🍃 خروج از انزوای حقارت آمیز ... و عرضه کالاهای مختلف با کمال افتخار به جهان دانش
علامه شهید #مطهری:
حوزههای علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آوردهاند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت علوم انسانی جدید به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) میتوانند از این انزوای حقارت آمیز علمی خارج شوند
و کالاهای فرهنگی خود را در زمینههای مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند.
📗 آینده انقلاب اسلامی، ص۲۰۳
#تولید_علوم_انسانی_اسلامی
#تقابل_و_محک_علوم_انسانی_غربی_و_الحادی
💢 @soha_olom_ensani
✅ @feghheakbar
🖋 محرومیت از علم فلسفه
یکی از مشکلات حوزه نجف، محرومیت از علم فلسفه بود.
روزی با عده ای از رفقا مثل آسیدمحمدباقرصدر و سید مهدی خلخالی و شیخ محمدرضاجعفری، نزد مرحوم شیخ صدرابادکوبه ای(از اساتید معروف فلسفه) رفتیم و از ایشان تقاضا کردیم که برای ما درس اسفار بگوید. ایشان هم درس اسفار را شروع کردند ولی تنها سه هفته این درس ادامه داشت.
زیرا میرزا آقای اصطهباناتی این درس را تحریم کرد و لذا آقای بادکوبه ای هم دیگر نیامد.
به نظرم این برخورد صحیح نبود. از یک طرف میرزا آقای اصطهباناتی مخالف فلسفه و از طرف دیگر آسیدعبدالهادی شیرازی موافق بود.
این تفاوت آراء برای اداره حوزه مضرّ است. باید بر نظام کلی حوزه، نظم حاکم باشد و کتاب های مشخصی خوانده شود.
این که به سبب تفاوت آراء، حوزه را از دانشی مثل فلسفه محروم کنیم، درست نیست.
به فرض وجود اشکالاتی در علم فلسفه نباید تمام آن را کنار بگذاریم.
اگر وجود اشکال دلیل بر کنار گذاشتن باشد، باید علم اصول هم خوانده نشود.
مگر علما همه ی مطالب علم اصول را قبول دارند؟ در بسیاری از موارد هم قول شیخ انصاری و هم قول آخوند را ردّ می کنند.
حتی اگر نویسنده ی فلان کتاب فلسفی از جهت عقیده اشکالاتی دارد، دلیل نمی شود که کتاب او را کنار بگذاریم چون مطالب فلسفی اش مفید است؛ تا چه رسد به اینکه فیلسوفانی چون #ملاصدرا و حاجی سبزواری، از افتخارات اسلام و ایران هستند.
📙 حدیث نصر، ص۴۲۳
خاطرات مرحوم آیت اللّه حاج شیخ نصراللّه شاه آبادی رضوان الله علیه
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حرز امام جواد علیه السلام ❤️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراف بزرگ محمد منتظری راجع به پدرش(آیت الله منتظری)
استاد رحیم پور
✅ کانال نشر مردمی آثار استاد رحیم پور ازغدی👇
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
💎 فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود
علامه #جوادی_آملی:
🔶 اگر فلسفه در حوزه رواج پيدا کند؛
تجرد روح ثابت بشود، ملکات راسخه روح ثابت شود، ابديت و ازليت روح ثابت شود، اوصاف نفسانی روح ثابت شود. اين عذاب، عذاب نقد است. اين[ کافر] خدا را قبول ندارند نه در دنیا نه در برزخ نه انجا، الان هم به خدا مى گوید تو نيستى. چنین روحی است. خب اين بايد عذاب ابدی ببیند.
🔶 اگر فلسفه از زندان ازاد بشود
و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود
و معلوم بشود روح يعنى چه، تجرد روح يعنى چه، عذاب روح يعنى چه
آن وقت اين سؤال ها جواب خودش را نقد مى يابد.
🍀 تفسیر سوره نمل، جلسه۲۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
May 11
2.pdf
680.6K
🍃 ویژگیهای عرفانی #امام_خمینی
از منظر آیت الله العظمی #جوادی_آملی
💢 چه بهانه ای برای سکوت و مماشات و انفعال و تقیه کردنهای بی مورد و درجازدن و تکرار مکررات ؟!
#امام_خمینی :
من مجدداً تاکید میکنم که دنیا امروز تشنۀ حقایق و احکام نورانی اسلام است و حجت الهی بر همۀ علما و روحانیون تمام گردیده است.
چرا که وقتی جوانان کشورهای اسلامی برای دفاع از مقدسات دینی خود تا سر حد شهادت پیش رفتهاند و برای بیرون کردن متجاوزان، خود را به دریای حوادث و بلا زدهاند و زندانها و شکنجه ها را به جان خریدهاند و همچون مسلمانان شجاع و مبارز و عزیزان حزب الله لبنان و سایر کشورها مقاومت کردهاند و به جهاد علیه متجاوزان برخاستهاند،
چه حجتی بالاتر از این
و چه بهانهای برای سکوت و مماشات و در خانه نشستن و تقیه کردنهای بیمورد مانده است؟
_ ۱۳۶۶/۰۵/۰۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 علامه مصباح:
🔻تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه در عرصه فلسفه کرده اند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هسته ای نیست.
🔹حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست.
http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367
https://sapp.ir/tabyinir
💢 این حرف نزد آدمهای بسیط، صورت خوبی دارد
شهید علامه #مطهری:
به مردی از اهل علم گفته بودند که به فلسفه اشتغال داشته باش، گفته بود به جای این کار حدیث مطالعه میکنم. این جمله در نزد بسطاء [افراد ساده]صورت خوبی دارد ولی مثل این است که به یک نفر بگویند بیا این کلید را بگیر، بگوید به جای این کار در را باز میکنم و به در فشار میآورم.
به کسانی میگوییم از کتب اخلاقی و تربیتی جدید مطالعه کنید میگویند به جای این کار حدیث مطالعه میکنیم.
اینها نمیدانند که علم کلید وحی است. تا از راه علم به رموز فلسفی و روانشناسی و اجتماعی پی نبریم لطافت قرآن و حدیث را نمیتوانیم بفهمیم.
علم از یک نظر به منزله عینک است برای مطالعه؛ نباید در جواب کسی که میگوید چشمت ضعیف است بگوییم من عوض [استفاده از عینک] مطالعه میکنم.
در حکمت ۲۳۸ نهج البلاغه است که «العلم علمان: مطبوع و مسموع، و لاینفع المسموع اذا لمیکن المطبوع». کسانی که میگویند ما با حدیث از علم مستغنی هستیم مثل این است که میگویند ما با مسموع از مطبوع مستغنی هستیم.
♦️ کانال «بنیاد شهید مطهری»:
💢 @motahari_ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #مصباح_یزدی:
💢 تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه قم در عرصههای فلسفی کردهاند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هستهای نیست.
هر سال دهها کتاب در این زمینهها در عمیقترین مسایل علمی و فلسفی روز، نقد مکاتب الحادی و التقاطی نوشته میشود، که بعضی از آنها مورد استفاده دانشگاههای مهم دنیا واقع می شود.
بعضی از این کتابهایی که طلبههای جوان ما در حوزه مینویسند، در دانشگاههای مهم اروپا در دوره دکتری فلسفه تدریس میشود.
💢 حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 تا فلسفه اسلامی قوی نشدهاید، وارد تحصیل #فلسفه_دین نشوید
سوال از استاد #خسروپناه:
حقیر طلبه سطح ۲ حوزه هستم و میخوام در کنار دروس حوزه تحصیلات دانشگاهی رو هم دنبال کنم، با مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیدم که در رشته فلسفه دین ادامه تحصیل بدم.از استاد محترم خواهشی دارم و اینکه حقیر رو راهنمایی کنند و کتب و جزواتی که برای کنکور کارشناسی ارشد نیاز هست رو معرفی کنند و در کنار اینها ، کتب و رساله هایی که به بنده در جهت رسیدن به این هدف، کمک میکنه رو خواستارم که معرفی کنند. با تشکر و آرزوی طول عمر و صحت برای استاد عزیز
پاسخ استاد:
پیشنهادم این است که تا فلسفه اسلامی قوی نشده وارد تحصیل فلسفه دین نشوید و در تحصیل فلسفه آموزش فلسفه و نهایه الحکمه و الشواهد الربوبیه خوانده شود و بعد وارد تحصیل ارشد فلسفه دین بشوید.
🍃 @khosropanah_ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
❇️ ایرانیها چقدر دروغ میگویند؟
#محمدرضا_جوادی_یگانه:
🔻در موج سوم پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان (دفتر طرحهای ملی ارشاد 1395) از 19 هزار نمونه در سطح شهر و روستاهای کل کشور پرسیده شده که به نظر آنها چقدر دروغ در جامعه رواج دارد. از نظر 23.4 درصد از مردم دروغ در سطح خیلی زیاد، 48.4 درصد زیاد، 19.6 درصد متوسط، 6.9 درصد کم و 2.2 درصد خیلی کم رواج دارد.
🔸پژوهشهای تجربی اندکی درباره میزان دروغگویی مردم در ایران انجام شده اما باور عمومی این است که بیشتر مردم دروغ می گویند. در یک نمونه منحصر به فرد در نظرسنجی تلفنی انجام شده توسط مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزنامه همشهری (1386) با 1200 نمونه از مردم تهران درباره دروغ، اکثریت مطلق پاسخ گویان، معادل 99 درصد، وجود دروغ را در جامعه تأیید کردهاند و بقیه (13 نفر) پاسخ دادهاند که «نمیدانم»؛ یعنی، کسی وجود دروغ را در جامعه رد نکرده است.
http://l1l.ir/2wo1
و اما اسفناکتر اینکه:
🔸موید عدم اهمیت رواج دروغ نزد مردم، پیدایش ملی ایسپا، در بهار 1393 است که در آن بر اساس سؤالات بسته، میزان رواج دروغ در شهر و روستای پاسخگویان 3.56 (در میانگینی از 1 تا 5) و در بین وابستگان و خویشانشان 2.53 توسط پاسخگویان برآورد شده است که در رده سوم آسیبهای اجتماعی شایع (پس از فقر و بیکاری اعتیاد) است. اما در همین پیمایش، وقتی در سوالی باز از پاسخ گویان خواسته شد سه مورد از مسائل مهم جامعه را بیان کنند، دروغ توسط 3.2 درصد افراد جامعه به عنوان مهمترین مسئله اجتماعی بیان شده که بیانگر کم اهمیتی آن میان مردم (رده هجدهم) به رغم رواج آن در جامعه است (ردههای اول بیکاری با 54.8 درصد است). یعنی مردم با وجود اعتقاد به رواج دروغ در جامعه، آن را چندان مسئله مهمی نمیدانند.
📖هفتهنامه صدا
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇
♦️ https://t.me/joinchat/AAAAAD8PyleRbBTN2G5eCQ
🌲 توصیهای به معتادان فضای مجازی
با صیغهی نذر یا عهد میتوان استفاده از فضای مجازی را برای خود وجوباً محدود کرد
مثلا:
واجب کنید در تیر۹۸ روزانه فقط ۳۰ دقیقه از فضای مجازی استفاده شود و در صورت استفاده بیشتر، به ازای هر دقیقه ۱۰ هزار صدقه پرداخت گردد. (خواهید دید همان ۳۰ دقیقه به حکیمانه ترین شکل استفاده شده)
#وقت_ما_ارزشمند_است
🔴 مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند؟! ... این کار هرکسی نیست ... مگر مردم حرف هرکسی را گوش می دهند؟!
علامه #جوادی_آملی:
در ارث مال مرگ مورث شرط است، در ارث مرگ وارث شرط است، تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمیرسد تا «موتوا قبل أن تموتو» نشود او را وارث انبیا نمیکنند،
سید با مرگ ارادی از بازیگری، بیراههرفتن و راه کسی را بستن مرد، سید لیاقت پیدا کرد که وارث سلسله انبیا شود.
وظیفه فقیه ترساندن مردم از جهنم است ...
ممکن است کسی بیاید فقیه، فیلسوف متکلم و مفسر شود اما منذر نشود،
انذار کار آسانی نیست،
نه به سخنخوانی نه به سخندانی و نه به تألیف و کتاب نوشتن و تدریس است،
مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند،
این کار هر کسی نیست،
وقتی وجود مبارک رسول گرامی از جهنم سخن میگفت، تمام صورتش سرخ میشد مانند اینکه یک فرمانده لشکر از حمله ارتش جرار بیگانه خبر دهد، ترساندن از جهنم کار آسانی است،
مگر مردم حرف هر کسی را گوش میدهند.
فقیه نیامده درس بخواند تا کتاب بنویسد، فقیه آمده درس بخواند تا جامعه را جهنمهراس کند ...
سید تنها فقیه جامد ایستای یک بعدی نبود، مناجاتها و گریهها داشت، نامههای سیاسی داشت،
فقها باید بفهمند وارثان انبیا هستند و تا نمردند چیزی به آنان نمیدهند و مهمترین میراث انبیا انذار مردم است.
🍃 کنگره بزرگداشت سیدکاظم یزدی (صاحب عروةالوثقی)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar