يكی از اثرات ماندگار علامه #طباطبایی، مباحثات وی با پروفسور #كربن استاد دانشگاه و اسلامشناس غربی بود. مباحثه بين پروفسور كربن و علامه طباطبایی از سال ۱۳۳۶ هجری شمسی شروع شد و بيش از ۲۰ سال ادامه پيدا كرد كه نتايج اين مباحثات به چهار زبان فارسی، عربی، فرانسه و انگليسی منتشر شده است.
روزی علامه در بين صحبتهايش به پروفسور گفت: «در اسلام هر وقت انسان حالی پيدا كند، ميتواند خدا را بخواند. چون همه مكانها بدون استثناء محل عبادت است. اما در دين مسيح اين طور نيست. عبادت حتما بايد در وقت معيني (روز يكشنبه) و در مكان معيني (كليسا) انجام شود؛ در غير اين صورت باطل است. او بايد تا روز يكشنبه كه كليسا باز ميشود صبر كند.» پروفسور كربن جواب داد: «بلی، اين اشكال در دين مسيح وجود دارد.» علامه طباطبائی ادامه داد: «همچنين در دين مسيح خدا اسماء حسنا ندارد و جز الفاظ خدا، اله و اب نام ديگری ندارد.»
#معرفی_کتاب
✅ @Islamicphilosophy_ir
💢 ضربه مسیحیت به دین
مسیحیت تحریفشدهی فعلی، حداقل ۲ ضربه به اصل دین وارد ساخته:
۱. در حیطه توحید، تبیینی عقل گریز و بلکه عقل ستیز عرضه داشتهاند، که با خدای نامتناهی در تعارض است (در حالیکه این خدای قرآنی و نامتناهی است که قابل دفاع و برهان پذیر و وجدان پذیر است).
۲. در حیطه تعارض داشتن مسیحیت با علم، در حدی که برخی برای نجات مسیحیت بیان داشتند که گزارههای مسیحیت حقیقی نیست و تمثیلی است. متاسفانه برخی از نابخردان همین موضع را که امثال شلایر ماخر به ناچار برای حفظ مسیحیت زده است، را وارد دنیای اسلام کردهاند و دم از تمثیلی بودن گزارههای کلیه ادیان میزنند درحالی که دین اسلام نه تنها با علم تعارضی ندارن، بلکه عینیت دارد. از این رو گزارههای اسلام را باید حقیقی دانست.
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال میکردند،
جواب میفرمودند:
من وزیر داخله اسلامم و #حاجی_سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.
📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص۱۱۱
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب
🔸 این سه جلد "درآمدی بر نظام حکمت صدرایی" اثر استاد عبدالرسول #عبودیت باارزش و دقیقاند:
_ جلد اول: هستی شناسی و جهان شناسی
_ جلد دوم: معرفت شناسی و خداشناسی
_ جلد سوم: انسان شناسی
🔸 رهبر انقلاب: من قبلا در جمع آقایان راجع به فلسفهى ملاصدرا مطالبى گفتم و خب، يکى دو تا کار خوب شد. جناب آقای مصباح هم يکى از کتابهایی را که يکى از آقایان نوشتند -آقای #عبودیت- که خلاصهى آراء ملاصدرا در مسایل گوناگون فلسفى است، برای من آوردند. اين ها خوب است، اما کم است. به يک کتاب اکتفا نشود؛ از نگاه هاى مختلف نوشته شود.
🍃 ديدار اعضای مجمع عالى حکمت اسلامی/ ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ضرورت تامین امنیت غذایی ایرانیان
ظاهرا مساله به پیجرها ختم نمیشه ... البته این فیلم مال ۵ سال پیش هست، و برخی هم پاسخهایی دادن به این سخنان (و شایدم تا الان کارهایی هم صورت گرفته شده باشه) ... ولی اصل ضرورت تامین امنیت غذایی ایرانیان باید مهم قلمداد بشه ... از اسرائیل و امثال آن، هیچ چیزی بعید نیست؛ باید مسئولان تحقیقات جدی توسط دلسوزان انجام دهند.
4_5969985214087168829.mp3
5.22M
💢 رسالت اصلی حوزهها
علامه #جوادی_آملی:
▫️ این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در حوزه ها نشر بدهیم
▫️ رسالت اصلی حوزه ها اصول دین است و برهان اقامه کردن و ...
_ تفسیر سوره طور / اسفند۹۵
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 رسالت اصلی حوزهها علامه #جوادی_آملی: ▫️ این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در ح
💢 رسالت اصلی حوزهها
💢 دوازدهسیزدهم قرآن مربوط به علوم عقلی و یکسیزدهم آن احکام فقهی است
علامه #جوادی_آملی:
الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستی شوروی اين طور است.
تقريباً معادل موحّدان عالم کسانی هستند که ميگويند خدایی در عالم نيست
و رسالت مهم حوزههاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره ميکند. آن روز حرف تازهای بود؛ اما الآن ديگر حرفهای رسمي است،
برای اينکه به مراتب بيش از ما مسلمانها عدهاي هستند که ميگويند خدایی نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحيها، کليميها که ضميمه ما بشوند. آنهایی هم که مبدئی قائل هستند
در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلی را در حوزهها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدایی هست و قيامتی هست و وحیای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم،
اليوم در کشوری که ميلياردی است مثل هند، هم موشپرستی رواج دارد هم گوسالهپرستی رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزی بَند هستند،
اينها در اثر اينکه علوم عقلی در حوزهها نيست.
بيش از ما مسلمانها کشورهای فراوانی هستند که ميگويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتی نيست، وحیای نيست، رسالتی نيست، نبوتی نيست، هيچ نيست.
الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پسکوچههای ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است.
الآن يعنی الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش ميپرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم ميگويند خدايی نيست و حوزهها هم خواباند.
رسالت اصلی حوزهها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است.
ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندی تقريباً #يکسيزدهم آن مربوط به احکام فقهی است وگرنه #دوازدهسيزدهم آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحياي هست و نبوتي هست و اخلاقی هست و عدلی هست و اينهاست.
🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فقهای عصر از مسائل بانک و بیمه و چک و سفته به عنوان مسائل مستحدث کم و بیش بحثهایی کرده و میکنند
ولی توجه ندارند که رأس و رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است، زیرا ابتدائاً چنین تصور میرود که سرمایه داری یک موضوع کهنه و قدیمی است که شارع اسلام برای آن حدود و موازینی مقرر کرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شرکتها، همه اینها سرمایهداری است که در اسلام برای آنها احکام و مقرراتی تعیین شده است، اما اینکه مقدار سرمایه کمتر یا بیشتر باشد ربطی به مطلب ندارد.
ولی حقیقت مطلب اینطور نیست؛
سرمایه داری جدید یک پدیده جداگانه و مستقل و بیسابقهای است و جداگانه و مستقلًا باید درباره آن اجتهاد کرد.
_ استاد #مطهری، مجموعه آثار، ج۲۰، ص۴۷۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وزیر کشور: جمعیت ایران با ادامه روند فعلی در سال ۱۴۸۰ به ۳۵ میلیون نفر کاهش مییابد.
💢 قلم چند سطحی علامه طباطبایی
مرحوم علامه #طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) معتقد بود که وقتی کسی حرف معقولی دارد، یک؛ و مقبولیت اجتماعی دارد، دو؛ باید در دو یا سه سطح حرف بزند.
بعضی از بزرگان ما چه در فقه، چه در فلسفه یک سطحی هستند، فقط برای خواص چیز می نویسند؛ امّا مرحوم علامه طباطبایی (رض) اینچنین نبود، هم المیزان می نوشت، هم تعلیقات اسفار و مانند آن می نوشت، هم آموزش دین برای بچه های مدرسه یعنی اینهایی که کلاس سه یا چهار هستند؛ این کار آسانی نیست که آدم بتواند مطالب عمیق را رقیق کند تا بچه بفهمد، خیلی سخت است!
_ آیت الله #جوادی_آملی، دیدار با اعضای ستاد حکمت مطهر، قم؛ ۱۳۸۷/۰۱/۲۲
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
نوشتن این قبیل آثار، بسیار ضروری است. امروزه بسیاری از تودههای مردم به دنبال مباحث معرفتی هستند. برخیها رو میبینیم با اینکه قیافهشون هم به مطالعه کردن نمیخوره، ولی در به در دنبال مباحثی همچون #معنای_زندگی، #فلسفه_زندگی و ... هستند. متاسفانه از طرفی کتب غربی (با مبانی غلط) هم به وفور و هم سهلالتناول یافت میشه، و از طرفی آثار اندیشه حکمت اسلامی (در عین عمق) کمتر در دسترس هست.
👈 معرفی و تهیه کتاب: https://eitaa.com/ahmad_shahgoli/1721