فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپانه
بی خیال شلوغی های این دنیا ...
🆔 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام حسين عليه السلام :
لايَحِلُّ لِعَينٍ مُؤمِنَةٍ تَرَى اللّه َ يُعصى فَتَطرِفَ حَتّى تَغَيِّرَهُ
بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى شود و چشم خود را فرو بندد ، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد .
الأمالى ، طوسى ، ص 55
#نشرباشما
🆔 @fatemi222
#تلنگر
در شهری که چراغهایش خاموش است...
تو اندازه توانت روشن باش😌
گاهی جلوى پاى خود را روشن کن و
گاهی جلوى پاى دیگرى را
فقط خاموش نباش
فقط #بی_تفاوت نباش🍃
♻️ شش پاسخ به شش اشکال مخالفان نهی از منکر
🔰 معمولا کسانی که حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، یکی از این موارد را در جواب شما خواهند گفت:
1️⃣ میگویند: «موسی به دین خود، عیسی به دین خود».
⬅️ پاسخ: البته ما اگر بخواهیم طبق دین خودمان رفتار کنیم، که «امر به معروف و نهی از منکر» را واجب کرده، میبایست به شما تذکر بدهیم. اما شما می گویید کسی نباید دیگران را نسبت به کارهای دینیاش امر و نهی کند، درحالی که خودتان این کار را میکنید. شما میگویید «نهی از منکر» دخالت در کار دیگران است و کار درستی نیست، اما همین الان دارید ما را از تذکر دادن، نهی میکنید و در کار ما دخالت میکنید!
🔹شاید برخی در جواب ما بگویند: «شما زمانی حق دارید به ما تذکر بدهید که ضرری به شما برسد، وگرنه این کار شما، دخالت در مسائل شخصی است. از بی حجابی ما ضرری به شما نمیرسد».
🔹در جواب باید گفت: حتما بیحجابی شما که باعث تحریک دیگران میشود، برای بسیاری افراد جامعه ضرر دارد از جمله فروپاشی خانواده. جدا از این ضررهای اجتماعی که حتی در نتایج تحقیقات دانشمندان غربی هم آمده، باید گفت که نهی از منکر، دستور خدایی است که خالق ما و شماست، اما شما معتقدید که خدا، دستور خوبی نداده و در این مورد با خداوند، اختلاف نظر دارید! اما شما طبق تفکر خودتان رفتار نمی کنید.
2️⃣ میگویند: «مگر دین اجباری است؟ لا اکراه فی الدین».
⬅️ پاسخ: این حرف، در مورد اصل پذیرش دین است. یعنی هیچکس را حتی با زور اسلحه، نمیتوان اجبار کرد که به دینی که ما اعتقاد داریم، ایمان بیاورد. ایمان، اعتقاد درونیِ فرد است که با اختیار خودش حاصل میشود. در غیر این صورت، او میتواند در ظاهر بگوید «ایمان آوردم»، ولی واقعا ایمان نیاورد. اگر «لا اکراه فی الدین» به این معنا باشد، پس فلسفه امر و نهی و واجب و حرام الهی چیست؟
🔹قوانین بشری هم همینطور است، شما میتوانید به کشوری، وارد نشوید، اما اگر وارد شدید، مجبورید قوانین آن را رعایت کنید.
3️⃣ میگویند: «چرا به اختلاسها و دزدیها اعتراض نمیکنید».
⬅️ پاسخ: دزدی و اختلاس منکر است، بیحجابی و عریانی هم منکر است. اما بستر تحقق بیحجابی، فضای علنی و بستر تحقق اختلاس و دزدی، محیط پنهان است. کسی علنی و آشکار و با اعلان عمومی اختلاس نمیکند. بله اگر همزمان اختلاس و کشف حجاب رخ دهد و شما اطلاع داشته باشید اما فقط به کشفحجاب اعتراض کنید، اشکال شما وارد است. مضافا که ممکن است عدهای به صورت تخصصی به اختلاسها و حفرههای قانونی این منکر اعتراض کنند و عدهای به کشفحجاب، آیا اقدام هر کدام مانع اقدام دیگری خواهد شد؟!
4️⃣ میگویند: «این بیحجابی ما، در واقع اعتراض است، اعتراض به اختلاسها و بیعدالتیها».
⬅️ پاسخ: کسی که اختلاس کرده یا عدالت را رعایت نمیکند، یک کار ضددینی و خلاف اسلام انجام داده. آیا اسلام گفته بود برود دزدی و اختلاس کنید؟ اگر شما هم دستور دینی حجاب را کنار بگذارید، شبیه او شدهاید و در همان مسیر حرکت کردهاید. آیا این اعتراض است یا همراهی؟! مثل این است که من در اعتراض به کسی که مواد مخدر مصرف میکند، بگویم چون او مواد مخدر مصرف میکند، من هم در اعتراض به او سیگار میکشم!
5️⃣ میگویند: «در شرایطی که وضعیت اقتصاد و گرانی، اینچنین است، شما نمی توانید به بی حجابی، اعتراض کنید. فقر، دینی باقی نمیگذارد. هر وقت وضعیت اقتصاد خوب شد، ما هم حجاب را رعایت میکنیم».
⬅️ پاسخ: اولا که معمولا هر چه به مناطق مرفهتر در شهرها نزدیک میشویم، روند کشف حجاب و عریانی بیشتر میشود. پس فقر، علت اصلی این منکر دینی و قانونی نیست. علاوه بر این، ریشه فقر در بخشی از جامعه، بیدینی بخش دیگر آن است. منکراتی مثل کم فروشی، کم کاری، خیانت، دست درازی به بیتالمال، اختلاس و سیاستهایی که به تقویت سرمایهداری زالو صفتانه میانجامد، از مصادیق بیدینی است نه دینداری.
6️⃣ میگویند: «دیگر فایده ای ندارد، شما نمیتوانید وضعیت حجاب را به حالت سابق برگردانید».
⬅️ پاسخ: این نگاه محصول این نظریه است که اکثریت جامعه به ویژه خانمها با مسالهای به نام حجاب مخالفند. درحالی که در طول ماههای گذشته مشخص شد که اکثر بانوان با سیاست کشف حجاب همراه نیستند. بعد از غائله زن، زندگی، آزادی با اینکه تصور برخی سردمداران این جریان کشف حجاب اکثریت خانمهای جامعه بود، اما شاهد بودیم که این اتفاق برعکس افتاد. خصوصا بعد از اینکه مشخص شد که نزاع بر سر کشف حجاب سر نیست و انتهای این مسیر برهنگی، عریانی و از بین رفتن نهاد خانواده است. اینکه وضعیت حجاب به حالت قبل بر میگردد یا نه، وظیفه ما نیست، ما وظیفه داریم در کنار مطالبه اقدام قانونی بازدارنده از سوی نهادهای مسئول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر زبانی را اجرا کنیم.
🧊امربه معروف ونهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
May 11
❇️ #برکات_انجام امر به معروف و نهی از منکر
ثواب بسیار زیاد داره #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر عزیزان
✅ در نهج البلاغه بخوانید امیرالمومنین
می فرماید:
*تمام اعمال خوب رو در یک طرف ترازو فرض کن بگذارید، تمام اعمال خوب!
در یک کفه دیگر ترازو《امر به معروف و نهی از منکر》بگذارید
وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ الله
*حتی جهاد در راه خدا رو هم بذارید تو این کَفه ترازو، جهادی که بسیار اَجر زیادی داره
*همه اعمال خوب جِن و اِنس
*اعمال خوب گذشتگان و آیندگان
*اعمال خوب از مستحبات و واجبات، اِطلاق داره 👇
🔻وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا (همه اعمال حَسَنه رو بذار تو یه کَفه ترازو)
🔺عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ (اینم بذار تو یه کفه ترازو)
👈 ثواب و اَجرش اصلاً قابل مقایسه نیست!
🤔 کدوم بیشتره؟ می فرماید:
هیچ نیست این ها
إِلَّا کَنَفْثَةٍ (مگر مثل یک قطره آبِ دهان)
فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ (در یک دریای عمیق!)
✓ چقدر جامعه رو #اصلاح می کنه؛
✓ چقدر اَجر و #ثواب و مُزدش نسبت به بقیه #واجبات و #مستحبات بیشتر هست!
⏪ یک چنین اَجری، یک چنین ثوابی رو کی از دست میده؟ کدوم آدم عاقلی؟!
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
هدایت شده از تکلیف بزرگ
❇️ #برکات_انجام امر به معروف و نهی از منکر
ثواب بسیار زیاد داره #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر عزیزان
✅ در نهج البلاغه بخوانید امیرالمومنین
می فرماید:
*تمام اعمال خوب رو در یک طرف ترازو فرض کن بگذارید، تمام اعمال خوب!
در یک کفه دیگر ترازو《امر به معروف و نهی از منکر》بگذارید
وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ الله
*حتی جهاد در راه خدا رو هم بذارید تو این کَفه ترازو، جهادی که بسیار اَجر زیادی داره
*همه اعمال خوب جِن و اِنس
*اعمال خوب گذشتگان و آیندگان
*اعمال خوب از مستحبات و واجبات، اِطلاق داره 👇
🔻وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا (همه اعمال حَسَنه رو بذار تو یه کَفه ترازو)
🔺عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ (اینم بذار تو یه کفه ترازو)
👈 ثواب و اَجرش اصلاً قابل مقایسه نیست!
🤔 کدوم بیشتره؟ می فرماید:
هیچ نیست این ها
إِلَّا کَنَفْثَةٍ (مگر مثل یک قطره آبِ دهان)
فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ (در یک دریای عمیق!)
✓ چقدر جامعه رو #اصلاح می کنه؛
✓ چقدر اَجر و #ثواب و مُزدش نسبت به بقیه #واجبات و #مستحبات بیشتر هست!
⏪ یک چنین اَجری، یک چنین ثوابی رو کی از دست میده؟ کدوم آدم عاقلی؟!
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
وَقَالَ لِفِتْيَانِهِ اجْعَلُوا بِضَاعَتَهُمْ فِي رِحَالِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَعْرِفُونَهَا إِذَا انقَلَبُوا إِلَىٰ أَهْلِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ يوسف - 62
(سپس) به کارگزاران خود گفت: «آنچه را بعنوان قیمت پرداختهاند، در بارهایشان بگذارید! شاید پس از بازگشت به خانواده خویش، آن را بشناسند؛ و شاید برگردند!» يوسف - 62
نکات:
حضرت یوسف که در آیات قبل از او با تعابیرى چون؛ «صادق، محسن، مخلص» یاد شده، یقیناً بیت المال را به پدر وبرادران خود نمىبخشد و ممکن است که پول غلّه را از سهم و ملک شخصى خود داده باشد.
پول را برگرداند تا بىپولى، مانع سفر دوم آنها نشود. «لعلّهم یرجعون» علاوه بر آنکه برگرداندن پول، نشانه صمیمیّت و نداشتن سوءقصد از اصرار برآوردن برادر است و مخفیانه در بین کالا گذاردن نشانه بىمنّت بودن وحفظ از دستبرد سارقین است.
یوسف که دیروز برده و خدمتکار بود، امروز غلام و خدمتکار دارد. «لفتیانه» اما در هنگام ملاقات برادران، نه انتقام گرفت و نه گلایهاى نمود و نه کینهاى داشت. بلکه با برگرداندن سرمایه آنان، به آنها توجّه داد که من شما را دوست مىدارم.
پیام ها:
1- مدیر و رهبر لایق باید طرحهایش ابتکارى باشد. «اجعلوا»
2- بدىها را با خوبى جبران کنید.«اجعلوا بضاعتهم»
3- صله رحم، یعنى کمک نمودن، نه معامله کردن. «اجعلوا بضاعتهم»
4- پول گرفتن در زمان نیاز از پدر پیر و برادران، با کرامت نفس سازگار نیست. «اِجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»
5 - یوسف، کار گذاردن بضاعت برادران را بر عهده چند نفر گذاشت تا هر گونه زمینه را براى اتهام مسدود کند و بردهاى سوء استفاده نکند که مبلغ را براى خود بردارد و بگوید در رحال مسافران گذاشتم. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»*
6- کمک به دیگران را حتّى الامکان مخفیانه انجام دهید. «فى رحالهم»*
7- نه انتقام و نه کینه، بلکه هدیهدادن براى ارتباط بعدى. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم... لعلّهم یرجعون»
8 - براى بازیافتن انسانها، باید از پول گذشت. «اجعلوا بضاعتهم... لعلّهم یرجعون»
9- خوبى کردن بهترین وسیله جذب افراد است. «اجعلوا بضاعتهم... یرجعون»*
10- مسئولان، کارگزاران خود را نسبت به برنامهها و طرحها کاملاً توجیه کنند تا مدیران موفقى باشند. (یوسف به همه فهماند که هدف این کار، بازگشت این کاروان است) «لعلّهم یرجعون»*
11- در طرحها و برنامهها، یقین صددرصد به عملى شدن آن لازم نیست. «لعلّهم یرجعون»
يوسف - 62
تکلیف بزرگ
نکات: حضرت یوسف که در آیات قبل از او با تعابیرى چون؛ «صادق، محسن، مخلص» یاد شده، یقیناً بیت المال را
خوبی کردن بهترین وسیله جذب افراد است
برای باز یافتن انسان ها باید از پول گذشت
در برنامه ها بایدکارگزاران را توجیه واگاه نمود
يَاصَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
https://eitaa.com/fatemi5/2772
ای دوستان زندانی من! آیا خدایان پراکنده بهترند، یا خداوند یکتای پیروز؟! يوسف - 39
https://eitaa.com/fatemi5/2772
نکات:
انسانها سه دستهاند: گروهى قالب پذیرند، مثل آب و هوا که از خود شکلى ندارند ودر هر ظرفى به شکل همان ظرف در مىآیند. گروهى نفوذ ناپذیر و مقاوم هستند، همچون آهن و فولاد که در برابر فشار بیرونى ایستادگى مىکنند. اما گروهى امام و راهبرند که دیگران را به رنگ حقّ درمىآورند. یوسف نمونهاى از انسانهاى دسته سوم است که در زندان نیز از مشرک، موحّد مىسازد.
در قرآن در جاهاى مختلف، از روش مقایسه و پرسش استفاده شده است که به نمونههایى از آن درباره خداوند اشاره مىکنیم:
1. «قل هل من شرکائکم من یبدأ الخلق ثمّ یعیده »(58)؛ آیا از شرکایى که براى خدا گرفتهاید کسى هست که بیافریند و سپس آنرا برگرداند؟
2. «قل هل من شرکائکم من یهدى الى الحقّ»(59)؛ آیا از شرکایى که براى خدا قرار دادهاید کسى هست که به حقّ راهنمایى کند؟
3. «قل أغیر اللَّه اَبغى ربّاً و هو ربّ کلّ شىء»(60)؛ آیا غیر خداى یکتا پروردگارى بپذیرم در حالى که او پروردگار همه چیز است؟
4. «آللَّه خیرٌ امّا یشرکون»(61)؛ خداوند بهتر است یا آنچه شریک او مىگردانید؟
58) یونس، 34.
59) یونس، 35.
60) انعام، 164.
61) نمل، 59.
پیام ها:
1- مردم را با محبّت و عاطفه، صدا بزنید. «یا صاحبى»
2- انسان در برابر هم نشینان خود نیز مسئول است. «یا صاحبى السجن»*
3- از مکانها وزمانهاى حسّاس براى تبلیغ استفاده کنید. «یا صاحبى السجن ءارباب متفرّقون...» (یوسف در زندان همین که مىبیند به تعبیر خواب او نیاز دارند، فرصت را غنیمت شمرده و تبلیغ مىکند.)
4- پرسش و مقایسه، یکى از راههاى ارشاد و هدایت است. «ءارباب متفرّقون خیر...»
5 - اعتقاد به توحید اساس ایمان است. (یوسف سرآغاز دعوت خود را توحید قرار داد) «ءارباب متفرّقون خیر...»*
6- خدایان متعدّد، عامل تفرقه و پراکندگى، و خداى واحد عامل یگانگى است. «ءارباب متفرّقون خیر أم اللّه...»*
7- فطرت بشر از تفرقه و تشتّت بیزار است و یوسف از همین امر براى اثبات توحید بهره گرفته است. «ءارباب متفرّقون خیر أم اللّه الواحد...»*
8 - وحدت و یگانگى، عامل قدرت و غلبه است. «الواحد القهّار»*
يوسف - 39
https://eitaa.com/fatemi5/2772
روش مقایسه
نمونه جملاتی قرآنی در تفسیر وجود دارد، که در جواب نهی از منکری , جواب های پراکنده ای میدهند
مثل اینکه بگویند.ما خدا را قبول نداریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✌️چرایی عصبانیت و دروغ پراکنی
دشمن از #تئاتر مدافعانحرم#دختران_انقلاب در متــروها.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#امام_خمینی (ره) :
《امر به معروف و نهی از منکر از اموری است که برهمه #واجب است.》
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️رأی شما شمرده میشود، هم در زمین و هم در آسمان!/ حواست به امتحان انتخابات هست؟
#انتخابات
●➼┅═❧═┅┅───┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چنان کار کنید که عالم مهیا بشود برای آمدن حضرت مهدی (عجلالله تعالی فرجه شریف)
🔹 اینهایی که میگویند که هر عَلَمی بلند بشود و هر حکومتی، خیال کردند که هر حکومتی باشد این بر خلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردهاند بهشان که این حرفها را بزنند.
💡 ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف آیات قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه روایت قابل عمل نیست.
📆 امام خمینی (ره)، ۱۴فروردین۱۳۶۷
انتشار حداکثری با شما ✅
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ آل عمران - 103
و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار میسازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید. آل عمران - 103
نکات:
حضرت علىّعلیه السلام مىفرماید: قرآن، حبل اللّه است. [125] واز امام صادقعلیه السلام نقل شده است که فرمود: «نحن حبل اللّه» ما اهلبیت، حبل اللّه هستیم. [126] و در روایت دیگرى آمده است: علىّبن ابىطالبعلیهما السلام حبل اللّه است. [127]
تألیف دلها تنها به دست خداست. «فالّفَ بینَ قلوبکم» قرآن خطاب به پیامبر مىفرماید: «لو اَنفقتَ ما فِى الارضِ جَمیعاً ما اَلّفتَ بینَ قلوبِهم» اگر همهى سرمایههاى زمین را خرج کنى نمىتوانى بدون خواست او بین دلها ایجاد الفت نمایى. [128]
125) نهجالبلاغه، خطبه176.
126) تفسیر مجمعالبیان.
127) تفسیر نورالثقلین.
128) انفال، 63.
پیام ها:
1- وحدت و دورى از تفرقه، یک وظیفهى الهى است. «واعتصموا»
2- محور وحدت باید دین خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّیت، و... . «بحبل اللّه»
3- از برکات و خدمات اسلام غافل نشوید. «اذ کنتم اعداء فالّف بین قلوبکم»
4- وحدت، عامل اخوّت است. «فأصبحتم بنعمته اخواناً»
5 - اتّحاد، نعمت بزرگ الهى است. [129] «فاصبحتم بنعمته»
6- تفرقه و عدوات، پرتگاه و گودال آتش است. «شفا حفرة من النار»
7- نعمتهاى خداوند ،آیات او هستند. «واذکروا نعمت اللّه...یبین اللّه لکم آیاته»
8 - یادآورى نعمتهاى الهى عامل عشق و زمینهساز هدایت است. «واذکروا نعمت اللّه... لعلکم تهتدون»
129) تفرقه، در ردیف عذابهاى آسمانى وزمینى ویک مجازات الهى است. همچنین در اسلام دروغ گفتن براى ایجاد وحدت، جایز و راست گفتنِ تفرقهانگیز، حرام است.
آل عمران - 103