eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
604 ویدیو
97 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... (بدون وابستگی) ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌ الله : 🔸 خدمات و اقدامات زیادی در حوزه تحول علوم انسانی انجام شده است و در این زمینه با خلأها و نقصان‌هایی مواجه هستیم. ▫️ ۱. فقه: فقه به صورت فعال و انفعال عمل می‌کند. جهت‌دهی و پیشگامی دارد که با دخالت بیشتر اقتضائات زمان و مکان در آن می‌تواند کاراتر و کارآمدتر عمل کند. ▫️ ۲. فلسفه: اخیرا مقرر شد که کرسی‌های غیر از حوزه فقه از جمله فلسفه، کلام، تفسیر و... داشته باشیم که از این ظرفیت نیز می‌توان در جهت تحول علوم انسانی استفاده کرد. ▫️ ۳. تفسیر: در حوزه تفسیر علامه طباطبایی مباحث خوبی مطرح کرده‌اند و در این حوزه نیز با کیفیت مشابه کارهای علامه در حوزه‌های تخصصی نیازمند و هستیم. متن کامل ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 حمایت از پژوهش‌های طلاب و فضلاء ناظر به نیازهای جامعه و نظام اسلامی ▫️ حمایت از پژوهش های پژوهشگران از اساتید و طلاب از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کل کشور 🔸 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام:yun.ir/sjycx5@feghheakbar
هدایت شده از محسن قنبریان
🎙 لزوم سخنگو برای بیت! قبل از آبان ۹۸ در یادداشتی ۶ دلیل برای لزوم سخنگو داشتن بیت رهبری شمردم. این سالها برای آن دلایل مستندات افزونی میتوانید بشمارید. از سوی دیگر مدتی است آقای مهدی فضائلی علیرغم عدم تصریح و شایدم تکذیب، عملا سخنگوی بیت شده اند: از خبر سلامتی آقا تا خبر دیدارهایی که منتشر نمیشود و حتی تا تفسیر تعریض های آقا! مگر سخنگو چیست؟! چرا ایشان یا کسی دیگر سخنگوی رسمی نشود تا در تناوب ماهانه یا هفتگی پاسخ سؤالات و ابهامات را به رسانه ها بدهند و یکطرفه و قطره چکانی و انتخابی و بعضاً تاریخ گذشته نباشد؟!! لطفا حتما یادداشت: "آیا بیت رهبری نیاز به سخنگو ندارد؟!" را در کانال ایتا یا تلگرام بخوانید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
‏‏ای عزیز، این قدر لاف خدا مزن! این قدر دعوی حب خدا مکن. ای عارف، ای صوفی، ای حکیم، ای مجاهد، ای مرتاض، ای فقیه، ای مؤمن، ای مقدّس، ای بیچاره های گرفتار، ای بدبخت‌های دچار و ، ای بیچاره های گرفتار و و . همه بیچاره هستید! همه از خلوص و خداخواهی فرسنگ‌ها دورید. این قدر حسن ظنّ به خودتان نداشته باشید. این قدر عشوه و تدلّل نکنید. از قلوب خود بپرسید ببینید خدا را می‌جوید یا خودخواه است؟ موحد است و یکی طلب، یا مشرک است؟ پس این عُجب‌ها یعنی چه؟ این قدر به عمل بالیدن چه معنی دارد؟ 📗 ، شرح چهل حدیث، ص۷۶ ............................................................... پ‌ن: کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی از بهترین کتب اخلاقی و تهذیبی است؛ برای رفع ریا، عجب، کبر، حسادت، جاه و دیگر امراض مهلک (هر فصل آن به یک موضوع اختصاص یافته است)
2.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بی‌خبر از چهار طرف، کجا را می‌خواهد اصلاح کند؟! علامه : تا کسی مکتب‌های جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه می‌گویند، سیاستمداران غرب چه می‌گویند، شرق چه می‌گویند، شمال چه می‌گویند، جنوب چه می‌گویند، که نمی‌تواند قرآن را فخر آن‌ها قرار بدهد! فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر می‌کند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر می‌کند! فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز. _ قم/ بهمن۱۳۹۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
💢 حوزه عملیه و سکولاریزم یکی از بزرگواران اخیرا بیان داشتند که: جریان سکولار در حوزه علمیه فعال نبوده و نیست. (اینجا کلیک و مشاهده کنید) ⭕️ اما نکاتی در گره‌گشایی از مساله: 🔸 ۱. اینکه خود نهاد حوزه و حوزویان غالبا و عمدتا ضد نگرش سکولاریسم هستند، پذیرفته و درست است. 🔸 ۲. اما باید دقت کرد که در عین حال می‌توان حوزه را متهم کرد که منشا ایجاد سکولاریسم در دانشگاه و جامعه است. 🔸 ۳. توضیح اینکه: ▫️ عدم حضور و عدم میدان‌داری حوزه علمیه در علم روانشناسی دانشگاه و جامعه، علم جامعه‌شناسی دانشگاه و جامعه، علم مدیریت دانشگاه و جامعه، علم فلسفه‌های مضاف دانشگاه و جامعه، علم اقتصاد دانشگاه و جامعه، علم سیاست دانشگاه و جامعه و ...، همگی موجب شده که علوم غربی درس رسمی و فکر رسمی دانشگاهیان (و بالتبع جامعه) باشد. اساسا برای رخداد فاجعه نباید دنبال یک امر وجودی باشیم، بلکه "عدم" هم می‌توان فاجعه بیافریند؛ همانگونه که با نگاه دقیق صدرایی، شرّ یک امر عدمی است اما در عین حال منشاء آفات و بلایا و نواقص و بدبختی‌هاست. در مساله فعلی نیز، عدم‌الحضور و عدم‌الوجود حوزویان در عرصه، منشاء بزرگ حصول علوم سکولار شده است. تهی بودن و تهی گذاشتن دانشگاه ( و بالتبع جامعه) از علوم انسانیِ اسلامی، باعث پر شدن فضا از اندیشه‌های کانت و هگل و فروید و فوکویاما و مارکس و غیره می‌شود. اعضای هیئت تحریریه نشریات پژوهشی را نگاه کنید، هر جا تفکر اسلامی نیست، مقالات غربی و التقاطی و مغایر با اندیشه اسلامی پذیرفته و چاپ می‌شود. ▫️ صرف نهی دیگران و نفی علوم انسانی غربی کافی نیست، باید جایگزین تولید و ارائه کرد و به کرسی نشاند. مرگ بر سکولاریسم کاری از پیش نمی‌برد. بحث ما سر لفظ سکولاریسم نیست. خلاء، ممتنع است و دانشگاه و جامعه در فضای خلاء باقی نمی‌ماند و لاجرم از غرب تغذیه خواهد کرد و فضا، از غیر پر می‌شود. ▫️ البته برخی از محققان متفکر و دقیق حوزوی به کارهای سترگی مشغولند و پژوهشگاه‌ها و موسسات حوزوی گویای این امرند، اما بسیار قلیلند و کار بقیه را به دوش می‌کشند. ▫️ و نیز باید نیرو تربیت کرد (بخوانید) بنابراین: می‌توان مخالف چیزی بود، اما در عین حال، خود از بزرگترین و آن شد. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
آیت الله : اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی مان جدا کنیم، متحجر می‌شویم. چراکه امروز در غرب هفته‌ای یک کتاب کلامی با آن مکتب‌های الحادی که در تضاد با آموزه‌های اسلامی است نوشته و کتابت می‌شود. تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است، امروز روزنه‌های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می‌شود. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
◾️ السلام علیك یا فاطمه الزهرا
💢 سلسله نشست‌های علمی "کار بر زمین مانده" استاد : درمورد کارهای برزمین مانده باید گفت که از حد احصاء خارج است. البته این مطلب به این معنا نیست که هیچ کاری نشده است بلکه کارهای بسیار ارزشمند و زیادی در طول تاریخ تشیع شده است که همگی جای تحسین زیاد دارد. حتی حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرد، مثلا... اما وقتی این مطلب را کنار وظایفی می‌گذاریم که بالخصوص بعد انقلاب اسلامی بردوش حوزه آمده است، می‌فهمیم مسیر نرفته‌ی بسیار زیادی داریم در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:‌ اول: کار تکراری بسیار صورت می‌گیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربی‌ها دست به کار شده‌اند و به آن‌ها پاسخ داده‌اند اما ما بی‌خبریم دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمی‌شود بلکه هستند که بار دیگران را بر دوش می‌کشند. مهم‌ترین بار زمین مانده دو چیز است: «فقه نظام» و دیگر «فلسفه‌های مضاف». ما دو نظام داریم که بایستی تولید شود: «ایدئولوژی اسلامی + نظام عینی و حکمرانی». ایدئولوژی ترکیب دو مطلب است. مثلا در اقتصاد اسلامی مرکب از «اصول اقتصاد اسلامی+ اهداف اقتصاد اسلامی» است مهم‌ترین خلا امروز دو چیز است: ۱. نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام ۲. نظام عینی و حکمرانی طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمی‌شود. نکته آخر: مهم‌ترین بار زمین مانده تولید فقه نظام است. فقه نظام منوط به فلسفه‌های مضاف است لذا تولید فلسفه‌های مضاف هم از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. و از طرفی هم فلسفه مضاف هم مبتنی بر فلسفه محض است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
الان گذشته از عامه مردم، طبقه تحصیلکرده، چه دانشگاهی و چه بسیاری از محصلین روحانی، اسلام را درست نفهمیده‌اند ... 📔 ، ولایت فقیه، ص۹ ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
💢 نقدهای استاد محمدرضایی بر آقای مجتهد شبستری ۱. استاد (بعد از بیان دیدگاه شلایر ماخر و تلخیص آن در ۶ بند و سپس بیان دیدگاه شبستری و تلخیص آن در ۶ بند): ... همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وی [مجتهد شبستری] این نظریات را از شلایر ماخر گرفته است؛ البته شلایر ماخر نظریه تجربه دینی را با توجه به معضلات و مشکلات عصر و فرهنگ خود مطرح کرده؛ ولی جناب آقای ، نظریه تجربه دینی را بدون توجه به انگیزه‌های روییده در بستر و فضای فرهنگ مسیحیت، آن را از بستر خود جدا کرد و در فضا و فرهنگ اسلامی که فاقد آن انگیزه‌هاست، مطرح ساخته که وصله‌ای ناهماهنگ شده است ... 📔 کلام جدید با رویکرد تطبیقی، محمدرضایی، با مقدمه آیت الله (فصل چهارم، تجربه دینی، صفحات ۱۱۳تا۱۱۶) ۲. نقدی دیگر: بر اساس کدام مکتب فلسفی می‌گویید خدا را نمی‌توان اثبات کرد؟/ مبهوت بحث­‌های فلسفی تجربه‌گرایانه، مادی‌گرایانه، علم‌گرایانه و پوزیتیویستی معاصر نشوید. ۳. کتاب نواندیشی و احیاگری دینی، تألیف محمد محمدرضایی که به نقد دیدگاه‌های عبدالکریم و محمد مجتهد شبستری، پرداخته است. ✅ @Islamicphilosophy_ir
9.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فقه جواهری | فقه فتوحاتی و فصوصی 💢 فقه اصغر | فقه اکبر پ‌ن: آیت الله نامه به گورباچف را شرح داده‌اند و در جلد سوم سرچشمه اندیشه چاپ شده است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar