#اقتصاد_و_محیط_زیست
#فقر_و_محیط_زیست
مواهب طبیعی و محیط زیستی، امانتهایی در دست ماست که باید در تعامل با آنها، اخلاق محیط زیستی را مراعات کنیم؛
اما
فقر، عاملی است که این امانتداری و اخلاق را تحت الشعاع قرار میدهد.
امام صادق عليهالسلام : غَلاءُ السِّعرِ يُسِيءُ الخُلُقَ و يُذهِبُ الأمانَةَ و يُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ. (کافی، ج۵، ص ۱۶۴)
ترجمه: تورم و گرانی، بد اخلاقى مىآورد و امانتداری را از بین میبرد و مسلمان را آزار میدهد.
استفاده غیر اصولی از مراتع، قطع درختان جنگل، برداشت بیرویه از منابع آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی و فعالیتهای مخرب دیگر، گاهی برای گریز از فقر است.
در سطح کلان نیز استفاده از صنایع آلاینده بدون مراعات ضوابط محیط زیستی و صرفا برای جبران کمبود منابع مالی یا دستیابی به ثروت بیشتر به تخریب محیط زیست میانجامد.
@feghhemohitezist
💢آیتالله سید محمد تقی مدرسی: حل مشکلات محیط زیستی، تنها با بازگشت به سوی خدا و رویکرد الهی ممکن است.
🔸آیت الله مدرسی از علمای عراق در دیدار با جمعی از کشیشان بریتانیا و آلمان اظهار داشت:
حل مشکلات جهانِ امروز و مشکلات محیط زیستی همچون مشکل آب و هوا و گرمایش زمین و جنگهای بیهودهای که هر از گاهی رخ میدهد و نیز فقر که به سبب نژادپرستی در حال افزایش است، از عهده تمدنهای مادی خارج است و تنها بازگشت به سوی خدا و پایبندی به رویکرد الهی است که انسان را قادر به حل تمامی این بحرانها میکند.
#اخلاق_الهی
#اخلاق_محیط_زیستی
@feghhemohitezist
⭕️ معماری و شهرسازی بدون قطع درخت
🔸روایت نبوی: «مَنْ قَطَعَ سِدْرَةً صَوَّبَ اللَّهُ رَأْسَهُ فِي النَّار» (بحار الأنوار، ج ۶۳، ص ۱۱۳)
ترجمه: کسی که درخت سدری را قطع کند خداوند او را از ناحیه سر به آتش گرفتار میکند.🔥
🔸مفهوم این روایت و روایات مشابه این است که درختان را تا زمانی که میوه میدهند و سرسبز هستند نباید قطع کرد و زمانی میتوان آنها را قطع کرد که دیگر میوه نمیدهند و خشک و پوسیده شدهاند. طبیعی است در چنین شرایطی میتوان آنها را قطع کرد و از چوب آنها استفاده کرد.🪵
🔸سفارش شده است در صورتی که درختی را قطع کردید به جای آن درخت دیگری را بکارید؛ چنانکه از امام رضا علیه السلام نقل شده است که فرمود: «امام کاظم عليه السلام درخت سدرى را بريد و به جاى آن درخت انگور كاشت».🍇
(جامع احادیث الشیعه، ج ۲۳، ص ۹۶۳)
#لزوم_آبادانی_زمین
#حرمت_قطع_درخت
@feghhemohitezist
محیط زیست در ادبیات اصیل فارسی
🔸وحشی بافقی:
ما درخت افکن نهایم آنها گروهی دیگرند
با وجود صد تبر یک شاخ بی بر نشکنیم!
🔸از نگاه خاقانی، گل سرخ از این رو نغز و زیباست که از عرق پاکیزه رسول خدا روییده است:
گرچه همه دلکشند، از همه گل نغزتر؛
کو عرق مصطفی است وآن دگران خاک و آب!
🔸سعدی میگوید:
تسبیح گوی او نه بنی آدمند و بس؛
هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد!
@feghhemohitezist
⭕️ زندگی دلپذیر و گوارا
امام صادق علیه السلام فرمود:
«لَا تَطِیبُ السُّكْنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ: الْهَوَاءِ الطَّیّبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ»
[تحف العقول، ص ۳۲۰]
ترجمه:
زندگی (چه در شهر و چه در روستا) دلپذیر و گوارا نمیشود مگر اینکه با این اصول سهگانه همراه باشد:
1⃣ هوای سالم و منزّه از آلودگی🌤
2⃣ آب شیرین فراوان💦
3⃣ سرزمین حاصل خیز🌾
به راستی نقش هر یک از شهروندان و مسئولان در دستیابی به این اصول سهگانه و محافظت از آنها چیست؟
#مسئولیت_اجتماعی
#همه_مسئولیم
#درختكارى
@feghhemohitezist
بحران در سلامت زمین
⚠️سیارهای که دیگر برای حیات بشر امن نیست!
بر اساس یک مقاله علمی، زمین در ۶ مورد از ۹ سرفصل اصلی از مرز سلامت خود عبور کرده است یعنی ایمنی برای حیات بشر از دست رفته است.
۲ مورد از ۳ مورد باقی مانده نیز در مسیر دگرگونی قرار دارند.
🔸۹ سرفصل اصلی مورد ارزیابی مداوم:
▪️اقلیم
▪️تنوع زیستی
▪️خاک
▪️آب شیرین
▪️آلودگی مواد غذایی
▪️مواد شیمیایی جدید (ترکیبات ساخته شده به دست بشر مانند میکروپلاستیکها و زبالههای هستهای)
▫️اقیانوسها
▫️هوا
▫️لایه اوزون
☑️ ۹ مورد به هم وابسته!
گروهی از دانشمندان بینالمللی در مطالعات فوق، از شبیهسازیهای رایانهای استفاده کردند و دریافتند که نابسامانی در یکی از موارد، (مانند اقلیم یا تنوع زیستی) باعث دگرگونی دیگر مسائل محیط زیستی میشود و بهبود یکی از امور به سلامت دیگر موارد کمک خواهد کرد.
👌درخت، عامل نجات زمین!
شبیهسازیهای رایانهای استفاده شده در مطالعات فوق نشان میدهد که یکی از قویترین ابزارهایی که بشر برای مبارزه با این بحران در اختیار دارد، پاکسازی زمین و نجات جنگلها است.
📚 https://news.sky.com/story/earth-is-exceeding-safe-operating-space-for-humanity-study-says-12960795
✌️آیا برای کاشت درختان مفید در #فصل_نهال_کاری آماده هستید؟🌳
@feghhemohitezist
⭕️ حرمت کفران نعمت
🔸طبیعت و محیط زیست، سرمایهای برای همه نسلهای بشر است.
🔸سعی کنیم آنچه مینویسیم ارزش استفاده از کاغذ و قلم داشته باشد.
🔸 به طور کلی، آیا مصرف چوب و کاغذ در صنایع مختلف متعادل و معقول است؟
#حرمت_کفران_نعمت
#حرمت_تضییع_اموال
#حرمت_اسراف
@feghhemohitezist
#دروس_فقه_محیط_زیست
🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیتالله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (اول مهرماه) برگزار میشود.
زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷.
مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی.
🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت میکنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهرهمند میشوند.
🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایاننامه و امکان شرکت و مشارکت در نشستهای علمی است.
🔸متقاضیان جهت ثبتنام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند.
@feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم
✳️ خیر مقدم
🔶خیر مقدم و خوشآمد به همه مخاطبان عزیز اعم از:
🔸اساتید حوزه و دانشگاه،
🔸طلاب و دانشجویان،
🔸فعالان و علاقهمندان محیط زیست
✳️ معرفی ميز
🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است.
🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از
▫️ایدههای پژوهشی،
▫️نشستهای علمی،
▫️کرسیهای آزاد اندیشی،
در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال میکند.
🔹حوزويان مىتوانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند.
🔹میز پژوهشی از پایاننامههای سطح۳ و رسالههای سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت میکند.
✳️ ارتباط با کارشناس میز
◽️کارشناس میز، دانشآموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است.
◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید.
@feghhemohitezist
میز پژوهشی فقه محیط زیست
#دروس_فقه_محیط_زیست 🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیتالله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (
⭕️ اصلاحیه:
شروع درس، از روز دوشنبه سوم مهر ساعت ۱۶ خواهد بود.