هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛
حرفهای #عوامانه داریم، نمیخواهند دیگر!
اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#اطلاعیه_فلسفه
ثبت نام رشته تخصصی فلسفه اسلامی سطح ۳
موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء
تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی ( دامت برکاته )
سال تحصیلی ۹۸_۹۹
اعضای گروه علمی و سیاستگذاری :
حجج اسلام و اساتید معظم:
۱- استاد یدالله #یزدان_پناه
۲- استاد حمید #پارسانیا
۳- استاد علی #امینی_نژاد
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 رابطه نفس و بدن
یکی از گلوگاههای مهم الهیات و الحاد (ایمان و کفر)، مبحث فیزیکالیست است؛ چرا که در فضای فلسفهی الهی، از تلاش های مهم فلاسفه الهی این است که از کانال نفس و ذهن و ادراکات به تجرد و مجرد و فراطبیعت و موجود غیرمادی، پل بزنند ... و این، مبارزهای نفسگیر میطلبد؛ زیرا فلاسفهی ملحدی که نظریههای فیزیکالیستی راجع به ذهن و پدیدههای ادراکی دادهاند، بسیاری از دعاوی الاهیون را به مغز انتساب دادهاند.
و در واقع باید گفت فلاسفهالهی باید در کنار دهها ادلهای که در باب اثبات تجرد نفس اقامه کردهاند، ادلهای دیگر ناظر به دفع مباحث مطروحه فلسفههای الحادیِ فیزیکالیستی به میدان بیاورند.
و البته پر واضح است که خود مادیانگاران هم به سادگی نتوانند برخی از ادله تجرد نفس را ابطال کنند، لذا باید پای از گلیم خود فراتر ننهند.
و به این ترتیب؛ میتوان در عَرض بیان معروف #هانس_کونگ که مساله شر را #پناهگاه_الحاد معرفی کرد، مساله مجرد یا مادی بودن ذهن را #گلوگاه_اله_و_الحاد نامید.
_ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد
استاد عبدالرسول #عبودیت :
فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالیه میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست.
اما اگر منظور از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از #ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـمثل آقای طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا یا بیاعتنایی هستند یا تکفیر میشوند؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات آن، بر فلسفه مسلط شده؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک ارشد و دکتری ارائه میشود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ وقت فیلسوف نخواهد شد.
من در مقدمه کتابهایم نوشتهام که چهبسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد وبه این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینیاش بزرگ است، لبهایش اشکال دارد و…؛ اما این #حکمت_متعالیه نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه
دانشجویی میگفت استاد روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و…؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟
حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربیها خیلی کتاب دارند.همچنین دانشگاه آنها خیلی ازدانشجو کار میکشد.وقتی استاد درس میدهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند.
در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری ازغرب است. مدرک دکترا آنقدر زیاد شده که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد.اینها کار را خراب کرده.
قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند و به روشهای قبل برگردند
نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که میگویند دردانشگاه جواب نمیدهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار میکردند، طلبگی کار میکردند؛ اگر سه واحد یک درس را میگرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار میکرد؛ این میشد باسواد و نخبه.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از معاونت فرهنگى موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى ره
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)ره( برای سال تحصیلی 400-1399 از فارغالتحصیلان دورههای کارشناسی موسسه، برای تحصیل در مقطع ارشد در 10 رشته (انديشه سياسي اجتماعي معاصر / تاريخ/ علوم سیاسی / علوم قرآن / فلسفه / روانشناسی/ فلسفه دین/ عرفان اسلامی/ حقوق/علوم تربیتی/ دانشپژوه میپذیرد.
زمان ثبت نام : از 16 آذر تا 26 آذرماه 1398
برای دریافت اطلاعات بیشتر و دفترچه راهنما ی آزمون به سایت پذیرش موسسه http://paziresh.iki.ac.ir مراجعه فرمائید
@farhangimoasese
1_53537220.mp3
3.56M
💢 بیانات مهم استاد #امینی_نژاد پیرامون #امتداد_اجتماعی_فلسفه
_ نقش فلسفه در #تمدن_اسلامی
_ #غفلت از امتداد اجتماعی فلسفه به لحاظ تاریخی
_ تولید #حکمت_عملی
_ علت غایی و نقش آن در #علوم_انسانی
_ نقش غایت در #رفتار انسان
_ بازگشت علوم به انسان در حیطه #تکنولوژی و #فناوری
خانه طلاب جوان🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 این هم یکی از بدبختیهای ماست ...
#رهبرمعظم انقلاب:
مغزهایی در این حوزهی علمیه هستند که اگر هر کدام از مراکز تحقیقاتی دنیا این آدم ها را در آن رشته خودشان تربیت کرده بودند، امروز نابغه هایی داشتند این هم، یکی از بدبختی های ماست!!
امروز ذهنهایی در حوزه ی علمیه هستند که اگر در فلان موسسه تحقیقاتی دنیا، در فن ریاضیات یا فیزیک یا علوم طبیعی یا نجوم مشغول بودند، امروز در دنیا، مثل خورشیدی می درخشیدند! و هر روز، یکی از کارهایشان در دنیا، به ثبت می رسید!!
اما این طور مغزها در حوزه ی علمیه ی ما، آدم های معمولی و عادی هستند!!
🍃 ۳۰ بهمن ۱۳۷۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar