eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
604 ویدیو
97 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... (بدون وابستگی) ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 لوازم عمامه، بسیار بسیار سنگین است. رهبر انقلاب: ما غالباً به این دوستانى که عمامه سرشان می‌گذارند عرض می‌کنیم که این عمامه‌ی شما وزن کمى دارد، چند سیر، به‌هرحال سبک است، اما در معنا نخیر، اگر انسان بخواهد این بار را به معناى واقعى کلمه متحمّل بشود، بسیار بسیار سنگین است. 🗓۱۳۶۸/۱۲/۲۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از مجتبی مصباح
22.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 اگر می‌خواهید کار فرهنگی موثر انجام بدید، طرح ولایت 🔹 خاطره حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح از مرحوم علامه مصباح یزدی قدس سره 🔺آیین اختتامیه دوره طلاب خواهر که با هدایت و راهبری حوزه علمیه استان فارس در مشهد مقدس برگزار گردید. ✅ @mojtabamesbah_ir
برخی ویژگی های کتاب عرفان تطبیقی نویسنده مطالعه وآموزش این کتاب را برای آشنایی با عرفان تطبیقی به جهات زیر ضروری می بیند: ۱. این کتاب از یک جامعیت نسبی برخوردار است و شامل مهمترین سنتهای عرفانی جهان است که بیشترین پیروان را دارند. در بسیاری از واحدهای درسی در عرفان تطبیقی معمولا به بیش از دو یا سه سنت پرداخته نمی شود و به همه سنت های عرفانی مهم توجه نمی شود. نویسنده خود شاهد بوده است که بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری که در رشته عرفان تطبیقی مشغول نگارش پایان نامه بودند چیزی از عرفان اسلامی نمی دانستند. ۲. جنبش های جدید عرفانی هم در آن به صورت اجمالی مطرح و بررسی شده است. ۳. کوشش شده است قلم کتاب آسان و روان و بدور از اغلاق باشد و خواننده از مطالعه آن چار زحمت نشود. ۴. متون و منابعی که در این درس استفاده می شود معمولا متون خارجی و یا ترجمه آن متون هستند چیزی که فهم آن را نامأنوس و دشوار می کند. تألیفی بودن این کتاب تاحد زیادی از این گونه مشکلات می کاهد. ۵. کتاب فقط گزارش آراء و عقاید نیست، بلکه حاوی تحلیل و نقد و طرح پرسش برای تفکر هم هست. کتاب ضمن اینکه خواننده را با سنت های عرفانی آشنا می کند، به نقاط قابل تأمل در آن ها نیز توجه می دهد و زمینه را برای مواجهه عقلانی با سنت های عرفانی فراهم می سازد، چیزی که در بسیاری از آثار و کلاس های درس در این رشته دیده نمی شود. http://eitaa.com/dreshkevari
💢 بیانات مهم راجع به ضرورت در حوزه 👇
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بیانات مهم #امام_خمینی راجع به ضرورت #تزکیه_و_سلوک در حوزه 👇
: خیلی از چیزهاست که انسان را بیچاره کرده، از تهذیب و تحصیل باز می ‏دارد. یکی از آن‌ها، برای بعضی، همین ریش و عمامه است، وقتی عمامه کمی بزرگ شد و ریش بلند گردید، اگر مهذب نباشد از تحصیل باز می ‏ماند، مقید می‌‏گردد، مشکل است بتواند نفس اماره را زیر پا گذارد و پای درس کسی حاضر شود. شیخ طوسی علیه الرحمه، در سن پنجاه و دو سالگی درس می‏رفته است، در صورتی که در سن بین بیست و سی بعضی از این کتاب‌ها را نوشته است. کتاب تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر در آورده و در پنجاه و دو سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه، حاضر می‌‏شده که به آن مقام رسیده است. خدا نکند پیش از کسب ملکات فاضله و تقویت قوای روحانی ریش انسان کمی سفید و عمامه بزرگ گردد، که از استفاده‌‏های علمی و معنوی و از تمام برکات باز می‏‌ماند. تا ریش سفید نشده کاری کنید، تا مورد توجه مردم قرار نگرفته‌‏اید فکری به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را می‌بازد خود را گم می‌کند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید، رذایل اخلاقی را از خود دور کنید. در درس و بحث اخلاص داشته باشید، تا شما را به خدا نزدیک سازد. اگر در کارها نیت خالص نباشد، انسان را از درگاه ربوبی دور می‌‏کند. طوری نباشد که پس از هفتاد سال وقتی نامه عمل شما را باز کنند ببینند، العیاذ بالله، هفتاد سال از خداوند عز و جل دور شده‏اید. قضیه آن «سنگ» را شنیده‌‏اید که به جهنم سرازیر شد؟ پس از هفتاد سال صدای آن از قعر جهنم به گوش رسید. به حسب نقلی حضرت رسول (صلی‌الله علیه و آله) فرمود پیرمرد هفتاد ساله‏ای بود که مُرد، و در این مدت هفتاد سال رو به جهنم می‏ رفت. مواظب باشید مبادا پنجاه سال، بیشتر یا کمتر، در حوزه ‏ها با کَدّ یمین و عرق جَبین، جهنم کسب نمایید! باید به فکر باشید. در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید، استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه، پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمی‏‌توان مهذب شد. اگر حوزه‌‏ها همین‌طور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نیاز دارد، درس و بحث می‏ خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است، کسی خودرو و خودسر در رشته‌‏ای متخصص نمی‏‌گردد، فقیه و عالم نمی‌‏شود، لیکن علوم معنوی و اخلاقی، که هدف بعثت انبیا و از لطیف‌ترین و دقیق‌ترین علوم است، به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل می‌‏گردد؟ کرارا شنیده‌‏ام سید جلیلی معلم اخلاق و معنویات استاد فقه و اصول، مرحوم شیخ انصاری بوده است. ✅ @feghheakbar
🔴 فساد در ایران، چه سیستمی باشد چه نباشد، مبارزه با آن سیستماتیک نیست! 🔹اینکه اسم این فسادها، ‎ است یا فسادسیستمی یا فسادسازماندهی شده یا مافیا یا مملکت هزار فامیل یا هرچه؛ مهم نیست. اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. اینکه یک عده بگویند کل سیستم فاسد است و در مقابل عده‌ای بگویند نه نظام سالم است؛ دو قطبی غلطی است. هرچه میخواهید بگوئید!‏ 🔸اما مسئله اصلی این است که مبارزه با فساد، سیستماتیک و همه جانبه و عمیق و موثر و عبرت‌آموز نیست. سیستم دستگاه‌های نظارتی و دیده‌بان و نهادهایی که وظیفه کشف و برخورد عبرت آموز با فساد را دارند، هستند. سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و سایرین که مسئولند. 🔹از طرفی گزارش‌‌های این نهادها که گاهی اوقات تخلفات را زودتر هم اعلام می‌کنند، ضمانت پیگیری و برخورد ازسوی قوه قضا ندارد و پرونده‌هایی هم که تشکیل می‌شود نتیجه دلچسب و موثری ندارد. نه برای سایرین عبرت آموز است نه برای مردم خوشحال‌کننده؛ وقتی مشمول زمان می‌شود و در نهایت تخفیف می‌خورد! 🔸مبارزه سیستماتیک با فساد یعنی کل سیستم بصورت یکپارچه روی فساد و تخلف حساس است و در کسری از زمان، هرگونه تخلف کشف شده و بدون اینکه مشمول زمان شود ابعاد شبکه‌های فساد روشن شده و سریعاً وارد فاز قضایی شده و جلوی تخلفات و فسادها گرفته می‌شود! مبارزه سیستماتیک یعنی بستن گلوگاه‌ها! 🔹یکی از این گلوگاه‌ها، بانک‌های خصوصی‌اند. بانک‌هایی که اعتبار دروغین می‌زایند و از قِبل این اعتبارات، وام های کلان به خودشان می‌دهند و بازار مسکن و طلا و سکه و ارز را بدست می‌گیرند! یکی از این گلوگاه‌ها، سیستم‌ها و صنایع ارز‌آور است. یکی گمرکات و بنادر است که کاملاً رهاست و الی آخر! 🔸خلاصه؛ این دعواها که فساد سیستمی است یا نیست؛ ارزشی ندارد. هرچه هست مبارزه با فساد، سیستمی وسیستماتیک وهمه جانبه و موثر و عبرت آموز نیست. فساد پشت فساد، یعنی سیستم سوراخ دارد آن هم سوراخ‌های بزرگ! شبکه‌های فساد در هر نهاد و دستگاهی، ضعیف یا قوی، وجود دارند. این را حل باید کرد. داود مدرسی یان ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
▪️ به روح ایشان و مومنین صلواتی هدیه نماییم.
3.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 جاهل به چهار طرف، کجا را می‌خواهد اصلاح کند؟! _ علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
پَست‌ترین علم آن است که انسان سخنرانی کند، حرف بزند، منبر برود، کتاب بنویسد. همین، یا می نویسد یا می گوید، این پست‌ترین علم است. اما بالاترین علم آن است که در خود انسان ظهور کند. برخی از علمای ما کار یک امامزاده را می کردند، چون هرچه می‌گفتند را عمل می کردند. _ آیت الله @feghheakbar
استاد : عده‌ای به اسم عدالتخواهی به میدان آمده‌اند که اصل نظام، انقلاب و امام را زیر سوال می‌برند دفاعیه برخی مدعیان عدالتخواهی را من می‌نوشتم. این نظام محصول چند قرن فداکاری است. هم برای حفظ نظام هم برای اصلاحش باید هزینه بدهیم انتقاد و پیشنهاد مثل نماز واجب است @Ostad_Rahimpour_Azghadi
▪️ انا لله و انا الیه راجعون آیت الله سیدحسن از اساتید بزرگ فلسفه و حکمت سینوی به ملکوت پیوست. ✅ @Islamicphilosophy_ir
فرمود: شما نور باش؛ مردم همین که شما را دیدند، هدایت می‌شوند. لازم نیست حرف بزنی! کونوا دعاة الی انفسکم بغیر السنتکم مگر برق حرف می‌زند؟! چون نور است، همه اهداف را تبیین می‌کند. فرمود: و جعلنا له نوراً یمشی به فی النّاس. آنوقت این سرمایه گران و گوهر نهادینه شده را انسان رایگان بفروشد؛ یا به القاب بفروشد، یا با بازیگری بفروشد! _ علامه _ منبع