eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
656 دنبال‌کننده
530 عکس
65 ویدیو
56 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
-1742004478_-1766406608.pdf
4.07M
✳️ گزارش مقایسه‌ای پیشرفت ۴۵ ساله در کشاورزی🍃 🔸تهیه شده به سفارش مرکز مطالعات حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی @feghhemohitezist
✳️ هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی🍃 🔸خانم دکتر سمیه رفیعی رئیس شد. 🔸بر اساس انتخابات، هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس به شرح ذیل است:👇 🍀سمیه رفیعی؛دکترای محیط‌زیست: رئیس 🍀مصطفی پوردهقان اردکان؛ دکترای اقتصاد: نائب رئیس اول 🍀سید جمال موسوی؛ ارشد عمران: نائب رئیس دوم 🍀اسفندیار عبداللهی؛ ارشد مدیریت بازرگانی: دبیر اول 🍀امیرحسین نظری؛ دکترای حقوق: سخنگو   @feghhemohitezist
✳️ برنامه محیط‌زیست ملل متحد: کاهش دو درجه‌ای دمای زمین🍃 🔸از ابعاد اقتصاد سبز: اقتصاد بدون کربن. 🔸اقتصاد بدون کربن: کاهش سوخت‌های فسیلی و گازهای گلخانه‌ای. 🔸ادعای معاهده پاریس ۲۰۱۵: کاهش گازهای گلخانه‌ای و گرمای زمین به اندازه ۲ درجه‌. 🔸معاهده پاریس در مجلس ایران به تصویب رسیده؛ اما شورای نگهبان آنرا رد کرده است. 🔸دولت ایران بدون تصویب قانون الحاق به این معاهده، داوطلبانه برخی مفاد معاهده را اجرا نموده و برخی انتقادات حقوقی و فنی را برانگیخته. 🔸دولت ایران در ۱۳۹۴ «تصویب‌نامه اقدامات مربوط به برنامه مشارکت ملی در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای» را به تصویب رساند و در بند الف، خود را پایبند به کاهش ۴ درصدی گازهای گلخانه‌ای و توسعه «سوخت‌های کم کربن» دانست. 🔸در تصویب‌نامه مذکور، سال ۲۰۳۰ هدف قرار داده شده و اموری همچون موارد ذیل در دستور کار قرار گرفته: ◽️کاهش نشتی در انتقال و توزیع گاز ◽️افزایش راندمان شبکه نیروگاهی ◽️کاهش تلفات برق در شبکه توزیع ◽️توسعه منابع انرژی تجدید پذیر ◽️تولید بیوگاز (تبدیل مواد آلی به انرژی تجدید پذیر) ◽️مالیات محیط‌ زیستی @feghhemohitezist
✳️ روش تولید نظریه در دانش فقه🍃 🔸ارائه دهنده آیت الله احمد مبلغی (استاد فقه محیط‌زیست در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی) 🔸دبیر جلسه حجت الاسلام علی شریفی (دبیر پژوهشکده فقه سیاست و حکومت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر) ⚡️با حضور ارزشمند ◽️آیت الله ابوالقاسم علیدوست (عضو هیئت امناء پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر) ◽️آیت الله سید مجتبی نورمفیدی (رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر) 🕒 زمان: یکشنبه ۲۱ بهمن ساعت ۱۲:۳۰ 🌐لینک ورود به جلسه https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join 🏫 مکان جلسه حضوری: قم، خیابان فاطمی(دورشهر)، کــــــــــوچــــــــه ۳۰، پـــــــلاک ۵۳ @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ اولین پیش‌نشست همایش بین‌المللی🍃 "محیط‌زیست و فرهنگ و تمدن اسلامی" 💢حضوری همراه با ارائه گواهی💢 زمان: شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ مکان: تهران، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، سالن فرشته آسمانی 🔸اطلاعات بیشتر: https://www.isqsconf.ir/fa/news.php?rid=40 [در صورت حضور به شماره ۰۹۱۸۳۱۰۵۸۹۳ در ایتا اطلاع دهید] @feghhemohitezist
. ✳️ دوازدهمین همایش بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.🍃 @feghhemohitezist
✳️ استاد احمد مبلغی، در همایش بین المللی قرآن، عترت و سلامت در دانشگاه تهران مطرح نمود: 🔸سه قاعده فقهی "عدالت"، "اعتدال" و "بغی"، بر لزوم رعایت حقوق اکوسیستم‌ها و توازن در بهره‌برداری از منابع طبیعی برای حفاظت از نسل‌های آینده دلالت دارد. 🔸 آموزه‌های دینی در قالب دانش فقه و با استفاده از تکنیک‌های استنباطی و اجتهادی در راستای حفاظت از محیط زیست قابل استفاده‌اند. 🔸در رعایت عدالت، حفظ اکوسیستم‌ها و رعایت حقوق طبیعت نیز باید لحاظ شود. 🔸عدم رعایت این عدالت به معنای خیانت به نسل‌های آینده و آسیب به حقوق بشر است. 🔸در بهره‌برداری از منابع طبیعی باید توازن و تعادل رعایت شود تا نسل‌های آینده نیز از منابع بهره‌مند شوند. 🔸حفظ نظم در محیط زیست و جلوگیری از آسیب به اکوسیستم‌ها از اقتضائات حرمت بغی است. 🔸استفاده از قواعد فقهی به گفتمان زیست‌محیطی شرعی و دینی کمک می‌کند و در راستای راه‌حل‌های مؤثر برای چالش‌های زیست‌محیطی است. @feghhemohitezist
✳️ قوانین اسلام در محیط زیست: عدالت، اعتدال و پرهیز از بغی🍃 ✅ آیت الله احمد مبلغی مطرح نمود: 🔸اگر بر طبیعت ستم رود، طبیعت ستم را بازخواهد گرداند. 🔸دوام محیط زیست جز به عدالت ممکن نیست. 🔸عدالت: نه چنانکه طبیعت را بی‌محابا ببلعد و نه چنانکه از نعمت‌های آن رخ برتابد. 🔸عدالت، نه صرفاً بهره‌گیری، بلکه بهره‌داری مسئولانه است؛ نه فقط تصرف، بلکه تعهد؛ نه تنها اخذ، بلکه احسان؛ نه بهره‌کشی، بلکه آبادانی. 🔸اسراف در مصرف منابع، جفایی است آشکار، و غفلت از حفظ محیط زیست، ستمی است بی‌قرار. 🔸هر بی‌اعتدالی در زمین، پژواکی از بی‌عدالتی در جان آدمی است؛ چراکه زمین، آیینه‌ افعال بشر است و هر ظلمی که بر آن رود، روزی بازتاب خویش را خواهد یافت. 🔸اعتدال زیست محیطی، آن است که انسان در بهره‌گیری از زمین، راه میانه بپوید؛ نه چنان بتازد که خاک، از فریاد عطش بنالد و نه چنان فروگذارد که دشت، در حسرت آب، پژمرده شود. آسمان را چنان آلوده نسازد که زلال باران، بدل به سیلابی مسموم گردد، و زمین را چنان نفرساید که از آن، جز ریگی بی‌جان بر جای نماند. 🔸عدم اعتدال در قبال زمین، خیانتی است بی‌امان، و ستم بر آب و خاک، آتشی است جان‌سوز که دود آن، گلوی طبیعت را می‌فشارد. 🔸آنگاه که دست افراط، بی‌محابا به چپاول مایه‌ها پنهان خاک پردازد، بیابان‌زایی، همچون شبحی هولناک، سایه بر مزارع می‌گستراند، و حاصل دسترنج زمین را به باد فنا می‌سپارد. 🔸صید بی‌نیازانه و سرقت، دو جلوه از یک حقیقت‌اند؛ هر دو، تعدّی بر نظمی‌اند که هستی را بر پا می‌دارد، و هر دو، مستوجب محرومیت از رخصت‌های الهی. 🔸همان‌گونه که سرقت، دست‌یازی به آن چیزی است که در تملک غیر است، صید بی‌نیازانه، تعدّی به آن نظمی است که برای بقا نهاده شده است. 🔸صید بی‌نیازانه، هم‌سنگ سرقت دانسته شده است، که هر دو، در بنیان، گونه‌ای از ستم‌اند؛ یکی بر انسان، و دیگری بر زیستگاه او. 🔸نظام هستی، بی‌پاسداری از تعادل، بر جای نمی‌ماند؛ و هر که در آن خللی وارد کند، در حقیقت، بر بقای خویش خنجر رانده است. 🟢 متن کامل را در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) بخوانید:👇 https://iqna.ir/fa/news/4265841 @feghhemohitezist