eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کمک مالی به مردم غزه ▪️روضه مجسم در غزه برپاست؛ بچه ها دارند از گرسنگی می میرند ... 🔴 امکان پرداخت آنلاین کمک‌های نقدی به مردم مظلوم غزه توسط سایت رسمی دفتر رهبر انقلاب فراهم شده؛ 👇 leader.ir/fa/monies در ابتدا از قسمتی که نوع وجوهات رو نشون میده "کمک ها" رو انتخاب کنید و بعدش "مردم مظلوم غزه" رو انتخاب کنید. ⭕️ در انتشار این پیام دریغ نکنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرمود: شما نور باش؛ مردم همین که شما را دیدند، هدایت می‌شوند. لازم نیست حرف بزنی! کونوا دعاة الی انفسکم بغیر السنتکم. مگر برق حرف می‌زند؟! چون نور است، همه اهداف را تبیین می‌کند. فرمود: و جعلنا له نوراً یمشی به فی النّاس. _ علامه _ منبع
با جامعه عقد اخوت ببندید. با آشنا و بیگانه، با مسلمان و کافر؛ کسانی که داخله اسلامند، در داخل کشور شما هستند، مسلمانند، علوی اند، حسنی اند، حسینی اند؛ بزرگان این‌ها را پدران خودتان بدانید، همسالان تان را برادران تان بدانید، کوچک ها را فرزندان تان بدانید. _ علامه
💢 پاسخی به محمد فاضلی: آیا برچسب‌زنی‌های غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعه‌شناسی است؟! • طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد در فلسفه علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی و جامعه‌شناسی اسلامی را ازجمله کتاب «نماد و اسطوره»، «جهان‌های اجتماعی»‌، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشن‌‌فکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعه‌شناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینه‌های عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آن‌ها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایه‌ای و فلسفی است. • لازمه نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبه ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن می‌گوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزه‌های علمیه چگونه می‌توانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمی‌توانند و ده‌ها پرسشی که از این جملۀ تقطیع‌شده می‌توان به‌دست آورد. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از تعلیقات
📝 قم را دریابیم... (ضرورت طراحی و اجرای الگوی حکمرانی فرهنگی در قم) 🔻 حتماً به گستره نه‌تنها ایران که جهان اسلام است. حتماً خدماتی که تا کنون داشته است، فراتر از مرزهای ایران تا عمق آفریقا و آمریکا بوده است. حتماً باید دستاوردها و رشادت‌ها و موفقیت‌ها را پاس داشت. 🔻 اما امروز باید درباره نحوه و حوزه بیشتر گفتگو کنیم. به هزارویک دلیل امروز دستمان به ذهن بخشی از طیف جوانان امروز نمی‌رسد. این عدم دسترسی خودش را در اتفاقات مختلفی نشان می‌دهد که می‌توان فهرست بلندی از آن را برشمرد. دم‌دستی ترین مصاديق آن و و بالاتر است که ریشه در باورها دارد. اینجا هرچند می‌توان از سخن گفت اما چاره بنیادین مسئله است. 🔻 امروز وقتی در قدم می‌زنیم انگار فقط چندمتر با خیابان‌های تهران فاصله داریم. چهره‌ها و پوشش‌ها و گویش‌ها... پرسش‌ها و چالش‌ها و ذهنیت‌ها همه نشان از چالش و دارد. 🔻 در قم است، اما دستش به ذهن جوان و جامعه قم نمی‌رسد. حتی شايد قم مسئله‌اش هم نباشد. اساساً ما در مقیاس ملی نه در مقیاس منطقه‌ای و یک نقطه خاص جغرافیایی چیست؟ مثلاً منِ حوزه اگر تصمیم بگیرم یک شهر را براساسِ مؤلفه‌های دینی کنم، چه می‌کنم؟ آیا اساساً این سؤال، یکی از پرسش‌های ما و مسئله‌های ما هست؟ 🔻 اگر بخواهیم از حرف‌های بزرگ و کلان انتزاعی به یک و معین و میدانی حرکت کنیم، و یک واقعیت عینی را تحت کنترل درآوردیم چه می‌کنیم؟ 🔻 گرچه ریشه‌های عمیق فرهنگی مردم ما غیر قابل انکار است اما همه مردم هم همان‌هایی که در مسجد و هیئت و حرم می‌بینیم نیستند. حتی بسیاری از آن‌هایی که درهمین محیط ها هستند، در معرض و خاموش فکری و ذهنی و مجازی اند. برخی جسمشان در مسجد است و روحشان در فجازی. 🔻 صورت مسئله واضح است، ما با مخاطبی مواجهیم که حرف ما به او نمی‌رسد. او مخاطب و هم نیست. پس باید به زمینه‌های را دریابیم. محیط هایی چون مدرسه و دانشگاه و بازار و و... برخی از این زمینه‌های دسترسی است. مقیاس عملیات نیز برای ما قم است با امکان بزرگی به‌نام حوزه و استعداد: حدود 50 هزار طلبه، معاونت تبلیغ، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، ده‌ها گروه فرهنگی و جهادی، و ظرفیت عظیمی چون حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران و... 🔻 قم می‌تواند تبدیل به یک الگوی تحول فرهنگی مبتنی بر پیوستار نظر تا عمل شود. (این قسمت توضیحی دارد که در یادداشتی مستقل تفصیل خواهد یافت.) ❓سؤال اینجاست آيا می‌توانیم دراین مقیاس یک موفق تعریف کنیم تا قم در یک افق 5 تا 10 ساله در شاخص‌های اصلی فرهنگی یک شهر و ایران شود؟ 📝 رونوشت به: ریاست محترم حوزه‌های علمیه دبیر شورای عالی حوزه جامعه محترم مدرسین ریاست محترم دفتر تبلیغات 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نئولیبرالیسم چیست؟ پاسخ را از زبان نوآم چامسکی بشنوید. ◽️ نئولیبرالیسم مایه نابودی و بدبختی عموم مردم، و به ثروت‌هنگفت رسیدنِ اقلیتی معدود. ◽️ باید بانک‌ها و موسسات یغماگر را حذف کرد؛ نقش عجیب بانک‌ها (با خلق پول و سفته‌بازی و ...) در نابود کردن مردم و فربه کردن خود. ◽️ لازم است دولت دربرابر آن‌ها قد علم کند. وقتی بانک‌ها بر اساس مقررات نئولیبرالیسم فعالیت کردند، بحران پشت بحران شکل گرفت و مردم تاوان آن را دادند. بانک‌ها مسئول این بحران هستند. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
28.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 خاطرات صادق آملی لاریجانی از مناظرات با نویسنده کتاب قبض و بسط (سروش) برخی دوستان درخواست تجدید چاپ کتاب نقد قبض و بسط را داشتند، موافقت نکردم. به دلیل اینکه نویسنده آن کتاب، حرف دیگران را صرفاً نقل کرده است. ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
◽️ کانال رسمی پروفسور لگنهاوزن: 👇 https://eitaa.com/Legenhausen_ir
الان همه متدینین در ایتا جمع شدن و بسیاری از دگراندیشان در تلگرام و اینستا و واتساپ و ... هستن. یکی از ضروریات این هست که کانال‌های الهیاتی‌ای که در ایتا شکل گرفته، معادلش (و حتی قوی‌تر و پربارتر از اون) در تلگرام و سایر پیام‌رسان‌ها هم ایجاد بشه. فهم این ضرورت، سخت نیست.
💢 وضعیت دانشگاه‌های ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است بازخوانی بخشی از سخنان استاد مهدی در مراسم رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر: 🔸 متأسفانه فضای فرهنگی دانشگاه‌های ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است، تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه هم رویکرد سکولار دارند و در چنین فضای نامناسب باید چنین آثاری توسعه یابد. بخشی از فضای آشوبناک دانشگاه‌ها متأثر از عدم تعامل مناسب حوزه و دانشگاه است، اما بخش زیادی از این قصور هم بر گردن وزارت علوم و آموزش و پرورش است، وزارت علوم رویکرد غرب‌گرایانه در علوم دارد و از مقالات با این رویکرد استقبال می‌کند. 🔸 بنده گزارشی از ۱۲ دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم، ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم و صرفاً آماری به بنده دادند که این تعداد نمازخوان در دانشگاه‌ها داریم در صورتی که ما باید بحث رابطه و تولید را رواج دهیم. کتاب مذکور در راستای توسعه تعامل علمی میان حوزه و دانشگاه ارائه شده تا دانشگاه بیشتر با خدمات حوزه و عالمان حوزوی در این زمینه آشنا شوند. 🔸 در کنفرانس‌های متعدد در کشورهای دیگر حضور یافته‌ام. در یکی از این کنفرانس‌ها در اسکاتلند سخنرانی کرده و از رابطه علم و دین دفاع کردم و بعد از سخنرانی یکی از ریاضیدانان کنفرانس نزد بنده آمد و گفت که رویکرد شما را تأیید می‌کنم. بنابراین اشتراکات زیاد است و باید با گفت‌وگو بیشتر این فضا را توسعه دهیم. ✍گزارش کامل: https://iqna.ir/00GaUF ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 ما نیازمند فقیه در توحید، فقیه در معاد، فقیه در امامت، فقیه در سیستم اجتماعی اسلام، فقیه در سیستم‌ اقتصادی اسلام و ... هستیم 🔸 ما در اسلام غیر از مسئله علم و آموزش، دستور فقاهت در تمام شئون دینی داریم. این فقاهتی که در دین و در احادیث وارد شده است - همان طور که علما گفته‌اند - اختصاص به فقهِ در احکام ندارد، در تمام مسائل دینی ما موظفیم فقیه باشیم. 🔸 ما باید در توحید فقیه باشیم، در نبوت فقیه باشیم، در امامت فقیه باشیم، در معاد فقیه باشیم، در سیستم اخلاقی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اجتماعی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اقتصادی اسلام فقیه باشیم؛ در همه چیز مربوط به اسلام باید فقیه باشیم و از آن جمله در احکام اسلام هم باید فقیه باشیم. 📗 استاد شهید ، حق عقل در اجتهاد، ص۹۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نمودار_پیام_نوروزی_رهبر_انقلاب_به_مناسبت_آغاز_سال_۱۴۰۳.pdf
564K
💢 اقتصاد مسئله‌ی اصلی و نقطه ضعف اساسی کشور 🔸 ضرورت مردمی کردن اقتصاد و مشارکت مردم 📄 نمودار پیام نوروزی رهبر انقلاب
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 نئولیبرالیسم چیست؟ پاسخ را از زبان نوآم چامسکی بشنوید. ◽️ نئولیبرالیسم مایه نابودی و بدبختی عمو
اجازه ندهید هیچ اقتصادخوانده لیبرالی آنچه امام خامنه‌ای امروز فرمودند را تحريف کند. نگویید ما اقتصاد نخواندیم فرمایش آقا صریح واضح دقیق قابل فهم است یکی از مهم‌ترین ابزار لیبرال‌ها تحریف معنای واژه‌هاست. مراقبت کنید امر ولیّ را تحريف نکنند. پشت واژه "علم" پنهان خواهند شد و به جنگ امرِ ولی جامعه خواهند رفت. ✍ اقْتِصادِفَرهَنگی 💠 @h_abasifar
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بعد از انقلاب یک‌بار بانک‌های خصوصی تعطیل شدند اما در دهه هفتاد با فریب‌کاری دوباره آرام‌آرام احیا شدند. 🔸نرخ بهره باید صفر شود تا بانکداری بدون ربا محقق شود 🔹باید مثل امام، به جای اصلاح در چارچوب، چارچوب‌ها را تغییر دهیم! 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 اساس علوم انسانی را باید در قرآن کریم پیدا کرد. رهبر انقلاب: 🔸 «من درباره‌ی علوم انسانی گلایه‌ای از مجموعه‌های دانشگاهی کردم بارها، این اواخر هم همین جور ما علوم انسانی‌مان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. 🔸 علوم انسانی غرب مبتنی بر جهان‌بینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه مادی است. 🔸 خوب، این نگاه، نگاه غلطی است؛ این مبنا، مبنای غلطی است. این علوم انسانی را ما به صورت ترجمه‌ای، بدون اینکه هیچگونه را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، میاوریم تو دانشگاه‌های خودمان و در بخشهای مختلف اینها را تعلیم میدهیم؛ در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. 🔸 یکی از بخش‌های مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینه‌های گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. اگر این شد، آنوقت متفکرین و پژوهندگان و صاحبنظران در علوم مختلف انسانی میتوانند بر این پایه و بر این اساس بناهای رفیعی را بنا کنند. البته آن‌وقت میتوانند از پیشرفتهای دیگران، غربیها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد.» 📘بیانات در دیدار جمعی از بانوان قرآن‌پژوه کشور ۱۳۸۸/۰۷/۲۸ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
قلم رو بردارید، و ۱. اهداف یکساله رو بنویسید؛ ۲. اهداف سه‌ماهه (فصلی) رو بنویسید؛ ۳. اهداف یک ماهه رو بنویسید، اهداف سه‌ماهه باید در راستای اهداف سالانه باشه و اهداف ماهانه باید در راستای اهداف سه‌ماهه. سپس هر روز در راستای تحقق هدف ماهانه خود قدمی بردارید. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 گلوگاه‌ها رو پیدا و اصلاح کنید. یک بار يک جنی به يک آدمی كه كمكش كرده بود گفت: يک آرزو از من بخواه فردا آرزوت برآورده میشه. پدر فقير اين آدم بهش گفت: ازش يک صندوقچه طلا بخواه و مادر كورش بهش گفت: پسر ازش بينايی منو بخواه و زنش گفت: مرد الان چند ساله ازدواج كرديم اما بچه دار نمی شويم. ازش بچه بخواه. به نظر شما اون آدم چه آرزويی كرد؟ فرداش رفت پيش جن و گفت: من آرزو دارم كه مادرم بچه من رو توی گهواره طلایی خونمون ببينه. پس ميشه يک كاری كرد كه همه چيز رو در يک مفهوم و يک حركت به دست آورد. _دکتر انوشه