eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
8.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 کارهایی که باید روی کتاب‌های فلاسفه اسلامی انجام شود. رهبر انقلاب: کتاب‌های فکری لازم است در فکر رسوخ کند؛ و این، صرفاً با نشر کتاب حاصل نمی‌شود. شما نگاه کنید غربی‌ها در این کارها خوب واردند، خوب بلدند؛ ببینید مثلاً فرض کنید فلان متفکّر، حالا مثلاً هِگل مگر چند کتاب نوشته؟ 🔸 افکارش را از داخل این کتاب‌ها استخراج می‌کنند و درمی‌آورند، 🔸 تخلیص می‌کنند، خلاصه میکنند، 🔸 آن فکر را با بیان‌های مختلف، 🔸 با زبان‌های مختلف، 🔸 با شیوه‌های مختلف 🔸 پخش می‌کنند، منتشر می‌کنند. این کار [در مورد آقای مصباح هم] باید انجام بگیرد. من البتّه گمان میکنم قبل‌ها به خود مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله علیه) یا شاید به بعضی از شاگردهای ایشان راجع به ملّاصدرا این حرف را زدم که ... ▫️ ۱۴۰۱/۱۰/۵ ✅ @feghheakbar
💢 توحش در لوای تمدن 🔹 در فلسفه اراده‌گرای غرب همواره دوگانه‌ی سیاست و حقیقت مشکل غیر قابل حلی بوده است و هرچقدر از آموزه‌‌های انبیای الهی فاصله گرفته‌اند بر تغایر و تضاد این دوگانه افزوده‌اند و از فهم وحدت حقایق و اتصال وجودی با واقعیت درمانده‌اند. 🔸در این نگرش، سیاست از حقیقت و اخلاق جدا انگاشته شده و به جای آنها، ذات سیاست را با منفعت و صنعت پیوند زده‌اند. پیوندی که روز به روز بر قدرت ابزارها و حکومت ساختارها افزوده است و از عاملیت انسان‌ها و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی و فضائل الهی کاسته است. 🔹 در شیوه‌های غرب جدید، هیچ گونه حقیقت دینی و واقعیت متعالی جایگاهی ندارد؛ بلکه معارض تلقی غربی از منفعت و سیاست دنیامدارانه‌ی آنها نیز هست. لذا به هر نحو ممکن لازم دارند هر حقیقت دینی و واقعیت متعالی را از گردونه‌ی مشارکت اجتماعی و تأثیرگذاری فرهنگی حذف کنند. البته این محدود به جامعه خودشان نیست بلکه هر ندای حقیقت‌خواهی و چهره‌ی متعالی از سیاست را بر نمی‌تابند و آن را دشمن خود می‌پندارند و به تسخیر و تحریف و یا تضعیف و تخریب حداکثری آن همت می‌گمارند. 🔸 از آنجا که غرب با پیشرفت صنعتی روز به روز از اخلاق و انسانیت فاصله گرفته است برای حذف رقیب از هیچ عمل غیر انسانی و ضد اخلاقی باکی ندارد. ابتدا ماکیاولی‌وار اعمال خود را توجیه می‌کند و برای آن فلسفه‌تراشی و معناسازی می‌کند و با امپراتوری رسانه‌ای آنگونه که می‌پسندد ذهن و ذائقه‌ی افکار عمومی را تغییر و جهت می‌دهد سپس به هر خباثت و خیانتی دست می‌زند و بار دیگر به زیباسازی و ضرورت پردازی آن اعمال شنیع و خبیث می‌پردازد. 🔹غرب وحشی به برکت صنعت و سیاست، رسانه و قدرت، توحش ذاتی و خباثت رفتاری خود را در لباس مدنیت و پیشرفت به خورد ملت‌ها می‌دهد و در این مسير چپ و راست، لیبرال و سوسیال، کاتولیک و پروتستان، تفنگ و مجله را با هم برای این جنگ ترکیبی و شناختی به کار می‌گیرد. 🔸 مجلات و رسانه‌های غربی، پیشران جنگ ترکیبی غرب وحشی است. هر کجا سلاح آهنين نظامی، تحریم سخت اقتصادی، تهدید خشن امنیتی و تطمیع مزدور داخلی به نتیجه نرسد این رسانه‌ها و مجلات غربی هستن که شکست نظامی، اقتصادی و امنیتی آنها را با هجو و تخریب ارزش‌های دینی و هویت ملی ملت‌ها جبران می‌کنند. 🔹 خلاصه اینکه اگر مجلات و رسانه‌های غرب وحشی، به سیم آخر می‌زنند و توحش خود را به بدترین نحو ممکن آشکار می‌کنند و دست به دامان چند خودفروخته فراری و چند کاریکاریست درمانده می‌شوند نشانه‌ی ضعف و درماندگی جبهه متوحشان عالم است و دلیلی بر قدرت و عظمت مستضعفان عالم. 🔸خداوند متعال در قرآن کريم چه زیبا فرموده است: وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﻭ [ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ] ﺳﺴﺘﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ [ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻰﺭﺳﺪ] ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ، شما ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ.(آل عمران، ١٣٩) @hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«اگر خدای نکرده طوری بشود که نتوانیم آنچه را که مردم درباره‌ی مجموعه‌مان تصور می‌کنند، آن را تحقق ببخشیم، خسارت بزرگ خواهد بود و به این جریان و جهت‌گیری حتماً ضربه وارد خواهد آمد. آن وقت امیرالمؤمنین فرمود: «و لقلّما شیء ادبر ثمّ اقبل»؛ موجی که برگشت و رفت، دیگر خیلی آسان این طرف نمی‌آید و برنمی‌گردد. خون دل‌ها باید خورد و زحمت‌ها باید کشید تا اینکه باز برای اقبال و توجهی که امروز وجود دارد، زمینه فراهم شود. این را نباید از دست داد.» • بیانات رهبری در دیدار دولت نهم سال ۱۳۸۵
نقش فلسفه و حکمت در برون‌رفت بحران‌های انسانی معاصر، حمید پارسانیا.mp3
45.86M
💢 نقش فلسفه و حکمت در برون‌رفت بحران‌های انسانی معاصر ▫️ استاد حمید _ ۲۲اسفند۱۳۹۹
داشتن مسکن متناسب با نیاز، هر فرد و خانواده ایرانی است. "دولت است" با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. 📄 اصل ۳۱ قانون اساسی
🌺 صلوات شیخ اکبر بر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ◻️ ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛ بخش سوم آن به صلوات بر حضرت فاطمه زهرا (س) اختصاص دارد؛ صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی  الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار، ثمرة شَجَرة الیقین، سیدة نساء العالمین، المعروفة بالقَدْر، المجهولةِ بِالْقَبرِ، قُرّةِ عین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البتول، علیها الصّلوة و السّلام. 📔 مناقب ابن عربی (صلوات بر چهارده معصوم)، بخش سوم 🔶 این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده. معانی این بیانات برای کسانی که در و به ویژه کار نکرده باشند، مبهم خواهد بود.
مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را فقه و اصول دانستند در حالی که آیه محکمه مربوط به خداشناسی، امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و فریضه عادله و هم سنت قائمه مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید. 🍃 علامه ، در جمع حوزویون مشهد/ مرداد۹۸ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
استاد : اگر و و و دیگر حکما را معرفی کرده و به جهان بشناسانیم، ها و ها و ها سر جایشان می‌نشینند. ⭕️👈 مطالعه کامل مطلب ........................................................
💢 نقد اعتباری بودن (ناواقع‌گرایی) اخلاق نزد اکثر مکاتب فلسفی غرب در شاخه فرااخلاق در ذیل فلسفه اخلاق، مباحثی از جمله واقع گرایی یا ناواقع گرایی اخلاقی و عام گرایی یا خاص گرایی اخلاقی، مطرح می شود، که مکاتب فلسفی غرب عمدتا به صراحت در دسته ناواقع‌گرایان و خاص‌گرایان شمرده می‌شوند. الف: واقع گرایان بر این باورند که مطلوبیت ولزوم در گزاره های اخلاقی و خصوصیات اخلاقی، صرف نظر از سلیقه فرد یا خواست و توافق جمع، واقعیت نفس الامری دارند، اما ناواقع گرایان این امور را صرفا وابسته به سلیقه فرد یا توافق جمع می دانند که هیچ گونه نفس الامریتی در ورای آن ندارند. ب: عام گرایان اخلاقی بر این اعتقادند که ما می توانیم یک اصول و قواعد عام و کلی را برای عمل اخلاقی در نظر بگیریم، اما خاص گرایان به منحصر به فرد بودن تصمیمات اخلاقی و بی فایده بودن اصول اخلاقی تاکید دارند. تجسم اخلاق که از مصادیق بارز تجسم اعمال است را می توان به عنوان دلیلی بر اثبات واقع گرایی اخلاقی و عام گرایی اخلاقی قلمداد کرد، با این بیان: همان طور که با اثبات «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» بودن روح و نیز «حرکت جوهری» در حکمت متعالیه صدرایی بسیاری از مسائل فلسفه نظری دگرگون شده، بسیاری از مسائل اخلاقی نیز متحوّل گشته است. روی این مبنا اخلاق در پیدایش، پرورش و ساختار حقیقت انسان نقش دارد؛ یعنی کاری را که انسان انجام می دهد در آغاز، «حال» است ولی بعد «ملکه» می شود و سپس به حالت «صورت جوهری» ظهور می کند و چون به صورت جوهر در می آید، نفس برای آن به منزله «مادّه» و این صورت برای آن به منزله «صورت» می شود و جمعاً یک واقعیّت را تشکیل می دهند. در این جا توجه به این نکته مهمّ است که دیگران، اخلاق را از مرحله «حال» به مرحله «ملکه»، منتقل کرده گفته اند: اخلاقی را که انسان فراهم می کند «دیر زوال» و از ملکات نفسانی است؛ ولی حکمت متعالیه بر اساس حرکت جوهری، تبیین و تثبیت کرده است که انسان هر کاری که می کند در واقع با آن کار، حقیقت خود را می سازد و با همان هم محشور می شود. در هر حال نقشی که مسئله حرکت جوهری و جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن نفس دارد، در علم اخلاق خیلی کارساز است. چرا که بیان می کند که انسان نه تنها با حرکت کیفی بلکه با حرکت جوهری، وصفی را می پذیرد. نفس در مراحل اخلاق، عین همان خلق می شود. حیوانات بیانگر اوصاف انسانی اند؛ اگر انسان بخواهد غضب خود را خوب بشناسد، باید به حیوانات درنده بنگرد و اگر مایل باشد شهوت خویش را بنگرد، به بهائم شَهَوی نگاه کند و اگر درست بررسی کند، می بیند که حقیقت غضب، همان درنده خویی درنگان است و واقعیّت شهوت همان شهوت جویی چرندگان؛ و انسانی که متحرک بالشهوة است، با اشتها و میل حرکت می کند؛ نه این که با اراده وعقل زندگی کند: «بل یرید الإنسان لیفجر أمامه». بنابراین، حیوان های شهوتران، آینه خوبی هستند تا انسان، اوصاف شهوت بازی و هوس مداری خود را در آینه آنها به خوبی بررسی کند؛ زیرا اگر این اوصاف، کامل شود همان بهیمه یا درنده می شود و اگر برای موجود زنده ی این حقیقت به منزله صورت شود، حقیقتاً همان را داراست؛ خواه سخن بگوید و خواه سخن نگوید؛ خواه با دو دست و دو پا و خواه با دو پا یا دو بال حرکت کند؛ یا حیوان باشد ولی سخن بگوید. چون حقیقت حیوانیّت، همان ملکه نفسانی است و آن نفسی است که منشأ این گونه آثار است. در مورد همه انسان ها این حقیقت ثابت است که اگر کسی در مسائل اخلاقی به جایی برسد که اخلاقِ فضیلت یا رذیلت برای او ملکه شود و کم کم صورت نوعیه او را بسازد، او حقیقتاً حیوان یا فرشته و یا شیطان می شود. زیرا انسان در سر چهار راه قرار دارد واقعاً به سمت بهیمه یا فرشته یا شیطان شدن یا درنده خویی حرکت می کند. 🔸 و سرِّ سقوط دنیای غرب این است که بینش اخلاقی آنان در حدّ بینش اعتباری سلیقه و رسم و عادت و ... است؛ زیرا برای آنها روشن نشده است که واقعاً اخلاق، حقیقت انسان را می سازد. ✍ امین دهقانی، فرازی از مقاله «اخلاق جهان‏شمول و جاودانه؛ براهین اثبات واقع‌گرایی و عام‌گرایی اخلاقی با تکیه بر اندیشه علامه جوادی آملی»
بنده یک سال تمام از صبح تا شب در کتابخانه تک و تنها می‌نشستم و کل آثار امام و نوشته های امام و سخنان امام را بررسی کردم و جمع بندی کردم و دسته بندی کردم تا این منظومه (کتاب منظومه فکری ) شکل گرفت. یک سال تمام بدون اینکه یک نفر به بنده کمک کند. بعد ساختاری را تعریف کردم که چهارده بار ویراست شد؛ مدام مطالعه می‌کردم می‌دیدم که این ساختار باید تغییر پیدا کند، تا در نهایت این منظومه فکری شد. بعد از این مرحله خدمت دوستان دادیم و کمک کردن در تدوین. بنابراین گمان نشود که چند مدخل به دوستان داده شده که مقاله ای نوشته بشود، خیر ... یک کار جدی و اساسیِ منظومه ای شد. _ استاد @feghheakbar