88-حلقه ثانیه-حرمت و بطلان-14001025.amr
2.9M
🎤 تدريس "حلقه ثانيه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#اقتضاء_الحرمة_للبطلان
#مسقطات_الحکم
❎ جلسه ٨۸
📆 تاريخ ١٤٠٠/١٠/۲۵
📝 @fegh_osoul_rafiee
89-حلقه ثانیه-مسقطات الحکم-14001028.amr
2.75M
🎤 تدريس "حلقه ثانيه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#اقتضاء_الحرمة_للبطلان
#مسقطات_الحکم
❎ جلسه ٨۹
📆 تاريخ ١٤٠٠/١٠/۲۸
📝 @fegh_osoul_rafiee
دانشجویان دانشگاه رضوی
برای ترم آینده درس «اصول فقه ۲ ط» (رسائل ٢) برای این حقیر در نظر گرفته شده است. انشالله در ترم آینده هم در خدمت دوستان هستم.
یاعلی
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانههای حوزهی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقهترین عالم دینی در آن حوزهی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذهی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب میشدند و پس از آن هم همواره دربارهی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهرهمند میساختند. قریحهی شعری، حافظهی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعهی علمیِ دینیِ کشور مایهی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزهی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
90-حلقه ثانیه-نسخ-14001117.amr
3.17M
🎤 تدريس "حلقه ثانيه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#إمكان_النسخ
#تصوير_النسخ
❎ جلسه ۹۰
📆 تاريخ ١٤٠٠/١۱/۱۷
📝 @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 تدريس "حلقه ثانيه" #الحلقة_الثانية #الدليل_العقلي #إمكان_النسخ #تصوير_النسخ ❎ جلسه ۹۰ 📆 تاريخ
شهيد صدر در مبحث «نسخ»، معنای نسخ را در قالب مراحل تولید حکم، یعنی مرحله ی «ملاک و اراده» و مرحله ی «اعتبار» توضیح می دهد. ایشان معتقد است معنای حقیقی نسخ که همان «عدول» است در مرحله ی ملاک و اراده مستحیل بوده و تنها معنای مجازی آن قابل تصویر است.
اما نسخ را در مرحله ی اعتبار -که مرحله ی قالب ریزی تشریعی و قانونی است- در هر دو معنای حقیقی و مجازی نسخ قابل تصویر می بیند.
📝 @fegh_osoul_rafiee
91-حلقه ثانیه-ملازمات عقلی-14001118.amr
1.86M
🎤 تدريس "حلقه ثانيه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#الملازمة_بين_الحسن_والأمر
#الملازمة_بين_القبح_والنهي
❎ جلسه ۹۱
📆 تاريخ ١٤٠٠/١۱/۱۸
📝 @fegh_osoul_rafiee
92-حلقه ثانیه-استقرا و قیاس-14001119.amr
3.85M
🎤 تدريس "حلقه ثانيه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#الاستقراء_و_القياس
#حجية_الدليل_العقلي
❎ جلسه ۹۲
📆 تاريخ ١٤٠٠/١۱/۱۹
📝 @fegh_osoul_rafiee
#روش_مطالعه
#نویسندگی
#تقریر
📚 یکی از امور ضروری در امر آموزش و تحقیق که راهی جز آن برای فهم و ادراک عمیق مسائل علمی نیست، #نویسندگی و دست به قلم بردن است.
💠 مراد ما از نوشتن، بیان و #تقریر مسائل علمی از زبان نویسنده است؛ نوشتن، #نویسندگی و #تقریر آن چنان مهم است که در بسیاری از موارد بازگویی عمیق ترین نظرات فقیهان و اصولیان از طریق بیان و تقریر شاگردان ایشان صورت پذیرفته است؛ مانند دروس خارج اصول مرحوم محقق نائينى که از طریق تقریرات دو تن از شاگردان بزرگ ایشان -مرحوم کاظمی (فوائد الاصول) و مرحوم محقق خویی (اجود التقريرات)- به جا مانده است.
💠 مطلب دیگر آن که فهم و ادراک مقرّر از نظرات و درس یک استاد برجسته، نه تنها نشان علمیت و عمق دانش استاد است، بلکه نشان عمق فهم و ادراک مقرّر نیز هست. از این رو، گاه یک مقرّر نسبت به مقرّر دیگر عمیق تر بوده و بازتاب نظریه ی استاد در نوشتار او عمیق تر از بازگویی مقرّر دیگر از همان درس و همان استاد است.
💥 یک #تقریر و نوشته ی علمی باید از لحاظ علمی، عمیق و از لحاظ بیانی، شیوا و رسا باشد.
⭐ آن چه در مورد #تقریر و #نویسندگی فقهی و اصولی گفته شد از مرحله ی تقریر، بیان و شرح یک کتاب فقهی یا اصولی بر مبنای سخنان یک استاد در مرحله ی آموزش آغاز شده، و به تقریر و بیان درسهای تحقیقی خارج استاد می رسد، و در نهایت به تقریر و بیان نظریه ی علمی خودِ نویسنده منتهی می شود.
📝 @fegh_osoul_rafiee
93-حلقه ثانیه-اصول عملیه-14001124.amr
2.17M
🎤 تدريس "حلقه ثانيه"
#الحلقة_الثانية
#الأصول_العملية
#القاعدة_العملية_عند_الشك
#القاعدة_العملية_الأولية
❎ جلسه ۹۳
📆 تاريخ ١٤٠٠/١۱/۲۴
📝 @fegh_osoul_rafiee
سلام عليكم
در این فایل در هنگام بیان نظریه ی صاحب قوانین، تعبیر «مقصود به افهام» و «غیر مقصود به افهام» تعبیر مرحوم صاحب قوانین (مرحوم محقق قمی) عنوان شد که با مطالعه و تحقیق بیشتر به دست آمد که این دو تعبیر از آنِ مرحوم شیخ انصاری است و در کلام صاحب قوانین تنها تعبیر به «مُشافِه» (یعنی مخاطب) یافت شد.
روشن است که تعبیر «مقصود به افهام» تعبیر بسیار دقیق تری از تعبیر «مشافه» و «مخاطب» است، چنان که در درس توضیح داده شد.
یاعلی