eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
کسی که بین حرم و جمکران فکر می کند؛ او قمی فکر می‌کند و جهانی حرف می‌زند! (بر ما یعنی بر ما) واجب است فکر بکنیم؛ حرف را خوب بفهمیم، حرف را خوب بفهمیم، حرف هر فیلسوفی را خوب بفهمیم، خوب نقد بکنیم. وظیفه ما این است که بزنیم، یک؛ جهانی را قانع کنیم، دو؛ امّا کار ما این باشد که بین حرم و جمکران فکر کنیم، این جهانی حرف زدن و قمی فکر کردن است!! ▫️ پیام علامه به بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه / بهمن ۱۳۹۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
تربیت انسان نمی‌تواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد. هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با انتخابِ من همراه نباشد، در واقع مسخ کردنِ من و نفی کردنِ من حساب می شود. و این است که تربیت های تلقینی و تقلیدی و تحمیلی و سنتی، ارزش نخواهد داشت، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیانِ او 📔 مسئولیت و سازندگی، علی حائری، ص۴۰
💢 آیا حوزه علمیه، عُرضه و توانِ تحمل ظهور امام زمان (عج) را دارد؟ ▫️ آیا حوزه علمیه، قدرت و عرضه و توان تحمل ظهور امام زمان(عج) را دارد؟ برای پاسخ به این سوال، بحث را می‌بریم روی انقلاب امام خمینی. امام خمینی که صرفا پرتو و شعاعی از امام زمان (عج) به حساب می‌آید با ظهور و انقلابش زمینه‌ی وسیعی برای اصلاح ایران آماده نمود. از زمان انقلاب ایشان تا الان، حوزه علمیه چقدر توانسته اسلام را در ایران پیاده سازی کند؟! ▫️ برای تنقیح مساله، به دو حیطه راهبردی اشاره می‌کنیم: ۱. قوه قضائیه: هم اکنون نواقص و خلل این قوه بر همگان آشکار است. قوه ای که توسط برخی از دلسوزان انقلاب و مردم، چاه فاضلاب جمهوری اسلامی نام گذاری شده است. ۲. علوم انسانی دانشگاه ها: هم اکنون در دانشگاه ها، علوم انسانی غربی مانند اقتصاد غربی، روانشناسی غربی، سیاست غربی، جامعه شناسی غربی، مدیریت غربی، فلسفه های مضاف غربی و‌ ... تدریس و تدرّس می‌شود. ▫️ بنابراین وقتی عملکرد حوزه در قبال ظهور امام خمینی بررسی می‌شود و وقتی دیده می‌شود که حوزه علمیه در ۴-۵ دهه هنوز نتوانسته در این دو ساحت مهم و راهبردی، اصلاحات بنیادین علمی و قانونی و تربیت نیروی کارآمد (آن‌هم در سرزمین محدودی مانند ایران) انجام دهد، به طریق اولی توان اصلاح ماورای ایران و کل جهان را نخواهد داشت. ✍ امین دهقانی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
معرفت دینی خود را ارتقاء دهید. معرفت دینی به شکل فنی و علمی‌اش، نه به شکل ذوقی و من درآوردی. گاهی اوقات بعضی ها راجع به دین حرف می زنند، اما در واقع می بافند! متکی به یک مدرکی، سندی، نگاه عالمانه‌ای، تحقیق عالمانه‌ای نیست؛ این خیلی به درد نمی خورد. ✅ @feghheakbar
💢 در آمدی بر اجتهاد تمدن ساز نوشته آیت‌الله ▫️ شاید بتوان «تمدن» را بزرگ ترین سازه مفهومی دانست که اندیشیدن بدان، در سپهر فکری هر اندیش ورزی نیست؛ اما ملاحظه آرمان های رهبران جامعه اسلامی و نیز نظر داشت افق ترسیم شده برای نظام اسلامی ایران، حکایت از دست یافتنی شدن «تمدن عظیم اسلامی» دارد. ▫️ «اجتهاد تمدن ساز» نرم افزار بنیادین برای نیل به «تمدن سازی اسلامی» است که اثر حاضر در صدد تبیین آن، بر اساس دیدگاه آیت الله اعرافی است. ✅ @feghheakbar
1_1685951236.pdf
187.7K
فهرست اولویت‌های پژوهشی قوه قضاییه
شاید برخی‌ از علمای‌ دین، با دعوت‌ و تبلیغ‌ یا با سکوتشان، در نشاندنِ‌ عبادت‌ به‌ جای‌ عدالت، سهیم‌ بوده‌ باشند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اسلام‌ اعلام‌ داشته‌ است: افضل‌ العبادات‌ کلمه‌ حق‌ عند سلطان‌ جائر! برترین‌ عبادت‌ سخنِ‌ حق‌ گفتن‌ در برابر سلطان‌ ستمکار است. عدل‌ ساعه‌ خیر من‌ عباده‌ سبعین‌ سنه‌! روشن‌ است‌ که‌ نتیجه‌ این‌ روش‌ تربیتی‌ بوده‌ است، چرا که‌ نبودِ‌ عدالت‌ در جوامع‌ از مرحله‌ خطرهای‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ گذشته‌ و به‌ مرحله‌ انحرافات‌ ایدئولوژیک‌ رسیده‌ و موجب‌ ناامیدی‌ بزرگی‌ از دین‌ و مؤ‌سسه‌های‌ دینی‌ و علمای‌ دین، مخصوصاً‌ از آن‌ دسته‌ از علمای‌ دین‌ که‌ در برابر بیدادگری‌ها سکوت‌ می‌کنند و برای‌ احقاق‌ حقوق‌ مردمِ‌ زیرِ‌ ستم‌ مبارزه‌ نمی‌کنند، شده‌ است. هرگاه‌ عدالت، در برخی‌ جوامع، به‌ صورت‌ جزئی‌ و جدا از قاعده‌ و زیربنای‌ اعتقادی‌- اسلامی‌ تحقق‌ یابد، مشکلات‌ بزرگ‌تری‌ به‌ جای‌ می‌گذارد. زیرا این‌ نوع‌ عدالت‌ موجباتِ‌ متعارف‌ و فرهنگیِ‌ خود را همراه‌ می‌آورد. ▫️ امام موسی ، برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید. ▫️ 👈ببینید: هفت موتور تولید تبعیض و فساد و رانت
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيش‏تر از شما فقط از آنجا بود كه اگر دزدى می‌کرد، رهايش می‌ساختند و چون دزدى می‌کرد، مجازاتش می‌کردند. _ نهج الفصاحه، ح۹۴۳ 🔸👈 بخوانید: درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها در بیان شهید مطهری
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
1_1462378691.mp3
2.96M
💢 چیستی و وظیفه حوزه انقلابی در بیان علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
1_1094771112.mp3
745.2K
💢 سیر تحصیل هرمی؛ تحول حوزه در اندیشه علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 فراخوان دیدگاه های اصلاحی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم ▫️ «هم اندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم»، از سوی مرکز مدیریت حوزه و چند نهاد حوزوی فراخوان شد. ▫️ مهلت ارسال: ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱ ▫️ اطلاعت بیشتر در: https://hawzahnews.com/xbT3n@feghheakbar
💢 تحقیر امر به معروف و نهی از منکر در جوامع اسلامی شهید استاد : 🔸 گاهى ما امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنيم، ولى نه تنها به اين اصل ارزش نمى‏ دهيم بلكه ارزشش را پايين مى ‏آوريم. 🔸 الآن در ذهن عامه مردم، به چه مى‏ گويند امر به معروف و نهى از منكر؟ يك مسائل جزئى، نمى‏ گويم مسائل نادرست (بعضى از آنها نادرست هم هست)، ولى اينها وقتى در كلّش واقع شود زيباست. 🔸 مثلًا اگر امر به معروف و نهى از منكرِ كسى فقط اين باشد كه آقا! اين انگشتر طلا را از دستت بيرون بياور، اين در جاى خودش درست است، حرف درستى است. اما نه اينكه انسان هيچ منكرى را نبيند جز همين يكى، جز مسأله ريش، جز مسائل مربوط به مثلًا كت و شلوار. 🔸 حال وقتى كه نهى از منكر ما در اين حد بخواهد تنزل كند، ما اين اصل را پايين آورده‏ ايم، حقير و كوچك كرده‏ ايم. 🔸 آن آمر به معروف و ناهى از منكرهايى كه در كشور سعودى هستند، آبروى امر به معروف و نهى از منكر را برده‏ اند؛ فقط يك شلّاق به دست گرفته كه كسى مثلًا [كعبه يا ضريح پيغمبر را] نبوسد. اين ديگر شد نهى از منكر! 🔸 ولى حسين را ببينيد! امر به معروف و نهى از منكر، كار او بود از بيخ و بن. به تمام معروف‌هاى اسلام نظر داشت و فهرست مى ‏داد، و نيز به تمام منكرهاى جهان اسلام. مى‏ گفت: اولين و بزرگترين منكر جهان اسلام خود يزيد است. 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى۱و۲)، ج‏۱۷، ص: ۱۵۸-۱۵۶- با تلخیص و ویرایش جزئی
💢 گشت ارشاد لازم است، اما با دو تتمیم. حجاب فرمان خداست (بخوانید) و گشت ارشاد هم ضروری است، اما باید راجع به گشت ارشاد دو تتمیم صورت گیرد تا تکمیل گردد؛ ۱. تعمیم یابد؛ از مسئولان تا کف خیابان ۲. مقول به تشکیک شود؛ از جرائم شدید (مانند رانت و اختلاس) به جرائم ضعیف
💢 دریغ از داشتن یک دیده‌ی "سبب سوراخ کن" در دانشگاه های ما روانشناسی غربی، جامعه شناسی غربی، انسان شناسی غربی، مدیریت غربی، اقتصاد غربی، فلسفه های مضاف غربی و علوم انسانی غربی تدریس و تدرّس می‌شود و شما نیز توان ورود در این مسائل و حل آن ها را ندارید. از دیدن ریشه مشکل و حل آن و دادن جایگزین قویم و رصین عاجزید و در پی اصلاح سطح مساله هستید. سال هاست که ملیون ها دانشجوی ایرانی از آب مسموم (علوم انسانی غربی) است و شما کماکان در پی هستید! اگر شاگردان و زیرمجموعه علامه طباطبایی و نیز مدیرانی همچون علی اکبر رشاد (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه) (که همگی خود ساخته و با برنامه اختصاصی خود پیش رفته‌اند) از حوزه گرفته شود، حوزه توانی برای ابراز وجود در عرصه وسیع علوم انسانی ندارد.
💢 هشدار می‌دهم و اتمام حجت می‌کنم شهید علامه : من به عنوان يک فرد مسئول به مسئوليت الهی، به رهبران عظيم‌‌‌‌‌الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌‌‌‌‌شان احترام فراوان قائلم، می‌دهم و بين خود و خدای متعال می‌کنم که نفوذ و نشر انديشه‌‌‌‌‌های بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارک اسلامي اعمّ از آنکه از روی سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد، خطری است که کيان اسلام را تهديد می‌کند. راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست. مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‌‌‌‌‌ای آب له‌‌‌‌‌له می زنند، از نوشيدن آب موجود به عذر این که آلوده است منع کرد؟! اين ما هستيم که مسئوليم. ما به قدر کافی در زمينه‌‌‌‌‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‌‌‌‌‌ايم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بوديم، به سراغ آب‌های آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بيشتر اين جويها خواجه چرا می‌دود تشنه در اين کويها راه مبارزه، عرضه داشتن صحيح اين مکتب در همه زمينه‌‌‌‌‌ها با زبان روز است. حوزه‌‌‌‌‌های علميه ما که امروز اينچنين شور و هيجان فعاليت اجتماعی يافته‌‌‌‌‌اند بايد به مسئوليت عظيم علمی و فکری خود آگاه گردند، بايد کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، بايد بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نيست. 📚 مجموعه آثار، ج۲۴، ص۸۶ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
دراینکه لیدرهای آشوب های اخیر آموزش دیده هستند تردید نداریم، اما اینکه تمامی معترضان رو عضو در فرقه نحس رجوی و یا کومله و‌ دموکرات بدانیم است. این ها نسلی رها شده هستند که هیچ کس برنامه ای برایشان نداشت. آنها هویت خود را در شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای ساختند. | ✍ علی اکبر رائفی پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 راهکار برای امیدوار کردن مردم شما بیست تا از مفسدان اقتصادی که با اموال مردم خیانت و چپاول کردند به عنوان مفسد فی‌الارض تیرباران کنید ... آیا این‌ها جرمشان از کسی که ۴کیلو هروئین حمل و نقل می‌کرد کمتر است؟! پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيش‏تر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى می‌کرد، رهايش می‌ساختند و چون ناتوانى دزدى می‌کرد، مجازاتش می‌کردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
1_752062855.mp3
2.54M
رهبر انقلاب: انگیزه هایی وجود دارد که روحیه انقلابی قم را کمرنگ کنند.
💢 عقبه‌های معرفتی و چالش‌های فرهنگی علم مدرن / استاد 👈 مطالعه متن
💢 پانزدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی / سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ ⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های قبل توسط مجمع عالی حکمت اسلامی تولید می گردد. جهت اطلاع، به سایت مجمع رجوع شود. 🍃 تهیه محصولات (مکتوب و صوتی) مجمع: 02537842658 https://hekmateislami.com/ 🆔 @mediahekmat@Islamicphilosophy_ir