عَبایَة بن رِبعی از عبدالله بن عباس پرسید:
چرا پیامبر(ص) خدا به علی (ع) لقب ابوتراب داد؟
عبدالله بن عباس پاسخ داد:
به این جهت که او صاحب زمین است و حجت خدا بر اهل زمین.
پس از رسول خدا بقا و آرامش زمین به
وجود او بسته است.
من از رسول خدا شنیدم که فرمود:
«در روز قیامت، کافر پاداش و منزلت شیعه علی را مینگرد و میگوید:
یا لَیتَنْی کنْتُ تُرّابیا
(ای کاش من نیز وابسته به ابو تراب بودم و از شیعیانش محسوب میشدم)؛
و این همان گفتار خداوند است که در آیه ۴۰ سورۀ نبأ میفرماید:
...وَیقُولُ الْکافِرُ یا لَیتَنِی کنتُ تُرَابًا ﴿۴۰﴾
(و کافر گوید: «کاش من خاک بودم.»)
سوره نبا آیه ۴۰
مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۵، ص۵۱؛ صدوق، علل الشرائع، ۱۳۸۵ق، ج۱، ص۱۵۶.
سَئَلَ عَنْ عَلِىٍّ رَجُلٌ اَىُّ الاعمالِ اَحَبُّ اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ؟
قـالَ علیه السلام: اِنْتِـظارُ الْفَـرَجِ.
مردى از امام على علیه السلام سوال کرد:
محبوبترین اعمال پیش خدا کدام است؟
امـام علیه السلام فرمود: انتـظار فـرج.
بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲
هدایت شده از فضائل امیرالمومنین(ع)
🌱 کوتاه نوشت
پرسیدند: یاعلی! به چه دلیل شما #لسان_الله نامیده شدید؟
حضرت فرمودند:
برای اینکه #فاطمه (صلواتالله علیها) را مَدح و ثَنا کنم.
📓سلسلةالتراثالعلویّه، ج12، ص121
#یاعلی
#حق_علیمولا
📍پایگاه فضائل امیرالمومنین (ع) 👇
https://eitaa.com/fazaeel110
هدایت شده از فضائل امیرالمومنین(ع)
🌱صفات شیعه
حضرت رضا(صلوات الله علیه) میفرمایند:
#شیعیان ما، مطیع ما هستند، براساس فرامین ما عمل میکنند و با دشمنان ما مخالفند و هر کس بر طبق این روش عمل نکند، از ما نیست.
📓الوسائل: ۱۸/۸۳، ح ۲۵
#انارافضیوافتخر
📍پایگاه فضائل امیرالمومنین (ع) 👇
https://eitaa.com/fazaeel110
| فضائل مولـٰا
.
میزان حلالزادگی در کتب اهل سنت
ابن مردويه، عن أنس ـ في حديث:
كان الرجل من بعد يوم خيبر يحمل ولده علي عاتقه، ثم يقف علي طريق علي (عليهالسلام) فإذا نظر إليه أومأ بإصبعه: يا بني، تحب هذا الرجل؟ فإن قال: نعم، قبّله. و إن قال: لا، طرق به الأرض و قال له: إلحق بأمك.
انس گويد: پس از جنگ خيبر عادت چنان شده بود كه مرد فرزند خود را به دوش میگرفت و سر راه علی عليهالسلام میايستاد، چون چشمش به آن حضرت میافتاد با انگشت بهاو اشاره كرده، بهكودک خود میگفت: پسركم! اين مرد را دوست داری؟
اگر میگفت: آري، او را میبوسيد.
و اگر میگفت: نه، او را بر زمين میگذارد و میگفت:
برو به مادرت بپيوند.
📗ابن مردويه الأصفهاني، أبي بكر أحمد بن موسي (متوفاي۴۱۰هـ)، مناقب علي بن أبي طالب (ع) و ما نزل من القرآن في علي (ع)، ص۷۶ ـ ۷۷، تحقيق: عبد الرزاق محمد حسين حرز الدين، ناشر: دار الحديث، الطبعة: الثانية، ۱۴۲۴هـ.
(داستان ترنج هنگام فتح خیبر)
سید مرتضی در (عیون معجزات) با استناد از امام صادق علیه السلام روایت کرده است:
خدای تبارک و تعالى به امیر المؤمنین علیه السلام به خاطر کرامتش و برهان و معجزه و قوت ایمان و یقین و علمش و فضیلتش بر جمیع خلق بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله یک سیب هدیه داد.
وقتی پیامبر صلی الله علیه و اله، علی علیه السلام را برای فتح خیبر فرستادند ایشان در خیبر را از جا کندند و آن را چهل ذراع پرتاب کردند
سپس داخل خندق شدند و آن را پهن کردند و روی سرشان گذاشتند تا وقتی که لشکر اسلام عبور کردند و خدای تبارک و تعالی آن در را به وسیله یک ترنج (میوه بهشتی) برای ایشان سبک کرد که:
در وسط آن نام مبارک خداوند تعالی
و رسولش محمد مصطفی صلی الله و آله وسلم و وصیش امیرالمؤمنین علی علیه السلام نوشته شده بود
ایشان وقتی از فتح خیبر فارغ شدند فرمودند:
به خدا قسم در خیبر را نکندم و پرتاب نکردم تا وقتی که احساس کردم با بازو و حرکت غریزی بشری این کار را نکرده ام؛ بلکه به وسیله قوت ملکوتی پیروز شدم و دلم با نور الهی نورانی شد و من آن نور را ستایش میکنم که اگر همه اعراب با من بجنگند من با یک چشم بر هم زدن میتوانم همه آنها را به درک واصل کنم
قرآن؛ دریای فضائل مولا
«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَیْنَا وَیَکْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَهُمْ» بقره آیه ۹۱
«و هنگامى که به آنها گفته شود:
«به آنچه خداوند نازل فرموده، ایمان بیاورید،میگویند:
«ما به چیزى ایمان میاوریم که بر خود ما نازل شده است.»
و به غیر آن، کافر میشوند در حالى که حق است و آیاتى را که بر آنها نازل شده، تصدیق میکند »
امام باقر فرمودند:
آنچه خداوند نازل فرموده در مورد علی بنی امیه می گویند: ما به چیزی ایمان می آوریم که بر خود ما نازل شده است، یعنی در قلوب ماست و به غیر آن کافر می شوند؛ یعنی به آنچه در مورد علی علیه السلام نازل شده است
سپس فرمودند:
« وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَهُمْ »
یعنی علی علیه السلام
بحار الانوار 36/98 ، تفسیر نور الثقلین 1/102