(سپس) به کارگزاران خود گفت: «آنچه را بعنوان قیمت پرداختهاند، در بارهایشان بگذارید! شاید پس از بازگشت به خانواده خویش، آن را بشناسند؛ و شاید برگردند!» يوسف - 62
نکات:
حضرت یوسف که در آیات قبل از او با تعابیرى چون؛ «صادق، محسن، مخلص» یاد شده، یقیناً بیت المال را به پدر وبرادران خود نمىبخشد و ممکن است که پول غلّه را از سهم و ملک شخصى خود داده باشد.
پول را برگرداند تا بىپولى، مانع سفر دوم آنها نشود. «لعلّهم یرجعون» علاوه بر آنکه برگرداندن پول، نشانه صمیمیّت و نداشتن سوءقصد از اصرار برآوردن برادر است و مخفیانه در بین کالا گذاردن نشانه بىمنّت بودن وحفظ از دستبرد سارقین است.
یوسف که دیروز برده و خدمتکار بود، امروز غلام و خدمتکار دارد. «لفتیانه» اما در هنگام ملاقات برادران، نه انتقام گرفت و نه گلایهاى نمود و نه کینهاى داشت. بلکه با برگرداندن سرمایه آنان، به آنها توجّه داد که من شما را دوست مىدارم.
پیام ها:
1- مدیر و رهبر لایق باید طرحهایش ابتکارى باشد. «اجعلوا»
2- بدىها را با خوبى جبران کنید.«اجعلوا بضاعتهم»
3- صله رحم، یعنى کمک نمودن، نه معامله کردن. «اجعلوا بضاعتهم»
4- پول گرفتن در زمان نیاز از پدر پیر و برادران، با کرامت نفس سازگار نیست. «اِجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»
5 - یوسف، کار گذاردن بضاعت برادران را بر عهده چند نفر گذاشت تا هر گونه زمینه را براى اتهام مسدود کند و بردهاى سوء استفاده نکند که مبلغ را براى خود بردارد و بگوید در رحال مسافران گذاشتم. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»*
6- کمک به دیگران را حتّى الامکان مخفیانه انجام دهید. «فى رحالهم»*
7- نه انتقام و نه کینه، بلکه هدیهدادن براى ارتباط بعدى. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم... لعلّهم یرجعون»
8 - براى بازیافتن انسانها، باید از پول گذشت. «اجعلوا بضاعتهم... لعلّهم یرجعون»
9- خوبى کردن بهترین وسیله جذب افراد است. «اجعلوا بضاعتهم... یرجعون»*
10- مسئولان، کارگزاران خود را نسبت به برنامهها و طرحها کاملاً توجیه کنند تا مدیران موفقى باشند. (یوسف به همه فهماند که هدف این کار، بازگشت این کاروان است) «لعلّهم یرجعون»*
11- در طرحها و برنامهها، یقین صددرصد به عملى شدن آن لازم نیست. «لعلّهم یرجعون»
يوسف - 62
تکلیف بزرگ
نکات: حضرت یوسف که در آیات قبل از او با تعابیرى چون؛ «صادق، محسن، مخلص» یاد شده، یقیناً بیت المال را
خوبی کردن بهترین وسیله جذب افراد است
برای باز یافتن انسان ها باید از پول گذشت
در برنامه ها بایدکارگزاران را توجیه واگاه نمود
يَاصَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
https://eitaa.com/fatemi5/2772
ای دوستان زندانی من! آیا خدایان پراکنده بهترند، یا خداوند یکتای پیروز؟! يوسف - 39
https://eitaa.com/fatemi5/2772
نکات:
انسانها سه دستهاند: گروهى قالب پذیرند، مثل آب و هوا که از خود شکلى ندارند ودر هر ظرفى به شکل همان ظرف در مىآیند. گروهى نفوذ ناپذیر و مقاوم هستند، همچون آهن و فولاد که در برابر فشار بیرونى ایستادگى مىکنند. اما گروهى امام و راهبرند که دیگران را به رنگ حقّ درمىآورند. یوسف نمونهاى از انسانهاى دسته سوم است که در زندان نیز از مشرک، موحّد مىسازد.
در قرآن در جاهاى مختلف، از روش مقایسه و پرسش استفاده شده است که به نمونههایى از آن درباره خداوند اشاره مىکنیم:
1. «قل هل من شرکائکم من یبدأ الخلق ثمّ یعیده »(58)؛ آیا از شرکایى که براى خدا گرفتهاید کسى هست که بیافریند و سپس آنرا برگرداند؟
2. «قل هل من شرکائکم من یهدى الى الحقّ»(59)؛ آیا از شرکایى که براى خدا قرار دادهاید کسى هست که به حقّ راهنمایى کند؟
3. «قل أغیر اللَّه اَبغى ربّاً و هو ربّ کلّ شىء»(60)؛ آیا غیر خداى یکتا پروردگارى بپذیرم در حالى که او پروردگار همه چیز است؟
4. «آللَّه خیرٌ امّا یشرکون»(61)؛ خداوند بهتر است یا آنچه شریک او مىگردانید؟
58) یونس، 34.
59) یونس، 35.
60) انعام، 164.
61) نمل، 59.
پیام ها:
1- مردم را با محبّت و عاطفه، صدا بزنید. «یا صاحبى»
2- انسان در برابر هم نشینان خود نیز مسئول است. «یا صاحبى السجن»*
3- از مکانها وزمانهاى حسّاس براى تبلیغ استفاده کنید. «یا صاحبى السجن ءارباب متفرّقون...» (یوسف در زندان همین که مىبیند به تعبیر خواب او نیاز دارند، فرصت را غنیمت شمرده و تبلیغ مىکند.)
4- پرسش و مقایسه، یکى از راههاى ارشاد و هدایت است. «ءارباب متفرّقون خیر...»
5 - اعتقاد به توحید اساس ایمان است. (یوسف سرآغاز دعوت خود را توحید قرار داد) «ءارباب متفرّقون خیر...»*
6- خدایان متعدّد، عامل تفرقه و پراکندگى، و خداى واحد عامل یگانگى است. «ءارباب متفرّقون خیر أم اللّه...»*
7- فطرت بشر از تفرقه و تشتّت بیزار است و یوسف از همین امر براى اثبات توحید بهره گرفته است. «ءارباب متفرّقون خیر أم اللّه الواحد...»*
8 - وحدت و یگانگى، عامل قدرت و غلبه است. «الواحد القهّار»*
يوسف - 39
https://eitaa.com/fatemi5/2772
روش مقایسه
نمونه جملاتی قرآنی در تفسیر وجود دارد، که در جواب نهی از منکری , جواب های پراکنده ای میدهند
مثل اینکه بگویند.ما خدا را قبول نداریم
14.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✌️چرایی عصبانیت و دروغ پراکنی
دشمن از #تئاتر مدافعانحرم#دختران_انقلاب در متــروها.....
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#امام_خمینی (ره) :
《امر به معروف و نهی از منکر از اموری است که برهمه #واجب است.》
19.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️رأی شما شمرده میشود، هم در زمین و هم در آسمان!/ حواست به امتحان انتخابات هست؟
#انتخابات
●➼┅═❧═┅┅───┄