eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آیا وظیفه حوزویون فقط اصلاح مدّ ولاالضآلین روستایی هاست؟!! 💢 مسئولین دانشگاهی در شیلی (با ۴۰هزار دانشجو) به ما گفتند: ما حاضریم این دانشگاه را در اختیار شما قرار دهیم که ما را از فرهنگ فاسد آمریکایی نجات دهید! ما حتی یک نفر هم نداشتیم که به آنجا بفرستیم! ... 💢 حالا آن‌ها را مسلمان نکردیم هیچ؛ به احتمال قوی نسل آینده ما در معرض فسادهای عقیدتی و اخلاقی فراوانی هستند که طلیعه‌اش که ظاهر شده خیلی خطرناک است ... _ علامه (رَحِمَه‌الله) ۹۸/۱۱/۱۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 نقدی بر آیت الله حسینی بوشهری حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با وزیر کشور، به ایشان نکاتی را متذکر شدند و نگرانی‌هایی را ابراز کردند. اما خدمت آیت الله حسینی بوشهری عرض می‌کنیم، اساسا مدیران کلان و میانی و حتی کوچک کشور و اقتصاددان های کشور در سطوح مختلف، دست پرورده های مبانی و علوم غربی اند؛ چه در مدیریت، چه در اقتصاد و چه در جامعه شناسی و روانشناسی و سیاست و فلسفه های مضاف و غیره ... ذهن آن ها رویکرد لیبرال و سکولار و حتی الحاد دارد. لذا حرف های خطابی شما برای آن ها محلی از اعراب ندارد و نخواهد داشت. آقای حسینی بوشهری! شما یکی از متهمان اصلی وضع موجودید؛ شمایی که قریب به ۱۰سال حدود ۲۰۰ هزار نیروی حوزوی را در اختیار داشتید. شما چرا نتوانستید حداقل نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در مدیریت اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در اقتصاد اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در جامعه شناسی اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در روانشناسی اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در سیاست اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در فلسفه و عرفان اسلامی و ... تربیت و متخصص کنید؟! ما حداکثر ۱۰ رشته مهم علوم انسانی داریم؛ شما چرا نتوانستید حداقل ۵درصد حوزویان خود را (معادل ۱۰هزار نفر) در این علوم متخصص کنید و روانه ارکان مدیریتی کشور و روانه کرسی های تدریس دانشگاه‌ها کنید؟! زمانی که شما در مدیریت حوزه های کل کشور مسئولیت داشتید، به موازات شما سالانه ده‌ها هزار دانشجو در دانشگاه‌های ما تحت علوم انسانی غربی و زیر نظر اساتید غربگرا در حال تربیت و فارغ التحصیل شدن بود ... شما آن زمان چه می کردید؟ شما با ۲۰۰هزار نیروی حوزوی کم هزینه و صاف و صادق چه کردید؟! اگر مجموعه ای ۷۰درصد خروجی کارآمد داشته باشد و ۳۰درصد ناکارآمد، در این صورت ما می‌توانیم به آن ۳۰در صد ایراد بگیریم که چرا مانند آن ۷۰درصد نشده‌اند ... اما اگر مجموعه ای کمتر از ۱۰درصد خروجی کارآمد داشته باشد و بیش از ۹۰درصد هرز و هدر روند، در این صورت ایراد اولا و بالذات به سیستم و روش مدیریتی برمی‌گردد نه به آن ۹۰درصد. سیستم و مدیریت، ناکارآمد بوده که این چنین نیروها را هدر داده و اکثریت به تحلیل رفته‌اند. مگر یک مدیریت چقدر می‌تواند ضعیف و غیر حکیمانه باشد که به اندازه ۲دوره دکتری وقت نیروهایش را بگیرد اما آن‌چنان که باید خروجی تحویل ندهد؟! نگویید که حوزه علمیه موسسات جنبی دارد، چرا که خروجی این مراکز جنبی در مقابل نیاز نظام اسلامی و کل کشور و نیاز دانشگاه‌های ما اساسا از لحاظ کمیّت به حساب نمی ‌آید و اثری بر آنان مترتب نیست ... شما می‌بایست از کل نیروهای حوزوی، استفاده هوشمندانه و روشمند می‌کردید. ✍ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وضعیت حوزه های ما 👆
💢 وضعیت دانشگاه‌های ما 👇
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 کدام کشور تئوری براندازی خود را منتشر می‌کند و به دانشجویانش تعلیم می‌دهد؟! 💢 در دانشگاه‌های ما و انتشاراتی‌های ما و مطبوعات ما چه می‌گذرد؟! 💢 چه کتبی منتشر می‌شود و در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود؟! 💢 جولان جریان اندیشه سکولار نئولیبرال _ دکتر شهریار ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 ولایت‌فقیه یا ولایت‌آمریکا؟! 💢 سروش محلاتی و بازهم اصرار بر تئوری‌بافی برای ولایت آمریکا (امپریالیسم) و تضعیف ولایت فقیه گاهی افراد صرفا نظریه‌پردازی می‌کنند؛ روشن است که پاسخ چنین اشخاصی صرفا باید علمی باشد. اما سروش محلاتی بر اساس سابقه‌ای که دارد، می‌بینیم که کمر همت بسته و به صورت پی‌درپی و پیوسته به نظریه‌بافی برای سست کردن مبانی انقلاب و تضعیف عزت شیعه و مسلمین و تقویت ولایت امپریالیسم و آمریکا و بزک کردن آن‌ها همت‌ گمارده. به ویژه اینکه مباحث خود را نوعا در فضاهای دانشگاهی و غیرحوزوی (جاهایی که قدرت استنباط فقهی ندارند) ابراز می کند و مستند برای ذلت مسلمین درست می‌کند ... ⭕️ پاسخ جناب استاد محسن قنبریان: 👇 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1906@m_ghanbarian
مواردی چون "مهدی نصیری" به ما نشان می‌دهد که چرا نباید در نقد آدم‌های ضعیفِ هم جبهه‌ای درنگ کرد. وقتی در "اسلام و تجدد" با سطحی‌نگری بازگشت به الاغ سواری را ترویج می‌کرد، برخی رفقا چون او را هنوز نصیریِ "صبح" و "سیاحت غرب" می‌دیدند، اجازه نقدش را نمی‌دادند! نتیجه آن رانت‌های جبهه‌ای: ... ✅ @Islamicphilosophy_ir
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 نقدی بر آیت الله حسینی بوشهری حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با وزیر کشور، به ایشان نکاتی را
💢 عقلانیت، تقوا و مسئولیت‌پذیری اقتضا می‌کند که جناب آیت الله حسینی بوشهری در قبال نقد فوق یکی از دو اقدام زیر را انجام دهند: ۱. به صورت مستدل نقد را پاسخ دهند و از عملکرد خود دفاع کنند و ایرادات را وارد ندانند. ۲. رسما از طلاب و نظام اسلامی و جامعه متدینین و خانواده شهداء، پوزش بطلبند.
💢 اینجا تهران نیست، اینجا شهر مقدس قم است!! وضعیت فرهنگی این شهر مذهبی در سایه غفلت برخی از مسئولان به سمت خوبی حرکت نمی کند انقلاب خطاب به مسئولین و مردم قم: انگیزه‌هایی وجود دارد برای اینکه فضای انقلابی قم را تغییر وروحیه‌ی انقلابی قم وروحیه‌ی دینی قم را کمرنگ کنند. از کید دشمن در همه‌ی جنبه‌ها و جوانب نباید غافل شد، نباید از کید و مکر و دشمنی او در جنبه‌ی فرهنگی غافل شد؛ مشغولند، انگیزه‌هایی دارند، عواملی را میفرستند؛ بایدبه این توجّه کرد. بزرگان قم، جوانان قم باید نگذارند تا دستهای خائن، قم را ازمرکزیّت انقلاب، از کانون انقلاب ‌بودن بیرون بیاورند واین معانی رادر آن کمرنگ کنند.
💢 احساس خطر از حوزه قم! طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزه‌ی علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایه‌ی انقلاب در اینجا محکم بشود. اگر چنانچه ما دیدیم تلاش‌هایی دارد انجام می‌گیرد برای اینکه از حوزه‌ی علمیّه‌ی قم انقلاب‌زدایی کنند، باید احساس خطر کنیم. 🗓۹۴/۱۲/۲۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 توصیه‌ و راهکارهای فلسفی رهبر انقلاب در زمینه تالیف کتب فلسفه اسلامی انقلاب 🔸 مسئله‌ی دیگر ، مسئله‌ی کتاب‌هائی است که باید در مجموعه تولید شود. بله، من هم عقیده‌ام همین است که شما کار ستادی بکنید؛ کار صف را به همان مجموعه‌هائی که در قم هستند، واگذار کنید. خود شماها هم در آن مجموعه‌ها و در آن پژوهشکده‌ها شرکت دارید؛ کار صف را آنها بکنند، منتها هدایت را شما باید بکنید. یعنی کار ستادی به مسئله‌ی کتاب بپردازد. ما در مورد کتاب واقعاً مشکل داریم. حالا مثلاً آقایان فرمودند که ما میخواهیم فلسفه‌ی مشّاء یا فلسفه‌ی اشراق را برای طلبه‌ها تبیین کنیم. طلبه‌های ما از فلسفه‌ی مشّاء خبری ندارند. 🔸 خب، چگونه تبیین میکنید؟ حتماً «شرح اشارات» بخوانیم؟ یا فرض کنید که «شفاء» بخوانیم؟ باید حتماً این متن طولانىِ مفصلِ محتاج به تبیین کان یکون را خواند؟ راهش این است؟ یا نه، راه دیگری هم وجود دارد. امروز خواندن تفکراتِ مثلاً فرض کنید مارکسیستی حتماً متوقف به این نیست که انسان بردارد کتاب «سرمایه» را تدریس کند، یا بردارد متن کتابهای کانت یا هگل را بخواند. چه لزومی دارد که حتماً متن مطرح شود؟ متن باید در اختیار باشد؛ هر کس می‌خواهد، مراجعه کند. من قبلاً در جمع آقایان راجع به فلسفه‌ی ملاصدرا مطالبی گفتم و خب، یکی دو تا کارِ خوب شد. جناب آقای مصباح هم یکی از کتابهائی را که یکی از آقایان نوشتند - آقای عبودیت - که خلاصه‌ی آراء ملاصدرا در مسائل گوناگون فلسفی است، برای من آوردند. اینها خوب است، اما کم است. به یک کتاب اکتفاء نشود؛ از نگاه‌های مختلف نوشته شود. در خود فلسفه‌ی ملاصدرا، در بخشهای مختلف میتواند یک منظومه‌سازی‌هائی بشود. عین همین قضیه، در مورد فلسفه‌ی اشراق است؛ عین همین قضیه، در مورد فلسفه‌ی مشّاء است. ما باید منظومه‌سازی کنیم. بالاخره مجموعه‌ی تفکرات فلسفی و عرفانی ابن‌سینا با همدیگر همراه است، غیر قابل انفکاک است. 🔸 این‌ها چیست؟ کسی بخواهد این‌ها را بداند، حتماً لازم نباشد که برود بنشیند مثلاً «شفاء» را بخواند؛ این خیلی لازم نیست. گاهی اوقات خواندن کتابی که در هزار سال پیش نوشته شده است، با ادبیات آن روز، با مشکلاتی که فهم این کلمات دارد، اصلاً خودش تضییع وقت محسوب می‌شود؛ ممکن است افرادی را از فلسفه دور کند؛ در حالی که اگر شما بنشینید مثلاً یک کتابی درباره‌ی آراء فلسفی ابن‌سینا تبیین کنید، از آراء او منظومه‌سازی کنید، این مسلّماً جاذبه‌ی زیادی خواهد داشت. این جزو کارهای لازم است، اما این کار در حوزه انجام نمی‌گیرد. 🔸 خب، مرحوم آقای این کار را در «بدایة» و «نهایة» به یک شکلی انجام دادند؛ منتها این کارِ آقای طباطبائی است، این که کار نهائی نیست؛ کار یکی از بزرگانِ این قضیه است؛ و تازه، آراء خود آقای طباطبائی است، آراء ملاصدرا نیست؛ یعنی در کتاب «بدایة» و «نهایة» برای آراء ملاصدرا منظومه‌سازی نشده، بلکه خود ایشان نظراتی دارند، نظرات ابتکاری هم دارند، حرفهای خاصی هم دارند، چیزهائی هم اضافه کردند، اینها را ایشان بیان کردند. فرق میکند که انسان خودش در فلسفه تألیفی بکند، یا اینکه یک فلسفه‌ی معروفی را تبیین و ارائه کند. این دومی جایش خالی است. _ بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی /بهمن۹۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar