eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
656 دنبال‌کننده
548 عکس
65 ویدیو
56 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
بحران در سلامت زمین ⚠️سیاره‌ای که دیگر برای حیات بشر امن نیست! بر اساس یک مقاله علمی، زمین در ۶ مورد از ۹ سرفصل اصلی از مرز سلامت خود عبور کرده است یعنی ایمنی برای حیات بشر از دست رفته است. ۲ مورد از ۳ مورد باقی مانده نیز در مسیر دگرگونی قرار دارند. 🔸۹ سرفصل اصلی مورد ارزیابی مداوم: ▪️اقلیم ▪️تنوع زیستی ▪️خاک ▪️آب شیرین ▪️آلودگی مواد غذایی ▪️مواد شیمیایی جدید (ترکیبات ساخته شده به دست بشر مانند میکروپلاستیک‌ها و زباله‌های هسته‌ای) ▫️اقیانوس‌ها ▫️هوا ▫️لایه اوزون ☑️ ۹ مورد به هم وابسته! گروهی از دانشمندان بین‌المللی در مطالعات فوق، از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده کردند و دریافتند که نابسامانی در یکی از موارد، (مانند اقلیم یا تنوع زیستی) باعث دگرگونی دیگر مسائل محیط زیستی می‌شود و بهبود یکی از امور به سلامت دیگر موارد کمک خواهد کرد. 👌درخت، عامل نجات زمین! شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده شده در مطالعات فوق نشان می‌دهد که یکی از قوی‌ترین ابزارهایی که بشر برای مبارزه با این بحران در اختیار دارد، پاک‌سازی زمین و نجات جنگل‌ها است. 📚 https://news.sky.com/story/earth-is-exceeding-safe-operating-space-for-humanity-study-says-12960795 ✌️آیا برای کاشت درختان مفید در آماده هستید؟🌳 @feghhemohitezist
⭕️ حرمت کفران نعمت 🔸طبیعت و محیط زیست، سرمایه‌‌ای برای همه نسل‌های بشر است. 🔸سعی کنیم آنچه می‌نویسیم ارزش استفاده از کاغذ و قلم داشته باشد. 🔸 به طور کلی، آیا مصرف چوب و کاغذ در صنایع مختلف متعادل و معقول است؟ @feghhemohitezist
🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیت‌الله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (اول مهرماه) برگزار می‌شود. زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷. مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی. 🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت می‌کنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهره‌مند می‌شوند. 🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایان‌نامه و امکان شرکت و مشارکت در نشست‌های علمی است. 🔸متقاضیان جهت ثبت‌نام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند. @feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم ✳️ خیر مقدم 🔶خیر مقدم و خوش‌آمد به همه مخاطبان عزیز اعم از: 🔸اساتید حوزه و دانشگاه، 🔸طلاب و دانشجویان، 🔸فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست ✳️ معرفی ميز 🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است. 🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از ▫️ایده‌های پژوهشی، ▫️نشست‌های علمی، ▫️کرسی‌های آزاد اندیشی، در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال می‌کند. 🔹حوزويان مى‌توانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند. 🔹میز پژوهشی از پایان‌نامه‌های سطح۳ و رساله‌های سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت می‌کند. ✳️ ارتباط با کارشناس میز ◽️کارشناس میز، دانش‌آموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است. ◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید. @feghhemohitezist
⭕️ تفکیک و بازیافت پسماند؛ چرا؟ 🔸پسماند: خانگی، ساختمانی، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی 🔸امروزه، پسماند تولیدی، بیش از ظرفیت طبیعت برای پاکسازی آن است 🔸شیشه تا یک میلیون و پلاستیک تا پانصد سال در طبیعت باقی می‌ماند. 🔸اثر عدم مدیریت صحیح پسماند: آلودگی خاک، هوا، آب، انواع بیماریها. 🟩 سه مستند فقهی برای لزوم تفکیک و بازیافت پسماند: 1⃣ عدم جواز تضییع مال (ر.ک: دراسات في ولایة الفقیه و فقه الدولة الإسلامیة، ج ۴، ص ۱۴۸) ▫️اقوال فقها در تعریف مال، چهار دسته است: در دسته اول، هر چیزی که دارای منفعت باشد، مال محسوب می‌شود. در دسته دوم، بر منفعت عقلایی و معتدّبه داشتن تأکید می‌شود. صاحب جواهر، شیخ انصاری، آخوند خراسانی(ره) در این دسته هستند. در دسته سوم، فقها مال را به عناصر تشکیل دهنده آن معرفى کرده‌اند؛ هرچند در عناصر تشکیل دهنده مال باهم توافق ندارند. محقق ایروانی و شهید مطهری(ره) بر این باورند. در دسته چهارم، فقها مال را بر اساس تحلیل روانی رفتار عرف و عقلا تعریف کرده‌اند. مرحوم حکیم، محقق اصفهانی، محقق خویی، شهید صدر و امام خمینی(ره) بر این عقیده‌اند. ▫️پسماند، مال محسوب می‌شود و دفن یا سوزاندن هر پسماندی صحیح نیست. 2⃣ مطلوبیت ایجاد آبادانی در زمین (بر اساس آیه ۶۱ سوره هود) 3⃣ حرمت کفران نعمت (ر.ک: دراسات في ولایة الفقیة و فقه الدولة الإسلامیة، ج ۸، ص ۲۰) ◻️نتیجه بر حاکمیت لازم است که زمینه‌های فرهنگی و نرم افزاری و ابزارهای سخت افزاری لازم برای مشارکت عمومی در تفکیک و بازیافت پسماند را فراهم سازد؛ و بر شهروندان نیز همکاری لازم است. ✍سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
⭕️پیام‌های کانال درباره پسماند تفکیک و بازیافت پسماند؛ چرا: https://eitaa.com/feghhemohitezist/259 توجه دین به مسائل پسماند: https://eitaa.com/feghhemohitezist/234 استفاده بدون محدودیت از پلاستیک: https://eitaa.com/feghhemohitezist/197 عنوان پیشنهادی برای تحقیق: https://eitaa.com/feghhemohitezist/60 @feghhemohitezist
⭕️ دروس فقه محیط زیست 🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیت‌الله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (سوم مهرماه) برگزار می‌شود. زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷. مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی. 🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت می‌کنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهره‌مند می‌شوند. 🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایان‌نامه و امکان شرکت و مشارکت در نشست‌های علمی است. 🔸متقاضیان جهت ثبت‌نام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند. @feghhemohitezist
🔸برخی از مخاطبان عزیز کانال، از کمّ و کیف تدریس فقه محیط زیست توسط استاد مبلّغى پرسیده بودند. 🔸برای رفع ابهام این عزیزان، صوت جلسه اول در سال تحصیلی جدید بارگزاری می‌شود: 👇👇