بینی و بینالله ... در بعضی مجالس عزاداری یا از رادیو گاهی میشنوم، یک اشعاری از کسانی، خدا میداند من پیش خودم خجالت میکشم که چه قدر دستگاه امام حسین باید غریب باشد که برای او این طور شعر خوانده بشود، شعری که نه قافیه دارد نه مضمون صحیحی دارد نه درست به لحن خوبی ادا میشود، نه حزنآوری!
خب این همه اشعار خوب فاخر هست بزرگان گفتند امثال کسانی مثل مرحوم آقا شیخ محمدحسین اصفهانی غروی اشعاری دارد که بینظیر است، هم در مدح هم در عزاداری و سوگواری، آن وقت یک الفاظی وهنآمیز خیلی سبک، واقعا خدا میداند بارها شده که پیش خودم خجالت میکشم برای امام حسین.
علامه #مصباح_یزدی _ ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
وجود مبارک حضرت که ظهور کند، ۳۱۳ شاگرد دارد که هر کدامشان در حد امام راحلند یا بالاتر! امام راحل رضوان الله تعالی علیه به تنهائی آمد، یک اقلیم وسیعی را هدایت کرد؛ این روحیه آزادی و استقلال که در شرق و غرب عالم طنین انداخت، به برکت این روح الله است. وجود مبارک ولی عصر ۳۱۳ شاگرد و اصحاب خاص دارد که هر کدامشان مثل امام یا بالاتر از امامند. آنوقت اداره چنین کشور و جهانی آسان است.
_ علامه #جوادی_آملی
_ منبع
💢 این حرف نزد آدمهای بسیط، صورت خوبی دارد
شهید علامه #مطهری:
به مردی از اهل علم گفته بودند که به فلسفه اشتغال داشته باش، گفته بود به جای این کار حدیث مطالعه میکنم. این جمله در نزد بسطاء [افراد ساده]صورت خوبی دارد ولی مثل این است که به یک نفر بگویند بیا این کلید را بگیر، بگوید به جای این کار در را باز میکنم و به در فشار میآورم.
به کسانی میگوییم از کتب اخلاقی و تربیتی جدید مطالعه کنید میگویند به جای این کار حدیث مطالعه میکنیم.
اینها نمیدانند که علم کلید وحی است. تا از راه علم به رموز فلسفی و روانشناسی و اجتماعی پی نبریم لطافت قرآن و حدیث را نمیتوانیم بفهمیم.
علم از یک نظر به منزله عینک است برای مطالعه؛ نباید در جواب کسی که میگوید چشمت ضعیف است بگوییم من عوض [استفاده از عینک] مطالعه میکنم.
در حکمت ۳۳۸ نهج البلاغه است که «العلم علمان: مطبوع و مسموع، و لاینفع المسموع اذا لمیکن المطبوع». کسانی که میگویند ما با حدیث از علم مستغنی هستیم مثل این است که میگویند ما با مسموع از مطبوع مستغنی هستیم.
🏴 حضرت رقيّه سلاماللهعليها از أولاد حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام بوده و نفس پاک و طاهر او حكايت از نفس نفيس حضرت أبى عبد الله الحسين عليه السّلام دارد.
📚«نور مجرّد» ج ۱ ص ۳۳۲ از حضرت علّامه #حسینی_طهرانی قدّس سرّه
🆔 @nooremojarrad_com
11.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ظرف ذهن
▫️ قولوا قولا سدیدا
▫️ تحقیق، لازمه قول سدید
🎙 علامه #جوادی_آملی
💢 مافیا و دستهای پشتپرده ترجمه برخی کتب در ایران!
✍️ دکتر مهدی #گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است.
▫️ مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید
📃 منبع 👇👇
🌐 http://mgolshani.ir/331/
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
💢 پدیده مرجع سازی، تهدیدی برای حوزه
استاد #خسروپناه:
🔸 حضرت آیت الله حائری با استعفای خود و کنار رفتن از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبر معظم انقلاب کار بسیار بزرگی انجام دادند که باید در تاریخ مرجعیت ثبت شود.
🔸 منصب مرجعیت یک اعتبار اجتماعی است و گذشتن از این اعتبار یک خودسازی بسیار بالایی می خواهد که انسان اگر در مرتبه والای توحید نباشد و کنترل کامل برنفس خود نداشته باشد، نمی تواند از تعلقات و اعتبارات دنیوی دست بکشد.
🔸 یکی از خطراتی که حوزه علمیه را تهدید می کند پدیده مرجع سازی است که متاسفانه در ایران نیز این پدیده را مشاهده می کنیم که برخی افراد سریع تشخیص اعلمیت کرده و رساله می نویسند و ذهن مردم را هم آشفته می کنند.
🔸 مفتوح بودن باب اجتهاد را از افتخارات شیعه می دانیم، اما اینکه هرکسی رساله ای بنویسد و وحدت مرجعیت که همیشه در دنیای تشیع امتیازی بوده را خدشه دار کند، قابل پذیرش نیست، متاسفانه وضعیت کشور عراق اینچنین است.
🔸 وقتی مرجع سازی غیرفضل و دانش وارد جامعه شود زمینه انحراف در آن وجود دارد و استکبار و استعمار به راحتی می تواند بر این مراجع بی سواد و غیرفنی سوار شود. حضرت آیت الله حائری جلوی مرجع سازی آینده را گرفت.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
3.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بانکداری یا دیوانگی؟
علامه #جوادی_آملی:
بانک های #ربوی و #ربا_خواران را قرآن (مخبّط) می داند، معلوم می شود عقل نیست دیگر! خون مکیدن و جامعه را برهنه کردن، گرچه باعث انباشت ثروت سرمایه داران است؛ اما جامعه را بیکار کردن، جلوی تولید را گرفتن، جلوی اشتغال را گرفتن، یک درهم بیست برابر گرفتن؛ این را می فرماید: کار آدم مخبّط است، کار آدم عاقل نیست!
در سوره مبارکه بقره، آیه ۲۷۵ این است: (الّذین یاکلون الرّبا)؛ اینها که درس #اقتصاد را می خوانند، درس #بانکداری می خوانند، و کارشناسی ارشد هم دارند، دکترای این رشته را هم دارند و خودشان را دانشمند می دانند؛ کسی که بتواند و بداند چه جور بیست درصد، سی درصد بگیرد و جامعه را لخت کند، این را درایت و عقل می دانند دیگر! فرمود: (الذین یاکلون الربا لا یقومون الّا کما یقوم الّذی یتخبّطه الشّیطان من المسّ). مخبّطانه قیام و قعود دارند، در قیامت هم همین مخبّط بودنشان ظهور می کند.
چرا؟ (ذلک بانّهم قالوا انّما البیع مثل الرّبا). بعضی کالا می فروشند، ما اسکناس می فروشیم؛ بعضی خانه اجاره می دهند، ما پول اجاره می دهیم؛ پول باید پول بیاورد! این دانش اینهاست دیگر! فرمود: اینها مخبّط هستند، نمی دانند با این پول چه کار می کنند! اینها جزء خردمندان جامعه بودند دیگر! مگر بانکدارها جزء تحصیل کرده های عالیرتبه این نظام نیستند؟ مگر قرآن به همین ها به صورت آدرس صحیح نمی دهد که اینها مخبّط اند؟ همین ها را می گوید، دیگر از گذشته و آینده نداریم؛ به همین ها می گوید: (لا یقومون الّا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان)!
حالا حمایت از کالای داخلی است....
@Islamicphilosophy_ir
💢 وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود!
تا ما نیرو و برنامه برای تربیت فضلای حوزه، جهت توانمندی در پژوهش نداشته باشیم، نیازهای جامعه هم برطرف نمیشود.
وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود؛ چون در این کار تربیتی، طلبه متأثر از روحیات و تواناییهای استاد است. اگر استادی در دانشگاه مقاله علمی-پژوهشی منتشر نکند، نه تنها پیشرفت نمیکند، حتی بعدها از دانشگاه اخراج هم میشود. بنابراین باید کار پژوهشی بکند.
چرا در حوزه استادان را رتبهبندی نمیکنیم؟ نمیگویم به پیروی از دانشگاه، استادان را با عنوانهای مربی، استادیار و استاد تمام رتبهبندی کنیم؛ بلکه حوزه باید برای خودش عنوان درست کند و ارتقای اساتید براساس کارهای پژوهشی اساتید باشد.
کار پژوهشیشان هم باید در راستای نیازهای پژوهشی جامعه باشد، نه مسائلی که گرهای از جامعه باز نمیکند.
📄 گفتگوی استاد #خسروپناه با رهنامه، ش۶، ص ۲۸_۲۷
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 خطر انقراض علمای مردمی و در دسترس
با درگذشت آیتالله ناصری، مربی اخلاق، اصفهان یک پناهگاه معنوی دیگرش را از دست داد.
آقای ناصری مصداق همان "پناهگاههای معنوی مردم" بود که چندی پیش به بهانهی درگذشت آقای فاطمینیا دربارهشان نوشتم. یک روحانی مردمدار که درِ خانهاش رو به همهی مردم گشوده بود و گوشش شنوای حرفهایشان. عالمی که دسترسی به او از یک مدیر مدرسه هم آسانتر بود، چه رسد به مسئولان و مقامات (خود من چند سال پیش شمارهی تلفن او را به دوستی که میخواست با عالمی مشورت کند، دادم. چند عالم در این سطح را سراغ دارید که تلفنشان در دسترس باشد و خودشان هم پاسخگو باشند، بدون دربان و مسئول دفتر و دستک؟)
فقدان این سنخ از عالمان، به اضمحلال گونهی "علمای بلاد" در چند سال آینده خواهد انجامید؛ گونهای مهم و مؤثر که بدیلی در گونههای نوظهور روحانیت شیعه ندارد و فقدانش زمینهساز تغییراتی مهم در نظام روحانیت و نقشآفرینی اجتماعیاش خواهد بود
✍محسن حسام مظاهری(جامعه شناس)
کسی که بین حرم و جمکران فکر می کند؛ او قمی فکر میکند و جهانی حرف میزند! (بر ما یعنی بر ما) واجب است #جهانی فکر بکنیم؛ حرف #کانت را خوب بفهمیم، حرف #دکارت را خوب بفهمیم، حرف هر فیلسوفی را خوب بفهمیم، خوب نقد بکنیم. وظیفه ما این است که #حرف_جهانی بزنیم، یک؛ جهانی را قانع کنیم، دو؛ امّا کار ما این باشد که بین حرم و جمکران فکر کنیم، این جهانی حرف زدن و قمی فکر کردن است!!
▫️ پیام علامه #جوادی_آملی به بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه / بهمن ۱۳۹۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
پَستترین علم آن است که انسان سخنرانی کند، حرف بزند، منبر برود، کتاب بنویسد. همین، یا می نویسد یا می
آیت الله جوادی آملی:
منذِر باید منذَر باشد.