eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
325 دنبال‌کننده
334 عکس
77 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
دانشجویان دانشگاه رضوی برای ترم آینده درس «اصول فقه ۲ ط» (رسائل ٢) برای این حقیر در نظر گرفته شده است. انشالله در ترم آینده هم در خدمت دوستان هستم. یاعلی
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 تدريس "حلقه ثانيه" #الحلقة_الثانية #الدليل_العقلي #إمكان_النسخ #تصوير_النسخ ❎ جلسه ۹۰ 📆 تاريخ
شهيد صدر در مبحث «نسخ»، معنای نسخ را در قالب مراحل تولید حکم، یعنی مرحله ی «ملاک و اراده» و مرحله ی «اعتبار» توضیح می دهد. ایشان معتقد است معنای حقیقی نسخ که همان «عدول» است در مرحله ی ملاک و اراده مستحیل بوده و تنها معنای مجازی آن قابل تصویر است. اما نسخ را در مرحله ی اعتبار -که مرحله ی قالب ریزی تشریعی و قانونی است- در هر دو معنای حقیقی و مجازی نسخ قابل تصویر می بیند. 📝 @fegh_osoul_rafiee
📚 یکی از امور ضروری در امر آموزش و تحقیق که راهی جز آن برای فهم و ادراک عمیق مسائل علمی نیست، و دست به قلم بردن است. 💠 مراد ما از نوشتن، بیان و مسائل علمی از زبان نویسنده است؛ نوشتن، و آن چنان مهم است که در بسیاری از موارد بازگویی عمیق ترین نظرات فقیهان و اصولیان از طریق بیان و تقریر شاگردان ایشان صورت پذیرفته است؛ مانند دروس خارج اصول مرحوم محقق نائينى که از طریق تقریرات دو تن از شاگردان بزرگ ایشان -مرحوم کاظمی (فوائد الاصول) و مرحوم محقق خویی (اجود التقريرات)- به جا مانده است. 💠 مطلب دیگر آن که فهم و ادراک مقرّر از نظرات و درس یک استاد برجسته، نه تنها نشان علمیت و عمق دانش استاد است، بلکه نشان عمق فهم و ادراک مقرّر نیز هست. از این رو، گاه یک مقرّر نسبت به مقرّر دیگر عمیق تر بوده و بازتاب نظریه ی استاد در نوشتار او عمیق تر از بازگویی مقرّر دیگر از همان درس و همان استاد است. 💥 یک و نوشته ی علمی باید از لحاظ علمی، عمیق و از لحاظ بیانی، شیوا و رسا باشد. ⭐ آن چه در مورد و فقهی و اصولی گفته شد از مرحله ی تقریر، بیان و شرح یک کتاب فقهی یا اصولی بر مبنای سخنان یک استاد در مرحله ی آموزش آغاز شده، و به تقریر و بیان درسهای تحقیقی خارج استاد می رسد، و در نهایت به تقریر و بیان نظریه ی علمی خودِ نویسنده منتهی می شود. 📝 @fegh_osoul_rafiee
سلام عليكم در این فایل در هنگام بیان نظریه ی صاحب قوانین، تعبیر «مقصود به افهام» و «غیر مقصود به افهام» تعبیر مرحوم صاحب قوانین (مرحوم محقق قمی) عنوان شد که با مطالعه و تحقیق بیشتر به دست آمد که این دو تعبیر از آنِ مرحوم شیخ انصاری است و در کلام صاحب قوانین تنها تعبیر به «مُشافِه» (یعنی مخاطب) یافت شد. روشن است که تعبیر «مقصود به افهام» تعبیر بسیار دقیق تری از تعبیر «مشافه» و «مخاطب» است، چنان که در درس توضیح داده شد. یاعلی