💢 ملبّس سطحدو؟!! ... شرایط را باید ارتقاء داد (سواد فلسفی لازم است).
................................................
حجتالاسلام دکتر یحیی #کبیر (استاد فلسفه دانشگاه تهران):
شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاهها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آنجا نماز میخواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آنجا بحث عقلی را مطرح میکند در آن میماند و نمیتواند جواب بدهد.
اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمیتواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسشها نمیماند.
اینها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خواندهاند، ولی این دروس به چه میزان درد مردم را دوا میکند؟ تنها یک مقدار را حل میکند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟
چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 امروز خیلی بیشتر احتیاج داریم
رهبر انقلاب:
روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه، «شدّ رحال» میکردند.
مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند.
یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند.
امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم.
🍀 ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی)
استاد عبدالرسول #عبودیت:
امروز اشخاص میتوانند با استفاده از امکانات سختافزاری و نرمافزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند.
با وجود چنین امکاناتی، میتوان از راه لوحهای فشرده بهترین درسها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمیکنند.
در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، میتوان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت.
حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین میرود.
حدود دو سوم از سال -پنج شنبهها، جمعهها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - #حوزه_علمیه تعطیل است
و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده میشود.
اگر شخص، جمعهها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد،
۲۹۰ روز باقیمانده را میتواند از طریق سیدی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند
و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند.
اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف میشود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاریهای مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشنتر میشود.
البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم #امام_خمینی رحمةالله علیه ، علامه #طباطبایی رحمةالله علیه، حضرت آیت الله #بهجت رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند.
🌿 فرازی از #سیرمطالعاتی استاد عبودیت
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 معنویت تکچشمی؛ معنویت سکولار
۱. در برخی مباحث عرفانی، عرفا را به دو بخش تقسیم میکنند:
الف) عارفی که صرفا وحدت را میبیند و قدرت جمع کثرت با آن را ندارد
ب) عارفی که علاوه بر فنای در وحدت، به کثرت هم اشراف دارد
برخی دسته اول را یک چشمی و دسته دوم را ذوعینین (دو چشمی) معرفی میکنند و دسته اول را عارف ناقص و دسته دوم را عارف کامل (که توانسته سیر منالحق الیالخلق را هم انجام دهد) میدانند.
۲. برتری حتی عرفای ناقص بر کسانی که اساسا سیر الیالحق انجام ندادهاند و در کثرات منغمرند و کثرتزدهاند و مقامات معنوی و اشتداد ملکوتی ندارند(وچه بسا برخی از فعالان فرهنگی متاسفانه از همینها باشند)، واضح است ولی فعلا جای بحث ما نیست.
۳. از این رو، هر کسی که مسئولیتی پذیرفته حق ندارد صرفا در عالم وحدت سیر کند و از امور خلق غافل باشد
۴. بعد از خودمان، مردم را نیز باید به این مقامات (جمع وحدت و کثرت و جمع عرفان و سیاست و جمع عبادت و ظلم ستیزی) آگاه کرد
۵. اساسا یکی از اسماء و اوصاف مهم خداوند سبحان، عدل و عدالت وی است؛ لذا، اقامه عدل (چه با دفاع از مظلوم و چه با سرکوب ظالم و چه با رسوا کردن و تشهیر ظالم در برخی موارد که فقه علوی گفته و سیره علوی بوده) باعث سریان عدل الهی تا نشئه طبیعت و اجتماع میشود و مظهریت جامعه برای اسم و وصف عدل الهی به فعلیت میرسد. نتیجه اینکه: با این امر، ذکر بزرگ خداوند (=عدالت وی) در جامعه قوام مییابد و متجلی میشود.
پن: نوشتههای روی کلیپ از بنده نیست / درصدد برچسب زدن به کسی نیستم، صرفا خواستم تبیین کنم.
✍ امین دهقانی
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
آیت الله #اعرافی:
🔸 خدمات و اقدامات زیادی در حوزه تحول علوم انسانی انجام شده است و در این زمینه با خلأها و نقصانهایی مواجه هستیم.
▫️ ۱. فقه: فقه به صورت فعال و انفعال عمل میکند. #فقه_فعال جهتدهی و پیشگامی دارد که با دخالت بیشتر اقتضائات زمان و مکان در آن میتواند کاراتر و کارآمدتر عمل کند.
▫️ ۲. فلسفه: اخیرا مقرر شد که کرسیهای #دروس_خارج غیر از حوزه فقه از جمله فلسفه، کلام، تفسیر و... داشته باشیم که از این ظرفیت نیز میتوان در جهت تحول علوم انسانی استفاده کرد.
▫️ ۳. تفسیر: در حوزه تفسیر علامه طباطبایی مباحث خوبی مطرح کردهاند و در این حوزه نیز با کیفیت مشابه کارهای علامه در حوزههای تخصصی نیازمند #محتواها و #کارهای_جدید هستیم.
متن کامل
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 حمایت از پژوهشهای طلاب و فضلاء ناظر به نیازهای جامعه و نظام اسلامی
▫️ حمایت از پژوهش های پژوهشگران از اساتید و طلاب از سوی معاونت پژوهش حوزههای علمیه کل کشور
🔸 کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام:yun.ir/sjycx5
✅ @feghheakbar
هدایت شده از محسن قنبریان
🎙 لزوم سخنگو برای بیت!
قبل از آبان ۹۸ در یادداشتی ۶ دلیل برای لزوم سخنگو داشتن بیت رهبری شمردم.
این سالها برای آن دلایل مستندات افزونی میتوانید بشمارید.
از سوی دیگر مدتی است آقای مهدی فضائلی علیرغم عدم تصریح و شایدم تکذیب، عملا سخنگوی بیت شده اند:
از خبر سلامتی آقا تا خبر دیدارهایی که منتشر نمیشود و حتی تا تفسیر تعریض های آقا!
مگر سخنگو چیست؟!
چرا ایشان یا کسی دیگر سخنگوی رسمی نشود تا در تناوب ماهانه یا هفتگی پاسخ سؤالات و ابهامات را به رسانه ها بدهند و یکطرفه و قطره چکانی و انتخابی و بعضاً تاریخ گذشته نباشد؟!!
لطفا حتما یادداشت: "آیا بیت رهبری نیاز به سخنگو ندارد؟!" را در کانال ایتا یا تلگرام بخوانید!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
ای عزیز، این قدر لاف خدا مزن! این قدر دعوی حب خدا مکن. ای عارف، ای صوفی، ای حکیم، ای مجاهد، ای مرتاض، ای فقیه، ای مؤمن، ای مقدّس، ای بیچاره های گرفتار، ای بدبختهای دچار #مکاید_نفس و #هوای_آن، ای بیچاره های گرفتار #آمال و #امانی و #حبنفس. همه بیچاره هستید! همه از خلوص و خداخواهی فرسنگها دورید. این قدر حسن ظنّ به خودتان نداشته باشید. این قدر عشوه و تدلّل نکنید. از قلوب خود بپرسید ببینید خدا را میجوید یا خودخواه است؟ موحد است و یکی طلب، یا مشرک است؟ پس این عُجبها یعنی چه؟ این قدر به عمل بالیدن چه معنی دارد؟
📗 #امام_خمینی، شرح چهل حدیث، ص۷۶
...............................................................
پن: کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی از بهترین کتب اخلاقی و تهذیبی است؛ برای رفع ریا، عجب، کبر، حسادت، جاه و دیگر امراض مهلک (هر فصل آن به یک موضوع اختصاص یافته است)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بیخبر از چهار طرف، کجا را میخواهد اصلاح کند؟!
علامه #جوادی_آملی:
تا کسی مکتبهای جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه میگویند، سیاستمداران غرب چه میگویند، شرق چه میگویند، شمال چه میگویند، جنوب چه میگویند، که نمیتواند قرآن را فخر آنها قرار بدهد!
فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر میکند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر میکند!
فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز.
_ قم/ بهمن۱۳۹۹
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
💢 حوزه عملیه و سکولاریزم
یکی از بزرگواران اخیرا بیان داشتند که: جریان سکولار در حوزه علمیه فعال نبوده و نیست. (اینجا کلیک و مشاهده کنید)
⭕️ اما نکاتی در گرهگشایی از مساله:
🔸 ۱. اینکه خود نهاد حوزه و حوزویان غالبا و عمدتا ضد نگرش سکولاریسم هستند، پذیرفته و درست است.
🔸 ۲. اما باید دقت کرد که در عین حال میتوان حوزه را متهم کرد که منشا ایجاد سکولاریسم در دانشگاه و جامعه است.
🔸 ۳. توضیح اینکه:
▫️ عدم حضور و عدم میدانداری حوزه علمیه در علم روانشناسی دانشگاه و جامعه، علم جامعهشناسی دانشگاه و جامعه، علم مدیریت دانشگاه و جامعه، علم فلسفههای مضاف دانشگاه و جامعه، علم اقتصاد دانشگاه و جامعه، علم سیاست دانشگاه و جامعه و ...، همگی موجب شده که علوم غربی درس رسمی و فکر رسمی دانشگاهیان (و بالتبع جامعه) باشد.
اساسا برای رخداد فاجعه نباید دنبال یک امر وجودی باشیم، بلکه "عدم" هم میتوان فاجعه بیافریند؛ همانگونه که با نگاه دقیق صدرایی، شرّ یک امر عدمی است اما در عین حال منشاء آفات و بلایا و نواقص و بدبختیهاست.
در مساله فعلی نیز، عدمالحضور و عدمالوجود حوزویان در عرصه، منشاء بزرگ حصول علوم سکولار شده است.
تهی بودن و تهی گذاشتن دانشگاه ( و بالتبع جامعه) از علوم انسانیِ اسلامی، باعث پر شدن فضا از اندیشههای کانت و هگل و فروید و فوکویاما و مارکس و غیره میشود. اعضای هیئت تحریریه نشریات پژوهشی را نگاه کنید، هر جا تفکر اسلامی نیست، مقالات غربی و التقاطی و مغایر با اندیشه اسلامی پذیرفته و چاپ میشود.
▫️ صرف نهی دیگران و نفی علوم انسانی غربی کافی نیست، باید جایگزین تولید و ارائه کرد و به کرسی نشاند. مرگ بر سکولاریسم کاری از پیش نمیبرد. بحث ما سر لفظ سکولاریسم نیست. خلاء، ممتنع است و دانشگاه و جامعه در فضای خلاء باقی نمیماند و لاجرم از غرب تغذیه خواهد کرد و فضا، از غیر پر میشود.
▫️ البته برخی از محققان متفکر و دقیق حوزوی به کارهای سترگی مشغولند و پژوهشگاهها و موسسات حوزوی گویای این امرند، اما بسیار قلیلند و کار بقیه را به دوش میکشند.
▫️ و نیز باید نیرو تربیت کرد (بخوانید)
بنابراین: میتوان مخالف چیزی بود، اما در عین حال، خود از بزرگترین #موجِبات و #موجِدات آن شد.
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
آیت الله #سبحانی:
اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی مان جدا کنیم، متحجر میشویم. چراکه امروز در غرب هفتهای یک کتاب کلامی با آن مکتبهای الحادی که در تضاد با آموزههای اسلامی است نوشته و کتابت میشود.
تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاهها و حوزههای علمیه است، امروز روزنههای علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن میشود.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar