هدایت شده از #شهید_رئیسی
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش آیت الله تحریری به اظهارات حسن روحانی
@Talabeasr
حوزه علمیه تمدن ساز
واکنش آیت الله تحریری به اظهارات حسن روحانی @Talabeasr
💢 اینها مطالب اولیه دین رو نمیفهمند؛
نقد سنگین آیت الله #تحریری بر رئیس جمهور
_ از دقیقه ۱ و ۴۵ثانیه به بعدش رو حتما حتما گوش فرمایید
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
♨️ تاریخ از حمله مغولها به خود چنین حاکمی به ندیده!
#بنزین
@khosropanah_ir
💎 معنای تبحر در فلسفه
#رهبرمعظم و بصیر:
فلسفه باید در حوزهها رواج پیدا کند.
فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه،
تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعتنگاری پیش میرود و ساعتبهساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از #مادّهی_فلسفهی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفههای غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده باش نگهداریم و احیاناً اگر نقطهی مثبتی در آنها هست، از آن نقطهی مثبت استفاده بکنیم.
فلسفهی ما اینطوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد.
فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند.
باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چهکار دارد می شود.
بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود.
🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
May 11
💢 مشکل حوزه های فعلی ...
آیت الله #جوادی_آملی:
💠 فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ» با «إنّما» حصر، «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ»؛ آنچه مشکل حوزه های فعلی ماست اين است که ما گفتيم آيه محکمه فقه و اصول، فريضه عادله فقه و اصول، سنّت قائمه فقه و اصول! از فلسفه و کلام و حکمت و برهان و اينها خبري نيست، يک؛ از اخلاق و حقوق اثری نيست، دو؛ به فقه و اصول رسيديم، سه. ما هر سه را در فقه و اصول خلاصه کرديم. در حالی که آن که گفت: «طَلَبُ العِلمِ فَرِيضَةٌ» نه «فَريضٌ»، اوّلين «إنما»ی آن، علوم عقلی و استدلالی است.
_ درس اخلاق ۹۵/۱۰/۰۲
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 دائما «آقا شیخ ترمز» نباشید؛ هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن اسمش هدایت نیست؛ توصیه استاد #مطهری به روحانیون
🔸 امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقهای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست.
🔹 یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را میگفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کردهایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد.
🔸 همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم.
🔹 یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم!
📒 استاد مطهری، ده گفتار، ۲۶۸- ۲۶۹ (با اندک تلخیص)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛
حرفهای #عوامانه داریم، نمیخواهند دیگر!
اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#اطلاعیه_فلسفه
ثبت نام رشته تخصصی فلسفه اسلامی سطح ۳
موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء
تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی ( دامت برکاته )
سال تحصیلی ۹۸_۹۹
اعضای گروه علمی و سیاستگذاری :
حجج اسلام و اساتید معظم:
۱- استاد یدالله #یزدان_پناه
۲- استاد حمید #پارسانیا
۳- استاد علی #امینی_نژاد
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 رابطه نفس و بدن
یکی از گلوگاههای مهم الهیات و الحاد (ایمان و کفر)، مبحث فیزیکالیست است؛ چرا که در فضای فلسفهی الهی، از تلاش های مهم فلاسفه الهی این است که از کانال نفس و ذهن و ادراکات به تجرد و مجرد و فراطبیعت و موجود غیرمادی، پل بزنند ... و این، مبارزهای نفسگیر میطلبد؛ زیرا فلاسفهی ملحدی که نظریههای فیزیکالیستی راجع به ذهن و پدیدههای ادراکی دادهاند، بسیاری از دعاوی الاهیون را به مغز انتساب دادهاند.
و در واقع باید گفت فلاسفهالهی باید در کنار دهها ادلهای که در باب اثبات تجرد نفس اقامه کردهاند، ادلهای دیگر ناظر به دفع مباحث مطروحه فلسفههای الحادیِ فیزیکالیستی به میدان بیاورند.
و البته پر واضح است که خود مادیانگاران هم به سادگی نتوانند برخی از ادله تجرد نفس را ابطال کنند، لذا باید پای از گلیم خود فراتر ننهند.
و به این ترتیب؛ میتوان در عَرض بیان معروف #هانس_کونگ که مساله شر را #پناهگاه_الحاد معرفی کرد، مساله مجرد یا مادی بودن ذهن را #گلوگاه_اله_و_الحاد نامید.
_ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد
استاد عبدالرسول #عبودیت :
فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالیه میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست.
اما اگر منظور از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از #ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـمثل آقای طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا یا بیاعتنایی هستند یا تکفیر میشوند؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات آن، بر فلسفه مسلط شده؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک ارشد و دکتری ارائه میشود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ وقت فیلسوف نخواهد شد.
من در مقدمه کتابهایم نوشتهام که چهبسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد وبه این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینیاش بزرگ است، لبهایش اشکال دارد و…؛ اما این #حکمت_متعالیه نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه
دانشجویی میگفت استاد روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و…؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟
حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربیها خیلی کتاب دارند.همچنین دانشگاه آنها خیلی ازدانشجو کار میکشد.وقتی استاد درس میدهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند.
در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری ازغرب است. مدرک دکترا آنقدر زیاد شده که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد.اینها کار را خراب کرده.
قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند و به روشهای قبل برگردند
نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که میگویند دردانشگاه جواب نمیدهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار میکردند، طلبگی کار میکردند؛ اگر سه واحد یک درس را میگرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار میکرد؛ این میشد باسواد و نخبه.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar