eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
604 ویدیو
97 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... (بدون وابستگی) ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ⚫️ صلوات محیی الدین بر امام جواد علیه السلام صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی  بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ ، ماهیَّةِ الماهِیّاتِ ، مُطلَقِ المُقَیَّداتِ ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود ، المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم ، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ، أدیبِ مَعلَمَةِ الأسماء و الشُّئون ، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ ، غایةِ الظُهورِ و الإیجاد ، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد ، علیهِ الصَّلوةُ و السَّلام. 📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی ، فراز یازدهم
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
15.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فوق العاده مهم ⭕️ مطالب بسیار مهم آیت الله اراکی درباره شیرازی ها و ضرر و ضربه ای که به شیعه و اسلام وارد می کنند 🔸کامل گوش کنید 🔸نشر حداکثری ♦️کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه: طلبه برای بسیاری از كارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی می‌آید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد. همان‌گونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یک‌سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم. آن‌قدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره می‌شود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداخته‌اند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد #عرفان_نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با #حکمت_متعالیه آمیخته شد، به اين‌ها پرداخته شده است. آن‌ها در عین اینکه سر سفره‌ی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی ‌فهميدند. 🍃 در مصاحبه با نشریه خط ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه: متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه مي‌خوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش ‌آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً‌ دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب مي‌رسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نمانده‌باشد. هر چه جلو مي‌رويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه ‌رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزاره‌ها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشته‌باشيد، همان‌جا فلسفه را در كامتان شيرين مي‌كند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
‍ 💢 انقلاب اسلامی به خاطر وجود واعظانی چون شهید و شهید مفتح بود نه ... از قضا روحانیت ما پیش ازاین هم یک اشتباه مهلک دیگر مرتکب شده است که برای من بسیار جای سؤال بوده است و آن اینکه کار منبر وعظ را به مداحانی سپرده است که بعضا جز یک صوت خوش و گاهی ناخوش چیز دیگری در منقار ندارند و تصور آنها از حضرت امام حسین بلا تشبیه یک ...بامعرفت است و به همین دلیل وقتی به این جمله می رسند که حسین مکه، حسین منی، حسین صفا آنقدر روی کلمه صفا می ایستند و تاکید می کنند که گویا منظور از صفا نه سعی بین صفا و مروه بلکه مقصود آدم با صفا و با معرفت است که دربین کلاه مخملی های قدیم ارزش والایی داشت. اینان همین تصویر را هم به مستمع ناآگاه خود منتقل کرده و امور مذهبی را تا سطح نازلی تنزل می دهند درحالی که اگر انقلاب ۵۷ اسلامی شد به این دلیل بود که واعظانی چون شهید مطهری و شهید مفتح ذهنیت مردم را به سوی تعالی مذهبی سوق داده بودند. 🍃 فرازی از نامه یک مدرس دانشگاه به آیت الله ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 غربی‌ها در مواجهه با ملاصدرا از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبه‌ی خوبی بود ـ ایشان دوره‌ی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود ـ یکی از دوستان‌مان نقل‌ می‌کرد ـ من خودم از ایشان نشنیدم ـ که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا. بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیط‌های عملیِ دانشگاه‌های اروپا مشاهده کردم، نیاز به  و است. شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است. ملاصدرا حکمت الهی است. می‌گوید من می‌بینم امروز این‌ها تشنه‌ی ملاصدرا و شیخ انصاری‌اند. این برداشتِ یک استاد غرب‌شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سال‌ها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است. 🍃 بیانات انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها  ۰۹/ ۰۷/ ۱۳۸۶ ملاصدرا و حکمت متعالیه در بیان رهبری:👇👇👇 http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=19893 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
🔻واکنش صریح شیخ حسین #انصاریان به وقایع ورزشگاه #کربلا 🔹شیخ حسین انصاراین از واعظ شهیر کشور با صدور بیانیه‌ای نسبت به حضور رقاصه‌ها در ورزشگاه #کربلا واکنش نشان داد و نوشت: در باورمان نمی‌گنجید در ورزشگاهی در حریم مقدس و پاک کربلا، زنان رقاصه و نوازنده که یادآور فساد بنی‌امیه و وارث یزید و یزیدیانند حضور یابند 🔹امید است با موضع‌گیری صریح مراجع و علمای اعلام و اعتراض فراگیر و جدّی شیعیان مخلص و غیور، و اعلام انزجار از اینگونه رفتارهای بی‌شرمانه و موزیانه و این ظلم فاحش دردآور، این حرکت فجیع در نطفه خفه و از تکرار آن در این سرزمین مقدس جلوگیری شود. #حجره #حوزه_تراز_انقلاب_اسلامى 🆔 @hawzah_enghelabi
💎 معنای تبحر در فلسفه #رهبرمعظم و بصیر: فلسفه باید در حوزه‌ها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعت‌نگاری پیش می‌رود و ساعت‌به‌ساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از #مادّه‌ی_فلسفه‌ی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌ باش نگه‌داریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آن‌ها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. فلسفه‌ی ما این‌طوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چه‌کار دارد می شود. بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود. 🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وقتی علوم عقلی در حوزه رایج نباشد ... آیت الله : 💠 در مسايل علمی که مربوط به حوزه ‌های علميه است امروز شبهه ما شبهه عبائيه نيست که مرحوم آقای نائينی و اين‌ها ذکر کردند که در اصول هست بلکه امروز شبهه ما شبهه و امثال کانت است که شکّاکيت را در دانشگاه ‌ها نشاندند؛ نه امروز شمر آن شمر ۱۴۰۰ ساله است، بلکه شمر نتانياهو است و نه شبهه امروز ما شبهه عبائيه مرحوم نائينی است؛ شبهه، شبهه است، شبهه است. 💠 وقتی علوم عقلي در حوزه رايج نباشد، ما به دنبال همان شبهه عبائيه می گرديم که اگر آدم عبايی داشت، نمی ‌داند اين جرقه ‌ای که شد، يا خاک يا گِلي شد، اين به کدام قسمت عبا خورد و اين‌ها! شبهه ما شبهه کعبی نيست شبهه کانت است. 💠 اين‌ها بچه ‌های مسلمان هستند، تا دبيرستان‌ اند اهل نماز جماعت هستند، دعای توسل هستند، دعاي کميل هستند، همينکه رفتند دانشگاه کم‌ کم اين سجاده‌ها کنار می ‌رود، برای اين‌که شبهه کانت جلو می ‌آيد. ما همان‌طوری که بايد بدانيم الآن شمر ما نتانياهو است، بايد بدانيم شبهه ما هم شبهه عبائيه مرحوم آقای نائينی نيست؛ شبهه، شبهه کانت است 💠 و اين علوم عقلی چه به عنوان فلسفه، چه به عنوان کلام، چه به عنوان اخلاق، اين‌ها بايد کاملاً مطرح بشود که آدم بتواند با دست پُر جواب اين دانشگاهی ها را بدهد. 🌀 خارج فقه ۹۵/۰۸/۱۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله #جوادی_آملی: 💢 مشکل حوزه‌ های فعلی ... 💢 از فلسفه و کلام و حکمت و برهان و اين‌ها خبری نيست ... 💠 فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ» با «إنّما» حصر، «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ»؛ آنچه مشکل حوزه‌ های فعلی ماست اين است که ما گفتيم آيه محکمه فقه و اصول، فريضه عادله فقه و اصول، سنّت قائمه فقه و اصول! از فلسفه و کلام و حکمت و برهان و اينها خبري نيست، يک؛ از اخلاق و حقوق اثری نيست، دو؛ به فقه و اصول رسيديم، سه. ما هر سه را در فقه و اصول خلاصه کرديم. در حالی که آن که گفت: «طَلَبُ العِلمِ فَرِيضَةٌ» نه «فَريضٌ»، اوّلين «إنما»ی آن، علوم عقلی و استدلالی است. 🍃 درس_اخلاق ۹۵/۱۰/۰۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
عزیزان طلاب می توانند در معیت شرح لمعه، شروع به خواندن بدائه الحکمه نمایند، و تا رسیدن به کتب سنگین بالاتر همانند شرح اشارات و اسفار و شفا در معقول بتوانند به پایان علوم ظاهری هم برسند و به مرحله اجتهاد یا قریب به اجتهاد برسند که .... 📗 حامل اسرار، استاد آملی، ص۳۰ (برای اطلاع از فلسفه و عرفان استاد صمدی، به این کتاب رجوع شود) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب: مکتب فلسفی صدرالمتألّهین همچون همه‌ی فلسفه‌ها در محدوده‌ی ملیت و جغرافیا نمی‌گنجد و متعلق به همه‌ی انسان‌ها و جامعه‌ها است. همواره همه‌ی بشریت به یک چهارچوب و استخوان‌بندی متقن عقلانی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند. هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه‌ی مستحکم و قابل قبولی نمی‌تواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه‌ی روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد. و چنین است که به‌گمان ما فلسفه‌ی اسلامی به‌ویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، جای خالی خویش را در اندیشه‌ی انسان این روزگار می‌جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar