eitaa logo
عتبات عالیات وعمره
309 دنبال‌کننده
44 عکس
15 ویدیو
34 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ - فضیلت نجف و حرم امام بر پایه روایتی از امام صادق (علیه‌السّلام)، کوفه در کنار مکه و مدینه، حرم خدا و حرم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و حرم امام علی (علیه‌السّلام) بیان شده است. همچنین در روایت دیگری از امام صادق (علیه‌السّلام)، مکه، حرم ابراهیم (علیه‌السّلام)، مدینه، حرم حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و کوفه، حرم امام علی (علیه‌السّلام) است. براساس روایت دیگری از امام صادق (علیه‌السّلام)، کوفه، زمین پاکیزه‌ای است که در آن، قبور پیامبران مرسل و غیرمرسل و اوصیای پیامبران قرار دارد... و از آنجا، عدل الهی آشکار می‌شود و در آن، قائم حق تعالی قیام می‌کند و عدالت را برقرار می‌نماید و در آن، خانه‌های پیامبران و اوصیا و صالحان بوده است. در روایت دیگری، امام صادق (علیه‌السّلام) خطاب به مفضل بن عمر جعفی، غَری (نجف) را قطعه‌ای از کوهی بیان کرده است که خداوند بر آن، با موسی (علیه‌السّلام) تکلم کرد و عیسی (علیه‌السّلام) را تقدیس نمود و ابراهیم (علیه‌السّلام) را خلیل خود و محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را حبیب خود برگزید و آن را مسکن پیامبران (علیهم‌السّلام) قرار داد. همچنین در روایتی از امام صادق (علیه‌السّلام) آمده است که نجف، همان کوهی است که فرزند نوح (علیه‌السّلام)، به آن پناه برد و گفت: "سَآوِی اِلیٰ جَبَلٍ یَعْصِمُنِی مِنَ الْمٰاءِ"؛ خداوند به کوه وحی کرد (خطاب نمود): «آیا او از من، به تو پناه می‌برد؟» پس کوه در زمین نهان گشت و رشته‌اش تا سرزمین شام بریده شد. در روایت دیگری از امام صادق (علیه‌السّلام) در تفسیر آیه: "وَ آوَیْنٰاهُمٰا اِلیٰ رَبْوَةٍ ذٰاتِ قَرٰارٍ وَ مَعِینٍ؛ آمده است که منظور از «ربوه»، نجف و منظور از «مَعین»، رود فرات است. ابن عساکر، مورخ بزرگ اهل‌سنت نیز به سند خود از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل کرده است که در تفسیر آیه فوق، فرمود که منظور از «ربوه»، نجف، و منظور از «قرار»، مسجد آن ( مسجد کوفه) و منظور از «مَعین»، رود فرات است و هر درهم بخشش در کوفه، معادل صد درهم در جای دیگر و هر رکعت نماز، معادل صد رکعت در جای دیگر است و هرکس بخواهد از آب بهشت وضو بگیرد و از آب بهشت بنوشد و با آب بهشت غسل و شست‌وشو کند، از آب فرات استفاده کند.
✅- محل قبر و نحوه آشکار شدن حضرت امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) در شب ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ه. ق، با شمشیر زهرآلود ابن‌ملجم مرادی در محراب مسجد کوفه ضربت خورد و بر اثر این ضربت در کمتر از دو روز یعنی روز ۲۱ ماه رمضان به شهادت رسید. فرزندان امام (علیه‌السّلام) برای مخفی نگاه‌داشتن قبر حضرت (علیه‌السّلام)، جنازه ایشان را شبانه و به‌طور مخفیانه به ناحیه نجف انتقال دادند و در آنجا به خاک سپردند. در منابع اهل سنت، اقوال دیگری درباره محل دفن امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) ذکر شده است؛ از جمله گفته‌اند جنازه شریف ایشان در قصرالاماره کوفه یا در رحبه (نزدیک کوفه) یا در بقیع مدینه، به خاک سپرده شده است. بر این اساس، برخی از اعلام اهل‌سنت، وجود قبر ایشان را در نجف، انکار کرده و به زیارتگاه نجف به دیده تردید نگریسته و حتی برخی از آنان مدعی شده‌اند که مدفن امام علی (علیه‌السّلام) ناشناخته است و کسی از محل دقیق آن خبر ندارد. اما در منابع شیعه، روایات متعددی از ائمه معصوم (علیهم‌السّلام) ذکر شده است که وجود قبر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) را در نجف تایید می‌کند. براساس تعدادی از این روایات، برخی از ائمه (علیهم‌السّلام)، از جمله امام زین‌العابدین (علیه‌السّلام) و امام جعفر صادق (علیه‌السّلام)، مخفیانه به زیارت قبر جد بزرگوارشان امام علی (علیه‌السّلام) در نجف آمده یا محل قبر را به برخی از خواص اصحاب خود، نشان داده‌اند؛ تا اینکه در زمان‌ هارون‌الرشید، قبر مطهر آن حضرت آشکار شد و‌هارون، گنبدی روی قبر بنا کرد.
✅روایات و احادیث سیدعبدالکریم بن طاووس (م۶۹۳ه. ق)، روایات بسیاری را از ائمه (علیهم‌السّلام) درباره وجود مدفن شریف امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) در نجف و نیز اینکه ائمه (علیهم‌السّلام) قبر شریف آن حضرت را در آنجا زیارت کرده‌اند، در کتاب خود با عنوان «فرحة الغَری»، گردآوری کرده است. البته بیشتر این روایات، به‌طور پراکنده در منابع روایی اصیل و قدیمی‌تر شیعه، از قبیل «کامل‌الزیارات» اثر ابن‌قولویه نقل شده است که در اینجا به برخی از این‌گونه روایات اشاره می‌کنیم: الف) حسین خلاّل از جدش نقل کرده است که گفت: «از حسین بن علی (علیه‌السّلام) پرسیدم که امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) را در کجا دفن نمودید؟» فرمود: «پیکر ایشان را شبانه بیرون بردیم تا به مسجد اشعث رسیدیم. سپس از آنجا به پشت (کوفه)، در ناحیه غَری انتقال دادیم». ب) صفوان جمّال حکایت کرده است که عامر بن عبدالله ازدی به امام صادق (علیه‌السّلام) عرض کرد: «مردم گمان می‌کنند که امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) در «رحبه» دفن شده است». حضرت فرمود: «خیر!». عامر پرسید: «پس آن حضرت در کجا دفن شده است؟» امام (علیه‌السّلام) فرمود: «وقتی امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) وفات نمود، امام حسن (علیه‌السّلام) ایشان را به پشت کوفه، در مکانی نزدیک نجف و در سمت چپ غَری و سمت راست حیره، منتقل کرد و بین ریگ‌های سفید، دفن نمود». مشابه این حدیث، در مقاتل الطالبیین، ابوالفرج الاصفهانی، نقل گشته، اما نام راوی حسن بن علی خلاّل ذکر شده و به‌جای امام حسین (علیه‌السّلام)، از امام حسن (علیه‌السّلام) سؤال شده است. ج) امام صادق (علیه‌السّلام) در روایت دیگری فرموده است: هنگامی که در حیره نزد ابوالعباس بودم، شب‌ها به زیارت قبر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) می‌رفتم. قبر آن حضرت در ناحیه نجف به جانب غَری النعمان می‌باشد. در هر صورت نزد قبر، نماز شب را می‌خواندم و پیش از طلوع فجر از آنجا برمی‌گشتم. د) از احمد بن محمد بن ابی‌نصر نقل شده است که از امام رضا (علیه‌السّلام) پرسیدم: «جای قبر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) کجاست؟» حضرت فرمود: «نجف». گفتم: «فدایت شوم! برخی می‌گویند آن حضرت در رحبه دفن شده است». فرمود: «خیر. برخی از مردم نیز می‌گویند که ایشان در مسجد، دفن گردیده است». ه) عبدالله بن سنان حکایت کرده است که عمر بن یزید، نزد من آمد و گفت: «سوار شو». با او سوار شدم و حرکت کردیم تا به منزل حفص کنّاسی رسیدیم و او را به بیرون خواندیم. او نیز با ما سوار شد و هر سه حرکت کردیم تا به غَری رسیدیم و سپس به قبری رسیدیم. عمر بن یزید به ما گفت: «فرود آیید! این قبر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) است». به او گفتیم: «از کجا دانستی؟» گفت: «زمانی که امام صادق (علیه‌السّلام) در حیره بود، چند بار با ایشان به اینجا آمدم و به من خبر داد که اینجا قبر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) است». https://eitaa.com/fatemi414
✅- چگونگی آشکار شدن علمای شیعه، درباره چگونگی آشکار شدن محل قبر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) در زمان‌ هارون‌الرشید، از عبدالله بن حازم (از نزدیکان‌ هارون الرشید)، چنین نقل کرده‌اند که او گفت: روزی همراه‌ هارون برای شکار از کوفه خارج شدیم. به ناحیه غَری و ثویه رسیدیم. در آن محل، آهوانی را دیدیم. بازها و سگ‌های شکاری را به سوی آنها فرستادیم. آهوان پا به فرار گذاشتند و خود را به تپه‌ای که در آنجا بود، رساندند و بالای آن تپه ایستادند. بازها و سگ‌های شکاری از تپه بالا نرفتند و برگشتند. آهوان از آن تپه پایین آمدند. بازها و سگ‌های شکاری آنها را تعقیب کردند. آهوان دوباره به آن تپه پناه بردند و بازها و سگ‌ها دوباره برگشتند. این حادثه، بار سوم نیز تکرار شد. ‌هارون گفت بروید و هرکس را پیدا کردید، نزد من بیاورید. آنها پیرمردی از بنی‌اسد را پیدا کردند و نزد‌هارون آوردند. ‌هارون از او پرسید: «این تپه چیست؟» پیرمرد گفت: «اگر به من امان دهی، تو را باخبر می‌سازم». ‌هارون گفت: «برای تو نزد خدا عهد و پیمان می‌بندم که آزار و اذیتی به تو نرسانم. پیرمرد پاسخ داد: پدرم از پدرانشان نقل کرده‌اند که آنها می‌گفتند: این تپه، قبر علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) است که خداوند آنجا را حرم قرار داد و هرکس به آنجا پناه ببرد، در امان است. ‌هارون از اسبش پیاده شد و آب خواست و وضو گرفت و کنار آن تپه، نماز خواند و دعا و گریه و زاری کرد. سپس از آنجا رفتند. بعد از این قضیه، ‌هارون دستور داد تا گنبدی روی قبر شریف امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) بنا کردند.[۳۰] این داستان، با اختلاف در برخی جزئیات، در منابع دیگری نیز آمده است؛ از جمله: الارشاد، شیخ مفید؛ ارشاد القلوب، دیلمی؛ حیاة الحیوان الکبری، محمد بن موسی الدمیری، ذیل ماده «فهد» به نقل از ابن خَلَّکان https://eitaa.com/fatemi414
✅قبر آدم و نوح براساس روایات ائمه (علیهم‌السّلام) در منابع حدیث شیعه، حضرت آدم و نوح (علیهما‌السّلام) نیز کنار بدن مطهر امام علی (علیه‌السّلام) دفن شده‌اند؛ از جمله در چند روایت از امام محمد باقر (علیه‌السّلام) و نیز امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) نقل شده است که امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) در قبر نوح (علیه‌السّلام) یا کنار پدرش نوح (علیه‌السّلام)، یعنی در جایی که پیش از ایشان حضرت نوح (علیه‌السّلام) دفن شده، به خاک سپرده شد. در روایت ابن‌قولویه که پیش‌تر اشاره شد، امام صادق (علیه‌السّلام) خطاب به مفضّل می‌گوید که اگر قبر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) را در نجف زیارت کردی، بدان که آدم و نوح (علیهما‌السّلام) را نیز زیارت می‌کنی. در این روایت، کیفیت انتقال بدن حضرت آدم (علیه‌السّلام) از مسجدالحرام به نجف، این‌گونه نقل شده است: خداوند متعال به حضرت نوح (علیه‌السّلام) درحالی‌که در کشتی بود، وحی فرمود که هفت بار، طواف خانه کند. آن جناب طبق آنچه به وی وحی شده بود، طواف نمود. سپس از کشتی بیرون آمد و تا زانوهایش در آب، فرو رفت. تابوتی را که در آن، استخوان‌های حضرت آدم بود، از آب بیرون آورد و آن را به داخل کشتی حمل کرد و سپس مطابق خواسته حق تعالی، دور خانه خدا طواف نمود و پس از آن، از درِ کوفه که وسط مسجد کوفه هست، وارد گردید. در این وقت بود که حق تعالی به زمین فرمود: "ابْلَعِی مٰاءَکِ"؛ «آبی که دربرداری، فرو ببر». پس زمین آبش را از مسجد کوفه فرو برد؛ همان‌طوری که پیش‌تر از همین مسجد، ظاهر ساخته بود. گروهی که با نوح، در کشتی بودند، متفرق گشتند. سپس نوح، تابوت را در غَری (نجف) دفن کرد. همچنین در ضمن زیارتنامه امیرمؤمنان (علیه‌السّلام)، بخش ویژه‌ای نیز برای زیارت حضرت آدم (علیه‌السّلام) و حضرت نوح (علیه‌السّلام) اختصاص یافته است. در زیارتنامه دیگری نیز پس از زیارت امام علی (علیه‌السّلام)، بر آدم و نوح، چنین سلام داده می‌شود: «السلام علی ضَجیعَیکَ آدَمَ وَنوحٍ». گفتنی است که ابن‌بطوطة در سفرنامه خود، اشاره کرده است که در زمان بازدید از بارگاه امام علی (علیه‌السّلام) در نجف، افزون‌ بر قبر شریف آن حضرت، دو قبر برجسته دیگر را که از حضرت آدم و حضرت نوح (علیهما‌السّلام) بوده، دیده است. https://eitaa.com/fatemi414
-✅ دروازه‌های صحن صحن آستان مقدس علوی، در زمان شاه عباس صفوی، چهار دروازه داشت و در دوره عثمانی نیز، یک دروازه دیگر افزوده شد. بدین ترتیب، امروزه تعداد آنها، پنج دروازه است که عبارت‌اند از: ۱_ باب السوق الکبیر باب السوق الکبیر؛ که به دروازه امام رضا (علیه‌السّلام) نیز شناخته می‌شود و ورودی اصلی آستان به شمار می‌آید. مناره بزرگ ساعت، بالای این دروازه نصب شده و در ضلع شرقی آستان و روبه‌روی ایوان اصلی حرم مطهر واقع است. ۲_ باب الطوسی باب الطوسی؛ در سمت شمالی آستان واقع است و روبه‌روی آن، خیابان شیخ طوسی و مسجد و مرقد وی واقع است. ۳_باب القبلة باب القبلة؛ در سمت جنوبی آستان واقع است و بیرون آن، خیابان الرسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و بازار حویش قرار دارد. ۴- باب الفرج باب الفرج یا باب سلطانی؛ در سمت غربی آستان واقع است و به علت اینکه در ایام سلطان عبدالعزیز عثمانی در سال ۱۲۷۹ه. ق باز شد، به دروازه سلطانی شناخته می‌شود. به علت اینکه مسیر بیرون آن، به مقام حضرت مهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) منتهی می‌شود، به باب الفرج نیز شناخته می‌شود. ۵_ باب مسلم بن عقیل باب مسلم بن عقیل؛ این ورودی، در سمت راست دروازه بزرگ و اصلی آستان قرار دارد. https://eitaa.com/fatemi414
👇👇 - ایوان طلا ایوان طلای حرم امام علی زیباترین و باشکوه‌ترین ایوان حرم است که پایین پای مبارک و در سمت مشرق حرم، واقع شده و روبه‌روی آن، باب السوق الکبیر قرار دارد. ارتفاع این ایوان، چهل متر و طول آن، ۴۵ متر است. تمام نمای بیرونی ایوان، کناره‌ها و دیواره‌ها تا سقف و طاق آن، با طلای ناب پوشش داده شده است. طلاکاری ایوان، هم‌زمان با طلاکاری گنبد و گلدسته‌های حرم، به دستور نادرشاه افشار صورت گرفته است. در جبهه ایوان نیز کتیبه‌ای وجود دارد که بیانگر طلاکاری ایوان و گنبد، به دستور این پادشاه، در سال ۱۱۵۶ه. ق است. ۹.۲ - ایوان علما این ایوان در ضلع شمالی رواق حرم مطهر قرار دارد و به علت اینکه عالمان زیادی در این ایوان دفن شده‌اند، به «ایوان العلما» شهرت یافته است. کاشی‌کاری این ایوان که قدیمی‌ترین کاشی‌کاری باقی‌مانده در صحن مطهر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) به شمار می‌آید، از دوره نادرشاه افشار است. در این ایوان، کتیبه‌ای وجود دارد که قصیده‌ای از «قوام‌الدین»، در شانزده بیت، در مدح دوازده امام بر آن نوشته شده است. در پایان کتیبه، نام خطاط آن، کمال‌الدین حسین گلستانه اصفهانی و تاریخ آن ۱۱۶۰ه. ق، ثبت گشته است. ۳_ ایوان سوم ایوان سوم قرینه ایوان علما است که در ضلع جنوبی آن قرار دارد و بر روی آن ناودان طلا نصب است. https://eitaa.com/fatemi414
ناودان طلا وسط بالاترین نقطه ایوان‌های ضلع جنوبی، رو به قبله (دقیقاً روبه‌روی صورت مبارک)، ناودان طلا قرار دارد که تنها راه خروجی آب باران، از بالای گنبد و سقف ایوان و حرم مطهر می‌باشد. می‌گویند برخی از مردم، این ناودان را همانند ناودان طلای کعبه می‌دانند؛ به‌طوری که هنگام بارش باران، آب آن را به نیت شفا جمع می‌کنند. برخی از زائران نیز زیر ناودان، دو رکعت نماز بجا می‌آورند و با توسل به امام علی (علیه‌السّلام)، حاجت خود را از خدا طلب می‌کنند. البته بدون شک و براساس روایات موجود، نماز به قصد قربت در حرم هریک از امامان (علیهم‌السّلام)، فضیلت دارد. اما درباره ویژگی ناودان طلای حرم امام علی (علیه‌السّلام) و نماز زیر آن، هیچ روایت یا قولی از علما، وارد نشده است. https://eitaa.com/fatemi414
صحن حضرت فاطمه قسمت غربی حرم امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) در طرح توسعه، به نام حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) نامیده شده است. این صحن، از ضلع غربی حرم تا مقام امام زین‌العابدین (علیه‌السّلام) در غرب نجف، امتداد می‌یابد و مساحت بسیار وسیعی را دربر می‌گیرد. با اجرای این طرح، فضای کلی حرم امام علی (علیه‌السّلام) تا ۱۴۰ هزار مترمربع، گسترش می‌یابد و مساحت صحن حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)، نیز ده برابر مساحت فعلی حرم خواهد بود. این طرح از سال ۱۳۸۷ ه. ش، با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و برخی از دانشگاه‌های دیگر ایران، با هزینه‌ای معادل هشتصد میلیارد تومان، آغاز شده است. https://eitaa.com/fatemi414
✋تاریخی حرم مطهر حضرت علی https://eitaa.com/fatemi414/103 تاریخ بارگاه https://eitaa.com/fatemi414/104 فضیلت نجف https://eitaa.com/fatemi414/105. نحوه آشکار شدن قبرمطهر https://eitaa.com/fatemi414/106 قبرادم و نوح https://eitaa.com/fatemi414/110 دربهای حرم https://eitaa.com/fatemi414/111 ایوان هاحرم https://eitaa.com/fatemi414/112 ناودان حرم https://eitaa.com/fatemi414/113 صحت حضرت زهرا در نجف https://eitaa.com/fatemi414/114
✋برنامه جاری نجف https://eitaa.com/fatemi414/100 ↩️حرم شناسی (امیرالمومنین ع) https://eitaa.com/fatemi414/116 🔹وجه تسمیه وادی السلام (۶پست) https://eitaa.com/fatemi414/124 🔹مرقد حضرت هود https://eitaa.com/fatemi414/146 و 🔹حضرت صالح https://eitaa.com/fatemi414/154 🔹مقبره سید علی آقا قاضی https://eitaa.com/fatemi414/156 🔹قبر رئیسعلی دلواری https://eitaa.com/fatemi414/133 🔹مسجد کوفه https://eitaa.com/fatemi414/185 🔹میثم تمار https://eitaa.com/fatemi414/205 🔹صافی صفا کیست؟ https://eitaa.com/fatemi414/212 🔹مسجد سهله https://eitaa.com/fatemi414/220 ↩️اشعار و روضه ها نجف https://eitaa.com/fatemi414/73 🔹اشعار مسجد کوفه https://eitaa.com/fatemi414/196 🔹خداحافظی با مولا امیر المؤمنین ع https://eitaa.com/fatemi414/39 🔹وداع از نجف بسمت کربلا https://eitaa.com/fatemi414/35 🔺بیت امام https://eitaa.com/fatemi414/414 ✅نکته؛ یکبار وارد لینک شوی .ولو مجدد اینترنت نباشد امکان استفاده از همان لینک هست. فضایل حضرت علی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084 🔸اطلاعات مختصر جهت سفر عتبات https://eitaa.com/fatemi414/277 ↩️در حال بروزرسانی انشالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علا‌وه بابرنامه های فوق که تاکید می‌شود شرکت بفرمایید. زیارت قبرستان وادی الاسلام و مسجد کوفه هست که زمانش رو آقای کاووسی اعلام می‌فرمایند
امروز یکشنبه ساعت ۱۷ همکف هتل باشید. توضیحات برنامه کامل نجف انجام. سپس در شارع الرسول نزدیک حرم . 👇 اول بیت امام بازدید سپس وادی السلام 👇 و در نهایت زیارت نامه در جنب حرم مولا فردا صبح دوشنبه ساعت ۲ صبح حرکت بسمت مسجد کوفه ،مسثم تمار و....
ادامه حرم شناسی
بعدا انجام میشود
در فرصت‌های بعدی انشالله
✋قبرستان وادِی‌السَّلام قبرستانی بزرگ و تاریخی در شهر نجف عراق که به سبب وجود احادیثی درباره فضیلت آن، برای شیعیان اهمیت مذهبی دارد. بنابر برخی روایات، این قبرستان، محل رجعت بعضی از پیامبران و صالحان است و بنابر برخی دیگر هر مؤمنی در هر جای دنیا که وفات کند، روح او به این مکان خواهد آمد. قرار گرفتن وادی السلام در شهر نجف، که مرقد امام اول شیعیان، امام علی(ع) در آن قرار دارد، بر اهمیت آن افزوده است. زائران عتبات عالیات عراق، این قبرستان را نیز زیارت می‌کنند. مقبره‌های منسوب به هود و صالح از پیامبران پیشین و مقام‌هایی با نام برخی از امامان شیعه در این قبرستان وجود دارد. ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
✅وجه تسمیه کلمه «‌وادی‌» در عربی به معنای سیل‌گاه و جایی است میان دو کوه و آبراهی که سیلاب در آن جاری می‌شود و‌اندک‌اندک در زمین فرو می‌رود. در فارسی، این کلمه را برای بیابان و صحرا به کار می‌برند و کلمه «‌السلام‌» نزد مسلمانان از نام‌های خدا و در عربی از جمله به معنای سلامت از آسیب و آفات ظاهری و باطنی است. شیخ کلینی روایتی درباره این قبرستان از امام علی (علیه‌السّلام) نقل کرده که در آن، از کلمه «‌وادی السلام‌» برای اشاره به آن استفاده شده است. برخی منابع درباره سبب نام‌گذاری قبرستان وادی السلام برآنند که این نام را پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و بلکه جبرئیل بر آن نهاده به این معنا که مدفون در این قبرستان از محاسبه و عذاب عالم برزخ معاف و در سلامت است. به غیر از نام «وادی السلام» در برخی روایات با عبارت «‌ظَهر الکوفَه‌» (پشت کوفه) به این قبرستان اشاره شده؛ مانند روایتی که مجلسی دوم از عیاشی نقل کرده است: «‌قال امیر المؤمنین- صلوات اللّه علیه: اول بقعة عبد اللّه علیها ظهر الکوفة لما امر اللّه الملائکة ان یسجدوا لآدم، سجدوا علی ظهر الکوفة: امیر مومنان (علیه‌السّلام) فرمود: نخستین جایی (در زمین) که خدا را در آن عبادت کردند، پشت کوفه بود؛ وقتی که خداوند فرشتگاه را امر به سجده بر آدم کرد، آنان در پشت کوفه سجده کردند. » ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
✋موقعیت جغرافیایی و تاریخچه قبرستان وادِی السَّلام، در شهر نجف کشور عراق واقع است و از جنوب به بارگاه مطهر امام علی (علیه‌السّلام) و خیابان موسوم به علی بن ابی‌طالب و از شرق به جاده نجف - کربلا و از شمال به منطقه حی المهندسین و از سمت غرب به دریاچه «بحر النجف» می‌رسد. بنابر روایات دینی پیشینه این قبرستان به پیش از اسلام می‌رسد؛ اما روایات تاریخی چندانی از وضعیت قبرستان در پیش از اسلام در دست نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که این مکان از قدیم محل دفن مردگان بوده است. روایات دینی، تاریخ این مکان را تا زمان سجده فرشتگان بر آدم پیش برده‌اند؛ چنان که در روایتی منسوب به امام علی (علیه‌السّلام)، وقتی خداوند فرشتگان را به سجده بر آدم (علیه‌السّلام) امر کرد، آنان در همین مکان بر زمین سجده کردند.[ ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
✋قبرستان وادی السلام قبرستان وادِی السَّلام، نام قبرستانی بزرگ و تاریخی است در شهر نجف. فهرست مندرجات ۱ - وجه تسمیه ۲ - موقعیت جغرافیایی و تاریخچه ۳ - اهمیت و فضیلت ۴ - بناهای داخل قبرستان ۴.۱ - مرقد حضرت هود و صالح ۴.۲ - مقام حضرت مهدی و امام صادق ۴.۳ - مقبره سید علی آقا قاضی ۴.۴ - قبر رئیسعلی دلواری ۱ - وجه تسمیه کلمه «‌وادی‌» در عربی به معنای سیل‌گاه و جایی است میان دو کوه و آبراهی که سیلاب در آن جاری می‌شود و‌اندک‌اندک در زمین فرو می‌رود. در فارسی، این کلمه را برای بیابان و صحرا به کار می‌برند و کلمه «‌السلام‌» نزد مسلمانان از نام‌های خدا و در عربی از جمله به معنای سلامت از آسیب و آفات ظاهری و باطنی است. عکس قدیمی از قبرستان وادی السلام شیخ کلینی روایتی درباره این قبرستان از امام علی (علیه‌السّلام) نقل کرده که در آن، از کلمه «‌وادی السلام‌» برای اشاره به آن استفاده شده است. برخی منابع درباره سبب نام‌گذاری قبرستان وادی السلام برآنند که این نام را پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و بلکه جبرئیل بر آن نهاده به این معنا که مدفون در این قبرستان از محاسبه و عذاب عالم برزخ معاف و در سلامت است. به غیر از نام «وادی السلام» در برخی روایات با عبارت «‌ظَهر الکوفَه‌» (پشت کوفه) به این قبرستان اشاره شده؛ مانند روایتی که مجلسی دوم از عیاشی نقل کرده است: «‌قال امیر المؤمنین- صلوات اللّه علیه: اول بقعة عبد اللّه علیها ظهر الکوفة لما امر اللّه الملائکة ان یسجدوا لآدم، سجدوا علی ظهر الکوفة: امیر مومنان (علیه‌السّلام) فرمود: نخستین جایی (در زمین) که خدا را در آن عبادت کردند، پشت کوفه بود؛ وقتی که خداوند فرشتگاه را امر به سجده بر آدم کرد، آنان در پشت کوفه سجده کردند. » ۲ - موقعیت جغرافیایی و تاریخچه قبرستان وادِی السَّلام، در شهر نجف کشور عراق واقع است و از جنوب به بارگاه مطهر امام علی (علیه‌السّلام) و خیابان موسوم به علی بن ابی‌طالب و از شرق به جاده نجف - کربلا و از شمال به منطقه حی المهندسین و از سمت غرب به دریاچه «بحر النجف» می‌رسد. 🔹بنابر روایات دینی پیشینه این قبرستان به پیش از اسلام می‌رسد؛ اما روایات تاریخی چندانی از وضعیت قبرستان در پیش از اسلام در دست نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که این مکان از قدیم محل دفن مردگان بوده است. 👈روایات دینی، تاریخ این مکان را تا زمان سجده فرشتگان بر آدم پیش برده‌اند؛ چنان که در روایتی منسوب به امام علی (علیه‌السّلام)، وقتی خداوند فرشتگان را به سجده بر آدم (علیه‌السّلام) امر کرد، آنان در همین مکان بر زمین سجده کردند. ۳ - اهمیت و فضیلت در منابع شیعه از قبرستان وادی‌السلام بسیار سخن آمده و فضائل بسیاری برای آن برشمرده شده است. گویا قدیم‌ترین روایتی که در این باره در منابع معتبر شیعی نقل شده، روایت کلینی (متوفای ۳۲۸ق.) است که به امام علی (علیه‌السّلام) رسیده و منابع بعدی نیز آن را بسیار نقل کرده‌اند. در این روایت، امام علی (علیه‌السّلام) همراه یکی از اصحاب خویش، به وادی السلام می‌رود و در آنجا می‌فرماید: «... مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یمُوتُ فِی بُقْعَةٍ مِنْ بِقَاعِ الْاَرْضِ اِلَّا قِیلَ لِرُوحِهِ الْحَقِی بِوَادِی السَّلَامِ وَ اِنَّهَا لَبُقْعَةٌ مِنْ جَنَّةِ عَدْنٍ؛ هیچ مومنی در جایی از زمین نمیرد مگر آن که به روح او فرمان دهند که به وادی السلام آید. اینجا، نقطه‌ای از بهشت است. ‌» از مروان بن مسلم نیز چنین نقل شده است: به امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) عرض کردم: «برادرم در بغداد زندگی می‌کند و می‌ترسم که اجلش در آنجا فرا رسد». امام (علیه‌السّلام) فرمود: «ما تبالی حیثما مات، اما انه لا یبقی مؤمن فی شرق الارض وغربها الا حشر الله روحه الی وادی السلام»؛ «اهمیت نده که کجا بمیرد. هیچ مؤمنی در مشرق یا مغرب زمین نمی‌میرد؛ مگر آنکه خداوند روحش را به وادی‌السلام می‌فرستد». راوی پرسید: «وادی‌السلام کجاست؟» حضرت (علیه‌السّلام) فرمود: «ظهر الکوفة، اما انی کانی بهم حلق حلق قعود یتحدثون»؛ «پشت کوفه. گویی من با چشم خود می‌بینم که حلقه حلقه نشسته‌اند و با یکدیگر سخن می‌گویند». «زید نرسی»، از اصحاب امام صادق (علیه‌السّلام)، از آن حضرت، روایت می‌کند که فرمود:
چون روز جمعه و عیدین ( فطر و قربان) فرا رسد، خداوند منان به رضوان، خازن بهشت، دستور می‌دهد که میان ارواح مؤمنان که در عرصه‌های بهشت قرار دارند، فریاد برآورد که خداوند به شما رخصت داده است که به خویشان و دوستان خود در دنیا، سر بزنید. در ادامه روایت، امام (علیه‌السّلام) توضیح می‌دهد که چگونه، خداوند آنها را به روی زمین می‌آورد. «فینزلون بوادی السلام وهو واد بظهر الکوفة ثم یتفرقون فی البلدان والامصار حتی یزورون اهالیهم الذین کانوا معهم فی دار الدنیا....؛ پس آنها در وادی‌السلام فرو می‌آیند و آن، منطقه‌ای پشت کوفه است و از آنجا، به شهرها و کشورها، پراکنده می‌شوند. سپس به خویشان و آشنایان خود که در دنیا با آنها بوده‌اند، سر می‌زنند... سپس به جایگاه خود در بهشت بازمی‌گردند.» دیلمی در کتاب ارشاد، ویژگی‌های وادی‌السلام را چنین نقل کرده است: از ویژگی‌های تربت امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) آن است که از کسانی که در این سرزمین دفن شوند، عذاب قبر و سؤال نکیر و منکر برداشته می‌شود؛ چنان‌که در روایات صحیح، به آن تصریح شده است. سیدنعمت‌الله جزائری نیز در همین رابطه می‌گوید: بهشت روی زمین، وادی‌السلام است که محل آن، بیرون کوفه، بین نجف و کربلا می‌باشد و ارواح مؤمنان در پیکرهای مثالی در آنجا، از نعمت‌های الهی برخوردار می‌شوند تا روزی که به جایگاه اصلی خود در بهشت برین راه یابند. با توجه به روایات و ویژگی‌های بیان شده، بسیاری از بزرگان و شیعیان، از گذشته تا به امروز، وصیت می‌کرده‌اند که جنازه‌شان را به نجف اشرف منتقل نمایند و در قبرستان وادی‌السلام به خاک بسپارند. در نتیجه، این قبرستان، به مرور زمان گسترش یافته و به پهناورترین قبرستان جهان، تبدیل شده است. ۴ - بناهای داخل قبرستان در قبرستان وادی‌السلام، زیارتگاه‌ها و مقام‌های منسوب به برخی پیامبران و امامان (علیهم‌السّلام) و نیز آرامگاه‌های برخی از علما و مشاهیر شیعه وجود دارد. مرقد حضرت هود و صالح در قبرستان وادی السلام بسیاری از مشاهیر دینی، سیاسی و اجتماعی شیعه به وصیت خود یا به خواست نزدیکانشان، در این قبرستان دفن شده‌اند که به ظاهر، انگیزه آنان بیشتر همجواری با مرقد امام اول شیعیان بوده است. برخی از مشاهیر شیعه مدفون در این قبرستان عبارتند از: •سید جمال الدین گلپایگانی •سید محمد باقر صدر •سید جمال‌الدین اَفجِه‌ای •سید علی قاضی طباطبایی •رئیس علی دلواری •محمد حسین کاشف الغطاء •محمد رضا تنکابنی •سید محمد باقر حکیم ۱- مرقد حضرت هود و صالح میان قبرستان وادی‌السلام، قبری منسوب به دو پیامبر بزرگ الهی؛ حضرت هود و حضرت صالح (علیه‌السّلام) وجود دارد که از زیارتگاه‌های مشهور و شناخته شده شیعیان می‌باشد. البته گفتنی است، بیشتر مورخان و جغرافی‌دانان مسلمان، مدفن این دو پیامبر را در یمن، تعیین کرده‌اند. اما در منابع حدیثی شیعه، روایات دیگری وارد شده است که بر وجود قبر هود و صالح (علیه‌السّلام) در وادی‌السلام، دلالت دارد؛ از جمله در روایتی، از امام حسن (علیه‌السّلام) نقل شده است که امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) به ایشان فرمود: «مرا پشت کوفه، در قبر دو برادرم هود و صالح، به خاک بسپارید». در روایت دیگری آمده است که امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) به امام حسن (علیه‌السّلام) فرمود: «مرا در قبر برادرم هود، دفن کنید». علامه سیدمهدی بحرالعلوم، مزار کنونی هود و صالح (علیه‌السّلام) را در این نقطه از وادی‌السلام آشکار کرد. گویا پیش از آن، مزار هود و صالح در قسمت دیگری از وادی‌السلام قرار داشت. اما سید بحرالعلوم، محل فعلی را شناسایی کرد و گنبدی نیز از سنگ و گچ بر فراز آن ساخت. سپس یک ایرانی، آن را خراب نمود و به‌جای آن، ساختمان جدیدی با گنبد کاشی‌کاری بنا کرد. این ساختمان در سال ١٣٣٧ه. ق، یعنی در دوره اشغال عراق از سوی بریتانیا بازسازی گردید. ۲- مقام حضرت مهدی و امام صادق مقام حضرت مهدی(عج) و امام صادق(ع) در قبرستان وادی السلام به فاصله چندصد متر از سمت شمال غربی مرقد هود و صالح (علیه‌السّلام)، مقامی منسوب به حضرت مهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) وجود دارد که ساختمان آن گویا برای نخستین بار، به دست علامه سیدمهدی بحرالعلوم، ساخته شده است. شیخ جعفر آل محبوبه، به وجود کتیبه‌ای به تاریخ ١٢٠٠ه. ق، در زیارتگاه اشاره کرده که گویا مربوط به زمان ساختن زیارتگاه به دست سیدبحرالعلوم است. در سال ١٣١٠ه. ق، نیز یک شیعه هندی، به نام سیدمحمد خان، ساختمان مقام را بازسازی و برای آن گنبدی با کاشی‌های آبی رنگ بنا نمود. زیارتگاه، دارای صحنی است که با یک ورودی در زاویه جنوب غربی آن به فضای قبرستان متصل می‌شود. در سمت راست ورودی، چاه آبی منسوب به امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) به چشم می‌خورد. ساختمان مقام، در جنوب شرقی صحن قرار دارد و دارای دو اتاق است.
در اتاق اول (غربی)، محراب کاشی‌کاری وجود دارد که همان مقام حضرت مهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) است. در اتاق دوم نیز مقامی منسوب به امام جعفر صادق (علیه‌السّلام)، به‌صورت محراب کاشی‌کاری وجود دارد. پیش‌تر، روایتی از شیخ کلینی و ابن‌قولویه از ابان بن تغلب نقل شد که براساس آن، امام صادق (علیه‌السّلام) در سه موضع از نجف، نماز خواند که یکی از آنها، محل منبر قائم (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) بود. بر این اساس، مقام حضرت مهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) در وادی‌السلام، منطبق بر این مکان و مقام امام صادق (علیه‌السّلام) نیز محل نماز خواندن آن حضرت دانسته شده است.