حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و
نقد و تحلیل ارسالی یکی از حوزویان محترم (عرفان سعیدی)
23.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 چرا امام علی (ع) برای ولایت بیست و پنج سال دست به شمشیر نبُرد اما برای عدالت در چهار سال ۳تا جنگ انجام داد؟
_ استاد محسن قنبریان
فرهنگِ دین به ما میگوید همین زنجیری که در روز عاشورای حسینی(ع) وسیله عزاداری است باید از روز یازدهم وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد. اینچنین فرهنگی باید به وسیله صدا و سیما اشاعه یابد.
آیت الله #جوادی_آملی
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عدالت حیرتانگیز امام علی (ع) در بیان رهبری (که باید اجرا کنیم)
رهبر انقلاب:
"عدالت بیاغماض و گسترده و بدون هیچ ملاحظه؛ این #عدالت عجیب و غریب که انسان واقعاً از شنیدن موارد این عدالت حیرت میکند."
بلی؛ حضرت امیرالمومنین(ع) در مقابل برادرش عقیل، همانگونه بود که مقابل معاویه و طلحه و زبیر ایستاد. خودی و غیرخودی نمیکرد!
امیرالمومنین علیهالسلام میتوانستند بگویند چرا باید در اجرای عدالت، این چنین کنم و موجب دشمنی کسانی که روزی در جنگها با پیامبر بودهاند و سوابق مبارزاتی دارند، شوم؟ مصلحت مسلمانان در این نیست که وارد جنگ شویم! اما میبینیم که در حکومتداری، ایشان #هیچ_مصلحتی را بالاتر از #اجرای_عدالت ندانست! تن به #جنگ_داخلی داد اما حاضر به باجدادن و سهمدادن به کسانی که جزو اصحاب پیامبر هم بودند نشد!
حالا حکومت "علیدوستان" چگونه باشد؟ حکومت وقتی در دست دوستداران و محبان علی باشد باید تفاوتی با حکومت دیگران داشته باشد یا خیر؟ امروز که حکومت در دست پیروان حضرت علی (ع) است باید تلاش کنیم خصوصیات حکومتی ایشان را پیاده کنیم وگرنه تفاوتی با دیگران نخواهیم داشت ولو ناممان شیعه باشد!
💢 گامی در راستای اسلامی کردن علوم انسانی و پیشروی علمی و نفوذ حوزه در متن دانشگاه و جامعه، و وحدت حوزه و دانشگاه
🔸 "پایگاه ایرانداک" تنها رسانهای است که رسالههای دکتری و پایاننامههای ارشد در آن به صورت کامل بارگزاری میشود و حتی قابلیت دانلود دارد. از اینرو به شدت مورد توجه و استفاده جامعه علمی کشور است.
🔸 مسئولان حوزه علمیه با رایزنی با مسئولان دانشگاه، اجازه و ورود رسالههای سطح چهار و پایاننامههای سطح سه حوزه علمیه و بارگزاری آنها در این پایگاه اطلاعاتی را محقق کنند تا این خروجیهای حوزه در دسترس جامعه علمی قرار گیرد و دیده شوند.
🔸 تحقق این امر، تاثیراتی قابل توجه در "نفوذ حوزه در علوم انسانی دانشگاه و جامعه" و نیز "وحدت حوزه و دانشگاه" دارد.
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
هماکنون، یک خانم معتادی که طلای شخصی را (و لو با بیهوش کردن) ربوده را در رسانه (شبکه خبر) آوردهاند (البته تصویرش را از جلو نشان نمیدهند) و با خطاب و عتاب با آن سخن میگویند و کار زشت او را به او تاکید میکنند و اینکه چرا دیگران را در خطر انداخته ... آن خانم هم اعتراف میکند و ... البته بحث روانشناسی آن را هم پیش میکشند که میتواند این قسمتش ارزشمند باشد.
اما سوال اینجاست که چرا ویرانگران کشور اینگونه مورد خطاب و عتاب رسانهای قرار نمیگیرند. چرا #مساله_فقهی_تشهیر و #سیره_علوی راجع به آنان اعمال نمیگردد.
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
💢 ملبّس سطحدو؟!! ... شرایط را باید ارتقاء داد (سواد فلسفی لازم است).
................................................
حجتالاسلام دکتر یحیی #کبیر (استاد فلسفه دانشگاه تهران):
شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاهها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آنجا نماز میخواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آنجا بحث عقلی را مطرح میکند در آن میماند و نمیتواند جواب بدهد.
اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمیتواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسشها نمیماند.
اینها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خواندهاند، ولی این دروس به چه میزان درد مردم را دوا میکند؟ تنها یک مقدار را حل میکند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟
چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 امروز خیلی بیشتر احتیاج داریم
رهبر انقلاب:
روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه، «شدّ رحال» میکردند.
مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند.
یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند.
امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم.
🍀 ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی)
استاد عبدالرسول #عبودیت:
امروز اشخاص میتوانند با استفاده از امکانات سختافزاری و نرمافزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند.
با وجود چنین امکاناتی، میتوان از راه لوحهای فشرده بهترین درسها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمیکنند.
در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، میتوان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت.
حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین میرود.
حدود دو سوم از سال -پنج شنبهها، جمعهها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - #حوزه_علمیه تعطیل است
و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده میشود.
اگر شخص، جمعهها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد،
۲۹۰ روز باقیمانده را میتواند از طریق سیدی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند
و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند.
اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف میشود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاریهای مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشنتر میشود.
البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم #امام_خمینی رحمةالله علیه ، علامه #طباطبایی رحمةالله علیه، حضرت آیت الله #بهجت رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند.
🌿 فرازی از #سیرمطالعاتی استاد عبودیت
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar