حوزه علمیه تمدن ساز
💢 خودتان را هدر ندهید
💢 ضرورت متخصص شدن در حداقل یکی از علوم انسانی
کسی که قصد محقق شدن رو داره، باید ۲ مساله رو لحاظ کنه:
۱. مطالعه عمومی و متوسط در عین عمق
۲. انتخاب یک رشته برای مطالعات تخصصی و عمیق تر
اگر در کنار دروس متداول (لمعه و مکاسب و بدائه و نهایه و کفایه)، یکی از علوم انسانی رو برای تخصص و اجتهاد نخونیم، خسارت کردیم.
اکتفا به کتاب های متداول (از صرف تا خارج)، آسیب های جدی شخصی و جمعی داره، مثل:
۱. معمولی بودن؛ در نوک پیکان مبارزه جهانی توحید با شرک و کفر، آدم معمولی به درد نمیخوره.
۲. خالی و رها موندن کرسی های دانشگاهی از اندیشه اسلامی؛ اگر متخصص در علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم، قاعدتا همین روال زنجیرهای پرورش دانشجویان غربگرا ادامه پیدا میکنه.
۳. خسرالدنیا شدن. غیر متخصصی که صرفا ردای علمی رو بر تن کنه، خب معلومه که از عهدهی اون برنخواهد اومد و به جایگاهی هم نخواهد رسید.
۴. مسموع و مبصَر واقع نشدن.
لذا یا باید عارف شد یا باید در یکی از علوم انسانی متخصص قهار شد. البته این دو مانعةالجمع نیستند. ولی کسی که هیچ یک از این دو رو نداشته باشه، ارزشی نداره و بیخودی وارد عرصه سیمرغ شده و عرض خود میبرد و زحمت دین میدارد.
بر اساس علاقه و استعداد خودتون یکی از این رشته ها رو پیبگیرید:
_ اقتصاد
_ مدیریت
_ روانشناسی
_ فلسفه محض و مضاف
_ عرفان
_ کلام و کلام جدید
_ جامعه شناسی
_ سیاست
_ حقوق
_ علوم تربیتی
_ و ...
اندیشه اسلامی رو در اون علم و ساحت مسلط بشید و ببلعید ... کم کم به اندیشه های غربی ورود کنید (البته بعد از تسلط بر اندیشه اسلامی و گرنه وادادگی رخ خواهد داد) ... سپس با رویکرد تطبیقی-انتقادی به تولید علوم انسانی اسلامی بپردازید.
تک تک طلاب باید این کار رو بکنن ... وگرنه با شعار، اصلاح مبنایی شکل نمیگیره ... باید ریشهای کار کرد ... باید شجره کاشت و آبیاری کرد و به شجرهای عظیم تبدیل کرد ...
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزههای علمیه ما که امروز این چنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافتهاند، باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند.
باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند،
باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست!
📚 استاد شهید #مطهری، نهضتهای صدساله اخیر، ص۹۳
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
اسلام باید به صورت فنی و علمی و کلاسیک رسما تدریس شود والّا سخنرانی که یک کار آزاد و متفرقه است هرگز کافی نخواهد بود.
📔 استاد #مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۳۴
............................................
✍ پن:
▫️۱. راهکار شهید مطهری برای تحول حوزه را اینجا بخوانید.
▫️۲. راهکار دیگر را اینجا بخوانید.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 امتداد فلسفه در حل مسائل جدید و دنیای معاصر
رهبر انقلاب ضمن توصیف شهید #مطهری - به عنوان فیلسوف متکلمی که دارای فلسفه دینی و دنبال مقابله با جریان های انحرافی است -
یکی از عوامل موفقیت ایشان را در این نکته ذکر می کنند که:
ایشان در فلسفه خیلی دقیق کار کرده بودند. فلسفه خودمان را ناظر به #مسایل_دنیا و #مسایل_روز و #فلسفههای_جدید و در ارتباط با این ها مطرح کردند.
📙 شریعهی شهود، ص۱۰۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
3.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بیخبر از چهار طرف، کجا را میخواهد اصلاح کند؟!
علامه #جوادی_آملی:
تا کسی مکتبهای جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه میگویند، سیاستمداران غرب چه میگویند، شرق چه میگویند، شمال چه میگویند، جنوب چه میگویند، که نمیتواند قرآن را فخر آنها قرار بدهد!
فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر میکند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر میکند!
فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز.
_ قم/ بهمن۱۳۹۹
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
1_3810259752.mp3
زمان:
حجم:
712.2K
💢 آیا #عذاب_جهنم، جدا از انسان است؟
علامه شهید #مطهری، در پاسخ به کج فهمی فیلسوفان ملحد، به ویژه برتراند #راسل از معارف دینی و به ویژه خلط مجازات اخروی با مجازات اجتماعی.
#معاد #پاداش_اعمال
🎤 ۱۱۸ ثانیه
................................
✍ پن:
برداشت غلط از چیستی و چگونگی معاد موجب الحاد و تزلزل ایمان در میان انسانها شده است. برداشت سست از معاد، تنها به دایره توده مردم محدود نمیشود؛ بسیاری از اندیشمندان غرب و شرق به خاطر برداشت ضعیف از معارف الهی-اسلامی، به الحاد یا تشکیک در معارف گرویدهاند.
از ریشههای عدم درک صحیح جهانیان از معارف، عدم تبیین دقیق و محققانه معارف دینی توسط مبلغان است. بسیاری از مبلغان به خاطر عدم غواصی در معارف عقلی، در نشر حقایق دچار کاستی و فتورند.
امروزه جوانان تبیین عوامانه از معاد و نامه اعمال و حشر را برنمیتابند و فقط تبیین محققانه و فلسفی معارف است که عطش درک آنان را سیراب میکند و اعتماد از دست رفته آنان را بازمیگرداند.
مباحث #تجسم_اعمال، میتواند با تبیینی عمیق از حقایق حشر و قیامت و پاداش اعمال و ... تصویری محققانه و عام و خاص پسند از معاد ارایه دهد.
مقاله "وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال بر اساس هندسه فکری علامه جوادی آملی" میتواند بسترساز خوبی در این عرصه باشد.
✅ @Islamicphilosophy_ir
IPD_Volume 17_Issue 30_Pages 149-190.pdf
حجم:
622K
📃 وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال بر اساس هندسه فکری علامه جوادی آملی
✍ امین دهقانی
(حداقل ۳ صفحه مربوط به نتیجهگیری را مطالعه فرمایید)
▫️ مشاهده و دانلود
▫️ با توشه گیری از گذشته آماده یک #حرکت_نو شویم. / آیت الله #اعرافی
............................
✍ پن:
با برنامه مبهم و مطالعات کلی، ره به جایی نتوان بُرد ... راهکار این است که فرد فرد حوزویان در کنار سیر متعارف علوم، یک رشته از علوم انسانی را متمرکز شوند و در آن متخصص گردند ... تنها در این صورت است که میتوانند به ساحت مرزهای آن دانش وارد شده و به تغییر و اصلاح مبانی و پارادایمهای موجود علوم انسانی دست زنند و در این میادین حرفی برای عرضه داشته و صاحب کرسی نظریه پردازی اسلامی در قبال دیگر نظریات باشند. (اینجا را مطالعه نمایید).
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
1_1094771112.mp3
زمان:
حجم:
745.2K
💢 انتقاد مهم علامه #مصباح_یزدی از دروس و روال عمومی حوزه و طولانی بودن آن و عدم اهتمام به مساله رشتههای تخصصی.
✍ اینجا نیز حتما مطالعه شود.
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 آیا #عذاب_جهنم، جدا از انسان است؟ علامه شهید #مطهری، در پاسخ به کج فهمی فیلسوفان ملحد، به ویژه بر
2.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ جهنم چیست؟
🔴 جواب کامل و فصیح در یک دقیقه
🔸 استاد #دینانی
◽️ برای مطالعه مقاله تجسم اعمال اینجا کلیک نمایید. (حداقل ۳صفحه نتیجهگیری آن مطالعه شود)
◽️ نقد برداشت غلط راسل و دیگر فیلسوفان ملحد از چیستی مجازاتهای اخروی را اینجا استماع نمایید.
✅ @Islamicphilosophy_ir