💢 آثار ویرانگر بیعدالتی بر معنویت جامعه
استاد شهید #مطهری:
اگر در جامعهاى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود.
منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مىبايد در جامعه برقرار كرد.
در جامعهاى كه #عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مىآیند. محروميت ها ايجاد عقدههاى روانى مىكند و عقده هاى روانى تولید انفجار؛
يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد.
يك گروه گرفتار بيماریهايى نظير تفرعن، خودبزرگ بينى و ... مىشوند و گروه ديگر دچار ناراحتیهاى ناشى از محروميت.
سخن درست بگويم نمیتوانم ديد
كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم
📚 مجموعه آثار، (آینده انقلاب اسلامی )ج٢٤، ص: ٢٥٧- با تلخیص و ویرایش جزئی
صرفا یک سوال: برای محاکمه کردن این پنج نفر باید آتشبهاختیار عمل کنیم؟!!
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
یادآوریبرایمشاهدهکلیپسخنرانی
13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن.
نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و تحلیل این گوینده به آیدی ارسال نمایید تا در کانال قرار داده شود. (به صورت تحلیلی)
..........................................
نقدهای کانال:
▫️ ۱. خلط مباحث سیاسی و اقتصادی: بله، اگر مثلا امثال میرحسین اعدام شوند فتنه رخ میدهد چراکه ابعاد سیاسی دارد، اما باید دانست که در مباحث مربوط به عدالت، عمده چیزی که محور خواسته مردم است مسائل اقتصادی است؛ لذا اگر امثال جهانگیری و زنگنه (بعد از تبیین آسیبهای جانگداز آنها به جامعه) اعدام شوند نه تنها فتنهای شکل نمیگیرد بلکه امید در جامعه جوانه میزند.
▫️ ۲. ولی فقیه حجیّت دارد و واجبالاطاعه است. اما هر کسی مشاور دارد. همانگونه که امام علی ع به مالک اشتر فرمود "از مشاوران شجاع مشورت بگیر". چراکه مشاور اثر میگذارد. لذا باید خوب مشاوره داد.
▫️ ۳. در منبر مستدل حرف بزنیم. مستدل بودن به این معنا نیست که پیشفرضهای موهوم خودمان را با هر توجیه و ماست و دروازهای، به خورد مخاطب دهیم.
▫️ ۴. باید یادبگیریم و سیره خودمان قرار دهیم که به دور از تحجر و التقاط، تبیین کنیم؛ #بهشتیوار و #مطهریگونه، نه مالهکشی. اگر ابعاد عقلانی جامعه را سیراب نکنیم، #روشنفکران_کاذب و #التقاطی مردم را با خود همراه میکنند.
▫️ ۵. کلیپی در تبیین تفاوت بهشتیها و مطهریها با مالهکشها (کلیک کنید)
▫️ ۶. سوال استاد #رحیم_پور_ازغدی از قوه قضائیه (کلیک کنید)
▫️ ۷. مطالبهگری مردم هم باید تقویت شود و هم باید اجابت شود (کلیک کنید)
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و
نقد و تحلیل ارسالی یکی از حوزویان محترم (عرفان سعیدی)
23.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 چرا امام علی (ع) برای ولایت بیست و پنج سال دست به شمشیر نبُرد اما برای عدالت در چهار سال ۳تا جنگ انجام داد؟
_ استاد محسن قنبریان
فرهنگِ دین به ما میگوید همین زنجیری که در روز عاشورای حسینی(ع) وسیله عزاداری است باید از روز یازدهم وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد. اینچنین فرهنگی باید به وسیله صدا و سیما اشاعه یابد.
آیت الله #جوادی_آملی
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عدالت حیرتانگیز امام علی (ع) در بیان رهبری (که باید اجرا کنیم)
رهبر انقلاب:
"عدالت بیاغماض و گسترده و بدون هیچ ملاحظه؛ این #عدالت عجیب و غریب که انسان واقعاً از شنیدن موارد این عدالت حیرت میکند."
بلی؛ حضرت امیرالمومنین(ع) در مقابل برادرش عقیل، همانگونه بود که مقابل معاویه و طلحه و زبیر ایستاد. خودی و غیرخودی نمیکرد!
امیرالمومنین علیهالسلام میتوانستند بگویند چرا باید در اجرای عدالت، این چنین کنم و موجب دشمنی کسانی که روزی در جنگها با پیامبر بودهاند و سوابق مبارزاتی دارند، شوم؟ مصلحت مسلمانان در این نیست که وارد جنگ شویم! اما میبینیم که در حکومتداری، ایشان #هیچ_مصلحتی را بالاتر از #اجرای_عدالت ندانست! تن به #جنگ_داخلی داد اما حاضر به باجدادن و سهمدادن به کسانی که جزو اصحاب پیامبر هم بودند نشد!
حالا حکومت "علیدوستان" چگونه باشد؟ حکومت وقتی در دست دوستداران و محبان علی باشد باید تفاوتی با حکومت دیگران داشته باشد یا خیر؟ امروز که حکومت در دست پیروان حضرت علی (ع) است باید تلاش کنیم خصوصیات حکومتی ایشان را پیاده کنیم وگرنه تفاوتی با دیگران نخواهیم داشت ولو ناممان شیعه باشد!