12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 غرب چگونه غرب شد؟
برشی از گفتگوی علی علیزاده در برنامه ثریا
@Islamicphilosophy_ir
@jenayaat
💢 داشتن همت بلند، و پرهیز از درجا زدن و تکرار مکررات.
آیت الله #جوادی_آملی:
مبادا یک وقت بگویید فارغ التحصیل شدم اگر طلبه هستید اگر دانشجو هستید، تا نفس می کشید با کتاب باشید
اما این طور نیست که همان خوانده ها را تکرار کند و برای مردم بگوید
این از بدترین نقص هاست کسی بگوید الان بیست دور است دارم مکاسب می گویم. اشتباه می کنی؛ همان یک دور گفتی حداکثر دور دوم بس است، چرا بیست سال یک جا ماندی؟!
کسی بگوید من الان ده دوره شرح لمعه می گویم، خب این از بدترین اشتباهات شماست، چرا ده سال یک جا ماندی؟!
معصوم فرمود: انّ الله عز و جل یحبّ معالی الامور و یکره سفسافها؛
همت بلند، فکر بلند، ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد. کارهای پست، همت های پست، فکر پست، خیال باطل این ها نزد خدا مکروه است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
طلبهای که سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه نخواند، ول معطل است.
(علامه #جوادی_آملی، به نقل یکی از اساتید)
..................................................
✍ حوزه علمیه تمدن ساز:
از همان اوایل طلبگی میتوان با #تفسیر و #روایات مأنوس بود؛ مثلا شخص با نذر یا عهد یا اراده قوی، بر خود واجب کند، سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه [با ترجمه دشتی] بخواند. البته به این شکل که خواندن سلسله راوی ها لازم نباشد. در این صورت خواهید دید که با هفتهای ۶۰ دقیقه آنها را در طی یکسال به پایان خواهید برد. هفتهای ۶۰ دقیقه را میتوان واجب کرد (نذر [لله علیَّ] یا عهد [عاهدتُ الله]) و برای ترکش فلان مبلغ را به عنوان جریمه تعیین کرد. میتوان هر سال بر خود الزام نمود و هر سال آن را تمدید کرد (البته اوایل شاید جزء جزء بهتر باشد). در مورد دورههای تفسیر (مثلا تفسیر موضوعی آیت الله #جوادی_آملی و آیت الله #مصباح_یزدی) و سایر کتب ارزشمند نیز این قبیل اقدامات را میتوان اعمال کرد و به سهولت به پیش برد.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 به اندازه یک محقق کتاب میخواند!
از زمان جنگ که سردار سلیمانی را شناختم، شبانه روز مطالعه می کرد. عاشق کتاب بود. سلیمانیِ فرمانده جنگ که وقت نداشت سرش را بخاراند، به اندازهی یک محقق که کارش مطالعه است کتاب می خواند. در بعضی سفر های سوریه و عراق که خیلی کم می خوابید، از توی کیفش کتاب در می آورد و مشغول خواندن می شد.
سردار سلیمانی قرآن را با تدبر می خواند، تفسیر مطالعه می کرد و یادداشت برمی داشت. نهج البلاغه و صحیفهی سجادیه می خواند. به کتاب های تاریخی، اخلاقی، فقهی و رمان های ایرانی و خارجی هم علاقه داشت.
کتاب هایی میخواند که وقتی به بعضی آقایان اهل مطالعه گفتم، اسمشان را نشنیده بودند.
یکبار مطلبی از کتاب اخلاق آیت الله مصباح نقل کردم. گفت:«کتاب را بیاور، بخوانم». سه جلد است، هر سه جلد را گرفتم و به او دادم. کتاب اول را بیست روزه خواند. وقتی هر سه جلد را تمام کرد. گفت:«کتاب های بعدی آقای مصباح را بده». رفتم قم و چند جلد کتاب مربوط به مباحث اخلاقی ایشان را گرفتم و به سردار سلیمانی دادم. پس از مدتی گفت:«کتاب ها را خواندم و نکته برداری کردم.»
یک دوره کتاب های شهید مطهری را به او دادم. استقبال کرد. گفت:«بیشترش را خواندهام، آن هایی را که نخواندهام می خوانم.»
📔 حاج قاسمی که من می شناسم،
صفحات:126،130،131،133.
حوزه علمیه تمدن ساز
شکست دینها در دنیا زیر سر کسانی است که میان دین و سایر نیازهای بشری جنگ انداختند. 📔 استاد شهید #مط
تعلیمات خلاف حقیقت برخی مبلغین موجب گشت که مردم از دین فراری شوند و خداشناسی را مستلزم قبول محرومیت و تحمل بدبختی و ذلت این جهانی بپندارند.
📗 شهید استاد #مطهری، علل گرایش به مادیگری
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 آنگاه که فعالیتهای فرهنگی پوچ میشود (گذار از ساحت علم حصولی به حیات علم حضوری)
✍ استاد اصغر #طاهرزاده:
«اگر میخواهیم فعالیت فرهنگی به معنی دینیِ آن، انجام دهیم و در اصلاح خود و دیگران تلاش كنیم، این كار باید چه سمت و سویی داشته باشد كه پس از مدتی با بیثمری كارمان روبهرو نشویم؟!
به خصوص كه تجربه بینتیجهبودن بعضی از فعالیتهای فرهنگی گروههای مذهبی، در قبل و بعد از انقلاب به شدّت ما را به این فكر فرو میبرد که صِرفاً به ظاهرِ دینی کارهایمان دلخوش نباشیم. زیرا بسیاری از فعالیتهای فرهنگی كه حتی با انگیزههای دینی انجام میگرفت، پس از مدتی یا كاملاً بیثمر بود و یا نسبت به انرژی مصرفشده بهره بسیار کمی در پی داشت، به طوری كه برنامهریزان آن، امكان ادامه كار را از دست میدادند و گرفتار حالت یأس و پوچی میشدند.
در صورتیكه اگر قبل از انجام هر گونه فعالیت فرهنگی، سمت و سوی كار مشخص باشد و معلوم شود تا كجا میخواهند بروند و چگونه میخواهند این مسیر را طی كنند، كار به جایی نمیكشد كه بعد از یك مدتی احساس كنند نه خودشان به كمال مطلوبی رسیدهاند و نه بقیه را توانستهاند به کمالی برسانند.
صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یك انداز و راست
آخر آیهای که در ابتدای بحث عرض شد (آیه ده سوره مبارکه فاطر) میخواهد بفرماید؛ اگر کار - چه فردی و چه اجتماعی- به نحو شایسته به خدا متصل نشود و دارای پشتوانه عقیدتی صحیحی نباشد، هرچه هم تلاش و چارهجویی شود نتیجه آن پوچ و بایرشدن و بیثمری است.
اگر خواهران و برادران به این دغدغه رسیده باشند كه ممکن است بعد از مدت مدیدی در کار فرهنگی خود با این مسئله روبهرو شویم که تقریباً هیچ كاری كه بتوان آن را كار فرهنگی واقعی نامید، نكردیم و این احتمال را بدهیم که در فعالیتهای خود، خطرِ درجازدن در روزمرگیها ما را تهدید میكند، إنشاءالله راه برونرفت از آن خطر را دنبال خواهند كرد.
ما چه بخواهیم بر روی خودمان كار فرهنگی انجام دهیم، چه روی دیگران، باید به این فكر باشیم كه بعد از مدتی کار ما نتیجه بدهد. عالم مشهوری به مرحوم آیتالله بهاری همدانی که از عرفای بزرگ است، نامه مینویسد كه آقا! یك دستورالعمل به ما بدهید. آقای بهاری میفرماید: آخر شما خودتان اهل علم هستید! آن عالم میگوید: آقا تعارف را كنار بگذارید، شما كه میدانید ما از راهی كه باید در كنار كسب علم طی میكردیم، غفلت كردیم و شما هم از اول میدانستید كه راه ما برای نتایج حقیقی كافی نیست، برای همین شما در كنار کسب علم، راه سلوک قلبی را رها نكردید، ولی ما مسیر خودمان را رفتیم و حالا بعد از چهل، پنجاه سال فهمیدیم آنچه میخواستیم حاصل نشد.
چنانچه ملاحظه میفرمایید حتی نباید به صرف اینكه یك فعالیت، فعالیت دینی است و با حدیث و آیه سر و كار دارد، به آن دلخوش بود، بلكه باید تلاش كرد علاوه بر موضوع مورد تحقیق، روش ما هم درست باشد و معلوم باشد که خود و جامعه را میخواهیم به كجا برسانیم.»
📔 آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود (گذار از ساحت علم حصولی به حیات علم حضوری)، ص ۲۷ و ۲۸
💢 وحدت قرآن و برهان
این تعبیر استاد پارسانیا که فرمودند #جمع_ارگانیک، حائز عمق فهم ایشان از قرآن و برهان است ... شیخنا العلامه #جوادی_آملی آملی نیز گرچه در آثار خود فراوان از واژه جمع سالم بین قرآن و عرفان و برهان، سخن میگویند؛ اما جمعی که مرادشان است از لحاظ روشی در نهایت به یک نقطه وحدت می رسد ... بنده در زمانی که به نگارش مقاله تجسم اعمال مشغول بودم، درحالی که مقاله را تحت عنوان "جمع قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال" گذاشته بودم، اما در نهایت به این عنوان رضایت ندادم و قبل از چاپ مقاله، واژهی #جمع را به واژهی #وحدت تبدیل کردم ... برای مشاهده مقاله اینجا را کلیک فرمایید.
✍ امین دهقانی
💢 به بهانهی "تنفر از شفاء"
🔸 یکی از اساتید محترم و محبوب فلسفه اخیرا فرمودند: "کار کم دیگر از فلسفه گذشته است. از شما چه پنهان که فلسفه برای من تمام شده است. تصمیم گرفتهام به طور کلی کتاب شفا را کنار بگذارم. اگر صفحات باقیمانده خطابه شفا و منظومه را تمام کنم، بعدش میخواهم «تفسیر مجمعالبیان» را تدریس کنم. البته تا امروز یک جلد از آن را درس گفتهام؛ اگر عمری باشد، ۹ جلد دیگر را هم خواهم گفت و قصد دارم که دروس تفسیر و حدیث را جایگزین فلسفه کنم ... تمام این درسهایی که ما میخوانیم مقدمهای هستند برای این ذیالمقدمه؛ یعنی قرآن و حدیث. عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذیالمقدمه نرسیدهام. همواره دعا کردهام که: خدایا من را به این راه منتقل کن. الآن دیگر به شفای بوعلی فکر نمیکنم. فکر میکنم خدا اول تنفر شفا را به من داد، بعد به این طرف علاقهمندم کرد (متن کامل)"
❇️ صرفا نکاتی به بهانه گفتار فوق خدمت سروران عرض کنم:
۱. اول اینکه انسان باید آرام آرام برای خودش هدف لحاظ کند، وگرنه بعد از مدتی سرخوردگی رخ خواهد داد.
۲. فلسفه در بستر اسلام، مانند هر علمی در حال تکامل بوده است. همانطور که فیزیک مراحل گالیله و نیوتن و انیشتین را طی کرده و به کوانتوم رسیده، فلسفه نیز فارابی و ابن سینا و سهروردی را طی کرده و به صدرا رسیده است. از این رو اگر فلسفه سینوی را تاریخ فلسفه بدانیم، سخنی به دور از تحقیق نخواهد بود.
۳. جایگاه بین فلسفه صدرایی با فلسفه سینوی و نیز رابطه وثیق فلسفه ملاصدرا با قرآن را با عبارات برخی بزرگان می توان به خوبی بیان کرد:
◽️ الف: #امام_خمینی:
هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف #مبداء و #معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و #عرفا شامخ این ملت است، درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف #قرآن شریف و احادیث نبی ختمی و #اهل_بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند. آن وقت می فهمد که حکمت و عرفان اسلامی از #یونان و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد. بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل #شیخ_الرئیس؛ ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست. بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، #صدرالمتالهین قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق داماد قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او فیض کاشانی قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره- و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به #یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند. / آداب الصلوة، ص ۳۰۴
◽️ ب: علامه #طباطبایی:
کافی است که ذخایر علمی اهل بیت علیهم السلام را با کتب فلسفی که با مرور تاریخ نوشته بسنجیم؛ عینا خواهیم دید که روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیک تر می شد تا در قرن ۱۱ هجری [ عصر #ملاصدرا ] تقریبا به همدیگر منطبق گشته و فاصله ای جز اختلاف تعبیر در میان نمانده است. / شیعه در اسلام، ص۱۳۷
◽️ ج: علامه #حسینی_طهرانی:
حکیم عظیمالشأن و فیلسوف متفکر و متعبد ما ملاصدرالدین شیرازی أعلی الله درجته هرجا در کتبش بالاخص در «أسفار أربعه» مطلبی را از محییالدین نقل میکند، نام وی را در کمال عظمت و جلالت و منزلت میآورد؛ و اگر مطلبی را از بوعلی سینا نقل میکند کأنه او را فیلسوف نمیداند. / روح مجرد، ص ۴۳۱
۴. البته برای فهم فلسفه صدرا باید مقداری به فلسفه ابن سینا آگاهی داشت و اساسا ابن سینا یک نابغهی تمام عیار بوده و در آخر در حد بضاعت خود به عرفان منتهی می شود و حتی برخی اکابر فلسفه برای نظم ذهنی به توجه به آثار ابن سینا توصیه کرده اند ولی باید به جایگاه نسبی فلاسفه نسبت به هم و نیز توانایی آنان در وحدت برهان با قرآن توجه ویژه نمود.
۵. در نهایت به مطالعه کتب تفسیر اساتید بزرگ فلسفه مانند علامه #جوادی_آملی به جدّ توصیه میکنم. به عنوان مثال در تفسیر موضوعی ایشان، جمع بین قرآن و برهان و عرفان را عیان خواهید یافت (ببینید).
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar