eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
656 دنبال‌کننده
548 عکس
65 ویدیو
56 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
مواهب طبیعی و محیط زیستی، امانتهایی در دست ماست که باید در تعامل با آنها، اخلاق محیط زیستی را مراعات کنیم؛ اما فقر، عاملی است که این امانت‌داری و اخلاق را تحت الشعاع قرار می‌دهد. امام صادق عليه‌السلام : غَلاءُ السِّعرِ يُسِيءُ الخُلُقَ و يُذهِبُ الأمانَةَ و يُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ. (کافی، ج۵، ص ۱۶۴) ترجمه: تورم و گرانی، بد اخلاقى مى‌آورد و امانت‌داری را از بین می‌برد و مسلمان را آزار می‌دهد. استفاده غیر اصولی از مراتع، قطع درختان جنگل‌، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی و فعالیت‌های مخرب دیگر، گاهی برای گریز از فقر است. در سطح کلان نیز استفاده از صنایع آلاینده بدون مراعات ضوابط محیط زیستی و صرفا برای جبران کمبود منابع مالی یا دستیابی به ثروت بیشتر به تخریب محیط زیست می‌انجامد. @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آیت‌الله‌ سید محمد تقی مدرسی: حل مشکلات محیط زیستی، تنها با بازگشت به سوی خدا و رویکرد الهی ممکن است. 🔸آیت الله مدرسی از علمای عراق در دیدار با جمعی از کشیشان بریتانیا و آلمان اظهار داشت: حل مشکلات جهانِ امروز و مشکلات محیط زیستی همچون مشکل آب و هوا و گرمایش زمین و جنگ‌های بیهوده‌ای که هر از گاهی رخ می‌دهد و نیز فقر که به سبب نژادپرستی در حال افزایش است، از عهده تمدن‌های مادی خارج است و تنها بازگشت به سوی خدا و پایبندی به رویکرد الهی است که انسان را قادر به حل تمامی این بحران‌ها می‌کند. @feghhemohitezist
⭕️ معماری و شهرسازی بدون قطع درخت 🔸روایت نبوی: «مَنْ قَطَعَ سِدْرَةً صَوَّبَ‏ اللَّهُ‏ رَأْسَهُ‏ فِي‏ النَّار» (بحار الأنوار، ج ۶۳، ص ۱۱۳) ترجمه: کسی که درخت سدری را قطع کند خداوند او را از ناحیه سر به آتش گرفتار می‌کند.🔥 🔸مفهوم این روایت و روایات مشابه این است که درختان را تا زمانی که میوه می‌دهند و سرسبز هستند نباید قطع کرد و زمانی می‌توان آنها را قطع کرد که دیگر میوه نمی‌دهند و خشک و پوسیده شده‌اند. طبیعی است در چنین شرایطی می‌توان آنها را قطع کرد و از چوب آنها استفاده کرد.🪵 🔸سفارش شده است در صورتی که درختی را قطع کردید به جای آن درخت دیگری را بکارید؛ چنانکه از امام رضا علیه السلام نقل شده است که فرمود: «امام کاظم عليه السلام درخت سدرى را بريد و به ‏جاى آن درخت انگور كاشت».🍇 (جامع احادیث الشیعه، ج ۲۳، ص ۹۶۳) @feghhemohitezist
محیط زیست در ادبیات اصیل فارسی 🔸وحشی بافقی: ما درخت افکن نه‌ایم آنها گروهی دیگرند با وجود صد تبر یک شاخ بی بر نشکنیم! 🔸از نگاه خاقانی، گل سرخ از این رو نغز و زیباست که از عرق پاکیزه رسول خدا روییده است: گرچه همه دلکشند، از همه گل نغزتر؛ کو عرق مصطفی است وآن دگران خاک و آب!  🔸سعدی می‌گوید: تسبیح گوی او نه بنی آدمند و بس؛ هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد! @feghhemohitezist
⭕️ زندگی دلپذیر و گوارا امام صادق علیه السلام فرمود: «لَا تَطِیبُ السُّكْنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ: الْهَوَاءِ الطَّیّبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ» [تحف العقول، ص ۳۲۰] ترجمه: زندگی (چه در شهر و چه در روستا) دلپذیر و گوارا نمی‌شود مگر اینکه با این اصول سه‌گانه همراه باشد: 1⃣ هوای سالم و منزّه از آلودگی🌤 2⃣ آب شیرین فراوان💦 3⃣ سرزمین حاصل خیز🌾 به راستی نقش هر یک از شهروندان و مسئولان در دستیابی به این اصول سه‌گانه و محافظت از آنها چیست؟ @feghhemohitezist
بحران در سلامت زمین ⚠️سیاره‌ای که دیگر برای حیات بشر امن نیست! بر اساس یک مقاله علمی، زمین در ۶ مورد از ۹ سرفصل اصلی از مرز سلامت خود عبور کرده است یعنی ایمنی برای حیات بشر از دست رفته است. ۲ مورد از ۳ مورد باقی مانده نیز در مسیر دگرگونی قرار دارند. 🔸۹ سرفصل اصلی مورد ارزیابی مداوم: ▪️اقلیم ▪️تنوع زیستی ▪️خاک ▪️آب شیرین ▪️آلودگی مواد غذایی ▪️مواد شیمیایی جدید (ترکیبات ساخته شده به دست بشر مانند میکروپلاستیک‌ها و زباله‌های هسته‌ای) ▫️اقیانوس‌ها ▫️هوا ▫️لایه اوزون ☑️ ۹ مورد به هم وابسته! گروهی از دانشمندان بین‌المللی در مطالعات فوق، از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده کردند و دریافتند که نابسامانی در یکی از موارد، (مانند اقلیم یا تنوع زیستی) باعث دگرگونی دیگر مسائل محیط زیستی می‌شود و بهبود یکی از امور به سلامت دیگر موارد کمک خواهد کرد. 👌درخت، عامل نجات زمین! شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده شده در مطالعات فوق نشان می‌دهد که یکی از قوی‌ترین ابزارهایی که بشر برای مبارزه با این بحران در اختیار دارد، پاک‌سازی زمین و نجات جنگل‌ها است. 📚 https://news.sky.com/story/earth-is-exceeding-safe-operating-space-for-humanity-study-says-12960795 ✌️آیا برای کاشت درختان مفید در آماده هستید؟🌳 @feghhemohitezist
⭕️ حرمت کفران نعمت 🔸طبیعت و محیط زیست، سرمایه‌‌ای برای همه نسل‌های بشر است. 🔸سعی کنیم آنچه می‌نویسیم ارزش استفاده از کاغذ و قلم داشته باشد. 🔸 به طور کلی، آیا مصرف چوب و کاغذ در صنایع مختلف متعادل و معقول است؟ @feghhemohitezist
🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیت‌الله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (اول مهرماه) برگزار می‌شود. زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷. مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی. 🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت می‌کنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهره‌مند می‌شوند. 🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایان‌نامه و امکان شرکت و مشارکت در نشست‌های علمی است. 🔸متقاضیان جهت ثبت‌نام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند. @feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم ✳️ خیر مقدم 🔶خیر مقدم و خوش‌آمد به همه مخاطبان عزیز اعم از: 🔸اساتید حوزه و دانشگاه، 🔸طلاب و دانشجویان، 🔸فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست ✳️ معرفی ميز 🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است. 🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از ▫️ایده‌های پژوهشی، ▫️نشست‌های علمی، ▫️کرسی‌های آزاد اندیشی، در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال می‌کند. 🔹حوزويان مى‌توانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند. 🔹میز پژوهشی از پایان‌نامه‌های سطح۳ و رساله‌های سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت می‌کند. ✳️ ارتباط با کارشناس میز ◽️کارشناس میز، دانش‌آموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است. ◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید. @feghhemohitezist