eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب: 🔶توجه حوزه ها به علوم عقلی و فلسفه خیلی مهم است! 🔶برخی از آقایان به ترویج فلسفه و عرفان در قم اشکال می کردند، من در جواب گفتم ... 🍃 ۳ اردیبهشت۹۷ ♦️فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
شهید #بهشتی : بزرگترین خدمت به بشریت این است که درست اندیشیدن را به آن ها یاد دهیم ... @howzeh_enghlab ♦️کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب: مکرراً به آقای #جوادی_آملی و آقای #مصباح_یزدی گفته ام نباید قم از مرکزیّت و مرجعیّت فلسفه بیفتد. ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب: مکرراً به آقای #جوادی_آملی و آقای #مصباح_یزدی گفته ام نباید قم از مرکزیّت و مرجعی
💎 مکرراً به آقای و آقای گفته ام نباید قم از مرکزیّت و مرجعیّت فلسفه بیفتد. انقلاب: مرکز فلسفه هم باید حوزه ی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارت هایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است. بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ می گفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس می کنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد می دهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند. من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفته‌ام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب  اصلىِ فلسفه‌ی اسلامی همچنان باقی بماند. بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد. - در دیدار با اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم- ۲۹ دی ۸۲ ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی : حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد... ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
استاد : با این که دارای قدرت سیاسی و انقلابی بودند اما کسانی نامه ها نوشتند و جلوی پخش تفسیر عرفانی-فلسفی سوره حمد امام را گرفتند. با این که کتاب های عرفانی امام چاپ شده اما امام در این کتاب حرف هایی می زند که من جرأت بیان آن را ندارم. کسانی که خود را پیرو خط امام می دانید و مخالف عرفان هستید بروید همین کتاب را بخوانید! ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
🔴 حوزه علمیه، تک بعدی است ⭕️ تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 حوزه علمیه، تک بعدی است ⭕️ تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی ♦️ کانال فلسفه
🔴 حوزه علمیه، تک بعدی است ⭕️ تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی علامه : از رسول اکرم(ص) و نیز امام صادق(ع) رسیده است: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة و ما خلا هنّ فهو فضل» اسلام هم‌زمان چند مطلب را به جامعه بشری آموخته است: مطلب اول: دعوت به فراگیری علم و لزوم برنامه‌ریزی. اینکه چه علومی باید فرا گرفته شود و چه رشته‌هایی باید تحصیل شود. این طور نیست که بفرماید: «العلم فریضة» و نفرماید چه بخوانید، بلکه چه بخوانید را هم فرموده است. نمی‌شود اصل علم را واجب بداند امّا رشته علم را تعیین نکرده باشد. مطلب دوم: آنچه ضرورت آن هم‌زمان با تحصیل علم، مسلم است، برنامه تحصیلی حوزه‌هاست: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة وما خلا هنّ فهو فضل.» تفسیر، حکمت و کلام، آیه محکمه است. فقه، سنت قائمه است. اخلاق و حقوق، فریضه عادله است. دانش‌پژوهان حوزه‌های ائمه (علیهم السلام) این اعضا و عناصر سه‌گانه بودند. حالا حوزه‌ها تک‌بعدی شده است. حوزه امام صادق(ع) چند رشته تخصصی داشت. کسانی که از خارج به حوزه امام صادق(ع) وارد می‌شدند و صحبتی با ایشان داشتند، اگر از قرآن می‌پرسیدند، حضرت به حمران بن اعین ارجاع می‌داد و اگر در فقه شبهه و پرسشی داشتند، می‌فرمود: با زراره مناظره کنید و اگر در امامت و سایر مسائل کلامی شبهه می‌کردند، می‌فرمود: با هشام بن الحکم گفت‌و‌گو داشته باشید. وقتی آن شخص به امام می‌گفت: با خود شما می‌خواهم مناظره کنم، نه با حمران بن اعین، امام می‌فرمود: اگر بر حمران پیروز شوی، بر من هم پیروز می‌شوی. امام صادق به شاگردان خود فرمود: هرکس با هر کسی مناظره نکند. یکی از شما می‌تواند، یکی نمی‌تواند، یکی پرواز می‌کند، اوج می‌گیرد و یکی نمی‌تواند اوج بگیرد. امام آنچه را که به معارف الهی برمی‌گشت و پرسش از آنها بود، به هشام بن الحکم محوّل می‌کرد. این برنامه‌ریزی حوزه علمیه امام صادق(ع) بود. این حدیث تثلیث، هم از رسول اکرم(ص) و هم از امام صادق(ع) نقل شده است و برنامه درسی حوزه امام صادق(ع) براساس این سه رشته بود. 🌿 بایسته‌های نشریات حوزوی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 بیاناتی از علامه راجع به کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه 🔸 آن کس می تواند به روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و به مقتضای زمان سخن بگوید که شاگرد اصول فلسفه باشد. 🔸 متاسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه در جاهای دیگر، شناخته شده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است؛ از همین رو شاگردانی چون شهید کمتر تربیت می شود ... 🔸 اصول فلسفه که تقریبا ۶۰ سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. 🔸 کتابی که علنی با مسایل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود. ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۲ #ردمخالفان 💎 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی اثر آیت الله #اعرافی 🔴 تیشه ای بر ریشه ی مخالفان ( اعم از تفکیف و غیر آن) ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar