-1742004478_-1766406608.pdf
4.07M
✳️ گزارش مقایسهای پیشرفت ۴۵ ساله در کشاورزی🍃
🔸تهیه شده به سفارش مرکز مطالعات حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی
@feghhemohitezist
✳️ هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی🍃
🔸خانم دکتر سمیه رفیعی رئیس شد.
🔸بر اساس انتخابات، هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس به شرح ذیل است:👇
🍀سمیه رفیعی؛دکترای محیطزیست: رئیس
🍀مصطفی پوردهقان اردکان؛ دکترای اقتصاد: نائب رئیس اول
🍀سید جمال موسوی؛ ارشد عمران: نائب رئیس دوم
🍀اسفندیار عبداللهی؛ ارشد مدیریت بازرگانی: دبیر اول
🍀امیرحسین نظری؛ دکترای حقوق: سخنگو
@feghhemohitezist
✳️ برنامه محیطزیست ملل متحد: کاهش دو درجهای دمای زمین🍃
🔸از ابعاد اقتصاد سبز: اقتصاد بدون کربن.
🔸اقتصاد بدون کربن: کاهش سوختهای فسیلی و گازهای گلخانهای.
🔸ادعای معاهده پاریس ۲۰۱۵: کاهش گازهای گلخانهای و گرمای زمین به اندازه ۲ درجه.
🔸معاهده پاریس در مجلس ایران به تصویب رسیده؛ اما شورای نگهبان آنرا رد کرده است.
🔸دولت ایران بدون تصویب قانون الحاق به این معاهده، داوطلبانه برخی مفاد معاهده را اجرا نموده و برخی انتقادات حقوقی و فنی را برانگیخته.
🔸دولت ایران در ۱۳۹۴ «تصویبنامه اقدامات مربوط به برنامه مشارکت ملی در زمینه کاهش گازهای گلخانهای» را به تصویب رساند و در بند الف، خود را پایبند به کاهش ۴ درصدی گازهای گلخانهای و توسعه «سوختهای کم کربن» دانست.
🔸در تصویبنامه مذکور، سال ۲۰۳۰ هدف قرار داده شده و اموری همچون موارد ذیل در دستور کار قرار گرفته:
◽️کاهش نشتی در انتقال و توزیع گاز
◽️افزایش راندمان شبکه نیروگاهی
◽️کاهش تلفات برق در شبکه توزیع
◽️توسعه منابع انرژی تجدید پذیر
◽️تولید بیوگاز (تبدیل مواد آلی به انرژی تجدید پذیر)
◽️مالیات محیط زیستی
#حقوقمحیطزیست
#حقوقبینالملل
#حقوقبشر
#فقهالبیئة
@feghhemohitezist
✳️ روش تولید نظریه در دانش فقه🍃
🔸ارائه دهنده
آیت الله احمد مبلغی
(استاد فقه محیطزیست در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی)
🔸دبیر جلسه
حجت الاسلام علی شریفی
(دبیر پژوهشکده فقه سیاست و حکومت
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر)
⚡️با حضور ارزشمند
◽️آیت الله ابوالقاسم علیدوست
(عضو هیئت امناء پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر)
◽️آیت الله سید مجتبی نورمفیدی
(رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر)
🕒 زمان: یکشنبه ۲۱ بهمن
ساعت ۱۲:۳۰
🌐لینک ورود به جلسه
https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join
🏫 مکان جلسه حضوری: قم، خیابان فاطمی(دورشهر)، کــــــــــوچــــــــه ۳۰، پـــــــلاک ۵۳
@feghhemohitezist
✳️ اولین پیشنشست همایش بینالمللی🍃
"محیطزیست و فرهنگ و تمدن اسلامی"
💢حضوری همراه با ارائه گواهی💢
زمان: شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
مکان: تهران، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، سالن فرشته آسمانی
🔸اطلاعات بیشتر:
https://www.isqsconf.ir/fa/news.php?rid=40
[در صورت حضور به شماره ۰۹۱۸۳۱۰۵۸۹۳ در ایتا اطلاع دهید]
@feghhemohitezist
#برگزارشد.
✳️ دوازدهمین همایش بینالمللی قرآن، عترت و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.🍃
@feghhemohitezist
✳️ استاد احمد مبلغی، در همایش بین المللی قرآن، عترت و سلامت در دانشگاه تهران مطرح نمود:
🔸سه قاعده فقهی "عدالت"، "اعتدال" و "بغی"، بر لزوم رعایت حقوق اکوسیستمها و توازن در بهرهبرداری از منابع طبیعی برای حفاظت از نسلهای آینده دلالت دارد.
🔸 آموزههای دینی در قالب دانش فقه و با استفاده از تکنیکهای استنباطی و اجتهادی در راستای حفاظت از محیط زیست قابل استفادهاند.
🔸در رعایت عدالت، حفظ اکوسیستمها و رعایت حقوق طبیعت نیز باید لحاظ شود.
🔸عدم رعایت این عدالت به معنای خیانت به نسلهای آینده و آسیب به حقوق بشر است.
🔸در بهرهبرداری از منابع طبیعی باید توازن و تعادل رعایت شود تا نسلهای آینده نیز از منابع بهرهمند شوند.
🔸حفظ نظم در محیط زیست و جلوگیری از آسیب به اکوسیستمها از اقتضائات حرمت بغی است.
🔸استفاده از قواعد فقهی به گفتمان زیستمحیطی شرعی و دینی کمک میکند و در راستای راهحلهای مؤثر برای چالشهای زیستمحیطی است.
@feghhemohitezist
✳️ قوانین اسلام در محیط زیست: عدالت، اعتدال و پرهیز از بغی🍃
✅ آیت الله احمد مبلغی مطرح نمود:
🔸اگر بر طبیعت ستم رود، طبیعت ستم را بازخواهد گرداند.
🔸دوام محیط زیست جز به عدالت ممکن نیست.
🔸عدالت: نه چنانکه طبیعت را بیمحابا ببلعد و نه چنانکه از نعمتهای آن رخ برتابد.
🔸عدالت، نه صرفاً بهرهگیری، بلکه بهرهداری مسئولانه است؛ نه فقط تصرف، بلکه تعهد؛ نه تنها اخذ، بلکه احسان؛ نه بهرهکشی، بلکه آبادانی.
🔸اسراف در مصرف منابع، جفایی است آشکار، و غفلت از حفظ محیط زیست، ستمی است بیقرار.
🔸هر بیاعتدالی در زمین، پژواکی از بیعدالتی در جان آدمی است؛ چراکه زمین، آیینه افعال بشر است و هر ظلمی که بر آن رود، روزی بازتاب خویش را خواهد یافت.
🔸اعتدال زیست محیطی، آن است که انسان در بهرهگیری از زمین، راه میانه بپوید؛ نه چنان بتازد که خاک، از فریاد عطش بنالد و نه چنان فروگذارد که دشت، در حسرت آب، پژمرده شود. آسمان را چنان آلوده نسازد که زلال باران، بدل به سیلابی مسموم گردد، و زمین را چنان نفرساید که از آن، جز ریگی بیجان بر جای نماند.
🔸عدم اعتدال در قبال زمین، خیانتی است بیامان، و ستم بر آب و خاک، آتشی است جانسوز که دود آن، گلوی طبیعت را میفشارد.
🔸آنگاه که دست افراط، بیمحابا به چپاول مایهها پنهان خاک پردازد، بیابانزایی، همچون شبحی هولناک، سایه بر مزارع میگستراند، و حاصل دسترنج زمین را به باد فنا میسپارد.
🔸صید بینیازانه و سرقت، دو جلوه از یک حقیقتاند؛ هر دو، تعدّی بر نظمیاند که هستی را بر پا میدارد، و هر دو، مستوجب محرومیت از رخصتهای الهی.
🔸همانگونه که سرقت، دستیازی به آن چیزی است که در تملک غیر است، صید بینیازانه، تعدّی به آن نظمی است که برای بقا نهاده شده است.
🔸صید بینیازانه، همسنگ سرقت دانسته شده است، که هر دو، در بنیان، گونهای از ستماند؛ یکی بر انسان، و دیگری بر زیستگاه او.
🔸نظام هستی، بیپاسداری از تعادل، بر جای نمیماند؛ و هر که در آن خللی وارد کند، در حقیقت، بر بقای خویش خنجر رانده است.
🟢 متن کامل را در خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) بخوانید:👇
https://iqna.ir/fa/news/4265841
@feghhemohitezist