eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
604 ویدیو
97 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... (بدون وابستگی) ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
چنان‌که می‌دانید، علم در عقلانیت جمعی تولید می‌شود و نظریه بدون قرار گرفتن در معرض داوری عالمان دیگر شکل نمی‌گیرد. مقصود از تولید علم جمعی این نیست که علم و نظریه‌های علمی روش ندارند؛ بلکه علم در چهارچوب روش‌شناسی شکل می‌گیرد، اما در ادامۀ استنتاج روش‌شناختی، نوعی عقلانیت جمعی پدید می‌آید و مشارکت دیگران را در پذیرش و توسعۀ آن فراهم می‌سازد. تأکید می‌کنم که مهم‌ترین ساحت تولید علم، تولید و رشد در روش‌شناسی علم است. روش‌شناسی مبتنی بر معرفت‌شناسی و منطق و حکمت اسلامی می‌تواند رویکرد جدیدی را در علوم انسانی به ارمغان آورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 مطالعات فرعونی به گمان برخی، آشنایی با اندیشه‌های دیگران اعم از دگراندیشان و مکاتب و نحله‌ها و ادیان دیگر، فقط از این جهت خوب است که بهتر و دقیق‌تر بتوانند به آنها پاسخ دهند. چنین افرادی پیشاپیش و بدون مواجهه با اندیشه‌های دیگر، خود را مصداق اتم و اکمل حق می‌دانند و هیچ حق و صوابی در سخنان و ایده‌ها و اندیشه‌های دیگران نمی‌بینند و نمی‌جویند. به اعتقاد این بنده، این نوع نگاه به ایده‌ها و اندیشه‌های مخالف، «نگاهی فرعونی» است و نه «اسلامی» و «اخلاقی» و «علمی». فرعون نیز وقتی با ادعای موسی و هارون رو برو شد، ساحران را گرد آورد و دستور داد مردم را جمع کنند تا از «ساحران» پیروی کنند! نه از «حق»: «لَعَلَّنا نَتَّبِعُ السَّحَرَةَ إِنْ كانُوا هُمُ الْغالِبين‏» (شعراء، ۴۰) در حالی که منطق پیامبران و اولیاء دین این است که سخنان مختلف و مخالف را بشنوید و حق را انتخاب کنید: «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب‏» (زمر، ۱۸) به تعبیر زیبای امام علی علیه السلام: «مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإ؛ کسی که به استقبال دیدگاه‌های مختلف (و مخالف) برود موارد خطا را خواهد شناخت» یعنی مطالعه دیدگاه‌های دیگر برای حق‌شناسی و خطا‌شناسی است و نه لزوماً به منظور ابطال و پاسخ دادن. همان حضرت در حکمتی دیگر خطاب به فرزندشان محمد بن حنفیه می‌فرماید: «اضْمُمْ آرَاءَ الرِّجَالِ بَعْضَهَا إِلَى بَعْضٍ ثُمَّ اخْتَرْ أَقْرَبَهَا مِنَ الصَّوَابِ وَ أَبْعَدَهَا مِنَ الِارْتِيَابِ؛ اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مردان علم و اندیشه را در کنار یکدیگر قرار بده و سپس رأی و اندیشه‌ای که به حقیقت‌ نزدیکتر از و از خطا دورتر، انتخاب کن.» ✍ احمدحسین شریفی ♦️حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
2.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 علما را جدی بگیرند 🔸 علما به میان جوان‌ها بروند و گره‌های ذهنی آنها را باز کنند فکر‌کردن لازم دارد ... حرف نو، منطق و بیان نو لازم است. 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir@feghheakbar
رهبر انقلاب: یک مسئله، مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربی‌ها دارند این کار را می‌کنند. دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع می‌کند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه ـ حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست ـ به نظرم یک آمریکایی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم. بچه‌های ما ذهنشان دارد فلسفی می‌شود. خوشبختانه حرکت جامعه و نظام موجب شده که ذهن‌ها عقلانیت پیدا کند. جوان‌های ما واقعاً سؤال می‌کنند. این سؤال‌هایی که زیاد شده، این را باید مبارک دانست؛ منتها ما باید جوابگویی داشته باشیم. حس سؤال کنندگی دارد زیاد می‌شود، و این همین طور دارد به نسل‌های پایین‌تر منتقل می‌شود. ما یک نوه کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمی‌زند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت می‌گردد. بعد پنجه می‌زد به یک بچه ی دیگری، گفتم آقاجان نکن. گفت: چرا؟ این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است. این حالت دارد به وجود می آید. حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است: چرا؟ چرا؟ چرا؟ وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده ساله‌ای باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد می‌شود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شماهاست. شما واقعاً می‌توانید این کار را انجام دهید. ☘ دیدار مجمع عالی حکمت اسلامی _ ۲۳ بهمن ۹۱ ✍ پ‌ن: پاسخگویی به شکوک و شبهات اعتقادی نسل فکور فعلی، بدون اشراف بر حکمت متعالیه و مسائل جدید کلامی، محال است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🚨تنها بحرانی که تن رهبری را می‌لرزاند! -----۱/۶ درصد❗️یعنی زیر خط بقا😞----- 🎞 #حجت_الاسلام_راجی 😊
دیوید گلمن در کتاب تمدن ها چگونه می‌میرند می‌نویسد: نبود علاقه به فرزندآوری از نشانه‌های افول تمدن هاست و دنیای اسلام شاهد چنین پدیده‌ای است. جوامع رو به پیری بهتر تن به سازش می‌دهند. ▫️ تشریح @twtenghelabi
1.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناجات شعبانیه را بخوانید آقا ... مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در آن بکند، انسان را به یک جایی می رساند. اعیاد شعبانیه مبارک.
⭕️ شرط شاگرد امام زمان (عج) بودن، اطلاع و آگاهی از جهان است. 💢 جهانی شدن دین، فهم جهانی می‌خواهد ... 💢 ما باید از تفکرات و مکاتب موجود در سرتاسر جهان با خبر باشیم، دست ما پر باشد و در مقابل آن‌ها پاسخ داشته باشیم. 💢 این دین که خود به خود بالا نمی‌آید. باید بکوشید تا دین گسترش پیدا کند؛ این را بر ما واجب کرده‌اند. _ علامه ♦️حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
4_5969985214087168829.mp3
زمان: حجم: 5.22M
💢 رسالت اصلی حوزه‌ها علامه : ▫️ این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در حوزه ها نشر بدهیم ▫️ رسالت اصلی حوزه ها اصول دین است و برهان اقامه کردن و ... _ تفسیر سوره طور / اسفند۹۵ ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 رسالت اصلی حوزه‌ها علامه #جوادی_آملی : ▫️ این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در
💢 رسالت اصلی حوزه‌ها 💢 دوازده‌سیزدهم قرآن مربوط به علوم عقلی و یک‌سیزدهم آن احکام فقهی است علامه : الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستی شوروی اين طور است. تقريباً معادل موحّدان عالم کسانی هستند که مي‌گويند خدایی در عالم نيست و رسالت مهم حوزه‌هاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره مي‌کند. آن روز حرف تازه‌ای بود؛ اما الآن ديگر حرف‌های رسمي است، برای اينکه به مراتب بيش از ما مسلمان‌ها عده‌اي هستند که مي‌گويند خدایی نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحي‌ها، کليمي‌ها که ضميمه ما بشوند. آنهایی هم که مبدئی قائل‌ هستند در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلی را در حوزه‌ها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدایی هست و قيامتی هست و وحی‌ای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم، اليوم در کشوری که ميلياردی است مثل هند، هم موش‌پرستی رواج دارد هم گوساله‌پرستی رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزی بَند هستند، اينها در اثر اينکه علوم عقلی در حوزه‌ها نيست. بيش از ما مسلمان‌ها کشورهای فراوانی هستند که مي‌گويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتی نيست، وحی‌ای نيست، رسالتی نيست، نبوتی نيست، هيچ نيست. الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پس‌کوچه‌های ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است. الآن يعنی الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش مي‌پرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم مي‌گويند خدايی نيست و حوزه‌ها هم خواب‌اند. رسالت اصلی حوزه‌ها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است. ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندی تقريباً آن مربوط به احکام فقهی است وگرنه آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحي‌اي هست و نبوتي هست و اخلاقی هست و عدلی هست و اينهاست. 🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar