🎙 مجموعه سخنرانی و مولودی ویژه میلاد #امام_رضا (علیه السلام)
💠 زندگانی امام رضا (علیه السلام)
🔸 آیةالله مظاهری (حفظه الله)
💠 امام رضا (علیه السلام) و خانواده
🔸 حجةالإسلام حسینی قمی
💠 زیارت امام رضا (علیه السلام)
🔸 حجةالإسلام میرباقری
💠 دغدغههای امام رضا (ع) نسبت به شیعیان
🔸 حجةالإسلام انصاریان
💠 انتظارات و توقعات امام رضا (ع) از شیعیان
🔸 حجةالإسلام ماندگاری
💠 زیارت حضرت رضا (ع)
🔸 حجةالإسلام رفیعی
💠 درسهای حدیث توحیدی امام رضا (ع)
🔸 حجةالإسلام ماندگاری
🔹 مدحخوانی بمناسبت ولادت امام رضا (ع)
🔹 مولودی خوانی محمود کریمی
🔹 مولودی خوانی سید مهدی میرداماد
🔹 یا رضا یا رضا امام رضا
@fatemi222
✅ مختصری از زندگی امام رضا (ع) را بفرمایید؟
▪️تاریخ ولادت
امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان، از سلاله پاک رسول خدا(ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرّم اسلام است. بنابر نظر مشهور مورّخان امام رضا(ع)، در یازدهم ذی قعده سال 148 هـجری قمری در مدینه منوّره متولّد شد.
▫️نام و القاب
نام مبارکشان «علی»، کنیۀ آن حضرت، «ابوالحسن» و دارای القاب متعدّدی از جمله؛ رضا، صابر، فاضل، قرة اعین المؤمنین (نور چشم مؤمنان) و... هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است.
▪️صفات ظاهری
درباره شمایل و صفات ظاهری امام رضا(ع)، برخی حضرتشان را سفیدرو توصیف کرده و برخی نیز ایشان را دارای رنگی تیره دانستهاند. همچنین گزارش شده که امام هشتم(ع) قامتی معتدل داشته و شبیهترین مردم به پیامبر خدا(ص) بود.
▫️پدر و مادر
پدر بزرگوار امام رضا(ع)، امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال 183 ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند.
مادر گرامی امام رضا(ع) نجمه نام داشت. البته نام های دیگری نیز برای مادر گرامیشان ذکر کرده اند.
▫️ازدواج
امام رضا(ع) دارای تعدادی کنیز بودند، از جمله کنیزان ایشان، سبیکه مادر امام جواد(ع) است. وی کنیزى بود که به او سبیکه یا دُرّه می گفتند، حضرت رضا او را خیزران نام گذاشتند و این بانو از اهالى نوبه (منطقه ای در آفریقا) است و همسر دائمی امام رضا(ع) ام حبیبه بود.
▪️فرزندان
در تعداد و اسامی فرزندان امام رضا(ع) نقل های مختلفی وجود دارد؛ گروهی آنها را پنج پسر و یک دختر، به نام های محمّد قانع، حسن، جعفر، ابراهیم، حسین و عایشه ذکر کرده اند؛ همچنین در نقلی شیخ صدوق در سلسله سند روایتی از فاطمه به عنوان یکی از دختران آن حضرت نام برده است؛ امّا شیخ مفید بر این عقیده است، که امام هشتم(ع)، فرزندی جز امام جواد(ع) نداشتند. ابن شهرآشوب و طبرسى، نیز بر همین اعتقادند.
▫️امامت
امامت و وصایت حضرت رضا(ع) بارها توسط رسول خدا(ص)، پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان(ع) اعلام شده بود. به ویژه امام کاظم(ع) بارها در حضور مردم، ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرّفی کرده بودند که به یک نمونه از آنها اشاره می شود:
از محمّد بن اسماعیل بن فضل هاشمىّ چنین روایت شده است که گفت: بر امام موسى کاظم(ع) وارد شدم در حالى که ایشان به شدّت مریض بودند، به حضرت عرض کردم: اگر خداى ناکرده براى شما اتّفاقى بیفتد- و خدا آن روز را نیاورد- به چه کسى رجوع کنیم (امام بعد از شما کیست)؟ فرمود: «به فرزندم علىّ، نوشته او، نوشته من است، و او وصىّ و جانشین من بعد از مرگم خواهد بود».
امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگى امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام هاى بزرگ و استوارى برداشت.
پس از شهادت امام کاظم(ع) که در سال 183 هـ ق رخ داد، آغاز امامت حضرت رضا(ع) شروع شد، و با توجه به این که هارون (پنجمین خلیفه عباسى) در سال 193 از دنیا رفت، ده سال از امامت حضرت رضا(ع) معاصر زمان هارون بود.
مدت امامت آن حضرت، حدود 20 سال طول کشید که 17 سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.
▪️شهادت
امام رضا(ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیلۀ مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در 55 سالگی به دست مأمون خلیفه عباسی به شهادت رسید.
در تعیین سال شهادت امام نقل های مختلفی به ثبت رسیده است. گروهی سال 202 هجری قمری را سال شهادت حضرت می دانند و عده ای سال 203 هجری قمری را؛ اما مشهور، نظریه دوم است.
در تعیین روز شهادت آن حضرت نیز اتفاق نظر نیست؛ مانند در روز جمعه از ماه رمضان،هفدهم ماه صفر، و آخر ماه صفر.
در میان این نقل ها، نظریه آخر؛ یعنی آخرین روز از ماه صفر، مشهورترین و قابل اعتمادترین نقل است.
بنابراین، مشهورترین و قوی ترین نظریه در تاریخ شهادت آن حضرت، روز جمعه، آخرین روز ماه صفر سال 203 هجری قمری است.
▪️خلفای هم عصر
امام رضا(ع) در دوران امامت خود با سه تن از حُکّام و خلفای عباسى روبهرو و معاصر بود: هارون الرشید، امین و مأمون.
@fatemi222
zaKat.apk
11.13M
🌾اپلیکیشن زکات🌾
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❓❔امکانات اپلیکیشن:
🔸امکان محاسبه زکات
🔹آموزش ویژه عاملین زکات ( مبتنی بر دوره آموزشی #نماء)
🔸احکام زکات
🔹مستند فیلم های مرتبط با زکات و ...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نماء | #زکات_مایه_برکات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@fatemi222
ایمان لازمه، ولی کافی نیست
📖 یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیٰاتِ رَبِّکَ لاٰ یَنْفَعُ نَفْساً إِیمٰانُهٰا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمٰانِهٰا خَیْراً (انعام/۱۵۸)
👈 روزی که بعضی از نشانههای پروردگارت بیاید (موقع مرگ، یا موقع وقوع عذاب قطعی) کسی که پیش از آن ایمان نیاورده، یا در مدّت ایمان خود کار خیری را کسب نکرده، ایمان آوردنش سودی ندارد.
☝️ این آیه میگه دو تا ایمان به درد نمیخوره:
1⃣ ایمانِ دقیقه نود: یه عمر هر کاری خواسته کرده، حالا موقع جون دادن، از سر ترس و ناچاری میگه ایمان آوردم. قبلاً ایمان نیاورده (لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ).
2⃣ ایمانِ بدونِ کار خیر: ایمانی که منجر به انجامِ کار خیر نشه. ایمانی که اثر بیرونی نداره. خیرش به هیچکس نرسیده، حتی به خودش. ایمانی که همراه با عمل صالح و کار خیر نبوده (أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمٰانِهٰا خَیْرا)
#تلنگر
☝️ غالباً ماها گرفتار این دومی هستیم. ایمانمون خیری توش نیست.
🌹ناشر معارف باشیم
@fatemi222
باسمه تعالی
خلاصه صحبت استاد میرمحمدی
در جمع مدیران تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مورخ ۲تیر۱۴۰۱
وقتی دعای برای فرج میکنی برنامه شما برای فرج چیه؟
ما ادعاهای زیادی در دعای عهد داریم و اظهار وجود میکنیم.
سوال مهم اینه که جای من در نقشه مهدوی چیه؟
۱_خودسازی
۲_جامعه پردازی
۳_تمدن سازی
تمدن ایران باستان چی داشته؟ تمدن یونان چی؟
مثلا تمدن چینی پزشکی با نگاه به انسان داشته
الان چی؟
مهمترین تمدن ظاهری الان غرب هست
چقدر قدرت و نفوذ داره ..
ما در مسجد میگیم مرگ بر آمریکا ولی مثل اونها فکر میکنیم و سبک زندگی اونها روداریم
قدرت یه تمدن اینه که دشمن تو هم مثل تو فکر کند
مثال:
در معرفت شناسی مبانی داریم
مثلا مدل ساختارگرا و فراساختارگرا ناساختارگرا و..
فلسفه تولید میشود
جهت تحقق یک ساختار مثلا در مدیریت همین تولید میشود.
میگفتند در مدیریت
منابع و نظم و... همه چی چیده بشه
جالبه:
در گوگل مدیریت بر اساس سود هست
نظم مهم نیست .
میگه اصل سود هست.
مدل و هدف فقط سود هست .
بردگی از کارمند مهم نیست.
هر طور خودت مخای بیا و برو
یا:
دهه هفتاد به پوستر چطور طراحی میشد اول حاشیه ،بعد،متن ...
همه حاشیه داشت ولی حالا نه.
خود کاغذ ابر و باد هم حاشیه نداره
مدل آنها حتی تا نقاشی اومده
تمدن یعنی آنقدر قدرت داشته باشی که دشمنت مثل تو فکر میکند
دانشی که میخواد تولید بشه خیلی مهمه
ما سازمان بازآفرینی شهری داریم و میلیاردها هزینه میشه در این مدل مسیر غربی رو حرکت میکنیم
برای تمدن باید دانش طراحی بشه
دانش باید تولید شود
تمدن چه اجرایی داره؟
تمدن دو بخش کلی دارد
👇
🔹رهبری در خراسان شمالی:
تمدن :یه سخت افزار و یه نرم افزار داره
تا تمدن اسلامی میگیم میگن مثلا باقاطر مخای راه بری؟
مثال:
گاه موبایل ساختی همه موبایل هادوربین و حافظه و...داره ولی نرم افزار هر کدوم متفاوته
مسله اصلی تمدن نرم افزارش هست
در سیستم عامل نکته مهم اینه که:
کشف کنیم سیستم عامل چیه که اگه اشتباه نصب شد
بشه نرم افزار درست کار نمیکنه
سیستم عامل غربی نرم افزار اسلامی روش کار نمیکنه.
سیستم عامل جامعه چیه؟
اگه اسلامی نصب شد بقیه راحت حل میشه..سبک زندگی رو تغییر میده
هر تمدنی نرم افزار داره مثلا
نرم افزار :
سلامت
امنیت
اجتماعی
اقتصادی
هنری
ورزش....
نرم افزار اصلی در قرآن چیه :
قرآن نرم افزار های مختلفی رو رونمایی کرده
احل الله البیع
فاعلمو انما...فان لله خمسه
کتب علیکم الصیام کما...
من یقرض الله قرضاحسنا...
اعدو لهم ماستعطتم...
بعضی جدیده بعضی نه امضای قبلی هست
مثلا در روزه میگه کما کتب...در نماز اینو نمیگه
مهمترین نرم افزار چیه
که وقتی مخاد رونمایی بشه
یا ایها الرسول
بلغ ما انزل و...ان لم تفعل...
مهمترین نرم افزار قرآنی هست.
اگر اینو نگی یعنی هیچ.
بعد تجمع و ...
آخرش میگه رضایت،اکملت،... همه مشروط به همینه
قطعه آخر پازل که گذاشتی حالا کامله.
اون چیه
نرم افزار مدل حکمرانی هست.
در تبیین خیلی مهمه
اون ایین حکمرانی هست.
در بعضی سیستم ها پول وزوز هست
کدوم مقدم معلوم نیست
حضرت علی علیه السلام از زور استفاده نمیکنه
نماز تراویح میخوانند باحضزت مخالفت
میکنند
بعد از اعلام مخیم دو بار میره کسی نمیاد از رزمندگان
از زور استفاده نمیکنه
نهایت گله میکنه
باید مردم خودشون بیان
رهبری ۸ سال صبرکرد تا بفهمند سازش هزینه داره
باید در محلات حکمرانی تجربه بشه
نفوذ زندگی و سیره رهبری در محله مهمه
امامت یعنی شما تنفذ برای ولی فراهم کنی
امامت فقط به حکم نیست.
باید مردم بپذیرن
شبکه امامت باید محقق شود.
امام محله باید شبیه امام جامعه شود
نقشه گنج که فهمیدی زمین و زمان بهممیدوزی تا به گنج برسی
طراحی
گاه فیش نان
گاه پول و نان رایگان
اربعین یک مدل هست جهت تحقق حکمرانی الهی
انواع حساب در قيامت
در قيامت هر دسته اى به گونه اى حسابرسى مىشوند:
الف: گروهى خيلى ساده و آسان محاسبه مىشوند
قرآن مىفرمايد: فَسَوفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً(521) از روسفيدان وكسانى كه نامه عملشان را به دست راستشان داده اند، حساب آسان كشيده مىشود.
رسول خدا صلّى الله عليه وآله فرمود: اگر عطا و بخشش كنى به آن كسى كه او بخل ورزيده و تو را محروم كرده است و رفت و آمد كنى با كسى كه از تو جدا شده و عفو نمايى آن كسى را كه به تو ستم روا داشته است، در قيامت خداوند بخاطر اين كمالات، حساب تو را آسان مىگيرد.(522)
در حديث ديگرى از امام صادق عليه السّلام فرمود: اِنّ صِلَةَ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الحِسابَ(523) صله رحم در دنيا، سبب آسانى حساب در قيامت است.
ب: گروهى بسيار سخت حسابرسى مىشوند
قرآن در وصف مردان خدا مىفرمايد: يَخافُونَ سُوءَ الحِسابِ(524) آنان از حساب هاى سخت قيامت مىترسند.
راستى مگر خداوند بد حساب است كه آنان از بد حسابى او هراس دارند؟
پاسخ اين سؤال را ما در روايات مىيابيم، آنجا كه مىفرمايد: انّما يُداقُّ اللّهُ العِبادَ فِى الحِسابِ يَومَ القِيامَةِ عَلى قَدرِ ما آتاهُم مِنَ العُقولِ فِى الدُّنيا خداوند روز قيامت حساب مردم را طبق ميزان عقلى كه در دنيا داشته اند مورد سؤال قرار مىدهد، هر كسى كه در دنيا عقل ودركش بيشتر است در قيامت هم حسابش سخت تر خواهد بود.
آرى، افراد زيرك كه در دنيا مىتوانند از زرنگى خود استفاده ها كنند بايد به فكر حساب هاى سخت خود هم باشند.
امام صادق عليه السّلام به يكى از ياران كه در گرفتن طلب خود از مردم بسيار سختگير بود فرمود: كسانى كه در دنيا در داد وستدها با مردم سختگير و تنگ نظر باشند، خداوند هم در قيامت با آنان به سختى حساب خواهد كشيد.(525)
بنابراين طبق روايات متعدّد،(526) معناى بد حسابى در قيامت، همان دقّت در حساب است، نه ظلم در آن. زيرا خداوند به هيچ كس ظلم نمى كند. وَ لايَظلِمُ رَبِّكَ اَحداً(527)
ج: گروهى بدون حساب به دوزخ مىروند
اينها همان مشركانى هستند كه با ديدن و شنيدن صدها آيه و دليل و معجزه دست از لجاجت خود برنداشتند، بنابراين در قيامت هم وضع آنان روشن است و نيازى به سؤال و جواب ندارند. لذا امام سجادعليه السّلام فرمود: اِنّ اهلَ الشِّركِ لاتُنصَبُ لَهُمُ المَوازِينُ(528) براى اهل شرك در قيامت ميزان بر پا نمى شود.
در حديث ديگرى امام رضاعليه السّلام از رسول خدا صلّى الله عليه وآله نقل مىفرمايد كه خداوند تمام بندگانش را به جز مشركان پاى ميزان حساب مىآورد.(529)
قرآن نيز به اين حقيقت اشاره كرده و مىفرمايد: فَلانُقيمُ لَهم يَومَ القِيامَةِ وَزناً(530) ما براى گروهى در قيامت ميزانى به پا نمى داريم، يعنى آنان وزن و ارزشى ندارند و يا كار خيرى انجام نداده اند و يا با اعمال خلاف خود كارهاى پسنديده خود را نابود نموده اند.
در بعضى روايات مىخوانيم: رهبر ظالم و فاجر و دروغگو و پيرمرد زناكار و ثروتمند بخيل و عالم حسود، بدون حساب به دوزخ مىروند.(531)
د: گروهى بدون حساب به بهشت مىروند
در حديث مفصّلى مىخوانيم كه گروهايى در قيامت بدون حساب به بهشت مىروند:
1 كسانى كه در انجام دستورات الهى و دورى از گناهان استقامت مىورزند.
2 كسانى كه از كنار برخوردهاى بد و نيش و نوش ديگران با بلندنظرى و عفو مىگذرند و اهل كينه و عقده و انتقام نيستند.
3 گروهى كه علاقه ها و پول خرج كردن هاى خود را جز در راه محبّت به خدا قرار نمى دهند و در كارهاى خودشان هدفى جز خدا ندارند.(532)
فانما علیک البلاغ و علینا الحساب
ان الینا ایابهم ـ ثم ان علینا حسابهم.
ان حسابهم الا علی ربی لو تشعرون
و کفی بالله حسیبا
وَوُضِعَ الْکتَابُ فَتَرَی الْمُجْرِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمَّا فِیهِ وَیقُولُونَ یا وَیلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْکتَابِ لَا یغَادِرُ صَغِیرَةً وَلَا کبِیرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا یظْلِمُ
یوْمَ تَجِدُ کلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ
هدایت شده از منبرک فاطمی
🌸🍃﷽🌸🍃
✋چند نکته در باره ازدواج
🔺 آرامش
https://eitaa.com/fatemi222/4413
🔺ملاک ازدواج
https://eitaa.com/fatemi222/4313
🔺احکام ازدواج
https://eitaa.com/fatemi222/3685
🔺زندگی پاک
https://eitaa.com/fatemi222/5691
🔺 ازدواج و روزی
https://eitaa.com/fatemi222/6000
🔺ازدواج و معنویت
https://eitaa.com/fatemi222/4412
🌸🍃﷽🍃🌸
#درمحضرامام باقر علیه السلام
🔻رابطهی گناه و ثواب🔻
امام باقر (ع) فرمودند:
⚡️ مَا أَحْسَنَ الْحَسَنَاتِ بَعْدَ السَّيِّئَاتِ،
⚡️ وَ مَا أَقْبَحَ السَّيِّئَاتِ بَعْدَ الْحَسَنَاتِ.
💢 چقدر كارهای نیک بعد از #گناهان زيباست،
💢 و چقدر #گناه كردن بعد از كارهای نیک، زشت و قبيح است.
📚 اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۴۵۸.
✨✨✨✨✨
#شرح_حدیث
✍ از این فرمایش امام باقر (ع) مشخّص میشه که #اعمال نیک و #اعمال زشت، از هم بيگانه نيستند، بلکه روی هم اثر میذارن.♻️
امام باقر (ع) در این روایت، این اثرگذاری رو مشخص میکنند.⇟
ابتدا میفرمایند:↶
⚡️ «مَا أَحْسَنَ الْحَسَنَاتِ بَعْدَ السَّيِّئَاتِ»
👌 چقدر زيباست كه اگر كسی، از روی غفلت و جهالت، دستش به #گناه آلوده شد، بلافاصله بعدش یه كارِ خوبی بكنه، و اثرِ اون کارِ زشتش رو از بین ببره.😊☺️
چون قرآن هم میفرماید که بعضی از #حسنات، اثر #گناهان رو از بین میبرند:
🕋 إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ (هود/۱۱۴)
💢 #حسنات، #گناهان و آثارِ آنها را از بین میبرند.
و بعد در ادامه، میفرمایند:↶
⚡️ «وَ مَا أَقْبَحَ السَّيِّئَاتِ بَعْدَ الْحَسَنَاتِ»
👌 چقدر زشته، كه اگر كسی یه كارِ خوبی انجام داد، بعدش یه #گناه ازش سر بزنه، و این کار خوبش رو خراب کنه.😔😟
❌خیلی از ماها، ثوابهامون رو تو کیسه سوراخ میریزم.❌
⛔️ ثواب میکنیم، ولی با گناه خرابش میکنیم:🔥🔥
✅ نماز میخونیم و اهل مسجد هم هستیم،
❌ ولی با پدر و مادر، یا زن و بچّه، یا دوست و آشنا، تندی و پرخاشگری میکنیم.. و همه رو به باد میدیم...
✅ هیات میریم و کلّی برا امام حسین گریه میکنیم،
❌ ولی تو خیابون به نامحرم نگاه میکنیم و همه رو به باد میدیم...
✅ قرآن میخونیم و از این طریق با خدا حرف میزنیم،
❌ ولی از اونور با نامحرم هم چت میکنیم، و همه ثوابِ قرآن خوندنمون رو به باد میدیم..
✅ تسبیح دستمون میگیریم و ذکر میگیم،
❌ ولی با همین زبان، غیبت میکنیم، تهمت میزنیم، آبروی دیگران رو میبریم، و دیگران رو نیش میزنیم...
✅ خمس و زکات میدیم،
❌ ولی تو کار و کاسبی، سرِ مردم رو کلاه میزاریم... تو اداره کم کاری میکنیم، و خودمون رو مدیون بیت المال میکنیم..
و....
❗️⚠️ مواظب باشیم ⚠️❗️
امام باقر (ع) میفرماید:
☝️ اگر از روی غفلت كار زشتی از تو سر زد، بعدش سریع یه كارِ خوب انجام بده...👌
☜ نزار گناهانت روی هم انباشته بشه و زیاد بشه...👌
⚠ وقتی هم که کار خوبی انجام دادی، مواظب باش که بعد از اون ديگه #گناه نكنی، و اون کار خوبت رو از بین نبری...🔕
--------------------------
🔰منبرک_فاطمی👇
🆔️ @fatemi222
7 . هشام بن عبدالملک: فرمانروایی اش 19 سال و 7 ماه طول کشید و در سال 125 ه . ق مرد .
مردی خشن، درشتخو و مال اندوز بود . بخل، ستمگری وبی عاطفگی از خصوصیاتش بود .
نسبت به امام باقر علیه السلام کینه عجیبی داشت . دوران او از نظر سیاسی، سخت ترین دوره بر امام باقر علیه السلام بود . تنهادر این دوره بود که امام به مرکز خلافت احضار می شد .
شیعیان نیز به شدت تحت فشار بودند; از جمله می توان به سرنوشت جابر بن یزید جعفی اشاره کرد، که به دستور امام برای در امان ماندن از شر عبدالملک، خود را به دیوانگی زد .
شهادت زید بن علی بن حسین علیهم السلام در این دوره واقع شد و امام باقر علیه السلام نیز در این دوره به شهادت رسید .
درباره اوضاع سیاسی عصر امام باقر علیه السلام کافی است، نگاهی به سیمای حاکمان وقت بیاندازیم .
1 . مروان بن حکم: مسعودی می نویسد: مؤمنان در عصر او، در خفا به سر می بردند و زندگی بر مردم مشقت بار شده بود . شیعیان در معرض خطر جدی بودند و خون و مالشان حرمت نداشت و به علی بن ابی طالب علیهما السلام آشکارا در محافل عمومی دشنام داده می شد .
او به شیوه معاویه، پسرش عبدالملک را ولیعهد کرد و بر اثر بیماری طاعون در سال 65 ه . ق در دمشق درگذشت .
2 . عبدالملک مروان: در سال 73 ه . ق بعد از پیروزی بر ابن زبیر، سلطنت کامل یافت . قبل از خلافت، خود را قرآن دوست معرفی می کرد، ولی بعد از خلافت، از مستبدترین خلفا شد .
وی شراب می نوشید و هنگام آغاز حکومت، خطاب به قرآن کریم گفت: این آخرین دیدار من با تو است
وی افرادی مثل حجاج بن یوسف ثقفی را بر مردم وشیعیان مسلط کرد . وی می گفت: به خدا سوگند از این پس هر کس مرا به تقوا دعوت کند، گردنش را قطع خواهم کرد . (6) وی در سال 86 ه . ق مرد .
3 . ولید بن عبدالملک: وی باعیش و نوش بزرگ شد و فردی ستمگر وجبار بود . هرچند در روزگار او مرزهای جغرافیایی اسلام گسترش یافت و اندلس، خوارزم، سمرقند، کابل، طوس و ... فتح شد; (8) ولی عناصر خونخواری مثل حجاج در حکومت او صاحب قدرت بودند و در فاصله 20 ساله ای که او بر سر قدرت بود، کسانی که با شکنجه در حکومت او کشته شدند، صد وبیست هزار نفر برآورد شده است . (9)
در همین دوره افرادی مثل سعید بن جبیر به جرم طرفداری از اهل بیت علیهم السلام شهید شد . و امام سجاد علیه السلام به واسطه سمی که ولید دستور داده بود، به شهادت رسید وبا شهادت حضرت سجاد علیه السلام، امامت به حضرت باقر علیه السلام منتقل شد . ولید در سن 43 سالگی، در سال 96 ه . ق در دمشق مرد .
4 . سلیمان بن عبدالملک: ابتدا از حاکمیت خدا و رضایت او سخن می راند، ولی در عمل مثل گذشتگان خود بود . تجمل و ریخت و پاش به گونه ای در دوره او رواج یافت که هر طبقه ای از مردم، با لباس مخصوص، به حضور او می رسیدند . در پرخوری وشکمبارگی بی نظیر بود .
در عصر وی، امر امامت پنهان بود وشرایط اجازه نمی داد که شیعیان با امام خود - باقر العلوم علیه السلام - ارتباط علنی داشته باشند . آنان به شدت تحت فشار بودند .
یعقوبی می نویسد: عمر بن عبدالعزیز نامه ای به امام باقر علیه السلام نوشت تا او را بیازماید . امام به او پاسخ داد . و چون عمر بن عبدالعزیز قبلا مشاور سلیمان بن عبدالمک بود و از مکاتبات او خبر داشت، فهمید که جواب امام به او با جوابش به سلیمان متفاوت است . لذا دستور داد نامه امام به سلیمان را پیدا کنند و بیاورند . وقتی نامه را آوردند، دید از هشدارهای امام علیه السلام در نامه به سلیمان خبری نیست، بلکه امام علیه السلام او را مدح کرده است .
عمر بن عبدالعزیز به کارگزار خود در مدینه نوشت: محمد بن علی را احضار کن و از این تفاوت در جواب بپرس . وقتی از امام باقر علیه السلام از راز تفاوت در جواب نامه ها پرسیدند، فرمود: سلیمان فردی جبار و زورگو بود و من ناگزیر بودم در نامه ام همان گونه سخن بگویم که مردم مجبورند با جباران سخن بگویند، ولی سرور تو می خواهد به شیوه ای غیر از روش جباران عمل کند و اقداماتی در جهت کاستن از ظلم و جباریت برداشته است، لذا به گونه ای با او سخن گفتم که مناسب وضع اوست .
5 . عمر بن عبدالعزیز: در سال 99 ه . ق به خلافت رسید، گامهایی در کاستن از فشارهای سیاسی، اجتماعی بر شیعیان برداشت، فدک را به اهل بیت برگرداند، به موعظه های امام باقر علیه السلام توجه می کرد و رسم دشنام دادن به علی علیه السلام را برانداخت . با این همه، غاصب جایگاه امامت بود . حضرت باقر علیه السلام در حق او می فرمود: این جوان روزی به فرمانروایی می رسد و روش عادلانه از خود آشکار می سازد، چهار سال زندگی می کند و سپس مرگش فرا می رسد . زمینیان بر او می گریند و آسمانیان نفرینش می کنند .
ابوبصیر می گوید: پرسیدم: مگر نفرمودید که عدل پیشه می کند؟ فرمود: آری! ولی بر جایگاهی که از آن ما و شایسته ما است تکیه می زند، در حالی که هرگز حقی ندارد . بلی! او در جایگاهی که غصب می کند به اظهار عدل می پردازد .
6 . یزید بن عبدالملک: با مرگ مشکوک عمر بن عبدالعزیز در سال 101 ه . ق، یزید بن عبدالملک، جوان 25 ساله، خلیفه شد وتا سال 105 ه . ق خلافت کرد . در این دوره شدیدترین روشها را علیه شیعه به کار بردند و کینه ها را نسبت به علی علیه السلام وخاندان او آشکار ساختند . وی از کینه توزان علیه امام باقر علیه السلام بود .
شیوه های مبارزاتی امام باقر علیه السلام
در چنین فضایی امام باقر علیه السلام برای احیای ارزشهای دینی و انجام وظیفه پاسداری از ارزشها، وبه تناسب موقعیت، از راهها و شیوه های زیر بهره جست:
👇👇👇
الف) تقیه
میزان اهتمام حضرت باقر علیه السلام به تقیه چنان بود که می فرمود: «التقیة من دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له;
تقیه از دین من و دین پدران من است . و کسی که تقیه ندارد، ایمان ندارد .» این امر به دلایل متعددی مانند: حفظ جان نیروهای خودی، حفظ توان اقتصادی خودیها، اجرای برنامه های مهم تر، حفظ ارزشها و ... صورت می گرفت و امام با رعایت این اصل، رکت سری خود در تداوم وظیفه امامت را طی می کرد
نقل است که حمران نزد امام باقر علیه السلام آمد و گفت: علی بن ابیطالب و حسن و حسین علیهم السلام تا مرز شهادت و کشته شدن پیش رفتند، نظر شما چیست؟ حضرت فرمودند: «یا حمران! ان الله تبارک و تعالی قد کان قدر ذلک علیهم و قضاه و امضاه و حتمه ثم اجراه فبتقدم علم ذلک الیهم من رسول الله صلی الله علیه و آله قام علی و الحسن و الحسین و بعلم صمت من صمت منا;
ای حمران! خداوند پاک و بلند مرتبه، آن برنامه را بر آنان تقدیر و طرح ریزی و امضاء وحتمی نمود و سپس آن را اجرا کرد . پس با مقدم شدن علم آن به سوی آنان از جانب رسول خدا صلی الله علیه و آله، علی و حسن و حسین علیهم السلام قیام کردند . و هر کس از ما سکوت کرد، از روی علم بود .»
ب) ترسیم وظایف حاکم اسلامی
امام می کوشید با تبیین وظایف حاکمان، نوک تیز انتقاد خود را متوجه حاکمان وقت سازد و عدم مشروعیت اقدامات آنان را گوشزد کند . مثلا می فرمود: «بنی الاسلام علی خمسة اشیاء: علی الصلاة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایة، اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه، ولایت .»
زراره پرسید: کدام افضل است؟ فرمود: «الولایة افضل لانها مفتاحهن و الوالی هو الدلیل علیهن; ولایت برتر است; چون کلید آنهاست و والی (امام) راهنمایی کننده برآنهاست .»
ج) نهی از همکاری با حکومت طاغوت
امام همواره مؤمنان را از همکاری با حکومت طاغوت نهی می کرد و به هر طریق ممکن، این پیام خود را به گوش امت می رساند .
عقبة بن بشیر اسدی می گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: من در میان قوم خود از حسبی عالی برخوردار بودم . قوم من در گذشته عریف (معاون و کارگزار) داشتند که جان سپرد . مردم تصمیم گرفتند که مرا به جای او به ریاست بگمارند، نظر شما چیست؟ آن حضرت فرمود: «فان کنت تکره الجنة و تبغضها فتعرف علی قومک و یاخذ سلطان جابر بامرء مسلم لسفک دمه فتشرکهم فی دمه و عسی لا تنال من دنیاهم شیئا; اگر از بهشت بدت می آید و از آن ناخشنودی، کارگزار قوم خود شو; زیرا چه بسا سلطان ستمگری، مسلمانی را می گیرد تا خونش را بریزد و تو [که گوشه ای از کار آن سلطان را بر عهده گرفته ای] شریک آنان در خون او خواهی بود، در حالی که ممکن است از دنیای آنها بهره ای نبری .»
و زمانی که فردی گفت: از زمان حجاج تا حالا والی بوده ام، آیا راهی برای توبه هست؟ امام سکوت کرد وبعد از تکرار سؤال، فرمود: «لا، حتی تؤدی الی کل ذی حق حقه; نه، مگر اینکه حق هر صاحب حقی را ادا کنی .»
یکی از شیعیان به نام عبدالغفار بن قاسم می گوید: به امام باقر علیه السلام گفتم: نظرتان در نزدیک شدن من به سلطان و رفت و آمد به دربار چیست؟ فرمود: این کار را برای تو صلاح نمی دانم . گفتم: گاهی به شام می روم و بر ابراهیم بن ولید وارد می شوم . فرمود: «ای عبدالغفار! رفت و آمد تو نزد سلطان سه پیامد منفی دارد: محبت دنیا در دلت راه می یابد، مرگ را فراموش می کنی، و نسبت به آنچه خدا قسمت تو کرده ناراضی می شوی .»
عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! من عیالوارم و هدفم از رفتن به آنجا، انجام تجارت است . فرمود: «ای بنده خدا! من نمی خواهم تو را به ترک دنیا دعوت کنم، بلکه می خواهم گناهان را ترک کنی . ترک دنیا فضیلت است، اما ترک گناه فریضه و واجب است و تو در شرایطی هستی که به انجام واجبات نیازمندتری تا کسب فضائل .»
زمانی هم که مردم برای تبریک گفتن به والی جدید مدینه، به خانه اش می رفتند، فرمود: خانه والی، دری از درهای آتش است .
همچنین آن حضرت فرمود: «انما عقر الناقة رجل واحد فلما رضوا اصابهم العذاب; فاذا ظهر امام عادل فمن رضی بحکمه و اعانه علی عدله فهو ولیه و اذا ظهر امام جور فمن رضی بحکمه و اعانه علی جوره، فهو ولیه;
ناقه [صالح] را یک نفر پی کرد، ولی چون توده مردم به آن راضی شدند، عذاب به همه آنها رسید; پس هرگاه امام عادلی ظاهر گشت، هر کس راضی به حکم او باشد، و او را در عدلش یاری کند، یاور او خواهد بود . زمانی که امام ستمگری ظاهر شود هر کس به حکم او راضی باشد، و او را بر ستمکاریش یاری کند، یاور او خواهد بود .»
در جای دیگری آن حضرت می فرمودند:
«قال الله عز و جل: لاعذبن کل رعیة فی الاسلام دانت بولایة کل امام جائر لیس من الله و ان کانت الرعیة فی اعمالها برة تقیة و لاعفون عن کل رعیة فی الاسلام دانت بولایة امام عادل من الله و ان کانت الرعیة فی اعمالها ظالمة مسیئة;
خداوند عزیز و جلیل فرموده است: هر کسی را که در اسلام به ولایت پیشوای ستمگری که از جانب خدا نیست - گردن نهند، عذاب خواهم کرد; هرچند آن فرد در کارهای خویش نیک و پرهیزکار باشد . و از هر کسی که در قلمرو اسلام به حاکمیت هر امام عادلی - که از جانب خداست - تن دهد قطعا درمی گذرم; هر چند آن فرد در کارهای خویش ستمکار و بدکار باشد .»
د) مبارزه رو در رو
امام باقر علیه السلام از یک سو قیامهای ضد حکومتی مانند قیام زید، مختار، کمیت و ... را تایید می کرد و از سوی دیگر، در موقعیتهای مناسب، خود با خلفا به رویارویی جدی می پرداخت .
آن حضرت می فرمود: «من مشی الی سلطان جائر فامره بتقوی الله و خوفه و وعظه کان له مثل اجر الثقلین من الجن و الانس و مثل اعمالهم; (35) هر کس به سوی سلطان ستمگری برود، و او را به تقوای الهی فرمان دهد، و او را بترساند و موعظه کند، مانند پاداش جن و انس ومانند اعمال آنان را خواهد داشت .»
همچنین آن حضرت مشروعیت حاکمان جور را زیر سؤال می برد و راه را بر قیام علیه آنان هموار می ساخت . امام علیه السلام می فرماید: «ان ائمة الجور و اتباعهم لمعزولون عن دین الله; پیشوایان ستمگر و پیروان آنها از دین خدا برکنار شده اند .»
درباره برخورد امام باقر علیه السلام با خلفا و مبارزه علنی آن حضرت، به نقل مطلبی از امام صادق علیه السلام بسنده می کنیم .
امام صادق علیه السلام می فرماید: در یکی از سالها که هشام بن عبدالملک برای انجام مراسم حج به مکه آمده بود، امام باقر علیه السلام هم در مکه بود . امام برای مردم سخنرانی کرد و فرمود: «سپاس خدایی را که محمد صلی الله علیه و آله را به پیامبری مبعوث کرد و ما را به وسیله او کرامت بخشید . ما برگزیدگان خدا بر خلق اوییم و انتخاب شده از میان بندگان وی هستیم . ما خلفای الهی هستیم; پس آن کسی که از ما پیروی کند، سعادتمند است و کسی که ما را دشمن بدارد، شقی خواهد بود .»
این سخنان به گوش هشام رسید ... وقتی به مدینه برگشتیم، به وسیله نامه ای از کارگزارش در مدینه خواست امام علیه السلام را به دمشق بفرستد . وقتی وارد شدیم، سه روز اجازه ورود نداد . روز چهارم وقتی در آستانه ورود قرار داشتیم، هشام - که نفرین خدا بر او باد - به اطرافیانش دستور داد، پس از او هر یک به امام باقر علیه السلام ناسزا بگویند و سرزنش کنند . امام باقر علیه السلام وارد شد و بدون آنکه توجه خاصی به هشام کند، در جمله ای کلی به اهل مجلس گفت: «السلام علیکم » ، و بدون اجازه گرفتن از هشام، در جایی مناسب بر زمین نشست ... .
هشام گفت: ای محمد بن علی! همواره یک نفر از شما خاندان، وحدت مسلمانان را می شکند و مردم را به سوی خود فرا می خواند و از روی سفاهت و جهل گمان می کند امام است! !
هشام شروع به سرزنش کرد و بعد از وی، یکایک اهل مجلس سخنان توهین آمیزی گفتند . امام باقر علیه السلام ایستاد و فرمود: «ای مردم! به کدام سو می روید و شما را به کجا می برند؟ خدا [نسل] اول شما را به وسیله ما خاندان هدایت کرد وآیندگان شما هم به وسیله ما راه می یابند . اگر شما پادشاهی زودگذر دنیا را دارید، ما در آینده فرمانروایی خواهیم داشت . پس از فرمانروایی ما هیچ حاکمیت و پادشاهی نیست، زیرا ما اهل فرجامیم و خدا فرموده است: «والعاقبة للمتقین » .
در پی این سخنان، به دستور هشام، امام را به زندان بردند، ولی در آنجا همگان دلبسته امام شدند و بعد از شکایت زندانیان از این وضع، هشام دستور داد امام باقر علیه السلام و فرزندش امام صادق علیه السلام را نزد وی ببرند .
وقتی وارد شدند، هشام و اطرافیانش مشغول تیراندازی بودند . هشام گفت: ای محمد! تو هم با بزرگان قوم من وارد مسابقه شو و تیراندازی کن . امام باقر علیه السلام فرمودند: از من گذشته است، اگر صلاح بدانی معاف باشم . هشام گفت: به حق کسی که ما را با دینش عزت داد و محمد را مبعوث کرد، تو را معاف نمی کنم . امام کمان وتیر را گرفت و نه تیر را پشت سر هم به هدف زد که هر یک در وسط تیر قبلی قرار گرفت و به هدف خورد . هشام گفت هرگز همانند کار تو را ندیده بودم و گمان نمی کنم کسی در روی زمین اینگونه تیراندازی کند . امام فرمود: ما کمالات و حقایق دین را به ارث می بریم; همان دین کاملی که خداوند فرمود: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»
با شنیدن این سخنان، چهره هشام دگرگون شد و سؤالات و اشکالهای متعددی را مطرح کرد و امام علیه السلام پاسخ داد .
تکلیف بزرگ
درباره اوضاع سیاسی عصر امام باقر علیه السلام کافی است، نگاهی به سیمای حاکمان وقت بیاندازیم . 1 . م
مبارزات امام باقر علیه السلام
منتظر:
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۱۸
موضوع: #احکام_عبادی_اعمال_روز_عید_قربان
مناسبت: شب عید سعید قربان
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید سعید قربان
در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: یُغْفَرُ لِصَاحِبِ الْأُضْحِیَّةِ عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِها. با ریختن اوّلین قطره خون قربانى [به زمین] صاحب قربانى آمرزیده مىشود. (من لا یحضره الفقیه ج2،ص 214)
یکی از شبهای با برکتی که احیای آن سفارش شده، شب عید قربان است و در این شب مخصوصا زیارت حضرت سید الشهداء علیه السلام بسیار سفارش شده است؛ و فردا که روز عید قربان است یکی از چهار عید بزرگ مسلمین است و اعمالی دارد که به چند مورد اشاره می شود:
1. غسل روز عید قربان که وقت آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت کند. البته به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای نمی توان با غسل روز عید قربان نماز بخواند. (1)
2. نماز عید خواندن که مانند نماز عید فطر است.
3. خواندن دعای ندبه.
4. قربانی نمودن؛ که بسیار سفارش شده و این عمل اختصاص به حاجیانی که حج بجا آورده اند، ندارد بلکه برای هر کسی که توانایی مالی دارد مستحب است؛ البته می توان قربانی را به صورت شراکتی انجام داد مثلا افرادی که توانایی ندارند به تنهایی قربانی کنند می توانند به صورت گروهی عمل کنند ؛ در مورد مصرف گوشت قربانی حضرت امام سجاد و امام باقر علیهما السلام اینگونه عمل میکردند که یک سوم را به همسایهها و یک سوم را به مستمندان میدادند و یک سوم را برای خودشان نگه میداشتند. (2)
نکته: در دو روز سال روزه گرفتن حرام است روز عید فطر و عید قربان. (3)
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام، فاضل، صافی، بهجت: با غسل عید قربان نمی شود نماز خواند. سیستانی، زنجانی، وحید، مکارم، نوری: با غسل عید قربان می شود نماز خواند. (رساله مراجع تقلید م 389 و391 و 644 و 646)
(2) (مفاتیح الجنان ؛ مفاتیح نوین)
(3) (رساله مراجع تقلید م 1739)
@AhkameHarameRazavi
سلام
✍بیست نکته در اهمیت ولایتمداری
https://eitaa.com/fatemi222/4728
✋رسانه باشیم و شریک در ثواب با انتشار آن 🙏
🌹مباحثی در رابطه با عید غدیر
https://eitaa.com/fatemi222/6163
https://eitaa.com/fatemi222/6172
https://eitaa.com/fatemi222/6174
https://eitaa.com/fatemi222/6181
https://eitaa.com/fatemi222/6183
https://eitaa.com/fatemi222/6156
https://eitaa.com/fatemi222/6148
کتاب الغدیر
https://eitaa.com/fatemi222/6145
علامت مردود شدن
https://eitaa.com/fatemi222/4924
غدیر در قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/3832
۲_پیام دوم #غدیر استمرار حکومت اسلامی است.
https://eitaa.com/fatemi222/3821
🔰مبحث #سوم
عظمت غدیر
در آیات و تاریخ
https://eitaa.com/fatemi222/3831
بحث اول
بحث اول پیامهای غدیر ست.
۱_پبام شایسته سالاری
یعنی فردی که بیشترین فضیلت را دارد باید سالار باشد.
چه فردی از حضرت علی علیه السلام شایسته تر؟
https://eitaa.com/fatemi222/3806
👆
۲_پیام دوم #غدیر استمرار حکومت اسلامی است.
https://eitaa.com/fatemi222/3821
که در اینجا مطرح میشود این است که چرا غدیر مظلوم شد؟
چرا بعضی ها مردود شدند؟
دلیل اختلافات چیست؟
چرا جمعیت شیعه کم است؟
https://eitaa.com/fatemi222/3848
عدم پذیرش ولایت
https://eitaa.com/fatemi222/3854
اکثریت در غدیر
https://eitaa.com/fatemi222/3853
خواص در غدیر
https://eitaa.com/fatemi222/3852
غدیر وامروز
https://eitaa.com/fatemi222/3851
غدیر وشادمانی
https://eitaa.com/fatemi222/3839
مناسبتهای غدیر
https://eitaa.com/fatemi222/3837
آروزی امینی
https://eitaa.com/fatemi222/3838
شیون ابلیس
https://eitaa.com/fatemi222/3830
غدیر و سیاست
https://eitaa.com/fatemi222/3824
https://eitaa.com/fatemi222/3823
https://eitaa.com/fatemi222/3805
مباحث غدیری👆
تکلیف بزرگ
🌹مباحثی در رابطه با عید غدیر https://eitaa.com/fatemi222/6163 https://eitaa.com/fatemi222/6172 https
اگه یه بزرگوار اصلاح کنه و زیباسازی و گذاشتن تیتر جهت هر لینک براساس مطلب و مجدد برام بفرسته جهت نشر🙏
🔰گزارش روز
🌹چگونه در عید غدیر یک کار خیر انجام دهیم؟
همزمان با عید بزرگ مسلمانان جهان «عید غدیر» شور و شعفی برای بزرگداشت این روز فرخنده در جوامع اسلامی شکل گرفته است. علاوه بر جوشش عید غدیر در فضای رسانهای شاهد هستیم که پویشهای مختلفی در بین عامه مردم بخصوص جوانان، نوجوانان و کودکان در سراسر کشور نیز شکل گرفته است که به منظو الگوگیری به برخی از آنها اشاره میکنیم.
1️⃣ گستراندن سفره اطعام:
برخی از مردم پویشهایی برای اطعام در عید غدیر اقدام میکنند و این حدیث از امام صادق(ع) نیز درباره سنت حسنه اطعام و اهمیت آن را سرلوحه کار خود قرار دادهاند: غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در رأس آنها خود ائمه معصومین(ع)» و یک میلیون شهید «در رأس آنها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار، ج ۶، ص ۳۰۳)
2️⃣ از تعداد اندک شروع کنید:
اگر به دنبال این هستید که عید غدیر را با مهمانی و سفرههای تجملاتی آغاز کنید اصلا این کار را نکنید، در سالهای ابتدایی باید با هزینههای سبک و سفرههای کوچک آغاز کنید، به همین دلیل در این پویشها تأکید میشود که؛ چند خانواده دسته جمعی اطعام کنند، اطعام را از تعداد اندک شروع کنید، اصلا به دنبال سفرههای بزرگ و تعداد مهمانان زیاد نباشند و اطعام چند دوست و همسایه با شیرینی، شربت و پذیرایی مختصر و یا حتی اهدای اسباببازی به کودکان شروع کنید.
3️⃣ کار خیر را آغاز کنید:
تلاش کنید که کارهای خیر خود را از روز غدیر شروع کنید تا با آغاز آن در هر سال خاطره خوش غدیر برای خود و خانوادههایتان تکرار شود، اگر مشاهده میکنید که زوج جوانی در این روز مراسم عروسی دارند حتما در جشن آنها حتی با تبریک تلفنی، پیامک و یا هدیه آنها را شادمان کنید. در این روز بهترین هدایا را برای فرزندان، نیازمندان محل، افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد، عیادت بیماران و نهادهای خیریه تهیه کنید.
4️⃣ مطالعه غدیر مهم است:
آنچه تا کنون در مورد غدیر شنیدهایم و به آن عمل کردهایم بسیار اندک و ضعیف بوده است و فقط این را میدانیم که باید در عید غدیر از سادات هدیه بگیریم! و از غطبه غدیر و فلسفه غدیر کمتر اطلاع و آگاهی داریم؛ البته با مطالعه خطبه غدیر هم خودمان اهمیت این روز را درک کنیم، هم از طریق شبکههای اجتماعی و چاپ پوستر به دیگران خوب معرفی کنیم.
🔸️نکته پایانی: عید غدیر محل اختلاف و تفرقه و شکاف نیست، محل پیوستن وحدت و یکی شدن است و از هرگونه حرکتی که «عیدالله الاکبر»، «یوم العهد المعهود» را خدشهدار میکند باید خودداری شود زیر دشمن همواره به دنبال اختلاف و تفرقه است. همانگونه مقام معظم رهبری تأکید دارند که مسئله امامت و مسئله ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا «زنده نگهداشتن اسلام است» ما مسلمانان اعم شیعه و هم اهل تسنن باید برای زنده نگه داشتن اسلام به ترویج و زنده نگه داشتن غدیر همت داشته باشیم، تا انشاءالله از نور وجود امامت بهرهمند شویم.
🌿
🌹🌿