eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
555 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
مشارکت درهزينه سفراربعين طلابي که توانائي مالي ندارند سامانه سخا>تبرعات>تشرف نوراني کارت 6037991899975100 به نام: تشرف نوراني - مرکزخدمات حوزه
🔴 بعد از دو کتاب "معاد" و "خویشتن پنهان" (نوشته‌های استاد طاهرزاده) به مطالعه بدائه الحکمه بپردازید نکات مفیدی از استاد اصغر #طاهرزاده در زمینه فلسفه؛ 👇👇👇 http://lobolmizan.ir/quest/cat/184?page=22 🍃 پاسخ های استاد #طاهرزاده به پرسش‌ها ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 برای پاسخگو بودن چه در دانشگاه و چه در اتوبوس، باید مسلط بر حکمت متعالیه بود آیت الله #ممدوحی ( مدرس اسفار حوزه علمیه قم ) : آقایانی که مدیرند به فلسفه اهمیت دهند و بدانند که در معضلات کشور، طلبه‌هایی می‌توانند پاسخگو باشند که به علوم عقلی مسلط‌اند. اصل مثبت و تعارض متزاحمین و… به تنهایی کارساز نیست. من اعتقادم این است، طلبه‌ای که می‌خواهد در جامعه علمی موفق شود و جوابگوی مشکلات جامعه‌اش باشد، چه در اتوبوس و مترو و چه در دانشگاه و حوزه، یا اینکه اگر می‌خواهد درس‌هایش را متقن فرا بگیرد، باید فلسفه را خوب بخواند، هم فلسفه اشراق و هم مشاء و هم حکمت متعالیه را. حتماً  اشارات را و #منظومه و #نهایه را بخواند. بعد از اینها یک دوره #اسفار بخواند تا بتواند انسانی شود که خودش را جا بیندازد. 📃 رهنامه پژوهش، ش ۱۷و۱۸ ، ص۵۲ 👇👇👇 http://rahnamehmag.ir/%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88-%D8%A8/ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 آغاز ثبت‌نام معاونت تهذیب حوزه از طلاب در سراسر کشور در دوره #سه‌ساله آثار استاد شهید #مطهری بر اساس #سیرمطالعاتی جدید ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 باید تهذیب رو جدّی گرفت و الّا به بودن بی‌رغبت نخواهیم بود ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی آیت الله حسن #رمضانی (عضو مجمع عالی حکمت و مدرس فصوص): مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آن‌ها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقه‌ای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد. بی‌تردید کسی که در مباحث عرفانی تخصص لازم را ندارد، نمی‌تواند به عمق سخنان آخوند در مباحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و نظایر آن برسد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 مقايسه کنيد علامه #حسن_زاده_آملی (درجواب« درزمينه فلسفه، شبهات واتهاماتي طرح مي شود. به نظرحضرت عالي براي فصل الخطاب چه مي توان گفت؟»): این کشمکشها، راجع به افکار،اشخاص وادیان، هیچگاه به کلی خاتمه نمی پذیرد. اما ریشه بسیاری ازاختلافات واتهامات، جهل است . استاد ندیده و یک چیزهائی پیش خودش می پندارد و به همان ها اکتفا می کند و نتیجه می گیرد. کرده ای تاویل حرف بکر را\خویش را تاویل کن نی ذکر را نوع فرمایش مخالفین، برای آنست که پخته نیستند واستاد ندیده اند. فلاسفه الهی و متاله را مقایسه کنید با مخالفان آنان، تا درجه اختلاف علمی، مقامی، اخلاقی و سیر و سلوکی و آثاری آنها، مشخص شود. 📗 کتاب ارزشمند «گفتگو» ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وظیفه حوزه در عصر حاضر وظیفه حوزه در حال حاضر، تربیت و پرورش #فیلسوف_الهی است؛ که این امر تنها در سایه یک مدیریت علمیِ دقیق امکان پذیر خواهد بود - علامه #جوادی_آملی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
4_5821164129129334316.mp3
1.6M
🎙آیت الله : تربيت با گفتن و شنيدن نيست. آن عالمی که ديدار او شما را عوض نکند لفظش هم عوض کننده نيست. ⏱۷ دقیقه ✅ t.me/feghheakbar
✳️ 🔴 افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی ... علامه : افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛ مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، . معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما ، نه خیر خواه. آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه «نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»  را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود. 📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی)، ص۲۵۸ ✅ t.me/feghheakbar
👆👆👆👆👆 _ تابحال چند بار برق حسادت را در چشمان یک طالب علم دیده اید؟
استاد علی #ربانی گلپایگانی: بسیاری از مسائل فلسفی از مبادی استدلال‌های کلامی بوده و نقش تعیین کننده‌ای در بحث‌های کلامی ایفاء می‌کنند، این اصل در مورد حکمت متعالیه صدرایی عمیق‏تر و فراگیرتر است. هر گاه متکلم نسبت به مباحثی مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، وجود رابط و مستقل، ویژگی‌های هستی ممکن و واجب، وحدت و اقسام آن، علت و معلول، امتناع دور تسلسل، ویژگی‌های هستی مادی و مجرد، اقسام سبق ولحوق و...آگاهی کافی نداشته باشد، از عهده تحقیق پیرامون مسائل خداشناسی و توحید بر نخواهد آمد. 📒 درآمدی بر علم کلام، ص۸۲و۸۳ ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد علی #ربانی گلپایگانی: ... از اینجا می‏توان به ناآزمودگی نظریه برخی که احیانا از سر دلسوزی و اخلاص به دوستداران فلسفه توصیه می‌کنند که قبل از آموختن فلسفه، علم کلام را بیاموزند، پی برد. اینان در حقیقت تحت تأثیر شایعه بی اساس مخالفت فلسفه با دین و عقاید دینی که توسط اشاعره شیوع یافت، قرار گرفته و بدون اطلاع کافی از بحث های فلسفی و کلامی و به انگیزه دفاع از حریم دیانت، یا آموختن فلسفه را تحریم نموده، و یا فرا گرفتن کلام را قبل از آن توصیه می‌نمایند!! آری در اینکه آراء فلاسفه در مواردی با آراء متکلمان تعارض دارد، شکی نیست. ولی به کدام حجت علی و نقلی فهم متکلمان صواب بوده و گزارش صحیح شریعت است، تا اینکه رأی آنان معیار حق و باطل در عرصه دیانت دانسته شود؟! 📕 درآمدی بر علم کلام، ص۸۵ ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
👆👆 💢 بدون امورعامه صدرایی، در فلسفه ره به جایی نتوان برد ... (دو پست بالا را مطالعه فرمایید)
🔆 علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه #رهبرمعظم انقلاب: مرحوم علامه #طباطبایی رضوان‌الله‌علیه در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به #مرجعیّت_تقلید می‌رسید امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد. و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد. _ بیانات در آغاز درس خارج فقه ‌۱۳۷۰/۰۶/۳۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❇️ اشخاصی که قصد ادامه دادن رشته فلسفه ( یا اسلامی یا فلسفه دین یا تطبیقی یا ...) را دارند، باید "اقلا" کتب زیر را به صورت عمیق و کامل بخوانند؛ ۱. بدائه الحکمه یا فلسفه مقدماتی استاد (اگر هر دو خوانده شوند، بهتر و پخته تر) ۲. امور عامه و الهیات اخص شرح منظومه یا نهائه الحکمه ( اگر هر دو خوانده شوند، بسیار بهتر و پخته تر) ۳. اصول فلسفه و روش رئالیسم با تعالیق شهید ۴. مبانی و اصول عرفان نظری استاد ۵. مقدمه شرح قیصری و الا اگر اقلا این کتب (به صورت عمیق و کامل) خوانده نشود، حتی اگر به کسب دکتری نایل شوند، مدرکشان کاغذ پاره است ... کما اینکه چنین اشخاصی به وفور در اطراف ما یافت می شود. 💢 آدم خود را ملزم کند روزی ۵الی۱۰ صفحه مطالعه کند و الّا فلا 🍃 معرفی کتب، بر گرفته شده از استاد و استاد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اما و اگرهای محمد جواد علوی 🔻(برگ اول) 🔸پدر محمدجواد علوی تهرانی، محمد حسین علوی داماد مرحوم حاج آقاحسین بروجردی بود. او اهل کرج بود و در کتابی که برای مرحوم بروجردی(با همکاری ناشر دربار شاهنشاهی) نگاشت! در تکریم شاه خائن چیزی کم نگذاشت!(اعلیحضرت شاه، اعلیحضرت همایونی، شاهنشاه و...) وی از مخالفین امام راحل بود. 🔻(برگ دوم) 🔹 #جامعه_مدرسین که مسؤولیت صیانت از آبرو و اعتبار مرجعیت را دارد؛ سه گزینه پیش روی هرکسی که قصد مرجعیت دارد می‌گذارد: 1⃣ ارائه آثار علمی که نشان از علمیت فرد داشته باشد. (نه صرف رساله) 2⃣ اجازه اجتهاد 3⃣ امتحان 🔸 به گفته آقای علوی کرجی، در عمر طلبگی‌‌اش هیچ امتحانی نداده است؛ طبعا حتی یک اجازه اجتهاد هم ندارد. درس خارجش نیز به لحاظ علمی و قوتِ فقهی-اصولی، جایگاهی در بین فضلا ندارد. حال با تمسک به شهرت پدربزرگش «آیت‌الله العظمی بروجردی» با وجود کثرت علمای اعلم از وی، ادعای مرجعیت کرده و اقدام به چاپ رساله نموده است. 🔹 از آنجا که فرد مزبور نه اثر علمی و نه اجازه اجتهاد دارد، با یک امتحان ساده می‌تواند جواز مرجعیت و چاپ رساله را داشته باشد. اما این فرد در عمر طلبگی‌‌اش هیچ امتحانی نداده است... 🔻(برگ سوم) 🔸درحالی دیدار سفیر آلمان با آقای علوی کرجی در کتابخانه مرحوم آیةالله بروجردی اتفاق افتاده که بیت ایشان صرفا تمایل سفیر آلمان به ارتباط گیری و توجهشان به کتابخانه مرحوم آیةالله بروجردی را دلیل دیدار دانستند.....گویا بعد از لندنی ها آلمانی ها هم هوس کرده اند تشیع آلمانی بسازند. #نشست_اساتید #مرجعیت_موروثی #سودای_مرجعیت 🆔 @hawzah_enghelabi
استاد #خسروپناه : پیشنهاد می کنم درس #معرفت_شناسی بعد از گذراندن دروس منطق و فلسفه در نظام آموزشی حوزه علمیه گنجانده شود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 چه اتفاق عظیمی می افتد؟!! #رهبرمعظم انقلاب: وقتی در جامعه ی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفه ی جدید و محاجه ی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه می افتد. وقتی به وسیله ی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقاله های علمی در سطح دنیا با زبان های مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همه ی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند. همه ی این ها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، این ها واقعیت های دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت می خواهد. باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیه یی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزه های علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمی شود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید. 📙 شریعه شهود به کوشش استاد #خسروپناه ، ص ۹۴ (بیانات رهبری با اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی / ۲۱ خرداد ۸۳ ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 کانالی در نوع خود بی‌نظیر؛ 👇👇👇 🆔 @zanashooi_amoozesh
💢 معرفی آثار استاد محمدحسن قدردان در یک نگاه (دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نگاه سوم به جبر و اختیار خدا در حکمت و شریعت خدا در تصور انسان علم و اراده الهی قرآن و سکولاریزم قرآن و پلورالیزم راز خلقت و بقا خداشناسی عدل الهی خاتمیت معاد و ... 💢 کانال فلسفه اسلامی در تلگرام: ✅ t.me/feghheakbar
💢 نیاز به فقیه! ما فقیه و مجتهد را فقط برای غسل و وضو و این سری مسائل نمی خواهیم، این سری مسائل با آن محورهایی که هست با منافع بزرگ استعمار نمی تواند تضاد پیدا بکند فقط اسلام اینها نیست، ما فقیه می خواهیم و مرجع می خواهیم که در همه‌ی جبهه ها حاضر باشد و بتواند جامعه را رهبری کند و بتواند ملت را به طرف سعادت بکشاند و از منجلاب ذلت و نکبت مردم را نجات بدهد همانگونه که پیامبر عالیقدر اسلام(ص) چنین کردند. 🗓 سخنرانی تحت عنوان مرجعیت و رهبری _ استاد شهید هاشمی نژاد @shahid_hashemi_nejad ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 فلسفه عمامه عارف بالله ملکی تبریزی در کتاب وزین اسرارالصلوة، ناظر به فلسفه عمامه می‌فرمایند: عمامه‌ی مراقبه پ ن: ۱. به نظر شما چنددرصد معممین به این فلسفه واقفند؟ ۲. چنددرصد واقفین، به این فلسفه ملتزمند؟ _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 مشکل گشای اساسی راه معرفت و پیشرفت علامه : يك روايتى كه بدون سند و يا ضعيفى كه در آن نهى از فلسفه شده است، از اين سوء استفاده كرده و از اين نام بهره بردارى غلط نموده اند و آن گاه هر طرز تفكّر و تعقّلى را محكوم می کنند كه از خواندن فلسفه نهى شده است. آخر كسى به آنان نمی گوید: كدام فلسفه؟! آيا فلسفه مادّيّين و دهريّين و حكماى قبل از اسلام از ايرانيان و مصريان و هنديان و يونانيان؟ و يا فلسفه اسلام كه يك دنيا درخشش دارد، و يك دنيا عظمت و ابَّهت و جَلال دارد؟ كتابهاى صدر المتألّهين شيرازى رضوان الله عليه حقّاً موجب فخر عالم تشيّع و بلكه عالم اسلام است؛ تحقيقات و تدقيقات اين راد مرد بزرگ در زواياى و ، مشكل گشاى اساسى راه معرفت و پيشرفت است. پس چقدر ناجوانمردى است كه از اسم فلسفه و تشابه لفظى آن با فلسفه اسلام بخواهيم با تردستى جا بزنيم؛ و آن طرز مَنْهى را بدين طرز پسنديده و معروف قالب كنيم. 📚 امام شناسى، ج۵، ص ۱۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
📚 کتاب تكملة نهاية الحكمة به قلم استاد گران قدر علی و با مقدمه حضرت استاد سید یدالله (حفظه الله) به رشته تحریر در آمد. قسمتی از مقدمه استاد یزدان پناه: ...فقدان چنین امری در کتاب های گران قدر بدایة و نهاية که برای خود دلایلی داشت می تواند مایه نقص و کاستی و گاه رکود و گم گشتگی گردد. این امر می بایست به نحو درستی چاره شود. یکی از چاره ها کاری است که استاد ارجمند علی امینی نژاد در این تکملة نهاية الحكمة انجام داده اند که در آن نه اطناب مملّ و نه ایجاز مخلّ مشاهده نمیشود و به وزان سطح نهایة الحكمة، تلاش کرده اند بیان فیلسوفان به ویژه صدرالمتألهین را در باب نفس به نگارش درآورند و مصادر این بیانات را هم به چشم آورده اند؛ امیدوارم برای طالبان فلسفه موثر واقع شود. 🔊 پخش این نگاشته گران سنگ ان شاء الله از اوایل ماه ربیع الاول در شهر مقدس قم آغاز خواهد شد. 🔹️ به زودی در شهرهای مشهد، تهران و اصفهان نیز این کتاب در نمایندگی ها قابل تهیه خواهد بود. @nafahat_eri ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar