت شده است. براساس روایات، مشرکان از پیامبر(ص) تقاضا کردند که ماه را به دو نیمه تقسیم کند. پیامبر(ص) با دعا کردن، ماه را به دو نیمه شکافت و این معجزه در حضور جمعی از مشرکان رخ داد. با این حال، حتی پس از دیدن این معجزه، مشرکان ایمان نیاوردند و به انکار لجوجانه خود ادامه دادند. 5. درس‌های اخلاقی و عملی - اعتماد به دلایل منطقی و علمی: انسان باید به‌دنبال دلایل منطقی و علمی برای پذیرش حقیقت باشد، نه اینکه به‌دنبال معجزاتی باشد که تنها برای رفع شبهات شخصی اوست. - پرهیز از سخت‌گیری بی‌جا: سخت‌گیری و شرط‌های بی‌جا، مانع از پذیرش حقیقت می‌شود. - احترام به حدود رسالت: پیامبران تنها وظیفه ابلاغ پیام خدا را دارند و نمی‌توانند خارج از این حدود عمل کنند. ✅ عضویت در کانال عتبات و عمره: https://eitaa.com/fatemi414/729
ای امیدِ تاریکی‌ها ای تو که در عمق غیبت، چراغ وجود مایی... ای تو که نام تو، آرامش دل‌های شکسته و بی‌قرار ... ای قائم آل محمد**، ای **مهدی منتظر**، ای **پناهگاه آخرین نفس‌ها... هر شب که ستاره‌ها بر سر ما خاموش می‌شوند، به فکر توأیم. هر روز که سنگینی زندگی بر دوش‌مان سنگین‌تر می‌شود، دست‌هایمان را به سوی تو دراز می‌کنیم. ای صاحب عصر و زمان شب‌هایی که تاریکی به ما حمله می‌کند، یاد تو می‌افتیم. روزهایی که ظلمت حقیقت را از چشمانمان می‌رباید، به سوی تو روی می‌آوریم. تویی که هستی، حتی وقتی که دیده نمی‌شوی... تویی که حضوری، حتی در آن عمیق‌ترین غیبت... تو که نه تنها یک امام هستی، بلکه دوست بزرگ‌ترین ما... تو که نه تنها یک رهبر هستی، بلکه برادر مهربان‌ترین ما... تو که نه تنها یک نجات‌دهنده هستی، بلکه امید آخرین ما... 1191 سال است که منتظریم... منتظر آن روز که دست‌های مبارک تو، بر شانه‌های ما قرار گیرد... منتظر آن لحظه‌ای که صدای تو، آرامش دل‌های ما شود... منتظر آن فجری که با طلوع تو، تمام شب‌ها به روز تبدیل شود... ✅ عضویت در کانال عتبات و عمره: https://eitaa.com/fatemi414/729
محرمات احرام (اموری که برای محرِم حرام است) ۲۴ چيز بر محرِم حرام است امور جنسی: ۱. نزدیکی کردن و امور مربوط به آن (بوسيدن، دست زدن با شهوت، نگاه با شهوت و هرگونه لذت جنسی) ۲. استمناء (کاری که باعث خروج منی شود) ۳. عقد كردن (برای خود يا ديگران) زينت: ۴. استعمال عطر و هر گونه بوي خوش (حتی صابون و شامپو. همچنین بوییدن میوه های خوشبو و خوردن چیزی که زعفران دارد) ۵. سرمه کشيدن ۶. انگشتر به دست كردن ۷. زيور آلات و زینت حتی در لباس (برای زنان) ۸. كرِم و روغن زدن ۹. نگاه كردن در آينه ازاله: ۱۰. ازاله موی بدن (چه از بدن خود یا دیگران) ۱۱. کشیدن دندان ۱۲. ناخن گرفتن (حتی با سوهان، دندان و...) ۱۳. خارج کردن خون از بدن (حتی با مسواک زدن) مربوط به پوشش: ۱۴. پوشیدن لباس دوخته یا چیزهایی که شکل لباس دارد (برای مردان) ۱۵. پوشیدن چیزی که تمام روی پا را بگیرد (برای مردان) ۱۶. پوشاندن سر حتی برای خشک کردن با حوله (برای مردان) ۱۷. پوشاندن گردی صورت حتی برای خشک کردن با حوله و پوشیدن دستکش (برای زنان) ۱۸. بستن سلاح ارتباطی: ۱۹. فسوق (دروغ، فحش، فخرفروشی) ۲۰. جدال (یعنی بحث کردن همراه با قسم) مربوط به طبیعت: ۲۱. شکار حیوانات (حتی پرنده، ملخ، زنبور، مارمولک و...) ۲۲. کشتن حیوانات روی بدن (مثل شپش، کک و...) ۲۳. کندن درخت و گیاه حرم غیره: ۲۴. استفاده از سایه بان در حال حرکت (برای مردان)
اعمال عمره مفرده اعمال عمره مفرده به ترتیب عبارت است از: ۱. احرام ۲. طواف ۳. نماز طواف ۴. سعى ۵. حلق يا تقصير ۶. طواف نساء ۷. نماز طواف نساء
🔹 سال هفتم هجری ، پس از فتح خیبر بدستور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، مسجد النبی توسعه یافت. امروزه حدود توسعه مسجد النبی در سال هفتم هجری را بوسیله ستون های کرمی رنگ مشخص کرده اند که بالای ستون علامتی سبز رنگ نقش بسته و بر روی آن نوشته است : حد مسجد النبی
🟡ستون قرعه، عایشه، مهاجرین برای این ستون، سه نام یاد کرده‌اند. نام «قرعه» از آن‌روست که عایشه نقل کرد که پیامبر(ص) فرمود، در کنار این ستون، زمینی است که اگر مردم اهمیت آن را می‌شناختند برای نماز خواندن میان خود قرعه می‌انداختند. همچنین نام گذاری آن به «عایشه» از آن روست که وی این حدیث را روایت کرده وفضیلت آن را گوشزد کرد. پس از آن به دلیل اجتماع مهاجران در کنار آن، آن را استوانه «مهاجرین» نامیدند. بیشتر این نقلها را سمهودی در وفاء الوفاء آورده است 🕌
🟤ستون حنانه پیشتر گفتیم‌که رسول خدا(ص) در آغاز و زمانی که هنوز منبر ساخته نشده بود، بر تنه درخت خرمایی تکیه می‌کرد و خطبه می‌خواند. نوشته‌اند، زمانی که برای آن حضرت منبر ساخته شد و برای ایراد سخن روی منبر قرار گرفت، از این درخت ناله‌ای شبیه ناله شتر ماده‌ای که از بچّه خود جدا شود، برخاست که به همین دلیل به ستونی که در محل آن بنا شد، حنانه می‌گویند. پیامبر(ص) دستور داد تا آن درخت را در همانجا دفن کردند. محل این ستون در غرب محراب است 🕌
نمایی دیگر از چترهای زیبای مسجد نبوی ص 🕌