eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
604 ویدیو
97 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... (بدون وابستگی) ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 💢 و از منظر شهید سیدمحمدباقر (ره) ⚠️📚 برای مشاهده عنوان مقالات و جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: poiict.ir/22511
💠 دين ادب 🔹 فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ با مردم ؛ اگر می‌ خواهید چیزی بنویسید، چیزی صادر كنید، چیزی وارد كنید، این طور نباشد که بگویید حالا آنها كافرند یا ملحدند یا مشرك‌ اند، من هر كالایی را صادر كنم، هر طوری حرف بزنم، هر ادبیاتی را به کار ببرم! فرمود این طور نباشد، بالاخره مردم انسان اند، با انسان باید ؛ فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾، نه «قولوا للمسلمین» یا «لأهل الكتاب» یا «للموّحدین». 🔹 شما كاری نداشته باش كه او مشرك است یا بت‌پرست است یا كمونیست؛ او انسان است، با انسان مؤدبّانه رفتار كنید! این جزء برنامه‌های رسمی ماست. آن ظرافت كار را ادب می‌ گویند! وقتی مهمان نزد آدم آمد، آدم یك میوه دستش بدهد این بر خلاف ادب است؛ ولی ظرف میوه را نزد او تعارف كند، این را می‌ گویند ادب! ادب است. فرمود ظریفانه با بشر حرف بزنید: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ شما كار نداشته باش او مشرك است یا نه، حساب آن امر با خداست. 🔹 فرمود: ﴿وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾؛ با مردم دنیا که دارید تجارت می ‌كنید، بهترین كالا و صحیح ‌ترین كالا و پاك ‌ترین كالا را بدهید؛ در هیچ چیزی «بَخْس» نكنید! نه مفهومی از مفهوم «شیء» جامع ‌تر است _ همین مفهومی كه جامع ‌تر از آن نیست در اینجا جمع بسته شد که شده اشیاء _ نه مفهومی از مفهوم «ناس» جامع ‌تر است؛ فرمود در چیزی كه با مردم در ارتباط هستید كم نگذارید؛ اگر خواستید كنید، بی ‌مطالعه منبر نروید؛ خواستید بگویید، بی ‌مطالعه تدریس نكنید؛ خواستید بنویسید، انبارداری نكنید که از این و آن جمع كنید؛ می خواهید درس خارج بگویید، باید بفهمید كه خارج، جمع سطوح نیست، بلکه نوآوری خود استاد است. چیزی را كم نگذارید؛ بی‌ مطالعه حرف نزنید، بی ‌مطالعه مقاله ننویسید، بی ‌مطالعه با كسی وعده نگذارید كه سخن بگویید، وقت مردم را نگیرید! در مسائل تجاری هم همین ‌طور است؛ اگر خواستید كالایی را مثلا میوه ای را برای یك كشور دیگر صادر كنید، بهترین و پاك ‌ترین و سالم‌ ترین میوه را صادر كنید؛ كم نگذارید، به هر حال آنها هستند، شما كار نداشته باشید كه مسلمان‌ اند یا بت‌پرست؛ ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 13 تاریخ: 1394/03/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
رویداد ملی ایده پردازی و حمایت از ایده‌های فرهنگی (( راه نو )) مزایا ی طرح : ● 6 جایزه میلیونی برای ایده های برتر ● حمایت از 30 ایده برتر تا سقف 290 میلیون تومان ● آموزش‌های مرتبط با نوآوری اجتماعی نظیر ایده‌پردازی، تیم‌سازی و مدیریت پروژه ● استفاده از برترین مربیان و راهبران متخصص برای توسعه و تأثیر حداکثری ایده‌‌ها ثبت ایده فقط از طریق سایت https://b2n.ir/m60287 اطلاعات بیشتر از طریق ایتا/واتس اپ 09359517181 https://eitaa.com/aalaa_ir
16.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مال‌سازی عجیب بانکها با پول مردم! گزارش تکان دهنده برنامه از مال‌سازی بانکها با پول مردم بانکهای خصوصی و دولتی چگونه با بنگاه داری و مال‌سازی، تورم ایجاد می کنند؟ آیا دولت سیزدهم، ترمز سوداگری بانکها را خواهد کشید؟ 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
💢 لوازم عمامه، بسیار بسیار سنگین است. رهبر انقلاب: ما غالباً به این دوستانى که عمامه سرشان می‌گذارند عرض می‌کنیم که این عمامه‌ی شما وزن کمى دارد، چند سیر، به‌هرحال سبک است، اما در معنا نخیر، اگر انسان بخواهد این بار را به معناى واقعى کلمه متحمّل بشود، بسیار بسیار سنگین است. 🗓۱۳۶۸/۱۲/۲۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از مجتبی مصباح
22.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 اگر می‌خواهید کار فرهنگی موثر انجام بدید، طرح ولایت 🔹 خاطره حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح از مرحوم علامه مصباح یزدی قدس سره 🔺آیین اختتامیه دوره طلاب خواهر که با هدایت و راهبری حوزه علمیه استان فارس در مشهد مقدس برگزار گردید. ✅ @mojtabamesbah_ir
برخی ویژگی های کتاب عرفان تطبیقی نویسنده مطالعه وآموزش این کتاب را برای آشنایی با عرفان تطبیقی به جهات زیر ضروری می بیند: ۱. این کتاب از یک جامعیت نسبی برخوردار است و شامل مهمترین سنتهای عرفانی جهان است که بیشترین پیروان را دارند. در بسیاری از واحدهای درسی در عرفان تطبیقی معمولا به بیش از دو یا سه سنت پرداخته نمی شود و به همه سنت های عرفانی مهم توجه نمی شود. نویسنده خود شاهد بوده است که بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری که در رشته عرفان تطبیقی مشغول نگارش پایان نامه بودند چیزی از عرفان اسلامی نمی دانستند. ۲. جنبش های جدید عرفانی هم در آن به صورت اجمالی مطرح و بررسی شده است. ۳. کوشش شده است قلم کتاب آسان و روان و بدور از اغلاق باشد و خواننده از مطالعه آن چار زحمت نشود. ۴. متون و منابعی که در این درس استفاده می شود معمولا متون خارجی و یا ترجمه آن متون هستند چیزی که فهم آن را نامأنوس و دشوار می کند. تألیفی بودن این کتاب تاحد زیادی از این گونه مشکلات می کاهد. ۵. کتاب فقط گزارش آراء و عقاید نیست، بلکه حاوی تحلیل و نقد و طرح پرسش برای تفکر هم هست. کتاب ضمن اینکه خواننده را با سنت های عرفانی آشنا می کند، به نقاط قابل تأمل در آن ها نیز توجه می دهد و زمینه را برای مواجهه عقلانی با سنت های عرفانی فراهم می سازد، چیزی که در بسیاری از آثار و کلاس های درس در این رشته دیده نمی شود. http://eitaa.com/dreshkevari
💢 بیانات مهم راجع به ضرورت در حوزه 👇
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بیانات مهم #امام_خمینی راجع به ضرورت #تزکیه_و_سلوک در حوزه 👇
: خیلی از چیزهاست که انسان را بیچاره کرده، از تهذیب و تحصیل باز می ‏دارد. یکی از آن‌ها، برای بعضی، همین ریش و عمامه است، وقتی عمامه کمی بزرگ شد و ریش بلند گردید، اگر مهذب نباشد از تحصیل باز می ‏ماند، مقید می‌‏گردد، مشکل است بتواند نفس اماره را زیر پا گذارد و پای درس کسی حاضر شود. شیخ طوسی علیه الرحمه، در سن پنجاه و دو سالگی درس می‏رفته است، در صورتی که در سن بین بیست و سی بعضی از این کتاب‌ها را نوشته است. کتاب تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر در آورده و در پنجاه و دو سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه، حاضر می‌‏شده که به آن مقام رسیده است. خدا نکند پیش از کسب ملکات فاضله و تقویت قوای روحانی ریش انسان کمی سفید و عمامه بزرگ گردد، که از استفاده‌‏های علمی و معنوی و از تمام برکات باز می‏‌ماند. تا ریش سفید نشده کاری کنید، تا مورد توجه مردم قرار نگرفته‌‏اید فکری به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را می‌بازد خود را گم می‌کند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید، رذایل اخلاقی را از خود دور کنید. در درس و بحث اخلاص داشته باشید، تا شما را به خدا نزدیک سازد. اگر در کارها نیت خالص نباشد، انسان را از درگاه ربوبی دور می‌‏کند. طوری نباشد که پس از هفتاد سال وقتی نامه عمل شما را باز کنند ببینند، العیاذ بالله، هفتاد سال از خداوند عز و جل دور شده‏اید. قضیه آن «سنگ» را شنیده‌‏اید که به جهنم سرازیر شد؟ پس از هفتاد سال صدای آن از قعر جهنم به گوش رسید. به حسب نقلی حضرت رسول (صلی‌الله علیه و آله) فرمود پیرمرد هفتاد ساله‏ای بود که مُرد، و در این مدت هفتاد سال رو به جهنم می‏ رفت. مواظب باشید مبادا پنجاه سال، بیشتر یا کمتر، در حوزه ‏ها با کَدّ یمین و عرق جَبین، جهنم کسب نمایید! باید به فکر باشید. در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید، استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه، پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمی‏‌توان مهذب شد. اگر حوزه‌‏ها همین‌طور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نیاز دارد، درس و بحث می‏ خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است، کسی خودرو و خودسر در رشته‌‏ای متخصص نمی‏‌گردد، فقیه و عالم نمی‌‏شود، لیکن علوم معنوی و اخلاقی، که هدف بعثت انبیا و از لطیف‌ترین و دقیق‌ترین علوم است، به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل می‌‏گردد؟ کرارا شنیده‌‏ام سید جلیلی معلم اخلاق و معنویات استاد فقه و اصول، مرحوم شیخ انصاری بوده است. ✅ @feghheakbar
🔴 فساد در ایران، چه سیستمی باشد چه نباشد، مبارزه با آن سیستماتیک نیست! 🔹اینکه اسم این فسادها، ‎ است یا فسادسیستمی یا فسادسازماندهی شده یا مافیا یا مملکت هزار فامیل یا هرچه؛ مهم نیست. اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. اینکه یک عده بگویند کل سیستم فاسد است و در مقابل عده‌ای بگویند نه نظام سالم است؛ دو قطبی غلطی است. هرچه میخواهید بگوئید!‏ 🔸اما مسئله اصلی این است که مبارزه با فساد، سیستماتیک و همه جانبه و عمیق و موثر و عبرت‌آموز نیست. سیستم دستگاه‌های نظارتی و دیده‌بان و نهادهایی که وظیفه کشف و برخورد عبرت آموز با فساد را دارند، هستند. سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و سایرین که مسئولند. 🔹از طرفی گزارش‌‌های این نهادها که گاهی اوقات تخلفات را زودتر هم اعلام می‌کنند، ضمانت پیگیری و برخورد ازسوی قوه قضا ندارد و پرونده‌هایی هم که تشکیل می‌شود نتیجه دلچسب و موثری ندارد. نه برای سایرین عبرت آموز است نه برای مردم خوشحال‌کننده؛ وقتی مشمول زمان می‌شود و در نهایت تخفیف می‌خورد! 🔸مبارزه سیستماتیک با فساد یعنی کل سیستم بصورت یکپارچه روی فساد و تخلف حساس است و در کسری از زمان، هرگونه تخلف کشف شده و بدون اینکه مشمول زمان شود ابعاد شبکه‌های فساد روشن شده و سریعاً وارد فاز قضایی شده و جلوی تخلفات و فسادها گرفته می‌شود! مبارزه سیستماتیک یعنی بستن گلوگاه‌ها! 🔹یکی از این گلوگاه‌ها، بانک‌های خصوصی‌اند. بانک‌هایی که اعتبار دروغین می‌زایند و از قِبل این اعتبارات، وام های کلان به خودشان می‌دهند و بازار مسکن و طلا و سکه و ارز را بدست می‌گیرند! یکی از این گلوگاه‌ها، سیستم‌ها و صنایع ارز‌آور است. یکی گمرکات و بنادر است که کاملاً رهاست و الی آخر! 🔸خلاصه؛ این دعواها که فساد سیستمی است یا نیست؛ ارزشی ندارد. هرچه هست مبارزه با فساد، سیستمی وسیستماتیک وهمه جانبه و موثر و عبرت آموز نیست. فساد پشت فساد، یعنی سیستم سوراخ دارد آن هم سوراخ‌های بزرگ! شبکه‌های فساد در هر نهاد و دستگاهی، ضعیف یا قوی، وجود دارند. این را حل باید کرد. داود مدرسی یان ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
▪️ به روح ایشان و مومنین صلواتی هدیه نماییم.