eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
324 دنبال‌کننده
342 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای پولادین 🔳 ❓سوال: رابطه ی بین فسق و عدالت چیست؟ 📚 پاسخ: عدالت، از مقوله ی ملکات است یعنی کسی که دارای قوه ای از درون است که گناه کبیره انجام نمی دهد، اما فسق، فعل است، یعنی انجام گناه کبیره که تنها به عمل بر می گردد و ملکه محسوب نمی شود. اگر چه انجام گناه کبیره نیز در صورت تکرار می تواند به مثابه ی یک ملکه ی رذیله در درون انسان شکل بگیرد. بنا بر این، آنچه در مقابل «عادل» قرار دارد «غیر عادل» است، اما غیر عادل کسی است که ملکه ی عدالت ندارد و چون دارای این ملکه نیست، پس انجام گناه کبیره از او انتظار می رود، چه گناه کبیره ای انجام داده باشد و چه نداده باشد. پس، نسبت بین غیر عادل و فاسق، عموم و خصوص مطلق است؛ یعنی هر فاسقی قطعا عادل نیست، اما هر غیر عادلی لزوماً فاسق نخواهد بود. 📝 @fegh_osoul_rafiee
توضیح: «... مع إمكان كون وجوب الإظهار لأجل رجاء وضوح الحق من تعدّد المُظهِرين» (ج١، ص۲۸۸). 📚 در توضیحات بنده این عبارت به عنوان ایراد سوم شیخ به آیه ی کتمان مطرح شد. به این توضیح که وجوبِ اظهار مستلزم حجیتِ تعبّدی نیست، یعنی وجوبِ قبولِ خبر ممکن است به معنای حجیتِ تعبدیِ خبر نباشد، زیرا امکان دارد خداوند وجوب اظهار را واجب کرده است به خاطر این که اظهارکنندگان (علمای یهود) آنقدر زیادند که با اظهار آن ها حق، واضح و قطعی روشن می شود. با توضیح فوق، این عبارت می تواند به عنوان ایراد سوم تلقی شود، ولو تنها به صورت یک احتمال و امکان مطرح شده است، زیرا این احتمال و امکان می تواند استدلال به آیه ی کتمان را مخدوش کند. اما آنچه با ظاهر متن شیخ سازگارتر است این است که عبارت «مع إمكان كون... » در ادامه ی عبارت «نعم، لو وجب الإظهار على... » است؛ به اين توضيح كه وجوب اظهار بر کسی که قولش مفید ظن است ممکن است به خاطر حجیت تعبدی خبر او نباشد، بلکه از این باب باشد که آنقدر اظهارکنندگان تعدادشان زیاد است که با بیان ظنی هر کدام در مجموع برای ما حق واضح و معلوم می شود. البته هر دو توضیح با هم قابل جمع بوده، فلذا عبارت مورد نظر می تواند به عنوان ایراد سوم مطرح شود. 📝 @fegh_osoul_rafiee
9.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شعر زیبای آقای فاضل نظری... تقدیم به ساحت قدسی و نورانی امام رئوف حضرت مولانا ابوالحسن علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء)
سالروز یادبود ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و روز دختر بر همه ی دوستداران آل الله علیهم السلام مبارک و تهنیت باد.
امام خامنه ای (مد ظله الوارف): امام خمینی، روح جمهوری اسلامی است و بدون این روح، جمهوری اسلامی نقشی بر دیوار است.
دوستان عزیز! چند سوال از درس امروز که قابل تفکیر و اندیشه است: ۱- «مبادی تصدیقی» و «مبادی تصوری» هر علمی مانند علم اصول یعنی چی؟ تعریف و بیان موضوع علم اصول، از مبادی تصدیقی است یا تصوری؟ ۲- چرا به وجود علم اصول در کنار فقه احساس نیاز شده است؟ آیا اشکالی دارد که مسائل اصولى در ضمن فقه مورد بررسی قرار گیرد؟ ضرورت وجود علم اصول در کنار فقه چیست؟ چه گونه ضرورتی است؟ ۳- آیا وجود موضوع برای هر علمی مانند علم اصول ضروری است؟ «ضروری» در اینجا یعنی چه؟ چرا مرحوم شهید صدر میگوید «لكل علم عادة موضوع أساسي...»؟ چرا مرحوم مظفر وجود موضوع برای علوم را غیر ضروری می داند؟ @fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز جلسه ی ۲ و ۳ هم انشالله امروز تقدیم خواهد شد.
سوالی که در ضمن بحث امروز قابل تامل است این است که مرز بین اجتهاد به معنای رای و سلیقه و ذوق شخصی در اصطلاح مدرسه ی فقهی ابوحنیفه با «شمّ فقاهت» و «مذاق شریعت» در اصطلاح برخی فقهای بزرگ مدرسه ی فقهی امامیه چیست؟